Diverse DNB MØKKA BANK ?

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Har nyss fått mail fra SBanken der de med hyggelig tone forteller meg at det er en fordel for alle at vi nå samles under ett tak, også kjent som DNB. Det er gode grunner til at jeg forlot DNB for en god del år siden, og jeg tenker meg IKKE dit igjen.
Lastet ned Bulder app, for så å oppdaget at Bulder ikke har vanlig nettbank, slik at alt må håndteres via mobiltelefonen... Sorry, det gidder jeg bare ikke.
Så hvor går jeg nå? Har lett litt rundt, og alle banker jeg finner har ganske høye kostnader og gebyrer, og jeg kjenner at jeg får en god del irritasjon underveis i søkeprosessen.
Noen gode forslag på dette fantastiske og allvitende forum? :)
 

tob

Medlem
Ble medlem
09.12.2013
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
5235 Rådal
Torget vurderinger
2
Har nyss fått mail fra SBanken der de med hyggelig tone forteller meg at det er en fordel for alle at vi nå samles under ett tak, også kjent som DNB. Det er gode grunner til at jeg forlot DNB for en god del år siden, og jeg tenker meg IKKE dit igjen.
Lastet ned Bulder app, for så å oppdaget at Bulder ikke har vanlig nettbank, slik at alt må håndteres via mobiltelefonen... Sorry, det gidder jeg bare ikke.
Så hvor går jeg nå? Har lett litt rundt, og alle banker jeg finner har ganske høye kostnader og gebyrer, og jeg kjenner at jeg får en god del irritasjon underveis i søkeprosessen.
Noen gode forslag på dette fantastiske og allvitende forum? :)
Jeg bruker Storebrand bank. Der ordnes alt på nett.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Hvilke kostnader og gebyrer er det som brukes rundtomkring? Spør i uvutenhet siden jeg ikke har betalt noen av sorten på evigheter
Kortkostnader, uttak minibank i utlandet, betalingsgebyrer, etc. Har heller ikke sett stort av dette i Sbanken, mens DNB hadde flust av det.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Googlet og gjorde slag i saken. Er nå kunde hos Sparebank1 Østlandet.
Jævelig dyre bankkortgebyr der (295,- / kort / år), men det er visse fordeler som LO-medlem, så det får jeg leve med da. Motvillig, men dog.

Blir alltid en del surr når man skal flytte godt innarbeidede bankrutiner, men nok er nok, DNB. Jeg har hengt med helt siden Postbanken, og de har stedig og sikkert føkka opp det meste i tur og orden. Nå er de i gang igjen, jeg vil ikke la dem gjøre dette vanskeligere enn nødvendig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Da DNB kom med kvartalstallene sist skrev alle avisene om hvor grådige de er, at de tar superprofitt og flår kundene.
Dette til tross for at resultatet var så svakt at aksjen stupte med over 10 % rett etterpå, og på boliglån tjener de knapt penger.
:LOL:
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Fikk samme mail, men jeg oppfattet at det var et valg om å bli værende i "konseptet Sbanken". Jeg skal forsøke å finne ut hva det er. Å bli kunde i DNB er uansett ikke noe alternativ...
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Hva er det som gjør et kundeforhold med DnB så uaktuelt? Jeg regner med at det kun er kostnaden på banktjenestene som betyr noe for privatpersoner og da har DnB for meg var blandt de beste. Faktisk også den desidert mest fleksible banken, uten at jeg blir noe mer lojal av dette.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Har ikke lukket konto hos Sbanken enda da jeg har noen fond hos dem. Men jeg flyttet pengene som var på bok hos dem til Bulder. Som etter spørsmål fra kunder nå utbetaler innskudsrente dem skylder kundene hver mnd. Som gjør det enkelte å se rente av rente som jeg mistenker bortfaller når Sbanken utbetaler årlig.

Bulder betaler også full rente på sparekonto fra første krone og man kan betale regninger fra sparekontoene som har "høy" rente så slipper man dille med å overføre mellom konti slik som i Sbanken.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Som etter spørsmål fra kunder nå utbetaler innskudsrente dem skylder kundene hver mnd. Som gjør det enkelte å se rente av rente som jeg mistenker bortfaller når Sbanken utbetaler årlig.
Rentes rente får du uansett. Kapitaliseringsfrekvens (månedlig / årlig / watever) har ikke noe å si sånn sett. Enhver rente kan regnes om til årlig effektiv og man må gjøre det for å sammenligne. Det er bedre å få 4% nominelt med månedlig kapitalisering enn hva det er å få 4% nominelt med årlig kapitalisering,

4% månedlig og 4.075% årlig er det samme bare for å ta et eksempel. I Norge er vel alle pålagt å oppgi årlig effektiv sats for alle renter og sånn sett kan man sammenligne direkte. Hva som faktisk er effektiv rente avhenger også av eventuelle termingebyrer, om noen, men det er mest aktuelt på lån.

Om man er opptatt av høyest mulig rente på bankkonto så finnes det bedre alternativer enn Bulder forsåvidt, månedlig kapitalisering eller ikke.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg har både DNB og Sbanken. Sbanken for å betale regninger osv - og DNB for aksjer & fond. Spent på hva slags endringer det blir. DNB var noe skikkelig dritt tidligere med avgifter på regningsbetaling osv. - derfor jeg begynte å bruke Skandiabanken for mange år siden

Så har jeg Santander for sparing høyrentekonto.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
God poeng @weld77 - det fremkommer ikke tydelig i avtalen hva som gjelder hos Bulder.

Ellers enig i tidligere poster. At Bulder mangler vanlig nettbank er en svakhet om man nytter regnskapsprogram eller har mye faktura på papir. Eller vil jobbe med aksjer og fond er det heller ikke spesielt godt å knotte med telefontastatur.

Samt de har ikke verdens smarterste sikkerhetsekspert på huset som fortsatt ikke lar oss logge på med pinkode. Fikk dustesvar fra kundestøtte der man argumenterte at fingeren min var mer unik enn en pinkode. Det er vel ingen som sender verken pinkoden eller fingeren over nettet til banken? Haloooo?

Jeg spurte om dem tok ansvar og refunderte penger om jeg sovnet i fylla, eller ble slått i hue og noen tømte kontoen min ved å benytte fingeren min uten samtykke. De ønsket ikke gå i en slik hypotetisk dialog. Neivel, så man forsøker ikke lage hypotetiske scenarier når man planlegger sikkerhet?
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Hva er det som gjør et kundeforhold med DnB så uaktuelt? Jeg regner med at det kun er kostnaden på banktjenestene som betyr noe for privatpersoner og da har DnB for meg var blandt de beste. Faktisk også den desidert mest fleksible banken, uten at jeg blir noe mer lojal av dette.
I mitt tilfelle er det en lengre historie. Hadde Postbanken, vaar fornøyd. Den ble overtatt av DNB, så begynte gebyrene, så begynte endringer til det verre på det aller meste av disposisjoner. Hadde etter noen få år en skikkelig uheldig episode der kundeservice hadde lovet meg gebyrfri disposisjon av lønnskonto, men oppdaget at gebyrene var skyhøye. Ringte kundeservice og bad dem om tilbakeførsel av noen tusenlapper de hadde rappa, men det ble dårlig stemning, så jeg byttet til SBanken, og forbannet meg på at DNB aldri mer skulle få rappe penger av meg. Men det ser ut til at de er på sporet igjen. Jeg har ikke tenkt til å la dem kødde dette til enda en gang.
Akkurat nå ser de ut til at jeg får mer kostnader ved overgang til Sparebank1, men om jeg også flytter lånet, sparer jeg omtrent 14000,- / år, så jeg kjører på nå.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.081
Antall liker
2.540
Jeg bruker utelukkende bulder appen til vanlige bankting, har dog ingen papirfakturaer eller regnskapsprogram.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Fikk samme mail, men jeg oppfattet at det var et valg om å bli værende i "konseptet Sbanken". Jeg skal forsøke å finne ut hva det er. Å bli kunde i DNB er uansett ikke noe alternativ...
Det er i høyeste grad nokså uklart:

Selv om du har brukt produkter og tjenester både fra DNB og Sbanken tidligere, synes vi det ser ut som du hører mest hjemme i et av DNB sine øvrige programmer. Det du har av produkter og tjenester i Sbanken, vil derfor bli samlet for deg i DNB våren 2024.
Javel, så hva skal det bety, liksom? Det har jeg ikke tenkt til å finne ut, hvilket jeg har forklart DNB på høflig vis.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
På generelt grunnlag er det litt morsomt at det klages på boliglånsrentene rundtomkring. Bankenes marginer på boliglån har knappest noen gang, om noen gang i de hele, vært lavere enn hva de er nå om dagen. Isolert sett er boliglån på grensen til å være tapsprosjekt så dersom den store delen av ens bankengasjement er et boliglån så har man mest sannsynlig liten til ingen grunn til å klage.

3 måneders NIBOR ligger rundt 4.7%, så har boligkredittselskaper et påslag på 0.4-0-5% for finansieringen av disse og så er det noe kapitalkostnader og overhead for å administrere hele sulamitten. De beste boliglånene med flytende rente ligger på rundt 5.2%-5.3%. så da er man ganske nærme null netto margin til banken.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Chattet med Sbanken, og det var pga boliglånet som jeg har (nå hadde) i DNB at de ønsket å flytte meg til til DNB.
Uten det, så skal jeg automagisk bli værende i Sbanken. Vi får se, her gjelder det å følge nøye med...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg har ikke noe lån - vil jeg da kunne bruke Sbanken kun som en nettbank (betale regninger osv) også videre? Eller forsvinner den?
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg oppfattet at den vil fortsette, men i hvilken form er ikke godt å si. Eierne vil nok gjøre sitt beste for å få flyttet så mange som mulig til seg...
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er litt inhabil i min vurdering av Bulder, siden jeg har vært kunde der i 2 år nå.
Det som jeg synes er fint med Bulder, er at utbytte blir betalt til oss kunder, ikke aksjonærer.
Så om du har lån eller innskudd i Bulder/SPV, så får du utbytte som en ekstra bonus.

En trenger ikke knote på mobilen med appen, de fleste av oss har vel et nettbrett?:oops:

Selv er jeg glad for at jeg har avsluttet mitt forhold til DNB, for de fleste av oss finnes det flere gode alternativer, enten det gjelder sparing eller lån.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Broder'n har fått mail fra DnB også. Der blir overføring fra DnB til Sbanken. I deres tilfellet har de lønnskonto og lån i Sbanken men sparing og regningsbetaling i DnB.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg ser nå at jeg fikk en e-post tidligere i uken - hvor det står at de synes det ser ut som jeg hører mest hjemme i DNB. Og at det jeg har av produkter og tjenester vil bli samlet for meg i DNB våren 2024.

De skriver også at de ikke er sikre på at det er det mest riktige for meg - de vet ikke hva jeg selv ønsker.

Jeg ønsker meg en gebyrfri nettbank, slik jeg har nå.

De skriver at jeg kan ringe de om dette - tror jeg får gjøre det.
 

S.E.T.

Medlem
Ble medlem
23.04.2021
Innlegg
7
Antall liker
8
Sted
Romerike
Som kunde i DNB og Sbanken har jeg fått beskjed om at jeg flyttes til Sbanken, da jeg passer best der..
Jeg har rammelån og brukskontoer i Sbanken, og aksjer i DnB.

Ringte Sbanken og spurte om det var mulig å fortsette og være kunde i begge banker, svaret var at nei, man kan kun være kunde i en av bankene..

Ringte kundeservice hos DnB, samme svar der. På spørsmål om jeg da måtte bruke en konkurrerende bank til aksjer ble kundebehandler svært usikker, og måtte snakke med noen. Etter fem minutters venting fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noe svar til meg nå, men at de skulle komme tilbake til meg.
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.294
Antall liker
2.506
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Interessant, i farten så glemte jeg at jeg har en liten aksjefond sak i DNB. Skal bli interessant å se om den skaper forviklinger ...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg ringte Sbanken og de sa at man bare kan være kunde i en av bankene.

Jeg fortalte at jeg var veldig fornøyd slik det var i dag - gebyrfri nettbank i Sbanken og aksjehandel i DNB. Personen fortalte at det var mange som har det slik - er kunde i begge bankene.

Han sa videre at det er tidlig i prosessen og at det vil komme mer info videre.

Jeg fortalte at jeg ville finne meg en annen gebyrfri nettbank hvis jeg mister Sbanken - å bruke DNB for dette er uaktuelt.

Fikk litt inntrykk av at ikke alt er avgjort - får følge med.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.643
Antall liker
10.209
Jeg ringte Sbanken og de sa at man bare kan være kunde i en av bankene.

Jeg fortalte at jeg var veldig fornøyd slik det var i dag - gebyrfri nettbank i Sbanken og aksjehandel i DNB. Personen fortalte at det var mange som har det slik - er kunde i begge bankene.

Han sa videre at det er tidlig i prosessen og at det vil komme mer info videre.

Jeg fortalte at jeg ville finne meg en annen gebyrfri nettbank hvis jeg mister Sbanken - å bruke DNB for dette er uaktuelt.

Fikk litt inntrykk av at ikke alt er avgjort - får følge med.
Jeg kjenner lusa på gangen.
DNB har aldri gjort et velfungerende godt produkt bedre for kunden. Jeg er ferdig med dem. Igjen. Det er da som f... at de skal følge etter meg bare for å rasere de gode bankene som har vært solide leverandører av gode tjenester.
;)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Veldig irriterende denne sammenslåingen :(

Jeg sjekket litt om gebyrer for DNBs nettbank - de har kuttet en del der - siden sist jeg sjekket - omtrent 20 år siden 😁

Samtidig har min nettbankbruk endret seg en del på disse årene. Jeg får regne litt på det og se hvordan jeg kommer ut av det - hvis jeg bruker DNB som nettbank. For 20 år siden sparte jeg rundt 1,5k årlig på å bytte til Skandiabanken.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.235
Jeg kjenner lusa på gangen.
DNB har aldri gjort et velfungerende godt produkt bedre for kunden. Jeg er ferdig med dem. Igjen. Det er da som f... at de skal følge etter meg bare for å rasere de gode bankene som har vært solide leverandører av gode tjenester.
;)
Du bør egentlig holde deg hos DNB, så slipper du at de kjøper banken du ellers velger.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Seså, da var innkommende pengestrøm til Sbanken avstengt også. Så da er det kun noen tapsfond igjen der. Spørs om det ikke er like greit å avslutte dem også.

Noen som vet om det er mulig å flytte fond fra Sbanken til Bulder med noen enkle fingertrykk? Evt størrelseorden på kostnader forbunded med det?
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Noen som vet om det er mulig å flytte fond fra Sbanken til Bulder med noen enkle fingertrykk? Evt størrelseorden på kostnader forbunded med det?
Du kan generelt flytte aksjesparekonto mellom aktører, men da må du flytte alt eller ingen ting på den. Dersom du avslutter kontoen og den er i minus på så får du skattefradrag for de realiserte tapene trur eg.

Det kan være enkelte begrensninger - eksempelvis kan man kun flytte KLP-fond dersom man vil flytte AKS-kontoen sin til KLP, ting som ikker er KLP-fond vil da bli solgt i markedet i flytteoperasjonen.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Hehe veldig rart, hun har vel bedre rente i egen bank? Ansattrente ligger vel 1% deromkring under oss andre
 
Topp Bunn