Distinctive's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Her kommer noen Dirac målinger i Bryston SP4.

    Jeg synes ikke det låt så verst før Dirac heller, men etter korreksjon så oppleves lyden mye mer sofistikert og pre-Dirac lyder brautende i forhold!

    Ukompensert - alle kanaler:

    DACFDC38-13CE-4B58-8BCB-4287EE9E5DE7.jpg


    Målt Spektrum m/overlagret Target (peak ved 45Hz er boost-overgang mellom mains/sub):

    EE396FC7-322F-48EB-8EAC-EF30D66669CA.jpg


    Korrigert Spektrum m/overlagret Target:

    5F3F52EB-A1B8-45F2-A008-A768E7964801.jpg


    Impulsrespons Venstre Front - Målt og Korrigert:

    5F7D0B2F-80D6-46FD-B1A6-9A84ECADAF9F.jpg


    Sub - Target, overlagret Målt:

    73E093E7-7AF6-4B0F-A596-2C6A52DFFB9F.jpg



    Skal leke meg litt mer med Targets før opplasting av nye filtervarianter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sub'en faller for fort fra 25Hz og nedover, og fra 80Hz og oppover. Mistenker du bør gjøre noe med plasseringen. Min holder seg fint fra 10Hz opp til 190Hz (i et langt fra optimalt rom). Hvilken sub er dette ?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil egentlig bare bruke subben fra 50 til 20Hz og ihverfall ikke over 120Hz.
    XO står til 80Hz, men dette er kun for høynivå inngangen (alternativt bruk).
    Jeg har god kapasitet med 4x12’’ woofere på hoved høyttalere (large) som dekker 30-400Hz, samt 2stk. 12’’ Rythmik subber som kjører i parallell med hovedhøyttalerene. Hvis man ser på målingene så faller ikke SPL dramatisk i nivå fra 30 til 20Hz.
    Sub brukes ikke sammen med disse ved 2-kanals lytting.
    Alt har slak avrulling (passivt), men ‘Dirac-settingen’ er 12dB/oktav.
    Subben er GoldenEar Forcefield 5 (12’’ samt 10’’ slave).
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Er nok i mål snart nå.
    Kjørte nettopp noen klipp fra Yello Live in Berlin BD med litt Auro-Matic krydder samt Blade Runner 2049 (4k Atmos) - gliser bredt ;)
    Kobler jeg tilbake på 2-kanal så lyder det ganske så avspist....
    Mangler selvsagt et 78’’ 8k TV, men det får vente litt.
    Går ellers og sikler på Meze sine hørelurer (så kobler jeg disse på SphereAudio).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Lyd er og skal være taktil i denne sammenhengen;) Bruk penga på ny tv du med god samvittighet.
    Hvordan syntes du integrering mellom kanalene er, mtp på at vi har omentrent samme høyde på kanaler rundt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg synes det lyder bra selv om høyder og vinkler ikke er optimal.
    Vanskelig å si hvor mye mer det er å hente. Håper Optimizer mapping-løsningen kommer til Storm også.
    Antar at Trinnov ikke har tatt ut patent på dette.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det vet jeg faktisk ikke om Trinnov har, men det skulle ikke forundre meg.
    Kan du si noen ord om Mic,en som fulgte med? Hvilken type er det? Her er mye av nøkkelen til suksessen med Trinnov.
    Når du ser på delay/avstand hvordan rimer dette når du regner vekk delay i dip?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det vet jeg faktisk ikke om Trinnov har, men det skulle ikke forundre meg.
    Kan du si noen ord om Mic,en som fulgte med? Hvilken type er det? Her er mye av nøkkelen til suksessen med Trinnov.
    Når du ser på delay/avstand hvordan rimer dette når du regner vekk delay i dip?
    Bruker Umik-1 med 90deg. kalibreringen.

    Vedlagt er standard justering per kanal fra Dirac (Delay & Level).
    Regner med at jeg må bruke cursor for å avlese det du spør etter? Har ikke dratt opp og ned peaks & dips. Den 10dB dip’en rundt 190Hz er vel den skumleste å korrigere mhp. headroom.
    Ser at Dirac bruker et par standard kurver, bla. Harman.

    B6CC7AF2-7C00-4344-B2D4-5E19D0D98C57.jpg



    Jeg kjører single ended for FL & FR fra prosessor til preamp, men skal skifte til XLR (da får jeg 6dB ekstra som ikke trengs å kompenseres for).
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.384
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med ny amp og med Dirac på laget!:)
    Det begynner å sitte litt etterhvert.
    Mulig jeg kan bidra litt hvis du står fast som Installer Expert for kompisen din sin Storm prosessor.
    Takk! Skal huske på det, og det samme tilbake. Si ifra hvis det er noe jeg kan bidra med. Følte vi kom i mål da han hadde den på lån forige måned så tror det bare blir å kopiere.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det vet jeg faktisk ikke om Trinnov har, men det skulle ikke forundre meg.
    Kan du si noen ord om Mic,en som fulgte med? Hvilken type er det? Her er mye av nøkkelen til suksessen med Trinnov.
    Når du ser på delay/avstand hvordan rimer dette når du regner vekk delay i dip?
    Bruker Umik-1 med 90deg. kalibreringen.

    Vedlagt er standard justering per kanal fra Dirac (Delay & Level).
    Regner med at jeg må bruke cursor for å avlese det du spør etter? Har ikke dratt opp og ned peaks & dips. Den 10dB dip’en rundt 190Hz er vel den skumleste å korrigere mhp. headroom.
    Ser at Dirac bruker et par standard kurver, bla. Harman.

    Vis vedlegget 548045


    Jeg kjører single ended for FL & FR fra prosessor til preamp, men skal skifte til XLR (da får jeg 6dB ekstra som ikke trengs å kompenseres for).
    Delay i dsp skulle det stå der:) Jeg ser volumet på L/R front ikke samsvarer, og det er nesten dobbelt så mye gain på Left.
    Det var litt snodig, men trenger ikke bety så mye mer enn at gjennomsnittet på lydtrykk fra den kanalen er kompensert for etter dsp er kjørt.
    Ellers virker det oversiktlig og greit i menyen. Lett å lese.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har du verifisert med REW for hva som egentlig er gjort.
    Jeg ser på REW som uunnværlig i arbeidet på å få lyden optimal. Det hjelper liksom ikke sitte å skru hvis en ikke har kontroll på det absolutt viktigste.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skal sjekke i REW, men eneste som er gjordt før Dirac var avstander og nivå.
    Ingen manuell ratting,
    Mener du at Dirac ikke ivaretar EQ ol. på en nominell måte, hvis kalibreringen er utført korrekt? Dirac skal ikke overkompensere.
    Det er vel først når man begynner å flytte på punkter at man kan komme ut på viddene?
    Mottar gjerne kommentarer på målinger utført.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har brukt mye Dirac, men har ingen erfaring med flerkanal-varianten. Generelt synes jeg Dirac er veldig sensitiv for kvaliteten på målingen.
    Dirac tar av og til en avveining i korreksjonen som kan føre til utfasing i noen frekvenser når "alle" (husk jeg har bare erfaring med stereo-versjonen) kanaler spiller samtidig, og dette ser man ikke før man kontrollerer i REW.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Når du sier ‘alle kanaler spiller samtidig’ og ‘utfasing’ tenker du på suck-out?
    Alle kanalene blir jo kalibrert sekvensielt i samme måleserie, så det må jo være når den nominelle felles-kurven tegnes opp at det du nevner kan oppstå (jeg vet ikke om alle ht i filterdesign blir overført til SP4 individuelt). Jeg ser at Dirac kompenserte en dip på nærmere 10dB.

    https://live.dirac.com/technical-information/
    https://live.dirac.com/content/uploads/2019/05/dirac-live-quick-start-print-version.pdf

    54CE1FED-11DC-45F3-AC37-97CE6540D5B8.jpg
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg aner ikke om det er en bi-effekt av at Dirac justerer fasen i en eller flere kanaler for å utbedre store daler, men begge kanaler måler perfekt hver for seg og får et par slike utfasinger med veldig høy Q når det måles samtidig.

    Om det er så vesentlig er en helt annen sak, men poenget var bare at REW er kjekt for å se om kalibreringen har vært god eller ei :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Tenker du på en graf som viser numeriske data vist i bildet fra post #133 (Dirac Delay og Dirac level)?

    Prosjektet på laptop viser det som ble lagt over (mains vist):

    A241C595-B93D-42F7-BFB9-DE3EA715A75B.jpg
    6999A10B-A194-4DD3-8956-286A39BF1BC5.jpg


    Finnes det forresten noen innlegg her inne som viser multikanal Dirac implementasjon, feks fra Storm eller Trinnov?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk.
    Virker bare som det er litt skepsis til hva Dirac gjør.
    Det er fantastisk hva som utrettes her nå, men akkurat nå banker et kaldt glass hvitvin i sval hage det meste (akklimatisering for Gladmatfestivalen):

    B356DF46-FD7E-4704-9E73-8FBA20E14DD4.jpg
    6EAA9D0D-FEB9-4CD5-B4BB-A6D7D161D7C1.jpg
    AF150A74-257A-4841-8AD5-E9B9EE287AC2.jpg
    C210316E-B736-4AFC-99E6-7E4CCF63D0A6.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Gladmaten må man få med seg. Min erfaring er som Coolios; REW måling er en realitetssjekk av hva som skjer med og uten korrigering . Min Trinnov viser er korrigert kurve som er noe idealisert, REW målingen min skjer ikke i 100% identisk posisjon som Trinnov men så godt jeg får det til. REW avslører noe mer urolig kurve.
    Først Trinnov måling og korreksjon( prediktert) og så REW måling med og uten Trinnov aktiv. Brukt horisontal target som referanse.

    6E14CA16-8EE0-4AFD-B2E6-A1D58FF8B09B.jpg

    489D1DA4-C435-459A-80ED-9ED34A69DFCE.jpg
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Man skal alltid ha en sunn skepsis til hva automatiske systemer finner på:cool:
    Det som muligens "bekymrer" meg litt er den ventede remapping funksjonen du nevner. Derfor er jeg interessert å vite litt om hvordan rommet leses av, og av hva.
    Dette løses som kjent av Trinnov med en egen tetrahead mic som leser rommet i 3d, og lyden fase forskyves for å tilpasses en miksestandard som er kjent ( ITU/SMTPE ) Jeg lurte på om Bryston kan generere et grafisk bilde hvor du kan se hele faseforløpet, og hva som gjøres.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.680
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Takk.
    Virker bare som det er litt skepsis til hva Dirac gjør.
    Det er fantastisk hva som utrettes her nå, men akkurat nå banker et kaldt glass hvitvin i sval hage det meste (akklimatisering for Gladmatfestivalen):

    Vis vedlegget 548084 Vis vedlegget 548085 Vis vedlegget 548086 Vis vedlegget 548087
    Jeg var å spiste på Söl når jeg var der for noen uker siden, veldig bra mat der, og god drikke ( Jeg er kokk selv )
    Flotte bilder, og bare å nyte sommeren mens man kan.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Man skal alltid ha en sunn skepsis til hva automatiske systemer finner på:cool:
    Det som muligens "bekymrer" meg litt er den ventede remapping funksjonen du nevner. Derfor er jeg interessert å vite litt om hvordan rommet leses av, og av hva.
    Dette løses som kjent av Trinnov med en egen tetrahead mic som leser rommet i 3d, og lyden fase forskyves for å tilpasses en miksestandard som er kjent ( ITU/SMTPE ) Jeg lurte på om Bryston kan generere et grafisk bilde hvor du kan se hele faseforløpet, og hva som gjøres.
    Tror ikke Bryston gjør noe som helst, bare implementerer resultatene fra Dirac, eller for å si det på en annen måte, den gjør eksakt det samme som Storm. Kan ikke se at det er noe i Bryston menyen som kan gjenskape rommets beskaffenhet. Det som finnes, finnes i Dirac, så her er det nok Dirac som må studeres. Jeg trodde Dirac ble brukt sammen med Trinnov, men det ser jeg ikke er tilfellet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har begynt å kikke litt på REW, nå.
    Oppkoblingen virker nokså tungvindt og gammeldags for multikanal hvis man ikke har HDMI.
    Hvis jeg bruker min laptop så må jeg bruke denne:

    3DB5152B-1EE5-4FF9-BE5E-F59CAC18684B.jpg


    Hvis ikke AVR har HDMI (legacy) så må jeg bruke denne:

    3531EAD1-980A-4212-9C64-24B51E3EEFE7.jpg


    og deretter skifte kabel manuelt på AVR fra kanal til kanal til alle kanaler er kalibrert.

    Kanskje en RCA vender kan brukes? Jeg har liggende en 5.1 RCA multikabel mellom vender og AVR isåfall.

    Denne hadde jo vært perfekt:

    26FC5BAF-123C-444A-BE87-40F8FDE78322.jpeg

    hdmi 7.1 audio extractor

    Har også dette eksterne USB lydkortet liggende og slenge.
    Burde vel også fungere: https://www.dinside.no/data/test-x-fi-surround-for-usb/62045841


    På min Bryston SP4 legger jeg bare opp Dirac fila på laptop over wifi - og voila! (ferdig).
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker en ekstern USB hifi interface for å ta signal fra PC til anlegget. Tascam US 144mk2. Ellers går det an å bruke Chlas Olsson 3.5mm hodetelefon utgang til RCA overgang
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette er jo ikke noe problem for dem som bare har REW og to kanaler å bale med, men med 10 kanaler og ingen HDMI så blir det litt mer styr.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Pressemelding på gang fra STORM;

    <Luxury Immersive Audio Hardware Brand StormAudio Leaps the Competition with Implementation of Channel’s Most Advanced HDMI Card

    The HDMI 7 + 2 eARC card brings to StormAudio’s immersive audio preamp/processor’s compatibility with all HDMI devices, fast switching, eARC, 4K, 18 Gbps, Dolby Vision and HDR10.

    Nantes, France – July 26, 2019 – StormAudio has completed in-house development of a proprietary HDMI card that in late September 2019 will be integrated into its preamp/processors and available as an upgrade for 4U StormAudio processors in the field. The card will be revealed at CEDIA Expo, featured at StormAudio’s booth (#4327) and in 3 high-profile home theater demonstrations: Seymour-Screen Excellence (SR-10), Alcons Audio (SR-13), and M&K (#4143).

    Named StormAudio HDMI 7+2 eARC, the 7 input / 2 output card delivers improved switching time and compatibility with all HDMI connectable devices. Significant key features include full 4K, 18 Gigabytes per second bandwidth on all input and output ports, plus DolbyVision and HDR10. Also integrated is eARC (a feature of HDMI 2.1) wherein immersive sound comes from the 8K TV via HDMI to the processor then on to the amps and speakers.

    “The new card is the result of a collaborative effort between our product development team in France and a specialized circuit board manufacturer partner,” says StormAudio US Sales Manager Gary Blouse. “This was critical for us to undertake as flawless HDMI performance is critical. Yet we see that mediocre HDMI performance has been the bane of our competition.”

    Blouse continued “Manufacturers are often at the mercy of vendors, having to accept ‘off-the-shelf’ HDMI cards that deliver less than optimal results. Given the newest formats and associated demanding performance specs, this simply would not do. Since coming to market in 2016, top designers and acousticians have identified StormAudio as having something truly special to offer with key attributes being sound, ease-of-programming and upgrade capability, evidenced by our processors and amps being featured in the 2019 CEDIA Home Technology Professional Awards competition, which recognizes the best custom-installation projects completed this past year. With this new card, our processors continue the innovation and rise to the top as the most performance-rich whilst easiest to deploy and upgrade.” >

    - Regner med at dette umiddelbart også kommer til Bryston SP4. Det betyr at den håndterer HDMI 2.1 fra September. eARC sikrer kompabilitet i overskuelig fremtid.
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Den hub'en er helt genial :)

    Jeg har en i stua, hvor alt av elektronikk står i et garderobeskap på baksiden av tv-veggen. Alt fungerer plettfritt, aktiviteter fyrer i gang alt og setter seg på korrekte innganger og man trenger ikke peke med fjernkontrollen lenger. Veldig kone- og barnevennlig og i et oppsett som ville vært et helvete å skulle lært bort de andre i huset.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er fremdeles utfordringer rundt timing og rekkefølger pga. manglende feedback.
    For eksempel så finnes det noen EDID/lock-on utfordringer på HDMI siden og noen ganger misser IR kommandoer alt etter hvilken aktivitet man kommer fra (mao. avslutning av forrige sekvens og start av ny).
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Også er det noen enheter (f.eks Altibox-dekoderen) som har toggle om/off i stedet for egne kommandoer for av og på. Det kan også lage litt krøll.

    Man kan stille inn hva som skal skje når man starter en ny aktivitet, der har jeg satt de til always on eller noe slikt (husker ikke akkurat hvor og hva innstilling er), men da kan jeg starte aktiviteten på nytt, uten at noe slår seg av kun den tingen som var av som slår seg på.

    Men alt i alt en genial ting :)

    Edit:

    Husker nok litt feil angående de innstillingene jeg skrev over. Har bare vært inne i power options på noen devices og endret de slik at skifte mellom aktiviteter har oppført seg bedre. Fungerer for meg i 99% av tilfellene.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn