Det har ikke skjedd så mye den siste uken, hovedsakelig pga mye pent vær. Jeg tenkte å ta en kjapp gjennomgang på hva jeg tenker videre. Jeg tar gjerne i mot kommentarer på hva som kan eller bør gjøres annerledes. Jeg kommer til å gå for div. tiltak for lyd demping, men jeg forventer ikke å kunne sitte med konsertnivå i rommet uten at det forplanter seg til resten av huset. Målet er et det skal dempe lyden noe, sånn at det kan spilles på moderate nivåer uten at forstyrrelsene i stuen over blir for store. Rommet har målene 5,9m/4,4m/2,55m (l/b/h) når alt er revet. Venstre langvegg og kortveggen foran (der anlegget skal stå) er yttervegger på 25 cm med Leca blokker og puss på utsiden. Høyre langvegg med pipen er en 4" bærevegg, mens den siste kortveggen (bakveggen) er 3" reisverk.
Taket vurderer jeg å lekte ned med lydbøyler og montere 2 lag med gips, ev. 2 lag med Hunton Fermacell som skryter av "dobbel så god" lyd demping som gips. Gulvet er av 22mm spon og ligger rett oppå 5cm med isopor som igjen ligger på støpt plate (grovstøp). Her vurderer jeg å skjære ut spongulvet slik at det ikke har kontakt med veggene og blir liggende "flytende" oppå isoporen. Så blir det å sette opp reisverk for vegger oppå spongulvet. Jeg er veldig i tvil om beste måten å feste veggene på, men her vurderer jeg å feste dem i eksisterende vegger med lydbøyler. Uten å ha sjekket dette vil jeg tro man kan bruke dem på veggene når de brukes i taket. Gammel Glava i tak er revet ut og tenkes erstattet med Rockwool. Nye vegger er også tenkt å isoleres med dette. Alle skjøter/overganger er tenkt tettet med en eller annen form for silikon/"lydmasse". Avshop har bla. noe som heter Green Glue uten at jeg vet om det er noe bedre enn annet.
Jeg tenker så og fore inn/ned det som er nødvendig for å legge strøm og ledninger skjult. Jeg kommer ikke til å ta unødvendig hull i den "kassen" jeg har skissert ovenfor. Jeg må ha inn spotter i taket, men er usikker på hvor mye. Det holder med å fore ned 5cm og det vurderes å bare lage en spotkasse rundt kanten av rommet. Hvis jeg velger å fore ned hele taket skal jeg likevel ha igjen ca. 2,4m i takhøyde. Veggene ser jeg for meg å fore inn ca. 2,5cm for å få plass til 20mm trekke rør.
På venstre langvegg er det 3 stk. vinduer og det bakerste må jeg kanskje gjøre noe med pga. venstre surround høyttaler. Jeg innbiller meg at den burde hengt midt i vinduet, men det er ikke så lett når man ikke er sikker på eksakt sitteposisjon. Jeg kommer nok til å gå for en lyd-dør inn til rommet siden en standard dør uansett vil ligge å skrangle når man drar på litt. Døråpningen er i dag i høyre hjørne bak på kortveggen, men den kan flyttes inn litt hvis det trengs. Jeg har vel alt fått tips om at det kan være lurt å ha hjørnet fritt til ev. bassfeller. Det skal som sagt stackes med 3 stk. subber i hvert hjørne foran og front høyttalerne vil da komme foran disse igjen. Akustiske tiltak vil bli en eller annen form for utenpåliggende "remedier" og er ikke med i planleggingen nå. Jeg vurderer vegg-til-vegg teppe på gulvet og hva jeg skal ha på veggene har jeg ikke bestemt meg for enda.
Det var som sagt en kjapp gjennomgang av hva jeg tenker fremover. Jeg har sikkert glemt noe, men tar gjerne imot tips