DIY Basstårn til Adyton Imagic 2.0 T

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Østfold
    Det reklameres gjerne fra produsenter med 1.ordens filter (beholde faseforløp), men dette gjelder for det elektriske filteret. Når en legger til elementenes egne faseforløp (avrulling), er det i praksis utfordrende å få dette til , det stiller så store krav til linearisering. Derfor er aktive løsninger som @pedal skriver et godt alternativ med FIR filtre.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå som elektronikk og watt er blitt så billig, er aktiv deling smart. Da kan man dele feks diskanten lavere og brattere (feks 24dB/oktav).
    Man har også friheten til å etterjustere delefrekvensen. Da trenger ikke høyttaleren være 100% ferdigutviklet, den kan tweakes i etterkant.
    Seff, elektronisk deling er et meget bra verktøy.

Det er imidlertid en ting som jeg mener å se med passive filter, som kan påvirke resultater i både positiv og negativ retning. Det er godt mulig at det ikke er faglig dekning for dette, men her er en fattig observasjon: da jeg justerte det passive filteret til AMT diskanten så brukte jeg også elektronisk deling for å prøve meg litt fram. Ved elektronisk deling justeres signalet før forsterker, slik at den elektriske kretsen sett fra elementets perspektiv bare er utgangsimpedansen til forsterkeren. Ved passiv deling kommer delefilteret, med sine reaktive og dempende komponenter inn i kretsen. Det gjør (muligens) at bevegelser som oppstår i elementet (og som er annerledes enn signalet som kommer fra forsterkeren) induserer en spenning over elementets terminaler og denne spenningen lades ut over den kombinerte kretsen med delefilter og effektforsterker. Dette blir altså en annerledes last for elementet enn om det bare kobles i forsterkeren. Mulig dette påvirker dempingen av forvrengning og inn strålt lyd/vibrasjoner på en annen måte.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    Det reklameres gjerne fra produsenter med 1.ordens filter (beholde faseforløp), men dette gjelder for det elektriske filteret. Når en legger til elementenes egne faseforløp (avrulling), er det i praksis utfordrende å få dette til , det stiller så store krav til linearisering. Derfor er aktive løsninger som @pedal skriver et godt alternativ med FIR filtre.
    Dynaudio har mye elektrisk 1. ordens filter men ingen av disse er akustisk 1. ordens, det er jo svært få der ute som faktisk leverer høyttalere med akustisk 1.ordens filter, noe helt annet enn elektrisk 1. ordens ja 😜

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Dynaudio har mye elektrisk 1. ordens filter men ingen av disse er akustisk 1. ordens, det er jo svært få der ute som faktisk leverer høyttalere med akustisk 1.ordens filter, noe helt annet enn elektrisk 1. ordens ja 😜
    Å få til akustisk 1. ordens er veldig krevende da de aller fleste elementet har en ulikt fall av akse i forhold til på akse. Ref feks mca15rcy. På akse er den rett til 10kHz. Av akse så faller den av over ca 2 kHz.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    Å få til akustisk 1. ordens er veldig krevende da de aller fleste elementet har en ulikt fall av akse i forhold til på akse. Ref feks mca15rcy. På akse er den rett til 10kHz. Av akse så faller den av over ca 2 kHz.
    Ja, og det er vel ikke bare det, det er også såvidt jeg vet en del fasekorrigerende komponenter, det var i alle fall tilfelle i Thiel CS 2.4, supertricky ting
    Dette er hva jeg finner når jeg googler på Thiel CS 3.7 delefilter, ikke direkte rett frem dette nei

Når høyttalerne var "ferdige", så brukte Jim Thiel ca ett år til med justering av delefilter før han var fornøyd, så ikke helt enkelt nei!

thiel cs 3.7 crossover.jpeg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skikkelig flott prosjekt dette @Kalle Klovn, hvor deler du mot basstårn?
    Eh, hvis du mente den eksisterende løsningen, så deles den nå på 200hz. Jeg har tidligere flekset litt mellom 110Hz og opp til 150Hz, ved annen posisjonering av anlegget (på kortveggen). Kort fortalt så fungerer basstårnene veldig bra langt opp i frekvens, så det viktigste er å ikke dra det så langt opp at det spiller inn på stereoperspektivet.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    Peter Lyngdorf liker jo å dele veldig høyt, 200, 300, gjerne tilogmed 400 Hz :unsure:
    Jeg har aldri prøvd noe slikt for subwooferne strekker ikke så langt, men hos meg begynner uansett det å falle sammen hvis jeg deler over 80Hz (Trinnov mot Audio Physic Rhea II)

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Peter Lyngdorf liker jo å dele veldig høyt, 200, 300, gjerne tilogmed 400 Hz :unsure:
    Jeg har aldri prøvd noe slikt for subwooferne strekker ikke så langt, men hos meg begynner uansett det å falle sammen hvis jeg deler over 80Hz (Trinnov mot Audio Physic Rhea II)
    Deling slik som Peter Lyngdorf anbefaler er forholdsvis tett på min løsning, men det skiller seg fra de fleste subwoofere på markedet. Han har noen gode poenger i forholdt til å utnytte refleksjoner fra vegg og eventuelt gulv og tak for å øke effekten samtidig som impulsresponsen i bassen kan forbedres. «Ulempen» er at denne bass-boosten dermed medfører at man må bruke dsp for å ta ned toppene. Samtidig så er jo nettopp hans forsterkere utstyrt med dsp, beregnet nettopp til å håndtere en slik problematikk.

Så hvis jeg skulle anbefalt noe til en person som ikke selv ønsket å «tune», så er Lyngdorf sin kombinasjon av (bass) høyttalere og forsterkere meget bra i forhold til enkeltheten for brukeren. Jeg har tidligere hatt flere forsterkere med Lyngdorf sitt RoomPerfect system og kan varmt anbefale deres løsning for plassering av høyttalere og bruk av RoomPerfect som en audiofil som primært bruker digitale kilder og som ikke er vesentlig interessert i teknikk og «tuning».

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    Deling slik som Peter Lyngdorf anbefaler er forholdsvis tett på min løsning, men det skiller seg fra de fleste subwoofere på markedet. Han har noen gode poenger i forholdt til å utnytte refleksjoner fra vegg og eventuelt gulv og tak for å øke effekten samtidig som impulsresponsen i bassen kan forbedres. «Ulempen» er at denne bass-boosten dermed medfører at man må bruke dsp for å ta ned toppene. Samtidig så er jo nettopp hans forsterkere utstyrt med dsp, beregnet nettopp til å håndtere en slik problematikk.

Så hvis jeg skulle anbefalt noe til en person som ikke selv ønsket å «tune», så er Lyngdorf sin kombinasjon av (bass) høyttalere og forsterkere meget bra i forhold til enkeltheten for brukeren. Jeg har tidligere hatt flere forsterkere med Lyngdorf sitt RoomPerfect system og kan varmt anbefale deres løsning for plassering av høyttalere og bruk av RoomPerfect som en audiofil som primært bruker digitale kilder og som ikke er vesentlig interessert i teknikk og «tuning».
    Hørte litt på Peter Lyngdorf nå ...... han sier at når de laget RoomPerfect så var målet "Perfect" ... de gjør lite forbedringer, i motsetning til mange andre..... Peter Lyngdorf sier at de har ikke laget RoomAlmostPerfect, men Perfect :ROFLMAO:

Lyngdorf hevder også at det er mindre behov for akustikk-kontroll med bruk av RoomPerfect, jeg synes det høres noe rart ut, men det er sikkert noe du har erfaring med :unsure:

Så selve grunnprinsippene bak RoomPerfect ser ikke ut til å bli justert særlig fordi Lyngdorf mener det ikke er noe poeng ..... Det er vel samme RoomPrefect som er i Steinway Lyngdorf produktene også!

Det står sikkert et sted langt opp i tråden her.... men kan jeg spørre hvilke programmer du bruker for simulering?
    Og opplever du at simuleringene stemmer bra med virkeligheten?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hørte litt på Peter Lyngdorf nå ...... han sier at når de laget RoomPerfect så var målet "Perfect" ... de gjør lite forbedringer, i motsetning til mange andre..... Peter Lyngdorf sier at de har ikke laget RoomAlmostPerfect, men Perfect :ROFLMAO:

Lyngdorf hevder også at det er mindre behov for akustikk-kontroll med bruk av RoomPerfect, jeg synes det høres noe rart ut, men det er sikkert noe du har erfaring med :unsure:

Så selve grunnprinsippene bak RoomPerfect ser ikke ut til å bli justert særlig fordi Lyngdorf mener det ikke er noe poeng ..... Det er vel samme RoomPrefect som er i Steinway Lyngdorf produktene også!

Det står sikkert et sted langt opp i tråden her.... men kan jeg spørre hvilke programmer du bruker for simulering?
    Tja, ikke lett å si hva som er best når man bytter fra det ene til det andre. Generelt sett er kanskje Lyngdorf det enkleste å få bra uten at man selv fikler og justerer. Samtidig så opplever jeg at løsninger som feks Dirac gir enda bedre mulighet til å fintune lyden selv. Så litt høyere brukerterskel med Dirac, men potensiale for litt bedre resultat.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    Tja, ikke lett å si hva som er best når man bytter fra det ene til det andre. Generelt sett er kanskje Lyngdorf det enkleste å få bra uten at man selv fikler og justerer. Samtidig så opplever jeg at løsninger som feks Dirac gir enda bedre mulighet til å fintune lyden selv. Så litt høyere brukerterskel med Dirac, men potensiale for litt bedre resultat.
    Aldri forsøkt noen av de, men jeg er fornøyd med Trinnov (Amethyst)
    Men jeg tror noen nyere RoomPerfect har PEQ, iaffal TDAI 3400, mener den har det!

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.870
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

Det hørtes jo veldig bra ut på messa. Men langt lettere å få til med en "vegg" av lyd.
    Mange romproblemer blir jo borte.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    det var et ting til jeg lurte på @Kalle Klovn ... hvilke programm(er) du bruker til simulering? :cool:
    VituixCAD? WinISD? .... annet?

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.634
    Sted
    Endor
    nyyyyyyyyyyydelig :love:

Har du vurdert filt eller noe slikt på fronten?
    Hjelper ikke det m.h.p.diffraksjon?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    nyyyyyyyyyyydelig :love:

Har du vurdert filt eller noe slikt på fronten?
    Hjelper ikke det m.h.p.diffraksjon?
    Det var ikke planen. Hjørnene på baffelen er avrundet, får håpe at det er tilstrekkelig. Jeg mangler ennå noen deler til delefilteret til diskanten, så jeg får begynne å leke meg med det jeg har enn så lenge.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så er jeg omsider i gang med å justere høyttalere og lyd. Her er første måling i sweetspot godt over vanlig lyttenivå uten noen som helst form for eq, justering, flytting av høyttalere eller romkorreksjon. Delt mot basstårn ved 150Hz med 24dB LR. Høyttalerne er satt opp uten «toe in». All thd ligger under rommets støygulv. Bortsett fra de to resonansene i bassen og peaken i diskanten så høres det veldig lovende ut. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har startet så bra:
    250126 SS uten eq.png
    250126 DBR.png

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nyyydelig…. 😍 vet du hva som skjer over 10KHz? :unsure:
    I utgangspunktet så faller diskanten av over ca 15kHz. Det ser litt verre ut på grunn av peaken ved 10kHz. Peaken vil jeg til slutt dempe med DSP. Samtidig så er målingen gjort uten å vinkle høyttalerne innover. Det gjør at responsen faller av noe mer helt øverst. Diskantene har jeg likt veldig godt da den er dipol og gir en fin opplevelse av klang i rommet. Rommet er forholdsvis godt dempet, til å være en vanlig stue, så den ekstra effekten fra dipolen gir noe ekstra livlighet. Frekvensgangen over ca 15kHz anser jeg som lite viktig, da jeg får med meg lite av det som skjer der. Jeg hadde forrige hørselstest når jeg var 50 (snart to år siden), da var rapporten at jeg hadde eksemplarisk hørsel (jeg antar at det var i forhold til alderen). Men altså, over 15kHz så er det lite eller ingenting jeg får med meg.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så en liten runde med Dirac Live:
    Nå sitter det godt nok til at jeg kan begynne å lytte og etter hvert se om noe må fikses eller justeres. Det er det helt sikkert.
    250127 L+R.png

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    45.439
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selvopptatt som jeg er går ting under radaren. Kjempeflott håndverk og svært lovende resultater! 🥳
    Kunne ønske jeg hadde viljen og motet!

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for det! Det er fremdeles litt prik igjen både på håndverk og tuning, men morro, det er det! Og så spiller det musikk. Nå tenker jeg at det skal stå og spille minst en uke før jeg evt fikler med noe. Får dra gjennom en del travere før jeg kan si om det er i henhold til forventningene eller ikke.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spennende høyttalere og godt gjennomført ;) Hvordan låter det da? :)
    Hvordan skal jeg forklare det da? Joda, det låter stort, flott og transparent. Samtidig stoler jeg aldri helt på dagsformen en enkelt dag. Får lytte litt over tid så antar jeg at det dukker opp noe pirk!

For eksempel så forsøker jeg nå en plassering rimelig tett på veggen av hensyn til fruens ønske om møblering. Så langt synes jeg at jeg mister for mye dybde i lydbildet når det står slik. Får prøve meg litt fram.
    IMG_6801.jpeg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Selvopptatt som jeg er går ting under radaren. Kjempeflott håndverk og svært lovende resultater! 🥳
    Kunne ønske jeg hadde viljen og motet!
    For øvrig er det kanskje en god egenskap å være delvis selvopptatt? Det viser at man har en glede over og interesse av egne ting. Fryktelig mye verre med de som bare er opptatt av hva alle andre gjør…

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så har jeg dratt fram Anthem settet for å se hvordan dette låter i forhold til MiniDsp/NCore.
    IMG_6802.jpeg

Litt rydding, så ser det penere ut. Så gjenstår det bare å få på plass teppene som ble bestilt i fjor høst. 3 måners leveringstid på tepper?!
    IMG_6806.jpeg

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Så noen målinger med Anthem settet og etter justering via ARC Genisis. Ikke samme fleksibilitet som DIRAC da det funker på en annen måte. Subbene er trukket litt inn mot midten av rommet. Det øker peaken ved 100Hz og øker dippene over og under.

Lytteavstand er 4 meter og målingene er gjort i sweetspot. De to første er gjort på høyere lydtrykk enn vanlige lyttenivåer. Da holder harmonisk forvrengning seg lavt og stort sett under rommets støygulv. målingene varierer som vanlig også med små variasjoner i mikrofonplassering.

87DD542A-7D2B-4E0A-A080-0643686D2F1A.jpeg
    2D2B96DA-E6FE-4EB8-A0BC-08B74E378604.jpeg

På den siste målingen er jeg langt over vanlige lyttenivåer. Da kommer forvrengningen godt over støygulvet, men er likevel på anstendige nivåer. Bassen var omkring 107-110dB.
    EF897909-0ACF-4B04-9172-D493DCB5CCF6.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.870
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du vannfall også?
    Har du tenkt tanken å trekke bassen mer mot senter. Bytte plass på linjer.
    Avstand mellom basstårn det dobble av avstand til vegg?
    Jeg fikk langt bedre med det.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du vannfall også?
    Det virker egentlig best med bassene i hjørnene hos meg. Skal se om jeg prøver det igjen.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.651
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du vannfall også?
    Jeg ser nå at det er omtrent den avstanden jeg har. Se bilde utenfra, så ser du utfordringen noe bedre. Når basstårnene spiller rett mot vinduer og skyvedør så virker det som sistnevnte blir satt mer i bevegelse enn når basstårnene står i hjørnene (og jeg demper toppene).

Så hvis man ser på peaken ved ca 94Hz så samstemmer det med bredden på rommet (7,32m) som gir oppgav til stående bølger på 94Hz, 47Hz og 23Hz. Samtidig så trigges dette også av at basstårnene nå står nesten en halv bølgelende fra sideveggene (for 94Hz signal).

Og for ordens skyld: På vindusveggen er det doble forte gardiner som er trukket for når jeg spiller musikk. På bildet er de trukket til side for å vise rommet i sin helhet. I tillegg er taket laget med spiler som har 30mm rockwool akustikkplater bak. Akustikken i rommet virker derfor ganske dempet og ikke «fish-tank» slik bildet kan gi inntrykk av.
    IMG_6818.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn