tweakMan
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 10.02.2002
- Innlegg
- 6.223
- Antall liker
- 127
Lucky you... låt det bra?Jeg for min del tipper at du ikke har hørt noen av dem.
Lucky you... låt det bra?Jeg for min del tipper at du ikke har hørt noen av dem.
Nei, det er fordi mine svar avviker en hel del fra dine. Mulig jeg har misforstått hva du forsøker å få fram, men for å ta ett punkt, så sa du dette:Roffe, Jeg kjenner ikke helt igjen mitt innlegg i dine svar...
Jeg tror muligens at du ikke helt fikk med deg det jeg prøvde å få frem. ?
Poenget er at med mindre du har dimensjoner større enn 5.7 meter i rommet ditt, så er det ikke noen lydbølge å snakke om. Bølgelengden er rett og slett for lang for rommet. Isteden manifesterer lyden seg som rene trykkforskjeller i rommet (akkurat som inni høyttalerkabinettet). I dette moduset får man en dramatisk økning av romforsterkningen som er helt annerledes enn over grensefrekvensen for overgangen mellom lydbølgeforplantning og trykkforskjeller. Dette er mer utpreget med bilstereo, og det er der man finner disse fenomenene best beskrevet. I en bil inntreffer disse fenomenene allerede ved rundt 100Hz eller kanskje høyere.Ved f.eks 30hz vil lydbølgen ifra bassen bevege seg 3m rett frem, eller hvorsomhelst før bassens membran begynner å bremse og så bevege seg bakover igjen...
Ja. Det skal legges til at dette var etter en lang dag på messe og med lite tid til å bytte til egen musikk og finlytte. Men her er uansett det jeg skrev etter besøket:Lucky you... låt det bra?
Ja, ikke heng deg opp i det brukte ordet "bølge" , jeg bare sa noe om et fysisk faktum om dette med membranens hastighet ved signaltrakking relatert til frekvens og at dette resulterer i krav til membranstørrelseNei, det er fordi mine svar avviker en hel del fra dine. Mulig jeg har misforstått hva du forsøker å få fram, men for å ta ett punkt, så sa du dette:
Poenget er at med mindre du har dimensjoner større enn 5.7 meter i rommet ditt, så er det ikke noen lydbølge å snakke om. Bølgelengden er rett og slett for lang for rommet. Isteden manifesterer lyden seg som rene trykkforskjeller i rommet (akkurat som inni høyttalerkabinettet). I dette moduset får man en dramatisk økning av romforsterkningen som er helt annerledes enn over grensefrekvensen for overgangen mellom lydbølgeforplantning og trykkforskjeller. Dette er mer utpreget med bilstereo, og det er der man finner disse fenomenene best beskrevet. I en bil inntreffer disse fenomenene allerede ved rundt 100Hz eller kanskje høyere.
Da er vi altså helt uenige om et par ting.Ja ja... Jeg er enig i at området mellom 100 og 300 Hz kan være utfordrende. Det er ofte mye lydtrykk her, og i tillegg er fortsatt rom-modes i stor grad gjeldende og forringende for lyden. Men jeg opplever også at utfordringene i dette området er løsbare med korrekt plassering, samt ved at høyttalerens bassavstemming er korrekt i forhold til rommet, slik at dypbassen ikke får et unaturlig høyt nivå når romforsterkningen i de to dypeste hørbare oktavene spiller med.
Når disse tingene er gjort riktig opplever jeg ikke at det mangler noe i området rundt 200Hz. Det er uavhengig av elementstørrelse, men selvfølgelig avhengig av evnen til å flytte luft (altså kombinasjonen av totalt membranareal og lineær slaglengde).
Personlig synes jeg det er like viktig at systemet er dynamisk ved moderat volum som ved høyere volum. Klart det er moro å kunne dra volumet høyt en gang i blant og oppleve at dynamikken fortsatt er i behold.
Men ingen av de ovenstående betraktningene tilsier at man må ha få store elementer. Det går også bra å få til dette med flere mindre, selv om det gjerne koster mer både i elementer og i kraft for å drive det.
Det er jo instrument-høyttalere som SKAL forvrenge og komprimere voldsomt for å skape en spesiell sound....I Marshall sine største bass-høyttalere sitter 8 10-tommere. Dette er høyttalere som benyttes til store rockekonserter. Duger ikke disse? Eller er dette noe helt annet enn høyttalere som benyttes i stereoanlegg?
Sludder. Det ligger mye praktisk lytting bak dette. I hifi-sammenheng har jeg vært praktiker mye lenger enn jeg har kunnet teorien.Forskjellen på oss er nok at du er teoretiker til fingerspissene, jeg er praktiker.
Du har ingen praktiske eksempler på å beskrive de tingene du sier, men du har selvfølgelig regnet det ut
Jeg vet ikke, Dag. Kanskje fordi det er vanskelig å overbringe lytteinntrykket gjennom et forum. Kanskje fordi du har valgt å se forbi de praktiske eksemplene jeg nevner. Alt jeg kan si er at jeg trodde det samme som du sier om at store elementer måtte til for stor lyd ganske lenge. Så hørte jeg det motsatte.Roffe, jeg savner en praktisk tilnærming med konkrete eksempler i stort sett alle innleggene dine, hvorfor er det slik?
Jeg stiller også spørsmålet egentlig, for jeg er IKKE teknisk, men rtefererer her fra en måling en "teknisk" kompis har gjort på samme element da det var nytt og som to år gammelt, altså med samme målemetode på samme element og at elementet IKKE var spilt på i perioden.Psyklisten: Det er argumentasjonsteknisk betenkelig å generalisere ut fra enkelttilfeller.
Jeg mente ikke å spikke fliser, kverrulere eller være "general".
Jeg må derfor spørre:
Da elementet var nytt, målte han før eller etter at elementet var innspilt?
Elementet var ikke spilt på i det hele tatt.
Målte han på eksakt samme måte både da det var nytt og da han gjentok målingene to år etter?
Ja.
Målte han på samme måte større elementer?
Nei.
Kan du begrunne logisk at fs skulle stige? Med løsere oppheng burde vel faktisk fs synke (jf at et fjærsystem med stive fjærer svinger raskere enn ett med myke fjærer).
Når opphenget blir stivere så vil det i det minste måtte tilføres MYE mer effekt før elementet kan drives til teoretisk fs.
Målte han tilsvarende nye og gamle elementer fra andre fabrikater?
Nei.
Hvorfor er det "selvsagt" at større elementer har mer å gå på?
Hva mener du med at det "sprekker opp"?
Mente vel å si at større elementer sansynligvis tåler mere effekt i utgangspunktet, uten å være spesifikk eller teknisk eller kverrulerende.
Grunnen til disse spørsmålene er at tilsvarende målinger er gjort av andre, og de viser ikke en tilsvarende konklusjon. Se f.eks. "The Loudspeaker Design Cookbook".
Igjen, ikke ment som personkarakteristikk, og ihvertfall ikke noe som likner på å prøve å gi inntrykk av at jeg kjenner deg.Sludder. Det ligger mye praktisk lytting bak dette. I hifi-sammenheng har jeg vært praktiker mye lenger enn jeg har kunnet teorien.
Det er godt å høre, men det forandrer ikke det faktum at jeg savner praktiske eksempler i mye større grad i dine innlegg. Og siden du har praktisk erfaring, hvorfor ikke dele? det er mye mer interessant synes jeg enn all teorien.
Så det var ikke ment som noe vondt og leit, bare et genuint ønske fra min side.
Synes du personkarakteristikker om en person du aldri har møtt er særlig fruktbart for diskusjonen? For meg virker det som om du har sluppet opp for argumenter, så nå gjelder det å så tvil om motpartens kompetanse til å uttale seg. Jeg for min del foretrekker kombinasjonen av vitenskap og praktisk erfaring. Det er bedre enn hver av tingene alene.
Jeg sier det igjen, det var ikke ment som noe vondt og leit, bare et genuint ønske fra min side.
At dette skal betraktes som personkarakteristikk er vel å dra ting litt vel langt......
Jeg trenger ikke fler argumenter, bare mer lytteerfaring som eventuelt kan gi meg et annet syn på saker og ting.
Er helt enig i at vitenskap er relevant når den brukes riktig.
Vitenskap kan også brukes flittig i kveruleringens herlige verden
Jeg vet ikke, Dag. Kanskje fordi det er vanskelig å overbringe lytteinntrykket gjennom et forum. Kanskje fordi du har valgt å se forbi de praktiske eksemplene jeg nevner. Alt jeg kan si er at jeg trodde det samme som du sier om at store elementer måtte til for stor lyd ganske lenge. Så hørte jeg det motsatte.
OK Roffe, men jeg kan ikke se hvilke høyttalere du viser til som spiller fantastisk bra under 200 hz med små membraner.
Har DU hørt oppsett med så mange små elementer at membranarealet faktisk tilsvarer få større? Jeg har aldri sagt at det er den eneste eller beste måten å gjøre det på. Det er gjerne dyrere og mer ineffektivt. Poenget mitt er å argumentere mot de forenklede påstandene som hevder at dette er umulig. Jeg har hørt slike oppsett, og de fungerer. Problemet er at det ikke er mange av dem. Jeg vil spørre: Tror du det ville fungert bedre med ett 25-30" element istedenfor de 6 tolvtommerne i MCIntosh-oppsettet jeg refererer til?
Jeg har nevnt Revel Ultima Salon med 3X8", har selv høyttalere JMlab Chorus 826V som jeg har nevnt med 3X 6,5". Og så disse tre par Usher høyttalerne jeg har hatt med 2X8" og 2X10". Jeg har hørt anlegg på messe med masse 4" eller 5" membraner (i Horten) og det var trist.
Som jeg har sagt allerede, synes jeg det blir orden på sakene når vi snakker 10" membraner, men 2 av dem og oppover. 3X8" tror jeg også kan fungere.
Så jeg er ikke låst til kun 12" og oppover jeg heller, men det tilhører unntakene når konstruksjoner med 8" fungerer optimalt i mine ører.
Så derfor blir svaret mht MC anlegget enkelt, 12" løsningen er meget god, trenger ikke en stk 30".
Jeg har som tidligere nevnt også overhørt en prototype med 4x5" elementer i hver høyttaler. Det svarer til høyttalere med ett 8-9" element per høyttaler. Når jeg sier at systemet med 4x5" virket bedre i dypbass, mellombass og mellomtone enn enkelte systemer jeg har hørt med 2x8" i bassen, så synes jeg det forteller noe om erfaringene, synes ikke du? Må selvfølgelig også legge til at jeg har hørt systemer med 2x8" som spiller bedre enn disse. Poenget mitt er å bekjempe de bastante konklusjonene og introdusere rom for at verden er mer spennende enn bastante, forenklede, skylappbefengte konklusjoner.
Fint å bekjempe bastante konklusjoner, men ikke for enhver pris, det kan til tider minne om ordkløyveri og kverulering.
Og igjen, du kommer med noen få eksempler, men det hadde jo vært på sin plass å si hvilket produkt du snakker om i det minste.
Ja, jeg liker å underbygge det jeg forteller med vitenskapelige utlegninger. Men det ligger også praktiske erfaringer bak. Jeg synes kombinasjonen gir et bedre fundament enn kun lytteerfaring, som i større grad er utsatt for feilkilder enn når de praktiske erfaringene er backet opp av vitenskap.
Det skjønner jeg av innleggene, og det er jo derfor jeg bruker ordet teoretiker uten at det er vondt ment på noen som helst måte.
Så la meg oppsummere:
* Du har masse erfaring som forteller deg en ting (og etter eget utsagn er du en ren praktiker).
* Jeg har erfaringer som er støttet av utregninger og praktisk og teoretisk vitenskap (ja, det var gjort målinger på de nevnte høyttalerne også, ikke bare lytting).
Helt enig, jeg er ikke interessert i teorien, men veldig interessert i musikk og bra høyttalere som kan gi meg gode opplevelser.
For dem som lever under illusjonen av at den menneskelige hørselen og hørselshukommelsen er perfekt, så vil selvfølgelig du ha solid grunnlag for å hevde at du har rett. Jeg velger heller å tro at jeg og du har opplevd ulike situasjoner. Jeg velger å tro at vi har ulike preferanser. Jeg velger å tro at jeg har tro på variasjon i verden, mens du liker bastante, enkle løsninger og svar. Jeg mener verden har mer variasjon og flere muligheter enn ditt dogmatiske kredo om at man må ha store elementer for å få stor lyd.
Whatever Roffe, det er litt mer variasjon i mitt syn på dette enn det du tillegger det her, ref. 3X8" ........
La meg legge til nok en gang:
Store elementer er absolutt en av veiene til målet, ihvertfall i bassområdet. Jeg benekter dermed ikke at du har rett i at store elementer kan gi store lytteopplevelser (men det finnes også en del Ljudia-eksempler på at store elementer ikke er noen garanti for god lyd).
Vi får være enige om å være uenige, Dag. Men jeg setter pris på om du legger vekk personkarakteristikkene. Så godt kjenner du meg ikke.
jeg stikker fingern godt ned her nå, og stapper meg selv inn i båsen der jeg hører hjemme Ingen andre her, bare meg, ingen er like, vi er alle unike individer!Vel, jeg er ikke en ren teoretiker, tvert imot mer en praktiker som liker å forstå hvorfor ting er slik jeg oppfatter ting i praksis. At du med din referanseramme oppfatter meg som teoretiker sier ikke så mye om hvem jeg faktisk er. Du har rett i at det ikke er negativt å være teoretiker, men det er ikke det jeg er. Det er ikke noe galt i å være praktiker heller. I praksis er det svært få mennesker som passer perfekt inn i de båsene.
Stikk din egen finger i jorda og se om du faktisk vet nok om andre til å stappe dem inn i generaliserte båser. Jeg for min del misliker båssetting, forenklinger og generaliseringer. Noen ganger er slike ting nyttige for å se trender og få et overblikk, men anvendt på enkelttilfeller og individer blir det bare dumt og til dels stigmatiserende. Jeg synes variasjon og valgmuligheter er spennende og spesielt morsomt når det avviker fra normer og etablerte sannheter. Hvis alle trodde på begrensningene i etablerte "sannheter" ville det vært lite innovasjon i verden.
I den grad lyden i bass-høyttalerne skal forvrenges og kompimeres styres det av forsterker/effektinstrumenter, og ikke av høyttalerne.Det er jo instrument-høyttalere som SKAL forvrenge og komprimere voldsomt for å skape en spesiell sound....
Helt enig i at moderne inspillinger suger.For min del synes jeg problemet er større på "moderne" innspillinger enn på moderne høyttalere.
Helt enig i at moderne inspillinger suger.
Det er forøvrig et kapittel for seg,
som vi kan skrive side opp og side ned om.
Selvfølgelig.Prøv å spill en CD via en instrumenthøyttaler du... big surprise. Det låter flatt og bæsj uansett.
Du mener fluid dynamikk ekvasjons oppsett?.Kan du gi meg en konsis formulering av (gjerne matematisk formulert) grenseverdien for sammenhengen mellom elementstørrelse og den dypeste frekvensen den kan produsere? Ta gjerne også med hvorfor flere elementer som tilsammen har samme membranareal ikke skal kunne gjenskape det samme.
Men.....kvalitet er jo ikke synonymt med membranflate?.............Du pleier å få akkurat det du betaler for, kvalitet koster!
Vi har jo ikke engang begynt å snakke om hydrauleffekten til horn...Men.....kvalitet er jo ikke synonymt med membranflate?
Ei heller pris?
SMÅ elementer preger opplevelsen - det motsatte av STOR lyd
Dette kommer da an på hvilken type opplevelse man er ute etter eller?Men.....kvalitet er jo ikke synonymt med membranflate?
Ei heller pris?
SMÅ elementer preger opplevelsen - det motsatte av STOR lyd
Jeg stort sett enig i din oppfatning av SA. De er på ingen måte noen høydare i de lavere oktavene. Kabinettene er ganske små, og jeg aner ikke hva slags slaglengde de benytter. Men selv om SA ikke spiller slik, så betyr ikke det at det er umulig. Hvilke høyttalere med tilsvarende membranareal (men færre elementer) har du forresten sammenlignet SA med?Jeg har fått demo av SA-høytalere på messe i Stavanger og Gøteborg i løpet av de siste ukene.
For meg så virker dette som høytalere med rimelig SMÅ elementer.
Er det ikke SystemAudio - SA står for?
Uansett navn, det er blitt mange demo'er av dette merket - HiFi-Centerkjeden?
ALDRI har høytalere av dette merket vært i nærheten av å "trigge" interessen for lytting!
Hvorfor SNUR jeg i døren, stikker fingrene i ørene, for å slippe unna den forferdelige lyden som produseres av SA's SMÅ elementer?
SMÅ elementer er ødeleggende for HiFi-opplevelsen !!!
Jeg har ikke under noen omstendighet trukket pris inn i denne diskusjonen. Jeg har kun sagt at det er mulig. Hvorfor skal du stoppe ved 22Hz nedad? Hvorfor skal du helt opp til 25000Hz? Jeg for min del synes 20Hz til 18000Hz er mer interessant. Prispunktet du setter er ganske uinteressant for min del. Jeg har sagt at med flere elementer blir det både dyrere og mer effektkrevende. Det lages ikke så mange slike høyttalere nettopp av den grunn. Jeg er fullt ut med på at når lyden står i sentrum, så bør man gjøre mest mulig ut av pengene, og det betyr at man bygger ting med færre større og mer effektive elementer. Jeg kjemper imidlertid mot villfarelsen om at det er fysisk umulig. Jeg har hørt prototyper som gjør "det umulige".Ge mig 5 högtalare under 100.000 Nok, som spelar bra på frekvenser mellan 22 och 25.000 Hz med små membran.
Du får välja bland alla tillverkade högtalare i världen.
Baffelen i en høyttaler hindrer effektivt strømmingen av luft fra forsiden av elementet til baksiden. Den sammenligningen du bruker er det samme som å la elementene spille i friluft uten baffel, og det er vel ikke helt det du er ute etter: En høyttaler med perfekt akustisk kortslutning?Vann: [resten slettet, interesserte kan lese lenger opp]
Veeel.... når vi er inne på B&W, så sier vel B&W selv at 800D med 2x10" spiller bedre enn 801D med 1x15".Tenk om Phil Jones og Tierry Budge noengang bestemte seg for å lage en direkte konkurrent til B&W 801(D om du vil) ...