Distinctive's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    For de som følger tråden min så er tiden kommet for tuberolling i mine AM 833M power amper.
    833 røret beholdes, da dette er det samme som står i Wavac 833 ($350k).
    Jeg setter inn GEC som KT88. Vegrer meg for å gå for TungSol kt150 pga. skifte av amp effektmotstand.
    For ECC88 setter jeg inn enten Philips SQ (tilsvarende CV type er CV2492) eller Mullard CV2493 (som er det samme som E88CC-01 som er Mullard's versjon av Siemens Cca).
    Lytteseanse bestemmer hva som velges av sistnevnte alternativer og det settet jeg liker minst returneres til Audiomix.
    Skal oppdatere tråden med bilder og lytteinntrykk.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er mulig at ampen trenger litt tid for å yte sitt beste, men jeg synes det er signifikante forskjeller bare etter et par timers spilling. Kan også være at tid på døgnet spiller inn (fordelaktig bakgrunnstøy, mm.).
    Mellomtonen (feks. piano) er fremdeles litt dominant og mellombassen lyder litt hardt, men det er nyanser som nok helt sikkert faller på plass.
    En ide jeg tenker å prøve er å sette Phillips SQ i en av ampene og beholde Mullard i den andre - og deretter sette preamp i mono.
    Kanskje ECC88 rørforskjellene mellom Mullard og Philips kommer bedre frem da?
    Noen som har noen formeninger rundt sistnevnte?

    Edit: Glem dette. Funket ikke.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Trafo trenger vel og litt oppvarming, hele kretsen egentlig. Min forsterker bør ha minst fire timer før den låter optimalt.

    Sjekket om du kan bruke russer rør..? Spart deg for mye penger.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Trafo trenger vel og litt oppvarming, hele kretsen egentlig. Min forsterker bør ha minst fire timer før den låter optimalt.

    Sjekket om du kan bruke russer rør..? Spart deg for mye penger.
    ECC88 rørene virket helt nye, så da må jeg vel gi dem bortimot 50t tenker jeg.
    AM ampene pleier å trenge mindre oppvarmingstid enn mine foregående M-180 monotrinn med kt120.
    Oppgraderingen av rør koster litt, men blir småpenger mot resten, så det står jeg i.
    Counterfeit rør og manglende testing er jo også et viktig bidrag. Hans Kise følger opp bra.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    6N1P? Eller lignende, kan de brukes? Mer liniære enn endel vestlige rør. Og mye billigere. Noen sier tilogmed at lyden blir bedre..
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Dette må isåfall sjekkes med fabrikken.
    Spec sier ‘Tube complement: ECC88 as the drivers, KT88, KT120 or KT150 as the amplifiers. 833 as the power tubes’
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan lønne seg å sjekke. Er du heldig kan du bruke flere typer rør i kretsen. Endel ECC88 er klart overpriset uansett selger.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Investeringen er uansett gjort så det får isåfall vurderes en annen gang.
    Sover dessuten bedre når jeg vet hva jeg får.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Investeringen er uansett gjort så det får isåfall vurderes en annen gang.
    Sover dessuten bedre når jeg vet hva jeg får.
    Myten om at alle som selger rør på ebay er det viktig for enkelte å holde i live ja...;). Om en kan få bedre lyd for en billigere penge gjør jeg gjerne det. Merketro til rør ser jeg lite hensikt i på tross av at det står 19 rør i drift her når anlegget er påslått :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja med så mange rør (det doble av meg) så kan det nok fort begynne å krype opp mot NOK 30-40k i rør, hvis man går all out med NOS og sære greier.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og hvordan går det videre med all rollingen?
    Lett å gå seg vill der, er min erfaring. Prøver å foreta kun en forandring av gangen. Hender rett som det er at jeg etter lengre tids lytting går tilbake til det forrige røret fordi det låter best likevel.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk som spør, vinagunner.
    Jeg brukte litt tid for å bli vant med GEC kt88 sammen med original ECC88 og 833 rørene siden disse vil bli stående.
    Altså ble bare ett rør byttet.
    Deretter gikk jeg over til Mullard ECC88 som skal gå toe to toe med Phillips SQ ila. neste uke.
    På papiret så er ihvertfall dette et steg opp, men vi får se.
    Foreløpig er det ingen grunn til å se meg tilbake, så da står vi igjen med SQ per krone og lifecycle.
    De nye rørene er av 10.000t slaget.
    833 røret er sære greier laget for medisinsk bruk og disse er ikke tilbudt av mange. Kanskje Psvane har noen produksjonsplaner på sikt i den nye fabrikken? Det blir uansett ikke billig....
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    For de som følger tråden min så er tiden kommet for tuberolling i mine AM 833M power amper.
    833 røret beholdes, da dette er det samme som står i Wavac 833 ($350k).
    Jeg setter inn GEC som KT88. Vegrer meg for å gå for TungSol kt150 pga. skifte av amp effektmotstand.
    For ECC88 setter jeg inn enten Philips SQ (tilsvarende CV type er CV2492) eller Mullard CV2493 (som er det samme som E88CC-01 som er Mullard's versjon av Siemens Cca).
    Lytteseanse bestemmer hva som velges av sistnevnte alternativer og det settet jeg liker minst returneres til Audiomix.
    Skal oppdatere tråden med bilder og lytteinntrykk.
    Du kan sikkert erstatte ECC88 med E88CC, E188CC, 6922, osv. Av det jeg har prøvd av forskjellige forsterkerrør i AM 805M så er ikke forskjellene så store mellom feks Sylvania JAN 6922, Phillips SQ 6922, og Amperex USN CEP 6922 NOS-rør. Litt i samme gate er også Siemens E88CC A-frame. De rørene som har skilt seg ut hos meg er Siemens ECC88 med halo getter og Siemens E188CC med halo getter. ECC88-rørene høres litt slanke ut og gir en veldig stram og ren bass. E188CC-rørene er litt rundere og fyldigere og er dem jeg synes er best av alle jeg har prøvd, men det er jo summen av alle rørene som bestemmer hva som fungerer best.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Takk for info osc.
    Når det gjelder tuberollingen så er jeg egentlig i avslutningsfasen, men man vet jo aldri med byttesyken. Jeg erindrer vel å ha sagt slikt før (til meg selv) :rolleyes:
    Mitt klangideal er vel ikke helt på soft bass og jeg er litt av en ‘cymbal-hooligan’ og liker masse luft/vektløshet og shimmering metall der oppe. Opplever Mullard som litt varm i klangen.

    Vedlagt ser man de rørene som stod i, bla. Amperex 6922, så da har jeg et brukbart alternativ her.
    TAD røret er kanskje mer av type gitar-amp kvalitet?

    03A94E21-B63A-4A4C-9042-65B56B0135C7.jpeg
    B12F3CD4-57BA-49D0-BEA0-E2FC08BB5009.jpeg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Joda, men stoler på at Mr. Kise gjør denne jobben up front.
    Betaler gjerne litt ekstra for slik tjeneste/service.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har nå fått lyttet noe mer på Phillips SQ driver-rør.
    Som osc sier så er det ikke lett å finne store lydmessige forskjeller mellom Amperex, Mullard og Phillips ECC88, og spesielt ikke med så kort tid i ampen samt begrenset lyttetid.
    Det jeg mener å høre er at P.SQ virker å matche best med høyttalerkarakteristikken samt min egen klangpreferanse. Lyden er litt hardere i uttrykket, men samtidig mer kontant, ren og distinkt.
    Dette med hardheten kan gjerne skyldes at vurdering er gjort etter kun et par timer i drift.
    Slik det ser ut nå vil nok Mullard driver-rør bli returnert til Audiomix.
    De Amperex rørene jeg har fungerer dessuten greit som backup, ved behov.

    Litt kjedelig med bare tørr brødtekst, så bilder for å friske opp litt blir vel aldri feil ;)

    F13A114B-F5F4-47DD-8BA7-ACE9AFD74440.jpeg
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Noen bilder fra den nye 16Ac kursen dedikert til anlegget i man cave:

    3B05E3F9-EF02-47AA-A559-F9B2AE8CD048.jpeg
    292DD258-3AF5-4716-9E19-CC6A2FBC378B.jpg
    2A9D9C6F-31C9-45B5-8137-643942666FCB.jpg
    D358B6C7-1736-4829-8CC4-7797400E4453.jpg
    78D89D27-D6A2-4F9B-9223-AFF66ECBEE65.jpg
    70201666-6C34-40EB-8DC0-DC21D4877615.jpeg
    905F486A-FC64-4905-8996-40F118100CF0.jpg


    Drain wire er kun koblet i sikringsskapet for å unngå jordsløyfe, men den er videreført til alle stikk i veggen inni kontakthus.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Skjerming terminert kun. I en ende ALA pedudo-balansert altså?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Skjerming terminert kun. I en ende ALA pedudo-balansert altså?
    Hvis du ser bildet av kabelen (4mm2) så ser du at den har en overall 1.5mm2 drain wire som ligger inni alu-folien. PE jordes på vanlig måte, selvsagt.
    Innstrålt støy vil da jordes i sikringsskapet.
    Dette vil i prinsippet ikke virke effektivt på ledningsbåren støy som generes i tilkoblede apparater, men støyen vil ikke utstråles fra strømkabelen, men stoppes av skjermen til jord.
    Dette er ganske nerdede petimeter synspunkter som elektrikere bare vil flire av.
    Det skader ihvertfall ikke ;)
    Dette er et ganske typisk scenario for instrumentkabler offshore (lavspent), som jeg jobber en del med.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da var Bryston SP4 på plass.
    Fantastisk å få noe i hus som bare virker, helt lytefritt!
    Har satt opp prosessoren, men mangler oppsett av EQ og Dirac (er på ballen).
    Veldig greit med oppsett via web interface!

    72A68942-3891-4295-8A2E-71928BB7262D.jpg


    02CAC916-1AAA-4574-9338-59C55B8FCA51.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Legg ut noen REW målinger med Dirac inne og ute er du grei? (Så noen imponerende plot annetsteds på sentralen men finner ikke tilbake .)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Legg ut noen REW målinger med Dirac inne og ute er du grei? (Så noen imponerende plot annetsteds på sentralen men finner ikke tilbake .)
    Mulig jeg var synderen her. Viser seg at hvis man bruker Dirac og et-punkts måling, så får du usannsynlig rett strek. Fant ut etterhvert at det ikke låt riktig, så jeg gjorde Dirac-målingene skikkelig med random målepunkter rundt lytteposisjonen også, og da endte frekvensresponsen opp nesten identisk med responsen jeg har fiklet til manuelt med EQ via Minidsp.

    Har ikke nye målinger tilgjengelig akkurat nå :)
    Distinctive; Gratulerer med nytt leketøy, så meget bra ut den der!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Jepp det var ditt innlegg jeg tenkte på Coolio! Selv med Trinnov på maks korrigering får jeg ikke den rette REW linjen du målte med 1punkts i Dirac . Nesten uvirkelig at det går an med så rett linje...Takk for info
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jepp det var ditt innlegg jeg tenkte på Coolio! Selv med Trinnov på maks korrigering får jeg ikke den rette REW linjen du målte med 1punkts i Dirac . Nesten uvirkelig at det går an med så rett linje...
    Jeg satte kaffen i halsen når jeg så målingene selv, har da aldri vært i nærheten noe slikt før. Så jeg flyttet arslet over i lytteposisjon og spilte et par timer musikk. Etterhvert skjønte jeg at noe virket syntetisk og trommene, for å låne TheShy sitt velartikulerte uttrykk, ble mer leketrommer enn noe annet.
    Så jeg slo av Dirac og skjønte dermed også at den EQ-profilen jeg hadde satt med Minidsp også hadde tilsvarende karakter.

    Da var det bare å starte på nytt, lese litt om Minidsp på nett og finne ut at jeg burde bruke en annen plugin på Minidsp for å få bedre lyd (men færre eq-punkter),
    Måling, fikle, rinse & repeat. Voilá! Lyden ble meget flott, men ikke like jevn som før.

    Ny runde med Dirac, denne gangen med målinger rundt lytteposisjon også - og resultatet ble da at Dirac ikke forandret meget i det hele tatt. Hørte nesten ikke forskjell denne gang, så da ble Dirac parkert. Stjeler jo headroom disse romkorreksjons-greiene!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Det er en tråd Audiosciencereview med link til en artikkel om refleksjoner og kamfiltereffekter. Essensen er at våre ører og hjerne er vant til refleksjoner og medfølgende ujevn frekvensgang pga kamfiltereffekt. Men om man la inn kamfiltereffekten i direktelyden fra høyttaler ble lydbildet ubehagelig. Kan tenkes at noe lignende skjer med overdreven romkorreksjon ...
    Tilbake til tråden , Sorry
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn