Bil, båt og motorsykkel Drømmebiltråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man har forskjellige preferanser og behov. Jeg er også kommet dit at jeg foretrekker komfort framfor alt annet. Bilen skal ha nok motor til å kunne foreta sikre forbikjøringer og gode nok kjøreegenskaper til å ta seg fram på en sikker måte, men først og fremst skal den være behagelig og komfortabel. Å kunne kjøre sammenhengende i 6-7 t uten å bli sliten er gull verdt for meg. Nå har ikke jeg noen Mercedes, og jeg er ikke sikker på at jeg synes interiøret på den nye e-klassen er så veldig stilig - jeg synes det ser litt rotete ut, men det er jo helt subjektivt.
    Men setene otare - det er å flyte på et flyvende teppe! Og kjøreassistentsystemene - du verden som de tar vare på deg når du begynner å bli sliten og uforvarende krysser en stripe du ikke burde krysse. Jeg kan lett tenke meg 3-4 litt småscary situasjoner de siste årene som de ville ha spart meg. Slå de av til daglig, og ha de på straks du skal kjøre langt litt lenger enn 3-4 timer. Verdi er subjektivt, men for meg er det verdt pengene! Og roen i kupeen som en akustisk komfortpakke gir deg (bilen er omtrent så tyst som praktisk tenkelig) samt øvrige sikkerhetssystemer var hovedkriteriene mine for hva jeg trengte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.633
    Antall liker
    10.942
    Sted
    Trondheim
    Ja, man har forskjellige preferanser og behov. Jeg er også kommet dit at jeg foretrekker komfort framfor alt annet. Bilen skal ha nok motor til å kunne foreta sikre forbikjøringer og gode nok kjøreegenskaper til å ta seg fram på en sikker måte, men først og fremst skal den være behagelig og komfortabel. Å kunne kjøre sammenhengende i 6-7 t uten å bli sliten er gull verdt for meg. Nå har ikke jeg noen Mercedes, og jeg er ikke sikker på at jeg synes interiøret på den nye e-klassen er så veldig stilig - jeg synes det ser litt rotete ut, men det er jo helt subjektivt.
    Men setene otare - det er å flyte på et flyvende teppe! Og kjøreassistentsystemene - du verden som de tar vare på deg når du begynner å bli sliten og uforvarende krysser en stripe du ikke burde krysse. Jeg kan lett tenke meg 3-4 litt småscary situasjoner de siste årene som de ville ha spart meg. Slå de av til daglig, og ha de på straks du skal kjøre langt litt lenger enn 3-4 timer. Verdi er subjektivt, men for meg er det verdt pengene! Og roen i kupeen som en akustisk komfortpakke gir deg (bilen er omtrent så tyst som praktisk tenkelig) samt øvrige sikkerhetssystemer var hovedkriteriene mine for hva jeg trengte.
    Absolutt. Jeg har mye av det samme i min Passat. Bilen varsler gjennom rattet når du krysser en langsgående veimerking, og setene har korsryggmassasje. De er sikkert ikke så gode som i Mercedesen, men de er ekstremt behagelige å sitte i. Inn og utstigningsproblematikken er løst ved at førersetet glir bakover når man åpner døren, og glir fram i rett posisjon igjen når man slår på tenningen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man har forskjellige preferanser og behov. Jeg er også kommet dit at jeg foretrekker komfort framfor alt annet. Bilen skal ha nok motor til å kunne foreta sikre forbikjøringer og gode nok kjøreegenskaper til å ta seg fram på en sikker måte, men først og fremst skal den være behagelig og komfortabel. Å kunne kjøre sammenhengende i 6-7 t uten å bli sliten er gull verdt for meg. Nå har ikke jeg noen Mercedes, og jeg er ikke sikker på at jeg synes interiøret på den nye e-klassen er så veldig stilig - jeg synes det ser litt rotete ut, men det er jo helt subjektivt.
    Men setene otare - det er å flyte på et flyvende teppe! Og kjøreassistentsystemene - du verden som de tar vare på deg når du begynner å bli sliten og uforvarende krysser en stripe du ikke burde krysse. Jeg kan lett tenke meg 3-4 litt småscary situasjoner de siste årene som de ville ha spart meg. Slå de av til daglig, og ha de på straks du skal kjøre langt litt lenger enn 3-4 timer. Verdi er subjektivt, men for meg er det verdt pengene! Og roen i kupeen som en akustisk komfortpakke gir deg (bilen er omtrent så tyst som praktisk tenkelig) samt øvrige sikkerhetssystemer var hovedkriteriene mine for hva jeg trengte.
    Absolutt. Jeg har mye av det samme i min Passat. Bilen varsler gjennom rattet når du krysser en langsgående veimerking, og setene har korsryggmassasje. De er sikkert ikke så gode som i Mercedesen, men de er ekstremt behagelige å sitte i. Inn og utstigningsproblematikken er løst ved at førersetet glir bakover når man åpner døren, og glir fram i rett posisjon igjen når man slår på tenningen.
    Jeg har knapper igjen å utforske. :) Manualen er omfattende, men heldigvis tilgjengelig søkbart fra skjerm, så det er bare å parkere og lete.......

    Og det er klart, det er vanskelig å lage en bil med ekstremt høy funksjonalitet som skal la seg håndtere på en rimelig grei måte uten å ta oppmerksomheten fra kjøringen og som samtidig ser ryddig og greit ut. Jeg synes Mercedes har løst det rimelig greit, selv om det alltid vil være delte meninger om hva som passer folk best. Bilen har i hvert fall en del muligheter for individuell konfigurasjon. Resten blir smak og behag.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Komfort er så mangt. Jeg opplever mykt og stille som lett søvndyssende. God sittestilling og ergonomi kombinert med skarpe kjøreegenskaper og manuell kasse skaper engasjement som holder meg våken og klar for lange etapper. Da er klassisk fjæringskomfort og auto-meg-her-og-der mindre vesentlig... Tilstedeværelse er alfa og romeo.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Komfort er så mangt. Jeg opplever mykt og stille som lett søvndyssende. God sittestilling og ergonomi kombinert med skarpe kjøreegenskaper og manuell kasse skaper engasjement som holder meg våken og klar for lange etapper. Da er klassisk fjæringskomfort og auto-meg-her-og-der mindre vesentlig... Tilstedeværelse er alfa og romeo.
    Jeg har relativt omvendt erfaring. For mye tilstedeværelse sliter meg ut. I 4-5 timer er det gøy, men så.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan kan være en trygg sjåfør uten tilstedeværelse? Jeg har tidligere kjørt Hamar - København tur/retur som dagstur for å hente en platespiller, halve turen i snø/sludd. Kunne ikke gjort det uten å være våken, alert og til stede under hele turen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan være en trygg sjåfør uten tilstedeværelse? Jeg har tidligere kjørt Hamar - København tur/retur for å hente en platespiller, halve turen i snø/sludd. Kunne ikke gjort det uten å være våken, alert og til stede under hele turen.
    Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at komfort og støttesystemer gjør at du ikke er våken og oppmerksom når du kjører? Tror du at Mercedeskjørere sitter og sover bak rattet? Det jeg derimot har erfart ved langkjøring i en rekke forskjellige biler er at hvor sliten du blir underveis er meget forskjellig i ulike biler, og at det er mye lettere å være oppmerksom når man ikke blir sliten.....70 mil i min Ford Focus 150 HK (som er priset for sine engasjerende kjøreegenskaper) gjør meg sånn ca like sliten i kropp og hode som den doble distansen i en stor sedan. Og en sliten sjåfør er en utrygg sjåfør.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er på søken etter ny «drømmebil» og med over 70.000 biler på Finn.no bør dette jo være enkelt! Siste uke var der på et tidspunkt 71.400 biler! Men er det bare meg som synes veldig mange er overpriset!? Har fulgt med i et par måneder og de samme biler bare står og står til annonsen løper ut.... her er der vist flere drømmepriser enn drømmebiler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Hvordan kan være en trygg sjåfør uten tilstedeværelse? Jeg har tidligere kjørt Hamar - København tur/retur for å hente en platespiller, halve turen i snø/sludd. Kunne ikke gjort det uten å være våken, alert og til stede under hele turen.
    Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at komfort og støttesystemer gjør at du ikke er våken og oppmerksom når du kjører? Tror du at Mercedeskjørere sitter og sover bak rattet? Det jeg derimot har erfart ved langkjøring i en rekke forskjellige biler er at hvor sliten du blir underveis er meget forskjellig i ulike biler, og at det er mye lettere å være oppmerksom når man ikke blir sliten.....70 mil i min Ford Focus 150 HK (som er priset for sine engasjerende kjøreegenskaper) gjør meg sånn ca like sliten i kropp og hode som den doble distansen i en stor sedan. Og en sliten sjåfør er en utrygg sjåfør.
    Der tilla du meg mye jeg ikke har skrevet eller ment. Jeg skrev om mine preferanser og har vel ikke nevnt Mercedes med et ord..... Min erfaring er at blir det for comfy og automatisk blir man også mer uoppmerksom. Vi må absolutt ikke være enige om preferansene siden du ovenfor skrev at for mye tilstedeværelse var slitsomt.... For meg er tilstedeværelse lik oppmerksomhet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan kan være en trygg sjåfør uten tilstedeværelse? Jeg har tidligere kjørt Hamar - København tur/retur for å hente en platespiller, halve turen i snø/sludd. Kunne ikke gjort det uten å være våken, alert og til stede under hele turen.
    Jeg skjønner ikke hvor du får det fra at komfort og støttesystemer gjør at du ikke er våken og oppmerksom når du kjører? Tror du at Mercedeskjørere sitter og sover bak rattet? Det jeg derimot har erfart ved langkjøring i en rekke forskjellige biler er at hvor sliten du blir underveis er meget forskjellig i ulike biler, og at det er mye lettere å være oppmerksom når man ikke blir sliten.....70 mil i min Ford Focus 150 HK (som er priset for sine engasjerende kjøreegenskaper) gjør meg sånn ca like sliten i kropp og hode som den doble distansen i en stor sedan. Og en sliten sjåfør er en utrygg sjåfør.
    Der tilla du meg mye jeg ikke har skrevet eller ment. Jeg skrev om mine preferanser og har vel ikke nevnt Mercedes med et ord..... Min erfaring er at blir det for comfy og automatisk blir man også mer uoppmerksom. Vi må absolutt ikke være enige om preferansene siden du ovenfor skrev at for mye tilstedeværelse var slitsomt.... For meg er tilstedeværelse lik oppmerksomhet.
    OK, beklager det (men erstatt gjerne Mercedes med "store, komfortable limousiner" i det ovenstående). Men min erfaring er omtrent det motsatte. Og jeg har kjørt 150 milsstrekninger (med korte hvilepauser) i både Focus, Toyota, Renault og S klasse, til dels på stort sett de samme strekningene også. Gikk fra S-klasse til Focus og for langkjøring er det ingen sammenligning overhodet, uansett hvor kvikk og morsom Focusen er, og uansett hvor komfortabel og nedtonet S-klassen var.

    Det dreier seg ikke om mangel på nærvær, men å være så avslappet og uthvilt at man klarer å beholde oppmerksomheten (=nærværet) etter 10 timer i bilen. For langkjøring ville jeg tatt S-klassen uten å nøle, og for bykjøring i nærmiljøet og parkering i trange parkeringshus Focusen. Og kanskje også for fresing på gruslagte bygdeveier, men slikt har jeg sluttet med for 30 år siden.....
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.633
    Antall liker
    10.942
    Sted
    Trondheim
    Som erato sier: Hvordan kan du være en trygg sjåfør når du er sliten? Man sitter ikke og sover fordi man kjører en behagelig bil. Man blir mindre sliten og derfor faktisk mer oppmerksom på utrygge situasjoner der man må ta mer kontroll over bilen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Du kan selvfølgelig ikke være en trygg sjåfør når du er sliten, men det er en kraftig avsporing fra det jeg sa. Jeg beskrev hva jeg opplever søvndyssende; ergo mangel på nærvær; ergo trafikkfarlig. Og vice versa hvilket er clouet her. Du og din speilede navnebror har andre preferanser, men har selvfølgelig ikke mer rett enn jeg har. Ihvertfall ikke for meg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.633
    Antall liker
    10.942
    Sted
    Trondheim
    Litt avhengig av alder vil jeg tro. Da jeg var 30-40 år kunne jeg kjøre time etter time uten å bli sliten. Da foretrakk jeg biler med manuelt gir (det gjør jeg for så vidt fremdeles) og sportslig fjæring. Nå, når jeg nærmer meg pensjonsalderen blir jeg fortere sliten og foretrekker mer behagelige biler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan selvfølgelig ikke være en trygg sjåfør når du er sliten, men det er en kraftig avsporing fra det jeg sa. Jeg beskrev hva jeg opplever søvndyssende; ergo mangel på nærvær; ergo trafikkfarlig. Og vice versa hvilket er clouet her. Du og din speilede navnebror har andre preferanser, men har selvfølgelig ikke mer rett enn jeg har. Ihvertfall ikke for meg.
    Du har selvsagt helt rett i det, og nei, det er ikke min hensikt å fortelle deg hva som er best for deg. Jeg trodde kanskje vi diskuterte hva vi trodde gjaldt litt mer generelt. Men nå er jeg nysgjerrig; har du kjørt langt i en av disse store komfortcruiserne? Oslo-Kbh er ca 7 timer, 2,5 timer kortere enn feks Bergen-Trondheim (som jeg kjører et par ganger i året), og blottet for andre utfordringer enn å holde avstand til bilen foran og kontroll på speilet (det kan du definitivt ikke si om Tindeveien fra Årdal til Turtagrø), uansett om du kjører en Lotus Super 7 eller en amerikansk flåte på bladfjærer. Jeg har kjørt "aktive" og "engasjerende" småbiler på autobahn i 150 km/t, og jeg har kjørt S-klasse med 220 km/t på konstantfartholderen og vet hva som funker for meg. Og hva som er trygt for meg. Aldri en bulk - annet enn i lokale parkeringshus. Kjør Kiel-Torino på 11 timer i en småbil til sammenligning så kunne det vært interessant å diskutert referansene.:) Men folk bruker bil på ulike måter og til ulike formål. Alt er relativt som det heter......så det er kanskje meningsløst å diskutere dette på generell basis.

    Jeg får flashbacks til ESP diskusjonen for 15 år siden:

    "Tar fra oss gleden ved å kjøre bil"
    "Hvis folk ikke kan holde bilen på veien uten hjelp, har de ingen ting på veien å gjøre"

    osv i det uendelige (NB jeg sier ikke at du mener dette). Jeg var der da dette foregikk. Men guess what. Trafikkulykkene gikk kraftig ned, så mye at forsikringspremiene ble redusert og ESP ble påbudt, uansett hvor engasjerende det var å kjøre uten hjelpemidler og hvor mye faren for en skrens bidro til å holde folk årvåkne..... Dårlige sjåfører er dårlige sjåfører uansett hva de kjører og hva de mener om egne kjøreferdigheter, og skal jeg først møte en idiot på veien så ser jeg helst at idioten sitter i en bil med masse støttesystemer...........

    Diskusjonen er kanskje ikke så veldig interessant, annet enn å illustrere at en persons drømmebil er en annens mareritt....

    Og otare har selvsagt et poeng, alder er selvsagt en av disse parametrene. Men selv om jeg er glad i å kjøre bil har jeg alltid vært mer opptatt av å komme frem enn av å ha det så dritgøy underveis.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.687
    Høvdingen har rett i det minste ang. motor. All ære til V8-10-12, men ingenting matcher lyden fra en rekkesekser. Nærmeste må være Audis femmer.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Du kan selvfølgelig ikke være en trygg sjåfør når du er sliten, men det er en kraftig avsporing fra det jeg sa. Jeg beskrev hva jeg opplever søvndyssende; ergo mangel på nærvær; ergo trafikkfarlig. Og vice versa hvilket er clouet her. Du og din speilede navnebror har andre preferanser, men har selvfølgelig ikke mer rett enn jeg har. Ihvertfall ikke for meg.
    Du har selvsagt helt rett i det, og nei, det er ikke min hensikt å fortelle deg hva som er best for deg. Men nå er jeg nysgjerrig; har du kjørt langt i en av disse store komfortcruiserne? Oslo-Kbh er ca 7 timer, 2,5 timer kortere enn feks Bergen-Trondheim (som jeg kjører et par ganger i året), og blottet for andre utfordringer enn å holde avstand til bilen foran og kontroll på speilet (det kan du definitivt ikke si om Tindeveien fra Årdal til Turtagrø), uansett om du kjører en Lotus Super 7 eller en amerikansk flåte på bladfjærer. Jeg har kjørt "aktive" og "engasjerende" småbiler på autobahn i 150 km/t, og jeg har kjørt S-klasse med 220 km/t på konstantfartholderen og vet hva som funker for meg. Og hva som er trygt for meg. Aldri en bulk - annet enn i lokale parkeringshus. Kjør Kiel-Torino på 11 timer i en småbil til sammenligning så kunne det vært interessant å diskutert referansene.:) Men folk bruker bil på ulike måter og til ulike formål. Alt er relativt som det heter......

    Jeg får flashbacks til ESP diskusjonen for 15 år siden:

    "Tar fra oss gleden ved å kjøre bil"
    "Hvis folk ikke kan holde bilen på veien uten hjelp, har de ingen ting på veien å gjøre"

    osv i det uendelige (NB jeg sier ikke at du mener dette). Jeg var der da dette foregikk. Men guess what. Trafikkulykkene gikk kraftig ned, så mye at forsikringspremiene ble redusert og ESP ble påbudt, uansett hvor engasjerende det var å kjøre uten hjelpemidler og hvor mye faren for en skrens bidro til å holde folk årvåkne..... Dårlige sjåfører er dårlige sjåfører uansett hva de kjører og hva de mener om egne kjøreferdigheter, og skal jeg først møte en idiot på veien så ser jeg helst at idioten sitter i en bil med masse støttesystemer...........

    Diskusjonen er kanskje ikke så veldig interessant, annet enn å illustrere at en persons drømmebil er en annens mareritt....

    Og otare har selvsagt et poeng, alder er selvsagt en av disse parametrene. Men selv om jeg er glad i å kjøre bil har jeg alltid vært mer opptatt av å komme frem enn av å ha det så dritgøy underveis.
    Essensen av mine innlegg er at så lenge jeg har en bil med gode kjøreegenskaper (for meg er det en bil som gir meg god feedback, er presis og har god balanse), gode seter og manuell kasse så er det de viktigste parametre for meg for å være en våken og forhåpentligvis trygg sjåfør. Superkomfort og krykker virker omvendt på meg når jeg sitter bak rattet. Alle andre tolkninger får stå for egen regning ;). Har ikke nevnt hverken limousiner, Mercedeser, lekenhet, å være våken fordi man sitter på pinner eller noe av det andre som må ha blitt lest mellom linjene.

    Apropos ESP og stabiliseringssystemer så husker jeg godt mange diskusjoner som gikk når det var nytt. De første systemene var noe bob-bob og det har skjedd mye på den fronten de senere år. Dess mindre merkbart inngrep ved normal kjøring, dess bedre. Et skrekkeksempel på det motsatte var en Touran 2010 firmabil jeg disponerte en periode der man på svingete vei kjente at rattet jobbet mot sjåføren. Det skulle nok være stabiliserende. Min nåværende bil har et godt chassis med naturlig god balanse og kjøreegenskaper og man kjenner selvfølgelig ikke noe til de elektroniske krykkene ved normal kjøring. Akkurat som det skal være. I tillegg kan man skru det helt av og det kan være en nødvendighet for å tusle rundt på veier med dårlig veigrep, f.eks. siste stubben opp til hytta. Jeg har aldri vært motstander av ESP og slike systemer, og er veldig klar over konsekvensen av at dette ble innført, men synes søvnvarsling og tilsvarende barnevakter blir litt pussig og burde ikke være nødvendig i det man slettes ikke skal kjøre bil hvis man ikke er våken, opplagt og mentalt tilstedeværende. Jeg snakker for meg selv og ikke for "folk flest" som muligens har stor nytte av slike systemer. Selv lar jeg bilen stå eller er passasjer hvis jeg ikke er våken.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Høvdingen har rett i det minste ang. motor. All ære til V8-10-12, men ingenting matcher lyden fra en rekkesekser. Nærmeste må være Audis femmer.
    Tøysekopp. Ville valgt en italiensk V12er hver gang.
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.974
    Antall liker
    6.203
    Torget vurderinger
    2
    Høvdingen har rett i det minste ang. motor. All ære til V8-10-12, men ingenting matcher lyden fra en rekkesekser. Nærmeste må være Audis femmer.
    Tøysekopp. Ville valgt en italiensk V12er hver gang.
    Lyden er ikke råere, beklager. V12'en er raskere, smoothere og bedre på alt, men den rekkesekseren med nok hestekrefter er helt herlig. BMW har nok brukt mye tid på å tune de eksosanleggene, og lyden går jo igjen i de fleste modeller.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.140
    Antall liker
    10.687
    Høvdingen har rett i det minste ang. motor. All ære til V8-10-12, men ingenting matcher lyden fra en rekkesekser. Nærmeste må være Audis femmer.
    Tøysekopp. Ville valgt en italiensk V12er hver gang.
    Tøysekopp selv. Italiensk V12 høres ut som en mygg på steroider. Rekkesekser høres ut som en løve. Audis femmer ligner en løve med et lite halsonde.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    12’ern har nok et bredere register enn som så. Fra brøl til «uendelig» turtall. Ingen over, ingen ved siden. Jeg har aldri skjønt den enorme fascinasjonen for seksere.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.544
    Antall liker
    3.489
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Høvdingen har rett i det minste ang. motor. All ære til V8-10-12, men ingenting matcher lyden fra en rekkesekser. Nærmeste må være Audis femmer.
    Tøysekopp. Ville valgt en italiensk V12er hver gang.
    Tøysekopp selv. Italiensk V12 høres ut som en mygg på steroider. Rekkesekser høres ut som en løve. Audis femmer ligner en løve med et lite halsonde.
    Helt enig i at en BMW 6er har en sabla grom lyd. 12 = symaskin...
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Hadde en Volvo 164 E fra 1973 for maaaaaange år siden. Lyden fra den rekkesekseren var nydelig. B30 er jo egentlig 1,5 B20. Med innsprøytning hadde 164'en 160 din. Nydelig lyd på tomgang når du stod bak bilen.
    IMG_3148.JPG
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Dette er en litt gjennomskjært demo-motor som viser litt innmat. Fremste innsprøytningsdyse og manifold er tatt bort. Det er frest ut hull i toppen og øverst på blokken for å vise innmaten. I tillegg er svinghjulet blottlagt i clutchuset/motorblokken. Toppdekselet er i plast for å vise vippetøyet. Ikke noen sofistikert motor egentlig. Underliggende kam med støtstenger. Disse motorene kunne vare evig hvis de ble regelmessig vedlikeholdt. De hadde et hinsides bunndrag og kunne kjøres på 4. gir fra 30 km/t :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.214
    Antall liker
    11.001
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.715
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    12’ern har nok et bredere register enn som så. Fra brøl til «uendelig» turtall. Ingen over, ingen ved siden. Jeg har aldri skjønt den enorme fascinasjonen for seksere.
    Ingen over, ingen ved siden?? ?? ?? !!

    V16 da!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.198
    Antall liker
    8.437
    Torget vurderinger
    12
    Jeg regnet med at den kom, men synes det tok lang tid.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Trenger ikke å være stempelmotor for at det skal være tøft, 4-rotor wankel med etpar turboer funker det også

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn