Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Lady Day: The Complete Billie Holiday On Columbia

    Lady Day: The Complete Billie Holiday On Columbia.

    Fikk mail fra Amzaon i dag om denne boksen på 10 cder som havner på en 100-lapp ink. frakt. Går ut fra at denne er litt enklere en den tidligere utgaven som ligger på $160.




    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029XIWCY/ref=s9_hps_bw_ir04?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-6&pf_rd_r=1KAERRM3NJD03RXBW271&pf_rd_t=101&pf_rd_p=91314787&pf_rd_i=547698


    Original boks: http://www.amazon.com/Lady-Day-Complete-Columbia-1933-1944/dp/B00005Q47M
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lady Day: The Complete Billie Holiday On Columbia

    Minutten skrev:
    Lady Day: The Complete Billie Holiday On Columbia.
    Sikkert verdt å nevne at hun jo spilte inn en del signifikanser for Columbia også etter 1944, så dette er jo egentlig ikke komplett Columbia. Men hennes Columbia-innspillinger 1933-44 om coveret har rett.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Hvis remasteringene er de samme, og de er gode, så er jo dette et varp av nær sagt historiske proposjoner! Takker!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Virker jo veldig rimelig, men de gir jo nesten vekk cd-bokser for tiden. (og jeg kjøper etter beste evne :))
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Jeg bestilte den iallefall jeg, og takker for tips!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Ja der var det jaggu mye snadder Minutten! Beecham er jo suveren i slikt repertoire!
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Billie Holiday i boks

    Minutten skrev:
    Lady Day: The Complete Billie Holiday On Columbia.

    Fikk mail fra Amzaon i dag om denne boksen på 10 cder som havner på en 100-lapp ink. frakt. Går ut fra at denne er litt enklere en den tidligere utgaven som ligger på $160.

    [Bilde]

    http://www.amazon.co.uk/gp/product/B0029XIWCY/ref=s9_hps_bw_ir04?pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=center-6&pf_rd_r=1KAERRM3NJD03RXBW271&pf_rd_t=101&pf_rd_p=91314787&pf_rd_i=547698


    Original boks: http://www.amazon.com/Lady-Day-Complete-Columbia-1933-1944/dp/B00005Q47M
    Innledning
    Jeg er interessert i det større temaet "Billie Holiday i boks", og hadde egentlig planer om et spørsmål til de forhåpentlig vise om boksvalg for Verve-perioden. Som Minutten, har jeg ofte en tendens til å ikke spille alle plater straks de har kommet i hus, snarere tvert i mot. Jeg har derfor foreløbig ikke hørt så mye av de av disse boksene jeg har.

    Hvis jeg har forstått rett, spilte Billie Holiday i all vesentlighet inn på fire selskaper i delvis overlappende perioder:
    • Columbia
    • Commodore
    • Decca
    • Verve

    Bokser
    Det finnes en rekke større og mindre Billie Holiday-bokser som dekker periodene for hvert selskap eller flere av dem. Disse tror jeg er de viktigste av de større/mer komplette.


    Lady Day: The Complete Billie Holiday on Columbia (1933-1944), 10 CD
    Boksen Minutten og Vidar P har bestilt.
    Denne finnes i en storformat originalutgave og er senere utgitt i en utgave med omkrets omtrent som en CD. Jeg har sistnevnte.
    http://allmusic.com/album/lady-day-the-complete-billie-holiday-on-columbia-1933-1944-r544495
    When Sony/Columbia began its ambitious Legacy reissue project, those who followed their jazz titles knew it was only a question of time before the massive Billie Holiday catalog under their ownership would see the light in its entirety. The question was how? Years before there was a host of box sets devoted to her material, but the sound on those left something to be desired. Would they remaster the material in two- or three-disc sets with additional notes? Would it be one disc at a time? Would the material be issued as budget or midline material or at full price? The last item could be ruled out based on the label's aggressive and very thorough packages of single discs by Charles Mingus, Miles Davis, Duke Ellington, and others. As for the box set issues, how could one successfully package this material with all of the foreign issues in a way that made sense? Again, there were fine precedents in the box set packages of the Miles Davis and Louis Armstrong packages, which are impeccably remastered, designed, and presented -- six Grammy's worth. The answer lies in this lavishly designed ten-CD package that looks on the outside like a 78 album sleeve with a tucked book of notes, track annotations, and rare photographs, and a deck of wondrously remastered CDs that are sequenced in such a way that the entire Columbia story is told in a way that not only makes sense, but is compelling in its revelations of Holiday's development as a vocalist and an interpreter of songs from 1933. The story begins with her first two recordings for the label with Benny Goodman in November and December of 1933, moves to two years later when she recorded another session, and ends some 43 sessions later in 1944 with her own band that starred Roy Eldridge, Barney Bigard, Art Tatum, Oscar Pettiford, and Sidney Catlett. These include a pair of V-disc recordings from that year. In all, this set contains 230 tracks. There are 153 masters recorded for Columbia and its subsidiaries, like Brunswick, Vocalion, Okeh, and Harmony. Thirty-five of these tracks have never before been issued in the United States, and those masters are included here beginning on CD seven and continuing throughout to the end of disc ten. Musically it is inarguable that these 11 years were the high point of Ms. Holiday's career, the stunning recordings she did with her own band that featured some of the greatest legends in jazz as well as those recorded with Teddy Wilson, Benny Goodman, Benny Carter, Count Basie, Eddie Heywood, and even one with Duke Ellington's band in 1935 ("Saddest Tale") from Ellington's Symphony in Black recording session. Musicians like Hot Lips Page, Don Byas, Kenny Clarke, Ben Webster, Lester Young, Charlie Shavers, Freddie Greene, Jo Jones, Cozy Cole, Chu Berry, Henry "Red" Allen, Bud Freeman, Milt Hinton, Buck Clayton, Johnny Hodges, and literally dozens of others contribute to the development of the Holiday legend. What may appear confusing at the outset makes great sense as the set progresses. The first six discs are master takes recorded either with her orchestra or the other groups mentioned. Disc seven begins laying out the alternate takes and airchecks and personnel crisscrosses all over the set. While this might be irritating to some listeners, it serves a two-fold purpose: one is that the integrity of the American masters is preserved, and the second is that the alternates and check-ins can be heard in a sequence that makes sense historically and aesthetically. Believe me, since these too are laid out chronologically as alternates, it's a pleasure to listen to them rather than wading through five or six or even two takes of the same song laid back to back. It's also on the alternates, far from the masters, that we get a different perspective on process and development, not only in terms of Holiday's singing, but also the different accents added or deleted from the orchestral accompaniment. Lastly, being able to go back and forth in these takes, we get to witness the sharp juxtaposition of her development as a singer from the raw, early bluesy material influenced deeply by Bessie Smith to the master songstress who could nuance a maximum emotion from just a few notes, smoothly and without a trace of edginess. The unissued masters are a cipher. Literally, it is confounding that these recordings were previously unavailable here in that they mark her reunion with Benny Goodman or other fine sessions with Basie or her vocal collaborations with Johnny Mercer in 1939. In many ways the purchase of the set is worth it for discs nine and ten alone, as well as the killer packaging. Lastly, it would be shameful not to make mention of the truly amazing liner notes by the esteemed Gary Giddins. He needs no more accolades, but his writing here paints a far bigger portrait of Ms. Holiday's contribution and her era than any previously published. It's a biographical essay written with a critic's eye and holds no punches where Ms. Holiday's particular strengths and limitations lie, and he voices his own surprise at hearing certain things on the set he was previously unfamiliar with. This is a new standard in what liner notes for these kinds of projects should aim for: humanizing a legend and cultural myth and making the contribution stand out somehow as something that exists almost in spite of whatever the human being's life was like. There is also a fine cultural and socio-historical essay by Professor Farah Griffin from Columbia University. Her approach is Holiday's influence trans-aesthetically, her influence upon other singers, writers, painters, and photographers. It's a provocative read and is not written in the dread academy's attempt at communicable language. Griffin writes with heart and directness of purpose. There are tough arguments made here, but she makes them with grace and she makes them plainly. Finally, producer Michael Brooks provides -- along with an introductory essay -- a track-by-track analysis with all the data a jazz historian or musicologist could ever want, including matrix numbers. This set finally puts Ms. Holiday's massive contribution to 20th century art in fitting perspective. There are untold hours to spend listening here for the fanatic or the foundling. The package is worthy of your coffee table instead of a book of photographs of who knows what, and the wealth of knowledge it provides about the history of jazz is literally incalculable.

    The Complete Commodore Recordings, 2 CD
    Klassisk dobbel-CD-innpakning. Jeg kjøpte denne en gang jeg kom over den i en platebutikk.
    http://allmusic.com/album/the-complete-commodore-recordings-r246689
    by Scott Yanow

    Billie Holiday recorded on four occasions for the Commodore label: once in 1939 (a date that resulted in "Fine and Mellow" and "Strange Fruit") and three sessions in 1944 (dates highlighted by "I Cover the Waterfront," "I'm Yours," "He's Funny That Way," "Billie's Blues," and "On the Sunny Side of the Street"). While the former session has Lady Day joined by a background octet that includes trumpeter Frankie Newton, the Eddie Heywood Sextet forms the nucleus of the later dates. This two-CD set has all 18 selections and no less than 27 alternate takes. Since the great majority of the performances are ballads, and with the exception of pianist Heywood, there are very few instrumental solos, there are no significant differences between the versions. Therefore, this set (as opposed to a single CD of the master takes), even though it is well-conceived, is strictly for completists.

    The Complete Decca Recordings, 2 CD
    Klassisk dobbel-CD-innpakning. Jeg kjøpte denne en gang jeg kom over den i en platebutikk.
    http://allmusic.com/album/the-complete-decca-recordings-r140930
    Billie Holiday is heard at her absolute best on this attractive two-CD set. During her period on Decca, Lady Day was accompanied by strings (for the first time), large studio orchestras, and even background vocalists, so jazz solos from her sidemen are few. But her voice was at its strongest during the 1940s (even with her personal problems) and to hear all 50 of her Decca performances (including alternate takes and even some studio chatter) is a real joy. Among the high points of this essential set are her original versions of "Lover Man" (Holiday's biggest selling record), "Don't Explain," "Good Morning Heartache," "'Tain't Nobody's Business if I Do," "Now or Never," "Crazy He Calls Me," and remakes of "Them There Eyes" and "God Bless the Child."

    The Complete Commodore & Decca Masters, 3 CD
    Denne sløyfer "alternate takes" fra de to foregående. Antagelig et fornuftig valg.
    http://allmusic.com/album/the-complete-commodore--decca-masters-r1670815
    Although many of Billie Holiday's recordings for Commodore and Decca are often overlooked -- at least in comparison to the songs that bookend her career (for Columbia and Verve) -- they include some of her best work, beginning at the end of the '30s with "Strange Fruit" and stretching to the end of the '40s with "God Bless the Child." In 1939, Billie Holiday was a jazz sensation without a hit record. She gained that hit record, and began her journey to musical immortality, when her label Columbia refused to record "Strange Fruit," and jazz fan Milt Gabler welcomed her to his aficionado label, Commodore. Gabler recorded Holiday often over the next ten years, both at Commodore and through his work at Decca in the mid-to late '40s. While on Commodore, Holiday focused on downcast ballads, including "I Cover the Waterfront" and "I Gotta Right to Sing the Blues" (dubbed "loser" songs by Gabler), but she also excelled with warm and affectionate material too, "Embraceable You" and "On the Sunny Side of the Street." Regardless of the material, her backing consisted of small groups usually led by a pair of saloon-sound maestros: Doc Cheatham on trumpet and Eddie Heywood on piano. That sound was in for a switch when Holiday moved to Decca, however, beginning with another big hit, "Lover Man," a pop ballad with the full crossover treatment -- strings and all. (Gabler had no compunction about false notions of purity, and he happily recorded Holiday with strings and backing choruses whenever the song demanded it.) Even more than her work for Commodore, Holiday's work for Decca was melancholy and resigned in the extreme, with sterling treatments of yet more loser songs: "Don't Explain," "Good Morning Heartache," "You Better Go Now," and "What Is This Thing Called Love." Individually, the songs are excellent, and as a package, The Complete Commodore & Decca Masters can hardly be beat. It's a splendid accompaniment to similar sets devoted to Billie Holiday's Columbia and Verve output, and while completists will bemoan the lack of the many alternate takes -- most of the Commodore sides have two alternate takes for each master recording, available elsewhere -- this is all the war-years Billie Holiday one could hope for.

    The Complete Billie Holiday on Verve 1945-1959, 10 CD
    Omfattende boks ("One of the first box sets for completists only,") med studioopptak, liveopptak m.m.
    http://allmusic.com/album/the-complete-billie-holiday-on-verve-1945-1959-r180427
    This is a rather incredible collection: ten CDs enclosed in a tight black box that includes every one of the recordings Verve owns of Billie Holiday, not only the many studio recordings of 1952-57 (which feature Lady Day joined by such jazz all-stars as trumpeters Charlie Shavers and Harry "Sweets" Edison, altoist Benny Carter, and the tenors of Flip Phillips, Paul Quinichette and Ben Webster). Also included are prime performances at Jazz at the Philharmonic concerts in 1945-1947, an enjoyable European gig from 1954, her "comeback" Carnegie Hall concert of 1956, Holiday's rather sad final studio album from 1959, and even lengthy tapes from two informal rehearsals. It's a perfect purchase for the true Billie Holiday fanatic.

    The Complete Verve Studio Master Takes, 6 CD
    Inneholder studioopptak uten "alternate takes", et subsett av The Complete Billie Holiday on Verve 1945-1959.
    Blikkboks med trekkspillinnmat.
    http://allmusic.com/album/the-complete-verve-studio-master-takes-r812591
    One of the first box sets for completists only, 1993's ten-disc The Complete Billie Holiday on Verve 1945-1959 was considered nearly a necessity by anyone interested in jazz vocals. Verve returned to the catalog 12 years later with a much tighter, much smarter collection: The Complete Verve Studio Master Takes. Encompassing six discs, the set skips the many live performances and the few alternate takes included on the previous box. Overall, the work compares well to her earlier material for Columbia. Although the old familiar cracks rarely appeared in her voice during her Columbia, Decca, and Commodore years, the song selections weren't all gold, and the needs of that era (the 1930s and '40s) dictated that each side end around the three-minute mark. With Verve during the '50s, Holiday recorded nothing but standards in the studio, and indulged in many longer performances that often resulted in relaxed, methodical songs. Aside from Holiday's mastery of vocal jazz as a form, the practice also allowed for some lengthy, perfectly loving solos by musicians including Ben Webster ("Ill Wind") Harry "Sweets" Edison ("I Didn't Know What Time It Was," "Day in, Day Out"), Benny Carter ("I Get a Kick Out of You," "Prelude to a Kiss"), and Charlie Shavers ("I Wished on the Moon"). If the previous "Complete on Verve" set was an expensive bauble that listeners rarely returned to, this "Complete Verve" is a much brighter proposition. (The accordion-like packaging, however, leaves much to be desired.)
    Spørsmål
    Har noen av dere kunnskap nok til å vurdere "The Complete Verve Studio Master Takes" mot "The Complete Billie Holiday on Verve 1945-1959". Sistnevnte er forøvrig typisk mye dyrere enn den første.

    Er disse liveopptakene verdt prisforskjellen, eller kan de kanskje kjøpes på andre, mer fornuftige, måter?:
    [...]Also included are prime performances at Jazz at the Philharmonic concerts in 1945-1947, an enjoyable European gig from 1954, her "comeback" Carnegie Hall concert of 1956,
    Dette er vel mest for de (over)seriøse samlerkomplettistene, i motsetning til de som er mest opptatt av musikk(nytels)en?:
    even lengthy tapes from two informal rehearsals.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Jeg har ikke så mye som et hikk fra Billie på Verve på cd-format jeg, så kan ikke si noe. Har alle hennes Verve-utgivelser (mfl også Columbia som Lady in Satin) på vinyl (hovedsaklig fra Classic Records, Speakers Corner o.l.).
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Billie Holiday i boks

    Vidar P skrev:
    Jeg har ikke så mye som et hikk fra Billie på Verve på cd-format jeg, så kan ikke si noe. Har alle hennes Verve-utgivelser (mfl også Columbia som Lady in Satin) på vinyl (hovedsaklig fra Classic Records, Speakers Corner o.l.).
    Da skulle du vel allikevel ha godt grunnlag for å kunne mene noe (musikalsk, i motsetning til mediummessig) om Verve-perioden, inkl. om disse liveopptakene er verdt prisforskjellen, eller om man bør anskaffe (deler av) dem, og i så fall hvilke, på annen måte?

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Spørsmål
    Har noen av dere kunnskap nok til å vurdere "The Complete Verve Studio Master Takes" mot "The Complete Billie Holiday on Verve 1945-1959". Sistnevnte er forøvrig typisk mye dyrere enn den første.

    Er disse liveopptakene verdt prisforskjellen, eller kan de kanskje kjøpes på andre, mer fornuftige, måter?:
    [...]Also included are prime performances at Jazz at the Philharmonic concerts in 1945-1947, an enjoyable European gig from 1954, her "comeback" Carnegie Hall concert of 1956,
    Dette er vel mest for de (over)seriøse samlerkomplettistene, i motsetning til de som er mest opptatt av musikk(nytels)en?:
    even lengthy tapes from two informal rehearsals.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Smaken er sikkert så forskjellig, men jeg synes studioalbumene er veldig gode jeg da. Songs For… osv på Verve er jo også med suverene band, og er sammen med Body & Soul min favoritt av sen Billie egentlig. Clef-perioden (om det regnes som Verve) er jo også full av litt tidligere gullkorn.
    Jeg er blant de som aldri helt har fått til Lady in Satin (Columbia) og de strykerarrangementene.

    Vil bare tilføye at jeg ikke har dypdykket i alle aspekter ved hennes repertoire på bånd, så kan ikke uttale meg som en diehard Billie-entusiast og diskofil vil kunne.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Vidar P skrev:
    Jeg bestilte den iallefall jeg, og takker for tips!
    Så at siste anmelder på amazon ikke hadde fått boksen han hadde bestilt, det har jo hendt før at de har hatt tilbud de ikke kan levere.
    Men fikk bekreftelse på at min er sendt i dag.

    @CDWMcInSpots: Er ikke så veldig interessert i vokal jazz, men til denne prisen så måtte jeg bare ha denne i samlingen. Sikkert andre som kan gi deg et svar.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Jeg fikk også "sendt"-bekreftelse idag, så da har de den tydeligvis inne. Snålt å skrive en 1-stjerners review på grunnlag av at man ikke har mottatt boksen eller hva? Jeg så at de ti andre hadde gitt 5 stjerner, og var svært oppløftet over transfer- og remasteringkvaliteten.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    [...]
    @CDWMcInSpots: Er ikke så veldig interessert i vokal jazz, men til denne prisen så måtte jeg bare ha denne i samlingen. Sikkert andre som kan gi deg et svar.
    Da er vi visst forskjellige på det punktet. Jeg er glad i vokaljazz og (mange av) dens avleggere og etterkommere.

    Tillegg:
    For å forebygge misforståelser: Jeg er også glad i instrumentaljazz.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Billie Holiday i boks

    Vidar P skrev:
    Smaken er sikkert så forskjellig, men jeg synes studioalbumene er veldig gode jeg da. Songs For… osv på Verve er jo også med suverene band, og er sammen med Body & Soul min favoritt av sen Billie egentlig. Clef-perioden (om det regnes som Verve) er jo også full av litt tidligere gullkorn.
    Jeg er blant de som aldri helt har fått til Lady in Satin (Columbia) og de strykerarrangementene.

    Vil bare tilføye at jeg ikke har dypdykket i alle aspekter ved hennes repertoire på bånd, så kan ikke uttale meg som en diehard Billie-entusiast og diskofil vil kunne.
    Har du (eller dere) noen formening om konsertopptakene, eller har dere holdt dere til studioinnspillingene?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Kjøpte en hydbrid SACD/CD og ble litt overasket over hvordan plateselskapet velger å merke disse: (er only jeg reagerer på)
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg bestilte den iallefall jeg, og takker for tips!
    Så at siste anmelder på amazon ikke hadde fått boksen han hadde bestilt, det har jo hendt før at de har hatt tilbud de ikke kan levere.
    Men fikk bekreftelse på at min er sendt i dag.

    @CDWMcInSpots: Er ikke så veldig interessert i vokal jazz, men til denne prisen så måtte jeg bare ha denne i samlingen. Sikkert andre som kan gi deg et svar.
    Fikk min idag, er kommet et stykke inn i 1933, og er veldig positivt overrasket over boks og remasteringer!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Fikk min jeg også for 10 min siden. Positivt overasket bookleten med bla personell og original utgivelsedato, bilder av original lp label osv. Har ikke fått hørt noe på den enda, da jeg spiller fra Arrau boksen jeg fikk i går.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    I all særdeleshet så ja Minutten! Jeg er meget begeistret, nå kan jeg legge vekk mine gamle billig-lp'er (har 30-talls Billie på vinyl-til-ti-kroner-skiva-for-sikkert-snart-tredve-år-siden) som låter mye dårligere.

    En av fordelene med remastere fra hard disk (ikke bånd) er at kildene ikke taper seg med årene, så alt ligger til rette for stadig bedre remasteringer med årene; og disse digitale remasteringene er bedre enn de gamle analoge jeg har iallefall.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Må bare legge til at jeg har hørt et stykke ut i boksen nå; og dette er vel noe nært The Holy Grail av tidlig Billie, jo egentlig hele grailen, som igjen naturligvis gjør det hele til noe nært The Holy Grail av jazz. Stor og helt sentral jazzmusikk i glimrende remastere til ingen penger.

    Må takke mye for tipset, og for at det kom tidsnok til at jeg faktisk kunne kjøpe denne til betalbare penger!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Spilte noen av de få 45rpm platene jeg har, og la merke til at Rhino sin Giant Steps ikke har denne glossy overflaten som de fleste nye plater har i dag. Classic har samme type papir (kartong?) på sin one up /one down (ikke 45rpm). Music Matters, som sier de prøver å etterligne de originale coverne, er glossy. Jeg foretrekker helt klart Rhino/Classic sine selv om MM er flotte. Nå har ikke jeg noen 1. pressing fra BN men jeg trodde ikke at disse var glossy? Classic sine BN er jo og glossy men det trodde jeg bare var for å spare penger?

    -Minutten


    http://www.musicmattersjazz.com/jackets.html
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Hvis noen er interessert så fant jeg svaret.

    Sitat Joe Harley fra MM:

    "Yes, you are correct that the original has a "rough" texture. That we are not doing...we are laminating in the same manner as our last two releases.

    We wanted to keep consistent with the basic look and feel of the previous releases. In addition, the laminate of course offers a degree of protection.

    The rough jacket on the original did not wear very well, due in part, to this texturing.

    The look of the front cover however is quite close to vintage originals, save for the texturing."
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Amazon.com har nå endel Blue Note utgivelser fra Classic Records tilgjengelig relativt rimelig. Jeg fant rundt 10 stk som jeg bestilte, fant og noen Analogue Produktion. Litt vanskelig å finne hva som er tilgjengelig, men advanced search med classic records som label og vinyl som format, og prøv deg frem. (ser ut til å være noen uker leveringstid)

    Pris ca Nkr.155,- +frakt.

    Eksempel:
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Det var virkelig ikke lett. Særlig når man automatisk blir videreformidlet til mobilutgaven.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Da blir det pakke på meg også. Som en kuriositet til nips-samlingen min fant jeg et bluenote glass også.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Ble det noe vinyl og, eller bare glass?
     

    Vedlegg

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Jeg kjøpte 3 cd'er. Bla en Mingus jeg ikke har.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    Tror jeg fortsatt foretrekker min "Digitally remastered directly from the original analog tapes" LP fra 1990, selv med digital lyd og kjedeligere cover. (AP på vinyl skal være veldig bra, men kun 2x 45rpm dessverre) Men det har kanskje noe å gjøre med platespilleren og?
    Sitter og hører på AP's 45rpm nå og den er den beste utgaven jeg har av denne. Men jeg kan forstå de som klager på kvaliteten på coverne til AP, de er ikke på nivå med MoFi, SC og ikke mintst MM. Har lenge vært lunken til disse nye 45rpm platene men er nå litt på gli. Det gis ut mye som er svært vanskelig (og dyrt) ellers å skaffe på gode utgivelser. MM har/skal f.esk gi ut Elvin Jones Genesis, Art Blakey Like Someone In Love,McCoy Tyner The Real McCoy,Wayne Shorter The Soothsayer,Andrew Hill Point Of Departure ,Wayne Shorter Night Dreamer og Sam Rivers Fuchsia Swing Song for å nevne noen jeg kunne tenkt meg.
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    Amazon.com har nå endel Blue Note utgivelser fra Classic Records tilgjengelig relativt rimelig. Jeg fant rundt 10 stk som jeg bestilte, fant og noen Analogue Produktion. Litt vanskelig å finne hva som er tilgjengelig, men advanced search med classic records som label og vinyl som format, og prøv deg frem. (ser ut til å være noen uker leveringstid)

    Pris ca Nkr.155,- +frakt.
    Å bestille disse ble rene bingoen. De to jeg bestilte fra AP gikk bra, verre med dem fra CR. Av ca. 10 stk. er en på vei i posten, 4 eller 5 er blitt kansellert og resten står enda på vent. Er jeg heldig får jeg levert en eller to til.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    AUDIO WAVE MUSIC BLUE NOTE XRCD24

    Minutten skrev:
    Kan anbefale disse cdene til de som er på jakt etter best mulig digital lyd fra Blue Note.
    Sett mye rare audiofile plater her, men kan ikke huske at disse har blitt mye omtalt.




    http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1513
    Hva f... sjedde nå? I forbindelse med test av noe nytt utstyr har jeg spilt litt forskjellig musikk for å få et inntrykk av hva det tilfører anlegget. Spilte nettopp Music Matters 45rpm LP utgave av Soul Station med Hank Mobley, og så Audio Wave utgaven på cd, og jeg fortrekker cden!!! Er endel ukjente faktorer her enda, men litt overasket er jeg da.. hmm..
     

    Vedlegg

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Måtte ta en LP/CD test til. Miles Davis: Someday my prince will come, både SACD/CD og 45rpm LP fra Analogue Productions. Men her fortrakk jeg LPen som jeg har gjord tidligere.
    Men nå har ikke AP fått like bra tilbakemeldinger på sine CDer heller da. Jeg spilte CD-laget og ikke SACD.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.382
    Antall liker
    2.949
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    Vidar P skrev:
    Hvis remasteringene er de samme, og de er gode, så er jo dette et varp av nær sagt historiske proposjoner! Takker!
    Hører på første cd nå, og etter å ha sett gjennom boksen må jeg vel si at den var verdt nkr.83 u/frakt :)

    Edit:Tomt hos Amazon, men den kan skaffes for £15-20 hos "andre" hos Amazon:http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B0029XIWCY/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new
    Bestilte denne jeg også. Takk for tips!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Minutten skrev:
    Minutten skrev:
    Tror jeg fortsatt foretrekker min "Digitally remastered directly from the original analog tapes" LP fra 1990, selv med digital lyd og kjedeligere cover. (AP på vinyl skal være veldig bra, men kun 2x 45rpm dessverre) Men det har kanskje noe å gjøre med platespilleren og?
    Sitter og hører på AP's 45rpm nå og den er den beste utgaven jeg har av denne. Men jeg kan forstå de som klager på kvaliteten på coverne til AP, de er ikke på nivå med MoFi, SC og ikke mintst MM. Har lenge vært lunken til disse nye 45rpm platene men er nå litt på gli. Det gis ut mye som er svært vanskelig (og dyrt) ellers å skaffe på gode utgivelser. MM har/skal f.esk gi ut Elvin Jones Genesis, Art Blakey Like Someone In Love,McCoy Tyner The Real McCoy,Wayne Shorter The Soothsayer,Andrew Hill Point Of Departure ,Wayne Shorter Night Dreamer og Sam Rivers Fuchsia Swing Song for å nevne noen jeg kunne tenkt meg.
    Coverne til MM er jo suverene spør du meg! Har bare et par titler, men foretrekker disse lydmessig framfor AP også. Spørs kordan det blir no med Quality Record Pressings / AP og de tinga som kommer derfra. Blant annet skal Folk Singer med Muddy Waters på 2x45 visstnok låte helt magisk.
     
    R

    rico

    Gjest
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Townes skrev:
    Minutten skrev:
    Minutten skrev:
    Tror jeg fortsatt foretrekker min "Digitally remastered directly from the original analog tapes" LP fra 1990, selv med digital lyd og kjedeligere cover. (AP på vinyl skal være veldig bra, men kun 2x 45rpm dessverre) Men det har kanskje noe å gjøre med platespilleren og?
    Sitter og hører på AP's 45rpm nå og den er den beste utgaven jeg har av denne. Men jeg kan forstå de som klager på kvaliteten på coverne til AP, de er ikke på nivå med MoFi, SC og ikke mintst MM. Har lenge vært lunken til disse nye 45rpm platene men er nå litt på gli. Det gis ut mye som er svært vanskelig (og dyrt) ellers å skaffe på gode utgivelser. MM har/skal f.esk gi ut Elvin Jones Genesis, Art Blakey Like Someone In Love,McCoy Tyner The Real McCoy,Wayne Shorter The Soothsayer,Andrew Hill Point Of Departure ,Wayne Shorter Night Dreamer og Sam Rivers Fuchsia Swing Song for å nevne noen jeg kunne tenkt meg.
    Coverne til MM er jo suverene spør du meg! Har bare et par titler, men foretrekker disse lydmessig framfor AP også. Spørs kordan det blir no med Quality Record Pressings / AP og de tinga som kommer derfra. Blant annet skal Folk Singer med Muddy Waters på 2x45 visstnok låte helt magisk.
    Har etterhvert en del av disse platene og har vel egentlig et motsatt inntrykk; at AP sine er åpnere, klarere og mer dynamiske enn MM sine. Men jeg er ikke så sikker på at det forskjellen mellom MM og AP jeg hører, for jeg har et inntrykk av at BN innspillingene fra 50 taller er bedre enn de på 60 tallet, spesielt de litt utpå 60 tallet synes jeg låter tammere enn 50 talls platene. Jeg har flest MM fra 60 tallet og AP fra 50 tallet så jeg mistenker at det er den forskjellen jeg hører, dette bekreftes også på andre BN innspillinger jeg har, da særlig i Mosaic boksene hvor det er innspillinger fra 50 og inn på 60 tallet.
     

    knuhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2007
    Innlegg
    150
    Antall liker
    153
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Litt overrasket om det er noen klare forskjeller i lyd mellom AP og MM pressingene. Har forstått det slikt at de på en måte har blitt enige om å dele markedet seg imellom (AP har kanskje mer kjente titler, MM delvis litt mer ukjente titler), men mastering og pressinger gjøres vel av de samme folka + samme pressing på RTI ??? Men også jeg har inntrykk av at en del av innspillingene fra 50 tallet ofte låter bedre enn de på 60 tallet. Kan kanskje ha noe med innspillingsteknikk og andre forhold å gjøre. Har samtlige AP og MM Blue Note 45 rpm utgivelser (serie # 512) men har som sagt ikke lagt merke til noen klare forskjeller mellom AP og MM. Hver gang jeg får pakke derfra er jeg like imponert over hvor bra disse platene er.

    Siden jeg nesten ikke spiller CD lengre tør jeg ikke å ha noen formeninger om forskjeller i lyd mellom vinyl og SACD/CD på disse utgivelsene.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.442
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater".

    Townes skrev:
    Coverne til MM er jo suverene spør du meg! Har bare et par titler, men foretrekker disse lydmessig framfor AP også. Spørs kordan det blir no med Quality Record Pressings / AP og de tinga som kommer derfra. Blant annet skal Folk Singer med Muddy Waters på 2x45 visstnok låte helt magisk.
    Jeg mener på ingen måte at coverne til MM ikke er bra, og bildekvaliteten på bildene inne i roverene er jo helt topp. Jeg personlig hadde fortrukket at coverne ikke var så glanset, men heller at det var litt struktur i papiret. Verve har gitt ut en Master Series på cd og de første platene her hadde en overflate med struktur og de siste var med glanset overflate. Jeg synes eiergleden er større på de første. Har kanskje litt med at detet er er plater fra 50-60 årene og at hverken artistene eller musikken var direkte glamorøs. Men dette er jo bare pirk på en ellers veldig flott serie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn