Direktedrevet eller beltedrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    Jeg har manøvrert meg gjennom det som det linkes til. Det blir sikkert veldig mye bedre ;D
    Men sier LINN noe om hvor mye bedre? Wow, flutter og annen rumling er relativt enkelt å måle. Det har med hva som er mulig å oppnå mht signal - støy forholdet å gjøre. Er vinyl så dårlig på dette punktet at ingen vil snakke om det? Det er fort gjort å komme med data som viser forbedringen. Ikke sant?
    Nei, Linn sier ikke hvor mye bedre. Her dreier det seg ikke om wow og flutter første rekke. De har vel stort sett de samme verdiene om det er en Lingo eller Radikal. Det dreier seg om støy overført fra motor til tallerken og som du ikke vil at PU'en skal plukke opp. Jeg er enig i at det høres utrolig ut at dette skal gjøre så store utslag, men det gjør det. Jeg hadde ikke betalt borti 30K for en Radikal hvis den ikke var betydelig bedre enn det jeg allerede har.
    Uansett, det som skjer er at ved hvert step oppover i PSU spiller LP12 med større autoritet, mere ro, flere detaljer osv. osv.
    Det er vel ikke alltid fort gjort å komme med data som viser forbedring i hifi sammenheng. Ikke uvanlig at en forsterker som måler dårligere allikevel låter bedre enn den som har bedre data.........det har vel de fleste av oss som har vært med en stund opplevd. Ikke sant? ;)

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Hedde skrev:
    emokid skrev:
    Tror magnetdrevne spillere hadde vært veldig spennende, "direktedrevent" og uten mekanisk kontakt mellom drift\tallerken.
    Ikke noe nytt under solen. Her om Dual 701 (igjen!!!!) sin EDS1000:

The Dual EDS motor works like a modern magnetic railway. When the magnet is between 2 poles, the powers of the 2 poles are proportionate. In other words, if the magnet is dead center between the 2 poles, both poles will have 50% power, but if 80% of the magnet is over one pole and 20% of the other, the power is split 80/20 and so on in a linear fashion. It only requires 50 milliwatts of power to operate, since opposing magnets are the major force behind its propulsion.
    EDS = elekto-dynamic suspension

Nei, det var ikke tull dette. De aksielle luftspolespillerne (se tidligere innlegg) har alle dette til felles, de flyter eller leviterer på grunn av de magnetiske kreftene som settes opp grunnet ulike polers frastøting. Så sier teorien. Den lave driftsstrømmen og det ektremt lave støynivået fra driften tyder også på at lagret fungerer godt med denne "hjelpen".

Dual tok patent på denne motoren og prinsippet tidlig på syttitallet. Ting tyder på at japanerne kopierte dette prinsippet til sitt bruk. Ingen av kopiene er helt like mhp viklingene, kansje på grunn av patentrettigheten til Dual.

Kult!

Vedlegg

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.240
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    FZ skrev:
    Audiomix skrev:
    Jeg har manøvrert meg gjennom det som det linkes til. Det blir sikkert veldig mye bedre ;D
    Men sier LINN noe om hvor mye bedre? Wow, flutter og annen rumling er relativt enkelt å måle. Det har med hva som er mulig å oppnå mht signal - støy forholdet å gjøre. Er vinyl så dårlig på dette punktet at ingen vil snakke om det? Det er fort gjort å komme med data som viser forbedringen. Ikke sant?
    Nei, Linn sier ikke hvor mye bedre. Her dreier det seg ikke om wow og flutter første rekke. De har vel stort sett de samme verdiene om det er en Lingo eller Radikal. Det dreier seg om støy overført fra motor til tallerken og som du ikke vil at PU'en skal plukke opp. Jeg er enig i at det høres utrolig ut at dette skal gjøre så store utslag, men det gjør det. Jeg hadde ikke betalt borti 30K for en Radikal hvis den ikke var betydelig bedre enn det jeg allerede har.
    Uansett, det som skjer er at ved hvert step oppover i PSU spiller LP12 med større autoritet, mere ro, flere detaljer osv. osv.
    Det er vel ikke alltid fort gjort å komme med data som viser forbedring i hifi sammenheng. Ikke uvanlig at en forsterker som måler dårligere allikevel låter bedre enn den som har bedre data.........det har vel de fleste av oss som har vært med en stund opplevd. Ikke sant? ;)
    Litt rart at LINN ikke kommer med noen konkrete data som følge av en slik solid oppgradering. Det kunne jo ført til at de solgte noe til skeptikerene også ;)
    Jeg tror det ligger så mange begrensininger i både en platespiller og i selve vinylen at det er grenser for hva en kan høre av forbedringer. Jeg skal ikke på noen måte antyde at LINN kommer med produkter som ikke bidrar til noe positivt i denne sammenhengen, men som et seriøst selskap burde de komme med fakta.
    Jeg var forresten til stede hos LINN (Sondek) på deres stand i London (stor HiFi messe på Heathrow) i 1977 eller deromkring. Det var sikkert en LP12 som ble presentert.
    Til ditt siste spørsmål:
    Jo da. Vi har jo erfart og lært litt. Hvis ting er helt ubegripelige får en skylde på ører og hjerne.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    EDS1000 drev fra Dual 701 og med luftlagre, bilde fra 93"
    unnskyld dårlig kvalitet på bildet

Vedlegg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Karlinn skrev:
    EDS1000 drev fra Dual 701 og med luftlagre, bilde fra 93"
    unnskyld dårlig kvalitet på bildet
    Er dette den danske som du linket til tidligere i tråden? Tror jeg ville gått for en roterende del som var litt mere i den originale gata. Men det viktigste er vell å holde seg til spesifikasjonene på vekt. Det er kanskje gjort her. Flott med et slikt eksempel, vi må vell stable på beina er egen tråd med tiden.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    >> Men det viktigste er vell å holde seg til spesifikasjonene på vekt<<

i henhold til vekt så er det luftlagret hvis det er det du mener ? så der er ingen problemer der, startstrømmen kan være stor med så tung platte så den som eier den her begynner å dreie platten med hånd før han starter.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Jeg må være ærlig å si at jeg trodde det var armen som var luftlagret. Vell, da er vekta adressert, funker det?

Jeg ser for meg samme roterende vekt som Dual 701 har opprinnelig, men med annet plinth og arm. Det blir som å kopiere japanerne. Men prosjektet har ingen hast, alt for mye annet som må gjøres.

Til sammenligning veier JVC TT-101 sin platetalerken 2,05 kg. Roterende masse er jeg ikke sikker på, men det er oppgitt ett startmoment på 1,8 kg/cm.

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.483
    vredensgnag skrev:
    K.H. skrev:
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
    Teorien er at drivhjulet som reimen ligger rundt strammer denne i opptakssiden og at dette skaper slakk på overgangssiden (mellom drivhjul og tallerken), og at denne strammingen og slakkingen ikke er jevn, noe som skaper svingning i kraftoverføringen.

....
    Noe annet som jeg har sett diskutert på Audiogon - tror også i denne tråden;
    http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1320876538&&&/Turntable-speed-accuracy-
    er varibel "stylus drag", som er slik jeg forstår det, varierende friksjons- eller motkraft fra stiften som skyldes varierende amplitude på signalet (musikken). Man får et masse-fjær system med tilhørende systemresonans.
    Har et spørsmål relatert til denne "stylus drag"; den burde vel ha mindre og mindre effekt innover platen (kraft * arm blir mindre ettersom armen blir mindre mens variasjoner rundt middel av musikksignalet burde være like?), men ingen rapporterer å høre noen slik variasjon? Hvorfor ikke?

Egen erfaring; gikk fra en DD-spiller ca. 1980-81 til en Linn LP12. Merket ingenting til mindre fremdrift i musikken. Tvert imot, det var en positiv forbedring på alle punkter. Siden har jeg skiftet til Sota, og forsøker av og til å sammenligne med CD. Vanskelig for meg å høre denne påståtte hasighetsvariasjonen og manglende framdriften i vinyl lyden. Og CD burde jo være en grei referanse for hastighetsrelaterte fenomener. Eller?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.106
    Torget vurderinger
    10
    Nå er det vel en stund siden denne tråden var i vinden. Selv kommer jeg nok til å holde meg til DD og er komfortabel med det valget. Hva andre mener om saken er ingrunnen litt likegyldig.

Det jeg gang på gang biter meg merke i er hvor bastante et par grupperinger er. Høres ut som Linn- og Regafolket har "heile vettet", og at det er eneste veien å følge.
    Hvordan har det blitt slik? Er det virkelig slik at disse to merkene er de som gir best value for money uansett hvilken prisklasse man sikter mot? Eller er det andre ting som spiller inn? Er det pop/trygt å mene akkurat disse tingene?

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    Ganz einfach, Bia; Rega/Linn = engelsk. Engelskmenn = påståelige museumskuratorer. Anglofile = liker engelskmenn og engelske produkter. Rega/Linn eiere = anglofile (vel, de fleste av de da ;D) Og jeg får vel juling igjen, som vanlig!

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    pengesluk skrev:
    Ganz einfach, Bia; Rega/Linn = engelsk. Engelskmenn = påståelige museumskuratorer. Anglofile = liker engelskmenn og engelske produkter. Rega/Linn eiere = anglofile (vel, de fleste av de da ;D) Og jeg får vel juling igjen, som vanlig!
    Linn er ikke engelsk, men lages av gjerrige whiskydrankere i skjørt. Jeg har et par-tre LP12'ere, men lider absolutt ikke av anglofili. Kjører tysk bil med tre bokstaver og har yankee forsterkere, sveitsisk PU, sveitsisk/tysk båndopptager, norsk tuner og....ok, engelske høyttalere.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    FZ skrev:
    pengesluk skrev:
    Linn er ikke engelsk, men lages av gjerrige whiskydrankere i skjørt. Jeg har et par-tre LP12'ere, men lider absolutt ikke av anglofili. Kjører tysk bil med tre bokstaver og har yankee forsterkere, sveitsisk PU, sveitsisk/tysk båndopptager, norsk tuner og....ok, engelske høyttalere.....
    DER kom unntaket!! ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.550
    Torget vurderinger
    23
    soundscape skrev:
    Jeg har et drivverk fra en Sony PS 2250 liggende, er det noen som har et forslag til plinth hvis jeg skal ha den til å snurre plater ?

http://www.vinylengine.com/library/sony/ps-2250.shtml
    Jeg ville vurdert x antall lag med skikkelig kvalitet bjerkefiner, påmontert noen gode absorberende og kanskje justerbare føtter. Finish etter smak/behov, noen liker oljet/slipt, andre liker beiset eller/og lakkert. dette koster ikke hinsides og matcher bra vintage/kvalitet på drivverket.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Ny brukt DD kommer til meg ;D

Type: 2-speed fully automatic turntable
    Platter: 330mm aluminium alloy
    Motor: quartz locked direct drive brushless DC motor