Diskuter plater fra "Minutten anbefaler jazzplater" eller bare musikk generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    For de som ikke bare spiller vinyl så er kanskje denne også interessant?

    bill evans trio web.jpg

    LIVE AT CASALE MONFERRATO

    Reference: COD-130725
    ALL TRACKS PREVIOUSLY UNISSUED!

    2-CD SET

    This release presents a beautiful never before released complete live performance by the last incarnation of the Bill Evans Trio. Taped in Italy just a few months before the pianist’s untimely death, its highlights include beautiful solo piano versions of Michel Legrand’s “Noelle’s Theme” and George Gershwin’s “I Loves You Porgy”.

    PERSONNEL:

    BILL EVANS, piano
    MARC JOHNSON, bass
    JOE LaBARBERA, drums

    “Noelle’s Theme” and “I Loves You Porgy” are solo piano performances.
    “Up With the Lark” and “Turn Out the Stars” are Evans’ duets with Marc Johnson.

    Live at Casale Monferrato, Piedmont, Italy, November 30, 1979.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Spilt gjennom 2 nyinnkjøpte lper fra Newport Jazzfestival for første gang i dag. Ellington fra 58 på Speakers Corner og Rebels fra 60 utgitt på Pure Pleasure.

    ellington newport 58.jpg


    Jazz-Artists-Guild-Newport-Rebels-541136.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Føler meg som det rene A4 menneske nå :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det dukker opp plater med liveinnspillinger av mange av de "store" artistene hele tiden, men nå blir de også gitt ut på vinyl. Kjøpte nettopp 4 fra WRD og hører nå på denne. Ikke smågutter de som er med på denne her.

    coltrane live 1960.jpg
     
    R

    rico

    Gjest
    Inspirert av dine Bill Evans tips den seneste tiden så fant jeg frem denne boksen; The brilliant, Consecration 1 & 2. Dette er spilt inn på Keystone Corner i San Francisco 31 August og 7 September 1980, altså kun 1 uke før han døde så dette må være noe av det absolutt siste han gjorde. Han var vel i Molde også noen uker før dette. Som på Live at Casale... er det sammen med Marc Johnson og Joe LaBarbera, boksen er utgitt på Timeless records i 1996.


    DSC01330.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    De der har jeg heller ikke, ellers så er vel dette det siste opptaket med Evans?

    bill evans last.jpg


    Evans was booked to play with his trio for five nights at the New York club Fat Tuesday's in September 1980. He completed the two sets included here during his first night, on September 10, but called in sick the following day and died on September 15, at the age of 51
     
    R

    rico

    Gjest
    Ja hadde han konsert senere enn dette så var det nok foran en stille forsamling...
     
    R

    rico

    Gjest
    MaiJazz `93 (tror jeg det var...) så spilte Marc Johnson 2 konserter i by`n, en med egen gruppe og en med Lyle Mays, han var m.a.o. i byen noen dager så jeg fikk derfor en tilfeldig og liten men fin prat med han den ene kvelden, husker jo ikke alt men en OK fyr med mange minner var det. Dette var skikkelig O.T. men ville bare lufte det....
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Til å være et liveopptak som vel ikke var beregnet på utgivelse så låter det bra.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Fikk nettopp et pent brukt vinyl eksemplar av en av mine Ornette Coleman favoritter - Dancing In Your Head, i posten. Litt sær plate men jeg synes den er helt rå...

    coleman head web.jpg

    [h=3][/h]
    coleman head 2.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Hender jeg kjøper noen cder og som denne dobbelt cden.
    miles japan.jpg


    miles japanise inside.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Kan anbefale både LPen med Chet Baker og Lester Young utgivelsen på samme selskap. Med hensyn til LPen med Lester Young er opptaket gjort rett før hans død, men du verden hvor flott han fortsatt kunne spille. I mine ører virker dette for å være veldig bra remasteringer. Har aldri hørt originalene, men tror det er vanskelig å få noe særlig bedre lydkvalitet enn det du har her. Musikken er også bra. Håper på flere slike utgivelser fra SAM Records.
    Var dessverre transportskade (til forhandler) på Young og Chet platene, men hører nå på Ronnell Bright platen, og dette virker svært lovende om dette blir standarden for SAM Records, så jeg er enig med knuhe at dette er bra saker.
     

    Gemini13

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.08.2007
    Innlegg
    708
    Antall liker
    113
    Torget vurderinger
    1
    Det dukker opp plater med liveinnspillinger av mange av de "store" artistene hele tiden, men nå blir de også gitt ut på vinyl. Kjøpte nettopp 4 fra WRD og hører nå på denne. Ikke smågutter de som er med på denne her.

    Vis vedlegget 138705
    Hei.

    Hvor kjøper du disse på vinyl? Finner den kun på cd.

    Mvh

    Geir
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Det er elendig lyd på denne.
    Ikke referanse lyd akkurat nei, men du kjøper ikke denne type plater p.g.a lydkvaliteen. Dette er et av få opptak med Miles og Sam Rivers, som var hovedgrunnen til jeg kjøpte den. Måtte sette den på nå, og lyden er ikke så dårlig?
     

    Miles

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    1.206
    Antall liker
    327
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Ok, har bare prøvd den i bilen. Får sette prøve den har hjemme da :cool:
    Du har vel Miles in Tokyo ?

    Ikke referanse lyd akkurat nei, men du kjøper ikke denne type plater p.g.a lydkvaliteen. Dette er et av få opptak med Miles og Sam Rivers, som var hovedgrunnen til jeg kjøpte den. Måtte sette den på nå, og lyden er ikke så dårlig?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men "kun" på cd. Når vi er inne på Miles så fikk jeg denne fra Impex i går, men har ikke fått spilt den enda.

    miles impex.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Veldig bra nyhet fra Speakers Corner. La oss håpe det blir mange flere fra Monk.

    Monks time.JPG
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Acoustic Sounds 25 år.

    Venter enda på de nye Prestige utgivelsene fra QR , de første skal visstnok være klar på mandag 09.07.

    [video=youtube;zai7d0qGl68]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zai7d0qGl68[/video]
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Og der fikk jeg melding om at de var sendt. (Bestilt i går kveld)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Er i ferd med å våkne fra mitt musikalske dvale. Musikkrommet har kun blitt brukt til oppbevaringroms de 3-4 siste månedene, mitt nye drivverk, tonearm og pu ligger enda uutpakket etter 4 mnd. Diverse pakker med vinyl har kommet som hadde blitt bestilt,samt noe nytt, ingenting har blitt spilt! Har så og si ikke lest noe om hifi eller musikk i det siste heller, men nå merker jeg at jeg at jeg har lyste å spille plater igjen!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Denne dama her(Sophie Alour) er slettes ikke så verst til å spille saksofon, minner meg litt om Wayne Shorter men endel penere å se på :)

    ALOUR_PRESSE1 web.jpg


    Sjekk ut albumet Opus 3 Sophie Alour – Opus 3

    sophialouropus3_ha.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Tok sin tid før disse ble tilgjengelig. Kjøpte et par for å sjekke de ut og det virker som om AP nå satser på skikkelige cover, så meget bra ut dette her. Vinylkvaliteten virker og å være veldig bra, det samme med lydkvaliteten.

    Hank mOBLEY APRJ_7061__77100_.jpg


    Da er det rett før de første nye Prestige mono utgivelsene til Analogue Productions kommer.
    Har jo en del av dette fra før men det er og mye interessant som jeg ikke har.


    Vinyl Records, SACDs, DVD Audio, Audiophile Equipment | Acoustic Sounds
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Mimrer litt da jeg tok meg meg vinylutgaven fra MoFI av den første R.E.M. platen jeg kjøpte Lifes Rich Pageant.
    Så at Document akkurat også kom ut fra MoFi, noen som vet om det er planlagt flere? Og hvilke har de gitt ut tidligere?

    Lifes Rich Pageant..JPG
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takk for Henry Rollins linken :)

    Satt i går og lurte på å pre-ordre siste Graveyard fra Nuclear Blast. Mye farger å velge i, noen av de håndnummererte og limiterte. Det betyr ikkje allverdens for meg, og eg gav faèn når NB skal ha 20 euros for å frakte éi skive fra Tyskland til Norge. Da blir det heller en preorder fra amazon, på vanlig ikke-limitert svart vinyl. Det vil gjøre plata ca 160-170,- billigere, og de kan eg da bruke på ei anna skive :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er heller ikke så veldig opptatt av farge på vinylen, men jeg liker utgivelser som er litt forseggjorte. Var f.eks veldig bra cover, innercover og flott vinyl på både den R.E.M. plata og Mobley plata jeg nettopp kjøpte.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Elvis Costello

    Har kjøpt MoFi sine Elvis Costello utgivelser. De har startet kronologisk med de 4 første utgivelsene, men så hoppet de over nr. 5 Trust før de fortsatte?

    trust.jpg



    my am.jpg
    this.jpg
    armed.jpg
    get happy.jpg
    blue.jpg
    inmortel.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    La nettopp inn en bestilling på en den første Fela Kuti vinylboksen fra Knitting Factory Records.

    FELA-box1-WIRED.jpg
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Mye "kjekt" som ligger å venter på å bli spilt, nå går det i denne fra Sam Records:

    Chet Baker - Featuring Dick Twardzick Recorded In Paris

    chet sam records.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    25 år siden Jacqueline du Pré døde i dag, så det blir nok litt Elgar på platespilleren litt senere i dag.

    du+Pre+Baker+Barbirolli+LSO+Cover.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Hadde nesten glemt hvor bra Lifes Rich Pageant er. Nå spilles den andre av AP's Prestige utgivelser, tror jeg kommer til å kjøpe endel av disse.

    coltranePrestige7105[1].jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Den 3dje av King Crimson, Lizard komme på vinyl re-utgivelse 30 oktober.

    Lizard500.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Interessant at ORG - Original Recordings Group nettop har gitt ut Chet Baker - Chet Is Back! på 33rpm og ikke 2 x 45rpm som de pleier.
    Prisen er og mer normal $30 og ikke $55 (gang med 10 for norske priser). Jeg foretrekker nok enda 33rpm...

    Chet Baker - Chet Is Back!.jpg


    PS. Om det er noen som leser her så er det lov å kommentere, om jeg bare poster for meg selv så kan jeg heller bruke tiden på noe annet.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Følger tråden din jevnt og trutt Minutten, med stor glede. Men eg er en novise innen jazzen, så har beklageligvis relativt lite å tilføye.

    Enig med deg i at 33 rpm er å foretrekke. Den mulig marginalt bedre lyden på 45 oppveier ikkje aberet med å måtte trimme så unødig mye. Rekker knapt å finne sweet spot før plata må snus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn