Du kan selvfølgelig ikke være en trygg sjåfør når du er sliten, men det er en kraftig avsporing fra det jeg sa. Jeg beskrev hva jeg opplever søvndyssende; ergo mangel på nærvær; ergo trafikkfarlig. Og vice versa hvilket er clouet her. Du og din speilede navnebror har andre preferanser, men har selvfølgelig ikke mer rett enn jeg har. Ihvertfall ikke for meg.
Du har selvsagt helt rett i det, og nei, det er ikke min hensikt å fortelle deg hva som er best for deg. Men nå er jeg nysgjerrig; har du kjørt langt i en av disse store komfortcruiserne? Oslo-Kbh er ca 7 timer, 2,5 timer kortere enn feks Bergen-Trondheim (som jeg kjører et par ganger i året), og blottet for andre utfordringer enn å holde avstand til bilen foran og kontroll på speilet (det kan du definitivt ikke si om Tindeveien fra Årdal til Turtagrø), uansett om du kjører en Lotus Super 7 eller en amerikansk flåte på bladfjærer. Jeg har kjørt "aktive" og "engasjerende" småbiler på autobahn i 150 km/t, og jeg har kjørt S-klasse med 220 km/t på konstantfartholderen og vet hva som funker for meg. Og hva som er trygt for meg. Aldri en bulk - annet enn i lokale parkeringshus. Kjør Kiel-Torino på 11 timer i en småbil til sammenligning så kunne det vært interessant å diskutert referansene.
Men folk bruker bil på ulike måter og til ulike formål. Alt er relativt som det heter......
Jeg får flashbacks til ESP diskusjonen for 15 år siden:
"Tar fra oss gleden ved å kjøre bil"
"Hvis folk ikke kan holde bilen på veien uten hjelp, har de ingen ting på veien å gjøre"
osv i det uendelige (NB jeg sier ikke at du mener dette). Jeg var der da dette foregikk. Men guess what. Trafikkulykkene gikk kraftig ned, så mye at forsikringspremiene ble redusert og ESP ble påbudt, uansett hvor engasjerende det var å kjøre uten hjelpemidler og hvor mye faren for en skrens bidro til å holde folk årvåkne..... Dårlige sjåfører er dårlige sjåfører uansett hva de kjører og hva de mener om egne kjøreferdigheter, og skal jeg først møte en idiot på veien så ser jeg helst at idioten sitter i en bil med masse støttesystemer...........
Diskusjonen er kanskje ikke så veldig interessant, annet enn å illustrere at en persons drømmebil er en annens mareritt....
Og otare har selvsagt et poeng, alder er selvsagt en av disse parametrene. Men selv om jeg er glad i å kjøre bil har jeg alltid vært mer opptatt av å komme frem enn av å ha det så dritgøy underveis.