Sport, sykkel og trening Doping i skiidretten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.100
    Antall liker
    9.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men sannelig. Det er altså himmelvid forskjell på Johaug kontra feks Ben Johnson eller Lance Armstrong. DET var dopere, Johaug var kun dum.
    Så dum tror/håper jeg ikke Johaug er. Hun tok en kalkulert risiko for å bli kvitt et problematisk munnsår på høydeopphold i forkant av OL. Munnsår plager ikke oss så mye, men skal du trene hardt i Alpene i kaldt vær, så kan det være ganske plagsomt....også var det OL snart.

    Merkelig at ditt fullstendige svart/hvitt syn på alle andre ting ikke gjelder Johaug.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så dum tror/håper jeg ikke Johaug er. Hun tok en kalkulert risiko for å bli kvitt et problematisk munnsår på høydeopphold i forkant av OL. Munnsår plager ikke oss så mye, men skal du trene hardt i Alpene i kaldt vær, så kan det være ganske plagsomt....også var det OL snart.

    Merkelig at ditt fullstendige svart/hvitt syn på alle andre ting ikke gjelder Johaug.
    Svart/hvitt? Det bør være forskjell på dumskap og bevisst prestasjonsfremmende inntak av medikamenter. Rettsikkerhet må gjelde innen idrett også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Idrettsutøverne plikter og vite alt dette, man har grenser, og de skal opprettholdes.
    I tilfellet Johaug, så kastet hun legen under bussen, for og kunne konkurrere videre.
    Skal man ha myke grenser for doping, så blir det DEFINITIVT utnyttet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.100
    Antall liker
    9.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Svart/hvitt? Det bør være forskjell på dumskap og bevisst prestasjonsfremmende inntak av medikamenter. Rettsikkerhet må gjelde innen idrett også.
    Ok, så du er av den oppfatning at doping kun omhandler prestasjonsfremmende preparater, og at preparater som gir raskere restitusjon/heling ikke er doping. Anbefaler deg et google søk på tema.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ok, så du er av den oppfatning at doping kun omhandler prestasjonsfremmende preparater, og at preparater som gir raskere restitusjon/heling ikke er doping. Anbefaler deg et google søk på tema.
    Jeg anbefaler å bruke engasjementet på reelle dopere. Og å se at rettssikkerhet også må gjelde idrettsutøvere. Johaug har i tillegg sonet sin straff. Done deal.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Skal huske den argumentasjons teknikken der.
    Når en case er over kan man ikke diskutere den.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.830
    Antall liker
    107.676
    Torget vurderinger
    23
    Håper det blir strenge og hyppige kontroller før og under Ski-VM i Tronfheim. Trønderske æljesportutøvere er noen notoriske juksemakere.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Skal huske den argumentasjons teknikken der.
    Når en case er over kan man ikke diskutere den.
    Joda, jeg bare syns den er temmelig over the top. Det er sannelig langt mer alvorlige saker innen doping, enn en leppesalve.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Joda, jeg bare syns den er temmelig over the top. Det er sannelig langt mer alvorlige saker innen doping, enn en leppesalve.
    Igrunn ikke, joda- blod doping på johaug hadde vært en annen deal, men igjen når hun bruker dette for og oppnå raskere "bedre form" så er det en case uansett hva du mener og ikke.
    Man har grenser, og dette vet utøverne, dumskap holder ikke som argumentasjon når man er verdens beste.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.262
    Antall liker
    2.864
    Torget vurderinger
    16
    Joda, jeg bare syns den er temmelig over the top. Det er sannelig langt mer alvorlige saker innen doping, enn en leppesalve.
    Problemet her var ikke det hun ble tatt for, som var relativt uskyldig i doping sammenheng, problemet var måten hun håndterte det på. Hun fikk straff som alle andre tilsvarende saker, altså mye mildere enn mer alvorlig doping slik som epo. Faktum er at hun kastet legen under bussen og tok null ansvar selv. Ikke hennes "finest hour" det der.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.520
    Antall liker
    20.375
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Legen er vel fortsatt lege, og muligens mer bevisst på hva han gir sine pasienter? Jeg klarer rett og slett ikke hisse meg opp over denne saken.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.100
    Antall liker
    9.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hun gikk vel neppe raskere på ski uten sår på leppene
    Jeg vil anta at grunnen til at hun var på høydeopphold var at hun ønsket å gå raskere på ski.

    Et skikkelig munnsår kan skape mye problemer om du skal trene hardt i mange minusgrader, vind og skarp sol.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.214
    Antall liker
    11.063
    OK, så la oss si at det var en dustete bortforklaring. Det jeg kan forestille meg oppe i det hele er at legen har sagt til Johaug at mengdene fra leppesalve blir så små at de a) ikke gir noen ytelseseffekt og b) ikke er målbare i en dopingtest. Merk også her at Johaug oppga at hun hadde tatt nevnte salve.

    Så var det vel dumt da, og hun fikk smake konsekvensene av dumheten, og legen tok sin hatt og gikk. Men denne grenseløse fordømmelsen skjønner jeg lite og ikkeno' av, ingen har forsøkt å jukse seg til bedre plassering i sporet her.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    10.569
    Mener jeg leste en plass at hun skal gjøre comeback? Eller var det at man venter på en avgjørelse om hun skal? Uansett så blir det nok med en klatt vaselin hvis det skullle dukke opp behov.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.100
    Antall liker
    9.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg kan forestille meg oppe i det hele er at legen har sagt til Johaug at mengdene fra leppesalve blir så små at de a) ikke gir noen ytelseseffekt og b) ikke er målbare i en dopingtest. Merk også her at Johaug oppga at hun hadde tatt nevnte salve.
    Artig hvor mange varianter man skal lage seg for å bortforklare dette - så du mener altså at legen har sagt til henne " Her - ta denne salven - den står på doping listen så den er forbudt, men jeg tror ikke den vil slå ut på en test . Jeg tror heller ikke den har noen virkning.".
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.195
    Antall liker
    24.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I tilfellet Johaug, så kastet hun legen under bussen, for og kunne konkurrere videre.
    Businesswoman.

    Men ok. Jeg synes det er pussig at disse greiene kommer opp igjen og igjen. Akkurat den samme dogmatiske greia. Minner meg litt om den russiske voksesyken. Man blir ikke kvitt den heller.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.830
    Antall liker
    107.676
    Torget vurderinger
    23
    Johaug har i mange år vært plaget med sår på leppene.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.989
    Antall liker
    6.668
    Sted
    Holmestrand
    Jeg regner med at tilsynet for høy moral her fører samme pikometermoral på sitt eget liv som de krever av andre?

    Personlig prøver jeg å holde muligheten åpen for at jeg IKKE vet eller forstår alt i hele verden.
    Dette gjelder spesielt når det gjelder å vurdere hvorfor mennesker jeg overhodet ikke kjenner gjør/ikke gjør ting på den etisk høyverdige måten jeg ville ha gjort det.
    😂
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Jeg regner med at tilsynet for høy moral her fører samme pikometermoral på sitt eget liv som de krever av andre?

    Personlig prøver jeg å holde muligheten åpen for at jeg IKKE vet eller forstår alt i hele verden.
    Dette gjelder spesielt når det gjelder å vurdere hvorfor mennesker jeg overhodet ikke kjenner gjør/ikke gjør ting på den etisk høyverdige måten jeg ville ha gjort det.
    😂
    Hva vi gjør her hjemme har da ingenting med iforhold til disse som skal tjene penger på kroppen sin.
    Norge er en nasjon med sterk motstand mot all doping, og da må vi tåle og ta den diskusjonen.
    Hadde Johaug vært svensk ... så kan jeg garantere at tonen hadde vært endel anderledes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Joda, dette var helt ordinært juks. Historien de diktet opp er så dum at ingen oppegående mennesker kan tro noe slikt.

    Men, Johaug har jo ikke dopet seg for å bedre prestasjonene sine. Hun har brukt et ulovlig preparat som gir raskere heling av et munnsår som plaget henne på et viktig høydeopphold i sesongoppkjøringen. Men, om hun hadde innrømmet juks, så hadde hun fått 4 år utestengelse, derfor diktet de opp tidenes dummeste bortforklaringer.
    Jeg tror på historien! Det gjør mange andre også. Det vle vel også lagt til grunn umder «straffesaken».

    Hun hadde vært unikt god i mange år, og hadde en relativt normal progresjon. Og i likhet med andre norske utøvere ble hun testet ofte over mange år. Dette var et arbeidsuhell.

    Når jeg ser slike kyniske & og ikke spesielt godt informerte ytringer, så tenker jeg at mange projiserer man sin egen (u)moral eller har stor
    mistillit til folk flest.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Idrettsutøverne plikter og vite alt dette, man har grenser, og de skal opprettholdes.
    I tilfellet Johaug, så kastet hun legen under bussen, for og kunne konkurrere videre.
    Skal man ha myke grenser for doping, så blir det DEFINITIVT utnyttet.
    Legen kastet seg selv under bussen. Han var ute på TV med en gang saken eksploderte og erklærte at han hadde gjort en stor feil her.
     

    Deng1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2024
    Innlegg
    981
    Antall liker
    1.126
    Sted
    VestBredden
    Seff, og du tror ikke det var kommunikasjon mellom partene her om hvordan dette skulle løses ??
    Hvor naiv går det an og bli ?
    Johaug er business, og det hadde vært tap for mange om det gikk skikkelig skeis.
    Og da ble det enklest og og kaste ham/ofre seg selv... bussen osv...

    Det skinner like godt igjennom at hun er en nasjonal kjæledegge... og at dere har en crush for henne.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Joda, men sannelig. Det er altså himmelvid forskjell på Johaug kontra feks Ben Johnson eller Lance Armstrong. DET var dopere, Johaug var kun dum.
    Du og jeg har samme forståelse av disse dopingsakene.

    En ting vi kan lære av Therese-saken er at mange utlendinger har gjort liknende forseelser og blitt straffer som julsemakere … og vi har tenkt det verste. Men vi som følger med i idrett vet at Therese ikke er en jukser. Therese burde fått en advarsel og en symbolsk utestengelse. Og det gjelder nok en del andre utøvere fra andre land også, feks Kowalzcyk. Så skal man huske på at tilliten til alskens myndigheter er mye lavere i nesten andre land enn Norge, så kanskje feks Kowalzcyk ser på det som en del av gamet, i stedet for urettferdighet … og det var ikke akkurat slik at vi var spes forståelsesfulle her i Norge når hennes sak kom opp. Jeg skulle ønske at saken til Therese skapte ny presedens her. Doping er fortsatt et stort problem, men rettsvernet til topputøverne er altfor dårlig. Det må gå an å skille mellom små forseelser og prestasjonsfremmende juks.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.334
    Antall liker
    4.596
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjaldt saken til Johaug trodde jeg ikke på forklaringen til legen et sekund. At han ikke skulle ikke skulle ha husket eller forstått at endelsen "-bol" var et anabolt steroid var for utrolig til at jeg kunne tro på det.

    Når idrettdomstolen konkluderte med at de trodde på historien og at det var utilsiktet, velger jeg å ha tillit til den dommen, så der endte den saken for meg.

    Når det kommer til doping generelt er dessverre tilliten tynnslitt etter å ha blitt skuffet mange ganger, lest meg opp på temaet og fått snakket med enkelte sentrale trenere. Nå har det norske skiforbundet dessverre hatt noen saker mot seg og jeg synes at de i mine øyne ikke har opptrådt tillitsvekkende med Espen Graff i spissen. Ved spesielt de svenske dokumentarene "Blodracet" virket de som de hadde mye å skjule. Jeg skulle ønske at de kunne vist verden full åpenhet og vært et forbilde slik de selv predikerte når andre dopingsaker rullet fra 90 tallet og inn i nyere tid, men jeg innser at jeg nok er naiv. At en slik åpenhet er utopi.

    Tallene som kom frem i de svenske dokumentarene synes jeg er vanskelig å å komme utenom med tanke på hvor lett det var å bruke EPO på den tiden, men boka til den avgåtte norske dopingjegeren Mads Drange gir et lite håp om at leppekremen ikke kun var et middel for å skjule noe mer, men at norske idrettleger kan være naive idioter.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Den dokumentaren synes å være utilgjengelig nå, Atle. Men jeg tror Norge og Sverige er i verdenstoppen når det gjelder rent spill. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle journalister er på høyden.

    Jeg har fulgt skisporten siden slutten av 60-tallet. Oddvar Brå var i sin tid verdens beste langrennsløper i mange år, bortsett fra store mesterskap da han plutselig ble gruset av løpere han spiste til frokost resten av året. VIktige årsaker var amatørmessig støtteapparat og at han var tvunget til å gå på norske ski. Men de som på magisk vis var mange minutter bedre i et mesterskap enn de var to måneder tidligere og en måned senere...

    Norge fikk sin revansje når det ble mer kontroll på doping og når det ble mer penger og profesjonalitet i norsk toppidrett. Jeg tenker at oljerikdommen har hatt vesentlig bidag her som på andre områder de vi har gått fra å være bønder til å være helt der oppe ... ikke at det er noe galt med bøner

    Akkurat i langrenn så skal nok en stakkars utlending dope seg fælt mye for å oppveie for at de norske skiene som regel er mye raskere enn det andre går på. Og de som banker på døra til det norske skilandslaget har mye dårligere ski enn de som er på landslaget.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.334
    Antall liker
    4.596
    Torget vurderinger
    0
    Den dokumentaren synes å være utilgjengelig nå, Atle. Men jeg tror Norge og Sverige er i verdenstoppen når det gjelder rent spill. Men det betyr ikke nødvendigvis at alle journalister er på høyden.

    Jeg har fulgt skisporten siden slutten av 60-tallet. Oddvar Brå var i sin tid verdens beste langrennsløper i mange år, bortsett fra store mesterskap da han plutselig ble gruset av løpere han spiste til frokost resten av året. VIktige årsaker var amatørmessig støtteapparat og at han var tvunget til å gå på norske ski. Men de som på magisk vis var mange minutter bedre i et mesterskap enn de var to måneder tidligere og en måned senere...

    Norge fikk sin revansje når det ble mer kontroll på doping og når det ble mer penger og profesjonalitet i norsk toppidrett. Jeg tenker at oljerikdommen har hatt vesentlig bidag her som på andre områder de vi har gått fra å være bønder til å være helt der oppe ... ikke at det er noe galt med bøner

    Akkurat i langrenn så skal nok en stakkars utlending dope seg fælt mye for å oppveie for at de norske skiene som regel er mye raskere enn det andre går på. Og de som banker på døra til det norske skilandslaget har mye dårligere ski enn de som er på landslaget.
    At de er best i klassen tror jeg du har rett i.
    Jeg begynte å følge langrenn i 89 som var rett før Vegard og Bjørn fikk fart på sakene. Jeg tror Olympiatoppen har vært en viktig bidragsyter til norsk suksess ved at miljøet er så lite at man har god overføringsverdi fra forbund til forbund både på trening og kosthold. Enig at norske ski stort sett har vært best siden 90-tallet.

    Det jeg ikke liker med tallene til den svenske dokumentaren er gjennomsnitts blodverdiene som ble presentert. Disse var fakta og ikke åpent for tolkning. Jeg synes det er veldig rart om Norge har kunnet dominere som de har gjort hvis alle andre har brukt EPO eller annen bloddoping.
    Sverige har for eksempel ikke hatt høye blodverdier, men de har også slitt med å hevde seg siden 90-tallet.

    Men som i sykkel har jeg et lite håp om at kosthold og ski har vært utslagsgivende.

    Fant bare denne om blodracet nå.

    https://www.nrk.no/video/oppdrag-blodrace-paa-tre-minutter_97990

    Et lite intervju med Mads Drange.

     
    Sist redigert:

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    903
    Antall liker
    513
    Torget vurderinger
    1
    Sverige har for eksempel ikke hatt høye blodverdier,
    Dopingmistanke ryster langrennssporten: – Det er kaldblodig juks

    Etter å ha analysert over 10 000 prøver er flere dopingeksperter samstemte: Langrennssporten har et dopingproblem.
    Det kommer fram i en dokumentar publisert av svenske Uppdrag Granskning.

    De har fått tilgang til det internasjonale skiforbundets (FIS) database med blodverdier fra over 2000 utøvere. Testene er gjort fra 2001 til 2010. Totalt 10 000 dopingprøver avslører høye blodverdier blant medaljevinnere i VM og OL. Ifølge SVT er 100 av dem svenske.

    En svensk utøver trekkes frem i dokumentaren fra Uppdrag Granskning. Han har så høye blodverdier at det kun i ett av 10 000 tilfeller kan forklares som naturlig.



    SVT-dokumentar: 16 norske skiløpere med mistenkelige blodverdier
    I del to av SVTs dokumentar om doping mener kanalen å ha avdekket 16 norske løpere med blodverdier som ifølge eksperter kun kan forklares som naturlig i 1 av 100 tilfeller. Sannsynligheten for doping pekes på som høy i 3 av de 16 tilfellene.

    Høy sannsynlighet.
    På Stray-Gundersens liste over utøvere han mener trolig er dopet, finner man blant annet 13 russere, tre nordmenn og to svensker.

    En av svenskene, som ikke navngis, skal ha store variasjoner i sine blodpass. Verdiene går utenfor det én av 10.000 kan forklare naturlig, ifølge forskerne SVT har snakket med.
    Kanalen melder at tre av fire eksperter de har snakket med anser det som sannsynlig at den svenske utøveren er dopet.


    Allerede før dokumentaren ble vist på SVT, slo flere aktører knallhardt tilbake mot det de omtaler som «useriøs journalistikk».

    – Man har bevisst tilbakeholdt fakta, sier den svenske landslagslegen Per Andersson.

    – Blodverdier er kun en indikasjon. Man må se på flere faktorer før man konkluderer, sier Andersson i dokumentaren.

    – Det er rent bedrageri. De sier de har bevis, men de har ingen bevis. Det er en ren bløff, kommenterer FIS' dopingekspert Rasmus Damsgaard.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn