I mine ører den desidert beste Dynaudio har laget - faktorene ytelse/størrelse/pris tatt i betraktning.Fant dette bilde på en australsk side og den version av Special Forty var LEKKER
Vis vedlegget 496251
Høres bra ut. Skal en tur i SWSG i løpet av juni og lytte til SP40. Må se finishen selv da jeg er noe usikker på den røde og grå fargen. Hadde det vært den brune fargen hadde jeg ikke vært i tvil.I mine ører den desidert beste Dynaudio har laget - faktorene ytelse/størrelse/pris tatt i betraktning.Fant dette bilde på en australsk side og den version av Special Forty var LEKKER
Vis vedlegget 496251
Ja, litt synd at de bare finnes i disse to versjonene. Ser også at de kritiseres for overdrevet lakkering, som gir assosiasjoner til plast, ikke ekte tre. Kanskje er de også litt for "lite spesielle" designmessig, når de med rette kan forveksles med Focus. Ellers kunne kanskje disse vært spennende å sjekke ut nærmere, for en gammel Dynaudio-venn som meg.Det beviser bare at SP40 burde selges i fler farger end rød og grå
Det var mangel på "vanlige" farger som gjorde at jeg til slutt droppet SP40. Så akkurat på denne modellen har Dynaudio bommet på sitt publikum.Det beviser bare at SP40 burde selges i fler farger end rød og grå
Dit inleg her rammer hoved på sømmet.Jeg har selv nevnt denne helt nye sub konstruskjonen fra Dynaudio i en rekke tråder, for når Dynaudio gjør noe som det her så har de prøvd seg frem. Fått det til.
Men den burde ikke hete "sub" men "utvidet bass system" eller noe sånt. Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.
Også helt overbevist om at de er verdt 25.000 for stykket - god bass er særdeles vanskelig å få til - når disse også spiller på lag med hovedhøyttalerne er resultatet gitt.
Poss: Hvis du liker Special 40 bør du lytte til PMCs monitorer i samme prisleie...Sjansen er nemlig stor for at du skriver ut en PMC-sjekk istedet..Men S40 er også en av mine favoritter.
Den er nok god, men å kalle det for historiens første gode bassystem blir drøyt.Jeg har selv nevnt denne helt nye sub konstruskjonen fra Dynaudio i en rekke tråder, for når Dynaudio gjør noe som det her så har de prøvd seg frem. Fått det til.
Men den burde ikke hete "sub" men "utvidet bass system" eller noe sånt. Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.
Også helt overbevist om at de er verdt 25.000 for stykket - god bass er særdeles vanskelig å få til - når disse også spiller på lag med hovedhøyttalerne er resultatet gitt.
Den er nok god, men å kalle det for historiens første gode bassystem blir drøyt.Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.
MusicBear: Den er nok god. Men spør Kirill Nenarokomov hva han sier om subwoofere, du...
Poss: Ring NAT snarest..få opp et par på lån. De leverer du ALDRI tilbake.
I denne tråd gruser C30 konkurrerende høyttalere alle dager i ukenJo de er I fell tråd, og bare like for at korrigere.
CONTUER C 30 GRUSER PMC 5.26 noget så ettertrykkelig
Alltid gøy med slike aha opplevelser med små rimelige høyttalere. Match er som oftest alfa og omega Der igjen må du også matche Focus 160 rett. Min erfaring etter å ha eid det meste på stativhøyttaler fronten til Dynaudio, vil si at Hegel passer stort sett fortreffelig sammen med dem. Ja, de lærde strides. Men akkurat til Dynaudio er faktisk Hegel knallbra. Uten at det skal koste skjorta. Eksempelvis er en Hegel H160 ypperlig til Focusene. Hadde dem selv med Hegel H160 og H300. Og en stund med H200 og HD20 dac. Jeg foretrakk i grunn H160. H300 klarte å skvise det siste ut av dem hvis de ble spilt skikkelig høyt. Men H160 er mer analog og fyldig fra lavt volum og vil til vanlig bruk ofte være det ‘beste’ valget. For Focus 160 med en H150 spiller såpass bra at man skal langt opp i pris, når vi snakker bruktpris, for å spille bedre. Så gi dine Focus en sjanse med H160. Kan fåes til ca 12.000 kr brukt nå. Primare i30 har jeg selv eid ved flere anledninger. Den er knall den, men passer ikke Focus 160 så godt. Men ha den med et par System Audio høyttalere evt XTZ 99.26 og den spiller meget bra. Peachtree Nova 220 SE er også en habil forsterker til Focus 160 forresten. Litt i samme gate som H160. Hadde en slik ogsåEtter å ha oppgradert Xboxen til Xbox X, og ikke minst en 4K TV, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med lyden også. Jeg har vært bitt av rørbasillen en stund og har brukt en Cayin A88T mk2 sammen med Klipsch RF 52 mk2 som lydanlegg. Jeg var inne på tanken på lydlist til TV'n, men anlegget står rett under og jeg følte det ble litt dumt å gå for en sånn løsning. Samtidig syns jeg det var litt råflott og bruke opp rørene på forsterkeren mens jeg sitter og spiller Forza Motorsport.
Så en transistorløsning på forsterkerfronten virket som en gylden middelvei. (Jeg bor i et lite gammelt hus, der ikke alle romløsninger virker helt logisk, og det er trangt om plassen). Etterhvert fikk jeg tak i en Primare I30 - Ikke siste skrik, men jeg har siklet på Primare i sikkert 20 år uten at det har blitt til noe, og til en helt grei pris ,var ikke valget vanskelig.
Rimelig spent koblet jeg den opp i systemet, og ble umiddelbart overrasket over hvor mye luftigere det hørtes ut. Men det var likevel noe som manglet i mellomtone/bass, og diskanten ble litt mer "skrallete" enn via KT88 rør.
Nå skal sant sies at noen år i forsvaret der ikke hørselvern var førstepri, og i tillegg tidligere eier av en HD med rakrør, så har hørselen fått sitt. Men jeg kunne likevel høre at dette ikke var noen god kombo for min del.
Så da ble det ut på verdensveven for å lese og skaffe ny kunnskap om en bedre match til Primare'n.
Dynaudio kom raskt opp på søkelisten, siden dette merket har vært i samme kategori som Primare i sikkert like mange år.
Begrensninger i både høyde og vidde gjorde at jeg etterhvert bestemte meg for å gå for en stativløsning, og lokalt har det dukket opp 2 par med Focus 160.
Disse virker veeeldig spennende, og de virker som en god match med I30'n ut i fra det jeg leser.
Men så kommer det store men'et.
Etter en altfor lang arbeidsdag i dag, følte jeg slettes ikke for å gjøre noe fornuftig. Så etter å ha fått i meg noe mat, satt jeg meg ned for å lytte litt på musikk. Klipsch'ene hørtes fremdeles flat ut, og det var da det gikk en liten faen i meg. Jeg har fremdeles et par små Boston Acoustics A25 stående som jeg kjøpte her på børsen for noen år siden. Syns de svingte bra på en gammal Denon forsterker, men ikke sammen med rør.
Fikk koblet dem opp og satt dem på stativ hvis spikes sikkert kunne vært finjustert med hensyn til stødighet.
Og der kom overraskelsen! Du dæ..n hvor det svingte! Diskanten var mye mer avmålt men likevel tilstede. Mellomtonen ga god fylde i materialet, og jøye meg hvor dypt det gikk med de bittesmå elementene. SRV's Tin Pan Alley satt av gårde med 62 på volumdisplayet på I30'n (som går til 80), men det lille som er igjen av hørsel formelig gråt av glede over opplevelsen.
Egentlig er jeg godt fornøyd akkurat nå, men den lille oppgraderingsdjevelen står på skulderen min og gir meg ikke fred.
Så det jeg egentlig skulle spørre om i dette alt for lange innlegget er:
Blir I30'n for spe for Focus 160?
BA'n har en følsomhet på 89 dB, og der dro jeg opp relativt høyt, vel og merke på en ganske lav innspilling. (Ingen loudness war her).
Focus 160 har en følsomhet på 85 dB, og jeg vet at de er glad i masse effekt.
Alle tips og innspill mottas med takk!
Anlegget består per nå av:
Sony CDP XA5ES CD spiller -> NoName digital coax -> Arcam IrDac -> Hjemmemekka Viablue NF1-SA RCA -> Primare I30 -> VdH D-352 Hybrid -> Boston Acoustics A25
Har selv brukt en i21 på et par Focus 140 i ti år, og synes det har fungert fint. Mitt råd er med andre ord – kjør på, og så kan du eventuelt forsøke annen forsterkning på sikt.Blir I30'n for spe for Focus 160?
Jeg er så enig så enig,er man ikke innstilt på å sørge for god nok strømforsyning til Dynaudio bør man velge noe annet,av respekt for Dynaudio og hvor j**** god lyd de gir med nok strøm!alt annet er bare å lure seg selv. I21 er ikke egnet til Focus.Tsmork: Den kombinasjonen er i min bok på langt nær kraftig nok. Men på normalt radiovolum...
Tror nok du ser samme folkene du allerede har sett som blir stående som selgere av nevnte merker. Bare i annet firmanavn. Forhåpentligvis i god gammeldags hifi senter stil. Og vekk med ditta spaceworld navnet.Ja det skal blive lidt intersant at se hvem som to over på merkerne Dynaudio, Hegel, ect.
I min stue fungerte det faktisk helt fint, selv ved høyt volum. Hadde jeg mislikt det som kom ut av høyttalerne, hadde jeg definitivt byttet forsterker uten å blunke.Tsmork: Den kombinasjonen er i min bok på langt nær kraftig nok. Men på normalt radiovolum...
Alt dette er kjent og i21 ble i sin tid anskaffet som en "quick fix" der jeg forventet å bytte den med et eller annen strømsterkt "sveiseapparat". Dog, den fungerte over forventing og fikk bli, og ingen utganger eller elementer ble sprengt i perioden. 140-ene har jeg fortsatt i hus i tilfelle jeg finner et bruksområde for de, men da skal de i så tilfelle få et liv med annen forsterkning.Tsmork, EIA: Det finnes ikke en eneste høyttaler som ikke har godt av best- og kraftigst- mulig forsterkning. Focus 20XD er tilpasset den forsterkeren de har av produsenten selv. En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Dynaudiios høyttalere ER tungdrevne- det innrømmer tilogmed Dynaudio . Fordi de gir klar beskjed om forsterkerens betydning i markedsføringen av produktene. HVOR tungdrevne de er har iallefall EIA skjønt , men det betyr dog ikke at du personlig , Tsmork, ikke kan få tilstrekkelig ut av dem til å imøtekomme egne krav for passivt i en gitt situasjon. Jeg håper imidlertid for din del at du har fått hørt passive Dynaudio med noe VIRKELIG kraftig, samtidig åpent og presist- som Bladelius eller Bryston. Det regner jeg nesten med. Det er tross alt en grunn til at merket har så mange venner- inkludert meg. Fordelen du har med XD er at du ikke trenger å tenke på effekttrinnet. Det har Dynaudio gjort for deg- ved å selv la designerne i Skanderborg dimensjonere den for det nødvendige jerngrepet. I tilfellet aktive høyttalere kan jo også forsterkeren bygges for en mer effektiv utnyttelse av de tilgjengelige krefter. Det gjør både Dynaudio, Genelec og Acoustic Energy på forbilledlig vis.
I all enkelhet:
GRUNNEN til at disse danskene er så tungdrevne er tredelt:
-Fireohms nominell impedans. Det kreves dobbelt så mye strøm som til en høyttaler på åtte ohm.
- Relativt lav reell følsomhet. Mine til nå siste Dyns hadde 84-85 dB.Prøv DET på I21, Tsmork. Da har du ikke forsterkeren lenge
- Krevende impedanskurver med kraftige variasjoner mellom ytterpunktene, og tildels svært lav minimumsimpedans.
Hvis forsterkeren ikke er stabil, strømsterk og kraftig nok , vil du sitte med en kombinasjon som har lettere for å sprenge høyttaleren din. Blir impedansen da FOR lav, hva skjer? Forsterkeren greier ikke å levere tilstrekkelig, forvrengningen øker radikalt og du svir til slutt utgangene. IKKE BRA.. En lavere impedans stresser forsyninga mer, mindre effekt blir igjen til kontroll av elementer, overskudd, dynamikk og detaljering. Fordi forsyningen rett og slett ikke HAR reservene til det..Logisk, sant?? Så: Dynaudio trenger jerngrep.
Tsmork, EIA: Det finnes ikke en eneste høyttaler som ikke har godt av best- og kraftigst- mulig forsterkning. Focus 20XD er tilpasset den forsterkeren de har av produsenten selv. En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Dynaudiios høyttalere ER tungdrevne- det innrømmer tilogmed Dynaudio . Fordi de gir klar beskjed om forsterkerens betydning i markedsføringen av produktene. HVOR tungdrevne de er har iallefall EIA skjønt , men det betyr dog ikke at du personlig , Tsmork, ikke kan få tilstrekkelig ut av dem til å imøtekomme egne krav for passivt i en gitt situasjon. Jeg håper imidlertid for din del at du har fått hørt passive Dynaudio med noe VIRKELIG kraftig, samtidig åpent og presist- som Bladelius eller Bryston. Det regner jeg nesten med. Det er tross alt en grunn til at merket har så mange venner- inkludert meg. Fordelen du har med XD er at du ikke trenger å tenke på effekttrinnet. Det har Dynaudio gjort for deg- ved å selv la designerne i Skanderborg dimensjonere den for det nødvendige jerngrepet. I tilfellet aktive høyttalere kan jo også forsterkeren bygges for en mer effektiv utnyttelse av de tilgjengelige krefter. Det gjør både Dynaudio, Genelec og Acoustic Energy på forbilledlig vis.
I all enkelhet:
GRUNNEN til at disse danskene er så tungdrevne er tredelt:
-Fireohms nominell impedans. Det kreves dobbelt så mye strøm som til en høyttaler på åtte ohm.
- Relativt lav reell følsomhet. Mine til nå siste Dyns hadde 84-85 dB.Prøv DET på I21, Tsmork. Da har du ikke forsterkeren lenge
- Krevende impedanskurver med kraftige variasjoner mellom ytterpunktene, og tildels svært lav minimumsimpedans.
Hvis forsterkeren ikke er stabil, strømsterk og kraftig nok , vil du sitte med en kombinasjon som har lettere for å sprenge høyttaleren din. Blir impedansen da FOR lav, hva skjer? Forsterkeren greier ikke å levere tilstrekkelig, forvrengningen øker radikalt og du svir til slutt utgangene. IKKE BRA.. En lavere impedans stresser forsyninga mer, mindre effekt blir igjen til kontroll av elementer, overskudd, dynamikk og detaljering. Fordi forsyningen rett og slett ikke HAR reservene til det..Logisk, sant?? Så: Dynaudio trenger jerngrep.