Dikemark, en byggetråd til....

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
995
Antall liker
528
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
For meg er original-dike godt nok, og jeg bare gleder med til å høre bedre kabler for å finne ut hvor diken "svikter".
Har nå hatt Dikemark i anlegget en stund. Og må bifalle RoDa i at diken er god nok :D. Jeg skal få alvorlig mye penger til overs før jeg invisterer i nye signalkabler igjen.

I allefall i mitt nåværende oppsett, kanskje i at annet og bedre oppsett vil det dukke behov for noe annet, oppgraderingssyken er jo som kjent uhelbredelig :-/

Når det gjelder om hvorfor denne fungerer så godt, tror jeg det hele munner ut i tvinningen og IKKE MINST pluggene.

Anbefaler flere med budsjett på å prøve denne, den er nesten gratis ( i hvert fall for min del som fikk kabler + isolasjon fra RoDa :D takker igjen!).
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
;D

...

Sitter derfor med et par kvasi-dikemark på ca 45cm laget med jordstrømpe og trukket med 8mm polyoruthane pneumatikkslange. Så hvis noen er interressert så gi beskjed.
Hvor får man tak i jorstrømpe til å trekke uten på at tvunnet kabelpar. Jeg får svakt-svakt brum hos meg hvis jeg ikke bruker skjermet signalkabel...

Sleiven
 
L

Ludo

Gjest
Jaja - så har Dikemarken fått stått i anlegget en god stund. Jeg byttet tilbake til Kimber Hero mellom CD og pre, og lydforskjellen var ganske merkbar. Dikemarken gjør at jeg får et mer 'riktig' lydbilde. Høyttalerne forsvinner enda mer og lyden ble mye mer fyldig.

Dette var moro... Er det forresten noen som har lyst på etpar Kimber Hero RCA ? ;)
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
995
Antall liker
528
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jaja - så har Dikemarken fått stått i anlegget en god stund. Jeg byttet tilbake til Kimber Hero mellom CD og pre, og lydforskjellen var ganske merkbar. Dikemarken gjør at jeg får et mer 'riktig' lydbilde. Høyttalerne forsvinner enda mer og lyden ble mye mer fyldig.

Dette var moro... Er det forresten noen som har lyst på etpar Kimber Hero RCA ? ;)
Jeg hadde Hero XLR før, og syntes lyden var tynn og anemisk (i mitt oppsett). Rett og slett dårlig, i hvert fall sammenlignet med Dike... Følger deg helt og holdent her! ;)
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Endelig ferdig med mine. Med bullet denne gangen. Bøyer meg i støvet for denne kabelen. Ryddet opp noe alvorlig i lydbildet. Syk dynamikk.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.175
Antall liker
3.325
Torget vurderinger
2
Litt på siden kanskje , men tidligere i tråden ble det nevnt cat 5 og cat 6 som mulig utgangspunkt for signalkabel, denne mannen tok det litt lenger:

http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Forøvrig kan jeg anbefale artikkelen om NLE kabler i danske High Fidelity nr 3. Mye interressant teori.
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Du har retningsbestemt signalet.

Hva avgjør hvilken retning signalet skal gå ? Og hvorfor ?

Når jeg gikk automatiker så var retningen på signalet bestemt etter hvor vi jorda skjerminga. dvs jorda skjerminga der signalet starta..
 
R

RID

Gjest
Du har retningsbestemt signalet.

Hva avgjør hvilken retning signalet skal gå ? Og hvorfor ?

Når jeg gikk automatiker så var retningen på signalet bestemt etter hvor vi jorda skjerminga. dvs jorda skjerminga der signalet starta..
Hei

Har egentlig ikke bestemt hvilken retning signalet skal gå, siden dette bare er en uskjermet kabel.
Men, jeg liker å vite at jeg alltid spiller "samme vei" på kabelen.

Det hjelper "retningsringen" meg med.

Det du nevner tar jeg også for å være "loven" når det gjelder skjermede kabler.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ser det refereres til tvinnede kabler som uskjermede.  Det er korrekt at det ikke er en fysisk skjerm, men all kabelteori sier at tvinnede kabler har elektromagnetiske egenskaper som om den var skjermet.  Tvinningen gjør nemlig at den elektromagnetiske strålingen kanselleres ut.  Det er jo nettopp derfor man bruker twisted pair i nettverkskabler.  Det går mange ulike, høyfrekvente signaler tett inntil hverandre, men crosstalk er eliminert på grunn av tvinningen.

Kan noen forklare hvorfor skjerming skulle fungere bedre enn tvinning når det gjelder innstrålt/utstrålt elektromagnetisk støy?
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.454
Antall liker
2.681
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Noen som har fullført Dikemarken i XLR utgave.. på en alle annen måte?

mvh Kai
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Æ har. Kutta ut jord, resten er selvforklarendes.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hmmmm.....,litt død denne tråden nå men, mine diker er litt spisse på diskant og sssss. Noen som sliter med det samme og evt har fått bukt med problemet? Ellers er jeg kjempefornøyd, og syns dette projektet er spennende:)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tviler egentlig på at dette med skarpe S'er (sibilanter) kommer fra kablene. Hvilke andre kabler du har spiller annerledes på dette punktet?
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Har noen Audioquest, de virker litt mer dempet i toppen men er ikke så detajerte. Hørte klar forskjell faktisk:)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg kaster meg på bølgen av skjermede kabler etter at jeg har fått en svak bruminnstråling i en billig signalkabel (ikke Dikemark, siden jeg ikke har laget lange nok kabler av denne typen).  Derfor vil jeg kombinere tvinningen fra Dikemark-kabelen med skjerming på utsiden av plastrøret.

Denne versjonen av Dikemark-kabelen kommer til å bli ca 2 meter, altså dobbelt så lang som standard Dikemark.  Den får skjerming.  Den blir ikke svinebillig (fant ikke rimelig skjermestrømpe, og bare skjermingen kommer på rundt 50 kr meteren).  Den blir i hovedsak sort av utseende, fant til og med sort isolasjon for den ene innerlederen.  For min bruk får den XLR i ene enden og RCA i andre enden.  Alt dette gjør at den blir vesensforskjellig fra Dikemark-kabelen, og jeg kommer derfor til å gi den et nytt navn, sannsynligvis "Blackworm".  
Mulig jeg starter en egen tråd om dette etterhvert.
Tanken er å bruke den fra pre-utgangen (RCA) til inngangen på mine Midgard Audio Oberon-blokker (XLR).
 

KapteinUfattelig

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
513
Antall liker
161
Torget vurderinger
4
Gode ting. Dette er interessant og morsomt.

Jeg, min somlepave, har ennå ikke fått ut fingeren til å bygge Dikemarkene jeg mottok gratis (!) av RoDa (tror jeg det var). Sitter på en haug med ubrukte Bulletplugs...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Forresten: Noen som vet hva slags plastmateriale PE er?  Skjermestrømpen jeg har bestilt kommer nemlig formet rundt et slikt PE-rør.  I henhold til beskrivelser av skjermestrømpen, så er det meningen at dette røret skal fjernes etterpå, men hvis det har passelige dimensjoner på hullet og grei isolasjonsevne, så kunne det være interessant å bruke det istedenfor plastrøret som er brukt i Dikemark.  Noen synspunkter på å bruke PE-røret som isolasjon mellom de indre lederne (som blir som i Dikemark) og skjermen?

Skjermestrømpen jeg har bestilt er av denne typen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=6341.htm (typ 101-6.0).
 

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
139
Antall liker
0
Forresten: Noen som vet hva slags plastmateriale PE er?  Skjermestrømpen jeg har bestilt kommer nemlig formet rundt et slikt PE-rør.  I henhold til beskrivelser av skjermestrømpen, så er det meningen at dette røret skal fjernes etterpå, men hvis det har passelige dimensjoner på hullet og grei isolasjonsevne, så kunne det være interessant å bruke det istedenfor plastrøret som er brukt i Dikemark.  Noen synspunkter på å bruke PE-røret som isolasjon mellom de indre lederne (som blir som i Dikemark) og skjermen?

Skjermestrømpen jeg har bestilt er av denne typen:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=6341.htm (typ 101-6.0).
PE= Poly Ethylene ?
I såfall så er det et av de vanligste materialene å benytte til isolasjon av ledere (kanskje det vanligste) . Meget vanlig i alle typer signalkabler både til datakommunikasjon og audio. Vanlig også i mange høyttalerkabler

Spesialversjoner av dette med høyre tetthet enn vanlig PE benyttes også til kappeisolasjon av sjøkabler og umbilical-kabler
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
PE= Poly Ethylene ?
I såfall så er det et av de vanligste materialene å benytte til isolasjon av ledere (kanskje det vanligste) . Meget vanlig i alle typer signalkabler både til datakommunikasjon og audio. Vanlig også i mange høyttalerkabler

Spesialversjoner av dette med høyre tetthet enn vanlig PE benyttes også til kappeisolasjon av sjøkabler og umbilical-kabler
Vet ikke om det er poly ethylene. Her er en lenke til databladet, der det står at det er brukt "Environmental friendly plastic former (PE)":
http://www.elfa.se/pdf/55/05508445.pdf
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Gode ting. Dette er interessant og morsomt.

Jeg, min somlepave, har ennå ikke fått ut fingeren til å bygge Dikemarkene jeg mottok gratis (!) av RoDa (tror jeg det var). Sitter på en haug med ubrukte Bulletplugs...
Samme her. Det er flaut. Men tider vil komm, som det heter så gi ikke opp!!
TJ
 

Audior

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2006
Innlegg
96
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Ville vært forsiktig med polyetylene. De fleste plastene er polymerer med den egenskap at de lett tar opp og avgir lading, herunder opptrer som kondiser, som du ikke er ute etter. I nødsfall kan teflon benyttes.

Den beste isolator du finner er selvsagt  - ja, riktig  -  LUFT! Og du finner ikke en billigere isolator en en anorakksnor, som du får i tekstilforretninger. Bomull er nesten like bra som luft. Ser kanskje litt corny ut, men er ikke lyden i forsetet her da ? Tre en kobberstrømpe (ELFA) utenpå og du har en kabel som er utgangspunktet for mange av de fancy kablene som selges  for svimlende beløp.

Kjøp noen rimelige sølvtråder fra Whistler (http://homepage.mac.com/whistleraudio/audio/prices/index.html) og du har full pakke.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Ville vært forsiktig med polyetylene. De fleste plastene er polymerer med den egenskap at de lett tar opp og avgir lading, herunder opptrer som kondiser, som du ikke er ute etter. I nødsfall kan teflon benyttes.

Den beste isolator du finner er selvsagt  - ja, riktig  -  LUFT! Og du finner ikke en billigere isolator en en anorakksnor, som du får i tekstilforretninger. Bomull er nesten like bra som luft. Ser kanskje litt corny ut, men er ikke lyden i forsetet her da ? Tre en kobberstrømpe (ELFA) utenpå og du har en kabel som er utgangspunktet for mange av de fancy kablene som selges  for svimlende beløp.

Kjøp noen rimelige sølvtråder fra Whistler (http://homepage.mac.com/whistleraudio/audio/prices/index.html) og du har full pakke.
Sikkert bra det, men dette er jo litt irrelevant i forhold til Dikemark-konseptet, som i originalversjon også bruker plast.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Nokon som har prøvd å lage dikemark med lakkisolert leiarar? Nokon som veit ein stad ein kan få kjøpt dette? Kunne vore eit interessant forsøk..
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Nokon som har prøvd å lage dikemark med lakkisolert leiarar? Nokon som veit ein stad ein kan få kjøpt dette? Kunne vore eit interessant forsøk..
Tanken er tenkt. Det som er ulempen med dette er tvinningsprosessen, som faktisk vrir den solide kobberlederen (hvis man bruker drill, slik jeg har gjort). Da er utfordringen å finne en lakk som holder stresset man påfører. Kunne være interessant å forsøke.

Vet at man kan finne lakkerte kobberledere på Elfa, f.eks. her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=178285.htm
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Tanken er tenkt. Det som er ulempen med dette er tvinningsprosessen, som faktisk vrir den solide kobberlederen (hvis man bruker drill, slik jeg har gjort). Da er utfordringen å finne en lakk som holder stresset man påfører. Kunne være interessant å forsøke.

Vet at man kan finne lakkerte kobberledere på Elfa, f.eks. her:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&dok=178285.htm
Har du prøvd tvinning sjølv med dårleg resultat, eller er det ein bekymring du gjer deg? Viss kablane er lakkerte er det vel heller kanske ikkje noko poeng med røyret utanpå (anna enn at dei kjem til å sjå ekstremt pinglete ut) heller?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er kun en bekymringsbetraktning. Og litt av vitsen, i tillegg til å hindre direkte kontakt mellom bart kobber og luft, må jo nettopp være at lakken gjør det unødvendig å bruke plastisolasjonen rundt den ene lederen. For øvrig er vel ideen om minst mulig isolasjon også grunntanken for de etterhvert så omtalte "Anti-cables".
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Jepp, det var dei eg tenkte på. Trur eg skal prøve å lage eit slikt par. Viss eg tvinnar dei for hand så treng ein ikkje vri leiaren rundt sin eigen akse. Det burde gå. Einaste var at det ikkje stod noko om kor rein den koparen var.. Sikkert ok
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Då har eg fått laga meg eit sett med tvinna lakkerte koparkablar. Fyrsteintrykket er at dei er opne og detaljerte i diskanten og leverer bra dynamikk. Dei framstår noko slanke i bassen, men ikkje verre enn at det gjekk å kompensere ved å flytte høgtalarane nærare bakveggen. Førebels virkar det som ein ok oppgradering frå mine monster cable. Dessutan er det veldig ryddig å ha 30 cm lange kablar som kan formast som ein ynskjer bak anlegget. Null kabelrot:) Nokon som veit om graden av tvinning har noko å seie for bassen i kablane?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.825
Antall liker
614
Hvis du har flere plugger og mer kobber igjen, kan du også forsøke å flette et sett. Du bør absolutt kunne høre forskell.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Trur eg må ha det inn med teskjei. Eg har laga eit sett der eg tvinnar dei to leiarane. Skal eg bruke fleire leiarar til kvar kontakt då? Og korleis flette dei? Trur eg får vanskar med å lodde fleire leiarar til eit punkt og..
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Har no lage eit par der eg har brukt anti-cables 2mm solid-wire. Det gav eit voldsomt løft i bassen, og er no til utprøving i anlegget mitt.

Framleis ikkje noko tips om kva som meinast med fletting?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
2mm solid wire til SIGNALkabling?!

Fletting er vel mest interessant for høyttalerkabel når man ønsker en mer fleksibel kabel og likevel vil bruke solid core og ha godt med tverrsnitt. For signalkabling er det mest interessant for balansert kabling.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
2mm solid wire til SIGNALkabling?!
Takkar for svar.

Jepp, eg hadde litt for lange høgtalarkablar uansett.. Har ikkje fått høyrd så mykje på dei enno, men dei virkar lovande. Har absolutt null teknisk peiling, så det er ein rein test: Prøv og feil:)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Funker sikkert, men jeg får litt "overkill"-følelse.
 
Topp Bunn