Diffusere - en lille innføring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    StigErikTangen

    Gjest
    Litt off-topic dette. 770'ene er supre til kontorbruk siden de er lukkede, og det er en av de få hodetelefoner jeg har hørt som har bra med bass. Jeg har Sennheiser HD600 og, de er utvilsomt mye bedre oppover, men det er jo ingen bass i det hele tatt.

    Men poenget var vel å lytte på Sad But True uten romfleksjoner. Rapport kommer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    StigErikTangen skrev:
    Jeg har brukt Rockwool Standard akustikkplate, det er den som reflekterer minst av alle akustikkplater jeg har målt på. Men likevel skulle man ønske den reflekterte mindre.....
    Hvilke andre har du målt?

    Standard rockwool akustikkplatene har forresten forsvunnet fra markedet. Rockfon har overtatt produksjonen og de har en tetthet på 70kg/m3.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg hadde en gang en "sample-pakke" med plater fra Rockwool og Rockfon, dette er ca. 10 år sida. Den inneholdt alle Rockwool og Rockfon produktene. Jeg gjorde så en refleksjonstest på alle disse. Det var en Rockfon plate som var like bra som standard akustikkplate, men den kostet uhorvelig mye mer.... enkelt valg altså.

    Problemet er at mange av produktene har en overflateduk som skal tåle vask, fukt eller har store krav til lite støving. Da blir overflaten tettere, og reflekterer mer lyd.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Da regner jeg med du har testet lydplater og murplater også? Tettheten på f.eks lydplater (55kg/m3) skulle være fin til førsterefleksjonsbruk og prisen er mye lavere enn akustikkplater.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Har ikke testet de, da det er helt uaktuelt å bruke sånne uten å dekke de til med noe. Da forandrer jo alt seg uansett!

    Plater med forholdsvis lav densitet (som f.eks standard isolasjonsplate, såkalt A-plate) skal i teorien ha bedre absorbsjon enn veldig tette plater, uten at jeg har verifisert det selv da.
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Plater med forholdsvis lav densitet (som f.eks standard isolasjonsplate, såkalt A-plate) skal i teorien ha bedre absorbsjon enn veldig tette plater, uten at jeg har verifisert det selv da.
    Dette stemmer overens med målinger gjort på jobb. Det gjelder for høyere frekvenser. For lave blir det motsatt.

    Ideelt skulle man hatt en plate som ble gradvis mer massiv i dybden.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man dekker jo til de uansett med stoff, så ser ikke det problemet.

    Lavere densititet demper bedre i bassen når tykkelsen er høy nok. Høy densitet demper kun best i bassen frem til en viss tykkelse.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Problemet er at stoff reflekterer. Veldig mye også ved høye frekvenser. Å ja - jeg har målt. :)

    Porøs-absorbenter er litt hjelpeløse under 100 Hz åkke som, så en kan like godt forberede seg (og fruen) på resonatorer. Store sådanne. ;D
     
    T

    timc

    Gjest
    orso skrev:
    Man dekker jo til de uansett med stoff, så ser ikke det problemet.

    Lavere densititet demper bedre i bassen når tykkelsen er høy nok. Høy densitet demper kun best i bassen frem til en viss tykkelse.
    Da skal det være tykt.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg har 1 meter med Rockwool i to hjørner, gulv til tak. Ikke rare effekten ved 50 Hz for å si det sånn.....
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Jeg har 1 meter med Rockwool i to hjørner, gulv til tak. Ikke rare effekten ved 50 Hz for å si det sånn.....
    1m!! Åh du hildrande du. Rommet må være relativt stort? Har du mulighet for å dra hele greia litt ut på gulvet, slik at du får f.eks 30cm luft bak rockwoolen?

    Synes nesten det er rart at du har nesten ingen effekt av så mye. Jeg har opplevd moderat forskjell bare med 15cm (3x5cm) vanlig dempeplate (porøs standardplate) plassert 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det var ved 60'ish Hz

    Edit: 3 slik holdt inntil hverandre. Det stod en og holdt dem også, så han må vel regnes med. http://www.auralex.com/acoustic_studiofoam_2w/acoustic_studiofoam_2w.asp
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    StigErikTangen skrev:
    Problemet er at stoff reflekterer. Veldig mye også ved høye frekvenser. Å ja - jeg har målt. :)
    Jeg la ut en måling av dette i dag på avforum, men ta mine målinger med en klype salt.

    Blå graf: Uten stoff
    Rosa: Lydtransparent stoff
    Grønn: IKEA stoff i bomull



    ETC uten stoff:


    Ingen stoff vs. lydtransparent stoff:


    Ingen stoff vs. IKEA stoff:



    StigErikTangen skrev:
    Porøs-absorbenter er litt hjelpeløse under 100 Hz åkke som, så en kan like godt forberede seg (og fruen) på resonatorer. Store sådanne. ;D
    Jeg har sett folk som har fått store forandringer ned til minst 50 Hz med porøs materiale, men ingen tvil om at resonatorer er mer effektive under 100Hz. Jeg har en RPG Modex plate som jeg ikke har fått montert enda. Spent på å se hva den gjør.

    Perforerte paneler trenger ikke å bygge så mye ut og fungerer som mange helmholtzer.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    StigErikTangen skrev:
    Jeg har 1 meter med Rockwool i to hjørner, gulv til tak. Ikke rare effekten ved 50 Hz for å si det sånn.....
    Dersom du har brukt rockwool akustikkplater til det, så kan det hende du har mye å hente på bytte de til f.eks Flexi A-plater. Og skjære de i trekanter. Bedre å fylle hjørnet enn å bruke luftgap, så sant det bygger langt nok ut.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Hele hjørnet er fyllt med A-plate ja. Akuplate bare i front for å få en tett overflate.
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Hele hjørnet er fyllt med A-plate ja. Akuplate bare i front for å få en tett overflate.
    Du har ikke gjort det FOR massivt da? Slik at det hele blir som en ny vegg? På den andre siden, da burde det ikke hatt nevneverdig effekt oppover heller.............
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Litt vanskelig å tolke de målingene dine orso. Det hadde vært bedre å isolert en enkeltstående refleksjon og sett på effekten der.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Ang resonatorer. Jeg har prøvd å ta en stående bølge i rommet mitt ved 72 Hz med porøs-demping. Jeg har altså nesten 3 kubikk med Rockwool i hjørnene, det hjalp bare litt. På den andre siden knertet jeg den helt med to resonatorer på tilsammen 150 liter....

    Poenget (om det skulle være noe poeng) er at det er mer effektivt å bruke resonatorer under 100 Hz.

    Resonatorer er positivt for diffusjonen også, noe som er meget tydelig å se på en vannfallskurve i bassområdet.
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Poenget (om det skulle være noe poeng) er at det er mer effektivt å bruke resonatorer under 100 Hz.
    Endelig noen som er enig med meg anngående resonatorer ;D

    Jeg har selv plan om å knekke en 75Hz med 2x65 liter hos en venn.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Ja, der er vi helt på bølgelengde...... høhø

    De er litt forskjell på Q-verdien på resonatorer, så hvor effektivt det er kan variere litt. Jeg har selv brukt noen som har svært høyt Q. Effekten er formidabel, men de måtte fintunes temmelig nøye. Faktisk så effektive at decayet mitt er kortere mellom 30 og 100 Hz enn over 100 Hz. Under 0,3 sek altså.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.940
    Antall liker
    4.377
    StigErikTangen skrev:
    Problemet er at mange av produktene har en overflateduk som skal tåle vask, fukt eller har store krav til lite støving. Da blir overflaten tettere, og reflekterer mer lyd.
    Dette må kunne kalles en ekstremt audiofil bias når det gjelder byggematerialer ;D
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Virkelig? Jeg trodde audiofoole folk bare var opptatt av kabler med riktig navn på jeg... ;)

    Men seriøst: det er stor forskjell på absorbsjonen mellom forskjellige akustikkplater, omtrent kun pga overflaten.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nordenstam nevnte det til meg i går, man kunne ha prøvd skumgummi (f.eks Auralex) i front og rockwool bak.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Enig, det funker bra. Jeg har prøvd det selv, sånn "eggkartong" skum har en fin overflate som reflekterer lite.
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    timc skrev:
    Selv har jeg såvidt hørt litt mono i ekkofritt, og min foreløpige konklusjon er at det fungerer utmerket, så lenge opptaket er virkelig bra. På halvdårlige innspillinger (som jeg hører mye på), blir det bare tynt og plagsomt, fordi man hører alle feilene. Så summa summarum så foretrekker jeg totalt ett rom med litt klang i, men den må være kontrollert.
    Neste gang du er i ekkofritt: prøv å ta med noen diffusere og sett dem i ørehøye på ca +-110 grader i forhold til midtaksen. Der surround høytalere befinner seg i standard 5.1 oppsett. Se om du kan få plassert dem så ekkoene fra diffuserne kommer 15-25 millisek etter direktelyden.

    Har vært gjort en hel del forskning på refleksjoner i ekkofri rom. Mange vil oppleve ekkofritt + noen refleksjoner som klarere, tydelige og mer definert enn bare ekkofritt. Alle refleksjoner er ikke nødvendigvis destruktive.


    timc skrev:
    Der er akkurat der det krasjer. Forklaringsmodellen er der allerede. Proffen har selv et kommersielt program, og dette stemmer akkurat med de kurvene som blir presentert. Da med dempeplater, der det er tatt hensyn til kanteffekten. Så han mente at om man syntes dette var helt nytt, hadde man sovet i timen. Selv kan jeg ikke annet enn å referere det han sier.
    Hvilket program? Hvilken referanse bruker han for å sjekke at programmet virker? Om programmet og testmetodene bruker samme feilen som blir kritisert i artikkelen er det ikke så rart. ;)


    timc skrev:
    Nei det er ikke vanlig med 12kvm sammenhengende flate. Det er bare for å få det reelle absorbsjonstallet (unngå verdier over 1), og eliminere kanteffekten fra målingen.
    Papiret prøver å vise at kanteffekter har større betydning enn tidligere antatt. Å eliminere kanteffekter fra målingene blir derfor kontraproduktivt i denne sammenheng.

    Har litt problemer med å forstå at en som jobber i en stor veletablert testlab ikke skal kjenne til velkjente tidligere arbeid innen feltet.

    Det handler ikke om friksjon langs overflater. Slik friksjon vil naturligvis øke når kanter eksponeres. Det vil naturligvis også bli større demping når større dempingsareale er eksponert langs kanter. Problemet er at dempingen som følge av å ha eksponerte kanter øker i større grad enn de gamle etablerte teoriene kan forklare.

    Det samme gjelder for diffusere. Det er så vidt meg bekjent ikke lagt frem noen forklaringsmodell som kan forutsi den relativt store dempingen slike kontruksjoner har. Første åpenbare sted å lete var friksjon på overflate. Det hjalp litt å få mykere overflate, men ikke så veldig mye. Deretter ble det foreslått at det forsvant mye energi pga lekasje fra lommer i resonanse til nabolommer med mindre aktivitet. Det var fortsatt ikke noen fullgod forklaring. Med diffraksjon som en del av regnestykket for tap blir det kanskje mulig å få beregninger til å stemme overens med praksis.


    timc skrev:
    Jeg har også inntrykk av at det som er etablert som "sannheter" og standarder, er mye debattert i miljøet, men dette er diskusjoner man ikke hører om, uten å være i miljøet. Det man hører er det som blir gjort i "dagslys".
    Samme inntrykk her!

    timc skrev:
    Det er enighet mellom mange innenfor emnet at standarden forsåvidt er mangelfull, men så lenge man vet om det, og tar sine forholdsregler så går det bra. Bakdelen er at det tillater firmaer å ta "snarveier" så lenge de oppfyller standarden. tenker ikke nødvendigvis på denne standarden her, men helt generellt.
    Målet her er ganske greit - å få beregninger som gir forutsigbare resultater. Det er ikke godt nok med 30% toleranse eller hva det nå er med dagens formler.

    Standarden som blir kritisert setter opp en observasjonsramme som gjør at observasjonene stemmer noenlunde overens med de beregnede tallene. Det er en fin måte å unngå frustrasjon for de involverte, men det hjelper ikke for å forklare hvorfor 12 stykk 1 kvadrat dempere med noe mellomrom gir så mye bedre effekt enn en 12 kvadratmeter sammenhengende flate som er bakt inn i veggen for å unngå kanteffekter.

    Du vet jo godt hva som er praksis for folk flest; relativt små relativt enslige paneler. Vi trenger formler som stemmer for praktiske bruksformål, ikke formler og tester som går i sirkel som en selvoppfyllende profeti.

    Men det er selvfølgelig meget mulig kollegaen din har rett. Jeg vet ikke. Spent å se hvor dette går hen!
     
    T

    timc

    Gjest
    Nordenstam skrev:
    1: Neste gang du er i ekkofritt: prøv å ta med noen diffusere og sett dem i ørehøye på ca +-110 grader i forhold til midtaksen. Der surround høytalere befinner seg i standard 5.1 oppsett. Se om du kan få plassert dem så ekkoene fra diffuserne kommer 15-25 millisek etter direktelyden.

    2: Alle refleksjoner er ikke nødvendigvis destruktive.


    3: Hvilket program? Hvilken referanse bruker han for å sjekke at programmet virker? Om programmet og testmetodene bruker samme feilen som blir kritisert i artikkelen er det ikke så rart. ;)


    4: Papiret prøver å vise at kanteffekter har større betydning enn tidligere antatt. Å eliminere kanteffekter fra målingene blir derfor kontraproduktivt i denne sammenheng.

    5: Det handler ikke om friksjon langs overflater.
    1: Må få skaffet noen diffusorer.

    2: Helt enig.

    3: WinFlag. Han måler stoff i rør, uten kanter. Det brukes intensitetmålinger. Deretter legges inn kompensjasjon for lengde/bredde forhold, altså lengden rundt. Siste bit er jeg usikker på. Hvordan det gjøres matematisk vet jeg ikke.

    4: Nei det synes jeg absolutt ikke. Det at man sier at det må såpass store arealer til, viser jo at man er fullt klar over at kantene innfører betydelige endringer av resultatet.

    5: Friksjon langs overflater OG tap ved overganger mellom impedanser.


    Dere skulle tatt en prat. Jeg blir liksom det uvitende mellomledd.
     

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    timc skrev:
    3: WinFlag. Han måler stoff i rør, uten kanter. Det brukes intensitetmålinger. Deretter legges inn kompensjasjon for lengde/bredde forhold, altså lengden rundt. Siste bit er jeg usikker på. Hvordan det gjøres matematisk vet jeg ikke.
    Fra winflag siden: "One may estimate the absorption coefficient measured in a standard reverberation room according to ISO 354."

    Det er denne standarden som er under kritikk. Papiret forsøker å gi en modell for hvordan kompensasjonen for kanteffekter kan legges inn i formlene.

    timc skrev:
    4: Nei det synes jeg absolutt ikke. Det at man sier at det må såpass store arealer til, viser jo at man er fullt klar over at kantene innfører betydelige endringer av resultatet.
    Problemet er at kanteffektene ignoreres ved måling og de ignoreres ved beregninger som stemmer over ens med slike målinger. Resultatet er at når teorien settes ut i praksis med mindre dempere med relativt større kantareal oppstår det betydelig større demping enn beregningene tilsier. Større forskjell enn det som beregnes med nåværende formler. Det er denne forskjellen mellom teori og praksis papiret prøver å adressere. Om den nye formelen som presenteres stemmer betyr det at teori kan brukes for å beregne praktisk prestanda. Måleresultatene som presentert ser ut som de stemmer med den nye teorien, men det må selvfølgelig mer testing til for å være sikker på saken.

    timc skrev:
    5: Friksjon langs overflater OG tap ved overganger mellom impedanser.
    Begge deler ligger i de etablerte teoriene, de som ikke stemmer overens med praksis.

    timc skrev:
    Dere skulle tatt en prat. Jeg blir liksom det uvitende mellomledd.
    Om du kan invitere ham hit hadde det vært kjekt! Eller send ham eposten min: andreas krøllalfa nordenmaster dott no.

    Er ikke noen ekspert selv, bare så det er klart. Men papiret ser logisk nok ut. Å referere til standarden som er under kritikk og insistere på at måleforholdene må være identisk som standarden bommer på målet.
     
    T

    timc

    Gjest
    Nordenstam skrev:
    Begge deler ligger i de etablerte teoriene, de som ikke stemmer overens med praksis.
    Det jeg ikke skjønner er hvordan simuleringen han gjør i winflag kan bli like med det som er i paperen, dersom han ikke har tatt hensyn til det.

    Skal gi han mailen.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg har et spørsmål rundt oppsett av diffusorer i rommet mitt jeg kunne tenke meg å liten diskusjon rundt. Jeg har bygget 12 stk 2D diffusorer av treverk, disse er 60x60 cm med 30 cm dybde. Disse er plassert seks i bredden og 2 i høyden på bakveggen nå. Planen er å bygge 12 stk til, og dekke hele bakveggen, 6 i bredden, 4 i høyden. Jeg tenkte å øke diffusjonen nedover i frekvens ved å lage en 2-veis diffusor ved å stille opp diffusorene som en ny diffusor, altså litt ala RPG sin Diffractal. Problemet er imidlertid at det er "kun" 6 stk i bredden, og det er noen praktiske problemer med å gjøre dette her. Legger ved skisser her. Nr 1 er nåsituasjon, Nr 2 er altså et forsøk på en "Diffractal", Nr 3 er å sette de i en bue, sylinderform diffuserer jo litt det også....... hva tror man?

    Rød = diffusor i treverk
    Blå = rockwool rull
    Grønn = Vicoustic isopor diffusor






     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg har mest tro på nr.3

    Grunnen er at på nr.2 blir hjørneabsorbentene dine så å si innesperret. Det er de delvis i nr1 også. Kan det være noe av grunnen til at du opplever lite effekt nedover med dem?
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Hjørneabsorbentene er i andre enden av rommet.

    De Rockwool rullene jeg har tegnet inn trenger vi ikke ta hensyn til, det er mest "kjekt å ha" siden hjørnet ikke var bruktbart til så mye annet uansett.
     
    T

    timc

    Gjest
    Ok. Da tror jeg kanskje ikke forskjellen blir så stor.

    Èn stor lukket felle på midten, kontra 2 mindre åpne på sidene......hm.......

    Hva om du fikk laget 2 diffusorer til, brukt alternativ 2, og satt en skrått inn mot hvert hjørne?
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    timc skrev:
    Èn stor lukket felle på midten, kontra 2 mindre åpne på sidene......hm.......
    Nå er jeg ikke helt med... hva tenkte du på?
     
    T

    timc

    Gjest
    Ett stort hulrom på midten (nr 2).

    to mindre på sidene (nr3)
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Du tenkte på å utnytte volumet til absorbsjon? Joa men det er ikke det primære målet mitt. Målet er å strekke virkeområdet for diffusorene lengre ned i frekvens.
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    Du tenkte på å utnytte volumet til absorbsjon? Joa men det er ikke det primære målet mitt. Målet er å strekke virkeområdet for diffusorene lengre ned i frekvens.
    Tenkte ikke å bruke det til demping nei. Funderte mer over om ett større sammenhengende område (nr3) ville gi deg en større effekt.

    PS: Byttet om 2 og 3 i forriege innlegg.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Det er fortsatt litt uklart for meg her.. hva mener du med "større sammenhengende område" ?
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom størrelse/form på tomrommet bak og diffusjonen. Diffusjonen skjer jo pga refleksjonene på framsida av diffusorene.
     
    S

    StigErikTangen

    Gjest
    Jeg rigget forresten opp Nr3 nå i kveld. Det kan virke som det har hatt positiv effekt, men det er minst like sansynlig at det er kabel-syndromet* som har rammet meg. Det er bare en måte å finne ut av det på: måling. Er det forskjell, så er det forskjell.

    En annen tanke slo meg også. Jeg kunne jo lage diffusorer i forskjellig dybde, ikke bare dra de ut fra veggen.


    *Placebo
     
    T

    timc

    Gjest
    StigErikTangen skrev:
    En annen tanke slo meg også. Jeg kunne jo lage diffusorer i forskjellig dybde, ikke bare dra de ut fra veggen.
    Du kunne jo laget "forlengere" til de diffusorene du har. Da kunne du bare flyttet de litt rundt og eksperimentert med hvor større dybde hadde størst effekt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn