Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    "Ovnskokt pinnekjøtt"

    Var på menyen sist lørdag. Ovnsbiten var ikke helt frivillig. Ingen gryte stor nok til pinnekjøtt til to familier. Men er man på hyttetur så må man klare seg med det man har. Så da gikk halvparten av kjøttet i ovnen. Brukte tre langpanner og en rist. En langpanne i bunnen full av vann. En i toppen full av vann. Kjøttet på rista i midten. Og så en langpanne snudd opp ned - i forsøk på å emulgere et lokk. Målet var selvsagt å få opp dampen. Ovnen på 300*. Dytte lit tørkepapir inn i ovnsventilen for å ta vare på dampen.

    Gastronomisk sett var dette svært vellykket. Kjøttet ble omtrent akkurat like mørt som i gryta, men fikk litt mer struktur og fargefriskhet. Det så lekrere ut og smakte faktisk litt bedre enn det som kom fra gryta. Det var forøvrig pinnekjøtt fra Voss som ble fortært. En positiv overraskelse det også. Mildere smak på de største kjøttstykkene enn man ofte opplever med pinnekjøtt.

    Med tanke på oppryddingen etterpå var ikke ovnsprosjektet like vellykket. Men heldigvis slapp jeg å vaske ovnen. He-he.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Det var røykt sauekjøt, dette her? Eg brukar helst urøykt geit, som eg tørkar sjølv. Men av og til har eg avgrensa dampinga, og køyrt ribbene under grillen ca 6 -7 minutt før servering. Det gjer seg som ein ørliten variant...
    Det er min favorittmåte å tilberede kje på også. Damping etterfulgt av et opphold under grillen.
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Kanskje ikke det mest vanskelige å lage, men for oss kjøttetere så er det få ting jeg verdsetter mer enn en deilig carpaccio.
    Ta en halvkilo ytrefilet av landfe sett inn med salt og pepper, hell over en liten skvett rødvin. La stå en times tid så saltet og rødvinen får trukket inn.
    Stek kjøttstykket raskt i jernpanne. Ca. ett minutt på hver side holder. Pakk kjøttstykket i folie og sett det i fryseren. Ta ut kjøttstykket når det er ca. 3/4 frosset. La stå på benken i et par minutter før du skjærer kjøttet i løvtynne skiver.
    Jeg server min carpaccio med hjemmelagde salt og pepper chips og ruccola salat.
    Ta til slutt en skvett god olivenolje over kjøttet sammen med en klype maldonsalt og nykværnet pepper.

    NAM, NAM.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    Audiophile-Arve skrev:
    Det var røykt sauekjøt, dette her? Eg brukar helst urøykt geit, som eg tørkar sjølv. Men av og til har eg avgrensa dampinga, og køyrt ribbene under grillen ca 6 -7 minutt før servering. Det gjer seg som ein ørliten variant...
    Det var urøkt.

    Jeg har også prøvd med grill etter damping. Men dette ble annerledes. En gyllen middelvei.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Entusiasmen var vel ikke strålende etter mitt forrige innlegg i denne tråden, men siden folk her inne faktisk kjøper de mest torturerte "mat"varene (foie gras og kalvekjøtt) føler jeg et vist ansvar for å legge inn veiledning til mer etisk korrekte matretter. Nok om det:

    Mitt første virkelige møte med indisk mat var Chana Masala (også kalt Chole). Nydelige kikerter i en dyp krydret tomatsaus som tirrer alle smaksløker; Det er hint av søtt, salt, surt og sterkt. Smaken skal være dyp og ha mange elementer altså. Det tok meg et par år fra jeg smakte min første gode Chana Masala til jeg klarte å lage det noenlunde OK selv. De fleste skrevne oppskriftene på nett er håpløse og gjør som regel den største synden jeg finner når folk skal lage indisk mat, og det er overbruk av Garam Masala. Garam masala skal kun brukes i små doser, og de versjonene jeg har kjøpt av f.eks Black Boy er ubrukelige. Nøkkelen til retter som skal ha denne krydderblandingen er å bruke "hel" Garam Masala, og denne stekes først.



    Garam Masala består av:

    4 nellikspiker
    3 laubærblad
    4 kapsler kardemomme
    2 tommer kanel
    3 kapsler sort kardemomme (i dette tilfellet, gir en dyp, røkt smak)

    En annen viktig ting jeg ofte bruker i indisk matlagning er denne hvitløksmiksen:

    5 fedd hvitløk
    1ts cuminfrø
    1ts sort pepper (hel)

    Dette moses i en morter til det er en finkornet paste.

    Ellers skal maten bestå av dette:



    Altså:

    1 finhakket gul løk
    3 finhakkede tomater
    1 boks kikerter, skylt
    Hel Garam Masala
    Hvitløksblanding
    1cm ingefærrot, finhakket
    2 grønne chilli, utfrøet og finhakket
    1\2 ts gurkemeie
    3 ts Korianderpulver
    2-3 ts Mangopulver\Amchoor
    1\2 ts Paprikapulver
    1\2 ts Hing\Asafoetida
    1\3 Muskatnøtt, raspet
    En neve fersk Koriander

    Puh, en del krydder altså. Ikke alt av dette er nødvendig for et godt resultat, men jeg ville uansett prøvd å få tak i det meste. Det vanskeligste er nok Hing\Asafoetida og Amchoor. Hing gir en hvitløksaktig aroma og er ikke dødsviktig. Amchoor er viktigere. Dette er grønne umodne mango som er tørket og malt. Man kan bruke lime eller sitronsaft for å erstatte dette, men da må man opp i kvanta for å få samme resultat i surhet. Jeg kjøper disse krydderne online ( http://www.natco-online.com/ ).

    Ellers burde man få tak i det meste, også sort kardemomme, hos lokale asiamat-forhandlere.

    Så fremgangsmetode, og dette er ganske viktig:

    Varm ca 3-4ss matolje i en non-stick kjele:

    Når oljen er blitt varm har du i hel Garam Masala. Denne skal frese:



    Ha i løk og 1ts salt. Dette gjør at løken steker fortere.
    Når den er blitt blank, har du i Hvitløksblandingen, Gurkemeien, og Paprikapulveret.
    Stek 20 sekunder og ha i Grønn Chilli og Ingefær.

    Stek til løken begynner å få en svak gylden farge:



    På dette punktet skal du ha i tomater. Husk å holde varmen ganske sterk.
    Stek tomatene under stadig omrøring og ha i vann til det dekker:



    Ha i Korianderpulver, Mangopulver og Muskatnøtt, rør godt rundt og la dette koke hardt. Rør rundt en gang i blandt. Dette skal reduseres en del og koke ned til oljen begynner å separere seg fra blandingen i gryta:



    Dette tar mellom 5-10 min, avhengig av hvor fint du hakker tomater og løk.

    Ha i litt vann og ertene:



    Rør godt om, smak til med salt og fersk koriander. Juster krydderne om du synes det mangler noe. Kok dette en stund, gjerne 15-20min, men dette kan også nytes så fort ertene er blitt gjennomvarme og sausen er tykk.

    NB! Når det gjelder krydderbalansen skal ingenting stikke seg frem, men samtidig skal dette være ganske syrlig (mest pga lime eller sitron under servering). Noe av det viktigste er faktisk saltbalansen, da indisk mat stort sett faller fra hverandre smaksmessig uten akuratt passe salt. Derfor ser du ofte indiske kokker bruke godt med dette.

    Serveres med Nan, finhakket rødløk og lime eller sitronbåter som presses over.



    Nydelig! Proteinrik middag som metter, er uten konserveringsmiddel, kolesterol og annet herk. En stor favoritt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Emokid,

    Knall presentasjon med bilder. Tennene løper i vann, skal prøves. :D
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Så bra!

    En annen viktig ting. Skjær opp alt og ha ellers alt klart. Det går rimelig fort i svingene med denne maten.

    Føler dere for oppskriften på Nan også?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Ok, men det blir da uten bilder ;)

    3 nan:

    5dl mel (f.eks 3.5 dl hvetemel, 1.5dl rug, om man ønsker grovere)
    1ts salt
    1ts sukker
    1\2 ts bakepulver
    1 ts tørrgjær
    2 1\2 ss soyayoghurt
    2 ss rapsolje

    Bland alt det tørre først, ha så i yoghurt og rapsolje, fordel dette i det tørre med en stor skjed.

    Ha så i varmt vann, nok til at det blir en myk, elastisk deig. Jeg husker faktisk ikke mengden, da jeg alltid lager dette på "feelingen". Når du har rørt deigen sammen, tar du ca 1 ss olje i hånden og elter deigen med dette. Ikke bruk mel, da blir bare deigen hardere og i denne sammenheng dårligere.

    Hev lenge, helst over en time, minst til den har doblet seg i størrelse.

    Bakes ut i mel til tynne leiver (ca 5mm), og stekes helst i en Pizza Pronto eller lignende steinovner. Det går også i vanlig ovn, helst på pizzasten eller under grill. Varm i tilfelle stekeplate på forhånd. Stikkordet er uansett høy varme! Ferdig når den har brune felter både over og under. Skal være både sprø og myyyk. Mmmm.
     

    Triver

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Innlegg
    96
    Antall liker
    0
    Så veldig spennende ut.
    Har stort sett spist kikerter som hummus i sammen med babaganosh og andre småretter.

    Her må det jobbes med å få tak i Hing\Asafoetida og Amchoor :)
    Når alt er på plass blir det nok kokkelering. Kan tenke meg det ligger litt kokekjemi bak oppskriften din.
    Tumbs up. ;D

    Har samme instilling som deg, lager mye fra bunnen av, det blir noe helt annet en ferdig mat.
    Lager like til oksefond selv, som fryses ned i terningpose. Det du får i butikken er jo bare juks.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Dette så godt ut Emokid!
    Skal jogge bort på grønland i morgen og handle det som trengs ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Triver skrev:
    Så veldig spennende ut.
    Har stort sett spist kikerter som hummus i sammen med babaganosh og andre småretter.

    Her må det jobbes med å få tak i Hing\Asafoetida og Amchoor :)
    Når alt er på plass blir det nok kokkelering. Kan tenke meg det ligger litt kokekjemi bak oppskriften din.
    Tumbs up. ;D

    Har samme instilling som deg, lager mye fra bunnen av, det blir noe helt annet en ferdig mat.
    Lager like til oksefond selv, som fryses ned i terningpose. Det du får i butikken er jo bare juks.
    Oppdaterte posten med link til nettbutikken med krydder. Sida ser litt useriøs ut, men betalingen går trygt og pakkene kommer relativt fort. Også er det billig. Annet du evt ikke skulle finne kan du selvfølgelig handle her.

    Er en del kokekjemi og prøving\feiling her. Sett en del oppskrifter og videotutorials på dette, og dette er en blanding av alle metodene jeg har prøvd. Denne slår imo det meste jeg har spist på resturang ;)

    Har forøvrig god oppskrift på Hummus. Bare å rope!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.453
    Antall liker
    2.677
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Heisann

    Denne tråden var ny for meg, så får komme med et lite bidrag. La ut de samme bildene i min egen tråd, men skrev ikke så mye rundt selv matlagingen, så tar med noen ord også :)

    Fläskfilè (svinefile på norsk)
    Til to personer

    -Steikovn settes på ca 190C
    -Et stykk svinefile splittes på langs(ikke helt gjennom), smøres med kremost (vi brukes som oftest hvitløksmør)
    -Filèn snurres så inn med en pakke med baconskiver
    -Potet, for eks mandel, kuttes i skiver og fordeles i ildfast form, og krydres med salt og pepper. Fyll etter med ca en pakke fløte, og strø på et tynt lag ost.
    -Steiketermometer settes i filen, som igjen legges i en ildfast form.
    -Begge formene settes inn.
    -Når de har stått inn en stund, ca 30min, bruk eg å starte med soppen, som skjæres i skiver og steikes litt i ei varm panne. Når dem ha fått i farge, hell eg over ca en pakke med fløte, og krydrer en god del, og koker dette inn til sausen blir fin og god.
    -Filèn/potetene bør stå noen minutter å hvie før den skjæres i skiver/serveres
    -En god rødvin servers til selvsagt....

    (Nå ble ikke dette noen oppskrift av klasse, men da jeg lager dette litt på "gefyl", har jeg heller ikke noen notater å referere til.. Så dette ble litt mine egne huskenotater..)








    mvh Kai
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fy skamme seg for å gjøre meg sulten midt på natta ;D fantastiske bilder. Vil ha fleskfilet!!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Hehe, og jeg som trudde du var into Chana Masala ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Da er en ny på vei, hatt folk på besøk her i kveld som viste seg ganske fornøyd ;)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.260
    Antall liker
    6.513
    Ja, da var det duket for en av mine virkelige favoritter: Pav Bhaji. Pav Bhaji består av brød (Pav) og en potet-basert curry (Bhaji). Dette skal vist være veldig populært i India, men jeg har aldri sett den på menyen hos Indiske resturanter. Noe eksotisk for Ola Nordman, kanskje!

    Here goes!

    Først må man altså bake Pav. Pav er brytebrød\ryndstykker som stekes i vanlig ovn. Nydelige, myke, luftige rundstykker. Mm.

    Man trenger:

    8dl hvetemel
    1\2 ts salt
    1\2 ts sukker
    1 pakke tørrgjær
    3-4 ss margarin
    ca 4dl medium varmt vann. - Jeg lager dobbel porsjon på bildene!

    Løs opp salt, sukker og gjær i vannet og la det stå i noen minutter for å aktivere tørrgjæren. Bland så inn i hvetemelet med en stor, kraftig sleiv eller skjed. Deigen skal være ganske så myk og elastisk. Ikke noe hard pizzabunn dette altså!



    Smelt margarinet og hell dette over deigen. Bruk hendene og kna til margarinet har gått inn i deigen. Bruk skikkelig margarin:



    Sett dette til heving i opptil en time, til deigen har doblet størrelse.

    Ha deigen over på benkeplata og dryss med mel.



    Kna deigen litt før du deler den opp i like emner og lager runde baller du legger på bakepapiret slik:



    Etterhev i ca 45 minutter.

    Stekes på 200 grader i 20-30 minutter, gjerne litt lavt i ovnen. Ferdig når de har fått en gylden skorpe og lager en "hul" lyd når man tapper på dem med fingeren.




    Så til det morsomme; Bhaji!

    Denne retten kan man eksperimentere en del med og ha i det man selv liker best av grønnsaker og krydder. Først må man uansett lage sausen, eller masalaen, og da trenger man dette: (husk jeg lager dobbel porsjon på bildene)



    1 stor løk - hakket
    3 tomater - hakket
    1 cm finhakket ingefærrot
    2 grønne chilli, utfrøet og finhakket
    Hvitløksblanding - 4-5 fedd hvitløk, 1 ts cuminfrø og 1ts hel sort pepper mortes.
    1 klype Hing
    1\2 ss fenikkelpulver
    1 ss korianderpulver
    1\2 ss Mangopulver
    1\2 ts gurkemeie
    1\2 ts paprikapulver
    10-15 curry-blad\curryleaves

    Fremgangsmåte for saus\masala:

    Varm 3-4ss rapsolje i en kjele.
    Tilsett løken, H ing og 1 ts salt, fres til den blir blank:



    Ha i gurkemeien, paprikapulveret og hvitløksblandingen. Stek 20 sek.
    Ha i ingefær og grønn chilli. Stek til løken blir litt gylden:



    Ha i tomater og rør godt om, tilsett 1-2 dl vann og fenikkelpulver, korianderpulver og curryleaves.
    Dette skal koke ned til tomatene har mistet form og miksen er ganske så tykk. Ser da ca slik ut:



    Masalaen er da ferdig. Smak til med krydder og salt. Denne Masalaen skal være relativt salt da man skal ha i en del grønnsaker i neste steg.

    Grønnsakene:

    Jeg bruker:
    2 poteter
    1 gulrot
    1\2 blomkål
    1\2 aubergin

    Kutt opp i terninger og kok dette i 15-min, eller til det er helt mykt.



    Hell over i ett dørslag og rist av mesteparten av væsken. Ha det oppi kjelen med masalaen og mos grønnsakene med en potetmoser:



    Ja, dette kan jo se litt rart ut, men jeg kan love dere at det smaker himmelsk. Husk å justere krydderbalansen!

    Serveringen:

    Trikset med denne retten er å steke brødet i margarin i stekepanna. Del et brød i to og stek innsidene til de er gyldne og sprø. Server ved siden av varm Bhaji toppet med finhakket rødløk, frisk koriander og sitronbåter som presses over. NAM!

    Konsistensen av det sprø, myke brødet, den pikante, men glatte smaken av Bhajien og syra fra sitron. Har vann i munnen selv om jeg er stappmett og spiste dette for kun et par timer siden ;)

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    Det har vært høyt nivå på noen av postene nå - og det er jo hyggelig. Men det må jo ikke forhindre oss enkle sjeler fra å glede oss over enkel kokkelering.

    Her er min oppskrift på en omelett som slår det meste man får på hoteller osv (ikke at det sier så mye. Men noen ganger er det bare godt med omelett).

    1-2 challotlauker, finhakket
    1/2 - 1 rød chilli -av den vanlige typen. Smak deg fram til rett styrke. - finhakket. Det skal være litt spicy.
    2-3 egg, avhengig av sult. Vispes med 1-2 ts melk og ca 15 omdreininger med pepperkverna og passe med salt. Og 1/2 ss med olje av det foretrukne slaget. Jeg bruker solsikkeolje. Visp heftig med gaffel.
    1-2 skiver med hamburgerrygg, kuttet i passe små biter.

    Varm steikepanna til ganske høy temperatur. Hell oppi et par spiseskjeer av solsikkeolje eller tilsvarende.

    Hiv oppi løk og chilli. La det frese en stund. Spre det utover og hell over eggvisperiet. Det viktige med en luftig omelett er å bruke gaffelen til å flytte det som er rimelig ferdigstekt inn til midten. Når det det er fast fase i bunnen hele veien skal hamburgerrygg-bitene legges på den ene halvdelen. Deretter skal en halvdel av omeletten foldes over kjøttbitene.

    Så er det bare å trekke stekepanna av plata, klargjøre et par skiver med godt smør, en eller to velsmakende tomater (tomater og egg == sant). Og hive omeletten over på tallerkenen.

    Noen ganger er egg det beste i verden. Og det er da man skal kjøre dette løpet 8)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Egg er godt, og virkelig favoritt hos meg er spansk potetomelett, tortilla. Men den må lages på riktig måte!

    Ingredienser

    1 flaske GOD olivenolje, så god du ser deg råd til å bruke, en med masse olivensmak
    egg, 6-8 egg, solegg eller frittløpende egg av god kvalitet. Ikke fra kjøleskapet, egg skal ikke inn der
    kokefaste poteter med god smak
    2 cepaløk
    godt salt, gjerne maldon

    Det er det hele, ingenting mer skal brukes, ikke krydde eller noen tilsetninger, det er viktig!

    Skjær poteter i skiver på ca 1cm tykkelse, kutt løk i ringer
    Ha dette i en stekepanne og tilsett noen dl olivenolje, kanskje 1/2l eller så (den siles fra og kan brukes senere)
    Surr dette i ca 20 minutter, det skal ikke steke men småputre til potetene blir møre
    sil av oljen og ta vere på den, temperaturen har vært så lav at den er like god til annet bruk fremdeles
    tørk av stekepannen
    ha poteter og løk i en bolle og tilsett salt, det går med endel salt til dette, beynnn med ca 1ss maldon og se fra der
    kakk i eggene i og rør det hele sammen

    varm opp stekepannen på litt høyere varme nå og bruk en ss eller så av oljen
    hell massen i pannen og strk omeletten, den skal ikke steke for hard men få en lett gylden farge, varm den kun til eggene er stivnet, ikke mer!
    Bruk et stort fat som hjelp til å snu den når den er litt over halvgjennomstekt,m og gi en runde på den andre siden også
    ta den av varmen og legg den på et fat til kjøling
    Det er ikke lov å smake før det er gått minst 30 minutter, og gjerne lenger, om det er akkurat litt lunk igjen i den er det perfekt
    Skjær i kakestykker og server

    Denne blir utrolig saftig og med en nydelig smak av ingrediensene som er brukt. Oljen er en viktig del av smaken her, derfor er det viktig å bruke god kvalitet, og igjen ikke fall for fristelsen å tilsette flere ingredienser!

    Vil man ha noe til er litt brød og smør godt
     
    N

    nb

    Gjest
    Andeconfit. En fransk bondeklassiker til glede for nye lesere:

    Man tager følgende:

    Dag 1
    Andelår (jeg pleier å lage 8-12 stk i gangen, det tar litt tid og holder uansett i evigheter).
    Krydre raust (og da mener jeg raust) med salt, timian, rosmarin, pepper og hvitløk
    Legg i en form med folie over eller i en plastpose, og la ligge et døgn i kjøleskapet.

    Dag 2

    Skyll av lårene og tørk de med kjøkkenpapir.
    Legg lårene i en kjele og dekk med andefett/gåsefett. Det er meget viktig at kjøttet er HELT dekt av fett. Med prisen på slikt fett her i landet, så er det faktisk billigere å fylle eventuelle hull med kapp av andelår. Disse småbitene bruker man i så tilfelle senere til å lage den også eminente franske bonderetten cassoulet (bønnegryte, jeg kommer tilbake til den).

    Innimellom lagene med andelår er det fint med noen lauberblader (jeg bruker ca ett pr fire lår), hele pepperkorn og hele hvitløksbåter, samt fersk rosmarin om man har det

    La stå å putre i 4-8 timer. Jo lengre jo bedre. Enkelest er å sette kjelen i stekeovnen på 90-100 grader, så passer retten seg selv.

    Ta forsiktig ut lårene som skal serveres og fres i panne eller i ovn for å få sprøtt skinn. Du er nå den stolte innehaver av noe av det møreste som finnes, en god andeconfit skal gå nærmest i oppløsning om man pirker i den med gaffelen.

    Server med f.eks gulrøtter og stekte poteter og kraftig rødvin. Pynt med fersk rosmarin for estetikken.

    Bon Apetit!

    Saksopplysninger:
    - Andefett fås til en vanvittig pris på delikatesseforretninger, eller til en mer levlig pris på Smart Club. Muligens også på velassorterte dagligvareforretninger som Ultra.
    - Andelår ditto. For øvrig et godt tips til de som drar på harryhandel, frossne andelår fra Frankrike koster ingen ting i Sverige. Ditto med andebryst
    - På gamlemåten kan man oppbevare lårene i fettet, det holder i månedsvis i en tett boks - kjøttet må da være fullstendig dekket av fett. Ellers kan man fryse de sammen med litt av fettet.
    - Vil man jukse, så har Smart Club ferdig andeconfit, jeg har ikke testet den, men det er lite som kan gå galt med en så enkel rett, så den er sikkert finfin.

    Om man fryser, SÅ IKKE HELL UT FETTET! Fryser man det, kan det brukes igjen og igjen. Andefett er kanskje det beste fettet å bruke til steking siden det har mye god smak. Glimrende til grønsaker, svinekjøtt og younameit.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    En omelett kan også være god med tynne skiver artisjokk-hjerter som har ligget noen minutter i sitron saft. + litt safran
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    En omelett kan også være god med tynne skiver artisjokk-hjerter som har ligget noen minutter i sitron saft. + litt safran
    Det høres godt ut. Artisjokk er forøvrig knallgodt i brødskiver/baguetter sammen med smakfullt grønt f.eks. rukkola og eikebladsalat og serranoskinke med noen dråper god olje og eddik.

    Ferske artisjokker trukket i saltvann der man river av ett og ett blad og dypper de møre endene i en god beurre blanc er i seg selv en koserett av dimensjoner. Drikk noe godt og hvitt til.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Elsker spanske tapas, også å lage de.
    Kombinasjonene og variasjonene er uendelig. Artisjokkene hadde sikkert funka i omelettoppskriften din over.

    Aiaiai. Blir sulten av det her gitt.
    Fikk brått lyst på en spaniatur, begynner å gå tom for basisråvarer(pølser/skinke/ost). Burde få fyllt opp før balkongsesongen setter inn.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Elsker spanske tapas, også å lage de.
    Kombinasjonene og variasjonene er uendelig. Artisjokkene hadde sikkert funka i omelettoppskriften din over.

    Aiaiai. Blir sulten av det her gitt.
    Fikk brått lyst på en spaniatur, begynner å gå tom for basisråvarer(pølser/skinke/ost). Burde få fyllt opp før balkongsesongen setter inn.
    Tapas kan man lage med norske råvarer også.

    Blåskjell f.eks.

    Noe av det beste som fins når de er store og saftige. Kan varieres ganske mye, men et kilo gode skjell med litt brød til og noen kalde pils er svarte i meg alt man trenger til en balkong i solen :)

    Og send en dykkervenn ut for å sanke kamskjell, åpne dem rett før servering og kutt dem rå i syltynne skiver mens de ennå lever. Server straks med litt soya, wasabi og flak av syltet ingefær og nytelsen er ekstrem.

    Serveres med kjøleskapskalde votkashots og dertil egnede 7" :) (Eller ideelt poteen.. mon dieu.., hvis man greier å få tak i det)

    Summer's .... coming home!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    Etter en heller ordinær biff i urolige omgivelser er jeg passe mett.

    Allikevel så får jeg tunge-i-vann-vibber av de siste postene her.....

    Akk; Hva hadde livet vært uten god mat & drikke (og hifi - og golf - og ski - og familie - og jobb - og venner)???
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Elsker spanske tapas, også å lage de.
    Kombinasjonene og variasjonene er uendelig. Artisjokkene hadde sikkert funka i omelettoppskriften din over.

    Aiaiai. Blir sulten av det her gitt.
    Fikk brått lyst på en spaniatur, begynner å gå tom for basisråvarer(pølser/skinke/ost). Burde få fyllt opp før balkongsesongen setter inn.
    Tapas kan man lage med norske råvarer også.
    selvsagt, men manchego er manchego, og chorizo er chorizo.
    Selvsagt kan det kjøpes her, men prisdifferansen blir fort en flybillett eller to. ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ErosLoveking skrev:
    selvsagt, men manchego er manchego, og chorizo er chorizo.
    Mm ja, kan få dem her også. Er du i Bergen så stikk innom Colonialen

    Grillet varm chorizo, myk saftlig og krydret sammen med en skarp men rund manchego er ikke å forakte nei.. Sammen med kjøleskapskald Manzanilla... joda.. verdt en tur er det. :)

    En fin tilleggsservering:

    Kutt noen riktig god tomater i båter, hakk noen syltede hvitløk i småbiter og strø på dem. Hell over noen dl god olivenolje. Sett i kjøleskapet noen timer og server på en varm og solfylt dag. Alene, som forrett, snacks eller som tilbehør til overstående.



    Selvsagt kan det kjøpes her, men prisdifferansen blir fort en flybillett eller to.
    Kan lett bli det om man skal kjøpe i bulk i hvertfall, men slike prisdiferanser er ganske så teoretiske. Kontoen er alltid ganske mye mer slunken etter en slik tur enn når man på forhånd satt og regnet på det hele. ::)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Har akkurat dunket sammen to-tre liter limoncello. Første prøvesmaking skjer i august.

    7dl 60% sprit.
    5dl vann
    0,5kg sukker
    Skallet av 11 italiense sitroner. (Kjøpt på den lokale Centraen).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    65finger skrev:
    Har akkurat dunket sammen to-tre liter limoncello. Første prøvesmaking skjer i august.

    7dl 60% sprit.
    5dl vann
    0,5kg sukker
    Skallet av 11 italiense sitroner. (Kjøpt på den lokale Centraen).
    Deilig :) Kalde i høye småglass sammen med nystekte Biscotti :p

    Agugst er en fin måned!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Ser frem til august ja :) Biscotti skal eltes sammen! fint tips :)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    Selvsagt kan det kjøpes her, men prisdifferansen blir fort en flybillett eller to.
    Kan lett bli det om man skal kjøpe i bulk i hvertfall, men slike prisdiferanser er ganske så teoretiske. Kontoen er alltid ganske mye mer slunken etter en slik tur enn når man på forhånd satt og regnet på det hele. ::)
    Tenk på moroa du får på kjøpet! ;)

    En annen ting jeg også kjøper med, og som jeg kun har sett i Spania, er en sukkergele (?) som er veldig god i kombinasjon med en skarp manchego på et lite stykke brød.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    3.602
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Har akkurat dunket sammen to-tre liter limoncello. Første prøvesmaking skjer i august.

    7dl 60% sprit.
    5dl vann
    0,5kg sukker
    Skallet av 11 italiense sitroner. (Kjøpt på den lokale Centraen).
    Se der! En som har skjønt det. Drikkes iskald av små glass etter tunge måltider, være seg kjøtt eller fisk. (Jeg angrer hver gang jeg ikke tar med meg en flaske limoncello hjem fra Italia).

    Til gjengjeld lager jeg en brukbar sitronsorbetto. Gjør samme nytten med plenty vodka i.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn