Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det har ikke skjedd så mye den siste uken, hovedsakelig pga mye pent vær. Jeg tenkte å ta en kjapp gjennomgang på hva jeg tenker videre. Jeg tar gjerne i mot kommentarer på hva som kan eller bør gjøres annerledes. Jeg kommer til å gå for div. tiltak for lyd demping, men jeg forventer ikke å kunne sitte med konsertnivå i rommet uten at det forplanter seg til resten av huset. Målet er et det skal dempe lyden noe, sånn at det kan spilles på moderate nivåer uten at forstyrrelsene i stuen over blir for store. Rommet har målene 5,9m/4,4m/2,55m (l/b/h) når alt er revet. Venstre langvegg og kortveggen foran (der anlegget skal stå) er yttervegger på 25 cm med Leca blokker og puss på utsiden. Høyre langvegg med pipen er en 4" bærevegg, mens den siste kortveggen (bakveggen) er 3" reisverk.

    Taket vurderer jeg å lekte ned med lydbøyler og montere 2 lag med gips, ev. 2 lag med Hunton Fermacell som skryter av "dobbel så god" lyd demping som gips. Gulvet er av 22mm spon og ligger rett oppå 5cm med isopor som igjen ligger på støpt plate (grovstøp). Her vurderer jeg å skjære ut spongulvet slik at det ikke har kontakt med veggene og blir liggende "flytende" oppå isoporen. Så blir det å sette opp reisverk for vegger oppå spongulvet. Jeg er veldig i tvil om beste måten å feste veggene på, men her vurderer jeg å feste dem i eksisterende vegger med lydbøyler. Uten å ha sjekket dette vil jeg tro man kan bruke dem på veggene når de brukes i taket. Gammel Glava i tak er revet ut og tenkes erstattet med Rockwool. Nye vegger er også tenkt å isoleres med dette. Alle skjøter/overganger er tenkt tettet med en eller annen form for silikon/"lydmasse". Avshop har bla. noe som heter Green Glue uten at jeg vet om det er noe bedre enn annet.

    Jeg tenker så og fore inn/ned det som er nødvendig for å legge strøm og ledninger skjult. Jeg kommer ikke til å ta unødvendig hull i den "kassen" jeg har skissert ovenfor. Jeg må ha inn spotter i taket, men er usikker på hvor mye. Det holder med å fore ned 5cm og det vurderes å bare lage en spotkasse rundt kanten av rommet. Hvis jeg velger å fore ned hele taket skal jeg likevel ha igjen ca. 2,4m i takhøyde. Veggene ser jeg for meg å fore inn ca. 2,5cm for å få plass til 20mm trekke rør.

    På venstre langvegg er det 3 stk. vinduer og det bakerste må jeg kanskje gjøre noe med pga. venstre surround høyttaler. Jeg innbiller meg at den burde hengt midt i vinduet, men det er ikke så lett når man ikke er sikker på eksakt sitteposisjon. Jeg kommer nok til å gå for en lyd-dør inn til rommet siden en standard dør uansett vil ligge å skrangle når man drar på litt. Døråpningen er i dag i høyre hjørne bak på kortveggen, men den kan flyttes inn litt hvis det trengs. Jeg har vel alt fått tips om at det kan være lurt å ha hjørnet fritt til ev. bassfeller. Det skal som sagt stackes med 3 stk. subber i hvert hjørne foran og front høyttalerne vil da komme foran disse igjen. Akustiske tiltak vil bli en eller annen form for utenpåliggende "remedier" og er ikke med i planleggingen nå. Jeg vurderer vegg-til-vegg teppe på gulvet og hva jeg skal ha på veggene har jeg ikke bestemt meg for enda.

    Det var som sagt en kjapp gjennomgang av hva jeg tenker fremover. Jeg har sikkert glemt noe, men tar gjerne imot tips :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er de siste bildene jeg har tatt. Taket er revet etterpå.

    Bakvegg
    image.jpg


    Venstre hjørne bak
    image.jpg


    Venstre langvegg
    image.jpg


    Venstre langvegg
    image.jpg


    Venstre hjørne foran
    image.jpg


    Høyre hjørne foran
    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fortsetter med høyre langvegg
    image.jpg


    Høyre langvegg
    image.jpg


    Høyre hjørne bak
    image.jpg


    Dette er rommet fra de fleste vinkler. Det er ikke alltid så lett å se for seg hva andre mener, men her er i alle fall en del bilder.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Går da fremover dette, stå på men det er viktig med litt kos og hygge i godværet 8)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Dette blir nok et meget bra rom når du blir ferdig. Flott størrelse på det også :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takker for kommentarer :)

    Det vanskeligste er å bli enig med seg selv om hvor man skal legge listen. Jeg har bestemt/ombestemt meg mange ganger, men nå tror jeg at det blir som beskrevet over her. Fremdriften kunne vært bedre, men jeg har tatt det litt som det passer.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Rockwool til taket er på plass og det var meningen å begynne med isoleringen. Dette stopper nok opp litt da jeg antageligvis går for å forsterke takkonstruksjonen først. Sperrene er enkle 2x8" og spennet er på 4,4m. Etter et par ringerunder, og besøk av min snekkerkompis i går kveld, tror jeg at det må legges inn flere sånn at det blir doble 2x8" i hele taket. Himlingen i hjemmekinoen blir ganske tung og jeg vil ikke risikere at det blir for mye "svai" i konstruksjonen.

    Hva gjør man når det stopper litt opp, jo da drar man av sted og kjøper seg noen helt unødvendige hi-fi dippedutter....:rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    P-17B skal testes i stuen etterhvert og det har jeg hatt lyst til en stund. Jeg fant et par Atacama HMS 2 på torget her for en stund siden, men har ikke fått hentet dem før i dag.

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da blir det lite som skjer her de neste ukene. På torsdag pakker jeg kofferten og drar til USA i to og en halv uke. Vi blir fire stykker på guttetur, eller kanskje gubbetur er mere riktig da jeg på 44 år er desidert yngst...;)

    Vi lander først i Atlanta for å få med oss et Nascar løp i Darlington. Så flyr vi videre til Denver og tar en "roundabout" til Yellowstone, San Fransisco, L.A., Las Vegas og tilbake til Denver igjen. Dette er i alle fall planen, men vi tar det litt som det kommer. Turen ble booket for lenge siden, men jeg har ikke tenkt så mye på det før de siste dagene. Jeg kjenner at jeg gleder meg til turen nå, så da får prosjektet fint stå i ro til jeg er hjemme igjen :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.252
    Antall liker
    9.037
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg låner gjerne dine P-17B mens du koser deg i USA.. :p
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Blir moro å høre hva du syns om P17 - ikke dumme dem.
    Ha en fin tur til USA :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Blir moro å høre hva du syns om P17 - ikke dumme dem.
    Ha en fin tur til USA :)
    Jeg er litt spent på dem og det var vel i grunnen Focalius sin positive omtale på forumet her som gjorde at jeg bare må få testet dem ut. Det var meningen å teste litt i kveld, men jeg har for mye småplukk som må ordnes før turen.

    Ja jeg håper det blir fin tur, takk for det Torolan :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Blir moro å høre hva du syns om P17 - ikke dumme dem.
    Ha en fin tur til USA :)
    Jeg er litt spent på dem og det var vel i grunnen Focalius sin positive omtale på forumet her som gjorde at jeg bare må få testet dem ut. Det var meningen å teste litt i kveld, men jeg har for mye småplukk som må ordnes før turen.

    Ja jeg håper det blir fin tur, takk for det Torolan :)
    Dette har ikke jeg fått med meg. Nå havner jeg vel på hatlista di hvis du ikke liker de. Men går det an å ikke like de da :)?
    Da kjører jeg bare en helgardering og skylder på match, rom og ørene dine..hehe.
    Spennende å se hva du synes om disse.

    Kjente jeg ble forferdelig misunnelig når jeg leste at du skulle til Yellowstone. Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg. Har en blu-ray også om Yellowstone som tar for seg alle årstidene. Den er bra. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan Yellowstone var også.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    hmm har vært lite å høre fra dolbytor på 1 mnd. nå, var det hardt for en gutt (er selv 44) å dra på gubbetur:confused:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jetleg kombinert med å ikke sove bort turen kanskje :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Blir moro å høre hva du syns om P17 - ikke dumme dem.
    Ha en fin tur til USA :)
    Jeg er litt spent på dem og det var vel i grunnen Focalius sin positive omtale på forumet her som gjorde at jeg bare må få testet dem ut. Det var meningen å teste litt i kveld, men jeg har for mye småplukk som må ordnes før turen.

    Ja jeg håper det blir fin tur, takk for det Torolan :)
    Dette har ikke jeg fått med meg. Nå havner jeg vel på hatlista di hvis du ikke liker de. Men går det an å ikke like de da :)?
    Da kjører jeg bare en helgardering og skylder på match, rom og ørene dine..hehe.
    Spennende å se hva du synes om disse.

    Kjente jeg ble forferdelig misunnelig når jeg leste at du skulle til Yellowstone. Dette er noe jeg VIRKELIG kunne tenkt meg. Har en blu-ray også om Yellowstone som tar for seg alle årstidene. Den er bra. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan Yellowstone var også.
    Jeg glemte helt å svare deg, men du trenger ikke å være redd for å havne på noen "hatliste". P17 hadde jeg uansett fra før og et par stativer er kjekke å ha uansett ;)

    Jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder fra turen og skrive noen linjer om Yellowstone.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 342377 Vis vedlegget 342378

    Jeg gikk forøvrig på en liten smell rett før USA turen....:confused:
    Har jobbet i USA i 5-6 år så er ikke altfor misunnelig der. Men Yellowstone og C50 ble jeg veeeeldig misunnelig på. Gratulerer så mye.
    Kan jeg spør hvilken pre (antar MC) denne erstatter? Og i så tilfelle så havner den på brukten snart?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har du nok fartet rundt litt i USA. Selv om Yellowstone hadde sine imponerende sider var det mye annet imponerende å se også syns jeg :)

    C50 skal i grunnen ikke erstatte noe. I utgangspunktet mangler jeg en pre til mitt fremtidige "2-kanals" rom, men jeg hadde tenkt å vente med dette innkjøpet til jeg trengte den. Jeg fikk et uforutsett tilbud om jeg ville kjøpe denne, så da gikk jeg på en smell igjen... Jeg kommer også til å vurdere den i hjemmekinoen som dedikert stereo-pre siden den har HT-Pass Through funksjon.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mer Yellowstone :)

    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    image.jpg


    De 3 siste bildene er ikke direkte fra Yellowstone, men når vi var på vei til og fra
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Flotte bilder - både av natur og HiFi :)
    Grattis med grom pre :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med pre, US frister veldig men vi reiser som oftest i stikk motsatt retning :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Det som er så rått med Yellowstone er at den har liksom hele spekteret av natur. Må ha vært gøy og vært der om vinteren også.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Apple TV'en min gikk i stykker for en stund siden. Jeg har ventet lenge på den nye modellen, men den synes ikke å komme. Jeg bestilte meg like godt en ny av den utgående modellen. Orket ikke å vente lenger så nå nytes endelig en god øl med musikk fra Spotify igjen :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    image.jpg


    3 stk. paller med Hunton Fermacell kom i dag. I følge transportøren veide de totalt 3,3 tonn!

    Mine uutpakkede Klipschorn kan forøvrig skimtes i trekassen i bakgrunnen...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hmm hvor mange m2 med hunton farmacell er det i de 3 pakkene?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.162
    Antall liker
    22.677
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    2,4 x 0,6 x 60 stk. = 86 kvm pr. pall. Jeg satser på dobbelt lag i tak og på vegger. I tillegg har fruen noen dverghøns og en liten skrikhals av en hane. Skal derfor bygge hønsehus i garasjen med dobbelt lag der også...:confused:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn