Jeg har en kompis som er litt eldre enn meg som bor på Tjøme, hvor jeg har vært på besøk flere ganger i de siste tjue åra. Inntil for ca 6 år siden hvor han fikk et alvorlig ryggproblem og måtte gi opp båten, ble det mange båtturer i skjærgården i Vestfold... nærmest absurd mye rart å se av voksne folk med "strykjerna" sine, som kompisen min har døpt disse båtene..... man skulle jo tro at når man først kjøper en båt til noen mill, så skulle vel det første man gjorde være å lære seg hvordan båten oppfører seg både i sakte og full fart.. og ikke minst sjøveisreglene...... NOT!
Det er mulig jeg drar på meg en smule irritasjon fra Oslo/Bærum distriktet, men det får la seg våge.
Her ute i "ødemarken" har det lenge blitt hevdet at alle krav og regler om førerkort for båt og redningsvester etc godt kunne blitt geografisk begrenset til Oslofjorden uten at det hadde hatt større innvirkning på ulykkesstatistikken.
Man har en liten følelse av at pengemennesker som har dyr villa, dyr bil, dyr kjerring med veskehund ( såkalt "Trofehustru" ) til slutt kommer til det punktet at man bare må ha enten en jævlig rask båt eller en enorm båt og helst en som fyller begge kriteriene!
Forskjellen på disse fra "vestre bestkant" og de som bor i "ødemarken" og som også kjøper slike båter er vel gjerne at den sistnevnte gruppe gjerne har "gått gradene" fra robåt via mindre morotbåter og større raskere motorbåter til de sluttligen kjøper et "ginpalass" eller som de også kalles "yoghurtbeger".
Så den store forskjellen mellom folk fra Oslofjorden og resten av landet er vel praksis at alt for mange i Oslofjorden ikke har noen som helst erfaring før de gir seg sjøen i vold. Selvsagt veldig grovt sett og alle dratt under en kam!