DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Litt flere målinger av diskant etter å ha bytter fra 2. ordens BW til 3. ordens BW filter ved 1.5kHz. Som forventet både brattere kurve, men også lavere THD på målingene.

Først 1 meters avstand på akse med 12dB/okt filter:
    240507 Tweeter on axis 2nd order filter.png

Så 1 meters avstand på akse med 18dB/okt filter:
    240507 Tweeter on axis 3rd order flilter.png

Deretter ca 45 grader til siden, ca 1 meters avstand med 12 dB/okt filter:
    240507 Tweeter 45 deg off axis 2nd order filter.png

Og til sist ca 45 grader til siden, 1 meters avstand med 18dB/okt filter:
    240507 Tweeter 45 deg off 3rd order filter.png

Selve waveguide/diskant løsningen begynner å bli ganske så bra. Etter mer lytting får jeg vurdere som det høres mest riktig ut å dempe litt rundt toppen på 10-13kHz. For øyeblikket står oppsettet helt uten "toe-inn", slik at toppen på direktestrålt lyd er litt forsiktigere i toppen en "on-axis" kurven.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og for ordens skyld 1m on axis i samme graf som 1m ved 45 grader. Psychoacoustic smoothing for å få frem nivåforskjellene. 18dB/okt BW passivt filter delt ved 1.5kHz.
    240507 On and off axis.png

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Da er det blitt tid for 10-års jubileum for basstårnene. I løpet av levetiden har de fått en oppgradering med litt maling og ny valnøttfiner.
    En av de absolutt beste investeringene i min hifi-historie.
    IMG_5537.jpeg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Og så ser jeg at det er på tide å bytte ut teppet. Stemmer ikke med ny farge på veggen og rokkering av malerier rundt i huset. Må få et litt roligere uttrykk slik at bildene kommer bedre fram.

Da er det også bestilt.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    På an igjen...

Det begynner å bli lenge siden jeg sist bygget et par med linjekilder, så tiden er inne for å starte på noe nytt. Da jeg bygget "rekved og hyttehøyttalerne" mine så ble det et par Seas MCA15RCY i MTM konfigurasjon. Jeg synes disse var lette å jobbe mer og hadde en organisk lyd som jeg likte godt. Inselwind hadde 24 stk av disse liggende, så da passet det fint å gi dem nye eiere.

Det siste diskantprosjektet jeg hadde var den forholdsvis rimelige Dayton AMTPRO-4 som jeg bygget waveguide i heltre valnøtt til. I dipol konfigurasjon ga de en mer åpen og "frittklingende" diskant i mitt rom en det Aurum Cantus G3 gir. Samtidig fungerer de bra med 18dB deling på 1500Hz.

Den foreløpige tanken er som følger:
    Tre og tre MCA15RCY i serie og fire serier i parallell. Baffelbredde på 25 cm og modding av Waveguide slik at denne blir 25 cm. (22cm høyde). Linjekilde løsning med 3 mellomtoner over og under diskant, hvor disse deles på 1500hz (mulig det blir 6dB). De resterende 6 elementene deles for å korrigere for bafflestep i området 380 hz.

Mellomtonene blir fordelt på 4 kammer med volum på 18 liter (minus litt indre svinn til elementer osv) og bassrefleks.

Tanken er å få de fire bassportene vendt bakover.

Så til spørsmålet. I praksis kommer høyttalerne til å bli plassert med fronten ca 70cm fra frontveggen. Det gir en kansellinger på ca 120hz. Tanken min er da å plassere mellom 2 og 4 av de elementene som spiller opp til bafflestep på baksiden, for å motvirke kanselleringer fra frontveggen. Resterende elementer blir plassert over/under elementene som spiller opp til 1500hz.

Noen som har noen gode tanker om løsning på dette?

Ellers så er selve kassen på basstårnene 2.0m høy og 40cm bred. De står ca 10cm hevet over gulvet. Finishen ser dere på bildet over. Planen var å lage front og bakplater på linjekildene som ligger "utenpå" sideplatene som blir finert med valnøtt, slik som på basstårnene.

Ellers så tenker jeg å la waveguide til diskant bli liggenden utenpå frontplaten av to årsaker. 1) da blir dybden inn til elementene litt mer lik for mellomtone og diskant. 2) det blir enkelt å bytte ut waveguide/diskant til en annen løsning.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Slik ser waveguide ut før jeg smalner og runder av kantene. Eller rettete sagt; de er jo litt større enn dette, men omtrent dette blir størrelsen når jeg smalner dem.
    IMG_5864.jpeg

Seas elementene er vel godt kjent:
    IMG_5852.jpeg

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm. Et designmessig alternativ er å smale waveguide ytterligere og felle inn i fronten…

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    Er det aktiv eller passiv deling på de nye tårnene?
    Eller en kombinasjon?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    Superspennende prosjekt 😍
    mca15rcy er vel litt enkle å håndtere, de er jo mere eller mindre lineære opp til 10Khz 😎

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei men poenget mitt: er vel enklere å få til ekte akustisk 1. ordens filter når elementene er så superlineære 😊
    Ja, på hytta deler jeg rundt 2.8kHz med bra suksess, så jeg regner med at det blir endra bedre med deling på 1.5kHz. Off axis så gir løsningen på hytta noe heving rundt 2kHz.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her ser du responsen på hyttehøyttalerne på 3.5 meters avstand på forskjellige akser. Ingen heving on axis.
    IMG_6021.jpeg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Synes det ser JÆKLA bra ut :cool:
    Ja altså, det var enkelt å få en jevn respons med disse elementene med første ordens filter og uten andre korreksjoner. Derav noe av interessen for å bruke disse i en 2 1/2 veis løsning til linjekilder.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    Blir vel kanskje såpass få komponenter og enkelt filter?
    lowpass = impedanskorreksjon pluss en spole?
    .... at det er vel pent lite å hente her ved å gå full-aktivt 🤔

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Blir vel kanskje såpass få komponenter og enkelt filter?
    lowpass = impedanskorreksjon pluss en spole?
    .... at det er vel pent lite å hente her ved å gå full-aktivt 🤔
    Yepp, jeg har kjøpt noen spoler med lav motstand, så får håpe at det duger.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sensitivitetsberegningen er som følger: 89.5dB (8ohm 2,83V). For de 6 elementene som spiller opp til 1500hz, blir det da +7,7dB (6 elementer) og -1,7dB for økt impedans = 95,5dB. Så faller det 6dB under bafflestep, som blir kompensert for via dobling av elementer (i parallell). Diskanten har i utgangspunktet følsomhet på 97dB, 2,83V, men dette utjevnes ved at den har utstråling som punktkilde, mens mellomtonene blir en linjekilde hvor man beveger seg i grensen mellom nærfelt/fjernfelt. Med litt flaks så holder dette mål uten videre korreksjon i lytteposisjonen.

Maks dB blir mer enn nødvendig da seas’ene skal tåle 100w kontinuerlig og 300w peak, hver. Dette kommer jeg selvsagt aldri til å teste ut. Nøkkelen er bare å ha så mye kapasitet at en normal lytteøkt vil foregå med elementene på tomgang.

I forhold til gjeldende linjekilder øker arealet i mellomtonen fra 720cm2 til 960cm2 per kanal, samtidig som slaglengden øker. Ca dobbelt volum med luft skal kunne flyttes.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I forberedelsen til nye linjekilder hadde jeg en runde i dag for å sjekke av eller sjekke ut AMT diskanten som står i waveguide. I utgangspunktet likte jeg klangen av denne dipolen bedre enn dagens løsning med Aurum Cantus G3. Målingene viser imidlertid at førstnevnte har en del mer H3 og høyere ordens forvrengning enn AC G3 ved bruk at 3.ordens BW filter på 1500Hz. Derfor gjorde jeg et lite forsøk på å lage et 4.ordens LR filter på 2kHz, for å se om det gjorde noe utslag.

Resultatet var en overveldende forskjell. Her ser dere noen utvalgte målinger på 1m som illustrerer noe av forskjellen:
    Først den gamle løsningen med 3.ordens BW ved 1.5kHz:
    250105 1m 3BW on axis.jpg
    250105 1m 3BW on axis DBR.jpg

Så ny løsning med 4. ordens LR på 2kHz:
    250105 1m 4LR on axis SPL.jpg
    250105 1m 4LR on axis DBR.jpg

I praksis forsvinner all harmonisk forvrengning over H2 under støygulvet, selv på høye lydtrykk. H2 er jeg ikke mye bekymret for. Dette ble langt bedre enn jeg hadde forventet og bedre enn når jeg bare kjørte samme elektroniske deling. Den lydmessige forskjellen er klar selv med et rent test-sweep. Da hører man tydelig hvordan lavere frekvenser lager uønskede avvik.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nice :cool:
    Stemmer at dette er ved 100dB?
    Jeg pleier iaffall ikke spille så høyt :LOL:
    Ja, men 1 meter avstand. Her er måling i sweetspot. Knappe 4 meters avstand. Og 10 dB høyere output.
    Først 3. ordens bw ved 1,5kHz.
    250105 SS 3BW -20dB.png

Så 4 ordens LR ved 2.0kHz
    250105 SS 4LR -20dB.png

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg spiller heller ikke så høyt over tid, men det er greit å sjekke at det kan funke uten at elementene dyttes over kanten av stupet.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    Du har ikke vurdert Viawave ribbon?

Såvidt jeg har hørt fra en "pålitelig" kilde (ikke Gravesen), så er det den ribbon med lavest forvrengning, på markedet idag.
    Kan kjøpes med optimalisert waveguide .....
    Men de er ikke billige nei!

Men er det lavere forvrenging enn det du måler med din amt? :unsure:

PS: Viawave er IKKE russisk, men Ukrainsk, Dmitrii Malinovskii er Ukrainer og fabrikken er i Bratislava

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du har ikke vurdert Viawave ribbon?

Såvidt jeg har hørt fra en "pålitelig" kilde (ikke Gravesen), så er det den ribbon med lavest forvrengning, på markedet idag.
    Kan kjøpes med optimalisert waveguide .....
    Men de er ikke billige nei!

Men er det lavere forvrenging enn det du måler med din amt? :unsure:

PS: Viawave er IKKE russisk, men Ukrainsk, Dmitrii Malinovskii er Ukrainer og fabrikken er i Bratislava
    Disse er interessante, men ikke til dette prosjektet. De har veldig lite membranareal i forhold til Amt diskanten og bør nok deles på 3kHz eller høyere. Det jeg også liker med amt’en er muligheten å kjøre den som dipol. Det kler nok rommet mitt godt.

Edit: og så ville jeg forventet at H3 (og høyere) stiger godt når man plutselig måler på 100dB på 1 eller 4 meter slik jeg har gjort.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    ok, bare et shot in the dark ...... virker å være Joachim Gerhard sin favoritt diskant ...... han bruker den i veldig mange produkter ....

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ok, bare et shot in the dark ...... virker å være Joachim Gerhard sin favoritt diskant ...... han bruker den i veldig mange produkter ....
    Den ene med waveguide virket såpass interresant at jeg får sjekke om jeg får plass til den i en av de andre linjekildene jeg har i kinoen.

trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.386
    Torget vurderinger
    75
    Skal du kjøpe nye Ribbon bør du definitivt vurdere viawave, helt fantastiske disse, omsider tror jeg også produksjonen er oppe og går igjen, så di igjen kan kjøpes nye.
    ja, de låter ´best´ ved lavest 18 db-3000 hz
    forhold til f.eks Raal Ribbon er de jo billige, brukte Ral 140 -70 tidligere, nå Grt 145, jeg liker best Viawave

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    Jeg husker en del tidligere Audiovector, (SR 6 arreté, veldig tidlig modell) hvor det var enorme problemer med å koble AMT og mellomtonen, begge deler spilte fantastisk men det virket som om diskanten og resten av høyttaleren spilte to helt forskjellige sanger :ROFLMAO:

Jeg vet ikke hva problemet var, de har åpenbart fikset det ... amt og en cone er jo vidt forskjellige topologier, så ... er det noen utfordringer og/eller triks for å få dette skikkelig bra?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg husker en del tidligere Audiovector, (SR 6 arreté, veldig tidlig modell) hvor det var enorme problemer med å koble AMT og mellomtonen, begge deler spilte fantastisk men det virket som om diskanten og resten av høyttaleren spilte to helt forskjellige sanger :ROFLMAO:

Jeg vet ikke hva problemet var, de har åpenbart fikset det ... amt og en cone er jo vidt forskjellige topologier, så ... er det noen utfordringer og/eller triks for å få dette skikkelig bra?
    Mange AMTer og bånddiskanter har vanskeligheter under 3-4kHz. Min erfaring er at det ofte fungerer bedre å dele dem høyere enn det databladet tilsier. Den jeg nå leker med står det at kan deles så lavt som 800Hz ( fritt fra hukommelse). Med 3.ordens deling på 1,5kHz ble ikke bra nok i de nedre området og det var en tydelig ulyd ved testing. Ved 4.ordens passivt filter ble det andre boller. Mulig noe av problematikken lå her? For min del et det også dipol effekten pluss waveguide som jeg tror gir godt utslag (i mitt rom). Så gjenstår det å høre hvordan det blir mot Seas mca15rcy når den tid kommer. Planen er at 6 stk av disse skal spille helt opp til delefrekvensen og at 6 ekstra elementer også spiller under bafflestep.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    «Back in the day» så testet Stereophile Audiovector R 3 Arreté. De målte da en 8dB dip ved delefrekvensen mellom mellomtone og diskant. Kanskje det var relatert til problemet du nevnte for S6? Det virker i hvert fall ganske rart da det enten er driverne som ikke strekker til eller det er et spesielt valg av delefilter.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    mca15rcy er jo ganske fleksible når det gjelder hvor de kan deles, så ..... spennende, tror dette blir knallbra ja

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.552
    Sted
    Endor
    «Back in the day» så testet Stereophile Audiovector R 3 Arreté. De målte da en 8dB dip ved delefrekvensen mellom mellomtone og diskant. Kanskje det var relatert til problemet du nevnte for S6? Det virker i hvert fall ganske rart da det enten er driverne som ikke strekker til eller det er et spesielt valg av delefilter.
    Ja kan være ... det er ganske lenge siden ... men det var en helt tydelig "disconnect" et sted, og Audiovector er jo kjent for å bruke mye 1. ordens filter
    Så kan det være diskanten kom i "discomfort" sone? og eller de rakk ikke hverandre?
    Tror du er inne på noe her .....

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.513
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja kan være ... det er ganske lenge siden ... men det var en helt tydelig "disconnect" et sted, og Audiovector er jo kjent for å bruke mye 1. ordens filter
    Tror du er inne på noe her .....
    I mitt tilfelle har diskanten blitt vesentlig bedre ved å først gå fra 2. ordens og så 3 ordens ved 1.5kHz og så til 4. ordens ved 2kHz, og det elementet er flere ganger så stort som audiovector elementet. Kan ikke huske at det var 1. ordens filter i den nevnte R3, men det er definitivt en «tall order» for et slikt element.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn