Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte den med at de innsatte i fengslene stort sett forsvinner. Men det er en logisk svikt, og det er den lille setningen om common sence. Hvis det var slik at de kristne ble sendt til himmelen, og at de andre var igjen, så ville jo de kristnes påstander være bevist. Og da vil jo ikke ateistisk common sence være så fornuftig likevel. Men at det uten bakstrevere vil være mer makt i den øvrige common sence som ikke omhandler tro/ikke tro vil naturligvis være mer dominerende. Da vil det jo ikke være noe himmelrike som kan strebes etter lenger, så den saken vil være avgjort.

    Men så enkelt var det visst ikke ifølge videoen, og det stemmer foreløpig med mine observasjoner også.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Det er forsåvidt også uenighet blant ydmyke kristne om hvorvidt der blir en før dommedag bortrykkelse......
    Eller diskusjonen går vel mest på om de som er klar skal bli bortrykket før Antikrist sin regjeringstid eller ikke,der blir ingen dommedag før den trengselstiden er over.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    A possible link between pollution and crime—and marshmallows

    http://www.boingboing.net/2011/06/02/a-possible-link-betw.html

    [video]6EjJsPylEOY[/video]

    At Wired, Jonah Lehrer delves into an interesting theory about why American crime rates have fallen so drastically over the last 30 years. Apparently, there is both a correlation and a mechanism that would seem to connect falling rates of a certain kind of environmental pollutant to the downward trend in crime statistics. It all comes back to one of my favorite experiments in the annals of behavioral psychology. I'm speaking, of course, of the marshmallow test.

    In the late 1960s, psychologist Walter Mischel left pre-schoolers alone in a room with a marshmallow. He gave the kids a choice: Eat your marshmallow now, and it's the only one you get. Resist temptation, and you'll be given two marshmallows to eat later. It's a classic test of delayed gratification and self-control. And only 20% of Mischel's test subjects managed to get the second 'mallow. Their secret: Distracting themselves with other activities, like singing or playing a pretend game.

    But here's the interesting thing I didn't know—Mischel has followed those marshmallow kids over the course of their lives. Today, we know that the 20% who could hold out for a second marshmallow also had higher SAT scores, more friends, and fewer anger management issues as teenagers. And, thanks to brainscans, we can actually see differences between the adult brains of the 20% and their less self-controlled counterparts. In particular, Lehrer writes, the 20% demonstrate more activity in "the frontal cortex, [including] areas such as the dorsolateral prefrontal cortex, the anterior prefrontal cortex, the anterior cingulate, and the right and left inferior frontal gyri."

    How does this tie back to crime and pollution. Turns out, those are also regions of the brain known to be particularly (and detrimentally) affected by early childhood exposure to lead. Medical researchers have long known that decreased impulse control is a common side-effect of lead-related brain damage. And, during the time that America's crime rates have fallen, so too have the levels of lead in our bloodstreams. According to this theory, environmental regulations that banned things like leaded gasoline and paint might be partly responsible for the fact that the murder rate in many American cities has fallen by 50%.

    What Mischel's data demonstrates is that attention isn't just about information. Instead, it's also what allows us to blunt the urges of our errant emotions, allowing us to look past the desire to stuff that yummy marshmallow into our mouth. While we can't always control what we feel - many of our urges are ancient drives, embedded deep in the brain - we can control the amount of attention we pay to our feelings. When faced with a tempting treat, we can look away.

    This returns us to aggression. Let's say you're being teased by a bully at school. You can feel your anger rising; the hot emotion is vibrating in your veins. It would feel so good to punch that bully in the face, to vent your frustration with a fight. However, you also know that such violence will get you suspended from school, which is why throwing a punch is not a good idea. If you can't strategically allocate your attention - and this is a skill that requires a solid prefrontal cortex - then you're not going to be able to resist your anger. You're going to get in a fight and get suspended. However, if you can properly look past this negative emotion - perhaps by counting to ten, or just walking away, or finding something else to think about - then your anger will subside. The hot feeling has been cooled off.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Snart er det visst dommedag igjen. Harold Camping gir ikke opp. Kanskje ikke så rart når de får 100 mill i donasjoner for å drive på med dommedagsvarslene....

    http://www.side3.no/article3248469.ece
    Han gir seg ikke, det skal han ha. Det blir jo litt artig å se hvordan det nye regnestykket som blir lagt fram ved månedskiftet ser ut. Han gir oss jo egentlig god grunn til å feste. 21de er jeg i Spania, så det passer jo aldeles ypperlig. Party like it's 1999. Thank you, Harold. ;D
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.350
    Antall liker
    1.028
    Hva, har det vært dommedag igjen uten at jeg viste dette?
    Dere må jo komme med klare beskjeder tidlig, så en stakkar kan få det med seg. Vel hyler nett på en øl og så håper jeg på bedre beskjed neste gang, så man kan bunkre opp riktig... ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sprekt gjort å komme med en ny dommedagsdato så kort tid etter den forrige. Det har jo en tendens til å lande tits-up når de religiøse skal være konkrete om noe.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Slapp av. Dommedag eller apokalypse er feiltolket. Apokalypse betyr åpenbaring, formidlet av et overnaturlig vesen, vanligvis en engel.

    So what...? På tide, kanskje....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    O

    Ole I

    Gjest
    Siden dette er et hifi forum:

    Jeg sitter her og venter på dommedag (hammeren):

    [video]JVYccHAG6gk[/video]

    Blir positivt matt av all energien Freddie hadde.....
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg føler at denne tråden krenker religiøse følelser. Føler ikke dere det og?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kabeldragern skrev:
    BT skrev:
    Mekrelig. Vesten går under i 2025.
    Hvordan går det an når hele verden går under 21. oktober i år?

    http://www.nettavisen.no/nyheter/article3251741.ece
    28. oktober 2011 er datoen Maya kalenderen kaller 13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.

    DA skjer det ting i følge noen - men ikke noe skremmende, heller gledelig.
    Ja det er klart at når det kommer noen like tall på en utdatert kalender laget av noen blodtørstige overtroiske barbarer så skjer det fantastiske ting her i verden. :-\
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    "28. oktober 2011 er datoen Maya kalenderen kaller 13.13.13.13.13.13.13.13.13.13.
    DA skjer det ting i følge noen - men ikke noe skremmende, heller gledelig."

    Ja just det ja- Iphone 4s släpps då ja ;)
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Pøh. Bibelen, som Camping bør kunne sier klart att NÅR jødene har bygget opp Salomos tempel... da begynner noe man kan sammenlikne med en klokke å tikke... da tar det en 7 år og så er verden ferdig...
    Men bare nesten. Jorden skal ikke forgå, men reduseres til grus... Så skal den bestå i enda 1000 år, og så vips er den ferdi..
    INGEN skal kjenne dagen sies det. Så Camping han får litt å svare for, når han møter sjefen sin... !
    Om han er Kristen da... noe det IKKE ser ut som han er!!!

    mvh
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Vi er midt i dommedagen! Ikke ta alt så jæ..a bokstavlig - dag og dag...?

    Jeg ser en avslutning av en periode i jordens historie. Slik som vi mennesker herjer med alt og alle så er det på tide! Men jeg tror det er på det mentale plan endringene vil skje. Vi mennesker greier ikke på egen hånd å "dra oss selv opp etter håret" for å navigere oss ut av gjørma... Vi trenger hjelp. Den hjelpen har foregått lenge nå.

    Av hvem? Aner ikke....
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ja - da gikk 21.10.11 bra. Lurer på hvor mange som solgte alt de eide eller hoppet i havet denne gangen...? ;D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Var det dommedag i går?? Derfor jeg er litt tung i pappen i dag altså...
    Ja, men ikke være lei deg om du gikk glipp av den. Det kommer tydeligvis en ny dommedag allerede på fredag. Revidert prognose der er at den også er en slags åndelig greie heller enn en kollisjon med balstyrige planeter som astronomene av en eller annen grunn har oversett. Cue "Aquarius":


    Nei, forresten, det var vel i 1967 den åndelige dommedagen skjedde. Eller i 1844 eller 3597 eller 1447, helt avhengig av hvilken astrolog man hører på.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Asbjørn skrev:
    dag1234 skrev:
    Var det dommedag i går?? Derfor jeg er litt tung i pappen i dag altså...
    Ja, men ikke være lei deg om du gikk glipp av den. Det kommer tydeligvis en ny dommedag allerede på fredag. Revidert prognose der er at den også er en slags åndelig greie heller enn en kollisjon med balstyrige planeter som astronomene av en eller annen grunn har oversett. Cue "Aquarius":


    Nei, forresten, det var vel i 1967 den åndelige dommedagen skjedde. Eller i 1844 eller 3597 eller 1447, helt avhengig av hvilken astrolog man hører på.
    Å kalle det å være lei seg er nok å trekke det litt vel langt.
    Heller forundret at jeg ikke fikk det med meg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Akkurat. Man kan altså overleve at verden har gått under? Det er bare mørkt så man må tenne lys?
    Og saltet de hamstrer, det er for å konservere døde dyr så man har mat en stund?
    I alle fall de få som bruker 270.000 på en slik overlevelseskapsel?
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Akkurat. Man kan altså overleve at verden har gått under? Det er bare mørkt så man må tenne lys?
    Og saltet de hamstrer, det er for å konservere døde dyr så man har mat en stund?
    I alle fall de få som buker 270.000 på en slik overlevelseskapsel?
    Vil man overleve noe slikt? Det er jo et sabla arbeid å salte ned døde dyr med høyt innhold av radioaktivt materiale?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Fører verdens undergang til radioaktivt materiale også? Det høres ikke bra ut.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Fører verdens undergang til radioaktivt materiale også? Det høres ikke bra ut.
    Ja, jeg har en vag teori om at Danmark har akkumulert ganske mye anriket uran de siste årene uten at IAEA har fått det med seg. Greit nok Iran er gale, men det er mye rart i sør også...

    dansker-er-lykkeligst.jpg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.329
    Antall liker
    2.858
    Er du en Doomsday Preppers? ;)
    Har sett litt på NG om disse amerikanerne som bygger seg underjordiske bunkers, hamstrer hermetikk, hermetiserer og står på som bare det. Samt har daglige skyteøvelser med barna ute i hagen. Alt for å stoppe sultne inntrengere når dommedag har slått inn.


    Det som disse doomsday preppers har til felles er at de ikke er samstemte om hva som får sivilisasjonen til å opphøre. Alt fra kometer som treffer jorda, til solstormer og dollar-kollaps.
    Ja ja, folk får nå bare drive på. Noe skal man jo være opptatt av i fasen mellom liv og død. :rolleyes:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    "Verden går nok under men ikke jeg." En slik holdning tyder på brukbar selvtillit.

    Jeg for min del trenger en god advokat når dommedag kommer. Men hvilke lover gjelder tro? Man er vel ikke helt enig om det ennå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Zombier, muslimer eller fattigfolk... spøkelsene tar mange fasonger i engstelige sinn.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Det rare er at det er russere og kinesere som er redde. Det har jo alltid vært de som er de farlige...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    1.427
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke poenget med å forberede meg til dommedag all den tid jeg uansett ikke vet i hvilken form evt. dommedag kommer i. Er jo som å gå opp i eksamen i alt og evt. uteksamineres som Cand.Emeste.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En ting er sikkert, jeg handler ikke inn til jul før på lørdag, så er ihvertfall de pengene spart om maya-gjengen har rett i sine beregninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn