Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Mingus Dynasty var blant de først Mingus platene jeg kjøpte, og denne doble vinylutgivelsen fra Pure Pleasure har jeg vurdert å kjøpe i flere år men har ikke kjøpt den før nå. Detter er en virkelig bra utgivelse og anbefales selv om den koster litt.

mingud dynasty.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Denne en PP får sin første gjennomspilling:

sugar.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Må innrømmer jeg kun har hørt Rimsky-Korsakov 's – Sheherazade før og denne av Ravel fra Speaker Corner var ny for meg.
    Synest det ble bedre og bedre jo mer jeg hørte av denne.

ravel ecca.jpg

R

rico

Gjest
    Ser denne er på vei fra ORG i 45 RPM utg., jeg har en 45 utgave på Classic fra 90 tallet som låter utrolig bra, kanskje noe av det bedre jeg har i hyllene. Er dette noe du lurer på, er bare litt interessert om kvaliteten er på Classic nivå, er den bedre så må jeg ha den.

Antal Dorati-Prokofiev Scythian Suite Love For Three Oranges-45 RPM Vinyl Record | Acoustic Sounds

Fra beskrivelsen av Classic utgivelsen..

Whether you prefer the fabulous bass dynamics and savage paganism of the Scythian Suite, the colorful and captivating sound-portrait of the fairy tale Love for Three Oranges Suite, Dorati's super-charged readings of these scores are unsurpassed. Acclaimed by critics and audiophiles alike as among the very best of the best Mercury's, this dramatic and riveting combination of Prokofiev, Dorati and Mercury Living Presence is a sure winner.

AORG_118-45__84725__08062012093838-3319.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har sett den men om jeg kjøper noen flere 45rpm nå så et det en lang liste med Blue Note plater fra Music Matters som jeg har lyst på først, og kanskje Bill Evans boksen.
    Litt usikker på om jeg også skal kjøpe Dylan siden jeg har de på 33 samt Doors som jeg bare har på CD.

R

rico

Gjest
    Valgets kvaler...Vi har vært innom det før men den B.E boksen....:cool:. Har Rhino boksen av Doors, det må være nok det selv om jeg kunne tenkt meg og hørt AP sine.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hadde nok kjøpt den for lenge siden om den boksen var 33rpm. MM er jo bare så forseggjorte med disse flott trykkene av bildene til [FONT=arial, sans-serif]Francis Wolff, mens AP''s BN frister ikke så mye og jeg tror jeg foretrekker Classic records utgaver der disse er tilgjengelig. [/FONT]

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ja ikke sant. Et par eksempler om noen ikke vet hva hva vi snakker om:

Hank_Mobley__1960__Soul_Station[1].jpg

soul stations inside.jpg

matador2 (1).jpg

matador 3.jpg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har bare en av disse eldre boksene (Tina Brooks), kunne tenkt meg flere men de er kostbare nå. Endel av dem har også alternative takes etter hverandre noe jeg ikke kan fordra, spesielt på vinyl.

R

rico

Gjest
    Er nok litt enig i dette med alt. takes, jeg har alltid ment at det kunne de hatt på egne plater til slutt i boksen. Leste en gang at Coscuna var urokkelig på dette, historien skulle presenteres i rett rekkefølge.

Når det er sagt så oser disse boksene kvalitet og de gir en stor eierglede.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har denne av de nyere som venter på å bli spilt. Har den og på cd og denne er veldig bra.

monk it club cd.jpg

mon it clud.jpg

R

rico

Gjest
    Har den vinyl boksen med Monk (kanonbra!) og husker at jeg mente at denne var enda bedre lydmessig enn de de ga ut før de sluttet med vinyl den gangen tidlig 2000...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    @rico: Du spiller på Vpi/Audio Research riaa? Hva bruker du av forsterker/høyttalere?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    rico du nevnte hvor bra analog innspilte ECM lper låter i "hva spiller du..." tråden og jeg er helt enig. Har kjøpt noen av disse og under er en av mine favoritter.
    Har du noe å anbefale? (fokus på musikk ikke lyd, men regner med det meste av disse lyder minst OK+)

Dave Holland Conference of the Birds.jpeg

R

rico

Gjest
    Sant som du sier, jeg har tilgode å høre en ECM plate med dårlig lyd selv om det er fullt mulig at jeg f.eks. synes det ble litt vel mye klang rundt gitaren til Metheny på noen av de første hans på ECM men dårlige er de ikke. Bare litt om hvordan jeg mener å huske hva som gjelder, mulig jeg tar feil men ECM skiftet fra grønn til sort label da de begynte å spille inn digitalt, så grønne labler er analogt. Korriger meg gjerne her noen, jeg er ikke noe særlig på googleren... Husk at det også ble (blir..) spilt veldig mange ECM plater i Tonestudio Bauer, de låt ikke dårligere for å si det sånn. Håper jeg kan komme tilbake med hva jeg synes om enkelte plater etterhvert jeg spiller dem men sånn på sparket så kan jeg jo nevne;

Metheny 80/81
    Begge Rypdal, Vitous, DeJohnette platene
    2 første til Codona (Cherry, Walcott, Vascanselos)
    Colin Walcott-Crazing dreams
    Abercrombie, Holland, DeJohnette-Gateway
    De to siste her er kanonplater! ...og det er vel de andre også...

Hvis jeg bare kunne få sagt hva jeg liker så godt med disse analog platene fra ECM så synes jeg de låter klart mer organisk en de som kom senere hvis man kan si det om lyd, det låter mer ekte rett og slett.

Denne tråden er veldig fin, hadde vært enda finere hvis enda flere ble med...

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Nei det er vist ikke så mange som er interessert...
    Fikk Fela Kuti boksen fra Tyskland i dag, denne er neste på platespilleren:

Fela-Kuti-Expensive-Shit.jpg

R

rico

Gjest
    Er det flere Fela Kuti bokser på gang, mener jeg har sett en med et annet cover ...?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er 4 fra et annet selskap? Disse nye skal ha bedre kvalitet.. Volum 2 er nettopp kommet:

fela 2 web.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Følger tråden religiøst, Minutten, men ønsker ikke å klusse til innleggene. Dette er som abonnement på et stjerneblad om noe som ligger mitt hjerte nært, skrevet av en sann entusiast. Tracker som regel det du skriver om vha Qobuz, og oppdager mye nytt og fint.

Men her er noe velkjent og fint. Fikk dette båndet i hus i dag, original fra rett etter at konserten ble holdt. Og nå har jeg langt bedre tak på hva Eugene Wright gjør med bassen!

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke det er noen fare for at du klusser det til, heller det motsatte. Du må gjerne komme med noen plate anbefalinger, gjerne klassisk.
    Edit: Er disse båndene bedre en lpene?

R

rico

Gjest
    Følger tråden religiøst, Minutten, men ønsker ikke å klusse til innleggene. Dette er som abonnement på et stjerneblad om noe som ligger mitt hjerte nært, skrevet av en sann entusiast. Tracker som regel det du skriver om vha Qobuz, og oppdager mye nytt og fint.
    Så du mener vi andre bedriver tukling med tråden?:cool:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Får håpe du ikke har skremt bort de få som poster litt her nå... :)

V

vredensgnag

Gjest
    Så du mener vi andre bedriver tukling med tråden?:cool:
    Overhodet ikke, men flere i tråden er langt mer innsiktsfulle i Jazz enn hva jeg er, og jeg noterer flittig, snarere enn å støve til.

Om bånd er bedre enn LP?
    Det avhenger av hvordan båndet er blitt behandlet. Også LPer varierer i gjengivelse, alt etter hva som er gjort under remastering, etc.
    Når det gjelder Brubeck i Carnegie Hall er dette en innspilling jeg kjenner godt. Har den på mono LP første pressing og i stereo, samt CD-utgaver.
    Båndet lot meg få bedre tak i Eugene Wrights spill, det er flere detaljer i Morellos spill (skinn, cymbal-shimmer, osv). Åpningen av båndet har tydeligvis vært spilt mer enn resten, virker det som.
    B-siden er utrolig god, og hadde en del detaljer jeg ikke har hørt før.

Bånd kan ha sus, og det kan sjenere enkelte. Standard var å skru ned ut-nivå fra båndspiller til suset forsvant, og så kjøre opp forsterkeren. Graden sus varierer også, utover 60-tallet forsvant mye.
    Men dette er også interessant - for når man skulle gjøre senere utgivelser for LP filtrerte man gjerne vekk suset, og så forsvant mange av de crispe detaljene i opptaket samtidig ...
    Det er trommeskinndetaljer og cymbalshimmer på dette båndet jeg aldri har hørt før, og Eugene Wrights bass har rikere spenn - uten at jeg skal påstå det er "one note bass" jeg har hørt i andre versjoner.

Dette varierer. Trodde jeg hadde skutt gullfuglen da jeg fikk i hus Leontyne Price som synger arier - men det båndet var blitt dårlig behandlet. Har ikke lyttet gjennom hele, men åpningen skurret.

Forleden kjøpte jeg denne LPen, en gjenutgivelse. Der har jeg det opprinnelige 2-sporsbåndet fra utgivelsesåret (altså ikke 4-spors som er det vanlige. 2-spors avspilles kun én vei, og har ingen B-side.) De første stereobåndene var 2-spors, og ble gjerne kopiert i 1:1 hastighet. Men dette var dyre bånd dengang, og det var ikke stort nok marked for det.
    Båndet er klart bedre enn gjenutgivelsen.

Vedlegg

Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Var det utgivelsen fra Pure Pleasure?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Måtte finne frem en gammel ECM plate. Dette her er tøffe greier, og det er over 40 år siden den ble innspilt! (71')

sart ecm 1015.jpg

R

rico

Gjest
    Det er bra saker. Minnet meg på å tipse deg om den første til Rypdal på ECM, hvis du ikke har den da...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har lite av Rypdal, men du mer den som bare heter Terje Rypdal, plata etter SART med nr. 1016?

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Hadde egentlig en plan om å skaffe meg de fleste (alle) av diss tidlige ECM platene. Afric Pepperbird er vel den jeg leter etter nå, vil heslt ha de minst -M/-M og fra f.eks Tyskland og ikke USA da frakt kost mer en plata.

R

rico

Gjest
    Vær også oppmerksom på at sånn generelt så er de amerikanske pressingene av ECM ikke så bra som de Tyske, de har som regel mer sus og de er av en eller annen grunn lysere i lyden.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Conference of the Birds plata mi er fra us, men lyden på den er ihvertfall bedre en på cden.

V

vredensgnag

Gjest
    Lyst på tips om andre Godard plater? :)
    Har du lyst på tips, eller vil du tipse?

Den jeg la inn cover fra er ørenfryd for meg.

Kjenner til ham fra Orchestre National de Jazz - fantastisk tubaspiller og komponist, syns jeg.

Ellers enig i at porto fra USA er latterlig høy (men det er den også fra Norge ut. Er en på Fagernes som må ha verdens største delelager for vintage hifi, men det får han ikke mye utveksling for gitt våre portonivåer.)
    Har også gått på jakt etter ting i Tyskland, fordi forsendelsen er så billig. Også for komponenter. Solid pakket inn, ordentlig håndtert, med tracking-nr og kjapp overfart.

R

rico

Gjest
    Lyst på tips om andre Godard plater? :)
    Har du lyst på tips, eller vil du tipse?

Den jeg la inn cover fra er ørenfryd for meg.

Kjenner til ham fra Orchestre National de Jazz - fantastisk tubaspiller og komponist, syns jeg.
    Godard er en musiker jeg har fulgt i mange år, mest igjennom hans deltagelse på andre sine plater men jeg har også noen soloplater med han så jeg bare lurte...:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn