Diffusere - en lille innføring

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du tar sjansen på å måle så dyre oppsett med det gamle måleutstyret ;D
    Ble omtalt som lite seriøs og at jeg dreiv med ting jeg ikke hadde noe peil på, da måleresultatet ikke sto til forventningene. Fikk vel også inntrykk av at den gamle pc og måleriggen min hadde gjort seg best på søppelfyllinga

    Edit: Må nesten legge til at dette oppsettet spiller meget bra, selv om jeg ville ønsket litt mindre energi oppover
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ETC av venstre høyttaler:


    Høyre høyttaler:


    Som man kan se har jeg refleksjoner ved 4-5ms med begge høyttalerne. Disse kommer fra taket og sideveggene, og jeg skal knerte de snart. På høyre høyttaler er en refleksjon ved 8-9ms som er viktig å gjøre noe med. Den kommer fra skråtak bak lyttteposisjon. Ryggen mellom 15-20ms ved spesielt høyre høyttaler bør også muligens gjøres noe med.

    Så til spectral decay som jeg bare forstår delvis. Denne er for begge høyttalerne. Bør man ikke helst se på begge ht i bassen?
     

    Vedlegg

    Nordenstam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2010
    Innlegg
    196
    Antall liker
    3
    StigErikTangen skrev:
    Primært så ønsker jeg å komme så nær George Massenburg sitt rom, altså frekvenslineært decay på ca 0,3 sek, som starter 30 dB under direktelyden. Jeg er faktisk ikke langt unna, men decayet kunne vært tettere og jevnere, altså trengs det mer diffusjon.
    Så vidt jeg har forstått er essensen i Massenburgs rom å prøve å skape en dose med romklang i ordets rette forstand. Dvs; like stor sannsynlighet for at reflekterte lyden kommer fra hvilken som helst retning. En ETC graf som starter på -30 og har mye diffusjon vil på overflaten ligne på et slikt mål, men om den returnerte energien er konsertrert fra noen retninger er det en helt annen psykoakustisk respons.

    "Om frontveggen er dempet, diffusert eller hva som helst er vel ikke poenget tror jeg, der handler mer om nivå og tidsgap til refleksjoner og decay" - kan tolkes på flere vis. Vet ikke hva du mener, må bare for sikkerhets skyld understreke at retning på refleksjonene påvirker opplevelsen til en stor grad.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Da har jeg lest igjennom denne supertråden en gang til.......

    Jeg har noen spørsmål......

    1) For diffusjoner - er det noen kjøreregler på hvor stor andel av rommets flater som bør behandles...10%, 30%...mere...?

    2) Hvor langt ned bør man prøve å "diffusere"....jeg skjønner jo at det åpenbare svaret på det er "så langt ned som mulig"....men jeg er vel mer på jakt etter hvor er den praktiske terskelen hvor diffusorene blir så store at det ikke lenger er forenlig med "normalt" lytterom (Tangen er i dette området føler jeg), og at man etterhvert oppnår en viss effekt av møbler og slikt...?


    Mvh
    OMF
     
    T

    timc

    Gjest
    OMF skrev:
    .

    1) For diffusjoner - er det noen kjøreregler på hvor stor andel av rommets flater som bør behandles...10%, 30%...mere...?

    Nja...Det avhenger litt av formålet.

    Jeg tror du heller skal tenke på hvor stor del av bølgefronten du vil diffusere, i forhold til det som faktisk treffer flaten, og ikke i anndeler av hele rommet. Du kan jo ha mange diffusorer uten at det gir den store effekten, dersom de er dårlig plassert.

    Intet fasitsvar vil jeg påstå, men generelt så mye som er praktisk mulig. Igjen i forhold til formål.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hei!

    Detta tror jag bör evalueras case-to-case utifrån hur rummet är beskaffat, ht spridningsegenskaper samt hur en önskar att efterklangsfältet skall bete i det aktuella rummet. Det finns olika skolor runt akustikbehandling av lyssningsrum och jag tror att det hela kokar ned till vilket utstyr samt vilka preferenser en har. Här följer min förståelse av Svanå's koncept;

    Bygger på att det reflekterade ljudet i lyssningsrummet ska likna direktljudet frekvensmässigt över Scröderfrekvensen, men med nivån i medeltal ca 15dB ned i förhållande till direktljudet (beroende var på tidsaxeln man tittar). Svanå ser ut att fokusera mest på EDT och beroende på rumsvolym ligger EDT 20 i deras Level 3-rum här på mellan 0.25-0.35s.

    I dessa rum ser det ut som golvet i stort lämnas obehandlat (reflekterande) medan 90% av övriga ytor behandlas med diffuserade element och/eller kombinerade basabsorbenter/diffusorer (MA moduler). Fremgangsmåten verkar vara att diffusera alla tidiga reflektioner med bredbandsdiffusorer som samtidigt tar hand om (absorberar) de resonanser som bildas mellan 100-250Hz i rummets främre del. Ovan och under diffusorerna (tak-/väggvinkeln och golv-/väggvinkeln) placeras Varitunes (V4/V6) för att absorbera effekter av rumsresonanser som uppstår under ca 80Hz. Även platsbyggda resonatorer/absorbenter tillämpas (ref Marten Center). I taket monteras Golden Horn Moduler, som i Helmholtz-arrangemang kan vara avstämda till den axiella moden mellan golv och tak.

    Avslutar med en strof från SvanåMatts jag nedtecknat;
    "Den diffuserande energin lägger sig i nivå strax över hörbarhetströskeln och under nivån där combfilter effekter uppstår. Detta smala band är smårumsakustiken Heliga Gral och som stora delar av Svanå conceptet bygger på."

    Jag undrar själv var denna Heliga Gral är...


    /Suomela
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her har sikkert Nordenstam mye å bidra med.

    Kan deler mine tanker rundt det.
    Jeg tror man må bestemme seg for hvor i tidsdomenet man vil at diffusjon skal starte som igjen bestemmer avstanden til flatene. I studio miljøet så vil nok de fleste si at diffusjon bør starte etter ca. 20 ms. Før det er det demping av refleksjoner som gjelder og lage en "reflective free zone". Men det er nok helt klart rom for tolkning her.

    Det er i alle fall viktig at man tilstrekkelig avstand til diffusorene for en homogen spredning. Sitter man for nærmt, så vil man høre diskrete refleksjoner. Det blir tilsvarende som å sitte for tett til en høyttaler som ikke er laget for nærfelt. Men det finnes selvsagt også nærfelts diffusorer og mange vil si at det er uansett er bedre med diffusjon enn en reflekterende vegg.

    Så kommer det nok ann på preferanser. Mye demping og direktelyd vil gi ekstrem pin-pointing (image) mens diffusjon vil gi et mer omsluttende lydbildet. Man får ikke 100% av begge deler og man må velge sin gyldne middelvei. Du har vel hørt to ytterpunkter med Tangen sitt gamle behandlete rom med bare demping og Svanå sin filosofi med nesten bare diffusjon av øvre frekvensområdet.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Suomela skrev:
    Avslutar med en strof från SvanåMatts jag nedtecknat;
    "Den diffuserande energin lägger sig i nivå strax över hörbarhetströskeln och under nivån där combfilter effekter uppstår. Detta smala band är smårumsakustiken Heliga Gral och som stora delar av Svanå conceptet bygger på."
    Kanske är det så här "smårumsakustiken Heliga Gral" ser ut på en ETC-graf?
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det ser jo ikke spesielt pent ut det der på papiret. En god del utstikkende tidlige refleksjoner. Skulle gjerne ha lyttet til et Svanå rom, men må innrømme jeg er skeptisk til fremgangsmåten deres. Spesielt i små rom, kan jeg vanskelig forestille meg at diffusjon i førsterefleksjonene vil fungere godt. Dersom du har før og etter målinger av Svanå rom Suomela, så må du gjerne poste de.

    Blackbird Studio har klart å senke refleksjonene med 30dB med bare diffusjon. Ganske vilt.


    Skulle tro at det låter veldig tørt med den ETCen, men det skal det visstnok ikke gjøre.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Suomela skrev:
    Hej Orso,
    Ja, det skall inte vara enkelt :-\

    Här följer två linker till målninger fore/efter där det är brukt produkter fra Svanå.
    NB! detta är inga officiella Svanå-rom.

    http://www.audiocircle.com/index.php?action=gallery;sa=album;id=2758
    http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?28924-JBL-3731-and-McIntosh


    /Suomela
    Jeg håper ikke den ETCen i førte linken er slik kundene får den fra Svanå. Veldig vanskelig å lese når den viser så stort tidsspenn og to grafer på toppen av hverandre. Den ser uansett ikke spesielt bra ut, men det er mulig den vanlige teorien ikke stemmer når det er diffusjon.

    Noe som også er verdt å merke seg er at med så mange Helmholtzer i rommet og ikke minst på sideveggene på så kloss hold, så vil det skape en del tidlige refleksjoner.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.466
    Torget vurderinger
    13
    Takk for en meget informativ tråd Nordenstam. Mye her som er leselig også for en som ikke kan altfor mye om emnet og mye som ikke er det ;D

    Uansett ser jeg lengden på diffusorstavene varierer i større grad, større varierende lengder = bedre ?
    Spør for jeg ser de som selger slike over disk virker ikke være veldig fokusert på disse lengdene. Selv vil jeg være avvhengig av at rommet jeg etterhvert påbegynner skal kunne være ett oppholdsrom uten den ekstreme oppbyggingen vi ser mye av her men noe vil det bli såklart.
    Jeg har sett mange forskjellige løsninger fra Auralex som jeg syntes ser bra ut og kunne tenkt meg å benytte - både diffusorer og absorsjon. Har noen av dere erfaringer med produktet ? Ser jo AV-forum tilegner de mye positvt. (såklart de selger de jo) men samtidlig når jeg googler produktet virker det være mye brukt.
    Ser også at de bruker endel nye ting fra Auralex i den nye referansekinoen de har fått satt opp.























    Er de 3 meterne angående diffusjon målt fra HT `erne Orso ?
    I tillegg ser jeg mange som går for diffusjon i tak, er dette å foretrekke fremfor absorbenter ?

    Akustisk behandling gir imponerende resultater
    Vi har viet stor oppmerksomhet til akustisk behandling av rommet. Bak lerretsveggen er det plassert kraftige, standard lydplater (byggvareplater) for å totaldempe refleksjoner i tak og vegger bak lerretet. I den andre delen av rommet har vi plassert SunBurst-elementer fra Auralex, som på et meget effektivt vis fanger og demper uønsket bassrefleksjon som uten bruk av disse førte til "boomy" gjengivelse. Etter vi fikk disse på plass var resultatet en langt bedre "snert" og presisjon i bassen!

    I rommet for øvrig har vi benyttet et balansert utvalg absorbenter og diffusorer fra amerikanske Auralex, der vi har installert det helt nye TruTrap Genesis-systemet på alle vegger. Dette systemet kombinerer diffusjon og absorbsjon på et meget effektivt vis. Diffusjonsplatene er påmontert absorbentene i lyttedelen av rommet, mens vi i forkant av rommet, for å absorbere mest mulig at førsterefleksjonene, benytter kun absorbentene i serien som er plassert ut fra vegg for å gi enda bedre ytelse (spacere medfølger TruTrap-pakken).

    I taket over lytteposisjonen samt midten av bakveggen (mellom SunBurst-elementene) har vi montert diffusorer.

    Resultatet er svært oppløftende! Ved å kombinere tunge absorbenter bak lerretet for de lavere toner med Auralex glimrende absorbenter og diffusorer får vi en meget balansert demping i alle frekvensregistre. Diffusjonen på sin side gir en langt bedre romfølelse samt definisjon og oppløsning i lyden, mens de tyngre absorbentene tar seg av problemene med "boomy" bassgjengivelse som er et problem i det aller fleste rom og oppsett.
     

    Vedlegg

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    johnnygrandis skrev:
    Er de 3 meterne angående diffusjon målt fra HT `erne Orso ?
    I tillegg ser jeg mange som går for diffusjon i tak, er dette å foretrekke fremfor absorbenter ?
    3 m er ikke veldig presist. Mer riktig er minst 3x bølgelengden til den laveste frekvensen. Det kommer riktig nok ann på typen diffusor, men 3x bølgelengden er en grei tommerfingerregel. Har du en diffusor som virker fra 500Hz, så bli da minimum avstand ca. 2.1 m. Avstanden gjelder fra diffusor til ørene. Et produkt som både absorberer og diffuserer, kan man sitte nærmere. F.eks et slikt produkt:
    http://www.rpg-europe.co.uk/products/abffusor/index.html


    Mye av det andre du spør om, synes jeg du kan ta i en egen tråd da det blir ganske omfattende og er litt off-topic.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.028
    Antall liker
    9.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Finnes det produsenter av diffuserende gardiner, eller andre former for diffusorere som kan dekke store arealer men alikevel kan flyttes/pakkes sammen i en håndvending....?

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    OMF skrev:
    Finnes det produsenter av diffuserende gardiner, eller andre former for diffusorere som kan dekke store arealer men alikevel kan flyttes/pakkes sammen i en håndvending....?

    Mvh
    OMF
    Stoffer og gardiner kan også fungere som diffusorer i et rom.
    http://www.gardinhuset.no/ ;D

    Men seriøst. Svanå var det vel som viste frem noen gjennomsiktige diffusorer på en messe nylig. Mulig det kan være noe. De har ikke kommet på hjemmesiden enda.
    Kan skimte de såvidt på høyre side:
    http://avforum.no/forum/1632106-post657.html
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Slike ;)
    I fra Marten sitt demorom i Gøteborg.



    Ikke gardiner da, men det orso snakker om.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Hva er best å bruke av diffusorer eller absorbenter på vegg bak høytalerne . Hele veggen -halve veggen eller . Minimumstykkelse på diffusorene/absorbentene .
     

    smt

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    Får börja med att berömma Nordenstam för initiativet till denna tråd
    Den är dock i min mening vinklad till Proaudio sidan och stämmer bra in på det vanliga sättet att bygga mixrum ( de musikaliska reflexerna ska dämpas ca 20 dB och inte visa sig förran efter ca 20ms)
    Men nu är ju detta forum för music lovers som vill kunna uppleva instrumentens och rösternas fulla timbre ,ambience och detaljer samt inspelningsrummets efterklang
    Enligt SMt koncept så fodras det tidiga reflexer i mängder samt att rums resonanserna minimeras
    De tidiga reflexernas täthet är också viktigt samt att de frekvensmässigt liknar direktljudet inom intervallet ca 5-15ms Uppfylls detta så får hjärnan
    "en extra chans" att registrera instrumentens fulla klang

    Detta beror helt enkelt på att hjärnan är ca 100ggr långsammare än hörselorganen En knallpulver pistol är ett bra exempel på detta
    Den hörs ju inte mycket men kan ha en nivå på 140dB vilket kan ge bestående hörselskada Spelar ni upp skottet sakta baklänges så kommer ni höra allt som man annars inte uppfattar
    Nästa gång ni hör ett pistolskott på biografen eller hemma i er HT så har mixaren varit tvungen att dra ut transienten ordentligt i tid för att hjärnan ska uppfatta skotten kraftfullt samtidigt som hörseln sparas
    Tittar ni på mitt unika ETC diagramm så ser ni hur (i detta fall MBL ) tillsammans med 30 st bredbands diffusorer samt 30 st GH i taket följer det transparanta spaciousness fältet
    Man ser också något mer förvånande, och det är att avklingningen before (mjuka absorbenter) och after (fullt med diffusorer) är nära nog identiskt
    Diffusorerna med en absorbtions koefficient under 0.2 lurar alltså skjortan av Sabins formel
    Bygget kan följas här
    http://www.highendforum.se/forumet#/discussion/41/naermare-musiken-nytt-rum/p2
    Hur kan man nu sitta så tight mot mina konkava diffusor vägger som ni sett på bilder från Karmö och hos Thomas ovan . Det beror helt enkelt på att de bredbandigt diffuserar inkommande ljud utan att de ger någon burkighet i facken samt hårda reflexer (Wing familjen är de första bottenlösa diffusorerna och som ej bygger på matematiska formler)

    Att man får full effekt så nära beror ju också på att man sitter i diffusfältet skapat av många andra diffusorer längre ifrån (att det finns andra diffusorer i rummet verkar man glömma bort då man pratar om min avstånd )
    Som exempel hade Thomas besök av Michael Fremer nyligen sittandes 2 dm från Wing väggen utan problem Han var dock förundrad hur han kunde höra Stockholm Storkyrka breda ut sig i hans 25 m2 stora rum Thomas är en de stora musik profilerna i Sverige medöver 17000 skivor och vad hanoch sveriges jazz elit tycker om The Totalacoustic makeover finns snart att läsa på min hemsida
    Ett annat exempel på nyttan av de tidiga reflexerna och att efterklangen säger väldigt lite hur ett rum upplevs
    Ett föredrag hölls i en hall i Stockholm med en efterklangs tid på 7 sek
    Inget tal eller musik kunde framföras i mitten på hallen Men föredraget framfördes i den delen som hade 2.5m takhöjd (övriga delar hade 10m ) Samma efterklangstid uppmättes där och inga mjuka absorbenter i taket
    Här gick det dock perfekt att tala och sjunga opera under kvällen, detta tack vare de tidiga reflexerna från taket och vissa väggar
    Ni som har vägarna förbi Barcelona kan boka en kväll på Palau de la Musica Catalana där endast diffusion finns på väggar och tak vilket ger en fantstisk musikupplevelse
    Hälsningar
    Matts
    www.diffusor.com
    www.performanceacousticslabs.com
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    "Men nu är ju detta forum för music lovers som vill kunna uppleva instrumentens och rösternas fulla timbre ,ambience och detaljer samt inspelningsrummets efterklang
    Enligt SMt koncept så fodras det tidiga reflexer i mängder samt att rums resonanserna minimeras
    De tidiga reflexernas täthet är också viktigt samt att de frekvensmässigt liknar direktljudet inom intervallet ca 5-15ms Uppfylls detta så får hjärnan
    "en extra chans" att registrera instrumentens fulla klang "

    Dette er interessant. ;D Taler måleteknokratene her midt imot, men det stemmer nok med manges erfaringer: At en viss mengde refleksjoner bare er til det gode, og faktisk gir "liv" og rom til musikken uten at det går utover detaljgjengivelsen eller skaper annet grums.
     

    Suomela

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2009
    Innlegg
    384
    Antall liker
    40
    Sted
    Jönköping, Sverige
    Hejsan Matts & Välkommen till Norge :)

    Jag hoppas att mina utolkningar av det du, och andra, skrivit om SMT-metoden på andra ställen i cyberrymden är korrekta i denna och andra trådar på detta forum.

    Med förhoppning om att du kommer att ta dig tid till att utveckla dina tankar och idéer om akustik och musikåtergivning i smårum här på forumet.


    /Suomela
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    smt skrev:
    Får börja med att berömma Nordenstam för initiativet till denna tråd
    Den är dock i min mening vinklad till Proaudio sidan och stämmer bra in på det vanliga sättet att bygga mixrum ( de musikaliska reflexerna ska dämpas ca 20 dB och inte visa sig förran efter ca 20ms)
    Men nu är ju detta forum för music lovers som vill kunna uppleva instrumentens och rösternas fulla timbre ,ambience och detaljer samt inspelningsrummets efterklang
    Enligt SMt koncept så fodras det tidiga reflexer i mängder samt att rums resonanserna minimeras
    De tidiga reflexernas täthet är också viktigt samt att de frekvensmässigt liknar direktljudet inom intervallet ca 5-15ms Uppfylls detta så får hjärnan
    "en extra chans" att registrera instrumentens fulla klang
    Interessant innlegg. Det du skriver virker ganske kontroveriselt for akustikk i små rom.
    Du skriver at vi som musikk elskere skal oppleve innspillingsrommets etterklang. Hvordan kan man gjøre dette i et rom som legger til mye ekstra klang? Må man ikke senke de første refleksjonene for å virkelig høre hva som ligger på platen? Dersom rommet som vi lytter i tillegg legger til store porsjoner med tidlig diffusjon energi, får vi ikke da et slags kunstig lydbilde?

    For meg virker det mer "korrekt" å senke tidlige refleksjoner med demping og heller bruke diffusjon til sene refleksjoner i et rom. Sistnevnte er viktig for å unngå at det låter for dødt, få en god kombinasjon av både pin-pointing, ambience og omkringliggende lyd.

    Har vanskelig for å se at kun diffusjon gir det som lydteknikerne ønsket at vi skulle høre. Det blir litt som rundstrålende høyttalere alá MBL. De spiller med rommet. Det kan låte live og besnærende, men det tilfører alle innspillinger noe som egentlig ikke er der. Man får et fast fotavtrykk til all musikken. Og man mister mye av presisjon, plassering av instrumenter og holografi. Det hele blir mer utflytende.


    smt skrev:
    Detta beror helt enkelt på att hjärnan är ca 100ggr långsammare än hörselorganen En knallpulver pistol är ett bra exempel på detta
    Den hörs ju inte mycket men kan ha en nivå på 140dB vilket kan ge bestående hörselskada Spelar ni upp skottet sakta baklänges så kommer ni höra allt som man annars inte uppfattar
    Nästa gång ni hör ett pistolskott på biografen eller hemma i er HT så har mixaren varit tvungen att dra ut transienten ordentligt i tid för att hjärnan ska uppfatta skotten kraftfullt samtidigt som hörseln sparas
    Tittar ni på mitt unika ETC diagramm så ser ni hur (i detta fall MBL ) tillsammans med 30 st bredbands diffusorer samt 30 st GH i taket följer det transparanta spaciousness fältet
    Man ser också något mer förvånande, och det är att avklingningen before (mjuka absorbenter) och after (fullt med diffusorer) är nära nog identiskt
    Diffusorerna med en absorbtions koefficient under 0.2 lurar alltså skjortan av Sabins formel
    Bygget kan följas här
    http://www.highendforum.se/forumet#/discussion/41/naermare-musiken-nytt-rum/p2
    Hur kan man nu sitta så tight mot mina konkava diffusor vägger som ni sett på bilder från Karmö och hos Thomas ovan . Det beror helt enkelt på att de bredbandigt diffuserar inkommande ljud utan att de ger någon burkighet i facken samt hårda reflexer (Wing familjen är de första bottenlösa diffusorerna och som ej bygger på matematiska formler)

    Att man får full effekt så nära beror ju också på att man sitter i diffusfältet skapat av många andra diffusorer längre ifrån (att det finns andra diffusorer i rummet verkar man glömma bort då man pratar om min avstånd )
    Som exempel hade Thomas besök av Michael Fremer nyligen sittandes 2 dm från Wing väggen utan problem Han var dock förundrad hur han kunde höra Stockholm Storkyrka breda ut sig i hans 25 m2 stora rum Thomas är en de stora musik profilerna i Sverige medöver 17000 skivor och vad hanoch sveriges jazz elit tycker om The Totalacoustic makeover finns snart att läsa på min hemsida
    Ett annat exempel på nyttan av de tidiga reflexerna och att efterklangen säger väldigt lite hur ett rum upplevs
    Ett föredrag hölls i en hall i Stockholm med en efterklangs tid på 7 sek
    Inget tal eller musik kunde framföras i mitten på hallen Men föredraget framfördes i den delen som hade 2.5m takhöjd (övriga delar hade 10m ) Samma efterklangstid uppmättes där och inga mjuka absorbenter i taket
    Här gick det dock perfekt att tala och sjunga opera under kvällen, detta tack vare de tidiga reflexerna från taket och vissa väggar
    Ni som har vägarna förbi Barcelona kan boka en kväll på Palau de la Musica Catalana där endast diffusion finns på väggar och tak vilket ger en fantstisk musikupplevelse
    Hälsningar
    Matts
    www.diffusor.com
    www.performanceacousticslabs.com
    Jeg finnner ikke noen grafer i linken du la til. Kan du vise noen ETC målinger, zoomet inn på de første 30 ms, av små rom som er behandlet med mye diffusjon? Fint om du poster de her.

    I Blackbird Studio hvor det er kun brukt diffusjon så har de senket de første refleksjonene kraftig. Så det er mulig med diffusjon også, men noe slikt er nesten praktisk umulig i et lite ville jeg tro.
     

    Vedlegg

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Til der som har greie på dette, hvordan synes dere dette ser ut?
    Den røde er første måling den andre er etter et par justeringer i rommet.

    Steinar.
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.396
    Det ser ut som justeringen har gitt bedre bass samtidig som det har gått på bekostning av homogeniteten fra 100 Hz og et stykke oppover. Jeg vil tro at begge deler er hørbart. Som vanlig er har du knapt med energi i nedre mellomtone i utgangspunktet - og enda mindre etter justeringen.

    Hvordan dette slår ut lydmessig tror jeg du må konsultere ørene på. Det er ofte en høyst personlig akustikkpsykologi ute og går på hvordan slike frekvensavvik preger din opplevelse av musikkformidlingen.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    steinost:
    Jeg foreslår at du starter en ny tråd. Denne tråden handler om diffusjon og spørsmål rundt det.
    Men du har mye å jobbe med og det er ikke nye kabler eller ny elektronikk det første du bør seg deg etter. ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.675
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    steinost:
    Jeg foreslår at du starter en ny tråd. Denne tråden handler om diffusjon og spørsmål rundt det.
    Men du har mye å jobbe med og det er ikke nye kabler eller ny elektronikk det første du bør seg deg etter. ;)
    Det var en grunn for mit spm om hva som kansje burde gjøres på dette området.
    Om det er foreksempel førsterefleksjonene som må difuseres for å få et bedre resultat.
    Skulle sikkert utdypet dette på en bedre måte første gangen.
    Hadde ikke tenkt å spore av denne tråden, men spøre meg til råds ang dette emnet.

    Steinar.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Steinost: Legg ut en ETC måling, den sier mye mer om hva som trengs av demping og/eller diffusjon i området over 200 Hz.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Good.
    Dette programmet kan måle ETC (Energy-Time Curve), i hverfall står det på nettsida der at det er mulig.....
     

    smt

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.03.2011
    Innlegg
    27
    Antall liker
    14
    orso skrev:
    Interessant innlegg. Det du skriver virker ganske kontroveriselt for akustikk i små rom.
    Du skriver at vi som musikk elskere skal oppleve innspillingsrommets etterklang. Hvordan kan man gjøre dette i et rom som legger til mye ekstra klang? Må man ikke senke de første refleksjonene for å virkelig høre hva som ligger på platen? Dersom rommet som vi lytter i tillegg legger til store porsjoner med tidlig diffusjon energi, får vi ikke da et slags kunstig lydbilde?

    For meg virker det mer "korrekt" å senke tidlige refleksjoner med demping og heller bruke diffusjon til sene refleksjoner i et rom. Sistnevnte er viktig for å unngå at det låter for dødt, få en god kombinasjon av både pin-pointing, ambience og omkringliggende lyd.

    Har vanskelig for å se at kun diffusjon gir det som lydteknikerne ønsket at vi skulle høre. Det blir litt som rundstrålende høyttalere alá MBL. De spiller med rommet. Det kan låte live og besnærende, men det tilfører alle innspillinger noe som egentlig ikke er der. Man får et fast fotavtrykk til all musikken. Og man mister mye av presisjon, plassering av instrumenter og holografi. Det hele blir mer utflytende.






    Missade du min senaste TAM (Total Acoustic Makeover = absorberade första reflexer byts till diffuserade ) ombyggnad i Norge
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,16114.220.html

    Jag gjorde en liknande ombyggnad i Stockholm nyligen där de mjuka absorbenterna byttes mot 30 st Wing diffusorer som placerades runt hela rummet i öronhöjd Taket fylldes med GH
    PÅ övriga väggytor placerades 12000 (av 16000) LP och CD skivor

    MBL sätter verkligen Wingarna i arbete och tillsammans så skapar de en häpnadsväckande 3D och fokuserad ljudbild

    Vad dessa herrar har gemensamt är deras enorma passion för musik samt att de nu delar in sina lyssningupplevelser i -före och efter - de kom i kontakt med Svanåkonceptet

    Placeras de mjuka absorbenterna på första reflexen så färgar det återgivningen (rummets klang liknar ej direktljudet frekvensmässigt ) Detta medför också att hjärnan ej heller får den " andra chans" att med hjälp av de tidiga reflexerna (5-15ms ) hinna uppfatta all den timbre, ambience ,detaljer mm som finns i en akustisk inspelning


    Fler TAM projekt på senare tid



    Hälsningar
    Matts
    www.diffusor.com
    www.performanceacousticslabs.com
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn