Anerkjenner at en kan bedrive slikt bare fordi en har lyst, men om en lar det ligge; er det noe spesielt du har på vinyl?Så snart jeg har fått en brukbar platespiller opp å gå, tenker jeg å starte å digitalisere vinyl. Til dette tenker jeg å bruke Wave Pad Editor fra NCH software. Videre ønsker jeg å lagre musikkfilene i FLACK.
Noen som har holdt på med denne typen prosjekt og har erfaring? Noen som kjenner til dette NCH programmet? Dag
Selv har jeg kommet til følgende: Veldig mange - de fleste - vinylplatene jeg har fra 60- 70- og 80-tallet er gitt ut på cd. Selv om en del senere reutgivelser av dette stoffet har vært offer for loudnesswar, så er det som regel ikke vanskelig å finne gode cd- utgivelser. Jeg finner ingen god grunn til å bedrive storstilt ripping av vinylen min her; kjøper cd- er for en slikk og ingenting.
Av nyere utgivelser er det vel et spørsmål om hvor masteringen er best utført; cd eller vinyl. Ingen fasit her.
Så må en da tenke om vinylen en har er av en slik karakter - sjeldenhet og ikke gjort gode cd-utgivelser - at investering i tid og utstyr er verdt det.
Personlig så må jeg si at muligheten til rippe vinylen til 96 eller 196/24 fremfor å kjøpe den på cd i 44/16 er ganske uinteressant når det gjelder den første gruppen. Og det er vel der vi har det meste?