Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.753
    Torget vurderinger
    1
    :unsure: "Skal du ha mat" spurte hun og som det stuttjukke matvraket jeg er så svarte jeg "JA!", slapp alt jeg hadde i hendene og småløp opp trappa for å spise. Nå er Tøffeltor tilbake i kjelleren både mett og antageligvis enda litt tykkere…😋 😂
    Hm det er vel like godt å få installert en mat heis til kjelleren. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lp og Rock n Roll det er sjangeren som for meg, som fikk meg innpå det herre bomull greiene. Og sjøl om eg har prøvd å kome meg ut av det, så klare eg ikkje å gjere det. For meg er det monge sjangre som er litt sånn hipp som happ på kva måte eg spelar frå. Strømming, cd, rippa fila eller vinyl. Akkurat nå rock og metal så er det heilt klart vinyl eg lika best.

Det du kan vurdere.... Er en spelar nr 2 med en rimelig PU. Gjerne en MM sidan du bruke Hana ML på Mcintosh, slik at du kan spele vinyl etter nokre tuborg også. Blir nok slik i den nye leligheita mi også. En edru spelar og en litt småbrisen spelar.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Lp og Rock n Roll det er sjangeren som for meg, som fikk meg innpå det herre bomull greiene. Og sjøl om eg har prøvd å kome meg ut av det, så klare eg ikkje å gjere det. For meg er det monge sjangre som er litt sånn hipp som happ på kva måte eg spelar frå. Strømming, cd, rippa fila eller vinyl. Akkurat nå rock og metal så er det heilt klart vinyl eg lika best.

Det du kan vurdere.... Er en spelar nr 2 med en rimelig PU. Gjerne en MM sidan du bruke Hana ML på Mcintosh, slik at du kan spele vinyl etter nokre tuborg også. Blir nok slik i den nye leligheita mi også. En edru spelar og en litt småbrisen spelar.
    Hvordan låter en småbrisen spiller? :unsure: 😂

Neida det er jo i utgangspunktet en fin tanke, men jeg har ikke plass til en ekstra spiller. Hvis jeg hadde hatt rack i dobbel bredde så hadde det gått, men ikke som det står nå. Når promillen stiger så blir man gjerne litt mer utålmodig også og da passer det uansett fint å stenge av platespilleren sånn at det kan skiftes sanger i høyt tempo fra mobilen :giggle:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har spilt en del plater både i går og i dag, altså med og uten Tuborg. Så har jeg sammenlignet en del mellom Spotify og platespilleren, men har holdt meg til tre plater. Det er fort gjort å bli lurt av ulikt nivå på ulike kilder og jeg har høyere nivå på platespilleren enn fra streaming, men uansett så synes jeg at det spiller bedre fra platespilleren hver gang jeg sammenligner. Lyden er mer åpen og lydbildet er større. Dette er bare en uhøytidelig sammenligning gjort for gøy, men jeg faller som sagt ned på det samme hver gang og jeg er litt overrasket over dette. LP‘ene er for øvrig originale førstepressinger (hvis jeg husker riktig) som jeg tidligere har kjøpt på eBay og streamer er en Auralic Aries G1 som kjøres inn på DAC’en til MCD12000 via coax kabel.

IMG_9237.jpeg
    IMG_9253.jpeg
    IMG_9260.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I sin tid så begynte jeg å samle på 1. pressinger til Motorhead på UK/Europeiske pressinger, Kiss på USA pressinger og AC/DC på Australske/Europeiske pressinger. Jeg ga meg ikke før jeg hadde alle platene til disse tre gruppene i tilnærmet strøkne eksemplarer på selve LP’en, men noen små merker er det på enkelte av coverne. Dette ble uansett ganske kostbart da disse platene ikke er så enkle å oppdrive i såkalt "NM condition" og jeg hoppet av det toget etterhvert.

Her er førstepressingen til den første Motorhead platen. Etter å ha fulgt med ganske lenge på ebay så dukket det opp et tilnærmet strøkent eksemplar i Frankrike. Det ble auksjon og den vant jeg. Det er såvidt jeg tørr å spille den, men jeg måtte ha en gjennomspilling fant jeg ut. Dette er ikke noe man setter på for å imponere noen med lyden, men det jo litt artig å ha. Prisene har uansett steget ganske bra siden jeg kjøpte min. Gjennomsnittspris på €1650 / $1833 😅

EECEC75F-4ABD-4F8D-8ABF-6A65BB8C5DC4.jpeg
    5F7C5C83-0657-49E0-BE4C-49C9307B27C6.jpeg
    02C55730-D441-4D9C-8AFC-F0EA1D96F025.png
    6DB34AD8-76C1-40C7-BB55-A353A0E40050.png
    82CF3E16-3051-42B0-8DFC-03003F18FFC8.png

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så blir det nok til at MC2000 settes vekk snart. Jeg kunne godt spilt på den en stund, men det blir litt "tungvindt" å betjene platespilleren med den kolossen i midten. Det varmer for øvrig godt på leggene når jeg står og skrever over den mens jeg bytter plater, men heldigvis så har jeg en sval og god kjeller så det betyr ikke noe sånn sett :giggle:

BE6F9391-A215-435F-AF1A-109262F66705.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da er MC75‘ene koblet inn igjen og så blir det god plass til å betjene platespilleren fremover. Selv med rør i hele kjeden så er det knapt mulig å høre en svak antydning til sus i diskanten på Klipschorna når man legger øret helt inntil og det gjelder både med MC75 og MC2000. Flotte forsterkere er det i alle fall etter mitt skjønn selv om det ødelegger litt med tilkoblingene på siden av MC75’ene hvis man skal være litt pirkete :)

B68E1356-10A9-42D1-A5AD-8D117E366C11.jpeg
    DFBD6F16-02DC-4730-85EB-91D19DB990C4.jpeg
    515996C1-67A4-475D-BEA8-0F3F766A04B2.jpeg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.694
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Synes ideen med en bilig PU å spille på når promillen øker, var god. Sikt deg inn på en MM. De har alle utskiftbar nålefane. Dessuten kan de låte skikkelig bra.

Mvh

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Synes ideen med en bilig PU å spille på når promillen øker, var god. Sikt deg inn på en MM. De har alle utskiftbar nålefane. Dessuten kan de låte skikkelig bra.

Mvh
    Ja ideen var god, men jeg ender nok ikke opp med to spillere. For ikke så lenge siden så hadde jeg tre spillere, men jeg solgte alle dem og kjøpte den jeg har nå :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.694
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ja ideen var god, men jeg ender nok ikke opp med to spillere. For ikke så lenge siden så hadde jeg tre spillere, men jeg solgte alle dem og kjøpte den jeg har nå :)
    Ser den, men et er ikke så mye jobb å skifte PU. Og som jeg skrev, det finnes mange vellydende (relativt) billige PUer. Sett på en sånn en, og du slipper å gå over til digitalis etter noen øl. :)
    Mvh

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    5.753
    Torget vurderinger
    1
    Hva med vacumrør som sender Tuborg ned til kjelleren, slik de sendte post og prøver på sykehus og kontorer. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Hva med vacumrør som sender Tuborg ned til kjelleren, slik de sendte post og prøver på sykehus og kontorer. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
    Rørpost heter det. Vi hadde et slikt anlegg på jobben og det var stort sett bare problemer. Var et firma i Oslo som hadde service på dette og de kunne nesten ingen ting. Vi hadde over 25 stasjoner på vårt anlegg,

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikkje 2 platespelarar.. Kva med 2 armar på den du har? Veit ikkje om du kan ha det... Men det er jo ofte pickupen og sjølve cantiliver som får trøkket om man hive innpå en del... Snakker om erfaring her.

Evnt en spelar på vegg kan no kanskje være mogelig ser eg å bilete. Uansett så er det gøy å sjå at vinyl har tatt litt tak i deg. Du hører nok akkurat det same som eg hører. 1mnd igjen her no til eg flytta, så då blir det raskt oppsett av anlegget og vinyl. Må berre skaffe meg en platespelar igjen...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ikkje 2 platespelarar.. Kva med 2 armar på den du har? Veit ikkje om du kan ha det... Men det er jo ofte pickupen og sjølve cantiliver som får trøkket om man hive innpå en del... Snakker om erfaring her.

Evnt en spelar på vegg kan no kanskje være mogelig ser eg å bilete. Uansett så er det gøy å sjå at vinyl har tatt litt tak i deg. Du hører nok akkurat det same som eg hører. 1mnd igjen her no til eg flytta, så då blir det raskt oppsett av anlegget og vinyl. Må berre skaffe meg en platespelar igjen...
    2 armer hadde vært bedre enn 2 spillere, men jeg har ikke den muligheten på MT5. Ting kan forandre seg fort her i gården, men som jeg ser det nå så er det ikke aktuelt med to spillere. Som jeg skrev litt over her så har jeg også en del dyre 1. pressinger og det er også et moment å unngå hakk i disse hvis man skulle være uheldig/uforsiktig. Jeg får heller holde meg til digitalis som tkr kalte det når det har blitt noen Tuborg :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir også litt feil å spele en 2000kr plate på en 3000kr platespelar synes eg,..

Og ser for all del ulempa med 2 spelarar. Men er nok det eg går for sjøl etterkvart. Har tatt knekken på en for meg dyr PU pga nokre pils som eg strengt tatt ikkje hadde bruk for, straffa seg greit det...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Sånn generelt så kommer uansett streaming til å være foretrukket avspillingsmedie for min del. Jeg er alt for lat og bekvem til å skifte plater hele tiden selv om jeg foreløpig finner lyden litt bedre. Jeg ser mer for meg å starte fint og rolig med noen plater før Tuborgene og digitalisriggen tar over :giggle:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    72.739
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spiller aldri vinyl hvis jeg har drukket meg bedugget. Heldigvis ordner det seg selv, jo mere jeg drikker, jo latere blir jeg. Da blir streaming.
    Omvendt her. Er såpass lat at det alltid streames……..frem til jeg har tatt meg et par øl og blir såpass lett og leken at jeg mosjonerer både meg selv og platespilleren 😆

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    De to eg har..... Søren de var gode. Har 1 til så er det tomt... 😂

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Siden jeg har fått klager på at byttetakten har gått ned og muligens kun skal inneholde skitne mannetruser fremover, så har jeg bestemt meg for å gjøre noe med akkurat det. Noe skal ut og noe skal inn, men ingen ting er skrevet i stein enda. Jeg har revet alt ifra hverandre og driver å setter ting sammen igjen. Nå sitter jeg svett og fæl å funderer på saker og ting med en Tuborg i handa. Mange musikere/rockestjerner har vel laget sine beste verk/sanger mens de har vært ruset. Nå er ikke jeg hverken rockestjerne eller ruset, vel litt småberuset kanskje, men jeg skjønner godt at man trenger litt stimuli for å være mest mulig kreativ. Jeg har alltid de beste og lureste ideene når jeg har fått noen Tuborg innabords…:unsure: 🤪 :ROFLMAO:

826C3D60-5827-43B3-99AD-872A1E2C55D5.jpeg
    F6625667-83DE-4703-AE34-1C3C579B6A81.jpeg
    8CB6930B-B2C0-449C-A457-14E9992152E6.jpeg

KMR

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.09.2012
    Antall liker
    198
    Sted
    Fyresdal
    Torget vurderinger
    0
    Siden jeg har fått klager på at byttetakten har gått ned og muligens kun skal inneholde skitne mannetruser fremover, så har jeg bestemt meg for å gjøre noe med akkurat det. Noe skal ut og noe skal inn, men ingen ting er skrevet i stein enda. Jeg har revet alt ifra hverandre og driver å setter ting sammen igjen. Nå sitter jeg svett og fæl å funderer på saker og ting med en Tuborg i handa. Mange musikere/rockestjerner har vel laget sine beste verk/sanger mens de har vært ruset. Nå er ikke jeg hverken rockestjerne eller ruset, vel litt småberuset kanskje, men jeg skjønner godt at man trenger litt stimuli for å være mest mulig kreativ. Jeg har alltid de beste og lureste ideene når jeg har fått noen Tuborg innabords…:unsure: 🤪 :ROFLMAO:

Vis vedlegget 938521 Vis vedlegget 938522 Vis vedlegget 938523
    Yess endelig litt action igjen 🥳👌😂

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Sånn ser det ut nå. Det meste er koblet opp, men ikke subbene. Fruen har lagt seg og jeg lovte uansett at det ikke skulle bli noe spilling i kveld. I morgen går turen til Kongsberg for å avlevere litt utstyr og så blir det oppkobling av subber og testing/spilling. Vi skulle i utgangspunktet visstnok på hytta i morgen, men jeg har fått "fri" til lørdag…🥳 😅

6A853497-5FDD-416B-B196-B7FA2AE75843.jpeg
    D8808673-5304-40CB-A1FF-FEB0CC50D5EC.jpeg
    18C04BE4-9139-4BAA-AB40-E87CF0152F34.jpeg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.392
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Bildene over her er et resultat av nok en "lur" ide som dukket opp for noen dager siden. Det er vel ingen hemmelighet at jeg liker utseendet til McIntosh og jeg kunne gjerne tenkt meg enda flere VU/Watt meter i stereorommet. Jeg bruker kinorommet ganske lite og det er litt kjedelig at mine relativt nyanskaffede MC1.2KW står der inne nesten ubrukte. Så dukket denne "lure" ideen om å teste dem som sub forsterkere opp. Jeg testet også forgjengerne MC1201 på subbene og visuelt så var dette en innertier for min del, men det er jo ganske kostbare sub forsterkere da. I tillegg så tok jeg også en MC252 fra kinorommet som da skal drive Klipschorna inn til videre. Jeg har kun igjen å få koblet sammen 3 subber på hver monoblokk før det er oppe og går, men først så må jeg en "svipptur" til Kongsberg for avlevere et par MC75 til en forhåpentligvis fornøyd ny eier. Jeg har ikke lyst til selge dem, men det kommer noe inn som må finansieres... 😬 💸 💸 🙈

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn