Direktedrevet eller beltedrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.306
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    10
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    K.H. skrev:
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
    Teorien er at drivhjulet som reimen ligger rundt strammer denne i opptakssiden og at dette skaper slakk på overgangssiden (mellom drivhjul og tallerken), og at denne strammingen og slakkingen ikke er jevn, noe som skaper svingning i kraftoverføringen.

    Dette forsøker man å motvirke vha bl.a. stivere reim, flere reimer, slik at svingningene skal kanselleres, og som du nevner, tyngst mulig tallerken.

    Ved fast kraftoverføring til tallerken mener man at disse svingningene unngås, og at avlesingen dermed blir mer kontant. Avanserte reimdrevne platespillere er designet for å redusere svingningene maksimalt, men det koster en del å få det til - likevel har man prioritert i den retningen pga fordelene med støyisolasjon i dette drevprinsippet, sammenlignet med DD.

    I reimdrevne arbeider man med å redusere svingninger i kraftoverføring, og begynner med et meget lavt støygulv.
    I spillere med fast kraftoverføring arbeider man med å redusere støy indusert av mekanikken, men begynner med minimale svingninger i kraftoverføringen.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.306
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    K.H. skrev:
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
    Teorien er at drivhjulet som reimen ligger rundt strammer denne i opptakssiden og at dette skaper slakk på overgangssiden (mellom drivhjul og tallerken), og at denne strammingen og slakkingen ikke er jevn, noe som skaper svingning i kraftoverføringen.

    Dette forsøker man å motvirke vha bl.a. stivere reim, flere reimer, slik at svingningene skal kanselleres, og som du nevner, tyngst mulig tallerken.

    Ved fast kraftoverføring til tallerken mener man at disse svingningene unngås, og at avlesingen dermed blir mer kontant. Avanserte reimdrevne platespillere er designet for å redusere svingningene maksimalt, men det koster en del å få det til - likevel har man prioritert i den retningen pga fordelene med støyisolasjon i dette drevprinsippet, sammenlignet med DD.

    I reimdrevne arbeider man med å redusere svingninger i kraftoverføring, og begynner med et meget lavt støygulv.
    I spillere med fast kraftoverføring arbeider man med å redusere støy indusert av mekanikken, men begynner med minimale svingninger i kraftoverføringen.
    Slik jeg forstår dette vil da en forbedret motorstyring (psu) i teorien ikke være noen garanti mot svakhetene ved remdrift. For det hjelper vel ikke hvor stabilt en motor snurrer hvis overføringen til tallerken har begrensninger?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    K.H. skrev:
    vredensgnag skrev:
    K.H. skrev:
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
    Teorien er at drivhjulet som reimen ligger rundt strammer denne i opptakssiden og at dette skaper slakk på overgangssiden (mellom drivhjul og tallerken), og at denne strammingen og slakkingen ikke er jevn, noe som skaper svingning i kraftoverføringen.

    Dette forsøker man å motvirke vha bl.a. stivere reim, flere reimer, slik at svingningene skal kanselleres, og som du nevner, tyngst mulig tallerken.

    Ved fast kraftoverføring til tallerken mener man at disse svingningene unngås, og at avlesingen dermed blir mer kontant. Avanserte reimdrevne platespillere er designet for å redusere svingningene maksimalt, men det koster en del å få det til - likevel har man prioritert i den retningen pga fordelene med støyisolasjon i dette drevprinsippet, sammenlignet med DD.

    I reimdrevne arbeider man med å redusere svingninger i kraftoverføring, og begynner med et meget lavt støygulv.
    I spillere med fast kraftoverføring arbeider man med å redusere støy indusert av mekanikken, men begynner med minimale svingninger i kraftoverføringen.
    Slik jeg forstår dette vil da en forbedret motorstyring (psu) i teorien ikke være noen garanti mot svakhetene ved remdrift. For det hjelper vel ikke hvor stabilt en motor snurrer hvis overføringen til tallerken har begrensninger?
    Så lenge kraftoverføringen har elastiske egenskaper, vil man kunne risikere svingninger. Men vi snakker jo også om overføring av moment, og det skal en del til for at disse svingningene skal kunne påvirke dagens røslig dimensjonerte tallerkener, skulle jeg tro. Men disse tallerkenene er svaret på overføringsproblemet - i tillegg til stivere /flere reimer.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.306
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    K.H. skrev:
    vredensgnag skrev:
    K.H. skrev:
    Hva kan årsaken være til at en reimdrevet spiller ikke oppleves å ha samme evne til musikalsk framdrift som en mellomhjuls- eller DD-spiller, noe som ofte hevdes? Hvis man forutsetter at begge er utstyrt med en flere kilos tung platetallerken, så burde vel den kunne "glatte ut" eventuelle hastighetsavvik som måtte være årsaken til dette, eller?
    Teorien er at drivhjulet som reimen ligger rundt strammer denne i opptakssiden og at dette skaper slakk på overgangssiden (mellom drivhjul og tallerken), og at denne strammingen og slakkingen ikke er jevn, noe som skaper svingning i kraftoverføringen.

    Dette forsøker man å motvirke vha bl.a. stivere reim, flere reimer, slik at svingningene skal kanselleres, og som du nevner, tyngst mulig tallerken.

    Ved fast kraftoverføring til tallerken mener man at disse svingningene unngås, og at avlesingen dermed blir mer kontant. Avanserte reimdrevne platespillere er designet for å redusere svingningene maksimalt, men det koster en del å få det til - likevel har man prioritert i den retningen pga fordelene med støyisolasjon i dette drevprinsippet, sammenlignet med DD.

    I reimdrevne arbeider man med å redusere svingninger i kraftoverføring, og begynner med et meget lavt støygulv.
    I spillere med fast kraftoverføring arbeider man med å redusere støy indusert av mekanikken, men begynner med minimale svingninger i kraftoverføringen.
    Slik jeg forstår dette vil da en forbedret motorstyring (psu) i teorien ikke være noen garanti mot svakhetene ved remdrift. For det hjelper vel ikke hvor stabilt en motor snurrer hvis overføringen til tallerken har begrensninger?
    Så lenge kraftoverføringen har elastiske egenskaper, vil man kunne risikere svingninger. Men vi snakker jo også om overføring av moment, og det skal en del til for at disse svingningene skal kunne påvirke dagens røslig dimensjonerte tallerkener, skulle jeg tro. Men disse tallerkenene er svaret på overføringsproblemet - i tillegg til stivere /flere reimer.
    Nettopp, tyngden av tallerken er nok svært avgjørende. Derfor har jeg valgt å slå meg til ro med en simpel innvendig motorstyring på min LP12, selv om en mer avansert sak sies å låte mye bedre.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.701
    Antall liker
    4.173
    Audiophile-Arve skrev:
    DD-spelaren Technics SL 1000 brukte 1/4 omdreiing før farten var stabil.
    En ironcorespiller med høyt moment. Egenskaper som dj'er setter pris på antar jeg og det er vell ikke mange som gjør det etter den. Spørs om det ikke er andre designkriterier som er viktigere for de lydelige egenskapene. Eller kan det aldri bli nok moment?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.220
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvem stakk av med en PLC590 for en tusing? ::)
    snakk om flaks!
    mvh
    Leif
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.244
    Antall liker
    5.240
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva menes med "avansert" PSU. I tilfellet DC kan jeg ikke se for meg mange "avanserte" løsninger. Stabil, stiv og støyfri med noen krefter i reserve. Noe mer?
    AC er noe mer komplisert. Men kan vel knapt kalles avansert det heller.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.306
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    10
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva mener du er grunnen til at en "avansert PSU" gir mindre motorvibrasjoner? Er dette klart målbart eller bare noe i teorien, uten praktisk betydning?

    Som du skjønner er jeg i utgangspunktet litt skeptisk, noe som er lærdommen etter et langt hifi-liv. Tror vel mange ganger at opplevde forbedringer har sammenheng med forventninger, f.eks etter å ha lest om en oppgradering. Jeg prøvde en gang en Armageddon klone som ble opplyst å være på høyde med orginalen. Førsteinntrykket tilsa en stor forbedring, men det pussige var at da jeg koblet tilbake til Valhalla igjen ble jeg plutselig veldig usikker. Det endte med at jeg beholdt Valhalla. Så ingen grunn til flere bokser, hvis jeg kunne unngå dem.
     

    HALOLS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    134
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Grumpy skrev:
    Grumpy har hatt ulike modeller fra Tr.rotor som er remdrevne, men i dag har Grumpy noe som hverken er DD eller remdrevet. Berøringsløs drift ved bruk av magneter (Free Magnetic Drive) er kanskje utenfor det nivået som diskuteres i trådtittel.
    Jeg tør påstå at denne Tr.rotor er intet annet enn direktedrevet. Riktignok litt annerledes konstruert enn mainstream DD, men likevel per definisjon direktedrevet.
    Forøvrig er dette magiske Free Magnetic Drive ikke noe revolusjonerende. Bang & Olufsen hadde sitt tangential drive system på Beogram 8000 allerede i 1981..... Strengt tatt samme greia, bare ikke fullt så "over-engineered".
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    HALOLS skrev:
    Grumpy skrev:
    Grumpy har hatt ulike modeller fra Tr.rotor som er remdrevne, men i dag har Grumpy noe som hverken er DD eller remdrevet. Berøringsløs drift ved bruk av magneter (Free Magnetic Drive) er kanskje utenfor det nivået som diskuteres i trådtittel.
    Jeg tør påstå at denne Tr.rotor er intet annet enn direktedrevet. Riktignok litt annerledes konstruert enn mainstream DD, men likevel per definisjon direktedrevet.
    Forøvrig er dette magiske Free Magnetic Drive ikke noe revolusjonerende. Bang & Olufsen hadde sitt tangential drive system på Beogram 8000 allerede i 1981..... Strengt tatt samme greia, bare ikke fullt så "over-engineered".
    Jeg vurderete en slik Transrotor-spiller for noen år siden. Der var det reimdrift fra motor til et underliggende svinghjul, så var det magnetisk drift videre til platetallerken. Hele drivverket var skjult under platetallerkenen. Definitivt ikke DD nei.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.606
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Gammeln skrev:
    HALOLS skrev:
    Grumpy skrev:
    Grumpy har hatt ulike modeller fra Tr.rotor som er remdrevne, men i dag har Grumpy noe som hverken er DD eller remdrevet. Berøringsløs drift ved bruk av magneter (Free Magnetic Drive) er kanskje utenfor det nivået som diskuteres i trådtittel.
    Jeg tør påstå at denne Tr.rotor er intet annet enn direktedrevet. Riktignok litt annerledes konstruert enn mainstream DD, men likevel per definisjon direktedrevet.
    Forøvrig er dette magiske Free Magnetic Drive ikke noe revolusjonerende. Bang & Olufsen hadde sitt tangential drive system på Beogram 8000 allerede i 1981..... Strengt tatt samme greia, bare ikke fullt så "over-engineered".
    Jeg vurderete en slik Transrotor-spiller for noen år siden. Der var det reimdrift fra motor til et underliggende svinghjul, så var det magnetisk drift videre til platetallerken. Hele drivverket var skjult under platetallerkenen. Definitivt ikke DD nei.
    Vanlig reimdrift med et ekstra ledd for å utligne vibrasjoner osv altså. Da synes jeg at Dual sin løsning er mer elegant. Ingen ekstra mellomledd.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Audiomix skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva menes med "avansert" PSU. I tilfellet DC kan jeg ikke se for meg mange "avanserte" løsninger. Stabil, stiv og støyfri med noen krefter i reserve. Noe mer?
    AC er noe mer komplisert. Men kan vel knapt kalles avansert det heller.
    Her kan du lese selv:

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/lingo

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/radikal
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva mener du er grunnen til at en "avansert PSU" gir mindre motorvibrasjoner? Er dette klart målbart eller bare noe i teorien, uten praktisk betydning?

    Som du skjønner er jeg i utgangspunktet litt skeptisk, noe som er lærdommen etter et langt hifi-liv. Tror vel mange ganger at opplevde forbedringer har sammenheng med forventninger, f.eks etter å ha lest om en oppgradering. Jeg prøvde en gang en Armageddon klone som ble opplyst å være på høyde med orginalen. Førsteinntrykket tilsa en stor forbedring, men det pussige var at da jeg koblet tilbake til Valhalla igjen ble jeg plutselig veldig usikker. Det endte med at jeg beholdt Valhalla. Så ingen grunn til flere bokser, hvis jeg kunne unngå dem.
    Se linkene over som svar til audiomix.

    Helt greit å være skeptiker, det er jeg også og hiver meg ikke på siste oppgradering uten å være sikker på at det er vel anvendte penger.
    Uansett, jeg eier nå 3 LP12'ere. En med Valhalla, en med Armageddon og en med Radikal. Og de forskjellige strømforsyningene/motorene gjør kjempeforskjeller. Hvis du går fra f.eks. Armageddon til Valhalla høres det ut som det er noe alvorlig feil på spilleren. Så stor er forskjellen. Og dette er en nyoverhalt Valhalla fra Class A i UK og ikke en gamling med uttørkete lytter ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    Lean LP12 med tøfler ;D
    Er du på banen igjen, Tøflus. Hva er det du mener nå da......
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.220
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    bare sjekker om du følger med.......
    sitter og hører på noe hirez av Cecilia Bartoli: The Vivaldi Album
    veldig bra faktisk
    BII er en knalldac....kunne nesten vært beltedrevet ;D
    mvh
    Leif
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.197
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nydelig skive, det der. ;D Du får si ifra om du trenger mer av fagre Cecilia. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    hvem stakk av med en PLC590 for en tusing? ::)
    snakk om flaks!
    mvh
    Leif
    En kompis kjøpte min PLC 590 med SME 3-serie for hundre år siden omtrent. Den har stort sett stått stille og er i god form. Hvor mye er den verdt mener du?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.306
    Antall liker
    1.286
    Torget vurderinger
    10
    FZ, siden denne tråden i utgangspunktet ikke handler om LP12 er det kanskje best å fade ut her... Får heller fortsette å undres på hvordan du kan leve med Valhalla-spilleren. ;)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    K.H. skrev:
    FZ, siden denne tråden i utgangspunktet ikke handler om LP12 er det kanskje best å fade ut her... Får heller fortsette å undres på hvordan du kan leve med Valhalla-spilleren. ;)
    Den står og samler støv ;D

    Men kan til nød få spille skiver på hytta når vi har party der 8)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    FZ skrev:
    K.H. skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva mener du er grunnen til at en "avansert PSU" gir mindre motorvibrasjoner? Er dette klart målbart eller bare noe i teorien, uten praktisk betydning?

    Som du skjønner er jeg i utgangspunktet litt skeptisk, noe som er lærdommen etter et langt hifi-liv. Tror vel mange ganger at opplevde forbedringer har sammenheng med forventninger, f.eks etter å ha lest om en oppgradering. Jeg prøvde en gang en Armageddon klone som ble opplyst å være på høyde med orginalen. Førsteinntrykket tilsa en stor forbedring, men det pussige var at da jeg koblet tilbake til Valhalla igjen ble jeg plutselig veldig usikker. Det endte med at jeg beholdt Valhalla. Så ingen grunn til flere bokser, hvis jeg kunne unngå dem.
    Se linkene over som svar til audiomix.

    Helt greit å være skeptiker, det er jeg også og hiver meg ikke på siste oppgradering uten å være sikker på at det er vel anvendte penger.
    Uansett, jeg eier nå 3 LP12'ere. En med Valhalla, en med Armageddon og en med Radikal. Og de forskjellige strømforsyningene/motorene gjør kjempeforskjeller. Hvis du går fra f.eks. Armageddon til Valhalla høres det ut som det er noe alvorlig feil på spilleren. Så stor er forskjellen. Og dette er en nyoverhalt Valhalla fra Class A i UK og ikke en gamling med uttørkete lytter ;)
    Det er overhodet ingen tvil at god PSU har innvirkninger på platespillere. Linn og Rega er f.eks noen som har supre bevis på det.
    Store endringer til det bedre i form av lavere støygulv, jevnere gange på f.eks piano innspillinger er noe jeg opplever de gangene jeg har hørt budsjett Rega RP3, P3-24 osv med og uten oppgradert strømforsyning. Forskjellen er svært stor med og uten.

    På f.eks min P9 platespiller er PSU like stor og tung som en god integrert forsterker. Såvidt jeg har forstått opererer den omtrent rent teknisk som en forsterker.
    Litt klipp og lim:

    The external power supply unit is a quart crystal locked system. To ensure accurate speed stability of the platter motor, two quartz crystal control reference oscillators have been utilised. This system produces a high frequency (3 MHz for 33 and 4 MHz for 45) signal, which is then divided down to feed generously rated, high current power fet amps.
    The output from these is very pure (<0.03 THD, this is a lower value than many power amplifiers output). The beauty of this power supply is that a dual phase is supplied to the motor, the phases of which may be varied in relation to each other. This means that the power supply phases are trimmed to eliminate all vibration from the motor. In turn, this means that there is no need for plinth suspension, which would ordinarily be required to eliminate motor resonance.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    25.220
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    FZ skrev:
    LMC skrev:
    hvem stakk av med en PLC590 for en tusing? ::)
    snakk om flaks!
    mvh
    Leif
    En kompis kjøpte min PLC 590 med SME 3-serie for hundre år siden omtrent. Den har stort sett stått stille og er i god form. Hvor mye er den verdt mener du?
    du har pm
    mvh
    Leif
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    12.703
    Antall liker
    8.837
    Sted
    Holmestrand
    FZ skrev:
    Audiomix skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva menes med "avansert" PSU. I tilfellet DC kan jeg ikke se for meg mange "avanserte" løsninger. Stabil, stiv og støyfri med noen krefter i reserve. Noe mer?
    AC er noe mer komplisert. Men kan vel knapt kalles avansert det heller.
    Her kan du lese selv:

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/lingo

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/radikal
    Der stod det vel ikke stort? Jeg er i hvert fall like vis.
    Slutter meg ellers til Audiomix sine kommentarer.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    xerxes skrev:
    FZ skrev:
    Audiomix skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva menes med "avansert" PSU. I tilfellet DC kan jeg ikke se for meg mange "avanserte" løsninger. Stabil, stiv og støyfri med noen krefter i reserve. Noe mer?
    AC er noe mer komplisert. Men kan vel knapt kalles avansert det heller.
    Her kan du lese selv:

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/lingo

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/radikal
    Der stod det vel ikke stort? Jeg er i hvert fall like vis.
    Slutter meg ellers til Audiomix sine kommentarer.
    Vet ikke om du klarte å manøvre deg hit, Xerxes,

    http://small.linncdn.com/product-catalogue/documents/Linn_Radikal_Product_Information.pdf

    ,men hvis det høres så enkelt ut kan du lage din egen PSU til din ProJect Debut og se om du får noe bedre lyd ut av den 8)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.477
    Antall liker
    67.563
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    FZ skrev:
    LMC skrev:
    hvem stakk av med en PLC590 for en tusing? ::)
    snakk om flaks!
    mvh
    Leif
    En kompis kjøpte min PLC 590 med SME 3-serie for hundre år siden omtrent. Den har stort sett stått stille og er i god form. Hvor mye er den verdt mener du?
    Hva en gammel platespiller er verdt er vanskelig og si. Den er vel verdt det folk vil gi.
    Her er 2 eksempler sakset fra nettet:

    PIONEER PLC-590 + Audio Technica AT1010 arm
    Very Rare turntable in great condition. Comes with NAGAOKA MP15 cartridge/stylus. £1800 or Offer

    Pioneer PL-C 590 with SME 3009 S3








    Pioneer PL-C 590 with SME 3009 S3

    International clients are welcome, I answer in english, french, german or italian. Feel free to ask for shipping cost to your country. Different payment methods accepted. Click here to contact us

    2.890,00 €
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.197
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vintagespillere som dette har en tendens til å være ganske mye dyrere i UK/US/Tyskland osv enn hva det er mulig å oppnå i Norge....
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    PLC 590 kosta vel mellom 4 og 5 tusen ny da den var på markedet tidlig på åttitallet. Jeg tror jeg betalte 2000 for min flunka ny i uåpnet eske. Sjappa lå på Solli plass, mellom Indeks huset og handelsbygningen. De solgte et par PLC 590 for den prisen fordi den var gått ut av sortimentet....... god deal :)
     
    T

    TT.

    Gjest
    FZ skrev:
    PLC 590 kosta vel mellom 4 og 5 tusen ny da den var på markedet tidlig på åttitallet. Jeg tror jeg betalte 2000 for min flunka ny i uåpnet eske. Sjappa lå på Solli plass, mellom Indeks huset og handelsbygningen. De solgte et par PLC 590 for den prisen fordi den var gått ut av sortimentet....... god deal :)
    Studio D30? D30=Drammensveien 30 ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.197
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Da har vi noe til felles, FZ. Det gjorde jeg også. 1900,- , for å være eksakt. Jeg tror jeg fikk den siste. Normalprisen var 3900,-....
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer det, Studio 30. Det hadde gått i glemmeboka......
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.848
    Antall liker
    460
    Torget vurderinger
    4
    impulse skrev:
    Da har vi noe til felles, FZ. Det gjorde jeg også. 1900,- , for å være eksakt. Jeg tror jeg fikk den siste. Normalprisen var 3900,-....
    Det høres kjent ut. Hadde den i et drøyt år og solgte den for samme pris til han som fremdeles har den i stua......

    Edit:

    Mye rart man samler på. Fant faktisk kvitteringen fra Studio D30. Prisen jeg betalte var 1990,- og datoen var 7. februar 1981. Hmmmm...bare 31 år siden det.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    HALOLS nevnte noe om B&O's tangentialspillere..jeg hadde en slik. Tror den het Beogram 4000. Det var i alle fall den første tangentialspilleren som B&O kom med. Var disse direktedrevet? Jeg tror aldri jeg hadde av tallerkenen på den. Husker bare at den spilte musikk betydelig bedre enn Garrard'en som jeg hadde før den.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.430
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    FZ skrev:
    xerxes skrev:
    FZ skrev:
    Audiomix skrev:
    FZ skrev:
    Poenget med en avansert PSU er at i tillegg til at motoren driver tallerkenen med en jevnere hastighet vil den også medvirke til at vibrasjonen fra motoren blir langt mindre, som igjen medfører et lavere støygulv.
    Det samme med reima, som vredensgang skriver. Det er ikke tilfeldig at reimene er utført som de er. Og det er f.eks. på Linn LP12 ikke bare å sette på en reim. Den skal settes på med riktig side inn mot pulley og også ha riktig rotasjonsretning for best mulig lyd.
    Det er utrolig stor forskjell på en LP12 med Valhalla PSU og en med Lingo eller Armageddon PSU og det er igjen et kvantesprang opp på en Radikal PSU med DC-motor. Du tror det ikke før du hører det.....
    Hva menes med "avansert" PSU. I tilfellet DC kan jeg ikke se for meg mange "avanserte" løsninger. Stabil, stiv og støyfri med noen krefter i reserve. Noe mer?
    AC er noe mer komplisert. Men kan vel knapt kalles avansert det heller.
    Her kan du lese selv:

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/lingo

    http://www.linn.co.uk/systems/products/lp12/radikal
    Der stod det vel ikke stort? Jeg er i hvert fall like vis.
    Slutter meg ellers til Audiomix sine kommentarer.
    Vet ikke om du klarte å manøvre deg hit, Xerxes,

    http://small.linncdn.com/product-catalogue/documents/Linn_Radikal_Product_Information.pdf

    ,men hvis det høres så enkelt ut kan du lage din egen PSU til din ProJect Debut og se om du får noe bedre lyd ut av den 8)
    Pro-ject med og uten den store speedboxen er nesten som natt og dag. Jeg vet ikke hvorfor.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    VilhelmW skrev:
    HALOLS nevnte noe om B&O's tangentialspillere..jeg hadde en slik. Tror den het Beogram 4000. Det var i alle fall den første tangentialspilleren som B&O kom med. Var disse direktedrevet? Jeg tror aldri jeg hadde av tallerkenen på den. Husker bare at den spilte musikk betydelig bedre enn Garrard'en som jeg hadde før den.
    Den har en ganske enkel gummireim, men speedkontrollen er meget avansert på disse, og garanterer minimalt avvik vha en elektronisk styrt servomotor. Dette ble forbedret på Beogram 8000, som er toppmodellen i dette prinsippet med tangentialarm. 8000 er hyperavansert DD.

    The Beogram 8000 was similar to the Beogram 4000 in some respects. The arm and platter were of similar appearance (though different in detail) and operated under the same principles. The same series of plug-in pickups were also used and both machines were about the same size. What really set the two types apart was the method use to rotate the platter. The Beogram 8000 used a new system called “Tangential Drive”, a form of direct drive that used “linear motor” technology to give smooth, silent and controllable power to the turntable. In simple terms, the motor coils placed a magnetic field at a tangent to a metal drum under the platter. This had the effect of pulling the drum through the coils in a manner that was smooth and free of “cogging” and “stepping” effects. This layout was at odds white the techniques used in the typical Japanese direct drive turntable, which tended to use hall-effect motors based around rotating magnetic discs and multiple electronically-commutated coils in an arrangement that was fundamentally not “stepless”.
    While B&O’s tangential drive could have been regulated by analogue means alone, the presence of the microcomputer presented an opportunity to control the process digitally and so add the precision of the microcomputer’s quartz crystal to the formula. By sensing the rotating speed of the platter with an encoding ring fitted to the turntable shaft, the microcomputer could be included in a “closed loop” system, permanently ensuring perfect speed accuracy. As B&O’s turntables were frequently bought by musicians, it was desirable to include a “pitch” adjustment. This was easily included in the Beogram 8000 and for the first time a speed display was fitted so that the amount of pitch correction could be recorded and easily returned to. The system allowed the speed to be adjusted in 0.05 RPM steps at 33 1/3 RPM and 0.07 RPM steps at 45 RPM. The display also showed when the speed control servo could not lock by flashing all the digits on and off.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.244
    Antall liker
    5.240
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    FZ skrev:
    Der stod det vel ikke stort? Jeg er i hvert fall like vis.
    Slutter meg ellers til Audiomix sine kommentarer.
    Vet ikke om du klarte å manøvre deg hit, Xerxes,

    http://small.linncdn.com/product-catalogue/documents/Linn_Radikal_Product_Information.pdf

    ,men hvis det høres så enkelt ut kan du lage din egen PSU til din ProJect Debut og se om du får noe bedre lyd ut av den 8)


    [/quote]

    Jeg har manøvrert meg gjennom det som det linkes til. Det blir sikkert veldig mye bedre ;D
    Men sier LINN noe om hvor mye bedre? Wow, flutter og annen rumling er relativt enkelt å måle. Det har med hva som er mulig å oppnå mht signal - støy forholdet å gjøre. Er vinyl så dårlig på dette punktet at ingen vil snakke om det? Det er fort gjort å komme med data som viser forbedringen. Ikke sant?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.197
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    FZ skrev:
    impulse skrev:
    Da har vi noe til felles, FZ. Det gjorde jeg også. 1900,- , for å være eksakt. Jeg tror jeg fikk den siste. Normalprisen var 3900,-....
    Det høres kjent ut. Hadde den i et drøyt år og solgte den for samme pris til han som fremdeles har den i stua......

    Edit:

    Mye rart man samler på. Fant faktisk kvitteringen fra Studio D30. Prisen jeg betalte var 1990,- og datoen var 7. februar 1981. Hmmmm...bare 31 år siden det.


    Det var ikke i går, nei!

    Husker jeg hadde Stax UA 7cf/Dynavector DV17 og oracle-matte på min. Det spilte veldig bra, og finishen og eiegleden var nesten på høyde med Gyrodeck´en jeg fikk etpar år senere. Det er en av platespillerne jeg skulle ønske jeg aldri hadde solgt.
    Lurer på hva prisen tilsvarer i 2012-kroner....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn