Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Takk for innspill, karer.
    Aktive løsninger har jeg sansen for, og det virker som om Dynaudio sin Connect er det mest ryddige alternativet av de jeg har listet opp. Får regne litt på det, så er det ikke umulig at jeg ender opp med et par 20XD snart. :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    På den plassen du har så vil et par gode stativere være en fin løsning uansett.
    Du kan hvertfall tilpasse en aktive høyttaler til rommet på en enklere måte en ved separate
    løsninger. Og jeg tror også det er rimeligst alternativ så lenge det er nytt du skal kjøpe.
    Selv har jeg alltid vært Dynaudio fan og eid mange ulike modeller. Man skal et stykke opp
    i pris for å matche totalen du får med aktive Focuser. Connect boksen gjør også tilkoblings
    mulighetene enklere. Har ikke hørt de aktive LS50. Så,kan ikke uttale meg der.
    Men man trår sjelden feil med Dynaudio heller :) Når det er sagt, så har du jo forsterker.
    Så både Special 40 og C20 er jo alternativ. Jeg kan anta C20 blir vanskeligere å få til å
    spille optimalt på plassen du har til rådighet. Alternativ er også et par brukte Dynaudio S1.4 LE.
    Meget gode talere som jeg selv har hatt. I grunn de jeg har likt best, sett bort fra C1, av passive Dynaudio.
    S1.4 LE krever litt mindre av forsterkeren vil jeg si. Da C1 nok vil avsløre hvis du har et svakt ledd i kjeden.
    Lykke til med valget :) Oppdater oss gjerne når du finner ut noe lurt ;)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, karer.
    Aktive løsninger har jeg sansen for, og det virker som om Dynaudio sin Connect er det mest ryddige alternativet av de jeg har listet opp. Får regne litt på det, så er det ikke umulig at jeg ender opp med et par 20XD snart. :)
    Desverre så er ikke trådløst like bra som passive høytalere med en solid amp og gode gamle vanlige høytalerledninger.. Enda ja😄 Unskyld meg, men jeg får bare ikke helt vibbene der helt enda altså. Men trådløst er kult for all del. Helt trådløst blir det jo ikke da.
    Gå for special forty du😉
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Takk for innspill, karer.
    Aktive løsninger har jeg sansen for, og det virker som om Dynaudio sin Connect er det mest ryddige alternativet av de jeg har listet opp. Får regne litt på det, så er det ikke umulig at jeg ender opp med et par 20XD snart. :)
    Desverre så er ikke trådløst like bra som passive høytalere med en solid amp og gode gamle vanlige høytalerledninger.. Enda ja?????? Unskyld meg, men jeg får bare ikke helt vibbene der helt enda altså. Men trådløst er kult for all del. Helt trådløst blir det jo ikke da.
    Gå for special forty du??????
    Special Forty blir det desidert billigste alternativet for min del. Regner med at IDA-16 skal klare å drive disse ganske så greit, så da trenger jeg jo ikke ny forsterker.

    Fordelen med aktivt, er vel at man får en perfekt match på DAC, forsterker og elementer. Det frister med en slik forenkling av oppsettet, men jeg holder alle muligheter åpne foreløpig.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspill, karer.
    Aktive løsninger har jeg sansen for, og det virker som om Dynaudio sin Connect er det mest ryddige alternativet av de jeg har listet opp. Får regne litt på det, så er det ikke umulig at jeg ender opp med et par 20XD snart. :)
    Desverre så er ikke trådløst like bra som passive høytalere med en solid amp og gode gamle vanlige høytalerledninger.. Enda ja������ Unskyld meg, men jeg får bare ikke helt vibbene der helt enda altså. Men trådløst er kult for all del. Helt trådløst blir det jo ikke da.
    Gå for special forty du������
    Special Forty blir det desidert billigste alternativet for min del. Regner med at IDA-16 skal klare å drive disse ganske så greit, så da trenger jeg jo ikke ny forsterker.

    Fordelen med aktivt, er vel at man får en perfekt match på DAC, forsterker og elementer. Det frister med en slik forenkling av oppsettet, men jeg holder alle muligheter åpne foreløpig.
    Da er det kef wireless som egentlig kan anbefales fra min side. Men du får en røsligere lyd med bedre punch i fks special forty. Dersom du ikke bryr deg om å kjenne noe fysisk over lyden så.. ja kef wireless er ikke dum. Men at du går en klasse opp med special forty.. Ja☺
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    813
    Antall liker
    451
    Torget vurderinger
    10
    Xd200/20 er de eneste i xd-serien jeg ikke har eid. Men hvis de likner på sine storebrødre bør de være særdeles gode. Connect er dønn stabilt her hjemme og spotify-integrerigen er strålende. Man skal ikke undervurdere det å fjerne et delefilter i signalveien og i stedet bruke dsp til å ordne alt. Muligheten til å tilpasse lyd etter plassering i hjørne, inntil vegg eller frittstående er veldig fin å ha. Like fullt muligheten til å tilte frekvensgangen mørkt eller lyst.

