ganilsen
Bransjeaktør
Da er vi nok enig, selv om vi ser ting på litt forskjellig måte. Det er jo lov.Vi er nok det ja.Men siden Dolby har mulighet til å justere delay. Så bør han gjøre dette. Kanselleringen skjer i omtrent det området jeg trodde. Hos meg så kan jeg rette opp mye ved å gå etter audessy, nå har jeg MCACC som heller ikke treffer skikkelig på delay og deling.
Vi er nok enige i det meste...
Og jeg er absolutt enig i at justering av delay er viktig, men tror du virkelig det løser problemet her? Altså bassoppsamling i hjørner? Jeg vil tippe det er noen stående bølger som lager mest krøll og dermed minimeres kraftig ved å dempe disse frekvensene. Kanseleringene må man jobbe så mye som mulig med via plassering, EQ av disse er dødfødt. Og kommer man ikke helt i mål da kan man alltids forsøke å manipulere frekvensgangen med delay, men det er ikke utelukkende positivt selv om man ofte kan få målingen til å se bedre ut.
Geir Arne
Når jeg ser på de målingene med Velodyne boksen så ser man at rett under delefrekvens så summerer subbene og høyttalerene dårlig.
Derfor kommer denne dippen. Som du sier og jeg er helt enig med deg. Dette kommer av at bølgen fra høyttalerene og subbene summerer dårlig. stående bølger bør man som du sier flytte seg ut av. Dolby har liten mulighet til dette om jeg forstår han riktig.
Da er det 3 muligheter igjen. Enten eq. Justere subbene i tid slik at denne dippen blir borte. Evnt bruke en eller to av subbene til å kansellere den bølgen som kommer tilbake fra bakvegg. og håpe på at dette hjelper på den dippen.
Evnt så kan en kombinasjon mellom delay og eq vere veien å gå.
Ja jeg mener at om det er trøbbel mellom subbene og høyttalerene. Noe jeg tror, så kan mye gjøres ved å endre delay på subbene.
Det er ivertfall dumt å ikke prøve siden Dolby har mulighet til det på en meget enkel måte.
I et typisk rent tokanals anlegg uten dsp mulighet, så er jeg fullstendig enig med deg Geir Arne for der er det ingen andre muligheter.
Stol forøvrig ikke helt på Velodyne målingen, den brukes bare så man slipper å jobbe i blinde og den glatter som du ser ganske kraftig. Derfor KAN den "summeringsfeilen" du ser være mer romrelatert enn bildet gir inntrykk av. Konklusjonen min kom på bakgrunn av samtaler med eieren, men jeg kan ikke være helt sikker jeg heller. Alltid vanskelig å tolke andres opplevelser av lyd. Forøvrig er målingen(jeg har fått noen flere på telefon enn hva som er lagt ut her) av kun fronter ganske identisk med denne.
Dette med delay er også enklere å finne ut av enn å starte EQ som du er inne på, så det blir nok litt forsking på dette før jeg tar turen. Det er bare viktig å tenke på(sier ikke at du ikke er klar over dette) at når du ønsker at noe skal summere må du se bildet på en annerledes måte enn når du optimaliserer plassering eller justerer med EQ. Derfor må man ha tunga i rett munn og gjerne litt kompetanse for å unngå å bli lurt av en "bedre" måling. Ser forøvrig at du har kommet langt videre siden jeg var innom, tipper det låter enda bedre nå!
Geir Arne