Politikk, religion og samfunn Dommedag i dag - avlyst!

Tror du på dommedag?


  • Totalt antall stemmer
    37

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har sett soloppgangen fra toppen av en av pyramidene i Tikal. Det var en fin opplevelse.
    I dag er jeg derimot ikke i dommedagshumør, og snarere oppstemt fordi årets korteste dag er bak oss.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Terje Nordby/Mytekalenderen på Fjesboka i dag:
    SPESIALUTGAVE 21.12.12: BLØFFEN OM VERDENS UNDERGANG
    MAYA er navnet på en sivilisasjon i det sørlige Mexico, Guatemala, Belize og deler av Honduras fra rundt 1500 år f. Kr. Det fins ca 8 mill mayaer i dag. Mayaene var i det forskerne kaller “klassisk tid” (200-900) organisert rundt tempelbyer. Tempelbyene hadde pyramider som fungerte som både templer og observatorier, her ble det bedrevet astronomi og matematikk og utviklet et omfattende kalendersystem. Kalenderne var ordnet i kretsløp (eller ”sykluser”) på forskjellige nivåer, en periode på 52 år var et mindre kretsløp (“Tzolkin”), noe som kanskje har sammenheng med at dette var en forventet levealder (men det er ren spekulasjon). Et større (men ikke det største) kretsløp varer hele 5200 år. Hvis man opererer med en slags dag 0 som dette langtidskretsløpets begynnelse, skal den etter visse utregninger ha funnet sted 11. August 3144 f. Kr. Om disse utregningene er rette, er dette kretsløpets siste dag 21. desember 2012. Det hører med til historien at en annen Mayakalender har tilsvarende kretsløps siste 21. oktober år 4772. Uansett: Dette er altså slutten på kretsløp, ikke slutten på alt. Og mayaene så frem til at syklusen skulle skifte, for da ville gudene trolig begunstige dem på en ny måte. Det finnes i tråd med dette Mayasagn som hevder at dagene etter disse datoene vil bli “lysere”, det er trolig rimelig å tolke som bedre, ikke som fysisk lysere.

    Det fins ingen apokalyptiske tanker, ingen forestillinger om dommedag, hos mayaene. Omtrent halvparten av Guatemalas 13 millioner innbyggere er mayaer, hvorav mange lever på eksistensminimum. Tørke er et problem. Å klare å overleve er et problem, men altså av helt andre grunner enn en luftig påstand, helt uten grunnlag, om undergang.

    Spesialister på Mayakulturen kan alle bekrefte: Det fins overhode intet grunnlag for å konstatere at mayakalenderen eller andre tegn fra Mayakulturen predikerer 21. desember 2012 som verdens ende. Mayaeksperter over hele verden er samstemmige: Å gjengi 21. desember 2012 som en dommedag eller at det skal skje en kosmisk katastrofe denne dagen er en fullstendig fabrikasjon. Her har vi med andre ord å gjøre IKKE med en spådom som ikke kommer til å gå i oppfyllelse, men at noen, av sensasjonslyst og pengegriskhet har funnet på en spådom som ikke eksisterer og fått millioner av mennesker til å bli opptatt av det. DET er et mye dårligere tegn enn noe man kan finne i Mayakalenderen.
    Å faen.
    Hva?
    Betyr det at jeg har svidd av 270.000 til denne overlevelseskula og hamstret talgglys og salt til ingen nytte?
    Hva skal jeg gjøre nå da?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    For min del blir feiringen av dommedag, en konsert med Paal flaata:)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Søren, da må jeg ut og kjøpe julegaver... :mad:
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dommedag var på 23 grader, med fullstendig blå himmel, speilblankt hav, stillhet - en herlig lunsj med godt juletilbehør, og kaldt, belgisk øl.
    Anbefales.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.569
    Er det lenge til neste dommedag tro?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.271
    Antall liker
    105.709
    Torget vurderinger
    23
    Med velvillig (?) tillatelse/tilgivelse gjengis denne fantastiske oversikten fra Lagga! Her i en.. mnja... ehh.... noe omskrevet versjon, om jeg tør være så fri:

    Liv Lagga - Side 213 - Windows Internet Explorer_2012-12-21_13-46-57.jpg
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det forunderlige er at det befinner seg tusener av mennesker ved dette hellige fjellet i Serbia. Det kryr av folk ved "det magiske fjellet" i Frankrike, så mange at myndighetene måtte utstede forbud mot at folk dro til selve fjellet.
    Og myndighetene i Guatemala har måttet utkommandere alt tilgjengelig personale for å opprettholde ro og orden rundt Maya-ruiner og templer/pyramider, der folk fra hele verden har samlet seg.

    Hva gjør man egentlig når man ikke får dommedagen man har klart å overbevise seg om var på vei?

    Blir man skuffet?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.271
    Antall liker
    105.709
    Torget vurderinger
    23
    Da blir denne mennesketypen LETTET, og tar det som nok et tegn fra sin Gud, ev. annen trosretning, på at det virkelig FINNES en Gud! Du kan aldri vinne mot slike holdninger!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Disse mange som har solgt alt de eide, og fordelt godene på trengende, som nå selv er blitt trengende, ber de om å få eiendeler og kapital tilbake?

    f1797fa2234c91b9fd28b18d8a54a4cc.jpg
     

    commodus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Innlegg
    73
    Antall liker
    18
    Syns det er skremmende av folk virkelig tror på sånt piss....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Budsjettstriden i USA er bare teater. Faktisk G.O.P. som la inn brekkstangen de nå sliter med. Det er ingen negative konsekvenser overhodet ved å ta budsjettspranget, siden det vil medføre at man får de skattejusteringene som landet sårt trenger.

    Det er langt verre med han her, som virkelig hadde forberedt seg på verdens undergang i dag.

    preppersurvivalist-cropped-proto-custom_28.jpg
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.434
    Antall liker
    9.854
    Kikket på "Doomsday Preppers" på National Geographics. Tja, hva skal man si? Jeg ble faktisk litt skremt, dette var jo fanatisme på et høyt nivå, samtidig som det var så som så med intellekt.
     

    barathsec

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Innlegg
    1.275
    Antall liker
    585
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    dommedag er kun en helt vanlig dag hos kabel debatt gjengen, virkelig dommedag kommer først når all der inne er helt enige med hverandre, så da vil jeg si at dommedag er herved avlyst for evig tid....! :cool:
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Det har alltid vært og vil alltid være noen som er redde for at himmelen skal falle i hodet deres. Noen vil hjelpe dem med å bli kvitt pengene sine før dommedag. Langt, langt flere er fascinert av slikt og elsker å lese om dette. Det vet mediene og spyr ut oppblåste historier om frykt og spådommer om dommedag. Dermed blir det enda flere som blir redde og gir mer stoff som media kan selge reklame med. Dette har lite med religion, overtro el.l. å gjøre. Det har mest med kapitalisme og psykologi å gjøre...

    nsb_tull_2.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok å dikte litt, da holder en dommedag over seg selv, når det hele går under.

    «At digte, det er at holde Dommedag over sig selv» (Han Henrik)
    Gi meg kabellyrikk fremfor lille maija!
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Tror på dommedag, men ikke nødvendigvis i bibelsk forstand.

    En fremtidig konflikt mellom store nasjoner, noen hundre eller tusen atombomber så er vel dèt oppfylt.

    Flere av de bibelske historier finner man i andre kulturer.

    Både blant indianerne i Nord-Amerika ( Helge Ingstad,s reiser ), og blandt flere andre kulturer, også i sør-Amerika og Asia / østen.
    Bla. dèt at mesteparten om ikke hele jorda var dekket av vann en gang i tiden.

    Rent vitenskapelig vet vi i dag at dette stemte.

    Dommedag er ikke nødvendigvis at noen går til hxxxxx og andre til himmelen valgt ut fra kriterier av en Gud, eller at engler daller ned fra skjul.

    Dommedag er den dag da jorda går under - dvs alt liv blir utslettet mer eller mindre.
    Hvorvidt om dette er en uungåelig fremtidig naturkatastrofe, eller skapt av mennesker betyr ikke så mye den dag - dagen er der.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    11.934
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    -at jorda ikke gikk under i går, var en strek i regningen for meg; nå blir jeg nødt til å betale tilbake alle pengene jeg har lånt fra venner og kjente under lovnad om å betale tilbake den 22.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    F****!!!! Da var det ikke en god idé å ta opp forbrukslån og drikke seg snydens på dyrt brennevin en hel uke likevel....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Når det gjelder avstemmingen, sier jeg som TS Eliot:

    This is the way the world ends
    This is the way the world ends
    This is the way the world ends
    Not with a bang but a whimper
     

    vta

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    6
    Danmarks Radio hadde en litt artig vri på programoversikten sin i går. :D

    screenshot1.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn