DSPeaker sine venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    ^ Jeg er godt fornøyd etter autokorrigering og har ikke brydd meg med noe mer fintuning ennå. Det låter naturligvis noe slankere i bassen, men ikke for slankt etter min smak. Også strammere og mer presist. Og flere detaljer kommer fram ellers i lyden også siden basskuplene kamuflerte litt. Kort og godt en grei oppgradering av lyden :)

    Jeg veit ikke helt eksakt hvilket frekvensområde denne jobber i, men den jobber bare med bassen og nedre mellomtone.
    Hvis det mot formodning skulle låte for slankt også etter at man har blitt vant til sitt nye lydbilde kan man naturligvis justere opp bassen noe enten ved å øke volum på subwoofer hvis man har det, eller med "house curve"-funksjonen i Antimode som lar deg løfte i bunn.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jepp, det er jeg klar over :) Var egentlig forberedt på at jeg måtte til med en bass-tilt etter autokorrigering, men foreløpig har det gått greit uten ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    ^ Jepp, det er jeg klar over :) Var egentlig forberedt på at jeg måtte til med en bass-tilt etter autokorrigering, men foreløpig har det gått greit uten ;)
    Du kan også øke eller minske compensaton. Da hever eller minsker du hele området jevnt. House curve vil du øke mest i bunnen og mindre oppover, den kan stilles inn med 7 ulike profiler mener jeg å huske.. Vel verdt å prøve begge deler.
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Du kan også øke eller minske compensaton. Da hever eller minsker du hele området jevnt. House curve vil du øke mest i bunnen og mindre oppover, den kan stilles inn med 7 ulike profiler mener jeg å huske.. Vel verdt å prøve begge deler.
    Hvilket område heves? Hele området som er korrigert?
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Har noen hatt suksess med å bruke annen fjernkontroll til Dual Core?
    Boksen et bra, men den fjernkontrollen...😤
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Når jeg går ind i low/highpass på dualcore kan jeg kun finde lowpass. Hvordan finder jeg highpass?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk tips fra Dspeaker i dag om at Anti-Mode 2.0 Dual Core er i Logitechs database for eksempelvis Logitech Harmony 665 og Logitech Harmony Elite Universal fjernkontroller.

    Ellers skal denne også passe til Dual Core: https://www.ebay.de/itm/264641369299?hash=item3d9ddad4d3:g:SLQAAOSwIWBeTlZg
    Takk for tips! Nå har jeg vært på eBay og sikra meg en ny fjernkontroll til Anti-Mode 2.0 Dual Core :)

    fjernkontroll_dspeaker.jpg


    Med den originale fjernkontrollen måtte jeg sikte rett på boksen, og det var ganske irriterende. Nå kan jeg sikte mot taket, mot golvet, mot veggen... ja, nærmest hvor som helst. Og den virker. Så dette var virkelig vel anvendte kroner.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, fjernkontroller har ikke vært Antimode sitt sterkeste kort. Selv ikke den som følger med til X4 er fantastisk mtp rekkevidde. Den nye til X2 derimot begynner å bli anstendig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.324
    Antall liker
    8.371
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Melder meg på som venn med ANTI-MODE 2.0,… har ikke korrigert e auto-kalibreringen, denne boksen ryddet virkelig opp, kjører den som ren Analog etter pre og til Sub i 0.2 oppsett, 16 - 80Hz
    Vis vedlegget 862243
    Melder meg på som venn med ANTI-MODE 2.0,… har ikke korrigert e auto-kalibreringen, denne boksen ryddet virkelig opp, kjører den som ren Analog etter pre og til Sub i 0.2 oppsett, 16 - 80Hz
    Vis vedlegget 862243
    En overraskende bra boks.
    Hadde denne for en del år tilbake, lekte helt manuelt med den, da ble resultatet enda bedre.
    Brukte REW, da ser man mye bedre feilene.
    DAC delen i den er overraskende bra, brukte den som det og pre en periode.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Antimode X4, kan den brukes som preamp også. Altså er den bra som preamp og ikke som en streamer med volumkontroll ?
    Og noen tips til hvordan man gjør det med en toppdel og midbass og subber. Toppdel har passive filtre og trenger ingen justeringer.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Antimode X4, kan den brukes som preamp også. Altså er den bra som preamp og ikke som en streamer med volumkontroll ?
    Og noen tips til hvordan man gjør det med en toppdel og midbass og subber. Toppdel har passive filtre og trenger ingen justeringer.
    Hei,

    Siden vi er distributør av Antimode så kommenterer jeg ikke hvorvidt den er bra eller ikke, men den kan brukes som preamp ja, det er i praksis det det er. En preamp med innebygget (automatisk eller manuell) romkorreksjon.

    Den har to utganger for topper/fronter (XLR + RCA) og to utganger for subber (XLR+RCA). Delefilter mellom disse kan settes automatisk eller manuelt.

    Så det høres kanskje da ut som du kan kjøre topp + midbass ut av utgangene tiltenkt fronter, og så da subber fra subutgangene. Toppene får jo da samme avrulling/crossover som midbass, men det gjør jo ingenting siden dette da uansett typisk er mye lenger ned enn toppene spiller.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hei,

    Siden vi er distributør av Antimode så kommenterer jeg ikke hvorvidt den er bra eller ikke, men den kan brukes som preamp ja, det er i praksis det det er. En preamp med innebygget (automatisk eller manuell) romkorreksjon.

    Den har to utganger for topper/fronter (XLR + RCA) og to utganger for subber (XLR+RCA). Delefilter mellom disse kan settes automatisk eller manuelt.

    Så det høres kanskje da ut som du kan kjøre topp + midbass ut av utgangene tiltenkt fronter, og så da subber fra subutgangene. Toppene får jo da samme avrulling/crossover som midbass, men det gjør jo ingenting siden dette da uansett typisk er mye lenger ned enn toppene spiller.
    Skjønner ikke helt. midbassene må jo deles oppad også. De deles ca50-250hz. Da vil vel ikke toppene få noe over 250 😃
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    why?
    kan ikke uttale meg om x4, men den antimode 2.0 var elendig og overpriset
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    2.609
    Torget vurderinger
    16
    why?
    kan ikke uttale meg om x4, men den antimode 2.0 var elendig og overpriset
    Den antimode 2.0 testen, eller skal vi si slaktet, er noe av det jeg synes er problematisk med ASR. Målingene tar for seg dac'en og kun den, men ingen kjøper denne boksen fordi man trenger ny dac. Antimode 2.0 fortjener litt pepper for dårlig dac ytelse, men test nå det som er hele poenget med en slik boks, romkorreksjonen. Han ga NAD C658 samme behandling, slakt pga. dårlig dac, men ingen test eller vurdering av all den andre funksjonaliteten som C658 har og som er grunnen til at folk kjøper den. Så testet han Lyngdorf TDAI-3400 og den målte også dårlig, men her tok han med seg boksen inn i stua og koblet den til anlegget for å teste romkorrigeringen og tror du ikke TDAI-3400 fungerte ypperlig til det den er tiltenkt. Så ha det i bakhodet at disse testene ikke nødvendigvis forteller hele historien.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker de tre lydprofilene på X2, og slik jeg leser bruksanvisningen så vil romkorreksjonen bare påvirke den aktive lydprofilen (med unntak av første gangen boksen tas i bruk):

    sound_profiles.JPG


    I mitt tilfelle bruker jeg de tre lydprofilene som tonekontroll; profil 1 som "nøytral", profil 2 som "mer bass" for slanke innspillinger og profil 3 som "enda mer bass" for svært slanke innspillinger (ja, jeg hører på mye rart ;) ). Selve romkorreksjonen ønsker jeg imidlertid skal være lik for alle tre lydprofilene.

    Jeg har et 2.1-oppsett og endra nylig delefrekvens til sub fra 80 Hz til 100 Hz. Etterpå måtte jeg naturligvis ta en ny romkorreksjon, men siden jeg bruker alle tre lydprofilene måtte jeg da kjøre den automatiske romkorreksjonen tre ganger - en gang for hver profil aktivert. Er dette den eneste måten å gjøre det på, eller finnes det en måte for å gjøre en ny romkorreksjon "global" for alle tre lydprofilene? :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg trenger litt hjelp fra DSPeaker gjengen!

    Jeg vil tro at dere er mer enn gjennomsnittlig opptatt av temaet:
    -jeg har tatt initiativ til å gjøre en uhøytidelig men vitenskapelig undersøkelse av frekvensrespons hos hifisentralens medlemmer. Alt jeg trenger er kopi av en REW fil med en eller to målinger fra sweetspot i ditt anlegg samt svar på noen enkle spørsmål. Må sendes over epost, som utveksles over PM.
    Mer info her:
    Kartlegging av lydmessige preferanser | Hifisentralen
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Anti mode 2.0 dual core
    Jeg vurderer en anti mode 2.0 dual core, som skal korrigere (kun) dypbassen i et 3-veis aktivt (analoge delefilter) system. Altså kobles som analog inn/ut mellom delefilter og den aktive subwoofer. Jeg deler dypbassen med 24dB L/R ved 85Hz.

    Anti mode 2.0 dual core (i ikhet med alle DSP-enheter) vil da introdusere noe tidsforsinkelse (latency) i dypbassen. Typisk en håndfull milllisekunder (3,72ms iflg en annen bruker som har målt).

    At dypbassen forsinkes 3-4 milllisekunder tror jeg er neglisjerbart. Imidlertid kan forsinkelsen gi krøll på frekvensgangen ved (summeringen) i delefrekvens.

    Spørsmålet er således: For å kunne tweake summeringen i delefrekvensområdet, kan man legge inn ekstra delay i Anti mode?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei,

    Anti mode 2.0 dual core
    Jeg vurderer en anti mode 2.0 dual core, som skal korrigere (kun) dypbassen i et 3-veis aktivt (analoge delefilter) system. Altså kobles som analog inn/ut mellom delefilter og den aktive subwoofer. Jeg deler dypbassen med 24dB L/R ved 85Hz.

    Anti mode 2.0 dual core (i ikhet med alle DSP-enheter) vil da introdusere noe tidsforsinkelse (latency) i dypbassen. Typisk en håndfull milllisekunder (3,72ms iflg en annen bruker som har målt).

    At dypbassen forsinkes 3-4 milllisekunder tror jeg er neglisjerbart. Imidlertid kan forsinkelsen gi krøll på frekvensgangen ved (summeringen) i delefrekvens.

    Spørsmålet er således: For å kunne tweake summeringen i delefrekvensområdet, kan man legge inn ekstra delay i Anti mode?
    3,72 ms tilsvarer circa en bølgelengde ved 268Hz, en halv bølgelenge ved 134Hz og en kvart bølgelengde ved 67Hz. Med litt flaks merker du dette ikke i det hele tatt. Det kan også være at små justeringer i deling mellom bass og dypbass kan korrigere dette tilstrekkelig til at det ikke blir vesentlig hørbart eller målbart avvik. Det går feks an å prøve seg fram med LR filter på bass (mot sub) og BW filter på sub mot bass, hvis du har denne fleksibiliteten.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Kalle.
    De 2 subbene står ca 100cm bak hovedhøyttalerne, så må legge på ca 3ms = totalt ca 7ms delay. Mulig at Antimode legger til ytterligere delay, hvis man tar i bruk flere av de PEQ filtrene i softwaren? Men uansett tror jeg total delay blir neglisjerbart så lavt i frekvens.

    (Iflg Skramstad, NNNN-grunnlegger og trolig vår fremste kapasitet på området, så er delay opp til 20ms under 100Hz neglisjerbart.)

    Men greit å vite om apparatet har denne settingen, eller ei. Venter på avklaring fra @SigbergAudio. Han er sikkert travel med Asker-messa.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Mulig jeg misforstår her, men er det ikke øvre bass/mellomtone/diskant det bør settes dealy på (siden de står nærmere lytter)?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Mulig jeg misforstår her, men er det ikke øvre bass/mellomtone/diskant det bør settes dealy på (siden de står nærmere lytter)?
    Jeg tror ikke han kunne korrigere for delay, da hadde jo vært enkelt.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Kalle.
    De 2 subbene står ca 100cm bak hovedhøyttalerne, så må legge på ca 3ms = totalt ca 7ms delay. Mulig at Antimode legger til ytterligere delay, hvis man tar i bruk flere av de PEQ filtrene i softwaren? Men uansett tror jeg total delay blir neglisjerbart så lavt i frekvens.

    (Iflg Skramstad, NNNN-grunnlegger og trolig vår fremste kapasitet på området, så er delay opp til 20ms under 100Hz neglisjerbart.)

    Men greit å vite om apparatet har denne settingen, eller ei. Venter på avklaring fra @SigbergAudio. Han er sikkert travel med Asker-messa.
    Hei, jeg stiller ikke ut på messen. :) Dualcore har ingen innstilling for å sette delay.

    EDIT: Hvis subbene står bak hovedhøyttalerne så er det i så fall høyttalerne som trenger delay, ikke subbene.

    EDIT2: Jeg tror ingen kattunger dør hvis du har 3ms delay til subbene.

    EDIT3: Ikke 7 heller. :D Men det kan påvirke frekvensresponsen, men det vil nok Antimode fint greie å rydde opp i.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @pedal Var litt kjapp (veldig kjapp ref alle editene).. Dual Core HAR faktisk delayfunksjon i form av en distance compensation-sak (som i praksis er delay) som kan settes automatisk eller manuelt. Men det hjelper nok ikke så mye siden du trenger negativ delay da hvis subbene er bak høyttalerne.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    867
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke han kunne korrigere for delay, da hadde jo vært enkelt.
    Nei, hvis det ikke er dsp på høyttalerne også, så kan man selvfølgelig ikke sette delay der. Men poenget mitt var at siden subber er bak og det i tillegg blir delay fra Antimode, så skal det jo ikke settes enda mer delay på subbene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.245
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, hvis det ikke er dsp på høyttalerne også, så kan man selvfølgelig ikke sette delay der. Men poenget mitt var at siden subber er bak og det i tillegg blir delay fra Antimode, så skal det jo ikke settes enda mer delay på subbene.
    Ja, det er selvsagt fort gjort å tenke feil. Beregningen av delay tenkte jeg bare var en input for å beregne fasefeil. Hvis han har 7ms delay så utgjør det 2.4 meter og da vil alt annet like føre til 180 graders faseforskyvning ved ca 71-72Hz. Det betyr nok at han bør justere fasen på subbene for å få en god overgang omkring 85Hz.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er selvsagt fort gjort å tenke feil. Beregningen av delay tenkte jeg bare var en input for å beregne fasefeil. Hvis han har 7ms delay så utgjør det 2.4 meter og da vil alt annet like føre til 180 graders faseforskyvning ved ca 71-72Hz. Det betyr nok at han bør justere fasen på subbene for å få en god overgang omkring 85Hz.
    Hvis han benytter korreksjonen i Antimode så vil den gjøre dette automatisk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.132
    Torget vurderinger
    0
    (Iflg Skramstad, NNNN-grunnlegger og trolig vår fremste kapasitet på området, så er delay opp til 20ms under 100Hz neglisjerbart.)
    Earl Geddes er ganske tydelig på hvordan man forholder seg til delay.......
    og hvorfor...... som forklares i denne videoen fra 18 minutter.....men se gjerne hele videoen 👍

     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill. Som Kalle nevner kan det være aktuelt å øke delay til subbene, i kombinasjon med å snu fasen på subbene, for å slippe kansellering i delefrekvensområdet.

    Men hvis Antinode fikser dette automatisk, så er jo saken biff. Skal se den videoen og tenke litt over saken 😊
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    da er det vel litt mer åpent hva som skjer i delefrekvensområdet ja.
    Jeg har tenkte litt på dette:
    1. Antinode auto-korrigerer både fase og nivå, ikke sant?
    2. Så vidt jeg har skjønt, så kan man bestemme hvilket frekvensområde som skal korrigeres.
    3. Da kan jeg be Antinode om å korrige litt over delefrekvens 85Hz, feks 90-95Hz. Da vil den korrigere subber fasemessig(?) og nivåmessig, slik at summen/overgangen til midbasshorna blir lineær.
    4. Da trenger jeg ikke tenke på tidsforskjellens unoter i overgangen mellom middbass og subber, i og med at Antinode rydder opp. Skjønt den tar vel bare topper, ikke dipper? Kan det overstyres?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tenkte litt på dette:
    1. Antinode auto-korrigerer både fase og nivå, ikke sant?
    2. Så vidt jeg har skjønt, så kan man bestemme hvilket frekvensområde som skal korrigeres.
    3. Da kan jeg be Antinode om å korrige litt over delefrekvens 85Hz, feks 90-95Hz. Da vil den korrigere subber fasemessig(?) og nivåmessig, slik at summen/overgangen til midbasshorna blir lineær.
    4. Da trenger jeg ikke tenke på tidsforskjellens unoter i overgangen mellom middbass og subber, i og med at Antinode rydder opp. Skjønt den tar vel bare topper, ikke dipper? Kan det overstyres?
    Mja og ha. Utfordringen med 3 og 4 er at slik jeg forstår at du tenker å koble dette, så vet ikke Antimode at midbasshornene dine eksisterer. Den justerer noen dipper forsiktig (hvis den ser at det har effekt og at justeringen ikke bare blir spist av rommet), men primært bare topper ja. Kan ikke overstyres. Men med Dualcore 2.0 og X4 kan du jo legge inn EQ punkter manuelt også for dette formål hvis systemet har headroom til det.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Mja og ha. Utfordringen med 3 og 4 er at slik jeg forstår at du tenker å koble dette, så vet ikke Antimode at midbasshornene dine eksisterer. Den justerer noen dipper forsiktig (hvis den ser at det har effekt og at justeringen ikke bare blir spist av rommet), men primært bare topper ja. Kan ikke overstyres. Men med Dualcore 2.0 og X4 kan du jo legge inn EQ punkter manuelt også for dette formål hvis systemet har headroom til det.
    Når man med disse 2 modellene legger inn PEQ, kommer da PEQ «oppå» (i tillegg) til autokorrekturen? En slags manuell korrektur av korrekturen, mao?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn