Ikke for å forsøke å kuppe tråden din eller noe, men jeg legger ut et bilde av hva jeg sitter og lytter til nå. Det er tross alt ikke helt off topic, siden det er innenfor "DIY 15" og horn".
Utseendemessig er det som et takras. :
Det er jo tross alt et pågående eksperiment som stadig er i endring. Ingen kasse, kun åpen baffel med sidevinger helt nederst. Hornet på toppen er som sagt 18Sound XT120 med Beyma CP380 driver, nå delt med 2,2uF i serie, 5 ohm + 3,3uF notch filter, 10ohm dempemotstand. Neste element i rekka er en 15" med hampmembran, lav Q, mms på 40 gram og gedigen magnet. Nederste 15-tommeren er Eminence Alpha 15A for å fylle på med bass i bunnen. Basselementene er delt med 2,8mH i serie i tillegg til et dempeledd i parallell og en litt innviklet passiv EQ-krets designet av Graham Maynard på Audiocircle. Dette gjør at "bassmellomtonen" spiller opp til 1kHz, men samtidig låter velbalansert i bunnen. Har tatt en god stund å fintune det hele, men nå funker det
ekstremt bra. Det trykker noe voldsomt uten å bli påtrengende.
De stygge skumgummipølsene er for å spre høye frekvenser der 15-tommeren beamer. Et av de smarteste og mest effektive triksene jeg har vært borti. Til tross for at spredningen i hornet og den åpne baffelen er vidt forskjellig så matcher det hele overraskende bra.
Ingen behov for videre EQ. Veldig fornøyd med å kunne kjøre helt passivt og med en total følsomhet på rundt 100dB.
Lyden er utrolig detaljert og alle instrumenter har en naturlig "kropp". Jeg har perfekt hørsel til over 20kHz og Beyma-elementet strekker seg mer enn langt nok opp i frekvens for min smak. Det låter aldri hardt. Dynamikken er helt utrolig over hele registeret. Totalt sett er det vanskelig å ikke la seg rive med når man lytter.
Dette kan bli moro etter hvert. Nå er jeg på jakt etter et gedigent mellomtonehorn til en 2". ;D