Ditt livssyn eller religion?

Hva er din religion eller ditt livsyn?

• Ateist

Stemmer: 0 0.0%
  • Agnostiker

• Kristen

• Muslim

• Hindu

• Buddhist

• Annet (i så fall nevn hvilken)

• Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10083635

Her sier pastoren rett ut at han visste brenningen ville få disse følgene. Og indirekte sier han at det var en ønsket reaksjon for å nå hans mål!

Jeg forsvarer slett ikke drapene som disse afganske tullingene gjennomførte, jeg bare peker på at dette var noe denne tullete pastoren selv "tilstår" at han ønsket.

Jeg undrer meg på hva han hadde sagt /gjort om jeg brente bibelen utenfor hans kirke?? Ikke at jeg kommer til å gjøre det. Bokbål er fortsatt slik jeg ser det lavmål!

C

Cyber

Gjest
    Jeg har jo lovet meg selv å holde meg utenfor disse snodige trådene her på berget, men må kort kommentere at denne pastoren har nok gått glipp av ganske mange kapittel i den gode boka. En slik oppførsel har ingenting med å følge Jesus å gjøre. :)

F

fjellvåk

Gjest
    FN sin spesialutsending har også en klar mening om saken;

"- Jeg mener vi ikke kan skylde på noen afghanere for drapene.
    FNs spesialutsending i Afghanistan mener «Den gale pastoren» Terry Jones har skylda for drapene på FN-personellet."

http://www.dagbladet.no/2011/04/03/nyheter/utenriks/afghanistan/drap/koranen/16056264/

Da har vi vel bare igjen noen få paranoide islamfobiister her i landet som mener det er afghanerene sin skyld.

En pastor mindre i US er vel bedre enn 7 FN ansatte som gjør en jobb for verden?
    Regner med at noen tar grep snart..

C

Cyber

Gjest
    Spiralis skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10083635

Her sier pastoren rett ut at han visste brenningen ville få disse følgene. Og indirekte sier han at det var en ønsket reaksjon for å nå hans mål!

Jeg forsvarer slett ikke drapene som disse afganske tullingene gjennomførte, jeg bare peker på at dette var noe denne tullete pastoren selv "tilstår" at han ønsket.

Jeg undrer meg på hva han hadde sagt /gjort om jeg brente bibelen utenfor hans kirke?? Ikke at jeg kommer til å gjøre det. Bokbål er fortsatt slik jeg ser det lavmål!
    Man husker vel Heinrich Heine sine berømte ord om papirbrenning...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Jeg har jo lovet meg selv å holde meg utenfor disse snodige trådene her på berget, men må kort kommentere at denne pastoren har nok gått glipp av ganske mange kapittel i den gode boka. En slik oppførsel har ingenting med å følge Jesus å gjøre. :)
    +1

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    fjellvåk skrev:
    Da har vi vel bare igjen noen få paranoide islamfobiister her i landet som mener det er afghanerene sin skyld.
    De som sto for drapene har selvfølgelig et helt selvstendig ansvar for sine avskyelige handlinger !

Hvis det da gjør meg til en paranoid islamofob, vel so be it !

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Man husker vel Heinrich Heine sine berømte ord om papirbrenning...

Sikkert mange som ikke gjør det!

"Der man brenner bøker, vil man til slutt også brenne mennesker"

Edit:
    Den gode pastor har kanskje et håp om å få gjennopta den [ironi] stolte kristne tradisjon [/ironi] med å brenne hekser og kjettere?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fundamentalstiske tullinger, enten de er kristne, jøder, muslimer, marxister eller høyreradikale har mye av ansvaret for at verden ser ut som den gjør. Og dessverre skrur de hverandre opp og har glede av det. Uten provokasjon; ingen oppmerksomhet. I mine øyne er de like ille alle sammen.

F

fjellvåk

Gjest
    Spiralis skrev:
    fjellvåk skrev:
    De som sto for drapene har selvfølgelig et helt selvstendig ansvar for sine avskyelige handlinger !
    Har jeg skrevet noe annet da?

Jeg snakket om den utløsende faktor, ikke ansvar for egne handlinger. Alle har ansvar for egne handlinger. Trodde det var selvforklarende jeg...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    1
    fjellvåk skrev:
    FN sin spesialutsending har også en klar mening om saken;

"- Jeg mener vi ikke kan skylde på noen afghanere for drapene.
    FNs spesialutsending i Afghanistan mener «Den gale pastoren» Terry Jones har skylda for drapene på FN-personellet."

http://www.dagbladet.no/2011/04/03/nyheter/utenriks/afghanistan/drap/koranen/16056264/

En pastor mindre i US er vel bedre enn 7 FN ansatte som gjør en jobb for verden?
    Regner med at noen tar grep snart..

Det er alltid noe å bli provosert over så om denne svensken kunne klargjøre hvilke provokasjoner som legitimerer voldshandlinger eller om det er hvor provosert man velger å bli som avgjør hvordan ansvaret skal fordeles når den fornærmede ikke er provokatøren.

En ting er sikkert, når jeg ser hvordan det går i Sverige er det helt uaktuelt å la en svenske sette standeren for ytringsfrihet. Skal noen sin lave terskel for voldshandlinger styre normale mennesker sin frihet er jeg redd det blir trange kår.

Det nærmer seg grillsesong, NB styr klar av gris man ser stadig eksempler på at dette kan føre til konfrontasjoner………..

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg fatter ikke at dette kan være så fordømt komplisert. Eller strengt tatt gjøres så fordømt komplisert.

En provoserer fram en handling, med viten og ønske om at det skal skje. En annen utfører handlingen. Begge kan, og skal stilles til ansvar for den.

Er det virkelig noe å diskutere?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er åpenbart noe fundamentalt galt med denne religiøse bevegelsen hvis det er slik at en tilfeldig tullings symbolske handlinger kan medføre slik morderisk galskap på andre siden av kloden. Fullstendig inkompatibelt med et moderne oppegående samfunn.

Det er flaut å se på det kappløpet om å være sterkest i å fordømme pastoren som ansvarlig for det religiøse barbariet.

Hvis ikke Karzai slår beinhardt ned på den morderiske pøbelen rimelig kjapt bør man kutte drastisk i hans apanasje og bestikkelser.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg fatter ikke at dette kan være så fordømt komplisert. Eller strengt tatt gjøres så fordømt komplisert.

En provoserer fram en handling, med viten og ønske om at det skal skje. En annen utfører handlingen. Begge kan, og skal stilles til ansvar for den.

Nemlig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.513
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Zomby_Woof, erato, m.fl. A plague on both their houses, står det hos Shakespeare.

Ytringsfriheten har aldri omfattet en rett til å skrike "Brann!!!" i et stappfullt teater for så å påberope seg retten til å heie på hvilket fotballag man måtte ønske, både når og hvor man måtte ønske. På ett eller annet punkt må man tenke gjennom de sannsynlige konsekvensene av hva man gjør, uten at det fratar andre ansvaret for hvilke vanvittige reaksjoner og represalier de setter i verk mot uskyldig tredjepart.

Og vi føyer nok et par eksempler til den allerede lange listen om "hva mennesker gjør mot hverandre i religionenes navn".

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Nemlig.
    Fullstendig og totalt uenig. Å brenne en bok vil av friske mennesker bli møtt med ikke stort mer enn et skuldertrekk, et hevet øyenbryn eller lett sukk. Moderisk galskap inflammert av religiøse og religionspolitiske ideer er ikke noen andres ansvar enn de som utfører ugjerningene og dem som oppildner dem.

Pastoren har ikke gjort annet enn å demonstrere helt tydelig hva slags ideologi og mennesker vi har med å gjøre.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er åpenbart noe fundamentalt galt med denne religiøse bevegelsen hvis det er slik at en tilfeldig tullings symbolske handlinger kan medføre slik morderisk galskap på andre siden av kloden. Fullstendig inkompatibelt med et moderne oppegående samfunn.
    Jepp helt riktig !!

Gjestemedlem skrev:
    Hvis ikke Karzai slår beinhardt ned på den morderiske pøbelen rimelig kjapt bør man kutte drastisk i hans apanasje og bestikkelser.
    Karzai er da vel ikke et hår bedre selv? Like mye fra den mørkeste middelalder han som de andre der nede!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    erato skrev:
    Zomby_Woof skrev:

Nemlig.
    Fullstendig og totalt uenig. Å brenne en bok vil av friske mennesker bli møtt med ikke stort mer enn et skuldertrekk, et hevet øyenbryn eller lett sukk. Moderisk galskap inflammert av religiøse og religionspolitiske ideer er ikke noen andres ansvar enn de som utfører ugjerningene og dem som oppildner dem.

Pastoren har ikke gjort annet enn å demonstrere helt tydelig hva slags ideologi og mennesker vi har med å gjøre.
    Så. For å demonstrere noe både han selv og resten av verden allerede visste, bidro han til at et tredvetalls mennesker ble drept. Sannheten har stor verdi for deg, skjønner jeg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.513
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Ja, og det inkluderer ham selv og kumpanene.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:

Nåja.... ? Jeg har den gode pastor mistenkt for å være omtrent like gal som de bakstreverske mullaene i Afganistan. Hadde han kunnet brenne "kjettere" ( det er sånne som deg Deph ! ) uten at politiet i USA tok ham for det tror jeg han hadde gjort det med glede! Hva Islam står for vet vi vel allerede, denne demonstrasjonen var i så henseende helt unødvendig ! Det eneste nye han brakte fram i lyset var hvor svake våre svenske naboer er i denne striden !

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.170
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Ja, og det inkluderer ham selv og kumpanene.

Som tidligere sagt, bokbrennere er den mest lavtstående formen for liv man kjenner på jorden !

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pastoren er jo en religiøs galning selv, men han kan ikke på noen måte holdes ansvarlig for frådende galingers mord på uskyldige mennesker som ikke har noe som helst med dette å gjøre en gang. Hvordan man i det hele tatt kan få seg til å tenke i de baner er meg en gåte.

Hvordan ville folk her reagert om noen hadde brent en beatlesplate, en bibel, et Norsk flagg, et kongebilde ... hva som helst. Sett på dem som litt rare og sendt en spydig bemerking kanskje. Eller ville dere oppsøkt posteren og drept han og hans familie og unnskyldt det samme med at dere ble så voldsomt provosert? Og kanskje politikerne ville kommet ut av kontorene sine og laget svulstige taler om hvor forferdelig en slik krenkelse av Beatles eller flegget er, litt dumt at folk blir drept... men det var jo provokasjonen som var årsaken.

Høres dette ut som noe dere ville vise forståelse for, eller er det helt spesielle regler bare for spesielle religiøse galninger?

Eller virker frykten allerede så hardt at man velge å vike unna, bøye seg og knele pent... og kanskje be fromt om tilgivelse for at noen var så tankeløse å gjøre dem sinte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Nåja.... ? Jeg har den gode pastor mistenkt for å være omtrent like gal som de bakstreverske mullaene i Afganistan. Hadde han kunnet brenne "kjettere" ( det er sånne som deg Deph ! ) uten at politiet i USA tok ham for det tror jeg han hadde gjort det med glede! Hva Islam står for vet vi vel allerede, denne demonstrasjonen var i så henseende helt unødvendig ! Det eneste nye han brakte fram i lyset var hvor svake våre svenske naboer er i denne striden !
    Mange galinger og rare mennesker rundt i verden. Men man kan ikke bruke dem som påskudd til å oppføre seg som dyr av den grunn.

C

Cyber

Gjest
    Jeg er vel egentlig enig med begge. Afghanerne må selv ta ansvar for det de gjør, men likedan så er det jo slik at hvis man vet at om man gjør X så klikker det for noen så er det jo greit å unngå det. Tror ikke pastoren har noen grunn til å måtte brenne en koran for å få dagene til å gå.

Det er som det sier i filmene om frk Salander; Uansett hvordan man er oppdratt eller hva man har opplevd så må man selv ta ansvar for de handlingene man gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Som tidligere sagt, bokbrennere er den mest lavtstående formen for liv man kjenner på jorden !
    En gang i tiden når bøker var håndfaste, i begrenset opplag og omfang og var viktige kilder til informasjon og ideer så var det kanskje slik. I dag i vår teknologiske tidsalder er det rimelig meningsløst å brenne en bok. Informasjonene lar seg ikke stoppe av det. All verdens bøker er lett tilgjengelig for de fleste, mange sogar i elektronisk form som kan dupliseres til evigheten.

Føler du deg som et laverestående vesen hver gang du trykker delete på en tekstfil?

Mye god cellulose i en bok, varmer sikkert bra på kalde dager. Bøkene er bare emballagen og man kan ikke lenger gjøre seg håp om å slette innholdet.

Ikke noe mer problematisk å brenne en bok enn en tom melkekartong.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeeeez.... Deph.

Gal eller ikke, både pastoren i Florida og mobben i Mazar. Mannen forutså (de riktignok indirekte) konsekvensene av sin handling. Og så skal han være fri for ansvar?

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Jeg er vel egentlig enig med begge. Afghanerne må selv ta ansvar for det de gjør, men likedan så er det jo slik at hvis man vet at om man gjør X så klikker det for noen så er det jo greit å unngå det. Tror ikke pastoren har noen grunn til å måtte brenne en koran for å få dagene til å gå.

Det er som det sier i filmene om frk Salander; Uansett hvordan man er oppdratt eller hva man har opplevd så må man selv ta ansvar for de handlingene man gjør.
    Vi kan ikke bygge et samfunn der vi skal måtte være redde for å fornærme noen religiøse en eller annen plass på kloden og føle noe som helst ansvar når de slår seg krakilske og begynner å drepe folk.

Vi kan IKKE godta at slikt skal kunne brukes som unnskyldninger og rettferdiggjøring for drap og mord. Da har vi tapt allerede.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:

Vi kan ikke bygge et samfunn der vi skal måtte være redde for å fornærmer noen religiøse en eller annen plass på kloden og føle noe som helst ansvar når de slår seg krakilske og begynner å drepe folk.

Vi kan IKKE godta at slikt skal kunne brukes som unnskyldninger og rettferdiggjøring for drap og mord. Da har vi tapt allerede.
    Jeg mener vi skal ha et samfunn der vi respekterer hverandre og ikke fornærme noen uansett hva/om de tror på det ene eller andre - så lenge deres tro og handlinger ikke går utover andre og allikevel kommer man ingen vei med å fornærme noen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeeeez.... Deph.

Gal eller ikke, både pastoren i Florida og mobben i Mazar. Mannen forutså (de riktignok indirekte) konsekvensene av sin handling. Og så skal han være fri for ansvar?
    Uforbeholdent ja!

Problemet ligger utelukkende hos dem som lar seg provosere av slike gjerninger. Og det er der problemet må rettes på.

Vi kan ikke skape et samfunn der folk forbys å være duster, sleivete i kjeften eller sterkt kritiske mot andre ideer, religioner, land eller systemer. Da får vi heller akseptere at noen folk ønsker å leve i religionenes tidsalder og heller sørge for å holde dem unna sivilisasjonen med våpenmakt, slik at vi kan få leve i fred og frihet i det minste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Jeg mener vi skal ha et samfunn der vi respekterer hverandre og ikke fornærme noen uansett hva/om de tror på det ene eller andre - så lenge deres tro og handlinger ikke går utover andre og allikevel kommer man ingen vei med å fornærme noen.
    Vi kan ikke ha et samfunn der alt som kan tenkes å skulle fornærme eller støte noen skal være forbudt. Det er lov å bli fornærmet, men det er ikke lov å drepe noen av den grunn og tro man kan slippe unna med slikt.

C

Cyber

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cybervision_ skrev:
    Vi kan ikke ha et samfunn der alt som kan tenkes å skulle fornærme eller støte noen skal være forbudt. Det er lov å bli fornærmet, men det er ikke lov å drepe noen av den grunn og tro man kan slippe unna med slikt.
    Selvsagt ikke, men man trenger ikke fornærme noen med overlegg. Det fører sjelden noe godt med seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cybervision_ skrev:
    Selvsagt ikke, men man trenger ikke fornærme noen med overlegg. Det fører sjelden noe godt med seg.
    Det er jeg jo helt enig i. Men vi må ha et samfunn som tolererer at folk ikke alltid gjør som de bør, alltid er fromme og høflige. Et samfunn som ikke tolererer slikt og slike mennesker vil ha så streng justis at det vil være ubeboelig for frie mennesker.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Velkommen til en verden fullstendig fri for konsekvensetikk......  :eek:

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    29
    Enig med Gjestemedlem og Steve Hughes.
    http://www.youtube.com/watch?v=cycXuYzmzNg

Man kan ikke forsvare drap med at noen brenner en bok på den andre siden av kloden.

Det virker som om det er noen (4chan.org) som prøver å få igang en bokbrenningskampanje på youtube den 16 april.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Velkommen til en verden fullstendig fri for konsekvensetikk...... :eek:
    På ingen måte. Drap, mord og religiøst barbari bør få svært ubehagelige konsekvenser for gjerningsmennene og dem som holder en beskyttende hånd over dem. Konsekvensen av deres handlinger bør i alle fall ikke få lov til å bli respekt, underdanighet og frykt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tullingene vokser og trives på å provosere hverandre. Uten reaksjon, ingen oppmerksomhet. Tror noen virkelig den amerikanske tullingen hadde giddet å brenne Koranen om det hadde blitt møtt med et skuldertrekk? Hele poenget var å provosere den andre tullingen. Og det har han klart, og er dermed like skyldig når reaksjonen blir som han ventet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    Tror noen virkelig den amerikanske tullingen hadde giddet å brenne Koranen om det hadde blitt møtt med et skuldertrekk?
    Presis. Så hvorfor blir han ikke møtt med et skuldertrekk da?

F

fjellvåk

Gjest
    Nå tror ikke jeg dette KUN gjelder bokbrenningen, alle uniformerte fra vesten blir sett på som soldater fra okkupasjonsmakten, enten det er fra den humanitære okkupasjonsstyrken eller FN ansatte, brenningen var nok med å trigge av noe som allerede lå og ulmet rett under overflaten en plass. Og dette visste gnompastoren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn