DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Alle DP-forsterkere er verdt å kjøpe og ha, men det er klart at de best oppdaterte 1S EBW'ne er spesielle. Det største skillet ligger dog i modeller med bipolare utgangstransistorer kontra Mos-Fets.
    Bla bakover i denne Menighet-strengen, så finner du masse om dette.
    Enig. At forsterker har hatt helsesjekk med bytte av softstart har også endel å si for prisen.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Og teknisk er de like? La merke til finishen ja.
    Ikke helt. A1B chassis utgaven jeg hadde var utstyrt med større trafo enn standard A1S, og var noen kilo tyngre. Det kan variere fra eksemplar til eksemplar. Ikke dermed sagt at de er dårligere, men manglende konsistens i delebruken var noe LE pekte på ovenfor meg.
    Jeg hørte ingen lydmessig forskjell på mine hvorav en hadde DP logo og en hadde E logo. Har den med DP logo fortsatt, og her blir den.
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Det ble sagt at DPA1B var noe bedre lydmessig en standard DP1, da den var en oppgradering til EBW. Men DP1 lyder godt den også i forhold til s utgaven. Jeg har begge deler. Ikke rart at de holder seg i pris. Ser ingen grunn til å prøve noe annet i hovedanlegget. Lavt støygulv har blitt et populært uttrykk i et oppsett. Man trenger ikke å bruke tusner på kostbare støyfilter. Har heller ikke brukt noen penger på akkustiske tiltak.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    RJel skriver at det knapt fins to like DP-forsterkere, men alle som ikke er køla med av uautoriserte labber er verdt å ha. Jeg irriterer meg litt over at DP-DAC'en min er nettopp det. Derfor står den på loftet. Får den ikke til å virke, men får prøve å få tak i et drivverk med balansert utgang. Kanskje det blir liv i den igjen da.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Spiller på DPDAC 8.0 nå faktisk. Umodett, men med et unntak, et sett andre Opamper.
    Leif ville jeg skulle forsøke et sett bedre opamper enn originalt, og sendte meg et, par tror de heter LM 4562.
    De er enkle å skifte i mellom, men det må kun gjøres når DAC en har stått strømløs en meget god stund og de må settes inn riktig vei. Låter fortsatt meget bra den DAC’en. Tørrere og kjappere en eksempelvis Topping D90.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg har også DPDAC 8.0 og Topping D90. Sistnevnte kjører jeg på streaming og en BlueRay¨som også er balansert. DP'n bruker jeg på CD-spilleren. Skulle prøve den på USBlink,. Men det funket ikke så bra. Tror kanskje ikke den er noe modifisert heller. En Blå coax digital kabel fulgte med denne. Ellers så er denne DAC'n fra 90 tallet, fultt på høyde med de nye og kanskje bedre. Ja, kjapp og dynamisk med den annerkjente Dp bassen og mange fine detaljer :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Siden man er inne på DAC8.0 så måtte jeg spille litt klassisk m Beethoven sonater å piano med William Kempfog sener m. Mozart og Fredrich Gulda. Piano har et stort dynamikk område fra det aller svakeste til det mest hardtslående. Det takler denne DP dac'en veldig fint med et veldig lavt støynivå. Nyansene kommer velidg tydelig frem. Som på en Hana pickup. William Kempf har et mere uanstrengt annslag enn Fredrick Gulda. Det kommer tydeligere frem på DP dac'n enn på Topping.
    En annen pianist som spiller klassisk er Annie Fischer. Har henne på bare LP. Har henne på CD i platkompaniet. Om en så bare vill ha en avspilling med henne. så er hun en av de fremste. Hun likte seg bedre i konserter enn i studio. Derfor ikke så mange innspillinger av henne. Ellers så må det bli jazz med Bill Evans, Tony Flanagan, Oscar Petersson osv. :)
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette softstart rele¨på den ene DP A1s røk mens jeg spilte. Da ble det disco stemning en stund. Da ville den værken av eller på :) Da røk det også noen kondensatorer i forsterkeren og det elektroniske filteret. Så jeg vil bytte softstart rele når jeg oppgraderen den ene A1 på ettersommeren. Får håpe det holder ut til da;) Forsterkeren er fra 2005.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Siden man er inne på DAC8.0 så måtte jeg spille litt klassisk m Beethoven sonater å piano med William Kempf og sener m. Mozart og Fredrich Gulda. Piano har et stort dynamikk område fra det aller svakeste til det mest hardtslående. Det takler denne DP dac'en veldig fint med et veldig lavt støynivå. Nyansene kommer velidg tydelig frem. Som på en Hana pickup. William Kempf har et mere uanstrengt annslag enn Fredrick Gulda. Det kommer tydeligere frem på DP dac'n enn på Topping.
    En annen pianist som spiller klassisk er Annie Fischer. Har henne på bare LP. Har henne på CD i platkompaniet. Om en så bare vill ha en avspilling med henne. så er hun en av de fremste. Hun likte seg bedre i konserter enn i studio. Derfor ikke så mange innspillinger av henne. Ellers så må det bli jazz med Bill Evans, Tony Flanagan, Oscar Petersson osv. :)
    Dette samsvarer veldig godt med min opplevelse av DP vs Topping. DP har større dynamisk kontrast og holder mer orden ved komplisert musikk. Mer liv i musikken. Topping D90 er litt rundere og mer tilbakelent. Topping er en veldig kapabel DAC og jeg veksler i mellom DAC’ene. En ulempe mer DPDAC er at den kun takler 44.KHz, og er synkron og følgelig avhengig av et godt drivverk.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg bruker gamle EC EMC-1 Up som drivværk med Philips Pro. Ikke noe å si på det :) Blir sikkert ikke noe DP8.0 med upsamling. Er fornøyd med å spille på de gamle innspillinger og 44.1 khz. Mange gode dær ja.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    ...En ulempe mer DPDAC er at den kun takler 44.KHz, og er synkron og følgelig avhengig av et godt drivverk.
    Mulig jeg husker feil, men tror den også tar 48kHz. I så fall, undre meg på hvordan den takler 24/48? Ligger noe slik musikk på Quobuz.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Mulig jeg husker feil, men tror den også tar 48kHz. I så fall, undre meg på hvordan den takler 24/48? Ligger noe slik musikk på Quobuz.
    Ser at Kari Bremnes kjem opp med FLAC 48kHz/24bit i ROON/QOBUZ. Mulig KKV har meir med denne oppløysinga der! 🤔😊

    Mvh Arild 😊
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har beskrevet mine dpdac erfaringer en gang eller to på HFS. Jeg hadde dpdac mellom 1999 og 2012 ca... Etter et par år med nedskalering (komprimering---mindre komponenter), havna jeg tilbake til dpdac... den står trygt.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Mulig jeg husker feil, men tror den også tar 48kHz. I så fall, undre meg på hvordan den takler 24/48? Ligger noe slik musikk på Quobuz.
    Med 48Khz matet inn er det støy med med musikk dypt nede i bakgrunnen. Så det funger ikke. VCXO kretsen makter ikke å tune seg inn på den frekvensen så det er 44,1 KHz som fungerer.

    Når jeg bytter fra 48 KHz til 44,1 er det tydelig hørbart at DAC’ en bruker noen sekunder på «å stille skarpt» før den faller til ro i komfortsonen!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ikke mange effekttrinn der man får over 50% av listepris som ny, etter 20 år 🎶🎵
    Sant nok, men hva får man av "high-end" for 46 lapper i dag?
    Hadde jeg vært nykommer i gamet, tror jeg at jeg hadde gått for Vera - og driti i den latterlige overprisingen av middelmådighet vi ellers ser i dag..
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.121
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Sant nok, men hva får man av "high-end" for 46 lapper i dag?
    Hadde jeg vært nykommer i gamet, tror jeg at jeg hadde gått for Vera - og driti i den latterlige overprisingen av middelmådighet vi ellers ser i dag..
    Ja, det er et forvirrende marked vi ser i dag. Vera fremstår gjennomtenkt og fornuftig priset i motsetning til andre klasse D forsterkere i fancy kabinett som selges for 50X prisen på selve modulen.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg kjøpte den andre DPA1 brukt til lav pris. Faktisk nyere en den jeg betalte full pris for. Han som solgte var i pengemangel, og solgte den med dårlig mot. Leif Ernstsen synes dent gikk til en forbausende lav pris. Dette har forandret seg med årene. Når da de fleste forstærkerne får en skikkelig seriøs oppgradering og ''nytt liv''.
    Ettertraktet Dp produkter ser ut til holde seg fint i pris. Ikke så overasket for oss brukere :)
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Er det noen som sitter på en A1s EBW(gjerne med EC-logo) som de tenker på å selge, så gi beskjed.
    Kanskje må man vente 2år mellom hver gang det kommer en ut for salg. Det er jo litt frustrerende, men de er vel fryktelig gode disse siste kreasjonene, så regner med at veldig mange står stødig hos de fleste eiere der ute.

    Jeg tenker komboen IRS Epsilon med C1s EBW og helst to A1s EBW vil være verdt å prøve(PA402 får være bassforsterker om jeg bare får tak i en).
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    ....
    Jeg tenker komboen IRS Epsilon med C1s EBW og helst to A1s EBW vil være verdt å prøve(PA402 får være bassforsterker om jeg bare får tak i en).
    Hvis jeg forstår signaturen din, har du både DP 6000 og 2 stk 402... Er det dette du bruker idag? Aktivt delt...?
    LIgger en DP PA 1000 på blocket.se forresten.. :p

    mvh
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er det noen som sitter på en A1s EBW(gjerne med EC-logo) som de tenker på å selge, så gi beskjed.
    Kanskje må man vente 2år mellom hver gang det kommer en ut for salg. Det er jo litt frustrerende, men de er vel fryktelig gode disse siste kreasjonene, så regner med at veldig mange står stødig hos de fleste eiere der ute.

    Jeg tenker komboen IRS Epsilon med C1s EBW og helst to A1s EBW vil være verdt å prøve(PA402 får være bassforsterker om jeg bare får tak i en).
    Ligger 2 på blocket 11500 pr stk
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Ja, aktiv deling på bass, med tilbakekobling(servo). Akkurat nå kjører jeg PA402 både på bunn og topp.

    Jeg er spesifikt ute etter A1s EBW, ikke noe annet. Jeg er ferdig med å hente inn DP PA-trinn fra Sverige, så det blir ikke noe av med mindre det dukker opp en A1s EBW der.

    PA6000H sitter i trekassa si for tiden, planen er vel å gi den en helsesjekk til høsten, den virker dog helt fint idag.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan i alle fall bekrefte at RJEL gjør en utmerket jobb på DP A1 ved ombygging til A1S ebw. Så om man får tak i den ytre "boksen", så er den eksisterende innmaten av mindre betydning. Han byttet ca 150 deler på min A1 ved oppgradering til A1S ebw tidligere i år. Helt innafor prismessig også, i alle fall i forhold til forbedringen av lydkvalitet vi opplevde.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    772
    Antall liker
    909
    Vi får se da, nå skal jeg faktisk opp til Bodø å jobbe en ukes tid til høsten. Kanskje bør det kombineres med å ta med alle DPene opp til han for en service. Må selvsagt passe for han osv. Det sitter langt inne å sende dette med Posten eller Postnord(grøss).
    Så er jeg en av de som ikke synes det er så fryktelig langt å kjøre Oslo-Bodø.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Vi får se da, nå skal jeg faktisk opp til Bodø å jobbe en ukes tid til høsten. Kanskje bør det kombineres med å ta med alle DPene opp til han for en service. Må selvsagt passe for han osv. Det sitter langt inne å sende dette med Posten eller Postnord(grøss).
    Så er jeg en av de som ikke synes det er så fryktelig langt å kjøre Oslo-Bodø.
    Jeg sendte med posten begge veier, men det var mye sjekking av appen når pakken var underveis. Og posten dekker bare en brøkdel av verdien om pakken blir borte eller skades på veien. Heldigvis gikk det bra med transporten begge veier for min del.

    PS! Det var ventetid på drøyt to måneder da jeg tok kontakt med RJEL første gang. Så det kan være lurt å ta kontakt i god tid og be om å stå på prioritert liste hvis du vet når du skal reise til. Bodø.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    DP RIAA
    DPR 2.2 er en fenomenalt god RIAA. 10 år etter lanseringen av CD mediet, tok interessen for vinyl seg opp igjen på 90-tallet. Stamkundene begynte å mase om en DP RIAA, og Ernstsen og Alexandersen startet utviklingen av DPR 2.0.
    Jeg er litt usikker, men tror de hadde en versjon 1.0, som hadde lignende chassis og konstruksjon. Står ikke noe om en eventuell v1.0 på DP-GUIDEN.

    Såvidt jeg husker, var 2.0 en helt ny konstruksjon. Undre meg på om den er "ekte" balansert, og at RCA utganger er avledet fra det balanserte signalet? Får spørre @RJEL. Han vet.
    Versjon 2.2 er vel trolig en "finpuss" av 2.0?

    Selv har jeg 2.3, som er 2.2 hovedkort med oppgradert power og pent kabinett à la Rune Juul. Er veldig fornøyd med lyden. Blir min siste RIAA.

    -Jeg var ikke på vinylkjøret den gangen, så det ble lite RIAA-prat med Ernstsen. Hadde vært kjekt med en nærmere historisk kartlegging. Noen som husker og kan bidra?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    -Rudi og Tore Dag skriver litt mer detaljert om 2.0 og 2.2 i denne tråden (innlegg #4 og #12):
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Har selv DPR 2.3 signert Rune. Den lyder fantastisk med både orofon Jubilee og Hana SL. Helt støyfri med balansert mellom RIAA og C1s. Men må plasseres riktig for å unngå støy fra andre strømforsyninger o'l. Jeg fikk broom i starten, men etter omplassering i rack så ble det helt stille :)
     
    Sist redigert:

    arildji

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    91
    Antall liker
    12
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    4
    Såvidt jeg husker, var 2.0 en helt ny konstruksjon. Undre meg på om den er "ekte" balansert, og at RCA utganger er avledet fra det balanserte signalet? Får spørre @RJEL. Han vet.
    Versjon 2.2 er vel trolig en "finpuss" av 2.0?
    Da jeg skulle investere i min første DP RIAA kjøpte jeg en brukt 2.0 av Leif selv. Han anbefalte at jeg heller kjøpte en ny 2.2., men jeg hadde ikke lyst til å bruke så mye penger (jeg tror jeg betalte han 7000,- kr for den brukte 2.0'en). Men jeg spurte han om hva forskjellen mellom 2.0 og 2.2 var, og da svarte han at det var jordingen og jordingspunktet som var hovedforskjellen. Det er nok derfor det snakkes om at man må ha nytt printkort hvis man skal oppgradere fra 2.0 til 2.2.

    Min RIAA-historie er at jeg etterhvert byttet ut DP 2.0 RIAA'en med en Audio Reserach PH5, og fikk et lite løft i lyden. Men så ble jeg igjen inspirert til å gå tilbake til DP, og fikk kjøpt en brukt DP 2.2 RIAA, og den sto ikke noe tilbake for ARC PH5, heller tvert i mot.

    Da Leif pensjonerte seg og flyttet til Harstad ble det til at jeg var innom på besøk hos han et par ganger, og da han hørte jeg hadde en 2.2 RIAA sa han at den må du ta med hit til meg, så skal jeg gjøre de siste fintuningene slik at det blir helt up-to-date. Som sagt så gjort, og jeg tror det må være han som også gjorde noe med type betegneslsen utenpå boksen, for nå står det DPR-2.2s på RIAA'en min.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    Da Leif pensjonerte seg og flyttet til Harstad ble det til at jeg var innom på besøk hos han et par ganger, og da han hørte jeg hadde en 2.2 RIAA sa han at den må du ta med hit til meg, så skal jeg gjøre de siste fintuningene slik at det blir helt up-to-date. Som sagt så gjort, og jeg tror det må være han som også gjorde noe med type betegneslsen utenpå boksen, for nå står det DPR-2.2s på RIAA'en min.
    Den modifikasjonen kjenner jeg til. Jeg kjøpte Leif sin private RIAA da han flyttet nordover, og pakket ned platespiller-riggen sin for godt. Den hadde de siste oppdateringer og var merket 2.2S. Selve oppdateringen tror jeg var heller moderat. Kanskje noe forbedring av jordingen e.l. Jeg spurte Leif om dette, og han sa det var en liten tweak, som forsvarte en "S" i modellbetegnelsen, men heller ikke mere. Nøktern som alltid :)

    Jeg solgte min 2.2S på FINN, til fordel for ny 2.3 á la @RJEL, mest av estetiske grunner.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.922
    En fin historier fra virkeligheten. Leif var på besøk en hel helg hos meg for å modde litt på en 5.52HP jeg hadde, dette var ikke lenge etter at jeg hadde byttet ut 2.0. RIAA til 2.2. Etter litt jobbing og vin så spilte vi plater, husker at jeg satt på en 45 RPM plate fra Mercury Living Presence/Classic records, det låt helt rått med en trøkk og dynamikk som jeg aldri hadde hørt før hos meg. Da den var ferdig spratt Leif opp av stolen med et digert smil og ropte ut mens han pekte; fortell meg hvem som har laget den RIAA`en der! Fine tider...
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.402
    Antall liker
    3.170
    Torget vurderinger
    1
    Fin historie. Jeg har også mange slike minner med Leif opp gjennom årene. Apropos det, så sa han en gang at den beste bassen han hadde hørt, var med vinyl som kilde. Da hadde han vært hjemme hos en kunde, som sikkert hadde DP RIAA, og med Wilson WITT høyttalere om jeg husker riktig. Kan ha vært på slutten av 90-tallet.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.160
    Antall liker
    8.922
    Fin historie. Jeg har også mange slike minner med Leif opp gjennom årene. Apropos det, så sa han en gang at den beste bassen han hadde hørt, var med vinyl som kilde. Da hadde han vært hjemme hos en kunde, som sikkert hadde DP RIAA, og med Wilson WITT høyttalere om jeg husker riktig. Kan ha vært på slutten av 90-tallet.
    Det er mulig at det var historien over her..:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn