Kan folket PLEASE slutte å snakke om strikk. Det heter REM-drift.... 8)
|
Hehe... Du får holde deg til STRIKKEN din du da...Eller skal vi si STRENGEN... 8)Brasse skrev:lol, rem er jo et band.
No har eg rett nok hatt strikklaus DD i frå 70-talet til 1997, og belte dei neste 10 åra, men likevel....no er det gummiband, då, om vi kan finne eit kompromiss. Ei reim er flat, og det eg har er rundt.impulse skrev:Kaller du det strikk, har du hatt platespiller et kvarter. Basta.
Hmmm....kanskje vi kunne finne opp ein spelar som gjekk med strikkmotor? Om lag som 78-spelarane som går på urverk. Eller kanskje vi kunne finne opp ein vassdriven spelar, med skovlar på platekransen - fyll på 2 liter vatn, og spelaren går 2 platesider....impulse skrev:Ser den, Arve. Men det heter da for fanden ikke strikkdrift ??
Det heter remdrift, og det har det gjort siden tidenes morgen.
Få an haim!VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
Joda. Bare en utfordring; som beskrevet i mitt innlegg, kommer denne kombo'en på det samme som en en bruktbil. Jeg tenker at jeg roer ned med Scout'en...AsleS skrev:Få an haim!VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D![]()
Da bør du få lyttet til de ulike modellene, det er rimelig stor forskjell mellom Te Kaitora Rua, XV-1s og XV-1t. Jeg har hatt dem innom alle tre, og det er klangmessig relativt stor forskjell på dem.VilhelmW skrev:Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa.
....men har han reim?VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
Hvilken form på reima hadde du i tankene da?Audiophile-Arve skrev:....men har han reim?VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
Kan ei reim vere rund?
Nei rund kan den ikke være. På Project'en min er den smal og firkanta reim som driver tallerken. Hvis den har vært rund, så har den blitt ustabil i vertikal planet, og samtidig hatt et dårlig grep på tallerken. Er ikke dette det samme som et godt bondevett ;D mvh GuitAudiophile-Arve skrev:....men har han reim?VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
Kan ei reim vere rund?
Ser stadig oftere at dette nevnes også på engelskspråklige forum, uten at jeg har sett gode eksempler på ferdigbygde saker. Men det er mange som får dette med seg. Det vil nok oppstå en kunnskapskultur rundt dette innen rimelig tid.Karlinn skrev:EDS1000 med tung platte og luftleie er et spennende prosjekt, lyder også riktig fint hvis det er utført på en ordentlig måte.
Reima på VPI er rund, iallfall. Tverrsnitt som ein sirkel. Elastisk er ho også.Guit skrev:Nei rund kan den ikke være. På Project'en min er den smal og firkanta reim som driver tallerken. Hvis den har vært rund, så har den blitt ustabil i vertikal planet, og samtidig hatt et dårlig grep på tallerken. Er ikke dette det samme som et godt bondevett ;D mvh GuitAudiophile-Arve skrev:....men har han reim?VilhelmW skrev:Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
Kan ei reim vere rund?
Det må du utdype... om du kan...Hedde skrev:Coreless vs ironcore Direct drive
---
En ytterligere fordel ved luftspole er at den enkle oppbyggingen uten jern rundt viklingene gir ett tilnærmet cogg løs drift.
Denne AdiogoN tråden har mye interessant lesning om emnet.
Ikke noe nytt under solen. Her om Dual 701 (igjen!!!!) sin EDS1000:emokid skrev:Tror magnetdrevne spillere hadde vært veldig spennende, "direktedrevent" og uten mekanisk kontakt mellom drift\tallerken.
Det var et populært prosjekt i Danmark for mer enn 20 år siden, har hørt et par sånn spillere og en god venn har et riktig fint eksemplar. Jeg har beskrivelsen liggende, må bare finne det frem så skal jeg poste det.Hedde skrev:Ser stadig oftere at dette nevnes også på engelskspråklige forum, uten at jeg har sett gode eksempler på ferdigbygde saker. Men det er mange som får dette med seg. Det vil nok oppstå en kunnskapskultur rundt dette innen rimelig tid.Karlinn skrev:EDS1000 med tung platte og luftleie er et spennende prosjekt, lyder også riktig fint hvis det er utført på en ordentlig måte.
Vi prater altså om en eksepsjonell god coreless DD motor som er tilgjengelig til grei pris og som egner seg i diy bygg. Her er det bare å starte planleggingen.
Reima på VPI er rund, iallfall. Tverrsnitt som ein sirkel. Elastisk er ho også.VilhelmW skrev:Nei rund kan den ikke være. På Project'en min er den smal og firkanta reim som driver tallerken. Hvis den har vært rund, så har den blitt ustabil i vertikal planet, og samtidig hatt et dårlig grep på tallerken. Er ikke dette det samme som et godt bondevett ;D mvh Guit
OK. Jern mellom viklingene leder til det man kaller utpregede poler og det er vanskelig å få til en uniform distribusjon av de drivende felt. Fluxen vil gå i jernet sålang det er mulig. Uten jernet er det bare viklingen selv og hvordan denne er distribuert (i rommet) som bestemmer. Man har i tillegg jernets vanlige problemer med hysterese.Cobra2 skrev:Det må du utdype... om du kan...Hedde skrev:Coreless vs ironcore Direct drive
---
En ytterligere fordel ved luftspole er at den enkle oppbyggingen uten jern rundt viklingene gir ett tilnærmet cogg løs drift.
Denne AdiogoN tråden har mye interessant lesning om emnet.
For å ta det i ett veldig enkelt tilfelle. En motor med fire poler. Rotor er ikke med på illustrasjonen, men tenk en roterende parmanentmagnet i senter. Polene i stator må utformes med "vinger" for å lede fluxlinjene fra pol i rotor til pol i stator etterhvert som den roterer. Ideelt sett skal "vingene" møte hverandre for ett perfekt forløp av fordeling av fluxlinjer. Vanskelig men slett ikke umulig.Cobra2 skrev:Og du er sikker på at alle bruker JERN?
Uansett, vil disse motorene være 3-fase,(eller fler) og med lik trekk i alle hjørner er vel det like/mer jevnt enn "lineær-motor".
Det er ingen problem å "balansere" 3 faser...
Arne K
Jeg har runde reimer på Aviden. De løper ikke i noe spor på tallerkenen. Er spilleren satt opp korrekt så er det ingen vandring på strikken.Guit skrev:Men platetallerken på scout'en har jo spor på sideDa forstår jeg at det går godt med en rund reim(rem) for drift av tallerken mvh.Guit