    Jeg har også hatt c1 og c2 og ville ikke byttet tilbake fra 600xd, selv om spesielt c2 var fantastiske høyttalere.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering på special forty. Er mere happy over lyden nå en i starten. Bassen spesielt har fått mere autoritet og har en storhet i seg som jeg ikke har hørt i en stativhøytaler før. Det er først nå etter 40-50 timer med innspilling at den har blomstret skikkelig👍 Moro dette. Ellers så virker det som at lydbildet har vokst litt, men jeg tenker at det er en naturlig følge av den grandiose bassen i special forty. Ingen behov for sub for min del værtfall. Det er kun dei som ønsker at buksebeina skal blafre som trenger noe mere en dette. Ellers så er toppen silkemyk, ingen forandring her med andre ord, og det er bra. Musikalitet for alle penga uten tvil. Sammen med H360 så vil jeg kalle dette match made in heaven.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Anbefaler deg å prøve en Hegel h360. Den spiller helt fantastisk. Den spiller nok bedre en både Thor mk3 og Brage. Du får en utrolig oppløst og behagelig klang. Alt er der i lydbildet men uten at noe stikker seg ut i frekvensområdet. Har troen på at den vil være en fin match til dine c60.
    Ok Poss. skal ta en prøve lyttere på 360. e
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig god test fra Darko. Får frem lydsignaturen på en lettfattelig og forståelig måte når den sammenlignes direkte mot Kef ls50.

    Oyvindl85, ser ut som Devialet 200 og spesial forty er rett opp i din gate ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det med dine høyttalere, hi-rex? Blitt komfortabel med lyd og farge nå som det har gått litt tid?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Hei

    Har selv hatt H200 og den kan langt fra sammenlignes med de nyere Hegel. H200 låt veldig slankt og fikk ikke
    noe fundament i lyden før man skrudde opp lyden en god del. Så ikke utelukk Hegel utfra de erfaring med H200
    og System Audio. Det er heller ingen god kombo, tro meg. Det samme kan egentlig sies om Thor MK2 vs Mk3.
    Alt ble redesignet innvendig i Mk3 og låter IKKE sterilt og tynt. Derimot så var lyden musikalsk og spilte med
    en naturlig og "riktig" klang til Dynaudio. Det at den har mindre watt enn f.eks Hegel skal man ikke se seg blind
    på da jeg faktisk syntes Bladeliusen hadde bedre kontroll på høyttalerne enn f.eks H300.

    En annen ting er Devialet. Om du har midler å legge ut for et slikt oppsett så tror jeg du kommer langt.
    Er vel den forsterkeren jeg har eid som jeg totalt sett syns har passet godt til flere høyttalere.
    Det at man kan tune litt på lyd og har SAM ready funksjonen med fasekorrigering er også genialt.
    Disse har dac og riia innebygget av svært god kvalitet. Spesielt dac delen. Disse har en dempefaktor
    som er hinsides mye annet der ute, og har meget god kontroll over høyttalerne. Jeg hadde minstemann
    Devialet 120, men følte ikke at den manglet effekt til mitt bruk. En 200 eller 400 kunne passet dine godt.
    Med 400 ville du vært garantert kontroll og dynamisk overskudd. Så som sagt, har du midler til et
    Devialet 400 sett ville jeg satset mine kort på det. Om noen i nærheten av deg skulle besitte en
    Devialet kan du gjerne få testet for å høre om lyden tiltaler deg? De låter fantastisk godt og bør testes.
    Var skeptisk selv helt til jeg prøvde den selv. Direkte sammenlignet den gang, så byttelånte jeg vekk
    min McIntosh MA6900 til han som Eide Devialet 120. Var forresten Coolio her inne :) Han fikk aldri
    Devialet forsterkeren tilbake. Jeg kjøpte den og solgte MA6900 da jeg fant Devialeten en god del bedre.
    Men klart så er Devialet en dyr affære i forhold til mye annet, men jeg syns man får igjen for dette.
    Det er en glimrende alt i ett løsning, med dac og riia. Samt konfigurerbar og fleksible funksjoner.
    Søk litt her på forumet og ellers på Google. Du finner mye god info rundt Devialet.

    Mvh Øyvind
    Hei Øyvind, har tidligere haft glæden av et have både 200 og 400 i brug sammen m PMC Twenty 26i tidligere utgave.

    Vil medgi at Devialet forsterkerene høre blandt de 5 mest vellydende forsterkere jeg har hørt, men synes ikke de er helt så kraftige som specificationerne skulle tilsige for at si det sådan.

    En ting som er vigtig vedrøende devialet forsterkeren er at få slået strømbesparesel fra inde i opsettet, og jeg er kansje heller ikke en special stor fan av Sam.
    Har tidligere også haft Bladelius Thor mrk II og Brage, hvor brage er den mest vellydende av disse set med mine øjne.
    Er ute efter noget over 250 watt til C60, og vil prøve ut Marenzt PM10 og har ligeledes hørt en lille fugl sunge om en evtuel modifisering av Nad M12- M22 er på trapperne, så denne vil eventuel også blive vurderet.
    Sådan et par M22 i brokoblet mondus skulle vel rekke til det meste.

    Målet er, at kunne avspille fuld symfonisk musik m Trutti, uden at forsterkeren for puste problemmer.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan går det med dine høyttalere, hi-rex? Blitt komfortabel med lyd og farge nå som det har gått litt tid?
    Det går ikke ret godt for tiden, da der er blevet veldig liten til til tilspilleng av forskellige årsager, ca 20 timer er vel hva vi er på nu.
    Spiller generel in ved at benytte John Rutter Requiem fra reference recording, og Batt man Original inspillingen.

    Den nye plate spiller combi har vel heller ikke spilt mere en 10 timer så pickupen har heller ikke fået sat sig.

    Så der er lidt mange ubekendte faktorer ute at gå nu, men er veldig posetiv til hvordan ting begynder at utarbejde sig,

    Men trenger mere tid.

    mvh
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med mindre Øyvind fiklet med innstillingene på sin Devialet han kjøpte av meg, så var den satt opp uten strømsparing etter å ha fått tvangsnevroser fra nettopp deg, Hi-rex.:)

    Prøvde mye frem og tilbake og kan ikke si jeg hørte forskjell, men når nevrosen først har oppstått er det vanskelig å komme unna!

    Vet du noe om hvordan Contour går sammen med Mcintosh? Massevis av fet, sexy effekt ;)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Med mindre Øyvind fiklet med innstillingene på sin Devialet han kjøpte av meg, så var den satt opp uten strømsparing etter å ha fått tvangsnevroser fra nettopp deg, Hi-rex.:)

    Prøvde mye frem og tilbake og kan ikke si jeg hørte forskjell, men når nevrosen først har oppstått er det vanskelig å komme unna!

    Vet du noe om hvordan Contour går sammen med Mcintosh? Massevis av fet, sexy effekt ;)
    Bra med Nevroser er god butik for selgerne, men special på Twenty 26 synes jeg at det gjorde en stor forskel, disse er svært tungdrevne, og dette kan kansje ha spillet en rolle.

    Har ikke hørt MCINTOSH forsterkere i 10 år, så tør ikke udtale mig, Gryphon forsterkerene passer C60 veldig bra, Klangmessig synes jeg, og den nye Diablo 300 ville nok ha gjort sig, Men den er lidt dyr i inkøb.

    AVM har også et par produkter der kunne være hvert at sjekke ut, men billige greir er det ikke.

    mvh.
     

    deleted

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2011
    Innlegg
    118
    Antall liker
    73
    Da ble det ikke Dynaudio på meg i denne omgang. Special Forty var meget høyt på listen min, men jeg endte opp med å legge inn en bestilling på PMC Twenty5-23 i valnøtt finish. Satser på at det blir bra.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Anbefaler deg å prøve en Hegel h360. Den spiller helt fantastisk. Den spiller nok bedre en både Thor mk3 og Brage. Du får en utrolig oppløst og behagelig klang. Alt er der i lydbildet men uten at noe stikker seg ut i frekvensområdet. Har troen på at den vil være en fin match til dine c60.
    Ok Poss. skal ta en prøve lyttere på 360. e
    Sikkert ikke dumt det nei. Har du budsjett til det så er sikkert marantz pm 10 noe av det bedre du kan kjøpe under 100k. Tror alikevel at du ville bli imponert over en Hegel H360 også i direkte sammenligning med marantzen. Marantzen har sikkert litt større breiere lydbilde i typisk marantz stil. Hegelen tar kanskje litt igjen på dynamikk og oppløst lettflytende lyd.. men marantzen er nok vanskelig å nå opp til. Det koster da eneste 😄
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Veldig god test fra Darko. Får frem lydsignaturen på en lettfattelig og forståelig måte når den sammenlignes direkte mot Kef ls50.

    Oyvindl85, ser ut som Devialet 200 og spesial forty er rett opp i din gate ;)
    Sikkert ingen dårlig kombinasjon det nei :) Må nok vurderes ;)
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hei oyvindl,tak for tips.
    Vi Har til ligere testet Bladelius Thor Mk 2, ut med Contour 3.4 og synes ikke vi helt fik den klang som vi ønsket.
    Thor er ganske strømstærk men klang messing foretrekker jeg Brage klasse A forsterkeren, som også er ganske guffi.

    Hegel, har kun hørt 200 i et opset m System Audio,Nordost, og blev så skremt at jeg har skyet dette mærke lige siden.

    360 har jeg ikke hørt og håber oprigtig at den er annerledes tunet klangmæssig end 200 var.
    Men skal ta en prøve lytter næste gang vi kommer i Space world.

    Minimum krav til effekt er 250 watt og op, vis der skal oppgraderes, men klang gengivelsen og Riaa vil spille væsenlig ind i vurdering, evt. Riaa trin incl..@
    Atilla incl. Riaa, passer veldig bra klang messing efter mine preferanser, og er lidt på udkig efter noget hen ad det samme.
    Gryphon forsterkeren har også en ro i gengivelsen, som er svær at beskrive uden at ha hørt det, samtidig som de er svær bra på at nyansere forskelle i tone høyde lydtrykk mæssig, noget som jeg synes at en del forsterker sliter lidt med.

    Har besluttet at tidligere nævnt NAD opset, og Maranzt PM 10 skal sjekkes, og kansje MC intosh.
    Med falder det ikke i smak, kan jeg leve med Atilla,en og eventuel senere opgradering til et Kraftigere sag fra samme produksent.

    Men igen Tak for at du tog dig tid til at komme med dine tips.

    Mvh
    Hei

    Har selv hatt H200 og den kan langt fra sammenlignes med de nyere Hegel. H200 låt veldig slankt og fikk ikke
    noe fundament i lyden før man skrudde opp lyden en god del. Så ikke utelukk Hegel utfra de erfaring med H200
    og System Audio. Det er heller ingen god kombo, tro meg. Det samme kan egentlig sies om Thor MK2 vs Mk3.
    Alt ble redesignet innvendig i Mk3 og låter IKKE sterilt og tynt. Derimot så var lyden musikalsk og spilte med
    en naturlig og "riktig" klang til Dynaudio. Det at den har mindre watt enn f.eks Hegel skal man ikke se seg blind
    på da jeg faktisk syntes Bladeliusen hadde bedre kontroll på høyttalerne enn f.eks H300.

    En annen ting er Devialet. Om du har midler å legge ut for et slikt oppsett så tror jeg du kommer langt.
    Er vel den forsterkeren jeg har eid som jeg totalt sett syns har passet godt til flere høyttalere.
    Det at man kan tune litt på lyd og har SAM ready funksjonen med fasekorrigering er også genialt.
    Disse har dac og riia innebygget av svært god kvalitet. Spesielt dac delen. Disse har en dempefaktor
    som er hinsides mye annet der ute, og har meget god kontroll over høyttalerne. Jeg hadde minstemann
    Devialet 120, men følte ikke at den manglet effekt til mitt bruk. En 200 eller 400 kunne passet dine godt.
    Med 400 ville du vært garantert kontroll og dynamisk overskudd. Så som sagt, har du midler til et
    Devialet 400 sett ville jeg satset mine kort på det. Om noen i nærheten av deg skulle besitte en
    Devialet kan du gjerne få testet for å høre om lyden tiltaler deg? De låter fantastisk godt og bør testes.
    Var skeptisk selv helt til jeg prøvde den selv. Direkte sammenlignet den gang, så byttelånte jeg vekk
    min McIntosh MA6900 til han som Eide Devialet 120. Var forresten Coolio her inne :) Han fikk aldri
    Devialet forsterkeren tilbake. Jeg kjøpte den og solgte MA6900 da jeg fant Devialeten en god del bedre.
    Men klart så er Devialet en dyr affære i forhold til mye annet, men jeg syns man får igjen for dette.
    Det er en glimrende alt i ett løsning, med dac og riia. Samt konfigurerbar og fleksible funksjoner.
    Søk litt her på forumet og ellers på Google. Du finner mye god info rundt Devialet.

    Mvh Øyvind
    Nå har vel du testet Devialet 200 Johnny og du nevnte vel at du likte Brage,som nå er i mitt heldige eie forøvrig, bedre enn Devialet forsterkeren. Jeg var innom og hørte på Contour 20 i soundgarden Bergen for noen dager siden,og de benyttet Devialet på disse. Vet ikke hvilken modell det var,satt opp som monoblokker. Det låt himmelsk bra,må si det,vannvittig balansert lydbilde. Kunne fint levd med den kombinasjonen ja=)
    Hei, hvordan går det med Brage, begynner den at gå sig til?.

    Ja , det ser ut til at der er mange der liker C20, og ja Devialet forsterkerne er skikkelige bra forsterker, Dac combinationer.
    Men flølte mig Ærligtalt lidt lurt av markedsførings AVD. Deres, da de lanserte pro utgaverne, og blev regelrett forbandet.

    Som sagt med det jeg har hørt rangere jeg det som følgendeØ

    MBL complet opset med 116 høytalerne, koster vel det samme som en ny Mercedes.

    Gryphon Diablo, Atillia. Og det innbygde riaa trin er i special høj klasse her, virket er lidt viktig vis man prioteret avspilling av vinyl.
    Atillia er vel kansje også en liten tone mere organisk avstemt, en kamerat av mig foretrekker faktisk den totalt frem for Diabloen, men denne har så til gengeld lidt flere muskler.

    Og så er vi ved Devialet. Som har en skikkelig bra Dac innbygd, og vil ikke se bort fra at a kunne havne der igen, men prinsipiel er jeg lidt imod at benytte en digital konvertering av signalet i riaa delen, da jeg da foretrekker en analog løsning.

    Og der er vi ved Bladelius Brage, som i mine øre er et Brag av en forsterker til de penge, men kansje krever lidt m hensyn til system tilpasning.

    Omkring Dynaudio Contuer serien, har disse ikke været special tilgjengelige at få hørt på her på vestkysten, og a måtte foreksempel købe C60 uhørt. Og var således ute i lidt av en sjanse spil. Og gjorde kun dette grundet at jeg var så familier med lydgengivelsen fra den tidligere Contuer 3.4.

    Det foregik på følgende måtte, har i Contuer Hjemme, Nei, for i dem hjem, måske, vis jeg skal købe et par C60 uhørt for du komme op med noget rabet og gi mig en special pris så hva kan du komme op med?.

    Har haft alverden av forskellige høytalere tidligere, men er skikkelig glad for C60, så dette er nok en Keeper.

    Ha en god dag.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Vedr. Plassering av C60 står disse på samme mål som a har haft det bedste resultat med tidligere i rommet mit.

    Brede. 5470mm, plasseret 1630mm ut fra sideveggene til center av enhed
    Lengde. 4760 mm plasseret 925mm ut til senter av front plate, det giver 530mm fra senter av port til bagvæg.
    Høyde 2400mm, her har Dynaudio brugt hoved og har således plasseret begge bas enhederne på innsiden av 4 dels bølgen, og det er en bra ting.
    Vinklingen er rundt 10 til 11 grader, lytte avstand rundt 3meter.

    HVORFOR ER AllE PROFESIONELLE TESTERE SÅDAN NOGLE PYSSER MED HENSYN TIL AT OPLYSSE; MÅLSETTE PLASERINGEN SOM ER BENYTTET UNDER TEST; ER EN GÅTE FOR MIG; MEN KANSJE DE IKKE HAR SAT SIG NOK IND I HVORDAN STÅENDE BØLGER OG EFTERKLANGS TID INVIRKER PÅ LYDGENGIVELSEN:

    PYSSER; ER REGELRETT DET RETTE ORD!

    MARTIN LOGAN ER FAKTISK DE ENESTE SOM VITTERLIG HAR HAFT RØV NOK I BUKSERNE TIL AT GÅ UT MED KONKRETE ANBEFALINGER M HENVISNING TIL DERES PRODUKTER.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    På den plassen du har så vil et par gode stativere være en fin løsning uansett.
    Du kan hvertfall tilpasse en aktive høyttaler til rommet på en enklere måte en ved separate
    løsninger. Og jeg tror også det er rimeligst alternativ så lenge det er nytt du skal kjøpe.
    Selv har jeg alltid vært Dynaudio fan og eid mange ulike modeller. Man skal et stykke opp
    i pris for å matche totalen du får med aktive Focuser. Connect boksen gjør også tilkoblings
    mulighetene enklere. Har ikke hørt de aktive LS50. Så,kan ikke uttale meg der.
    Men man trår sjelden feil med Dynaudio heller :) Når det er sagt, så har du jo forsterker.
    Så både Special 40 og C20 er jo alternativ. Jeg kan anta C20 blir vanskeligere å få til å
    spille optimalt på plassen du har til rådighet. Alternativ er også et par brukte Dynaudio S1.4 LE.
    Meget gode talere som jeg selv har hatt. I grunn de jeg har likt best, sett bort fra C1, av passive Dynaudio.
    S1.4 LE krever litt mindre av forsterkeren vil jeg si. Da C1 nok vil avsløre hvis du har et svakt ledd i kjeden.
    Lykke til med valget :) Oppdater oss gjerne når du finner ut noe lurt ;)
    Har du solgt høytalerne dine Øyvind? I såfall hva nytt og spennende har du i sikte?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    På den plassen du har så vil et par gode stativere være en fin løsning uansett.
    Du kan hvertfall tilpasse en aktive høyttaler til rommet på en enklere måte en ved separate
    løsninger. Og jeg tror også det er rimeligst alternativ så lenge det er nytt du skal kjøpe.
    Selv har jeg alltid vært Dynaudio fan og eid mange ulike modeller. Man skal et stykke opp
    i pris for å matche totalen du får med aktive Focuser. Connect boksen gjør også tilkoblings
    mulighetene enklere. Har ikke hørt de aktive LS50. Så,kan ikke uttale meg der.
    Men man trår sjelden feil med Dynaudio heller :) Når det er sagt, så har du jo forsterker.
    Så både Special 40 og C20 er jo alternativ. Jeg kan anta C20 blir vanskeligere å få til å
    spille optimalt på plassen du har til rådighet. Alternativ er også et par brukte Dynaudio S1.4 LE.
    Meget gode talere som jeg selv har hatt. I grunn de jeg har likt best, sett bort fra C1, av passive Dynaudio.
    S1.4 LE krever litt mindre av forsterkeren vil jeg si. Da C1 nok vil avsløre hvis du har et svakt ledd i kjeden.
    Lykke til med valget :) Oppdater oss gjerne når du finner ut noe lurt ;)
    Har du solgt høytalerne dine Øyvind? I såfall hva nytt og spennende har du i sikte?
    Hei

    Ja de ble avtalt solgt bare et par timer etter de ble lagt for salg. Så det gikk kjapt.
    Jeg har vel noe på,gang. Men helt hva det blir er ikke bestemt 100% enda.
    Mulig man får en beslutning allerede i løpet noen minutter. Hvis det ikke går i
    boks har jeg en annen høyttaler jeg ikke selv har eid før som skal prøves ut.
    Kommer nok til å savne visse ting ved 200XD. Enkeltheten ved alt i ett er good.
    Litt på bekostning av lydkvalitet totalt i forhold til hva man har eid før. Så også
    derav jeg har valgt å bytte litt igjen :)
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    På den plassen du har så vil et par gode stativere være en fin løsning uansett.
    Du kan hvertfall tilpasse en aktive høyttaler til rommet på en enklere måte en ved separate
    løsninger. Og jeg tror også det er rimeligst alternativ så lenge det er nytt du skal kjøpe.
    Selv har jeg alltid vært Dynaudio fan og eid mange ulike modeller. Man skal et stykke opp
    i pris for å matche totalen du får med aktive Focuser. Connect boksen gjør også tilkoblings
    mulighetene enklere. Har ikke hørt de aktive LS50. Så,kan ikke uttale meg der.
    Men man trår sjelden feil med Dynaudio heller :) Når det er sagt, så har du jo forsterker.
    Så både Special 40 og C20 er jo alternativ. Jeg kan anta C20 blir vanskeligere å få til å
    spille optimalt på plassen du har til rådighet. Alternativ er også et par brukte Dynaudio S1.4 LE.
    Meget gode talere som jeg selv har hatt. I grunn de jeg har likt best, sett bort fra C1, av passive Dynaudio.
    S1.4 LE krever litt mindre av forsterkeren vil jeg si. Da C1 nok vil avsløre hvis du har et svakt ledd i kjeden.
    Lykke til med valget :) Oppdater oss gjerne når du finner ut noe lurt ;)
    Har du solgt høytalerne dine Øyvind? I såfall hva nytt og spennende har du i sikte?
    Hei

    Ja de ble avtalt solgt bare et par timer etter de ble lagt for salg. Så det gikk kjapt.
    Jeg har vel noe på,gang. Men helt hva det blir er ikke bestemt 100% enda.
    Mulig man får en beslutning allerede i løpet noen minutter. Hvis det ikke går i
    boks har jeg en annen høyttaler jeg ikke selv har eid før som skal prøves ut.
    Kommer nok til å savne visse ting ved 200XD. Enkeltheten ved alt i ett er good.
    Litt på bekostning av lydkvalitet totalt i forhold til hva man har eid før. Så også
    derav jeg har valgt å bytte litt igjen :)
    Spennende med noe nytt også. Jeg har hatt "byttesyken" en stund nå😆 Må prøve å slå meg til ro nå.
     

    anjan1966

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2014
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    H300+special Fourty

    Hva tror folket om H300 + special fourty sammen , vurderer å bytte ut Focus 160 ?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hva tror folket om H300 + special fourty sammen , vurderer å bytte ut Focus 160 ?
    Hei

    Siden jeg har hatt Focus 160 og H300 selv en lengre periode tidligere, så vil jeg si at det er en forbasket god match sammen. De utfyller hverandre perfekt. H300 er en noenlunde rett på sak forsterker. Feil match gir nok de fleste lyttetretthet etter nokså kort tid. Derimot er Focusene runde og fyldige i lyden. Sammen gir de et velbalansert og stort lydbilde. Det spiller som et par gulvstående og mangler ikke på trykket heller i middels store rom. La oss si opp til 25 kvm. Var selv på tanken å kjøpe et par Special Forty. Men ringte Soundgarden Forus og Bergen. De begge jeg snakket med sa disse var en del friskere og frempå enn Dynaudio generelt. Så ønsker man den behagelige diskanten i Focus 160 så trår du i gal retning. De sa at Contour C20 var et annet rasedyr lydmessig. Masse detaljer men overhodet ikke frempå. Som Dynaudio jeg kjenner :) Esotar2 diskanten fra Confidence serien er bare grisegod. Jeg fikk anbefalt å klart gå for evt C20 om det stod på Dynaudio opp i prisklassen. Hvis du liker lyden litt lun og behagelig så ville jeg kanskje tatt steget på C20 evt brukte Contour S1.4 LE eller Confidence C1 brukt.
    C1 har en fantastisk god lyd. Ar hatt dem selv. Fåes brukt for ca 25.000 kr i førtseversjon, her til lands. Sett dem under og.
    Men det kommer an på hva du selv evt savner i lyden du har. Husk bare at lyden i din kombo er utrolig bra.
    Kan du få tatt en liten lytt hos Soundgarden butikk, om du har en i rimelig nærhet? Vil nok anbefale deg å få demo på dette. Evt få låne med deg hjem.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Hva tror folket om H300 + special fourty sammen , vurderer å bytte ut Focus 160 ?
    Du må bare teste ut sjøl å se. Har selv hatt fokus 160 til test og kan med hånden på hjertet si at du får et solid løft med special forty ja. Special forty er litt varm og har en silkemyk måte å presentere musikken på.
    Contour c20 har jeg desverre ikke hørt så jeg tør ikke uttale meg. Men i følge flere så skal special forty være ganske så nær c20 på dei fleste områder. Jeg har også snakket på pm med dynaudio direkte og spørt om akkurat dette. Jeg legger ikke ut noe her om hva dynaudio sa til meg.. men det er snakk om to svært gode høytalere ja, special forty og c20.
    Special forty er ikke mere frempå en fokus 160, snarere tvert imot så vil special forty gi deg mindre lyttetretthet en fokus 160 i lengden til tross for at den gir betydelig mere oppløsning dybdefølelse/transparens i lydbildet. Dynaudio har også fått en litt mere engasjerende lyd en tidligere med bedre timing på alt. Husk på at c20 koster dobbelt så mye som special forty, så litt bedre er den og det skal man forvente til prisen.
    Men special forty er nærmere c20 en den er fokus 160.
    Håper du ble noe klokere av dette😄
    Hilsen en lykkelig eier av special forty.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at dette med at c20 skal være lunere og mere behagelig en forty modellen skal du se helt bort i fra. Dei er nok på et ganske så likt nivå der. Jeg håper egentlig at c20 har litt mere sprut for å være helt ærlig, for special forty har den luneste mest silkemyke sounden jeg har hatt i eie.
     

    anjan1966

    Medlem
    Ble medlem
    29.11.2014
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Sted
    Oslo
    Hørte på special fourty i Oslo i går mrd forsterker H360 og mp si at lyden var fantastisk så blir å deponere og teste hjemme før eventuelt kjøp.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Dynaudio Contour 1,8 mk2

    Hvor tror dere Dynaudio Contour 1,8 mk 2 ligger kontra de ovenevnte høytalerne lydmessig. Synes disse spiller meget godt i mitt anlegg nr.2 . Hva er det event .som mangler i lydbildet kontra de mye dyrere høytalerne . mvh.Erling
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hørte på special fourty i Oslo i går mrd forsterker H360 og mp si at lyden var fantastisk så blir å deponere og teste hjemme før eventuelt kjøp.
    Husk og at H360 ikke er en H300 rent lydmessig :) Å få dem hjem som du planlegger er lurt gjort :)
    Gi oss en tilbakemelding hva du syns når dette er gjort.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Hvor tror dere Dynaudio Contour 1,8 mk 2 ligger kontra de ovenevnte høytalerne lydmessig. Synes disse spiller meget godt i mitt anlegg nr.2 . Hva er det event .som mangler i lydbildet kontra de mye dyrere høytalerne . mvh.Erling
    Contour 1.8 mk2 er en gammel høytalerkonstruksjon og du kan nok regne med et stort løft lydmessig med nyere dynaudiokonstruksjoner. Allerede fra x18 så vil du oppleve et løft kontra contour 1.8 mk2.
    Du får selvsagt mere bass i contouren.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    813
    Antall liker
    451
    Torget vurderinger
    10
    Contour 1.8mkii var min første høyttaler i entusiastklassen. Koblet på audiolabsett. De er meget gode og går ekstremt dypt i forhold til størrelsen. Det eneste jeg hadde å utsette på dem var at de opplevdes litt sidrumpa og trengte litt mye guff før de våknet. Lyden kom liksom ikke ut før man spilte litt for høyt. Kvaliteten på kabinettet/finėren er veldig god. Liker den mye bedre enn nyere modeller.

    Tror ikke du har allverden å hente før du kommer opp i dagens contour eller noen av xdmodellene (som er helt fantastiske).
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Dynaudio Contour 1,8 mk2

    Jeg lurer på å ta ut elementene og delefiltrene i min Contour 1,8 og bruke dem i en Åpen Baffelkonstruksjon . Mon tro om dette hadde blitt en enda mere vellydende høytaler enn Contour 1,8 . Må sikkert bruke aktive subber i tillegg for å få nok bass. Er det noen som har noen tanker og formeninger om dette. Bruker Åpen Baffel med 9 fulltoner og bånddiskant i hver høytaler i hovedanlegget .Disse høytalerne spiller mye bedre enn Contour 1,8 . Erling
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg lurer på å ta ut elementene og delefiltrene i min Contour 1,8 og bruke dem i en Åpen Baffelkonstruksjon . Mon tro om dette hadde blitt en enda mere vellydende høytaler enn Contour 1,8 . Må sikkert bruke aktive subber i tillegg for å få nok bass. Er det noen som har noen tanker og formeninger om dette. Bruker Åpen Baffel med 9 fulltoner og bånddiskant i hver høytaler i hovedanlegget .Disse høytalerne spiller mye bedre enn Contour 1,8 . Erling
    Hørtes ut som en lite god idè.

    Selg Contour og kjøp elementer som er tilpasset OB bedre. Filteret til 1.8 er jo tunet for å stå i kasse.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Ser at det er kommet en ny xd-serie..... Syntes den gamle xd-600 låt vanvittig bra, så dersom den nye serien er bedre! Da snakker vi veldig bra :)
    så specs gikk fra 18hz!!!!!!!
    Designet kunne de vel kanskje ha forandret på da men......
    Noen som har fått høre de?
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    813
    Antall liker
    451
    Torget vurderinger
    10
    Det fine er jo at mine xd600 ble oppgradert med ny firmware. Så eneste forskjell er finish. Og ja, de er ekstremt gode.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    911
    Antall liker
    675
    Torget vurderinger
    1
    Såg det at What hifi hadde sluppet test av special forty på nettet i dag. Den var som forventet særdeles bra.
     

    bjornid

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Innlegg
    222
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Av og til blir messebesøk uforutsett dyre. Jeg er Dynaudio-fan og luftet tanken om å skifte ut mine Focus 160 med Special Forty. Jeg dro til Horten i dag bestemt på at jeg skulle dra tomhent hjem. Men Soundgarden (god damn you) hadde messerabatt på alt. Jeg tok derfor sjansen på å bestille et par Contour 20. Dette blir utestet hjemme, men Focus 160 spiller såpass bra i dag at jeg satser på at C20 vil passe greit inn og bli en ok oppgradering.
    Dyrt innkjøp, spesielt uten først å ha prøvd de skikkelig. Men noen sjanser må man ta. Soundgarden har forøvrig 20% på de fleste varer ut oktober, i alle fall om du fikk med en liten lapp om at du var i Horten. Ytterligere litt rabatt for dem som handlet på messen. Skulle det bli helbom kan de selges uten en altfor stor valutasmell.
    Blir spennende å prøve dem om en ukes tid.

    Hørte for første gang PMC twenty5.23 og disse låt også overbevisende. Fikk faktisk lyst på disse også, men Dynaudio trakk det lengste strådet. Har hørt c20 ved flere anledninger og har pekt seg ut som en flott musikkformidler.
     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med C20 på vei til deg :) Du fikk 20% rabatt på dem pluss litt ekstra messetilbud?
    De vil garantert bli en oppgradering fra Focus 160. Ser du har byttet din 220 SE med en 300 og ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn