Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

Synes også Baker var glimrende for Steeplechase! I det hele tatt gav selskapet ut veldig mye bra, og jeg er forbauset over at platene derfra sjelden er nevnt (jeg nevnte noen Dexter Gordon-skiver derfra som åpningsinnlegget mitt i "Jazz; hva hører..."-tråden); jeg har samlet LP'er derfra siden SCS 1001, og har stor glede av de. Det ble også gjenutgitt en serie derfra midt på 90-tallet, på 180g vinyl og audiofil-nivå remasteringer, jeg har alle, og de var også veldig gode!

Mvh Vidar P

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vidar P skrev:
    Synes også Baker var glimrende for Steeplechase! I det hele tatt gav selskapet ut veldig mye bra, og jeg er forbauset over at platene derfra sjelden er nevnt (jeg nevnte noen Dexter Gordon-skiver derfra som åpningsinnlegget mitt i "Jazz; hva hører..."-tråden); jeg har samlet LP'er derfra siden SCS 1001, og har stor glede av de. Det ble også gjenutgitt en serie derfra midt på 90-tallet, på 180g vinyl og audiofil-nivå remasteringer, jeg har alle, og de var også veldig gode!

Mvh Vidar P
    Var meningen å sjekke ut disse Dexter platene på Steeplechase, men det har gått i glemmeboken. Er det noen du spesielt kan anbefale?
    -Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Swiss Nights-trilogien er jo morsom da :)

Men jeg synes jo at stort sett alt Gordon drev med var bra jeg da.

Mvh Vidar P

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Chet på Steeplechase er noe eget, og jeg er enig med Minutten i at instrumentalplatene er spesielt gode. Men jeg har ingen forslag til perioden 55-65, i og med at det er innspillingene som er over 10 år yngre jeg liker best. Min favoritt fra Køben er utvilsomt No Problem (med komponist Duke Jordan på piano, NHØP på bass og Fearrington på trommer). Jeg har flere også innspillinger fra samme periode, også med vokal. Men samlingen befinner seg pt i Bergen, og jeg er på langhelg til Karmøy.

Jeg leser med tristhet at Arne Bendiksen er død, og da er det naturlig å nevne at han gav meg et eks av hans favoritt Chet Baker, Live in Tokyo, etter at vi hadde jobbet sammen noen mnd. Han traff spot on mtp smak, for min smak kjente han ganske godt etterhvert.

Når det gjelder materialet fra 55-65 så er kun samleplater av typen Chet Baker Sings/Plays jeg har, og kan derfor ikke uttale meg om originalutgivelser fra det tidsrommet.

Jeg er enig med Vidar at det er rart at ikke disse danske utgivelsene er bedre kjent/oftere nevnt. Det virker nesten som om de ikke er skikkelig halal blant puristene. Kanskje de representerer hans tidligere "kommersielle" bossa-periode, som av noen betegnes som easy listening. Men det er det definitivt ikke, og gjennom dem får vi bli kjent med andre sider av Baker. Et liv med opiater som følgesvenn trenger ikke være totalt trøstesløs, og det er uvant munterhet å spore i endel av kuttene på No Problem. Den bør ha appell langt utenfor Chets svorne skare.

Nydelige komposisjoner av Jordan, og fantastisk komp av Fearrington og Ørstedt Pedersen. Et must have i mine ører, men merk dere at platen er instrumental.

Min store åpenbaring skjedde på Sjaluppen Kro på Hotell Maritim i Hgsd i 1984. Jeg vet at flere av HFS medlemmer var tilstede. Dr.Evil satt jeg ved siden av, og mener at flere andre (hei Hausken) var tilstede også. Haugaland HIFI-klubb var i alle fall tradisjonen tro godt representert. Det var enkelt og greit stort å sitte fem meter fra mannen og nyte de sarte tonene. Såvidt jeg husker hadde han med seg Terje Venaas og Egil Kapstad på den turneen. Noen flere som husker den konserten? Det er den eneste konserten som rager høyere enn Miles Davis i Grieghallen 1988 for min del. Kanskje Townes Van Zandts konsert på Garage i '91 kommer opp mtp opplevelse av storhet.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

baluba skrev:
    Chet på Steeplechase er noe eget, og jeg er enig med Minutten i at instrumentalplatene er spesielt gode. Men jeg har ingen forslag til perioden 55-65, i og med at det er innspillingene som er over 10 år yngre jeg liker best...
    Det er meget mulig at lengre eksponering for noen av disse ville ha gitt mye glede også. Jeg har ikke på langt nær alt han har utgitt selvsagt, så skal være forsiktig med å mene så mye om relativismen mellom utgivelsene. Men disse her er da fra 55-65 og er veldig gode, jeg har alle på LP i de utgavene det linkes til, og er spesielt begeistret for "Chet" kanskje men alle er kjempegode;

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=APLP 016

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=APLP1119-45

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=EUROS10307

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=PPRLP18

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=URLPI7428

Beklager om det var OT Minutten.

Mvh Vidar P

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vidar P:Er vel det som var hele poenget med denne tråden.
    Diskutere platene i tråden eller andre jazzplater, komme med egen anbefalinger osv.
    Tror mange vil sette pris på om du deler litt av jazzkunnskapen din her. (Ihvertfall jeg)

baluba: I den første tråden min var det ved bare plater fra fra 55-65, men i den som er aktiv nå legger jeg inn "alt".
    Så har du noe å anbefale så kom igjen.
    Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Har nå oppdatert første siden av "55-65" tråden http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27987.0 med Spotify linker på de platene der det er mulig.
    Dette for å gjøre det enkelt å prøvelytte på platene.
    Noen har også etterlyst mer info om platene, og mange av platene har "All Music Guide" anmeldelser i Spotify.
    Skal se om jeg får lagt inn linker på de andre platene og, men ting tar tid.

Minutten

NB!Her finner duSpotify:http://www.spotify.com/en/

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

Jeg skal kikke på hva som ligger der nå, og når jeg kommer tilbake til Bergen tar jeg en oversikt over hva jeg har stående. Det er i alle fall bra at Chet endelig er "blant oss".

For de som ikke har noe spesielt godt forhold til cooljazz så finnes det en opptreden av Baker som alle bør klare å like. Det er hans solo på sangen Shipbuilding fra Costellos Punch The Clock-album. Låten finnes også på Best Off Elvis Costello. Vakkert, vart og udødelig. Den låten er på mange måter min favorittlåt fra åttitallet, og har tilgode å møte noen som ikke har likt den. Jeg fant ingen klipp av låten på youtube der Baker er med.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Nightpuma skrev:
    Hei

Tusen takk for dine anbefalinger. Jeg har hørt på jazz i mange år, men akkurat nå for tiden hører jeg veldig mye, og har en usedvanlig åpen kanal for musikk jeg tidligere ikke forstod noe av. Akkurat nå går det mest i Coltrane, men lista di er jo bare gull for en jazzhungrig sjel :D

Asbjørn

Takk for det.
    Coltrane er også en av mine "helter", selv om jeg ikke spiller han like mye nå som før. (Da gikk det mye i Miles & Coltrane)

Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Har havnet på vinylkjøret igjen....
    Vil bare tipse om at Amazon kan være en OK plass å kjøpe ny vinyl.

Eks: Coltrane/Mingus

Amazon.co.uk items (Sold by Amazon EU S.a.r.L.):

1 Coltrane's Sound [VINYL] £6.80 1 £6.80

1 Blues and Roots [VINYL] £6.80 1 £6.80

Shipped via Royal Mail (estimated arrival date: February 23, 2010).

-------------------------------------------------------------------------
    Item Subtotal: £13.60
    Shipping and handling: £2.47

Total: £16.07

Payment Total: NOK 155,04**

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

De som liker Charles Mingus og Vinyl har kanskje fått med seg at Pure Pleasure nettopp har gitt ut "Let my chrildren hear music".
    Kan ikke se at denne har vært tilgjengelig ny på annet en Sony/Columbia cd fra 92.
    Virker som en forseggjort utgave med skikkelig innercover og essey fra Mingus vedlagt.

Disse Pure Pleasure platene er lett tilgjengelig og koster f.eks kr.269,- fra The garden og $35 fra Elusive disc.

Linker for flere PP titler.

http://www.thegarden.no/?search_str=pure+pleasure&do_search=0
    http://www.purepleasurerecords.com/main.php

-Minutten

Vedlegg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Hei Minutten!

Vil bare si at eg har lest igjennom anbefalingene dine (atter en gang), og må si det er glimrende arbeid av deg :)
    Har plukket opp noen godbiter gjennom tråden din som eg ikkje var kjent med fra før av.

Er nok for en jazz-novise å regne, men stadig åpen for nye ting. Og når eg blir lei "hestejazzen" min, så er det alltid noe gull å sjekke ut fra perioden du har fokus på :)

Super tråd!

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Takk for hyggelige ord.

Dersom du her noe interesse av John Coltrane på Vinyl så er disse når gitt ut på ny av Rhino.

Disse er tilgjengelige i  The Heavyweight Champion  boksen (oop) og noen svært rimelige utgaver (digitale?).
    Dette er noe av Coltranes lettere tilgjengelige musikk, fra de knapt to årene hans hos Altlantic, som mange mener er hans beste periode.      
    (Jeg foretrekker nok Impulese årene selv)
    Plays the Blues/Sound er tilgjengelig nå, de to siste i slutten av måneden.

Her er reklamen:
    • HQ-180 Premium 180 Gram Vinyl Pressing
    • Pressed at R.T.I. (Record Technologies, Inc.)
    • LPs Cut from the Original Analog Masters
    • Lacquers Cut by Bernie Grundman
    • Packages Replicated to the Finest Detail
    • Manufactured with More Care Than Ever!

Plukket med med meg Plays the Blues i helgen , men har ikke fått spilt den enda.
    Jeg ga 239,- for min og  us nettbutikker tar $25.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Må si at jeg er takknemlig for tips om thegarden; de er billigere på Pure Pleasure enn på MoFi, mens US nettsteder er omvendt. Er thegarden kanskje det beste stedet å fylle opp PP-samlinga på?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vidar P skrev:
    Må si at jeg er takknemlig for tips om thegarden; de er billigere på Pure Pleasure enn på MoFi, mens US nettsteder er omvendt. Er thegarden kanskje det beste stedet å fylle opp PP-samlinga på?
    Ja det virker som om de har gode priser på disse PP platene.
    De tar kr.85,- i frakt uansett antall og pakker platene bra.
    Har tatt 3-4 dager fra bestilling til jeg har platene, men jeg har bare kjøpt plater de har på lager.

-Minutten

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Tackar, och helsar hemskt mycket hei! Da skal det mye til om ikke en anseelig pakke PP havner i posten her om litt! De har veldig mange flotte titler; jeg har noen, men mye vil ha mer :)

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Dersom du liker liveopptak eller ønsker sjekke ut noen andreplater  en "standard" platene fra de store selskapene så finner du kanskje noe av interesse her? Selv om det er flott med vinyl så finner jeg så mange interessante cder av mine gamle helter her at jeg ikke kvitter med med cd spilleren på en stud enda. (det er og noe som er tilgjengelig på vinyl)
    Har ikke kjøpt så mange enda, men her er noen eksempler på plater jeg ikke kjente til:

http://www.discovery-records.com/index.htm

-Minutten

Edit: De fleste platene koster her ca £10, Amazon.uk har mange til £8. Platekompaniet forlanger kr.259,- for de jeg sjekket prisen på.
    (3 Coltrane plater)

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vidar P skrev:
    Virker som de nå også har bra priser på Speaker Corners plater, men du har kanskje de du trenger der?

http://www.thegarden.no/?search_str=speakers+corner&do_search=0

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Gullstandarden er mer enn man trenger når det gjelder vinylplater, så jeg skjønner ikke spørsmålet :)

Tror det blir noen bestillinger fra The Garden snart, dersom ingen hoster opp noen ennå billigere steder.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Jeg har NRK sessions og Guttorm Guttormsen skivene på vinyl selv. Kan ikke annet enn å anbefale disse. Ser du mangler iallefall en av Plastic strip utgivelsene som jeg vil anbefale, Christian Reim sin " best of" på cd.

Mvh
    Thomas

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Er i LP modus for tiden, men kommer nok til å kjøpe noen cder fra disse senere.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17

Satonurdi og Albufeira skiven er forresten egentlig 2 skiver orginalt. De ble vel gitt ut i perioden som Guttorm var musikklærer. Han var forøvrig læreren til bla Rune Klakegg. Har vært på endel konserter med han de siste årene. Sjekk forøvrig ut resten av hans utgivelser. Mye spennende jazz. Både eksperimentel og modal jazz.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Big Dipper har kampanje på Plastic Strip Press & Prisma Records nå (cd kr. 79,- og LP kr.119, )

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

The Cannonball Adderley Quintet In Chicago.

Skulle noen vurdere å kjøpe denne på cd kan jeg anbefale denne fra Verve Records Master Edition series. Denne er minst like bra som
    Speaker Corners LP utgave, som også er meget bra. Platekompaniet vil ha 298,- for denne, men den kan skaffes for £9 fra Amazon.co.uk.

http://www.amazon.co.uk/Cannonball-Adderley-Quintet-Chicago/dp/B00000ILXM/ref=sr_1_fkmr0_1?ie=UTF8&qid=1288537625&sr=1-1-fkmr0

-Minutten

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Analogue Productions:Someday My Prince Will Come

Kan anbefale denne over Sonys 20-bit remaster fra 1999. Spesielt Whyntons Kellys piano høres mer "ekte" ut.
    Francis er vel og nå avbildet som på original coveret? Ble vist for vågalt for Sony dette? :)

Analogue Productions cover

Sonys fra 99

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Litt spesielt at SACD laget er i 3 kanaler på denne. ( Samme med Seven steps to heaven)

V

vredensgnag

Gjest

Minutten skrev:
    Litt spesielt med denne er at denne SACD laget er i 3 kanaler.
    Senterkanal?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    Senterkanal?
    Ja, har ikke testet da jeg bare har 2 kanaler. Er vel tilsvarende på på noen RCA Living Stereo, Everest osv...

V

vredensgnag

Gjest

Minutten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    Senterkanal?
    Ja, har ikke testet da jeg bare har 2 kanaler. Er vel tilsvarende på på noen RCA Living Stereo, Everest osv...
    Stereo er best med autentisk senterkanal-opptak.
    Meridian har en senterkanal-simulator, meget sofistikert, og anbefaler denne sterkt til sine kunder.
    Jeg har en forsterker fra den tiden som også skapte et senterkanalsignal, beregnet på en egen høyttaler, selvsagt.

Med dagens hjemmekino-anlegg har man en mulighet for å gjenoppfriske muligheten. Hmmm - nå ble jeg nysgjerrig.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Tror jeg fortsatt foretrekker min "Digitally remastered directly from the original analog tapes" LP fra 1990, selv med digital lyd og kjedeligere cover. (AP på vinyl skal være veldig bra, men kun 2x 45rpm dessverre) Men det har kanskje noe å gjøre med platespilleren og?

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    vredensgnag skrev:
    Minutten skrev:
    Senterkanal?
    Stereo er best med autentisk senterkanal-opptak.
    Meridian har en senterkanal-simulator, meget sofistikert, og anbefaler denne sterkt til sine kunder.
    Jeg har en forsterker fra den tiden som også skapte et senterkanalsignal, beregnet på en egen høyttaler, selvsagt.

Med dagens hjemmekino-anlegg har man en mulighet for å gjenoppfriske muligheten. Hmmm - nå ble jeg nysgjerrig.
    Litt info ang. 3 kanals SACD er det her:
    http://www.goodsound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=166:miles-davis-someday-my-prince-will-come&catid=62:regular-reviews&Itemid=91

oysteine

Fersking
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    0

Jeg må bare si at jeg digger disse "Minutten anbefaler jazzplater". Midt i blinken
    for meg som stadig er ute etter å finne ny gammel musikk, men som ikke
    tar seg tida til å leite gjennom aaaalt som har vært laget opp igjennom.

Stå på - gi oss så lenge du gidder!! :D

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

oysteine skrev:
    Jeg må bare si at jeg digger disse "Minutten anbefaler jazzplater". Midt i blinken

Takk for det. Interessen for disse er jo relativt laber, (jazz avd. generelt) men jeg kan vurdere å legge ut noen flere når jeg får tid.

-Minutten

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Takk og nettradiojazzkanaler

oysteine skrev:

Jeg takker også.

Minutten skrev:
    Takk for det. Interessen for disse er jo relativt laber, (jazz avd. generelt)
    Det var da både merkelig og synd. Jeg har da mer enn en gang sett påstander om at hififolket (nærmest) kun hører på jazz. Det er en god del aktivitet under avdelingen for klassisk musikk. Det burde det kunne være under jazz også.

men jeg kan vurdere å legge ut noen flere når jeg får tid.

-Minutten
    Det håper jeg inderlig.

Ulf-B anbefalte 25.11.2010 noen nettradiojazzkanaler http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13456.msg1001825.html#msg1001825. Selv har jeg foreløbig stort sett hørt og satt pris på JazzWyoming. Den er bra hvis man liker rimelig standard jazz (i motsetning til avantgarde- og frijazz). Nyheter fra NPR (tidligere National Public Radio) hver hele time, wyomingværmelding ca. hver halve time, 2-3 melodier avbrutt av kort informasjon om hva som ble og blir spilt.

CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Musikkanaler
    JazzWyoming KUWL (US) (mp3 256 kbps) http://wprhqstream4.uwyo.edu:8000/kuwl256.mp3
    TSF Jazz (France) (mp3 128 kbps) http://broadcast.infomaniak.net:80/tsfjazz-high.mp3
    Radio Jazz International (Switzerland) (mp3 128 kbps) http://broadcast.infomaniak.net/radiojazz-high.mp3
    Radio Swiss Jazz (AAC+ 64 kbps) http://www.radioswissjazz.ch/live/aacp.m3u
    Radio Swiss Jazz (mp3 128 kbps) http://www.radioswissjazz.ch/live/mp3.m3u
    Swing FM (France) (mp3 128 kbps) http://www.swingfm.asso.fr/html/mp3.m3u
    coolbiz skrev:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Til og med "cd-hateren" Fremer ser ut til å like disse nye xrcdene: http://www.musicangle.com/album.php?id=863
    Anbefaler de som liker god lyd og Blue Note jazz å teste en eller flere. Koster godt under 200 grensen for en cd.
    Ikke bare de mest kjente og vanlige som blir gitt ut, så det er nok en mulighet å finne en plate man ikke har fra før dersom man ikke vil ha dubletter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn