Det mest forfengelige jeg har er Clas Ohlson premium line - de sitter ganske godt, som er litt kritisk hjemme hos meg siden jeg må dra ut recieveren for å koble om, og da følger det med MYE ledninger som ikke bør falle av. Alt jeg har kommer fra medfølgende, Clas, Prolyd og Biltema og koster maks ca en hundrings.Man skrev:Er det noen av dere anti-kabelvenner som walk the talk? Å bruke utelukkende lakris, og da mener jeg utelukkende. Eller bruker dere blue-jeans, mogami, eller lignende "bare for å være på den sikre siden".
Jeg synes også at den tekniske siden av saken, som du her belyser, er interessant.nb skrev:Om du har rett, så er det også påkrevet å vise at ønsket effekt ikke kan oppnås ved en ønsket blanding av R,C og L og en prislapp på ca 100 kroner. Rett og slett finne faktorene X, Y og Z som ser ut til å være så sentrale for HiFi-vekselstrøm. Samt forklare hvorfor vidt ulike konstruksjoner kan funke ca like bra. Særlig sålenge de koster omtrent det samme.
Jeg går sikkert i kategorien anti-kabelvenner eller "kabelfornekter", ref. pedal. Det er så greit å gjøre verden enkel.Man skrev:Er det noen av dere anti-kabelvenner som walk the talk? Å bruke utelukkende lakris, og da mener jeg utelukkende. Eller bruker dere blue-jeans, mogami, eller lignende "bare for å være på den sikre siden".
Det kan forsåvidt vises ad absurdum - siden totalt ulike kontruksjoner kan låte "ca like bra" har neppe selve konstruksjonen så veldig mye med saken å gjøre. Eventuelt lederrenhet, geometri og slikt slår vel ut i de nevnte parameterene R, C og L i varierende grad.pedal skrev:Jeg synes også at den tekniske siden av saken, som du her belyser, er interessant.
R, C og L er sentrale elementer i en kabel, ja. Men det er nok visse andre faktorer som også spiller inn: Renhet i lederne, geometri, mekanikk og litt annet snacks. Hvordan disse faktorene skal vektes innbyrdes er dog et åpent spørsmål.
-I forlengelsen av dette, så virker det på meg som om "kabelfornekterne" ikke tør gå inn i denne detaljdiskusjonen. Dere er liksom redde for å åpne en boks med ormer. Dere er redde for å måtte si B hvis dere først sier A. Altså er det best å fornekte enhver lydforskjell, og stå på det prinsippet for alt i verden.
Her skisserer du (slik jeg tolker det) at det finnes en fasit til den gode lydopplevelsen.nb skrev:En del med <i>virkelig</i> stor erfaring ser ut til å prioritere ganske annerledes på sine "gamle dager". Da kan man vel like gjerne hoppe dit med en gang fremfor å vandre rundt i den audiofile ødemarken i 20 år før man kommer seg dit, kan man ikke?impulse skrev:Akkurat. Når du ikke har personlig erfaring nok, evt argumenter, henfaller du til nedlatende hersketeknikk, hevder at jeg oppfører meg som et offer, "nok av undersøkelser"- argumentasjon og linker til uttalelser fra andre som heller ikke hører forskjell på en pøkk og mener det er fasit. Voksent, orso. Voksent.
Jeg styrer unna lakris kabler. Synes det er greit at signalkabler har god skjerm. Er heller ikke 100% sikker på om lakris kabler holder vanlige krav, men har ikke brydd meg om finne ut av det.Man skrev:Er det noen av dere anti-kabelvenner som walk the talk? Å bruke utelukkende lakris, og da mener jeg utelukkende. Eller bruker dere blue-jeans, mogami, eller lignende "bare for å være på den sikre siden".
For enkelt. Man har ikke nødvendigvis kontroll på støyen på nettet dersom man ikke kjører helt på batterier. At dagsformen til lytteren teller er jeg ellers helt enig i.Parelius skrev:Lite? Så lite hifi-lyrisk?Ludo skrev:Akk, så mye mye kunnskap og likevel så lite.....Parelius skrev:Tenke seg til at slike opplevelser har jeg selv hatt. Og det uten at en eneste kabel eller komponent hverken har blitt byttet eller flyttet på. Opptil flere ganger, sågar. Snodig verden.pedal skrev:Det der var pokker til røverhistorie. Dama viste jo hverken navn eller pris på kabelen. Med mindre hun underla seg en ABX test, så var nok det hele ren og skjær innbilding. Alle vet jo at det ikke er målbare forskjeller på kabler.impulse skrev:...Da jeg ba henne å fortelle meg hva hun opplevde annerledes, sa hun at lyden var ute av høyttalerne og mer i rommet, hun hørte mer av stemmens karakter og vibrato, bassen var klarere og lyden virket større. Hun begynte bare å le da jeg viste henne den nye kabelen...
Uansett; har ikke du hatt liknende opplevelser? Hvordan anlegget av og til bare er så toppers at det nesten ikke er til å kjenne igjen, på tross av at alt ellers er ved det gamle? Siden jeg nå har opplevd slike ting, så tenkte jeg det kunne være et vektig bidrag til å den søte historie fra virkeligheten. Men jeg vil selvfølgelig ikke se bort fra at slike opplevelser er ren idiosynkrasie ved meg.
Er det virkelig slik at disse "kabelfornekterne" avviser at det kan være forskjell? Jeg trodde det var stor enighet om at "alt" kan låte forskellig?pedal skrev:Nettopp!totte skrev:Jeg mener selv å ha hørt til dels store forskjeller på kabler hjemme og har brukt kabelbytte til å strupe hissige topper og slikt, og dette er jo til og med Orso med på at går an.
Forskjellige kabler kan låte forskjellig. Dersom NB, Vredensgnag og de andre "kabelfornekterne" kan slutte å betvile dette, så ville kabeldiskusjonen bli mer interessant. Da kunne vi gå over til å diskutere hvor smart det er å temme en hissig topp med en sløv kabel. Hvor smart er det å lindre symptomene, framfor å kurere problemet? Og hvor smart er det å bruke uforholdsmessig mye penger på kabler, framfor aktive komponenter og akustikk?
Desverre strander denne interessante diskusjonen på at en handfull (meget) taleføre kabelfornektere kjører stenhårdt på påstanden om at "alle kabler låter likt". Det blir jeg og mange andre provosert av, simpelthen fordi påstanden er feilaktig.
Du har nok fanget opp mange i dsse gruppene, men jeg vil legge til:A Boy Named Sue skrev:Jeg har registret at det finnes opptil flere oppfatninger når det gjelder kabler og deres betydning for lyden.
Etter min ringe oppfatning kan disse deles opp i tre kategorier:
1. De som mener at kabler har liten eller ingen betydning for lyden.
2. De som mener at kabler har innvirkning og at det er fornuftig og bruke kabler som utgjør 10-20% av anleggets totale verdi.
3. De som mener at kabler har like stor innvirkning på lyden av anlegget som de andre komponentene og bør ligge i samme prisklasse.
Kabler utgjør nok 0,5%, maksimum, av det jeg har lagt ut på anlegget. Og da tar jeg med 20m cat5, hdmi-kabel, alskens toslink og rca spdif, firewire, analoge og digitale strekk.Man skrev:Er det noen av dere anti-kabelvenner som walk the talk? Å bruke utelukkende lakris, og da mener jeg utelukkende. Eller bruker dere blue-jeans, mogami, eller lignende "bare for å være på den sikre siden".
Jeg kjenner meg mest igjen i den fjerde gruppen. Det kan være forskjell, bevares, men ideelt bør ikke kablingen tilføre noen egen lydsignatur. Jeg har veldig, veldig vanskelig for å se (dvs høre) at det er noen klar sammenheng mellom pris og ytelse over et ganske lavt punkt. Eksempelvis koster det ikke mer enn noen hundre kroner å lodde sammen balanserte signalkabler som er helt transparente hos meg, dvs at de ikke tilfører noen hørbart forskjellig signatur enn mye dyrere greier. Derfor har jeg problemer med tommelfingerregler som at kablingen bør koste x % av komponentene.totte skrev:Du har nok fanget opp mange i dsse gruppene, men jeg vil legge til:A Boy Named Sue skrev:Jeg har registret at det finnes opptil flere oppfatninger når det gjelder kabler og deres betydning for lyden.
Etter min ringe oppfatning kan disse deles opp i tre kategorier:
1. De som mener at kabler har liten eller ingen betydning for lyden.
2. De som mener at kabler har innvirkning og at det er fornuftig og bruke kabler som utgjør 10-20% av anleggets totale verdi.
3. De som mener at kabler har like stor innvirkning på lyden av anlegget som de andre komponentene og bør ligge i samme prisklasse.
4. De som mener at billige og greit dimensjonerte kabler slipper gjennom alt som anlegget ellers slipper gjennom, og at kabler som låter klart annerledes enn disse gjør det nettopp fordi de ikke slipper alt gjennom, og at kabeltweaking med fordel bør erstattes av komponenter som ikke trenger sminke og av dedikert, eksplisitt eq.
Hysj! Dette er HiFi. Eventuell EQ skal være veldig dyr og uforutsigbar. Og helst måtte byttes ut om man bytter komponenter.asbjbo skrev:Dessuten, med kabler som eventuelt gjør en forskjell i et gitt anlegg, så virker det ganske uforutsigbart hva som "matcher". Derfor synes jeg at det er mye bedre å legge pengene i en komponent hvor jeg kan styre dette på forutsigbart vis. En DEQX HDP3 (høyttalerkorreksjon, romkorreksjon, EQ, DAC, preamp, ...) koster ikke mer enn 2x3 m høyttalerkabel av "god kvalitet". Jeg er ikke i tvil om hvor pengene bør legges for å få mest utbytte pr krone, og samtidig mest fleksibilitet ved fremtidige komponentbytter.
Jeg sorterer sikkert under merkelappen «kabelfornekter» 8)pedal skrev:...
Jeg synes også at den tekniske siden av saken, som du her belyser, er interessant.
R, C og L er sentrale elementer i en kabel, ja. Men det er nok visse andre faktorer som også spiller inn: Renhet i lederne, geometri, mekanikk og litt annet snacks. Hvordan disse faktorene skal vektes innbyrdes er dog et åpent spørsmål.
...
Den enkleste forklaringen er at du har to ekstra kontaktpunkter, og at dårlig kontakt gjør mer skade enn det meste annet en kabel kan stelle til. En del forbedringer ved å bytte kabel kan like gjerne være at et lag oksyd og møkk ble skrapt vekk fra kontaktpunktene da kabelen ble dratt ut og satt inn igjen. Andre forklaringer er ting som har med elektriske parametre å gjøre (R, C, L). Ellers er det jo åpenbart at det ikke er transparent hos deg.Man skrev:Nå har jeg jo litt lakris i anlegget og det er jo greit nok det. Jeg skal ikke påstå noe m.h.t om dette er optimalt eller ikke.
Men jeg trenger hjelp av dere eksperter:
Kan dere si meg hvorfor lyden blir så utrolig mye dårligere når jeg bruker et hun-hun adapter + ekstra lakris for å forlenge kabelen fra DAC til preamp? Skal ikke hun/hun adapteret + lakriskabelen være transparent? Og tror dere dette måler annerledes enn kun 1 kabel rett i preamp? Og hvorfor skal denne overgangen ha noe å si når signalet har vært gjennom minst noen overganger allerede?
Forskjellen er ca 10 ganger større enn CD vs Hi-Rez. Og Hi-Rez velger jeg riktig 10/10 ganger. (Gud, det er lett å bli avhengig av Hi-Rez)
Og jeg som alltid har hørt at Kilden og Pre'en er det viktigste i et oppsett asbjbo.asbjbo skrev:Veldig enig. Og jeg ser ikke noe fryktelig galt i oppsummeringen fra Blix heller, selv om det er en del spissformuleringer tidligere i artikkelen som jeg ikke er helt med på. Altså:Valentino skrev:Systemtenkning er lurt.
Jeg ville lagt til "Lytteposisjon og høyttalerplassering" på andreplassen, men ellers er vel rekkefølgen ganske riktig, selv om hensynet til husfreden noen ganger kommer i veien. Eller?Det som betyr noe for lyden er derfor, rangert i grad av viktighet:
Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
Lytteposisjon
Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
Høyttalere
Forsterker
Forforsterkere og signalkilder
Kabler
Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=41626.0 hørt den før til det kjedsommelige 8)XD-845 skrev:Noen påstander hentet fra en sak på nettet.
Derfor betyr kabelen praktisk talt ingen ting når du skal koble sammen anlegget ditt, innenfor rimelige lengder:
Grovt sett:
Kabler mellom inn og utganger på analogt lydutstyr som er mindre enn 100 meter lange: Ingen forskjell
Kabler mellom digitalt utstyr som er mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell
Kabler mellom analog videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
Ingen forskjell
Kabler mellom digital videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
Ingen forskjell
Kabler mellom forsterker og høyttaler mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell
Koaks/antennekabler for TV-signal mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell
Strømkabler mindre enn 200 meter lange:
Ingen forskjell
Dette er fremsatt av Brynjulf Blix. Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie
Les hele innlegget her. http://www.dinside.no/830033/om-valg-av-kabler-til-lyd-og-bilde
Ja, ja, synd å måtte gjenta det enda en gang at dette er TULL!yasman skrev:Les hele innlegget her. http://www.dinside.no/830033/om-valg-av-kabler-til-lyd-og-bilde
Det at du har hørt forskjell på kabler betyr ikke at det er forskjell på kabler. Jeg har hørt forskjell på en og samme CD spiller fordi jeg trodde det var noe annet som spilte!65finger skrev:Har hørt forskjell på så mange kabler, stikk og kontakter....
ikke min påstand det du linker til men det kunne like gjerne vært det AB tester stort sett blindt og hører tydelig forskjell. Det er dokumentasjon godt nok for meg,Voff skrev:Det at du har hørt forskjell på kabler betyr ikke at det er forskjell på kabler. Jeg har hørt forskjell på en og samme CD spiller fordi jeg trodde det var noe annet som spilte!65finger skrev:Har hørt forskjell på så mange kabler, stikk og kontakter....
Tusenvis av mennesker har sett Huldra og Elvis! I likhet med kabler kan det ikke dokumenteres.
eller hvis man har vært proff musiker siden 70tallet og stått for nær PA anlegget uten å beskytte ørene, for ofte :65finger skrev:Ja, ja, synd å måtte gjenta det enda en gang at dette er TULL!yasman skrev:Les hele innlegget her. http://www.dinside.no/830033/om-valg-av-kabler-til-lyd-og-bilde
Har hørt forskjell på så mange kabler, stikk og kontakter....
Klart, har man ikke oppløst nok anlegg, så er det svært vanskelig å høre forskjell.
Og tross for dette så handler diskusjonene på sentralen og det meste av stoffet i hifi blader om elektronikk..... I perspektivet av hvor utrolig mye mer spredningsmønsteret til høyttalerne og akustikken har og si for sluttresultatet, så mener jeg som jeg tidligere har ymtet at Fidelity og andre hifi blader ikke er en god veiveiser til godlyd. De fokuserer ikke særlig på det som betyr mye, men mye på de ørsmå forandringene. Er det slik vi ønsker det?asbjbo skrev:Rommet kan enkelt servere avvik på +10 og -30 dB ved forskjellige frekvenser. Bra høyttalere er kanskje +/- 3 dB on-axis fra 30 Hz til 20 kHz med ca 1 % harmonisk forvrengning. Forsterkere og digitale signalkilder har derimot 0,0-ett-eller-annet i både i frekvensavvik og forvrengning. Den en eneste signalkilden som farger signalet like mye som en alminnelig høyttaler må være en pickup på platespilleren.
Sammen!?!?!?!?!?!?!!Voff skrev:Tusenvis av mennesker har sett Huldra og Elvis!
Vidar11 skrev:Blix har jo rett når han sier at rommmet kanskje betyr mest i forhold til lydkvaliteten. Han har også rett når han setter opp komponenter i en slags prioritert rekkefølge i forhold til hva som påvirker lyden. Alt dette vet alle hi-fi entusiaster, og vi arbeider MYE med detaljer og de små forbedringene. Vi lytter etter en rekke parametre, og kanskje er det slik at vi lytter annerledes enn andre?
Jeg er selv musiker med mer enn 30 års erfaring fra scenen, og var meget skeptisk til dette med kabler når jeg for alvor begynte å interessere meg for hi-fi for 15 år siden. Jeg kjøpte dyre komponenter, og justerte rom og eksperimenterte med lytteposisjon. Og så hadde jeg høvelig greie kabler, omtrentlig som de kablene Blix mener er mer enn gode nok.
Men så begynte jeg å prøve ut forskjellige kabler. Og her er jeg rett og slett uenig med Blix. Det er etter mine ører slik at forskjellige kabler påvirker lyden. Og ikke nok med det, jeg har tatt med meg noen av erfaringene fra hi-fi på scenen, og endringene er de samme. Og mest er det å hente på å jobbe med strømmen. Bedre stømkabler gir faktisk bedre lyd også på scenen. Jeg antar at jeg er rimelig alene om å ha med meg Valhalla powerkabel rundt omkring "på lokalet".
Så spørs det da om Blix tar feil? Eller kanskje jeg gjør det? Jeg tror dette ganske enkelt er slik at jeg har erfart helt entydig at kvaliteten på strømkabler har en soleklar betydning. Mens Blix faktisk ikke har erfart dette. Men så er det vel også ganske tvilsomt at Blix har hatt med seg Valhalla rundt omkring på spilling også......
Jeg er enig i at dette er veloverveide tanker som bygger på tålmodig prøving og riktig innstilling. Jeg kjenner igjen din utvikling hos andre (og som oftest) musikere med lang erfaring. De har alltid hatt en skepsis til disse kablene, og jeg skal være den første til å innrømme at studioer låter meget godt til sin bruk. Og til hifi ifølge noen. Men av en eller annen grunn skiller det seg fra reproduksjonen som begår hjemme. Noen ser ut til å få DIY-kabler til å fungere godt i sitt oppsett, andre får det til med kjøpekabler. Og hvis de har skikkelig dyrt (og godt) anlegg så hevder de å få noe ut av det vi fattige kaller sirkuskabler. Jeg er i alle fall ganske fattig og bruker det uttrykket. Men jeg har fått utslag i lyden med relativt rimelige kabler, noe jeg ikke kan sammenligne med opplevelsen hos de som har dyrere kabler på grunn av referansens beskaffelse. Jeg har altså ikke testet sirkuskabler selv, men folk jeg stoler på har opplevd relativt store forskjeller i gode rom med godt og machende oppsett.Focalmann skrev:Godt innlegg med litt tyngde bak! Nesten så jeg er fristet til å spørre hvem-hva-hvor, så man kunne fått med seg en
hifi-konsert en gang også 8) ;D (har vært på mange konserter med knall lyd altså, ikke misforstå, men har neppe vært Valhalla kabler involvert vil jeg tro)
Vidar11 skrev:Blix har jo rett når han sier at rommmet kanskje betyr mest i forhold til lydkvaliteten. Han har også rett når han setter opp komponenter i en slags prioritert rekkefølge i forhold til hva som påvirker lyden. Alt dette vet alle hi-fi entusiaster, og vi arbeider MYE med detaljer og de små forbedringene. Vi lytter etter en rekke parametre, og kanskje er det slik at vi lytter annerledes enn andre?
Jeg er selv musiker med mer enn 30 års erfaring fra scenen, og var meget skeptisk til dette med kabler når jeg for alvor begynte å interessere meg for hi-fi for 15 år siden. Jeg kjøpte dyre komponenter, og justerte rom og eksperimenterte med lytteposisjon. Og så hadde jeg høvelig greie kabler, omtrentlig som de kablene Blix mener er mer enn gode nok.
Men så begynte jeg å prøve ut forskjellige kabler. Og her er jeg rett og slett uenig med Blix. Det er etter mine ører slik at forskjellige kabler påvirker lyden. Og ikke nok med det, jeg har tatt med meg noen av erfaringene fra hi-fi på scenen, og endringene er de samme. Og mest er det å hente på å jobbe med strømmen. Bedre stømkabler gir faktisk bedre lyd også på scenen. Jeg antar at jeg er rimelig alene om å ha med meg Valhalla powerkabel rundt omkring "på lokalet".
Så spørs det da om Blix tar feil? Eller kanskje jeg gjør det? Jeg tror dette ganske enkelt er slik at jeg har erfart helt entydig at kvaliteten på strømkabler har en soleklar betydning. Mens Blix faktisk ikke har erfart dette. Men så er det vel også ganske tvilsomt at Blix har hatt med seg Valhalla rundt omkring på spilling også......
PÅ ingen måte. Den mest sannsynlige synsvinkelen er nemlig helt utelatt; nemlig placebo: DET er ekstremt det! Vi mennesker, inkludert hi-fi entusiaster, høre alle, uten ett eneste unntak, ting som ikke eksisterer. Dette kan dokumenteres gang på gang ved tester (som holder mål). Det er slik at dersom man har et fenomen man ønsker å forklare så velger man den enkleste modellen som forklarer observasjonen.awe skrev:Retorikken i denne tråden er bemerkelsesverdig. Mens noen iherdig hevder nødvendigheten av ulike synsvinkler, betraktningsmåter, erfaringer og opplevelser, har andre bestemt seg for at de - når det kommer til stykket - ikke vil tolerere avvik fra det ene, korrekte og altoverskyggende synspunkt. I sistnevnte flokk kan argumentasjonen i sannhet være mangeartet, fra ugjendrivelige, vitenskapelige beviser til rå og simpel nedrakking, men synspunktet er absolutt urokkelig, samstemt og helt fyllestgjørende. Dermed er alt som skal sies sagt og faktum etablert.
Helt uavhengig av hva en måtte mene om kabler, er denne retorikken ekstrem.
Jeg ser ikke hvordan noen kan glemme muligheten for placebo. Den blir nevnt i annenhver tråd som omhandler kabler. Sukkerpillene virker ikke mot hodepine når du vet du får sukkerpiller. Derfor tror jeg nyere beskrivelser av kablers innvirkning er mer til å stole på. De annleggene hvor sukkerpillen har effekt, blir færre og færre ettersom tiden går og kunnskapen rundt problemstillingen øker.Voff skrev:PÅ ingen måte. Den mest sannsynlige synsvinkelen er nemlig helt utelatt; nemlig placebo: DET er ekstremt det! Vi mennesker, inkludert hi-fi entusiaster, høre alle, uten ett eneste unntak, ting som ikke eksisterer. Dette kan dokumenteres gang på gang ved tester (som holder mål). Det er slik at dersom man har et fenomen man ønsker å forklare så velger man den enkleste modellen som forklarer observasjonen.awe skrev:Retorikken i denne tråden er bemerkelsesverdig. Mens noen iherdig hevder nødvendigheten av ulike synsvinkler, betraktningsmåter, erfaringer og opplevelser, har andre bestemt seg for at de - når det kommer til stykket - ikke vil tolerere avvik fra det ene, korrekte og altoverskyggende synspunkt. I sistnevnte flokk kan argumentasjonen i sannhet være mangeartet, fra ugjendrivelige, vitenskapelige beviser til rå og simpel nedrakking, men synspunktet er absolutt urokkelig, samstemt og helt fyllestgjørende. Dermed er alt som skal sies sagt og faktum etablert.
Som om du skulle ha noen forutsetning for å si noe om hva som er den mest sannsynlige årsaken ;DVoff skrev:PÅ ingen måte. Den mest sannsynlige synsvinkelen er nemlig helt utelatt; nemlig placebo: DET er ekstremt det! Vi mennesker, inkludert hi-fi entusiaster, høre alle, uten ett eneste unntak, ting som ikke eksisterer. Dette kan dokumenteres gang på gang ved tester (som holder mål). Det er slik at dersom man har et fenomen man ønsker å forklare så velger man den enkleste modellen som forklarer observasjonen.awe skrev:Retorikken i denne tråden er bemerkelsesverdig. Mens noen iherdig hevder nødvendigheten av ulike synsvinkler, betraktningsmåter, erfaringer og opplevelser, har andre bestemt seg for at de - når det kommer til stykket - ikke vil tolerere avvik fra det ene, korrekte og altoverskyggende synspunkt. I sistnevnte flokk kan argumentasjonen i sannhet være mangeartet, fra ugjendrivelige, vitenskapelige beviser til rå og simpel nedrakking, men synspunktet er absolutt urokkelig, samstemt og helt fyllestgjørende. Dermed er alt som skal sies sagt og faktum etablert.