Hvor store volum snakker vi om her?
Kort spørsmål, er de OPAMPene mulig å bruke på A1s EBW, og er det "feil" på disse som gir et høyfrekvent og konsekvent rap når jeg slår av min ene A1s?
Er en A1s oppgraderbar til A1x? Hvor store serier blir det av denne forsterkeren?
Altså, de opampene jeg prater om styrer hvilestrøm. Du har problem i signalveien som også har opamper......
Kan fort bli et laaaangt svar og teknisk dette. Men jeg prøver meg på et kort svar.
1. Støy ved avslag kan skyldes at utgangsrele ikke er 0 ohm mellom kontakter. Da slipper det støy igjenom og ut på høytaler ved avslag.
Når du slår av ampen så skal utgangsrele klappe til tvert å legge + høytalerterminal sammen med jord, d.v.s - høytalerterminal.
Når amp er avslått skal det være 0 ohm mellom disse. Det kan du jo sjekke hvis du er utlært på multimeter ?
2. A1s rapen ved oppstart eller avslag kan også skyldes ustabilitet ved oppstart / avslag der negativ feedback loopen er tilkobla.
A1s balanserer på en knivsegg, best mulig lyd vs. bivirkninger. Det er modda så neppert at dataspredning i komponenter kan gjøre at A1s rapen er et faktum.
Enten endrer jeg litt på tilbakekoplinga slik at THD blir 0.0001 % mere, som selvfølgelig de flinkeste gullører ikke har tjangs å høre og hører de det så kan jeg garantere at det er placebo, eller jeg lodda inn 22pF polystyren kondensator i parallell med signal veien. Dette er på opamp 2 som slår sammen det balanserte signalet til ubalansert. Etter denne endringa må selvfølgelig CMRR og Klirr justeres på nytt.
Dette var IKKE et problem på den originale A1 som brukte OPA2134 og AD opamper. Men med LM4562 og LME49710 som har så stor båndbredde så ble dette et problem. Den originale A1 hadde også keramiske kondensatorer i signalveien som begrensa båndbredden. Dette p.g.a bekymring for oscillasjon. Keramiske kondensatorer er uheldig for lyden. Disse ble fjerna og da ble det ebw. Den originale A1 har også trimmekondensatorer for å trimme vekk CMRR ved 20 k.hz Disse er meget uhedig for lyden. Mye bedre å lodde inn faste polystyren kondensatorer også måle om CMRR ble korrekt ved 20 k.hz. Og eventuelt endre litt hvis det ikke ble det.
Når det gjelder A1r som jeg blir nødt til å kalle den. ( trist at noen skal blande politikk og Hifi, men X er vist opptatt av en kar i USA. Sånn er der bare )
Så blir det nok ikke rare volumet, men det er jo markedet som bestemmer. Men jeg kommer ikke til å reklamere noe og jeg trur ikke dette kommer til å ta av.
Kommer til å prøve å ha et par stykker på lager til en hver tid. Men dette gjøres jo på fritiden mellom alle reparasjoner så det begrenser seg nu fort.
Det vil ikke bli mulig å oppgradere en s til r.
Ser at en sa at utsendet ser ut som nitti tall.
Ja, det gør det og jeg liker det utsende.
Det ble laga mye bra Hi-Fi på nittitallet. Både krets design og utvendig "sjarm".
Hvis jeg skulle ønske meg noe så var det at topp og bunnplate strakte seg over kjøleribbene og avrundet 1 cm nedover og oppover ribbene.
Da hadde man sluppet at kjøleribbene skjærte inn i fingrene når man bærer ampen.