Direktedrevet eller beltedrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan folket PLEASE slutte å snakke om strikk. Det heter REM-drift.... 8)

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Var innom Goldmunds hjemmeside og så på Guldmund Reference II spilleren. Den har beltedrift(flat reim) ;D uten noe mellomhjul. Altså enklest mulig. Reference I hadde sikkert samme driftsystem ::) Reference II vil sikkert komme opp i 2 millioner kroner. Goldmund har utviklet en tonearm m optisk pickup og D/A converter. mvh Guit

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kaller du det strikk, har du hatt platespiller et kvarter. Basta.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ser den, Arve. Men det heter da for fanden ikke strikkdrift ??

Det heter remdrift, og det har det gjort siden tidenes morgen.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Men rem'en morkner som en strikk ;D Har byttet på project spilleren mvh Guit

Lydersen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Antall liker
    9
    bånddrift?

gummislangedrift?

Mange muligheter...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Spis mer bokstavkjeks og få orden på språksansen deres, mine herrer! ;)

government

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Antall liker
    6
    Jeg drev en gang en Thorens med ett vanlig gummistrikk som nødløsning i innpå ett år. Ingen kunne høre ett fnugg av forskjell lydmessig.....så hvorfor kjekle om uvesentligheter............?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.515
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    impulse skrev:
    Ser den, Arve. Men det heter da for fanden ikke strikkdrift ??

Det heter remdrift, og det har det gjort siden tidenes morgen.
    Hmmm....kanskje vi kunne finne opp ein spelar som gjekk med strikkmotor? Om lag som 78-spelarane som går på urverk. Eller kanskje vi kunne finne opp ein vassdriven spelar, med skovlar på platekransen - fyll på 2 liter vatn, og spelaren går 2 platesider....

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Og hva heter "reimtrekk" når spilleren drives av (video)bånd? Snor?

Arne K

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Samme det så lenge man vet at det er en spiller og ikke en snurrrrerrr.

:p
    Jl

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.733
    Bruker man en mellomhjulspiller eller en DD spiller slipper man slike problemer. ;D

;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D

Vedlegg

AsleS

Medlem
    Ble medlem
    24.01.2012
    Antall liker
    0
    VilhelmW skrev:
    Det ble nå så steike masse DD-bilder her i tråden, så her kommer en skikkelig bra reimdrevet, Vpi Aries 3. Jeg kan godt tenke meg til en sånn. Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa. Det er fortsatt lov å drømme.... ;D
    Få an haim!;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    AsleS skrev:
    VilhelmW skrev:
    Få an haim!;)
    Joda. Bare en utfordring; som beskrevet i mitt innlegg, kommer denne kombo'en på det samme som en en bruktbil. Jeg tenker at jeg roer ned med Scout'en... :D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    VilhelmW skrev:
    Med en av DV's store p.u'er, NO Valhalla phonokabel og en skikkelig god riaa.
    Da bør du få lyttet til de ulike modellene, det er rimelig stor forskjell mellom Te Kaitora Rua, XV-1s og XV-1t. Jeg har hatt dem innom alle tre, og det er klangmessig relativt stor forskjell på dem.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.515
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    ....men har han reim?
    Kan ei reim vere rund?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    ....men har han reim?
    Kan ei reim vere rund?
    Hvilken form på reima hadde du i tankene da?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Tja, det finnes runde reimer, trekanta reimer ( sjekk ei viftereim eller dynamoreim av godt, gammelt merke - trekanta, ikke flat! ) tannreimer, flate reimer osv. Noen kaller til og med dama for reim ( sjekk den reima' a.. ) uten at jeg begriper hvorfor..... 8)

Hva skulle vi elers kalle rundreima på Vpi'ene for? Strikk? Snøre? Lisse? Jeg kaller det reim.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    ....men har han reim?
    Kan ei reim vere rund?
    Nei rund kan den ikke være. På Project'en min er den smal og firkanta reim som driver tallerken. Hvis den har vært rund, så har den blitt ustabil i vertikal planet, og samtidig hatt et dårlig grep på tallerken. Er ikke dette det samme som et godt bondevett ;D mvh Guit

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Karlinn skrev:
    EDS1000 med tung platte og luftleie er et spennende prosjekt, lyder også riktig fint hvis det er utført på en ordentlig måte.
    Ser stadig oftere at dette nevnes også på engelskspråklige forum, uten at jeg har sett gode eksempler på ferdigbygde saker. Men det er mange som får dette med seg. Det vil nok oppstå en kunnskapskultur rundt dette innen rimelig tid.

Vi prater altså om en eksepsjonell god coreless DD motor som er tilgjengelig til grei pris og som egner seg i diy bygg. Her er det bare å starte planleggingen.

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.515
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Guit skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    ....men har han reim?
    Kan ei reim vere rund?
    Nei rund kan den ikke være. På Project'en min er den smal og firkanta reim som driver tallerken. Hvis den har vært rund, så har den blitt ustabil i vertikal planet, og samtidig hatt et dårlig grep på tallerken. Er ikke dette det samme som et godt bondevett ;D mvh Guit
    Reima på VPI er rund, iallfall. Tverrsnitt som ein sirkel. Elastisk er ho også.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Coreless vs ironcore Direct drive

Skal vi kalle de luftspole direktedrift på norsk. Motoren (statoren som står i ro) to innlegg lengre opp har viklinger uten noen jernkjerne. Dette prinsippet deler den med noen av verdens beste direktedrevne spillere som JVC TT-101, Sony PS-X9, Kenwood L-07D den nyere Brinkman Bardo og altså selve faderen Dual 701. Den første kjenner vi igjen som Slukets spiller. Motstykket til coreless er selvsagt ironcore. Her er det også toppspillere representert på lista som Denon DP-100M som LMC viste til, men også spillere fra bl annet Technics. Motorene ser her mere ut som vanlige motorer og bygger mere i dybden. Trenden i Japan utover åttitallet var at flere å flere spillere var luftspolespillere. Denon og Technics beholdt jern i kjernen i rotor.

Ironcore motorer har mere moment og tåler mere varmeutvikling. Luftspolemotorer vil ikke kunne avgi like mye moment og man må tenke deretter i designet. Det er naturlig å anta at de lydelige kvalitetene påvirkes av valg av direktedrift, og at luftspolespillere kanskje deler like egenskaper, mens jernkjernespillere også gjør det på sin side. Jeg har bare hørt dj spilleren fra Technics i den siste kategorien og det er lite å basere dette på.

En ytterligere fordel ved luftspole er at den enkle oppbyggingen uten jern rundt viklingene gir ett tilnærmet cogg løs drift.

Denne AdiogoN tråden har mye interessant lesning om emnet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    [/quote]
    [/quote]

Den er rund på Scout'en min også. Og svart. Som et lakris-snøre...har hørt at det finnes ei kvit, eller sånn glass-/ akrylfarget, så det skal jeg bestille ved et framtidig bytte.

Forresten, sjekk denne;

http://www.vpiindustries.com/site/review/Scout - New Zeland Scout review.pdf

Akrylfarget reim...

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Hedde skrev:
    ---
    En ytterligere fordel ved luftspole er at den enkle oppbyggingen uten jern rundt viklingene gir ett tilnærmet cogg løs drift.

Det må du utdype... om du kan...
    Flere av de nevnte modeller er "main-stream"/høy-volums-modeller, og har ca. samme motor fra 3. part (ikke egen-utviklet).
    Har skrudd/moddet/reparert mange nok spillere til å gjenkjenne noen motor-typer, uansett hva det står i glansede prospekter.
    Gjengangere av "luft-spole" finnes hos JVC, Pioneer, Kenwood, Hitachi, og mange fler jeg ikke kommer på akkurat nå.

Arne K

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    emokid skrev:
    Tror magnetdrevne spillere hadde vært veldig spennende, "direktedrevent" og uten mekanisk kontakt mellom drift\tallerken.
    Ikke noe nytt under solen. Her om Dual 701 (igjen!!!!) sin EDS1000:

The Dual EDS motor works like a modern magnetic railway. When the magnet is between 2 poles, the powers of the 2 poles are proportionate. In other words, if the magnet is dead center between the 2 poles, both poles will have 50% power, but if 80% of the magnet is over one pole and 20% of the other, the power is split 80/20 and so on in a linear fashion. It only requires 50 milliwatts of power to operate, since opposing magnets are the major force behind its propulsion.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Hedde skrev:
    Karlinn skrev:
    EDS1000 med tung platte og luftleie er et spennende prosjekt, lyder også riktig fint hvis det er utført på en ordentlig måte.
    Ser stadig oftere at dette nevnes også på engelskspråklige forum, uten at jeg har sett gode eksempler på ferdigbygde saker. Men det er mange som får dette med seg. Det vil nok oppstå en kunnskapskultur rundt dette innen rimelig tid.

Vi prater altså om en eksepsjonell god coreless DD motor som er tilgjengelig til grei pris og som egner seg i diy bygg. Her er det bare å starte planleggingen.
    Det var et populært prosjekt i Danmark for mer enn 20 år siden, har hørt et par sånn spillere og en god venn har et riktig fint eksemplar. Jeg har beskrivelsen liggende, må bare finne det frem så skal jeg poste det.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    VilhelmW skrev:
    [/quote]

Den er rund på Scout'en min også. Og svart. Som et lakris-snøre...har hørt at det finnes ei kvit, eller sånn glass-/ akrylfarget, så det skal jeg bestille ved et framtidig bytte.

Forresten, sjekk denne;

http://www.vpiindustries.com/site/review/Scout - New Zeland Scout review.pdf

Akrylfarget reim...
    [/quote]
    Men platetallerken på scout'en har jo spor på side ;)Da forstår jeg at det går godt med en rund reim(rem) for drift av tallerken mvh.Guit

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Cobra2 skrev:
    Hedde skrev:
    ---

Det må du utdype... om du kan...
    OK. Jern mellom viklingene leder til det man kaller utpregede poler og det er vanskelig å få til en uniform distribusjon av de drivende felt. Fluxen vil gå i jernet sålang det er mulig. Uten jernet er det bare viklingen selv og hvordan denne er distribuert (i rommet) som bestemmer. Man har i tillegg jernets vanlige problemer med hysterese.

Om man trenger en svært sterkt motor (som i platekuttere) så har man ikke noe valg. Da må man velge jern i kjernen vil jeg tro.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Og du er sikker på at alle bruker JERN?
    Uansett, vil disse motorene være 3-fase,(eller fler) og med lik trekk i alle hjørner er vel det like/mer jevnt enn "lineær-motor".
    Det er ingen problem å "balansere" 3 faser...

Arne K

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.173
    Cobra2 skrev:
    Og du er sikker på at alle bruker JERN?
    Uansett, vil disse motorene være 3-fase,(eller fler) og med lik trekk i alle hjørner er vel det like/mer jevnt enn "lineær-motor".
    Det er ingen problem å "balansere" 3 faser...

Arne K
    For å ta det i ett veldig enkelt tilfelle. En motor med fire poler. Rotor er ikke med på illustrasjonen, men tenk en roterende parmanentmagnet i senter. Polene i stator må utformes med "vinger" for å lede fluxlinjene fra pol i rotor til pol i stator etterhvert som den roterer. Ideelt sett skal "vingene" møte hverandre for ett perfekt forløp av fordeling av fluxlinjer. Vanskelig men slett ikke umulig.

Om man ser bort fra jernet i figuren så er det bare å utforme viklingene slik at de fordeler "polen" jevn ut mot neste pol. Se bildet noen innlegg lengre opp, hvor viklingene overlapper hverandre for å skape dette perfekte forløpet. Det er viklinger i to lag.

Tenk på hvordan sinuskurven på strømnettet er laget. Den fremkommer ved rotasjon av en elektrisk maskin som er bygget for å gi ut en "perfekt" sinuskurve. Slik må også en platespiller være bygget, men nå for å gi ut en perfekt sinus drakraft som møter en perfekt sinus drakraft forskjøvet. Sammen former de en konstant drakraft (uten rippel = cogg).

Alle bruker bløte magnetiske matrialer som jern, dynamoblikk og noen andre varianter.

Tre fase motorer kan selvsagt brukes, og Denon DP-100M har vist en slik. Problemet med utforming av polene vil også gjelde her selvsagt.

Håper dette var forståelig, det er sent!

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.988
    Torget vurderinger
    27
    Guit skrev:
    Men platetallerken på scout'en har jo spor på side ;)Da forstår jeg at det går godt med en rund reim(rem) for drift av tallerken mvh.Guit
    Jeg har runde reimer på Aviden. De løper ikke i noe spor på tallerkenen. Er spilleren satt opp korrekt så er det ingen vandring på strikken.

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.240
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    I gamle dager (?) var det i hvert fall ikke noe problem å få belter til å holde seg på plass. Kun snakk om riktig "oppsett".
    Når slike maskiner ble startet, kunne en se en liten vandring sideveis før beltet fant sin stabile plass.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn