Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Dommedagen er jo ikke før på fredagen. Bare slapp av, ta noen pils og la verden skure de neste timene..:cool:
     
    L

    leser1

    Gjest
    Lurer på hvilken dato de dommedagsprofetene kommer trekkende med når de våkner 22/12 og alt er som før......
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    Dommedag,det måtte blitt ett fantastisk skue,det har jeg sykt lyst til å oppleve..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fått med meg at verden gikk under idag, jeg. Egentlig bra, jeg som har handla hifi og alt idag. Riktignok låter det innihelvete bra, men tror ikke jeg får den med meg dit når jeg drar.
    -eller var det vredens undergang? Nei, ikke det heller.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.068
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke fått med meg at verden gikk under idag, jeg. Egentlig bra, jeg som har handla hifi og alt idag. Riktignok låter det innihelvete bra, men tror ikke jeg får den med meg dit når jeg drar.
    -eller var det vredens undergang? Nei, ikke det heller.
    I tilfelle noko slikt skulle skje, kunne det vere lurt å ha med opptaksutstyr, slik at hendinga kunne bevarast for ettertida.....
     
    Y

    ymir

    Gjest


    Verdens undergang

    Ragnarok
    Det skal komme en tid hvor tre vintre flyter sammen uten sommer imellom. Solskinnet blir svart og været farlig. Dette kalles Fimbulvinteren. Mange varsler vil komme om disse endetidene.
    Menneskene står opp og kjemper mot hverandre, frende mot frende, bror mot bror. Det er vargtid. Ødeleggelsesmaktene samles, Midgardsormen kommer frådende opp fra havet og bukter seg innover land.
    Fenrisulven sliter seg løs fra de lenkene den står bundet i og sluker alle som kommer i dens vei.

    Det veldige skipet Naglfar kaster loss med jotnene ombord og setter kurs for kampplassen.
    Ildjotnen Surt kommer fra Muspelheimen med flammende sverd og ild sammen med en hær av flammeryttere, og helhunden Garm halser avsted for å rekke striden.

    Heimdall blåser i luren sin og kaller guder og mennesker til kamp mot disse fælslige vesenene.
    Hva som så hender, er det forskjellige oppfatninger om. Noen sier at alle gudene går under i striden som følger, og sammen med dem alle menneskene. Himmelen revner og ulvene sluker sol og måne. Heimdal og Loke dreper hverandre, på samme måte som Tor og Midgardsormen.

    Fenrisulven dreper Odin, men blir selv drept av Odins sønn Vidar. Frøy går mot Surt, men Surt vinner og kaster ild på hele verden. Verdenstreet Yggdrasil brenner og restene av verden synker i havet.
    Enkelte mener at noen guder vil overleve. Verden blir født på ny, åkrene sår seg selv og ingen skal sulte lenger. Gudene finner igjen de gulltavlene de lekte med i tidenes barndom. Et nytt verdenstre gror opp fra restene av Yggdrasil, men dragen Nidhogg kommer flygende for å ta plass under det nye verdenstreet. Vanene står utenfor Ragnarok, og de overlever.
    Kanskje gjør enkelte guder det også. Hod og Balder er i Helheim og overlever, og Høne overlever i Vanaheim. Kanskje blir den gode Balder den neste verdens Odin? Noen sier at også Heimdal overlever, fordi han har vært drept tidligere og vendte da tilbake, noe som vil skje denne gangen også. Han er den evige vokter av verdenstreet og har ni liv.
    Gimle
    Gimle er den vakreste av alle salene og lysere enn sola. Den skal overleve Ragnarok. Der skal de menneskene som overlever Ragnarok samle seg. Noen mener at bare ett eneste menneskepar overlever, nemlig Liv og Livtrase. Det fins visstnok flere himler, og Gimle ligger i den tredje himmelen som heter Vidblåin. Nå er det bare lysalver som bor der.

    Bakgrunn
    Beretningen om Ragnarok er antagelig farget av kristendommens forestillinger om Dommedag.
    Vi finner mange likheter mellom Bibelens dommedagsfortelling og beskrivelsen av Ragnarok.
    Derfor er det svært vanskelig å vite hvordan nordboerne opprinnelig tenkte seg verdens slutt.
    Det er knyttet mange forbindelser mellom dagliglivet og det som skal skje i Ragnarok.

    Skipet Naglfar er laget av avskjærte menneskenegler. Derfor må folk være påpasselig med å brenne opp neglene som de skjærer av seg, slik at de ikke bidrar til at Naglfar blir for stor og kan frakte mange jotner med seg.
    Vidar makter å drepe Fenrisulven fordi han har sko som han setter i kjeften på ulven. De er laget av restene av skosåler som menneskene må samle på og ikke hive. Det fins flere ulike versjoner av hendingene i Ragnarok, på grunn av sammenblandingen med kristendommen.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Odins sønn Vidar (den tause gud) hevner hele gudeslekten ved å beseire Fenrisulven. På foten har han en vindunderlig sko laget av det læret skomakerne skjærer av ved tå og hæl. Vidar setter foten sin i Fenrisulvens underkjeve og tar fatt i overkjeven med hånden. Ulven kan ikke bite gjennom og Vidar støter sverdet i dens hjerte.


    ulv.jpg



    Etter Ragnarok vil en ny jord stige fram og gudene Vidar, Hód, Balder og Tors sønner Mode og Magne vender tilbake i forvandlet form.


    VAKKERT

    Hilsen Ymir

    Yme (Ymir) var urjotunen i den norrøne gudelæra. Frå han stamma alle jotnane, og av kroppen hans laga æsene Odin, Ve og Vilje jorda etter at dei drap han. I den yngre Edda kallar Snorre han Aurgjelme. Andre namn på han er Ymer, Ym, Fornjot og Blåin.
    Jotunen blei til i Ginnungagap då eld frå Muspelheim og is frå Niflheim møttest. Han levde på mjølk frå Audhumbla. Jotnane blei til fråsveitten frå armholene og skrittet hans.
    Odin og brørne hans drap Yme for å stoppa straumen av jotnar; dei fleste av desse drukna då òg i blodet hans. Sjølve kjempekroppen blei til jorda, blodet blei til sjøar og hav, beina til fjell, og tennene og beinbitar til sand og steinar, håret hans til skogar og åmer frå kjøtet hans blei dvergar. Skallen til Yme blei sett over Ginnungagap og blei til himmelen, halden oppe av dei fire dvergane Austre, Vestre, Søndre og Nordre. Hjernen hans kasta Odin til vinden der han blei til skyer.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Om det først skal være verdens undergang så krysser jeg fingrene og håper på RagnaROCK og håper det spilles høyt, så kan jeg beskue dritten med en god whisky og en sigar....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    hei

    Dommedag,det måtte blitt ett fantastisk skue,det har jeg sykt lyst til å oppleve..
    I følge "Den Store Kloke Boken" aka "Hitchikers Guide to the Galaxy" finnes det en resturant ved "verdens ende" der dommedag skjer hele tiden. Er visst vanskelig å få bord så du kan gjerne bestille allerede i dag.

    "The first nonabsolute number is the number of people for whom the table is reserved. This will vary during the course of the first three telephone calls to the restaurant, and then bear no apparent relation to the number of people who actually turn up…"
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Det er visst bare Jorunn som går under.

    3d0724243cbdf2e74ddaf77a43c646e5.jpg
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Var i den lokale G-sport butikken som selger ammo her forleden. Skulle ha noen esker 9mm til romjulen. Der fikk jeg opplyst at deres leverandør og importør var tom for ammo.

    Er det noen dommedagsredde folk som ødelegger for oss skyttere? :cool:
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Synes denne var fiin:

    Da begynner programmet for fredagen og Mayakalenderens avslutning å bli klart.
    Slik ser det ut foreløpig (med forbehold om endringer):

    00:00 Sjelens mørke natt innledes.
    03:00 Almenn oppstandelse. Trekkspillmusikk v/Nibiru spelemannslag.
    05:00 Vekking og oppvåkning.
    06:00 Frokost under Gnipaheller.
    07:00 De utenomjordiske ankommer. Allsang.
    08:00 Urframføring av "Götterdämmerung, improvisasjoner over et tema".
    09:00 Flaggheising. Bekransning av Nostradamusmonumentet.
    09:10 To minutters stillhet.
    09:12 Utdeling av solkrem, faktor 300.
    10:00 Hovedprosesjonen starter, anført av de grå fra zeta riticuli.
    11:00 Tale for dagen ved Ragnar Fimbul.
    12:00 Buffet. Lek og spill for barna.
    13:00 Erkeenglene ankommer.
    13:10 Jesus ankommer. Kort appell.
    14:00 Oppstilling for de utvalgte.
    14:20 Henrykkelse. Basuner og klokkespill ved Heimdals Funky Babeluba Band.
    15:00 Miniworkshop "Død, hvor er din brodd. Mannen med ljåen gir gode råd."
    18:00 Nibiru ankommer. Fyrverkeri.
    19:30 Apokalypsen. (NB! 18 års aldersgrense!)
    22:00 De utenomjordiske drar (husk billett)
    23:00 Utdeling av 4D-briller.
    23:30 Gratis øl!
    23:55 Verdens undergang. "The Final Countdown" ved Europe.
    24:00 Chuck Norris ankommer
    00:01 Nachspiel

    Fra Arne Bix Morken i Apokalypsekomiteen. Glimrende jobb! Vi gleder oss!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om Mayaene var noen jævler til å spå, ville de vel ikke gått under.

    I Serbia har flere tusen rykket inn i et område rundt et "hellig fjell" som det påstås at det er et romskip i. Dette skal avsløres når verden går under i morgen, og de som befinner seg i nærheten vil bli heldige passasjerer.

    Preppers everywhere, enjoy the end of the world?

    Folk er rare, og slikt beviser at manges dømmekraft (dommedagskraft) også er betydelig under pari.
     
    L

    leser1

    Gjest
    På New Zealand er det allerede 21/12 og business as usual. Big surprise
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.554
    Antall liker
    23.310
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok it starts with an earthquake...

    Jeg fant akkurat ut at det mayakalenderen egentlig forutså var at Mick Taylor skulle stå på scenen med Stones igjen.
    I feel a disturbance in The Force...
     
    L

    leser1

    Gjest
    Eksisterer vi ennå eller har vi gått inn i neste dimensjon?
    Vi er vel i dag, ifølge noen, i vannmannens tidsalder og da er vi ferdig med kristendommens tid (fiskenes tidsalder).
    "Vannmannens tidsalder skal være en tid uten noen fastlagte dogmer eller moralsystem, hvor menneskene automatisk vil handle riktig ut fra sin intuisjon og sitt høyere bevissthetsnivå..."

    Og her er musikken som hører til
    http://www.youtube.com/watch?v=N9oq_IskRIg
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Puddelbandet Europe forutså dette allerede på 80-tallet.

     
    C

    Cyber

    Gjest
    Når er det vi kan regne med det offisielle programmet for dagen begynner, har vært ganske tamt så langt her i sør.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel 10 over 12 det skal skje, tror jeg tar en litt tidlig lunsj i dag.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.329
    Antall liker
    2.858
    Dommedagskaffe her med julens pepperkaker til. Jeg føler en sånn usigelig indre god ro i kroppen min. Er det et tegn på dommedag er passert og at jeg allerede er gått over på den andre siden? :confused:
     

    FrodeR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    302
    Sted
    Trondheim
    Det ser ut som om dommen gikk i menneskehetens favør. "Sola skal snus, og det skal bli varmere". Dette skulle jo tyde på at vi har oppført oss, ihvertfall vi som bor på den nordlige halvkule.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.554
    Antall liker
    23.310
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Terje Nordby/Mytekalenderen på Fjesboka i dag:
    SPESIALUTGAVE 21.12.12: BLØFFEN OM VERDENS UNDERGANG
    MAYA er navnet på en sivilisasjon i det sørlige Mexico, Guatemala, Belize og deler av Honduras fra rundt 1500 år f. Kr. Det fins ca 8 mill mayaer i dag. Mayaene var i det forskerne kaller “klassisk tid” (200-900) organisert rundt tempelbyer. Tempelbyene hadde pyramider som fungerte som både templer og observatorier, her ble det bedrevet astronomi og matematikk og utviklet et omfattende kalendersystem. Kalenderne var ordnet i kretsløp (eller ”sykluser”) på forskjellige nivåer, en periode på 52 år var et mindre kretsløp (“Tzolkin”), noe som kanskje har sammenheng med at dette var en forventet levealder (men det er ren spekulasjon). Et større (men ikke det største) kretsløp varer hele 5200 år. Hvis man opererer med en slags dag 0 som dette langtidskretsløpets begynnelse, skal den etter visse utregninger ha funnet sted 11. August 3144 f. Kr. Om disse utregningene er rette, er dette kretsløpets siste dag 21. desember 2012. Det hører med til historien at en annen Mayakalender har tilsvarende kretsløps siste 21. oktober år 4772. Uansett: Dette er altså slutten på kretsløp, ikke slutten på alt. Og mayaene så frem til at syklusen skulle skifte, for da ville gudene trolig begunstige dem på en ny måte. Det finnes i tråd med dette Mayasagn som hevder at dagene etter disse datoene vil bli “lysere”, det er trolig rimelig å tolke som bedre, ikke som fysisk lysere.

    Det fins ingen apokalyptiske tanker, ingen forestillinger om dommedag, hos mayaene. Omtrent halvparten av Guatemalas 13 millioner innbyggere er mayaer, hvorav mange lever på eksistensminimum. Tørke er et problem. Å klare å overleve er et problem, men altså av helt andre grunner enn en luftig påstand, helt uten grunnlag, om undergang.

    Spesialister på Mayakulturen kan alle bekrefte: Det fins overhode intet grunnlag for å konstatere at mayakalenderen eller andre tegn fra Mayakulturen predikerer 21. desember 2012 som verdens ende. Mayaeksperter over hele verden er samstemmige: Å gjengi 21. desember 2012 som en dommedag eller at det skal skje en kosmisk katastrofe denne dagen er en fullstendig fabrikasjon. Her har vi med andre ord å gjøre IKKE med en spådom som ikke kommer til å gå i oppfyllelse, men at noen, av sensasjonslyst og pengegriskhet har funnet på en spådom som ikke eksisterer og fått millioner av mennesker til å bli opptatt av det. DET er et mye dårligere tegn enn noe man kan finne i Mayakalenderen.
    Å faen.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dommedagsfest i dag. Starter 12.10 og varer ut i de små timer...
    Våkner jeg med kuppelhode i morgen så er vel alt ved det gamle..?

    Ha en riktig god solsnu, alle!
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Ikke kom med den slags kjedelig fakta. La oss heller hygge vårs til en artig verden går under fest, det skal ikke holdes tilbake på noe..;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn