Digitalisering av vinyl

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Så snart jeg har fått en brukbar platespiller opp å gå, tenker jeg å starte å digitalisere vinyl. Til dette tenker jeg å bruke Wave Pad Editor fra NCH software. Videre ønsker jeg å lagre musikkfilene i FLACK.
Noen som har holdt på med denne typen prosjekt og har erfaring? Noen som kjenner til dette NCH programmet? Dag
Anerkjenner at en kan bedrive slikt bare fordi en har lyst, men om en lar det ligge; er det noe spesielt du har på vinyl?

Selv har jeg kommet til følgende: Veldig mange - de fleste - vinylplatene jeg har fra 60- 70- og 80-tallet er gitt ut på cd. Selv om en del senere reutgivelser av dette stoffet har vært offer for loudnesswar, så er det som regel ikke vanskelig å finne gode cd- utgivelser. Jeg finner ingen god grunn til å bedrive storstilt ripping av vinylen min her; kjøper cd- er for en slikk og ingenting.

Av nyere utgivelser er det vel et spørsmål om hvor masteringen er best utført; cd eller vinyl. Ingen fasit her.

Så må en da tenke om vinylen en har er av en slik karakter - sjeldenhet og ikke gjort gode cd-utgivelser - at investering i tid og utstyr er verdt det.

Personlig så må jeg si at muligheten til rippe vinylen til 96 eller 196/24 fremfor å kjøpe den på cd i 44/16 er ganske uinteressant når det gjelder den første gruppen. Og det er vel der vi har det meste?
 

daglarssen

Medlem
Ble medlem
09.02.2013
Innlegg
13
Antall liker
1
Hei, Martin. Etter å ha gjort en del forsøk på å lage "perfekte" HiRes opptak, må jeg innrømme at du har rett: Det er tidkrevende og det ferdige resultatet er langt fra det jeg hadde håpet. Det største problemet er slitt plater.
Skulle gjerne fått lastet ned ferdig rippet musikk i 24-bit 96kHz i Flac, men sliter med å få det til. Har du tips til et eller flere steder som du selv har prøvd og vet 100% fungerer tilfredstillende?
Har funnet mange amerikanske og britiske sider som selger 24/96, men jeg får ikke lov å laste det ned fordi jeg bor i Norge?
Så jeg er takknemlig for tips.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Hei!
Nå er ikke jeg noen stor nedlaster, jeg liker det fysiske mediumet :) Men har lastet litt for å ha som plater i bilen, av det jeg har på cd som jeg ikke har giddet å rippe selv. Da har jeg bare brukt "bukta". For å høre ting jeg ikke har kjøpt bruker jeg Wimp og Spotify, men liker som sagt best cd/vinyl.
Så jeg er nok ikke den rette til å anbefale deg nettsteder, sorry :-/
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.171
Antall liker
6.868
Torget vurderinger
4
daglarsen,
- bare å finne en amerikansk adresse å registerer deg med. HD-tracks funker som rakkern det. Kjøpte nettopp Emmylou Harris og Rodney Crowell sin Old Yellow Moon uten problemer.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Kaster meg på. Bruker VinylStudio og en Lynx Hilo dac til dette formålet. Gjør en lett opprensking for å fjerne små clicks/pops og er det større clicks/pops/hakk så lever jeg godt med det. Det er også mulig å korrigere de større feilene. Lagres som 24/88.2 hos meg. Ingen problem med 24/92 og andre varianter heller.
For meg så er dette godt nok. Eneste minuset er at slike ting tar tid. Lykke til uansett hva du går for.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Generelt er høy bitrate ved innspilling regnet som fordelaktig. Gjerne 32-bit om ADC støtter dette. Ideen er å sikre stort headrom slik at pops & clicks ikke klipper i det digitale domenet. Da kan man lettere redigere dem bort før man lagrer i ønsket format.

Som ikke behøver være mer enn 16-bit om man alene ser på grunnstøy fra vinyl som ligger rundt 10-12-bit.
Det er medlemmer på HFS som mener oppleve forbedring ved å fjerne den laveste oktaven (rumble) med et HP filter før lagring. Dette er avgjørelser man lett kan ta stilling til ved å studere spektrum i programmet man nytter til å redigere opptak.

1700573802604.png


Preamp/RIAA med godt med headroom har også betydning. Nå er analog klipping mindre forstyrrende enn digital, men det er fint om man også her kan slippe mest mulig. Selv ble jeg veldig overrasket over bra vinyl ble når dette kom på plass. Kombiner gjerne sammen med en nåleprofil på PU som går dypere i rillene en eliptisk og koniske nåler.

Men dyprengjøring av vinylen selvsagt er viktigste av alle disse punktene. Her virker det som det er enighet om at ultralydvaskere er mest effektiv selv om det finnes unntak hvor smuss krever mekanisk hjelp for å frigjøres.

Kvalitet på analog til digital konverter (ADC) kan noe overraskende ha minst betyding i hele denne kjeden. Kvalitet på disse er som regel definert med målinger av støy. Men siden vinyl allerede støyer så mye finnes det ikke ADC å kjøpe som vil påvirke resultatet i så måte. Selv om båndbredde fra vinyl er begrenset er det likvel fordelaktig å spille inn med minimum 48kHz. Mest for å sikre seg mot bieffekter fra rekonstruksjonsfiltre fra digitalisering og redigering.


Ser man for seg å samle vinylen sammen med CD rip kan det være noen praktiske hensyn å ta. For meg er det slik at jeg benytter en digitalkjede hvor det for tiden ikke finnes en automatisk sample rate (SR) switcher. Den er konfigurert for 44.1kHz som den da oppsampler 2x. Derfor er det mest praktisk og minst lydforringende for meg å lagre digitalisert vinyl med samme integer faktor. Altså 88,2kHz.
 
Sist redigert:
Topp Bunn