Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    haha kansje man skal bruke dette i systua også:p
    Hvordan er denne i forhold til gips, hvorfor bruker dufarmacell og ikke gips som så mange andre benytter?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    image.jpg


    Her er forøvrig "gjengen" med hanefar som midtpunkt :rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    haha kansje man skal bruke dette i systua også:p
    Hvordan er denne i forhold til gips, hvorfor bruker dufarmacell og ikke gips som så mange andre benytter?
    I følge AVshop og Hunton skal denne dempe lyd dobbelt så bra som vanlig gips (dette er fibergips). Dvs. 2 lag med denne skal tilsvare 4 lag med gips. Den er over dobbel så tung som gips og blir derfor vanligvis bare levert i 60 cm bredde sånn at den skal være håndterbar. Jeg har ikke noe annet enn div. telefonsamtaler + magefølelse på dette faktisk stemmer.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Fermacellen kan man også sette skruer rett i, uten plugger. Tror de tåler 30kg pr. skrue. Hvis man legger 2 lag skal man kunne skru det andre laget rett i det første, men jeg tror jeg går for lektene for å være på den sikre siden :rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Kan man legge dette utenpå gips eller motsatt?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    prismessig i forhold til gips?
    Mye dyrere. AVshop tar kr. 179,- pr. plate og sender fraktfritt hvis du kjøper mer enn 2 paller. Du må forøvrig bekrefte at du har utstyr for av-lossing, i mitt tilfelle truck.

    Jeg sjekket forøvrig med en lokale Monter butikken og de skulle ha kr. 230,- pr. plate uavhengig om jeg kjøpte 1 eller 180...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    ja var dyrt, ca 30k for de pallene da, vurderte et øyeblikk å gå for et lag farmacell og et med gips, men det blir for lite med en palle og 2 paller blir alt for mye og dyrt. Tror jeg holder meg til gips i to lag.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    skal du ha lekter mellom lagene?
    Jeg satser på lydbøyler i takbjelkene, så lekter og de to lagene med Fermacell skrudd i hverandre festet i lektene. Jeg skal forøvrig ha et lag med Green Glue i mellom platene. Jeg satser så på å fore ned taket 3-4 cm under det andre laget med Fermacell igjen, sånn at jeg kan legge inn trekkerør og spotter her. Jeg vil ikke under noen omstendigheter ta hull på Fermacell platene :)

    Som man ser så blir denne takkonstruksjonen ganske tung, så det første jeg må gjøre er å forsterke taket. Jeg har båret inn et lag med ekstra bjelkelag, men de har ikke kommet opp i taket enda :rolleyes:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja det høres lurt ut å forsterke med så mye vekt, åsså må det vel noen ekstra lydbøyler så de ikke rettes ut :)
    Høres bra ut dette, blir nok godt lydisolert når du blir ferdig.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    ja var dyrt, ca 30k for de pallene da, vurderte et øyeblikk å gå for et lag farmacell og et med gips, men det blir for lite med en palle og 2 paller blir alt for mye og dyrt. Tror jeg holder meg til gips i to lag.
    Jeg har brukt lang tid for å bli enig med meg selv om det er verdt det eller ikke. Akkurat det får man aldri vite siden man ikke har to identiske rom som man kan sammenligne. Jeg vet bare at jeg hadde angret i ettertid siden jeg først vurderte dem såpass seriøst
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner den prioriteringen du gjør siden du etablerer rommet inne i eksisterende bolig.
    Ble kvelden på meg nå, må ut i morgen tidlig å skru borkledning, melder regn litt utpå dagen.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er det på tide å komme litt i gang med kinobyggingen. Jeg har hatt litt for mange småprosjekter + at vi har vært på noen helgeturer. Hønsehuset er ferdig, men det ble bare ett lag med Fermacell plater der. Den ene delen er fullisolert med varme i, mens den største delen kun er delvis isolert for å skjerme mest mulig for lyd den ene veien. Den fullisolerte delen ligger til venstre på bildet under og jeg må si at resultatet av lyddempingen der er veldig bra. Lydene til hanefar var kraftig dempet på utsiden av garasjen nå :)

    image.jpg


    image.jpg


    Jeg hadde besøk av min snekkerkompis i går kveld, så da får jeg lurt ham med en kveld i løpet av uka. Han setter "dessverre" nye griller i hodet mitt, så nå blir det kanskje rom-i-rom likevel...:confused:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takhøyden blir omtrent som før, forhåpentligvis et sted mellom 2,4 - 2,45m. Planen nå er å sette opp nye vegger rundt hele rommet og da skal det nye taket hvile oppå disse. De nye takbjelkene skyves opp i mellom de eksisterende, men ikke helt opp til gulvet over. Jeg ser for meg en avstand på 2 - 3cm. Da ser jeg ikke behovet for lydbøyler siden det nye taket er helt frikoblet fra eksisterende konstruksjon. Siden lydbøylene går vekk tar jeg grovt sett inn igjen de centimetrene som taket senkes med.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Takhøyden blir omtrent som før, forhåpentligvis et sted mellom 2,4 - 2,45m. Planen nå er å sette opp nye vegger rundt hele rommet og da skal det nye taket hvile oppå disse. De nye takbjelkene skyves opp i mellom de eksisterende, men ikke helt opp til gulvet over. Jeg ser for meg en avstand på 2 - 3cm. Da ser jeg ikke behovet for lydbøyler siden det nye taket er helt frikoblet fra eksisterende konstruksjon. Siden lydbøylene går vekk tar jeg grovt sett inn igjen de centimetrene som taket senkes med.
    Høres ut som en veldig god og smart løsning, dette blir spennende.
    Nå trenger du vel ikke forsterke det gamle gulvet siden farmacell blir hengende fra det nye taket:confused:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nei jeg trenger strengt tatt ikke å forsterke, men gjør det likevel. Kanskje blir man kvitt den lille "svaien" det er i stuegulvet over...:)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er jo veldig greit å ta problemene nå når det er åtkomman :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg båret ned en palle med Hunton Fermacell og fått opp 10 stk. 2x8" i taket. Min snekkerkompis dukket opp et par timer i går til mårran og litt senere fikk jeg bærehjelp av min bror til platene. Jeg har igjen 30 stk. plater i garasjen etter hønsehusbyggingen, så de får jeg bære ned i morgen.

    image.jpg



    image.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut som ett fint utgangspunkt, hva er str på rommet ?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er lengden på 5,9m og bredden på 4,4m. Så vil det forsvinne 30-40cm av både den totale lengde og bredde litt avhengig av hva jeg gjør. Forhåpentligvis blir rommet ca. 5,6 x 4,1m når det er ferdigt med en takhøyde på min. 2,4m.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Når jeg ser på bildet så skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å lekte seg inn 15cm inn fra hver side. Her ville jeg ha brukt 2"2 på hver side. Da forsvinner det 12,2 cm totalt inkl gips hvis du bare lekter. Litt mer hvis du lar de stå ett par cm ut fra veggen selvsagt. Det er ingen vits å bruke 2"4 med 5 cm klaring til vegg her. Det er overkill mener nå jeg.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Når jeg ser på bildet så skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å lekte seg inn 15cm inn fra hver side. Her ville jeg ha brukt 2"2 på hver side. Da forsvinner det 12,2 cm totalt inkl gips hvis du bare lekter. Litt mer hvis du lar de stå ett par cm ut fra veggen selvsagt. Det er ingen vits å bruke 2"4 med 5 cm klaring til vegg her. Det er overkill mener nå jeg.
    Det er meningen å bruke 2x3" med 2-3cm klaring til eksisterende konstruksjon rundt hele. Utpå der blir det to lag med Fermacell. Da har vi brukt ca. 12,5cm på hver side. Så vurderer jeg å fore inn litt til for å kunne legge alt av rør og ledninger der og så et endelig platelag utpå der igjen. Jeg ønsker ikke å punktere Fermacellen med en haug av hull til ledninger og bokser. Da blir det 15-20 cm inn på hver side avhengig av hva man gjør. Jeg vurderer også kabelkanaler langs gulvet i stedet for å fore inn sideveggene. Jeg kan strengt tatt unngå bokser til strøm der, men det må jeg ha på kortveggene.

    Det kan godt hende jeg kunne gått ned til 2x2" som du foreslår, men kompisen min mener jeg bør ha minst 10cm isolasjon i ytterveggene. Han er også litt redd for tyngden av taket som blir liggende oppå de nye veggene. Jeg skal uansett nevne det for han og høre hva han sier :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Du har vel 10 cm i ytterveggene fra før?

    Ps. Cc30 på 2"2 er greit å vurdere hvis den skal bære taket.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det du ser av ytterveggene er 20cm med Leca og papp på innsiden. Tidligere så var veggene isolert med 2,5cm isopor. Dette har jeg revet, så veggene har ingen isolasjon akkurat nå.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg båret ned resten av platene fra garasjen, så da har jeg ca. 90 stk. plater med Fermacell på plass i kjelleren. Jeg har enda en uåpnet pall på jobb, men tror ikke jeg bærer ned flere plater før jeg ser om det er nødvendig. Noen få plater går greit å få ned selv om det kommer litt snø.

    Kompisen min skal skaffe det som er nødvendig av reisverket til rom-i-rommet. Han har tatt mål og kutter alt til på forhånd. Jeg fungerer som sherpa og bærer det på plass når det er klart.

    Merker at jeg er ivrig på å komme i gang nå. Det har vært stillstand lenge nok her :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Din iver synes på bildene og merkes på oppdateringstakten i tråden.
    Blir spennende å følge med fremover skjønner jeg.
    Resultatet er nok av stor interesse for mange, fermacell er det vel ikke så mange som har testet.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner det forhåpentligvis å skje ting til uka :)

    Jeg sendte en forespørsel i dag til AVshop på Daloc lyddør. Størrelse 210x100, 40DB demping, sort dørblad, sort kantlist og sort karm beregnet for 25 cm vegg. Sort karm står i grunnen ikke listet opp under alle valgmulighetene, men jeg syns det er rart at man får både sort dør og kantlist, men ikke karm. Det blir spennende å høre hva denne vil koste...:confused:
     

    nøtteliten

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    10
    Sted
    os
    Kjør på, å hold kvaliteten oppe på både kinoen, material valgene og denne tråde;-)!
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg bært ned reisverket til veggene i dag. Mangler bare 10 stk. 2x8" til taket nå.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det var meningen at jeg skulle få litt hjelp denne uken, men det har blitt utsatt til neste uke...

    I morgen tidlig glemmer jeg uansett hjemmekinoen et par dager for nå er det Motörhead som gjelder. Jeg og en kamerat tar turen til Oslo for å oppleve Lemmy live i morgen kveld. Jeg har aldri vært noen blodfan, men har alltid spilt dem litt i ny og ne. Uansett så var min første LP "No Sleep 'til Hammersmith" med nettopp Motörhead :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Nå begynner det forhåpentligvis å skje ting til uka :)

    Jeg sendte en forespørsel i dag til AVshop på Daloc lyddør. Størrelse 210x100, 40DB demping, sort dørblad, sort kantlist og sort karm beregnet for 25 cm vegg. Sort karm står i grunnen ikke listet opp under alle valgmulighetene, men jeg syns det er rart at man får både sort dør og kantlist, men ikke karm. Det blir spennende å høre hva denne vil koste...:confused:
    Fått prisen? jeg er også spent:confused:
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.671
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Det var meningen at jeg skulle få litt hjelp denne uken, men det har blitt utsatt til neste uke...

    I morgen tidlig glemmer jeg uansett hjemmekinoen et par dager for nå er det Motörhead som gjelder. Jeg og en kamerat tar turen til Oslo for å oppleve Lemmy live i morgen kveld. Jeg har aldri vært noen blodfan, men har alltid spilt dem litt i ny og ne. Uansett så var min første LP "No Sleep 'til Hammersmith" med nettopp Motörhead :)
    Husk å ta med noen øreplugger, er ikke bra med øresus :rolleyes:
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå begynner det forhåpentligvis å skje ting til uka :)

    Jeg sendte en forespørsel i dag til AVshop på Daloc lyddør. Størrelse 210x100, 40DB demping, sort dørblad, sort kantlist og sort karm beregnet for 25 cm vegg. Sort karm står i grunnen ikke listet opp under alle valgmulighetene, men jeg syns det er rart at man får både sort dør og kantlist, men ikke karm. Det blir spennende å høre hva denne vil koste...:confused:
    Fått prisen? jeg er også spent:confused:
    Nei jeg har ikke hørt noe enda
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.164
    Antall liker
    22.681
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Husk å ta med noen øreplugger, er ikke bra med øresus :rolleyes:
    Jeg hadde med et sett med Motörheadphones, men de ble ikke brukt. Det ble spilt ganske høyt så de burde nok vært brukt litt...:rolleyes:

    Var hjemme for et par timer siden og da var 10 stk. 2x8" kappet klar for å bæres ned i kjelleren. Det begynner å bli ganske fullt der nede, så nå håper jeg det skjer noe snart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn