Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med oppgradering av Doxa dac, eller vet hva den består av?
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    906
    Antall liker
    943
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har erfaring med oppgradering av Doxa dac, eller vet hva den består av?
    Jeg har en DOXA 014 dac som er oppgradert. Vet ikke hva som er gjort, men mener at det er færre komponenter i den.

    Erfaringen er at den ble mye mer åpen og detaljert. Det var et løft som var verdt de 3500-4000 kronene jeg ga.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan en koble løse ledninger til høyttaler terminalene på forsterker?

    Var vel noe rykte om at en måtte kun bruke bananplugger?
     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    122
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kan en koble løse ledninger til høyttaler terminalene på forsterker?

    Var vel noe rykte om at en måtte kun bruke bananplugger?
    Hei.

    Neida, det er Ole Brum variant her... Det er skruterminaler som man kan bruke bananplugger på.

    Mvh. Lars G.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.578
    Torget vurderinger
    30
    140 oppgradert til 73 signature er altså gudd shit?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag

    Andersmi

    Fersking
    Ble medlem
    05.12.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Brygga Doxa 70 Signature

    Hej,

    Jag är en svensk Doxa-entusiast som i många år njutit av mitt 70 Signature slutsteg. Nu funderar jag på om jag skall skaffa ett till om de går att brygga, använda ett slutsteg per kanal och i så fall hur man kopplar. Jag skulle tro att man använder plus på höger kanal och minus på vänster kanal men är det ens möjligt eller ens bra?

    Jag driver idag två Magnepan 1.7i och det spelar väldigt fint men de gillar mycket effekt så därför kan det bli än bättre med dubbla steg?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar,
    Anders
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hej,

    Jag är en svensk Doxa-entusiast som i många år njutit av mitt 70 Signature slutsteg. Nu funderar jag på om jag skall skaffa ett till om de går att brygga, använda ett slutsteg per kanal och i så fall hur man kopplar. Jag skulle tro att man använder plus på höger kanal och minus på vänster kanal men är det ens möjligt eller ens bra?

    Jag driver idag två Magnepan 1.7i och det spelar väldigt fint men de gillar mycket effekt så därför kan det bli än bättre med dubbla steg?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar,
    Anders
    Som Erlandsen sier, kvasibalansering.
    Står fremgangsmåte tidligere i tråden en plass.
     

    Andersmi

    Fersking
    Ble medlem
    05.12.2017
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Hej,

    Jag är en svensk Doxa-entusiast som i många år njutit av mitt 70 Signature slutsteg. Nu funderar jag på om jag skall skaffa ett till om de går att brygga, använda ett slutsteg per kanal och i så fall hur man kopplar. Jag skulle tro att man använder plus på höger kanal och minus på vänster kanal men är det ens möjligt eller ens bra?

    Jag driver idag två Magnepan 1.7i och det spelar väldigt fint men de gillar mycket effekt så därför kan det bli än bättre med dubbla steg?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar,
    Anders
    Som Erlandsen sier, kvasibalansering.
    Står fremgangsmåte tidligere i tråden en plass.
    Tack, tål att utforskas detta! :)
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    713
    Antall liker
    253
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hej,

    Jag är en svensk Doxa-entusiast som i många år njutit av mitt 70 Signature slutsteg. Nu funderar jag på om jag skall skaffa ett till om de går att brygga, använda ett slutsteg per kanal och i så fall hur man kopplar. Jag skulle tro att man använder plus på höger kanal och minus på vänster kanal men är det ens möjligt eller ens bra?

    Jag driver idag två Magnepan 1.7i och det spelar väldigt fint men de gillar mycket effekt så därför kan det bli än bättre med dubbla steg?

    Tacksam för svar.

    Hälsningar,
    Anders
    Hei
    Hvis du har singel terminering på Ht så kan du bruke Mono blokker eller stereo blokker SOME ER LIKE (DOXA),SAMME STYRKE/WATT.som du kan bruke som monoblokker Bruke da H kanal som + og venstre +
    Som Minus frem til Ht,(altså KUN de røde Ht koblingene brukes på stereo trinnet) Og bruke kun Den ENE Røde RCA pr stereo forsterker.
    Høyre forsterker settes på Rød Høyre på pre amp ,Venstre forsterker Å fortsatt Rød RCA ut fra denne settes på venstre Sort eller Kvit RCA alt etter fargen på pre amp
    Du spiller da med 2 LIKE stereo trinn som er brokoblet / brukt som monoblokker 1 stk pr Ht, for mere watt å ladekapasitet vist det er behovet.
    Har koblet opp dette mye på DOXA stereo trinn å forskjellige pre amper/Ht er brukt i dette oppsettet

    Det som eg synest er det beste er å bruke de i stereo /vanlig kobling .og da bruke en forsterker på For eksempel på bass i stereo og den andre på Diskant/mellomtone også i stereo ,,Bruke da Y-ledd-rca (monster Y-Ledd) ut fra pre vist du ikke har 2 sett utganger ut fra Preamp.
    Y ledd
    www.amazon.com/gp/product/B00004Y3TX

    Biamping link tips nedenfor
    Brokobling af 2 NAD 218'ere - Skrevet af Peter B

    Bi-Amp or Bridge Question | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums

    En må huske /vite hvordan dette skal kobles opp 100% FØR Påslag med strøm.
    Mvh Roy
     

    atef

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Any idea how Electrocompaniet ECI-5 compares to Doxa 70?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Any idea how Electrocompaniet ECI-5 compares to Doxa 70?
    Two completely different things.
    First of all; ECI 5 is an integrated amp, while Doxa 70 is a pure and simple power amp. Further, there are clear differences also sound wise; ECI5 is more body, less resolved and detailed than the "mountain stream clear" Doxa. The final sound from the Doxa, will be dependent of what ever source and pre amp you have.

    Best regards
    Håkon Rognlien
     

    atef

    Medlem
    Ble medlem
    21.11.2015
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    I meant Doxa 012 preamp+ Doxa 70 amp vs Electrocompaniet ECI-5, my source is digital thru a DAC, I have the older Opera Prima speakers, not the recent ones of 2015. Any recommendations?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Et umake par....

    Tenkte dette kunne være litt morsomt. Nok ikke sett før:

    DSC02965.jpg


    Et umake par. Ja den ene er integrert og den andre bare effekt. Den ene bygget på tanken om enkleste vei til mål. Den andre.... Noe helt annet. men nå står de lenket til hverandre og spiller. Pre-out fra Accuphasen puster liv i Doxaen. Doxaen er en 70 SE mkII med litt oppgraderinger fra Lauvland. De trives ikke så verst i fellesskap heller.

    DSC02964.jpg


    Utenpå er de forskjellige. Og inne i er de også forskjellige:

    e-470_inside2.jpg

    Bilde lånt på nettet.

    IMG_1280.jpg

    Dette er min.

    Doxaen er min andre. Tjent meg godt i mange år. Litt nostalgi og ubesluttsomhet har gjort at den er blitt stående. Var en tur i Kristiansand og hadde en hyggelig lytt til både ny forsterker og høyttalere. Liker filosofoen og liker lyden, - og folka. Fikk et godt innbyttetilbud. Var veldig fristet, men framtiden gir ikke anledning til et større dedikert rom til lyd og 8.2 får dermed ikke den plassen de fortjener.

    To filosofier. To fullstendige ulike økonomiske utgangspunkt til utvikling, produksjon og markedsføring. Men begge lykkes med å servere lytteglede. Og eierglede har vi vel alle når vi har tatt oss råd til å anskaffe oss noe nytt nytt eller nytt brukt? Noe vi har ønsket oss og som leverer oss den godlyden som gir oss glede av å lytte til god musikk.

    Nå har jeg ikke sittet å finlyttet til dette odde paret, men Doxaen gjør seg ikke bort. Tanker om hvor mye flotte musikalske opplevelser det er mulig å oppnå til en hyggelig penge siver innpå. Doxa har for meg, og sikkert andre, åpnet opp og vist vei inn i, og for mange også, videre på veien i jakten på ett eller annet vi måtte ønske oss. Vi kunne sikkert stoppet opp for lenge siden og levd med de gode opplevelsene vi var svært tilfredse med den gang da.

    Ha en fortreffelig god helg!

    Mvh Olav E
     
    Sist redigert:

    Wilhelm

    Medlem
    Ble medlem
    25.01.2005
    Innlegg
    12
    Antall liker
    27
    Sted
    Roskilde, Danmark
    DOXA i Danmark

    Jeg bor i Danmark (Roskilde) har spiller i perioder med en DOXA 61 light. Jeg vil rigtig gerne høre en "rigtig" model 61 og DOXA 8.2. - Er der nogen her i Danmark der spiller med en model 61 og/eller 8.2 højtalerne???

    Wilhelm
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Gammel kjærlighet ruster ikke.....

    Hei!

    Noe tilsier at det er på tide å rydde litt opp i kjellerstua. Har handlet litt mye uten å klare å selge. Ja, det er ikke lett.... Mye musikkglede i freden og roden, og enda mer sammen med gode venner, burde ikke påvirke nødvendigheten av å selge unna utstyr som ellers står ubrukt. Doxa må nok få æren av å ha ført meg inn på den riktige eller gale siden av hifihobbyen, - fritt valg om det er rett eller "galt". Men nå har jeg kniven på strupen, noe må ut før kjellerstua blir helt okkupert av alle hifiduppedingser, - sier fruen.....

    Ryddeprosess er hermed startet! Første øvelse er å sjekke at alt som er tenkt lagt ut for salg funker. Har derfor brukt dagen i dag til å koble opp Doxa 70 og 07, samt en NLE19 buffer med ELMA attenuator i et 07 kabinett for sjekk. Alt funker! Klarte ikke å dy meg, men har nå testet 07 som forforsteker til LM 508ia med både digital og analog kilde. En Systemdesk kakeboks som analog kilde, jada det er nostalgi, funker greit sammen med den innebygde riaaen i 07. LMen og 07 er ingen dårlig match. Overraskende spretten i spillestilen. 07en ble byttet ut med NLE/ELMA, først sammen med LMen. Det funket ikke spesielt bra. For lav gain?? Så var det tid for 70SE MKIIa. a-en er huket på fordi Lauvland sendte med spekken til 70 signatur mk II a da jeg fikk min i retur etter oppgradering. Dere som er gode på Doxa må gjerne kommentere innmatbildet. Med 07 spiller det greit, lekent. NLE/ELMA spiller flere klasser opp. Sammen med Marten Miles 5 blir det overraskende bra. Som dere kan se av bildene under er det flere godsaker samlet i kjellerstua. Litt overraskende derfor hva NLE/ELMA fikser sammen med Milesene. Noen andre som har forsøkt Doxa og Marten?

    Uansett, det går mot salg. NLE/ELMA har jeg lagt inn en forspørsel om hjelp til å finne verdien på under "Hva er de verdt?" tråden. http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/73226-hva-er-de-verdt-tra-den-50.html#post2710697 Hva den modifiserte 70en er verdt, tar jeg gjerne i mot råd om her. Likeså 07. Alle funker og er pent brukt. Noen bruksmerker må dog påregnes.

    Legger inn noen bilder som viser Doxaene i godt selskap.

    Doxa i godt selskap.jpg


    07 og 70 singel.jpg


    Doxa trippel.jpg


    og innmaten i 70:

    70 innmat.jpg


    Mvh Olav E
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du sier gammel kjærlighet ruster ikke, men satt på spissen så er det vel ikke mye som kan ruste under topplokket på en Doxa forsterker :)

    Fra spøk til god lyd - for spiller bra gjør det jo! Men jeg fatter ikke at det kan spille så bra som det gjør - med det øynene ser...!
    ...I hvert fall ikke at de to kondensatorene man ser klarer å holde jerngrep nå bassgitaren & stortromma når det banger til.

    En annen ting, når man ser en fullstappet amp på 30 - 40 kg med dobbelt sett trafoer, fete (og dyre) kjøleribber og maaangedobbelt med kondisser - til omtrent samme pris som en Doxa - må det være lov å spørre om den andre taper penger. Så har jeg med denne formulering ikke sagt noe negativt om Doxa i denne tråd :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.933
    Antall liker
    1.113
    store kondensatorbanker er mest for markedsføringens del

    "...However, many audiophile expectations will demand that the capacitance be at least 10,000µF, around 50,000µF for passable performance, but (of course) 100,000µF would be much better. This is (IMO) rather pointless. I won't argue with 10,000µF, but any more is really wasted and not necessary."
    Linear Power Supply Design
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    store kondensatorbanker er mest for markedsføringens del

    "...However, many audiophile expectations will demand that the capacitance be at least 10,000µF, around 50,000µF for passable performance, but (of course) 100,000µF would be much better. This is (IMO) rather pointless. I won't argue with 10,000µF, but any more is really wasted and not necessary."
    Linear Power Supply Design

    Skal jeg få oversatt, og lest.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Du sier gammel kjærlighet ruster ikke, men satt på spissen så er det vel ikke mye som kan ruste under topplokket på en Doxa forsterker :)

    Fra spøk til god lyd - for spiller bra gjør det jo! Men jeg fatter ikke at det kan spille så bra som det gjør - med det øynene ser...!
    ...I hvert fall ikke at de to kondensatorene man ser klarer å holde jerngrep nå bassgitaren & stortromma når det banger til.

    En annen ting, når man ser en fullstappet amp på 30 - 40 kg med dobbelt sett trafoer, fete (og dyre) kjøleribber og maaangedobbelt med kondisser - til omtrent samme pris som en Doxa - må det være lov å spørre om den andre taper penger. Så har jeg med denne formulering ikke sagt noe negativt om Doxa i denne tråd :)
    Nei det er ikke så mye som kam ruste i en Doxa heldigvis. Nå har de stått tørt og tildekket når de ikke har vært i bruk.

    Det er vel nettopp minimalismen som er det spennende med Doxa. Da effektforsterkeren min var hos Lauvland for oppgradering spurte jeg hva han hadde gjort med den. Svaret var at han hadde plukket vekk, men også byttet ut noen komponenter. Det med å plukke vekk synes jeg er god tanke. Korte signalveier med minst mulig komponenter synes jeg er et godt utgangspunkt for god lyd.

    Med Magnepan og Doxa manglet det trykk i de nederste oktaver. Med overgang til først Atoll og siden W4S ble det mer trykk i bunnen. Med Karan koblet foran, ble det ytterligere mer bass av god kvalitet. Med Milesene er det overraskende hvor mye godlyd som Doxa byr på, også når det gjelder bass. Det er det gode samspillet her som er poenget. Ytelsens sammenlignet med Karanen og Accuphasen som jeg også har er på papiret beskjedent, 2x70watt mot 2x180watt. Så har vi LM 508ia med 2x48watt. Med den har jeg ikke hatt behov for å skru volumet over kl 12. Analogien din med bil er vel dreiemoment og kubikk mot hk. Men dess mer bilen veier, jo mer krefter går med til å flytte å den...... Hvordan Lauvland får det til, kan man jo undres over.

    Mvh Olav E
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Enkleste vei til mål og 40 års jakt på enkelhet...

    Noe som kan føre til få deler inni en forsterker. Vi er veldig stolte av den enkelhet vi har oppnådd på kretsnivå. Det er en av flere viktige forutsetninger for den lyden VI liker. Jeg blir naturlig nok alltid veldig nyfiken når jeg ser andre produsenter med påtagelig enkelhet. Eks. Ayre MX-R (monoblokker til 170'000 / stk og ingenting inni) Disse har jeg finlyttet til to ganger og enkelheten er hørbar. Meget gode forsterkere. Før jeg ble "transistor-mann" bygget jeg mye SET rør-forsterkere. Også her var det bla enkelheten som muligjorde noe av den lyden jeg ville ha. Jeg hadde aldri, for en del år siden, trodd at jeg skulle ende opp med transistorer som foretrukket byggekloss...

    Nå er det slik at "grissgrenhet"/enkelhet kan koste både pølse og champis. Det er ikke så lett å se med en overfladisk kikk, hva det koster å lage. Dette beror på hva den skarve del koster. Studerer man listen av 10'000uF kondensatorer på et varehus finner man priser fra 5kr - 1000kr / stk. Prisen avhenger av spec, levetid, hurtighet, intern motstand osv osv.... Det vi gjør er å studere til minste detalj hver enkelt komponent sine innerste egenskaper for å finne den rette byggeklossen. Videre lytter vi gjerne på alle de beste kandidatene før vi lander på "den rette". Vi ender ofte opp med veldig dyre deler. Vi kan kjøpe to kondensatorer for 650kr / stk eller vi kan kjøpe 260 stk kondensatorer til 5kr/stk... Hva låter best ? (vi vet hva som fyller boksen, ser dyrest og mest imponerende ut....dette kan vi dessverre ikke ta hensyn til når det strider mot lyden vi vil ha)

    Samme logikken er det rundt alle andre deler vi i dag benytter for å tilvirke en 61 forsterker. Komponenter fra øverste hylle - valgt etter nøye studie av hva som finnes. Ingen komponent låter bedre enn ingen komponent.... (dersom vi ikke trenger den) Så da ender det med, for oss, en enkel konstruksjon. Vi forsøker å lage verdens beste forsterker - til oss selv, for oss selv, slik vi vil ha det. Enkelheten OG de dyre komponentene er begge en viktig del av historien, for oss. Vi er ikke redd for kompleks og voldsom - vi har bare aldri funnet noe alternativ i den enden som fenger oss. Skulle gjerne laget en forsterker som veide 100kg og hadde 1000watt/8ohm dersom vi fikk bedre lyd...

    Summerer man delekost på en Doxa kontra en annen velfylt sak er det store muligheter for at Doxa'n faktisk ender på den høyeste summen. Det vi har mot oss her på berget er kostnader ved å lage ting for hånd i Norge. Mht avregning/betaling for FOU (forskning og utvikling) er vi som absolutt alle andre. Det vi imidlertid gjør for å bøte på høykost-produksjon er å kutte ett eller to ledd i distribusjonskjeden. Besparelsen her deler vi 50/50 med oss og dere. Vi tjener litt mer pr. enhet og prisen blir lavere enn om vi gikk via normal distribusjon.

    -
    Doxa 70 sign mk2 kostet i sin levetid 14-22000kr avhengig av årstall og hvem som solgte dem. I dagens penger er dette gode 29-37'000kr) dagens doxa forsterkere er dyrere å lage med edlere deler + vi må følge norsk index på prisutvikling dersom vi skal forsette å leve i Norge. Relativt sett er prisen på doxa 61 i tråd med prisen den gang da på 70signature mk2... hvis ikke det er noe jeg har helt misforstått med index-regning ? (tror j har kontroll) Når alle de andre lager deler av produktet eller hele produktet i kina så er det tøff konkurranse på det visuelle. På lyd ser det, ut fra senere tester og kundetilbakemeldinger, ut til at vi ligger godt an.
    -

    61signature, som koster 98'000kr, består av ekstremt eksotiske deler. Derav merprisen. Nei, den koster ikke 49000kr mer å lage MEN den koster ca dobbelt så mye å lage.

    Jeg mener at mye av grunnen til at vi har endt opp med så edle deler er at vi har noe så sjeldent som en singel ended transistorforsterker uten tilbakekobling. Tilbakekobling er ikke noe jeg skal gå inn i diskusjoner om annet enn å si det åpenbare: for oss er det rett å fjerne denne og optimere forholdene uten global feedback. Det medfører også at forsterkerens enkelte byggeklosser høres tydeligere. Mens tilbakekobling sauser sammen summen av alle komponentene flere ganger før det når øret ditt så får delene bare 1 mulighet til å brilliere i en forsterker uten tilbakekobling.(dette er litt tøysete sagt, men det stemmer, og jeg prøver å gjøre meg forstått) Signalet passerer bare 1 gang når vi ikke har tilbakekobling.... Så da hører vi også oppgradering av komponenter mye tydeligere enn vi hadde gjort på en forsterker med mye "global feedback". Kanskje dette er noe av grunnen til at få transistor produkter bruker edle deler ? Mens det er veldig vanlig i rør-verden (en verden hvor det også er mye mer utbredt å enten kutte ut eller i det minste være svært edruelig med tilbakekobling)


    En liten tweak til allmenheten: (som takk for at du gidder lese skriveriet mitt)

    En vakker dag oppdaget vi at vi ikke likte lyden fra kjøleribber. De er tøffe og kan stjele masse plass i en forsterker men de skrangler og synger. Prøv å dra fingeren over dem. Zllliiiiing sier det. Jeg har sett mange kunder, og gjør det selv, sette spesielle plattformer under forsterkeren for å dempe resonanser ol. Dette kan i mange tilfeller gjøre godt med lyden. Stalltips fra meg: før du bruker penger på dette: Kutt opp viskelær i passende biter. Dytt de inn mellom hver eneste rille i kjøleribbene. Len deg tilbake og få sjokk ! Derfor har vi transistorene montert på undersiden rett i dødt tungt aluminiums-gods. Videre har vi vurdert en slik tøff CNC-frest aluminiums-kloss til chassis, det er bedre enn kjøleribber, men problemet med dem er at de har 'en tydelig hoved-resonans, selv om de er tunge og døde. Vi har funnet ut, som alle fly-ingeniører utmerket vel vet, at for å motvirke resonanser tar vi flere plater av forskjellig størrelse og lager en herlig sandwich. Det blir helt dødt.

    Transistorer hopper og danser når du spiller musikk. That's why !


    Så over til litt folkeopplysning mht Doxa-versjoner ol:

    De Doxa forsterkerne som er på bildene her over er tidlig utgave av en 72-variant. Altså en modifisert 70SE.

    PS! Senere 72-varianter er natt/dag bedre enn disse. De som er på bildet spiller flott men nyere utgaver er langt åpnere, friere, mer detaljert og har bedre kontroll.

    Det er veldig stor forskjell mellom de forskjellige doxa-utgavene. Til frustrasjon og til glede...

    Videre er siste modifikasjon/ombygging av gamle forsterkere (som vi tilbyr i dag) langt bedre også enn begge de nevnte her. Verden går videre, også her.

    Og sist; så er det sjokkerende mye bedre med en ny 61 eller 61 signature enn noen av disse. Boksene på våre nye forsterkere er sett i forhold til resonanser og kjøling langt bedre enn de gamle. Det virker som en enkel boks men den er ekstremt gjennomtenkt. Videre er transformatorene vi bruker i 61 og 61 signature noen helt spesielle dyr. + noen kretshemmeligheter og enda edlere deler osv. Alt har hver for seg mye å bety for lyden - i sum blir det radikalt.

    Da har du hierarkiet og kan plassere hvor vi er med utgangspunkt i de gamle boksene.

    Jeg vil påstå at vi er svært lite forvirrede mennesker her i Doxa - det jeg mener er at vi VET utmerket godt når noe er fremgang og når vi kun går sideveis. Vi har en veldig god testmetodikk for å verifisere før vi går ut med noe. Vi er helt sikre på at fremskitt vi gjør er nettopp fremskritt. Det at enkelte kunder der ute ikke har samme mulighet for testmetodikk skulle bare manlge (dere har like gode ører som oss, det er ikke det) og dernest kan det forekomme noen som påstår at det forrige var "bedre" enn det nye osv. Slik har alle produsenter det. Vi er nå trygge på oss selv, om ikke annet.


    Håper dette var til info og interesse.


    Mvh
    Trond
    Doxa
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.402
    Antall liker
    11.236
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ingenting å skamme seg over mao. Del gjerne noe innmat bilder. Åpenhet er alltid bra. Kjekt å få innblikk i forskjellige filosofier. Spesielt 61 og 61sig.
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    743
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Takk for en grundig innføring i tenkingen bak Doxa. Som jeg har skrevet, så har Doxa vært en god ledestjerne inn til gode musikkopplevelser. Et besøk til dere i Kristiansand, og en god og lærerik samtale med dere, har gitt et utvidet grunnlag for å vurdere egne preferanser. Danske Highfidelitys omtale av lyden den gang de testet Doxa en gang i forrige år tusen, sitter fortsatt igjen. De beskrev lyden som å høre en norsk fjellbekk. Og det er vakkert!

    Pga av at jeg ikke vil være istand til å gi høyttalerne deres nok plass og spillerom, søker jeg andre veier når det gjelder høyttalere. Du skriver så godt om forsterkerne, at jeg igjen utfordres i forhold til de valg som jeg er inne i. Uansett vei videre for egen del, så har dere stor respekt for filosofi og beundring for det dere har fått til og får til.

    Med ærbødig hilsen Olav E.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda Trond, helt OK skrevet det, troverdigheten din er inntakt samtidig som jeg har lest det i øyne med at du jobber der selv.

    Et sted, klør jeg meg imidlertid i huet. Dere lytter til ting, ikke bare måler når dere utvikler.

    Men, på Horten messa i fjor, en økt med ikke for mange på rommet deres, dristet jeg meg til å spørre om å få høre en låt med Kari Bremnes. Fra tidligere denne dagen hadde jeg stukket innom og hørt flere instrumentallåter - alt låt råbra. Så synger Kari, og årsaken til at jeg spør lar seg høre etter fem ti sekunder - mellomtoneelement mangler på denne konstruksjonen/mellomtonen i form av deler av Kari's stemme mangler, dvs. den er tilbaketrukket. Så tydelig, at jeg blir litt bekymra på Doxa's vegne; har dere virkelig ikke hørt dette selv? Gjelder dette (i så fall også) flere av produktene?

    Kunststykket å hoppe over en mellomtone en 10-tommer ikke klarer gjengi, og i tillegg erklære denne høyttaleren så bra som dere ar gjort, bl.a. fordelene ved at den kun er to-veiss. Blir å skyte litt over mål. Mangelen av denne øvre mellomtonen, slik jeg beskriver, er forresten noe jeg har hørt ved Doxa høyttalere i et kvart århundre.

    Ut over dette; selvfølgelig er jeg norsk og fan av alt made in Norway ;D
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ja, Vi lager høyttalere slik vi vil ha de, og det erklærer vi gjerne!

    Det er vel helst nøytral tredepart/kritikere/testere som står for den skryten det refererers til. For ikke alt for lenge siden satt jeg selv i stua til Vadseth og lyttet til flotte Magico til nesten 400k /par side om side med våre 8.2 signature. Det er ikke i min posisjon å fortelle om lydforskjeller her så jeg skal ikke si noe annet enn at Magico var god som gull men at mellomtonen var ikke spesielt vesensforskjellig/lenger tilbake på Doxa.

    FunFact: Doxa 8.2 begynte som en 3 veis høyttaler/prosjekt på proto-stadiet.

    Tenk: Det finnes folk der ute som insisterer på fulltoner også... 1veis... og da aller helst med 8" (størrelsen vi bruker). Disse har ofte fremoverlent mellomtone. Noe så voldsomt også innimellom.... noen liker det også. De MÅ ikke ha dette og det er mye fantastisk morsomt med eks. et bakladet horn med fulltone. Har lekt mye med det. Kom i alle fall ikke her å si at den slags konstruksjon MÅ mangle mellomtone.

    Tilbaketrukket mellomtone har ikke nødvendigvis med 8" å gjøre. Eller mangel på mellomtoneelement. Det har med konstruktørens valg rundt deling og ønsket klang. Kan fint lage en 2 veis høyttaler som har så mye mellomtone at du blir ør...

    8 tommeren vi bruker har frekvensgang til over 10KHz, som en annen fulltone. Den har ogå en magnet som er like kraftig som på de anerkjente og dyre fulltonene der ute. Største magneten Seas leverer. Trikset med å vinkle bassene fra hverandre er for oss en viktig nøkkel til den mellomtonen vi får ut av dem. Vi kunne ha latt de spille med mer mellomtoen uten "stygg" lyd og vi kunne ha trukket Revelator-diskanten lenger ned uten at den lagde stygge lyder , men vi endte der vi endte fordi vi opplevde mest mulig optimal : klang, fasegang og integrering. Ingen problem å få mellomtonen mer frem og kari mer nasal eller mer øvre mellomtone om du vil...Og du er ikke alene om å like det. Ei heller har jeg grunnlag for å si at det er "feil".

    Det er ingenting galt med en 8" som mellomtone forutsatt at konstruktøren vet hva han vil og det rette elementet velges. Mindre mellomtoner har sine særegne utfordringer, som ikke nødvendigvis er noe mer feilfritt; snarere annerledes. Og dessverre går ingen trær til himmelen. Vi velger alle våre kompromier - det bør man være ydmyk for.

    Personlig finner jeg det generelt veldig utbredt med traktlyd i høyttalere enten de er 1,2,3 eller flerveis. Et eller annet peak et sted i mellomregisteret. Dette kan ses på som et "party-triks" for å øke følelse av klarhet, artikulasjon og fokus. Vokalisten kommer lenger frem og får en mer nasal tone. Noen ganger er det kvakk-lyd, andre ganger ropert-lyd osv osv. Dette kan også oppstå som et resultat av mangelfull integrering av drivere. Uansett årsak; Dette liker vi i Doxa dårlig, vi synes det høres unaturlig ut og avleder vår oppmerksomheten fra musikken. På en annen side; har man gjort seg vant med dette kan det hende noe som er mer tilbake høres feil ut.

    Måler man på 8.2 får man en pent, slakt fallende kurve uten peak i mellomtonen. Slik synes jeg de høres ut og dette er et helt bevisst valg fra vår side. De er pr. målinger ikke spesielt tilbaketrukket i mellomtonen - bare slakt fallende _ Mao: øvre mellomtone er akademisk nede i forhold til nedre. Slik måler også Quad elektrostater og mange anerkjente BBC monitorer. Det er vel strengt talt kjent som BBC-kurven som MartinCollums skrev så fint om i boken sin (alle utgavene)

    Et annet fenomen vi mener er lettere å få til i et faserent 2 veis system (eller en fulltone) enn flerveissystemer er romdefinisjon og opptegning av et gedigent lydbilde. En videre fordel mener vi er at det er lettere å få til sømløst integrering av driverne.

    Poenget mitt er ikke at dette er den eneste rette veien, men jeg vil peke på at noen henger seg opp i ditt og andre i datt. Ingenting er perfekt. Flerveissystemer har sin liste med fordeler. Fulltoner har sin liste osv.

    Våre preferanser på klang/tone er type Quad elektrostater, BBC monitorer av beste slag og gode head-sett (foruten virkeligheten). Vi er meget fornøyd med Quad-faktoren i høyttalerne våre. 8.2 har en kroppslig tone (med overlegg) og det er i kontrast til mye annet - det er vi klar over, og det er slik vi, og forhåpentligvis noen andre, vil ha det. For meg betyr dette at mer av musikksamlingen min kan nytes uten at jeg mister fokus på musikken eller blir sliten i ørene.

    Jeg er sikker på at vi hører høyttalerne våre for nøyaktig det de er - på godt og ondt. Ingen grunn til bekymring. Kommentaren over overrasker overhodet ikke, sett i lys av mye av dagens marked av høyttalere og de ulike kontruktørers valg. Ikke minst gamle dagers fordommer mot alt som ikke er 3veis eller mer. Jeg er heller mer overrasket over at man ikke hører det før Kari...men det er nå så. Det er en god investering å gjøre seg litt kjent med de ulike intrumenters klang - da hører man slikt uten Kari.

    Jeg kunne ha skrevet ei bok om alle feilene og alt jeg ville forbedre med 8.2 men jeg tror det ville vært tvilsom reklame så det får vi holde internt og på FOU-nivå. Jeg har aldri i mitt liv hørt en eneste høyttaler som jeg ikke ila 0,5 sek finner minst 10 feil/avvik med -saklige avvik som også stemmer med måling/teknisk beviselige faktorer. Trikset er å balansere kompromiene. Vi gjør dette på vår måte, vel vitende om hva vi gjør. Andre vil ha noe annet. Helt greit.

    så: ingen grunn til bekymring.
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer et sett Doxa forsterkere til et av oppsettene mine, har noen av Doxa boksen nok krefter til å rocke skikkelig på ht med følsomhet på ca 87 db?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Jeg lurer på om det var deg jeg nettopp svarte på mail? Der har du utfyllende svar på mine beste antagelser.

    Generelt:
    Når høyttalerne er 4 ohm og dipper ned i 2-3ohm er dette en fordel for Doxa mht å spille høyt. Forsterkeren sliter på ingen måte med disse lave impedansene og vil levere dobbel til 3,5-4 ganger effekten(avhengig av impedans). En 61 forsterker som er 60w / 8ohm og har 1000w peak strømforsyning, vil kunne levere 120-200w i et slikt system. Da er det gode muligheter for at 87db kan rocke. Men det er ingen garanti, selvfølgelig. Her kommer flere faktorer inn i bildet.

    Man kan ha forskjellig definisjon av å "rocke". Personlig nøyer jeg meg med typisk LIVE-lydvolum som max volum. Mtp dette har jeg ikke problemer med nok lydtrykk. Jeg lytter mest til klassisk, jazz, akustisk osv men har også interesse i rock/progrock + alle de vanlige tingene alle hører på. Live-volum fra rocke-konsert prøver jeg aldri å gjenskape. Det er skadelig for ørene og hørselen vil jeg ha så lenge som mulig. Når jeg er på rocke-konsert bruker jeg ørepropper. Rett som det er går jeg på med store PA-systemer da flere av de jeg har tatt utdannelse sammen med er/har blitt "rockere" og lager super musikk.

    Man bør, for hørselens del, ikke utsette seg for mer enn 100-105 db i hjemmet, og da helst ikke over lengre tid. Rock er generelt veldig komprimert musikk. Dette er noe som gjøres i studio ved hjelp av kompressor. Det hjelper lite med høyoppløselige formater generelt på denne sjangeren mht dynamisk kontrast. Fordelen med dette er på den annen side at det er letter å beregne lydvolumet i stua. Spiller man med ca 100db så er utsvingene fra dette veldig små. Og det hele oppleves jevnt over ganske høyt/rockete. Jeg synes det er helt greit at sjangeren generelt har lite dynamikk ettersom det også er slik rocken presenteres live. Rock er en sjanger hvor normalen er lite dynamikk og mye volum. (noen tror volum er dynamikk, det er det ikke - dynamikk er kontrast og gjør seg gjeldende uansett volum) PA-systemene, mikrofonene osv er som regel presset til max på konserter og det er lite rom for store dynamiske utsving. Såkalt Radio-mix. Da er det helt greit at også innspillingene låter slik. Det passer sjangeren og det er fullt mulig å føle at man virkelig er på konsert i hjemmet.

    Dette kan jeg ikke få uttrykt sterkt nok: Pass på hørselen ! Jeg er musiker og jobber i snitt et par dager i uken med live musikk/spilling. Det er da viktig med ørepropper og vurdering av lydvolum osv. Mange av mine kolleger har tinitus som følge av uvørenhet rundt dette. De angrer noe fryktelig ! Denne Tinitus kan like lett komme fra HiFi som fra musisering dersom man spiller for høyt. Så pass på og vær bevisst hjemme også - veldig robust HighEnd utstyr kan spille så høyt at det er direkte skadelig.

    Det er ikke meningen å ta helt av med formaninger bare fordi noen spør om å Rocke. Det er sunt å Rocke ! Det er gøy å Rocke ! Jeg elsker Rock selv og Rocker gjerne til veggene ramler ned. Jeg liker sogar en god bygdefest med hærlig Country med vekselbass til dovre faller. Jeg er på ingen måte noen jåle eller overforsiktig selv om jeg også føler meg vel hjemme i konserthuset. Det er mer det at jeg er tett på folk med tinitus og det er ikke noe man vil ha i julegave.

    60w/8ohm, 120w/4ohm, 240w/2ohm er ikke nok for alt, det er ikke det jeg prøver å si. Men det strekker lenger enn man kanskje skulle tro når vi har "uendelig" med strøm å ta av. Veldig store og tungdrevne høyttalere som tåler veldig mye i kombinasjon med å spille veldig høyt får selv doxa 61 til å knele - ingen tvil.
     
    Sist redigert:

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på om det var deg jeg nettopp svarte på mail? Der har du utfyllende svar på mine beste antagelser.

    Generelt:
    Når høyttalerne er 4 ohm og dipper ned i 2-3ohm er dette en fordel for Doxa mht å spille høyt. Forsterkeren sliter på ingen måte med disse lave impedansene og vil levere dobbel til 3,5-4 ganger effekten(avhengig av impedans). En 61 forsterker som er 60w / 8ohm og har 1000w peak strømforsyning, vil kunne levere 120-200w i et slikt system. Da er det gode muligheter for at 87db kan rocke. Men det er ingen garanti, selvfølgelig. Her kommer flere faktorer inn i bildet.

    Man kan ha forskjellig definisjon av å "rocke". Personlig nøyer jeg meg med typisk LIVE-lydvolum som max volum. Mtp dette har jeg ikke problemer med nok lydtrykk. Jeg lytter mest til klassisk, jazz, akustisk osv men har også interesse i rock/progrock + alle de vanlige tingene alle hører på. Live-volum fra rocke-konsert prøver jeg aldri å gjenskape. Det er skadelig for ørene og hørselen vil jeg ha så lenge som mulig. Når jeg er på rocke-konsert bruker jeg ørepropper. Rett som det er går jeg på med store PA-systemer da flere av de jeg har tatt utdannelse sammen med er/har blitt "rockere" og lager super musikk.

    Man bør, for hørselens del, ikke utsette seg for mer enn 100-105 db i hjemmet, og da helst ikke over lengre tid. Rock er generelt veldig komprimert musikk. Dette er noe som gjøres i studio ved hjelp av kompressor. Det hjelper lite med høyoppløselige formater generelt på denne sjangeren mht dynamisk kontrast. Fordelen med dette er på den annen side at det er letter å beregne lydvolumet i stua. Spiller man med ca 100db så er utsvingene fra dette veldig små. Og det hele oppleves jevnt over ganske høyt/rockete. Jeg synes det er helt greit at sjangeren generelt har lite dynamikk ettersom det også er slik rocken presenteres live. Rock er en sjanger hvor normalen er lite dynamikk og mye volum. (noen tror volum er dynamikk, det er det ikke - dynamikk er kontrast og gjør seg gjeldende uansett volum) PA-systemene, mikrofonene osv er som regel presset til max på konserter og det er lite rom for store dynamiske utsving. Såkalt Radio-mix. Da er det helt greit at også innspillingene låter slik. Det passer sjangeren og det er fullt mulig å føle at man virkelig er på konsert i hjemmet.

    Dette kan jeg ikke få uttrykt sterkt nok: Pass på hørselen ! Jeg er musiker og jobber i snitt et par dager i uken med live musikk/spilling. Det er da viktig med ørepropper og vurdering av lydvolum osv. Mange av mine kolleger har tinitus som følge av uvørenhet rundt dette. De angrer noe fryktelig ! Denne Tinitus kan like lett komme fra HiFi som fra musisering dersom man spiller for høyt. Så pass på og vær bevisst hjemme også - veldig robust HighEnd utstyr kan spille så høyt at det er direkte skadelig.

    Det er ikke meningen å ta helt av med formaninger bare fordi noen spør om å Rocke. Det er sunt å Rocke ! Det er gøy å Rocke ! Jeg elsker Rock selv og Rocker gjerne til veggene ramler ned. Jeg liker sogar en god bygdefest med hærlig Country med vekselbass til dovre faller. Jeg er på ingen måte noen jåle eller overforsiktig selv om jeg også føler meg vel hjemme i konserthuset. Det er mer det at jeg er tett på folk med tinitus og det er ikke noe man vil ha i julegave.

    60w/8ohm, 120w/4ohm, 240w/2ohm er ikke nok for alt, det er ikke det jeg prøver å si. Men det strekker lenger enn man kanskje skulle tro når vi har "uendelig" med strøm å ta av. Veldig store og tungdrevne høyttalere som tåler veldig mye i kombinasjon med å spille veldig høyt får selv doxa 61 til å knele - ingen tvil.
    Spiller jo ikke så svinhøyt da :) Problemet kan være at når forsterkeren blir presset noe mot grensen låter det ikke like bra lengre. Tester litt her med 70 signatur mkii, spiller høyt nok den. Kjører pre out av Hegel H190 og Wilson Yvette, dette låter helt knall både klarhet og krefter her. Pre og dac delen i H190 er virkelig bra. Men leverer de nye forsterkerne like mye strøm som de gamle sluggerne?
     
    Sist redigert:

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Doxa 61 er så og si samme effekt som 70 Signature. Begge har to trafoer og det er samme spenning på disse. Trafoene er imidlertid forskjellige på andre plan. 61-trafoene er hurtigere og mer optimale mht parametre som ikke var så utforsket i den tiden Doxa utviklet 70 signature. Vi lyttet oss gjennom veldig mange prøver av trafoer som Noratel lagde for oss under utvikling av 61.

    Forskjellen er at 61 høres mye mer potent og kraftfull ut, men den gir opp på ca samme volum som 70sign. Selv om det kanskje vil oppleves både høyere og mer dramatisk med 61. En dB-måler vil imidlertid avsløre dem som temmelig like. Videre er 61 vilt mye åpnere, mer frigjort, dynamisk og veldig mye mer detaljert og gjennomsiktig. Dersom en 70 signature gjør jobben effektmessig så vil også en 61 gjøre jobben.

    Hegel er veldig gode produkter og Holter er utvilsomt veldig flink. Forundrer meg ikke at dette også funker bra som pre/dac til Doxa'n.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.694
    Antall liker
    3.189
    Dette kan jeg ikke få uttrykt sterkt nok: Pass på hørselen ! Jeg er musiker og jobber i snitt et par dager i uken med live musikk/spilling. Det er da viktig med ørepropper og vurdering av lydvolum osv. Mange av mine kolleger har tinitus som følge av uvørenhet rundt dette. De angrer noe fryktelig ! Denne Tinitus kan like lett komme fra HiFi som fra musisering dersom man spiller for høyt. Så pass på og vær bevisst hjemme også - veldig robust HighEnd utstyr kan spille så høyt at det er direkte skadelig.
    Det du påpeker her er veldig viktig og riktig, Kapellmester. Jeg var utsatt for altfor høy lyd under en konsert med Focus i Njårdhallen tidlig på 70-tallet. Dette, pluss en del annen støyeksponering senere i livet, har gitt meg en stadig mer hissig tinnitus. Det arter seg som en høyfrekvent (ca 8000 Hz) kontinuerlig piping. Foreløpig hører jeg «forbi» dette når jeg lytter til musikk, men jeg frykter at det kan bli enda verre.

    Derfor støtter jeg oppfordingen om å bruke ørepropper. Jeg har formstøpte plugger fra Hantek med utskiftbare filter, og de anbefales! Noe av det verste jeg vet er folk som drar på for mye under lyddemoer. Jeg nevner ikke navn, men enkelte av dem er nærmere Konserthuset enn andre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Personlig finner jeg det generelt veldig utbredt med traktlyd i høyttalere enten de er 1,2,3 eller flerveis. Et eller annet peak et sted i mellomregisteret. Dette kan ses på som et "party-triks" for å øke følelse av klarhet, artikulasjon og fokus. Vokalisten kommer lenger frem og får en mer nasal tone. Noen ganger er det kvakk-lyd, andre ganger ropert-lyd osv osv. Dette kan også oppstå som et resultat av mangelfull integrering av drivere. Uansett årsak; Dette liker jeg dårlig, jeg synes det høres unaturlig ut og avleder oppmerksomheten min fra musikken. På en annen side; har man gjort seg vant med dette kan det hende noe som er mer tilbake høres feil ut.
    Dear kapellmester, her er jeg veldig enig med deg. Derfor så mange stativhøyttalere låter bra, uten at det er noe nytt.

    Allikevel; min opprinnelige påstand om at Kari Bremnes fra "midten av stemmeleiet og oppover" IKKE kommer ut/frem som hun skal på høyttaleren deres, står jeg ved. Og det tok meg fem ti sekunder å høre. Ellers er den bra for ørene, men ser amatørmessig ut mht. "anordning" av diskanten - som nødvendigvis må dra på seg et lite refleksjonsproblem mot/på kassa den står på - uten at jeg hørte det der & da.

    Hadde du hørt (eksempelvis) en KEF Reference høyttaler ved siden av deres, så ville du straks nikket deg enig med meg det jeg hevder om manglende mellomtone hos dere - tror jeg ganske så sikkert.

    Ellers; jeg var hjemme hos danske hi-fi journalist Peter Rahbek på Sjælland, for drøyt to tiår siden. Som hadde to beist av noen fete Mark Levinson monoblokker stående - som "pidestaller" for hver sin quasi koblet Doxa 70 Signature - han syntes rett og slett Doxa'ene spilte bedre:)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.794
    Antall liker
    11.508
    Torget vurderinger
    2
    Personlig finner jeg det generelt veldig utbredt med traktlyd i høyttalere enten de er 1,2,3 eller flerveis. Et eller annet peak et sted i mellomregisteret. Dette kan ses på som et "party-triks" for å øke følelse av klarhet, artikulasjon og fokus. Vokalisten kommer lenger frem og får en mer nasal tone. Noen ganger er det kvakk-lyd, andre ganger ropert-lyd osv osv. Dette kan også oppstå som et resultat av mangelfull integrering av drivere. Uansett årsak; Dette liker jeg dårlig, jeg synes det høres unaturlig ut og avleder oppmerksomheten min fra musikken. På en annen side; har man gjort seg vant med dette kan det hende noe som er mer tilbake høres feil ut.
    Dear kapellmester, her er jeg veldig enig med deg. Derfor så mange stativhøyttalere låter bra, uten at det er noe nytt.

    Allikevel; min opprinnelige påstand om at Kari Bremnes fra "midten av stemmeleiet og oppover" IKKE kommer ut/frem som hun skal på høyttaleren deres, står jeg ved. Og det tok meg fem ti sekunder å høre. Ellers er den bra for ørene, men ser amatørmessig ut mht. "anordning" av diskanten - som nødvendigvis må dra på seg et lite refleksjonsproblem mot/på kassa den står på - uten at jeg hørte det der & da.

    Hadde du hørt (eksempelvis) en KEF Reference høyttaler ved siden av deres, så ville du straks nikket deg enig med meg det jeg hevder om manglende mellomtone hos dere - tror jeg ganske så sikkert.

    Ellers; jeg var hjemme hos danske hi-fi journalist Peter Rahbek på Sjælland, for drøyt to tiår siden. Som hadde to beist av noen fete Mark Levinson monoblokker stående - som "pidestaller" for hver sin quasi koblet Doxa 70 Signature - han syntes rett og slett Doxa'ene spilte bedre:)
    MusicBear,

    trekker du den konklusjonen angående Doxa høyttalere basert på en kort lytteseanse på ei messe?

    Hvis svaret på det er ja, kan jeg med dette kort si at her tar du faktisk feil. Helt, helt feil. Undertegnede eier Doxa 8.2 Signature, før det eide jeg "standardutgaven" 8.2. Jeg har spilt dem med en lang rekke forsterkere, deriblant også Doxa's egne, igjen; det finnes ikke fnugg av bakgrunn for å hevde det du gjør, faktisk.
    Doxa 8.2 har en tydelig, velbalansert mellomtone, med svært god kontroll og detaljeringsevne.

    EDIT: Angående påstanden om refleksjonsproblematikk fra diskantelementet, dette er også feil, husk at elementet står i en wave guide, det er fysisk umulig at den treffer høyttalerens topp som førsterefleksjonspunkt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn