Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    I dag mens jeg holdt på med denne: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=23071.0
    så disket kvinnen i mitt liv opp med kalvefilet med tomat-og basilikumsaus og kremet paste. Dette er en utsøkt måte å nyte kalv på, og oppskriften finnes i "Mat og Vin" fra Gastronomisk Institutt. Men denne gangen var det minus basilikum og pluss smørstekt kantarell. Jeg tror at kantarellen ville hatt minst ett siffer til på prislappen hvis den var fransk. For når man får presentert den fra sin beste side så smaker det helt himmelsk. Og denne gangen var det stor synergi.

Dette måltidet ble servert sammen med en Chatau Musar. Et dristig valg kanskje. Dette er en libanesisk vin med utradisjonell lukt og smak. Men som jeg håpet så sto dens rundhet og mildhet serdeles bra til kalv og kantarell. Det har vært en stund siden jeg har hatt store øyeblikk med denne vinen, men den har kvaliteter som gjør at jeg bare må teste den med gjevne mellomrom. Og den sto svært bra til dette måltidet.

Selv er jeg svært glad i å lage god mat. Nå som hifi er blitt jobb, så er det bare fysisk aktivitet som står foran på hobbylista. Når de små kassene (linken over) blir i stand til å produsere musikalsk lyd så blir det pasta hver fredag, og matlaging akkompagnert av Verdi, Mozart og andre operakomponister.

Jeg vil med dette oppfordre alle med sans for mat + vin å dele sine beste opplevelser. Og det skader jo ikke om det er ispedd litt musikk...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har noen gjester i helgen og laget en fiskesuppe som jeg setter stor pris på. (En variannt av Trond Mois offskrift fra boken 'Smak'.)

Laget godt med kraft dagen før. Stakk innom fiskehandleren for avkapp etter filetering. Det er godt som basis sammen med en hånfull reker med skall og de vanlige rotgrønnsakene og fenikkel.

Føst surrer man litt hakket løk i god olivenolje og heller i en halv flaske tørr hvitvin (Nolly kan brukes også som en variant). Så tilsetter man en pakke blåskjell og en med hjerteskjell (eller andre typer man har), damper dem og ser over at alle har åpnet seg.

Torsk eller steinbit og laks i biter, en pose hele kreps kjøpt frossent i blokk, strandkrabber hvis man har eller en hel vanlig rødkrabe, kongekrabbe hvis man har, scampi, og litt pillede reker
    Biter med persillerot, selerirot, gulrot, fenikkel, purre, champignon
    Smør, creme fraiche, fløte (mye av hver)
    gode never med hakket persille, basilikum og gressløk (briske urter)
    Samt en hel vaniljestang, snittet på langs (min hemmelige ingrediens)
    Salt + nykvernet pepper

Er årstiden riktig hakker man litt blomster fra blomkarse og strør på toppen før servering.

Men fisken skal i til slutt og skal ikke koke/trekke med enn et par minutter etterpå slik at fisken ikke blir tørr. I det hele tatt skal ikke denne koke lenge, kraften er jo klar på forhånd.

Denne er morro å spise. Serveres med en stor øse slik at det følger med uante biter av skjømat som hele kreps, åpne skjell og annet snadder. Serveres med godt brød og smør, og en egnet vin. En litt fruktig kraftig tørr hvitvin uten fatlagring egner seg godt. Hadde en Clotilde Davenne - Saint-Bris 2006. Den var midt i blinken og er en god rimelig hvitvin.

Suppen holder seg greit til dagen etter og er god oppvarmet på en søndag, for man lager alltid slik at det er en god del igjen.

..

Besøk og middag sammenfalt med ankomst av mitt nye stereoanlegg, så det ble også første gang jeg fikk høre på det. Og det var stor stas og medførte fornøydhet. Mye musikk til de små timer. Arild Andersen Group var spesielt flott å høre. Ellers ble kvelden preget av Santana - Caravanserai, The Jam, Jimi Hendrix og en god blanding annet ymse.

Ø

ØivindJ

Gjest
    Amatør på området, men her er et par enkle favoritter:

1. Ostebutikken på Majorstua har endel godt. Bl.a et lite brød med nøtter og aprikos i, ekte sæter smør, i tillegg til påleggsskiver av svinekjøtt som er røkt/marinert/kokt/og stort sett det meste (til "kun" 66,-/hekto..). De har selvsagt mange gode oster også..

2. Lager av og til "smør-steamet" kyllingfileet.
    - Stikker mange hull igjennom kyllingfileeten(med en gaffel) :eek:
    - Mye smør i panna.
    - Middels varme.
    (Smøret trekker inn i kjøttet)

3. Utbrettet svin indrefileet.
    - Kutter ned på langs på midten, og så ut til hver side (som en oppned T)
    - Bretter fileen ut
    - Et par ekstra snitt for å kunne trekke eventuelle gjenværende tykke områder ut som et trekkspill.
    - Krydres godt.

..også liker jeg Coronas(rødvin) godt ennå, uansett hvor mange som stempler jeg som en amatør for det. Jeg ER en amatør når det gjelder gourmet mat & drikke ;)

krash

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2008
    Antall liker
    0
    Idag har jeg hatt slik finanskrise suppe. Har nemlig bunnskrapt kasse med høye utgifter på lån, fondstap og usikker jobb.

Ingredienser:
    3 kg kål
    1 gulrot
    100 g middagspølse (kan sløyfes)
    2 liter vann
    Rikelig med salt og pepper

Kok opp vann, og tilsett kålen/gulrot i biter. Kok ca 35 minutter til kålen er noenlunde myk. Ikke kok for lenge, husk at strømmen koster opp mot 90 øre kWh. Tilsett rikelig med salt og pepper slik at en oppnår god smak. Fordel suppen i 8-10 porsjoner, og frys ned. Pris pr porsjon er 1,30 uten pølse. Her har en middag i 10 dager. Denne oppskriften kan hjelpe mange gjennom finanskrisen. Velbekomme.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjorde noe lignende en stund. Men for å guffe opp kålen litt kan den kokes i buillon og tilsettes noen solide ss med currypaste. Da er det hot og faktisk ganske god høstmat, helt på lavbudgett. Ser ikke poenget med å hive pølser oppi, det er bare ekkelt. Men hvis man må ha noe kjøtt får man ofte frosne svinekoteletter til rundt 40Kr/kg. Kutt en slik i fine strimler og ha i de siste par minuttene av koketiden.

Slike bokser selges i asiamatbutikker til ca 25kr pr. boks og er ganske drøy. Mange sorter og variere med også. Strimle kålen fint og spis i suppeskåler.

Vedlegg

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Det er snart tid for rakfisk.
    De fleste bruker lefse, løk og rømme til. Eventuellt ertebrød og purre.
    Prøv å lage ei god potetstappe av mandelpotet og nok smør og fløte i.
    Utrolig godt til rakfisk.

Håvard

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.632
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    hei, det kan jeg fint tenke meg Haavard. Smaker sikkert godt. Nå har jeg ikke all verdens erfaring når det gjelder rakfisk, men den vi hadde ifjor var nok litt for stram for meg....

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Rakafisk bør fortrinnsvis komme fra Valdres (eller smake som om den gjorde det) - og så hører det med Ringerikspoteter, fjellsmør og valdresflatbrød hvis man skal ha et high end måltid. Det med Ringerikspoteten er viktig. Den har en smakskarakter som står usedvanlig bra til rakafisk. Mandelpotet kommer ikke i nærheten på den besetningen. Som det så ofte blir sagt her inne: Det handler om matching ;D ;D

Den retten med kål, gulrøtter, pølser osv minner meg forresten om 2. dag med fårikål i min barndom. Da pleide min kjære mor å supplere med middagspølser. Det var skikkelig digg.

Jeg lagde forøvrig en noe blasfemisk fårikål på søndag:

Kål
    Rødkål
    hvitløk,
    gulrøtter,
    fårikålkjøtt
    champignon
    en slags løkfrukt eller var det fruktløk? (en sværing som jeg fant på Ultra)
    timian, rosmarin, salt, pepper.
    Og så en hel chilli som jeg snittet opp og fikk koke med til all smaken var i gryta.

Lagde det 100% på fårikålmåten. Om det blei spiselig? Så absolutt. Det geniale med lammegryter er at man nesten kan hive hva som helst oppi og koke det hur lenge som helst. Det smaker nydelig hver gang.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    hei, det kan jeg fint tenke meg Haavard. Smaker sikkert godt. Nå har jeg ikke all verdens erfaring når det gjelder rakfisk, men den vi hadde ifjor var nok litt for stram for meg....
    Dere på Haugalandet er vel kanskje ikke så vandt til rakafisk. Det er litt spesielt og sjøl like jeg det ikke før jeg var passert 30.
    Jeg bodde en gang i Haugesund, og husker godt silda som hang til tørk under taket. Jeg har til og med en ganekniv liggende til bruk for å renske sild. Røvær var jo det renete sildemekka har jeg forstått.

Lykke til med rakfisken i år.

Håvard

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.162
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Bx skrev:
    Rakafisk bør fortrinnsvis komme fra Valdres (eller smake som om den gjorde det) - og så hører det med Ringerikspoteter, fjellsmør og valdresflatbrød hvis man skal ha et high end måltid. Det med Ringerikspoteten er viktig. Den har en smakskarakter som står usedvanlig bra til rakafisk. Mandelpotet kommer ikke i nærheten på den besetningen. Som det så ofte blir sagt her inne: Det handler om matching ;D ;D
    Jeg kan være med på at rakfisken helst bør komme fra Valdres.
    Smør også, men for en innbarka totning kan du dra en viss plass med Valdresflatbrød. :D Ertebrød heter det her. Mandelpoteten er også utbredt her og foretrekkes. Og som du sier det handler om matching.

Egentlig kan vel en krangle til en blir blå om hva som er det riktige tilbehøret.
    Hver plass sin tradisjon er det en vil bli enige om.
    Heldigvis er jeg sogningen og slipper å ta del i en eventuell diskusjon på området. Jeg spiser det som blir servert, er åpen til sinns og det finnes flere veien til min gane.

God rakfisk sesong.

Håvard

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Det der så lekkert ut Deph,

Minner meg litt om denne: http://www.elbulli.com/menu.php?lang=en

Man trenger bare å lese menyen for å forstå at dete må gjøre vondt for lønnskontoen. Men i forhold til hva man får (ca en kokk i verdensklasse per gjest) så er det egentlig ganske ..... billig. Dyrere enn et førsteklasses måltid i Oslo - men logaritmisk sett - ganske likt. Og her har man grunn til å forvente minst 1-2 log kroner dyrere :D

Sa jeg "billig"? Nuvel - man må nok bestille bord minst 1/2 år i forveien. Kanskje enda tidligere. Mannen bak restauranten er en av Spanias største kjendiser både på matfronten og på entreprenørskap. Ligger rett utenfor Barchelona for den som er på jakt etter den perfekte .......bryllupsfeiring. Bare bestill lang tid i forveien.

Men hvis han kommer hit så skal han få rakafisk, ringerikspoteter og fjellsmør naturell, og da regner jeg med at næringsutviklingen i Valdresregionen får en ny bris. 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Bx skrev:
    Det der så lekkert ut Deph,

Minner meg litt om denne: http://www.elbulli.com/menu.php?lang=en

Man trenger bare å lese menyen for å forstå at dete må gjøre vondt for lønnskontoen. Men i forhold til hva man får (ca en kokk i verdensklasse per gjest) så er det egentlig ganske ..... billig. Dyrere enn et førsteklasses måltid i Oslo - men logaritmisk sett - ganske likt. Og her har man grunn til å forvente minst 1-2 log kroner dyrere :D

Sa jeg "billig"? Nuvel - man må nok bestille bord minst 1/2 år i forveien. Kanskje enda tidligere. Mannen bak restauranten er en av Spanias største kjendiser både på matfronten og på entreprenørskap. Ligger rett utenfor Barchelona for den som er på jakt etter den perfekte .......bryllupsfeiring. Bare bestill lang tid i forveien.

Men hvis han kommer hit så skal han få rakafisk, ringerikspoteter og fjellsmør naturell, og da regner jeg med at næringsutviklingen i Valdresregionen får en ny bris. 8)
    http://www.dagbladet.no/art/viestad/oppskrift/3485824/ ;)

Så forleden dag denne på Travel Channel:
    www.travelchannel.com/TV_Shows/Bizarre_Foods/ci.Spain.show?vgnextfmt=show

Helt psycho greier. ;D ;D
    Kanskje rakafisk i skumform hadde vært no.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    *sukk*

Nå fikk jeg enda mer lyst til å dra dit. Men jeg mista motet samtidig. Lotteriflaksen min er ikke mye å skryte av.

Kanskje en trøstetur til baskerland kan være tingen? Det ryktes at de kan lage mat der også.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    21
    Hadde verdens beste suppemåltid på tirsdag.

Rester og kraft etter etter en onvstekt hel Håkylling på 2,2 kilo,med rotgrønnsaker og selleri og konas hemmeligheter, ble slått sammen med restene etter en kyllingfrikassee som en slapp og og utmagret far bestilte om etter å ha gått ned 3kg etter 4 dager på sykehus.

Milde himmel, mitt beste måltid inne og ute. En rykede mahognyfarget kraftpakke av kraft kjøtt,delige urter og herlige grønsaker i blandet petit poteter. En smaksbombe og næring som medførte øyeblikelig tilheling..Jeg er reddet! Skal få kona til å skrive ned ingridiensene , følg med

Men som med all restemat blit det vanskelig å gjenskape en slik suksess. Hellstrøm ville vært henrykt..

Sleiven

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Trenger noen kjappe innspill her.
    Dere har ca. 1 time fra nå, får låret går i ovnen.

Sitter med 2,5 kg lettsaltet/røkt lammelår. Har dessverre lånt bort den største kjelen :-\ , så den må ovnskokes. Ganske "straight-forward" mat å tilberede egentlig, men kunne tenkt meg egne vrier å tips både til tilbereding og tilbehør.
    Er på vei ut til grønnsakshandleren på hjørnet for å skaffe litt ymse grønnsaker. Tenkte å servere med kokt potet, kålstappe og stuede rotgrønnsaker.

Tips! Tips! Tips!
    :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Kokt forelår. Nam. Snadder.

Vi pleier å ha det som julepålegg. Syltet gresskar er godt til. Syltede, små grønne tomater er helt superbt. Noe søtt og syrlig kan muligens sette en ekstra piff på måltidet.

Ellers viktig at det ikke blir stekt for mye. Bør være omtrent som vanlig lammestek innvendig.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1
    Utgangspunktet for denne retten er 2 ingredienser som gjerne forefinnes i de fleste husholdninger på denne tiden av året: En slump Cognac og noen tørre kransekakeringer.

1. Først slår du en drøy skvett Cognac i glasset. Er du i tvil, så hell litt ekstra.

2. Så finner du frem de siste ringene som er igjen av julens kransekake. (Kommer du fra et møblert hjem så er det de minste/øverste ringene som er igjen). Den er sannsynligvis så tørr nå, rundt 10. januar, at den lett kan brytes opp i mindre biter. Husk å fjerne flagg og smell-bon-bonger.

3. Så dypper du den tørre kransekakebiten i Cognacglasset, og vips så har du en saftig, myk og ekstra smakelig dessert.

Funker som faen. Hikk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.448
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjelp!
    Hvordan steiker jeg en fasan?

Alle råd og tips mottas med takk og takk.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1
    Igjen er det jeg som må redde denne tråden fra å synke ned i glemselens dype dal. Igjen er det lørdag. Igjen er Cognac en nøkkelingrediens.

Vi snakker altså om kokosbolle. 1 stk til damen, 2 stk til mannen. Serveres på fineste porselen. Spises med en petit sølvskje. Komplementær drikke er svart kaffe og Cognac. En enkel men overraskende elegant dessert passende etter en bedre rødvinsmiddag.

Styr unna seige overvintrende eksemplarer på Mix'en. Kjøp ferskvare (nytinte) av de dyreste de har. Denne gangen kom vi over merket Delicato på Centra på Høvik, og de var absolutt på høyden.

Vedlegg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.174
    Torget vurderinger
    4
    pedal skrev:
    Styr unna seige overvintrende eksemplarer på Mix'en. Kjøp ferskvare (nytinte) av de dyreste de har. Denne gangen kom vi over merket Delicato på Centra på Høvik, og de var absolutt på høyden.
    Du finner ferske fristende kokosboller her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Trane skrev:
    pedal skrev:
    Du finner ferske fristende kokosboller her.
    dette skal sjekkes. flott tips :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.489
    Et lite hverdagstips. Vi snakker posemat.

Stroganoffposen er ganske god, men litt for tam i smaken. Så jeg har pleid å ha litt rømme oppi. Da blir det noe mer Stroganoff'sk over det. Men forrige gang så tok jeg også en dæsj med balsamico oppi. Og det gjorde nesten underverker.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1
    God Sushi (Bambus, Sandvika) og Riesling. Men vi glemte desserten. Så da blir det.............

Cognac og Twist!
    (Man tager hva man haver, del 2).

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    I disse finanskrise tider er det jo for ille å kaste mat ;)

Jeg lette litt i skuffer og skap og under en masse suppe og gryterett-poser fant jeg en Bologna kremet Gryte med grønnsaker. Den var merket med: Best før 16.09.01
    Det så jo tørt og fint ut innholdet og luktet ikke vondt heller.
    Slengte den i en gryte med litt ekstra vann og litt spagetti.
    Skivet noen grillpølser fra Gilde og stekte dem på panne.
    Da gryta hadde fått kokt i 10 minutt havnet pølsene i og alt fikk koke sammen 5 minutt til.
    Så var det middag, og sannelig det smakte helt fortreffelig det :D

Kan muligens ikke anbefales til dato-hysterikere....men er det gjennomkokt så er det ufarlig, og smaker det bra, ja så er det jo godt :D

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    4
    Denne uken har jeg vert flink.
    Lemon chicken med pasta
    pepperbiff med potetmos og grønn peppersuas
    Kyllingfilet surret i bacon med rødvinssjy og potetbåter
    hjemmelagd burger med hjemmelaget ketchup
    Hjemmelagd pizza
    Andebryst med portvinssaus og potetmos
    Eplekake
    jordbærsorbet
    Sjokoladefondant

En god middag er en middag der jeg har god tid til velge ingredienser og lage alt fra bunn av.
    I morgen skal jeg lage hvitløksbaguette og hjemmelagd pesto.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.659
    Ser at det er mye kjøtt og andre ekle ting i maten dere mesker dere med, håper det er plass for en vegan hobbykokk i denne tråden (Skal holde propagandaen til side med mindre noen slenger med leppa ;D ). Jeg lager så og si all maten jeg spiser fra bunnen av, bruker mye tid på å perfeksjonere retter og oppskrifter til min smak. Det går mye i Indisk mat, men også annet asiatisk, en del middelhavs-inspirert, karibiansk og meksikansk.

I helgen ble det:

Fredag: Grillet paprika, mais og kikert-pepian med basmatiris og hvitløksbaguette.
    Lørdag: Dal Makhni - Indisk gryte med sorte linser og kidney-bønner med krydret smør og fløte, servert med Nan, selvfølgelig.
    Søndag: Hjemmelaget pizza i steinovn med hvitløksdressing, fulg av hjemmelaget rå-vegan is i smakene jordbær og sjokolade til dessert. Dama hadde bursdag og bestemte derfor menyen. Og hey, hu fikk arme riddere med friske jordbær og lønnesirup til frokost.

Legger gjerne ut oppskrifter for å legge død myten om at sunn mat er kjip.

Vintips er det dårlig med gitt, slikt drikker jeg ikke.

Stay posi, go vegan.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Hola.

Trenger forslag til tilbehør til ytrefilet av hjort.

fyr løs.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1
    En kraftig rødvin à la Amarone.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det var mattilbehør du tenkte, synes jeg ulike rotstapper er gode til det meste av vilt, men særlig til hjort.

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    21
    Man tager 6-8 mm skive av fois gras av and, luner den litt i pannen..
    ..Legger den på en seng av litt salat, sammen med litt ristet brød og søt syltet løk (confit d'ognion),...
    Gjerne en passende vin til...

Så er vi klar for middag....

Aaaahhh..det gjelder å gjøre sin gleder enkle..
    Hva med å prøve det en kveld istedet for pizza, potegull og ostepop og brus...

Sleiven

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    21
    wotg skrev:
    Denne uken har jeg vert flink.
    Lemon chicken med pasta
    pepperbiff med potetmos og grønn peppersuas
    Kyllingfilet surret i bacon med rødvinssjy og potetbåter
    hjemmelagd burger med hjemmelaget ketchup
    Hjemmelagd pizza
    Andebryst med portvinssaus og potetmos
    Eplekake
    jordbærsorbet
    Sjokoladefondant

En god middag er en middag der jeg har god tid til velge ingredienser og lage alt fra bunn av.
    I morgen skal jeg lage hvitløksbaguette og hjemmelagd pesto.
    Tror jammen du er godt ektefellemateriale ;)..
    Imponerende.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    pedal skrev:
    En kraftig rødvin à la Amarone.

Amaronen er på plass.

MaHa skrev:
    Hvis det var mattilbehør du tenkte, synes jeg ulike rotstapper er gode til det meste av vilt, men særlig til hjort.
    Yep. Traff på Lars Barmen og fikk noen tips av han.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Gulrotmos er overaskende godt lagt som et tykt lag oppå "kokt"kveite.

"Kokt" i anførselstegn fordi fisk ikke skal koke men trekke, men det visste vel alle sammen fra før. ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    En god variant av potetmos er å bruke hvitløk som en grønnsak sammen med poteter. Skrell ca 10-15 hele hvitløk til 2kg poteter og kok båtene i vannet sammen med potetene. De får en mild og fin smak. Fløte, smør og kanskje litt friske urter i og man har et spennede alternativ her.

En annen variant man kan prøve er å bake hvitløken i ovnen til de er myke og møre, og så presse innmaten ut av dem og blande denne massen sammen med kokte poteter skjært i terninger, overhelt god olivenolje og maldonsalt. Frisk rosmarin kan også brukes i dette, spesielt hvis det er til lam. Serveres lun.

En god ovnsbakt grønnsak er selerirot. Kutt denne i biter og ha den i en form, ha på masse smør, sitronskiver, uter og baconbiter. La dette surre langsomt i ovnen til de er helt møre.

Får man tak i noen store gode søtpoteter kan man også hive dem i ovnen og la de ligge der til de er helt myke, lett svidd på skallet og endel innsunket. Skjær dem i to og skrap ut den søte massen med en skje. Smak til med smør og salt og knek det til en mos. Trenger ingen krydder, men kan friskes ytterligere opp med et par dråper god balsamico.

Sopp er et fint tilbehør. Kjøpe noen faste fine småsopp og surr dem i portvin til vinen er kokt inn til en sirupsglassur, men pass på et det ikke svir!

Variant er soppbiter kokt en halv time i smør med saften av en hel sitron. Litt kraftig på smak og mer et tilbehør man spiser noen gode spisesjeer av enn en grønnsak. Et par hvitløksbåter oppi er helt ok også.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.059
    Torget vurderinger
    1
    Mine gourmetevner er vel dokomentert tidligere i denne tråden. Heldigvis har jeg en kone som disker opp når det behøves. Når jeg tenker meg om, så hadde vi hjortegryte for noen uker siden. Da laget hun en nyyydelig saus av kraften fra kjøttet, fløte, brunost, einerbær og soyasaus. Hun knuste de tørkede einerbærene, så småbitene satte ekstra smak på sausen samt at de ble så små at de kunne spises. Soyasausen ble tilsatt i moderate mengder, til sausen ble passe salt.

Tilbehør: Rognebærgele på glass.

Lykke til.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.174
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    En god variant av potetmos er å bruke hvitløk som en grønnsak sammen med poteter. Skrell ca 10-15 hele hvitløk til 2kg poteter og kok båtene i vannet sammen med potetene. De får en mild og fin smak. Fløte, smør og kanskje litt friske urter i og man har et spennede alternativ her.

En annen variant man kan prøve er å bake hvitløken i ovnen til de er myke og møre, og så presse innmaten ut av dem og blande denne massen sammen med kokte poteter skjært i terninger, overhelt god olivenolje og maldonsalt. Frisk rosmarin kan også brukes i dette, spesielt hvis det er til lam. Serveres lun.
    Må jeg få minne om at til slike hvitløkstunt er det avgjørende at hvitløken virkelig er fersk....antydning til grønne skudd ødeleger den fine runde sødmefylte smaken med en distinkt bitterhet....og da er jo moroa borte....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn