DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Fikk vipset kr 100,- til Kai ! Får se etter hvert om mere økonomisk støtte. Så må en prøve å sende flere artikkler til DP-Guiden når mere dukker opp :) Ellers så må man se etter noe forslag til hva som kan selges av effekter? Det vil fort bli noe arbeid det og. Spleis er sikker greit i første omgang...
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    939
    Hei.
    Noen som kan fortelle meg hvor høy input gain er på en Dp500h.
    Jeg sliter med nivå på en Rotel RB 993 som skal kobles med xlr. Nivå er for lavt på Rotel.
    Det skal i utgangspunktet være 35dB, noe som er rimelig høyt. Om du har lav lyd, sikker på at XLR-kablene du har er koblet riktig og/eller har alle tre ledere i orden? Usikker på gamle 500H, men den senere PA402, så er det en jumper man kan flytte i tre posisjoner for å endre gain. Får nesten ta av lokket og se om du har gain-justering.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Det skal i utgangspunktet være 35dB, noe som er rimelig høyt. Om du har lav lyd, sikker på at XLR-kablene du har er koblet riktig og/eller har alle tre ledere i orden? Usikker på gamle 500H, men den senere PA402, så er det en jumper man kan flytte i tre posisjoner for å endre gain. Får nesten ta av lokket og se om du har gain-justering.
    Ok
    Men det virker som om det er Rotel som det er for lavt nivå på xlr input. Derfor jeg lurer på hvilket nivå den skal justeres til, hvis det er mulig å gjøre.
    Det er ikke store forskjeller når jeg bruker phono kabler til Rotel.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    781
    Antall liker
    939
    Med 35dB forsterkning så er lite sansynlig at det er Rotelen.
     

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Med 35dB forsterkning så er lite sansynlig at det er Rotelen.
    Jeg prøvde kalibrering når jeg hadde byttet til xlr. Da ble det ikke nok nivå på senter og bakhøyttalere. Det som også var merkelig, var at det var nok nivå i en av kanalene. Med phono var det i orden.
    Jeg skal forske litt på om det kan være prosessor feilen ligger i.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Dynamic Presicion.jpg

    Nå har jeg fått byttet plass mellom DPR 2.3 og DPDAC 8.0. Trenger bare 60 cm signalkabler mellom RIAA og PRE. Bruker Black Magic XLR og Topping RCA. Veldig fornøyd m. den kombinasjonen. Kan ikke forlange noe stort bedre med en ortofon Jubilee MC. Støy/brum er helt borte, helt stille i høyttalerne og et utrolig dynamisk og detaljert lydbilde . Tror ikke det finnes noe stort bedre Riaa i klassen. Selv med en high gain på 73dB er det ikke noe støy. Det er snakk om et flott tilpasset samspill (y)
    AES XLR kabel for DAC måtte justeres, da pinnene ble opp/ned da CD spilleren ble under DAC. Måtte løsne på strekkavlaster og vri ca 180 grader for i det hele tatt klare å plugge XLR kontaktene, da den digitale Black Magic kabelen er stokk stiv;)
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Bedre sent enn aldri!!...

    TUSEN TAKK til alle som bidro i "spleisen" ... Fått nok inn til å dekke driftkost til 2023 og 2024 🥳

    Jeg er litt nøkter til ta på meg jobben med å org ny runde med t-skjorter.. mye jobb... men jeg skal ila av året se på det :)

    mvh Kai og God Helg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Forslag DP logo.jpg

    Et forslag til logo plassering på T-skjorte. Kan være Dynamic på brystet og DP logo på armen. Hvis golfskjorte har vært et alternativ, da har det sikkert blitt et dyrere alternativ med brodert logo.
     

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Litt off topic, men er det noen som vet om front bærehåndtak kan monteres på DP 6.3? Eventuelt noe fra en annen modell?? Erik
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Er kun 6.5 og 5.5 som har håndtak... de er begge markant større, og håndtakene passer ikke.
     

    efuglset

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    OK, takk for svar....det er litt med ryggen som innsats jeg flytter på denne :)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 885578
    Nå har jeg fått byttet plass mellom DPR 2.3 og DPDAC 8.0. Trenger bare 60 cm signalkabler mellom RIAA og PRE. Bruker Black Magic XLR og Topping RCA. Veldig fornøyd m. den kombinasjonen. Kan ikke forlange noe stort bedre med en ortofon Jubilee MC. Støy/brum er helt borte, helt stille i høyttalerne og et utrolig dynamisk og detaljert lydbilde . Tror ikke det finnes noe stort bedre Riaa i klassen. Selv med en high gain på 73dB er det ikke noe støy. Det er snakk om et flott tilpasset samspill (y)
    AES XLR kabel for DAC måtte justeres, da pinnene ble opp/ned da CD spilleren ble under DAC. Måtte løsne på strekkavlaster og vri ca 180 grader for i det hele tatt klare å plugge XLR kontaktene, da den digitale Black Magic kabelen er stokk stiv;)
    Visst du kjører balansert, vil jeg på det sterkeste anbefale Mogami kabler, 2534 Starquad. Har prøvd mye rart av kabler, og konstaterer bare at på dette området har jeg blitt grundig lurt/ "svindlet", opptil flere ganger, og har tapt mye penger på dyre kabler. Prøv, dere vil ikke angre. De er såpass myke at problemet du nevner ikke er noe problem lenger.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Hm, to stk dp 1000 på finn i dag. Hadde napp i en av dem.....Men begge forsvant til en som kunne hente. Irriterende når man egentlig har en avtale, men forståelig at man velger noen som kan hente. Har alt for mye stash så det var kanskje like greit.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Så kjedelig… hva var pris på disse? (Fikk ikke med meg disse)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    7k. Mener at det skulle være for en dp1000+delefilter og rack. Var ikke så opptatt av filteret og rack.
    Screenshot_20230224_194114_no.finn.android.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    DP A1 høyttaler terminaler..jpg

    Det var forholdsvis rimelige biwireing terminaler Leif Ernstsen brukte på de første A1 forsterkerne. Når A1s kom, så ble de levert med enkle par og mundorf terminaler( i kopper). Leif var opptatt at det skulle vær minst mulig gull på terminaler for både signal og høyttaler terminaler. Når han laget disse sealspeak til meg, så brukte han han vanlig kopper kabelsko. Bananplugger til høyttaler terminering ville han ikke bruke.
    Når jeg får oppgradert den siste A1 ti A1s så blir the enkelt-par terminaler, da jeg bruker elektronisk deling for basselementer, og fullrange MTM( D'appolito) med mellombasser og båndelement. Da brukes ikke høypassdelen i de innbygde passive ''båndpassfilteret'' hær. Høypassdelen(flat) ligger i det elektroniske filteret, da blir det ikke store kondensatorer i signalveien ved 100Hz delingen, og kun de mindre spolene som deler ved 2000HZ og båndelementet. Det gir en betydelig lydforbedring.
     
    Sist redigert:

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    20140718_204133.jpg
    20140718_204147.jpg
    20140718_214754.jpg


    Dynamic precision EC 502H LINÆR-FASE STEREO DELEFILTER 2-Veis

    Denne gir kraftig støy ut uten signal, hvem kan få denne i stand igjen?

    Hva vil en slik service koste?

    Er det best å selge slik den er, kaste den eller reparere?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Får du RJEL til å reparere anbefaler jeg modifisering i tillegg.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    @pedal .Der byttes noen Opamper og så tror jeg det ble fjernet noe filter.L.E gjorde det på mitt og det ble tydelig forskjell til det bedre.Mascot PSU ble også byttet ut på et senere tidspunkt.
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.459
    Antall liker
    3.270
    Torget vurderinger
    1
    @pedal .Der byttes noen Opamper og så tror jeg det ble fjernet noe filter.L.E gjorde det på mitt og det ble tydelig forskjell til det bedre.Mascot PSU ble også byttet ut på et senere tidspunkt.
    Bedre PSU og fjerning av Subsonisk filter er kjent. Men viste ikke at man i tillegg kan oppgradere Opamper. Leif sa i sin tid noe om at det var for kronglete. Mulig det er annerledes for 2-veis filteret, sammenlignet med 3-veis filteret som jeg har. Sistnevnte har en annen topologi ("Push-pull"). Skal høre med Rune Juul herom.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Bedre PSU og fjerning av Subsonisk filter er kjent. Men viste ikke at man i tillegg kan oppgradere Opamper. Leif sa i sin tid noe om at det var for kronglete. Mulig det er annerledes for 2-veis filteret, sammenlignet med 3-veis filteret som jeg har. Sistnevnte har en annen topologi ("Push-pull"). Skal høre med Rune Juul herom.
    Stemmer det.Han ville ikke gjøre det på 3 veis filter når jeg spurte.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det skjønner jeg godt han ikke ville. Fullbalansert og push/pull, det er dobbelt opp av alt.
    Og siden det er mono så er det 4 gang så mye arbeid som stereo filteret.
    Skal det foreks. endres delefrekvenser så må 88 motstandere endres, i et filter. Negerarbeid får en ny dimensjon.
    Jeg har gjort det 4-5 ganger, ganske så meningsløst og tidkrevende. Omtrent like så interessant som å "recappe" en Krell.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som vet om 6.4 og EAR 868l snakker godt sammen?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.141
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    DP DAC - musikk uten filter

    DP DAC er filterløs, dvs den har etter det jeg forstår et analogt filter. Digitale filtre fjerner støy, men gir feil i impulsresponsen. Enten like deler pre og post ringing (lineærfasefilter), eller postringing (minimumfasefilter) som blander ringingen med signalet og sies å maskere feilen.

    Uten filter blir impulsen perfekt, men prisen er store menger støy (alt i følge Google). Om jeg husker riktig så mente LE at løsningen med 64X oversampling og analogt filter flyttet støyen så langt utenfor det hørbare område at det ikke var et problem.

    Om det er noen teknisk kyndige som kan forklare mer om DP løsningen, eventuelt også har målt støy hadde det vært morsomt å lese.

    Har drevet litt uvitenskapelig testing et par dager med DPDAC i det som LE mente var den teoretisk beste gain innstillingen: 0.

    DPDAC låter subjektivt kjappere og tørrere enn Topping D90. Mer dynamisk presisjon, mer ryddig og engasjerende, større innsyn men også noe mindre tilgivende og innsmigrende. Støy klarer jeg ikke å detektere.

    Litt overrasket over at en 20 år gammel DAC kan ha slike lydmessige prestasjoner.

    Om det er noen teknisk kyndige som kan forklare mer om DP løsningen, eventuelt også har målt støy hadde det vært morsomt å lese.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.078
    Kanskje som et passivt filter for "mellomtonen" i Responsene dine? Noe i retning av et par spoler og en kondensator? 18 dB avskæring per oktav.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Er det noen som vet om 6.4 og EAR 868l snakker godt sammen?
    Akkurat den kombinasjonen vet jeg ikke noe om.
    Kanskje RJEL kan utgreie herom, når han har 5 minutters pause i 2033?
    For egen del testet jeg for mange år siden med rør pre foran 6.4 med en BAT VK-3i.
    Begge balansert produkter.
    Det var ingen god match, og endte i røyksignaler med påfølgende reparasjon av BATen :(
    Jeg har for meg at matching av elektriske parametere mellom rør pre og amp er svært viktig før man åpner opp for volt og ampere..

    Jeg vet at folk har hygget seg med Aestetix rør pre, og DP A1S.
    Jeg "forsket" aldri videre på dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn