Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Nei, men sub6 ser helt strålende ut. Blir spennende å se hva du synes.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Fant dette bilde på en australsk side og den version av Special Forty var LEKKER:)
    Screenshot_20180531-001523.jpg
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Fant dette bilde på en australsk side og den version av Special Forty var LEKKER:)
    Vis vedlegget 496251
    I mine ører den desidert beste Dynaudio har laget - faktorene ytelse/størrelse/pris tatt i betraktning.
    Høres bra ut. Skal en tur i SWSG i løpet av juni og lytte til SP40. Må se finishen selv da jeg er noe usikker på den røde og grå fargen. Hadde det vært den brune fargen hadde jeg ikke vært i tvil.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Det du ser på bildet er nok en Focus 20 XD. Sjekker en med kilden Carlton Audio Visual så ser en det. De har og SP40, men spesifiserer da at de kun finnes i de to fargene rød og grå.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Det beviser bare at SP40 burde selges i fler farger end rød og grå;)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.091
    Antall liker
    1.071
    Torget vurderinger
    10
    Det beviser bare at SP40 burde selges i fler farger end rød og grå;)
    Ja, litt synd at de bare finnes i disse to versjonene. Ser også at de kritiseres for overdrevet lakkering, som gir assosiasjoner til plast, ikke ekte tre. Kanskje er de også litt for "lite spesielle" designmessig, når de med rette kan forveksles med Focus. Ellers kunne kanskje disse vært spennende å sjekke ut nærmere, for en gammel Dynaudio-venn som meg.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Det beviser bare at SP40 burde selges i fler farger end rød og grå;)
    Det var mangel på "vanlige" farger som gjorde at jeg til slutt droppet SP40. Så akkurat på denne modellen har Dynaudio bommet på sitt publikum.
     

    Zack

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.04.2018
    Innlegg
    251
    Antall liker
    154
    Sted
    Nittedal
    Torget vurderinger
    0
    Ja jeg får havregrynsgrøt assosiasjoner av den grå og er usikker på hvordan det er med rød høyttaler etter noen år. Har kontaktet Dynaudio og de kunne forståelig nok ikke si noe om nye farger.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hva i helvede er Dette!
    En fucking forstørret skotøy eske av en SUB. 25 Kilo ska de ha for denne, De må sku være spin ravende gale.

    CFA947E3-6037-4C66-B864-D864A23A0707.jpg


    Dette var eksakt hva jeg tenkte da denne blev utpakket, og resutatet blev at den blev stående midt på gulvet.
    Frustrert, skuffet, ga jeg fanden, satte mig i bilen, og kjørte til byen og kiggede på et Olympus Kamere for at få humøret op, og resutatet var at denne skotøys eske blev stående midt på gulvet uten at blive koblet op.

    Neste morgen, ok, vi gir den en sjanse og kobler op.

    Teknisk er den ganske avansert, med innlagt for programmering til en del av de andre høytalere i Dynaudio programmet.
    Faktisk kan den impliseres som er 3 veis system m foreksempel, Contuer C30 vid du benytter et opset med for effekt forsterker.,og dett er envidere mulig at tidskorrigere inpuls responsen til Hoved Høyttaleren, foruten alle de normale korrektioner.

    OPSTILLING !, jeg skal gi jer et TIPS.

    Vis det drejer sig om at plassere en SUB, og formålet er mest liniær frekvens gang, med mindst mulig avvik, Pig, og dip, og best integration med henblikk på innvirkning av stereo bildet, er kun en plassering som er Optimal.

    Brede målet dividert m 2,6 i mit tilfælde 550: 2,6= 210cm fra veg Højre veg til senter. Dette tar også hensyn til at de mest bas tunge instrumenter normalt er plasseret til højre for senter i Orkester plasseringene.

    Målet ut fra bagveg skal være på linje med hoved høytalerne, i midt tilfælde, ca 5 del mål av lengde retning.

    Alt i alt, giver denne løsning lidt mindre nivo en foreksempel Hjørne plassering, men for de moderne Sub, er idag, er det ingen problem.
    Hjørne plasserening har kun det formål at gøre bassen en Tone,net du HØRER kun Bassen på de frekvenser som bliver aktiverte av rom moderne, da nivo, et på disse er så høyt at alle de andre Bas frekvenser DRUKNER i disse aktiverte PIG.

    Settings, Dynaudio anbefaler at starte på Input settings 0 db, det samme gælder volume setting. Inprogramere mål for hoved høytaler og Sub, samt velge en av det for innlagte hoved høytalere, alternativ sette setting til din høytalere minus db punkt.

    Min Settings:

    Signal ut fra Pre, Balanseret XLR frem til SUB
    Imput settings 0 db
    C30
    Ga fanden med inlegning avmålsetning for Sub og Hoved høytaler.
    Volume 0 db., denne setting er optimal her og er valgt for at integrere Sub,en meHoved høytalerene ved et adv lydtrykk på 80-81 dB C veiet.
    OG her har vi brugt Ørene mine som calibreins instrument ;)

    Fucking EASY!

    OG LYDEN, gik fra jævle bra, TIL FUCKING, Ultra bra,
    Hvor Bra er så Ultra bra:confused:
    Husker du din første sexuelle opplevelse, opplevelsen her er tilsvarende, lig serie Orgasmer.

    Så Denne

    C6D3C159-FA3A-4A1D-A5CC-30649390593D.jpg


    Blir Stående!

    Musiken, prøv m Ghost CD,en Prequelle.

    Mvh
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Hva er der der gør at denne lille tas er så special

    43B9A8AF-FAC4-472E-A66C-CBCFFD641B27.jpg


    A. Der er ingen vibrationer i kabinettet, lig ingen farvning av lyden.
    B. Den er hurtig og kontant, ingen etterslep her.
    C. Den går dybt, minus 3 db på 20 Hz.
    D. Den flytter overraskende meget luft, enhederne størrelse taget i betraktning,
    E. Den er detaljeret.
    F . Den er plaserings venlig, og Har Kona appeal.
    G. Den tilfører en hel anden dimention til Musik gjengivelsen, som bliver meget vanskelig at undvære vis du først har oplevet dette.
    Det er som at gå fra en svart; hvid TV, til en moderne K 4 Oled tv.

    Konklutionen er at denne meget let, kommer til at lette dig for 25 Kilo, og vis du idag har Dynaudio hoved høytalere, er det bare at få spændt skoene på.

    Løb og Køb.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har selv nevnt denne helt nye sub konstruskjonen fra Dynaudio i en rekke tråder, for når Dynaudio gjør noe som det her så har de prøvd seg frem. Fått det til.

    Men den burde ikke hete "sub" men "utvidet bass system" eller noe sånt. Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.

    Også helt overbevist om at de er verdt 25.000 for stykket - god bass er særdeles vanskelig å få til - når disse også spiller på lag med hovedhøyttalerne er resultatet gitt.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har selv nevnt denne helt nye sub konstruskjonen fra Dynaudio i en rekke tråder, for når Dynaudio gjør noe som det her så har de prøvd seg frem. Fått det til.

    Men den burde ikke hete "sub" men "utvidet bass system" eller noe sånt. Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.

    Også helt overbevist om at de er verdt 25.000 for stykket - god bass er særdeles vanskelig å få til - når disse også spiller på lag med hovedhøyttalerne er resultatet gitt.
    Dit inleg her rammer hoved på sømmet.
    Sub 6 er samtidig helt fædemonal til at få rom acustiken korrekt frem, samtidig som den tegner op det sidste oktav, hvilket gør at alle instrumenter lige plutselig fremstår med den rigtige klang..

    Den plassere dig i Konsert huset. Som er blevet transpoteret hjem til dig.

    E
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    ThomasO: Spør du meg, er denne lekker. Men du har bedre finish på Sonusene dine..og bedre lyd og..
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    740
    Antall liker
    420
    Torget vurderinger
    1
    Salget mitt av special forty er noe av det jeg angrer mest på. Utrolig liten høytaler som gir deg akkurat det du forer den med. System med analytisk detaljert lyd, ja så får du akkurat det. Myk og fyldig kraftfull lyd, ja da låter special forty akkurat slik. Setter du på et meget kostbart system i 100k klassen så vil du bli overasket over hvor nært en høytaler under 30k kan dra deg inn i et transparent imponerende lydbilde med seriøst bra perspektiv. Alternativet c20 fra samme produsent gjør det samme, men med litt mere krutt. Naturligvis mye pga en del større kabinett også. Eksteriørt så er den helt klart flott å se til, men forstår folk som bikker på love or hate😅
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Poss: Hvis du liker Special 40 bør du lytte til PMCs monitorer i samme prisleie...Sjansen er nemlig stor for at du skriver ut en PMC-sjekk istedet..Men S40 er også en av mine favoritter. PMC har en enda råere kontroll og definisjon- spesielt i koherens og bass.
     
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    740
    Antall liker
    420
    Torget vurderinger
    1
    Poss: Hvis du liker Special 40 bør du lytte til PMCs monitorer i samme prisleie...Sjansen er nemlig stor for at du skriver ut en PMC-sjekk istedet..Men S40 er også en av mine favoritter.

    Ikke fått hørt pmc, men det er alltids spennende å teste noe nytt👍 Skal Google litt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har selv nevnt denne helt nye sub konstruskjonen fra Dynaudio i en rekke tråder, for når Dynaudio gjør noe som det her så har de prøvd seg frem. Fått det til.

    Men den burde ikke hete "sub" men "utvidet bass system" eller noe sånt. Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.

    Også helt overbevist om at de er verdt 25.000 for stykket - god bass er særdeles vanskelig å få til - når disse også spiller på lag med hovedhøyttalerne er resultatet gitt.
    Den er nok god, men å kalle det for historiens første gode bassystem blir drøyt.
    Er heller ikke enig i at god bass er særdeles vanskelig å få til, er en haug med produsenter som vet hvordan det skal gjøres. Arendal sound er et eksempel på det, og gjør det en del billigere enn 25k.

    Jeg tror man betaler for finish og smart innebygget teknologi like mye som bass-ytelsen når man kjøper Sub 6, og for mange er det nok verdt å slippe å styre med egen dsp og timevis med fikling for å integrere med høyttalerne.

    Så til det praktiske med sub 6, gir den deg en mulighet til å se hvordan den bør justeres i forhold til delay, hi-rex?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vil anta dette trolig er historiens første GODE utvidede bass sytem.
    Den er nok god, men å kalle det for historiens første gode bassystem blir drøyt.

    Min "antakelse" av kvaliteten på disse, har sitt utgangspunkt i at de er forprogrammert andre Dynaudio høyttalere, og om ønskelig kan integreres slik at hovedhøyttalerne og suben utgjør et treveiss system - altså ikke tradisjonell høyttaler pluss sub.

    Dynaudios forrige suber var også utrolig bra, et eller annet denne produsenten gjør som får sub til å låte god bass - forstå meg rett.

    Jeg mener også at en sub skal plasseres som høyttalerne, en ved hver høyttaler.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Den er nok god. Men spør Kirill Nenarokomov hva han sier om subwoofere, du...:rolleyes:

    Poss: Ring NAT snarest..få opp et par på lån. De leverer du ALDRI tilbake.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    MusicBear: Den er nok god. Men spør Kirill Nenarokomov hva han sier om subwoofere, du...:rolleyes:

    Poss: Ring NAT snarest..få opp et par på lån. De leverer du ALDRI tilbake.

    Hehe, enig med deg i begge deler Auditor.

    Men tror ikke Kirill Nenarokomov vil se disse Dynaudioene direkte som suber - riktig brukt til en Dynaudio høyttaler.

    Ei heller tror jeg Poss er den eneste som IKKE vil levere et par lånte PMC høyttalere tilbake...
    ...For skulle jeg nevne ett merke i farta som verdens ledene høyttalerprodusent - blir det bokstavene PMC - innenfor betalbar priser.
    ...Og med TWENTY5.26 som drømmeparet (som trolig gruser dyreste B&W på lydKVALITET) før modellseriene krever sekssifret beløp.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    MusicBear: Dynaudio har noen drømmepar, de og. Også for meg. Men engelskmennene hos PMC er nok hakket mer ærlige i presentasjonen, ja. Lytta i flere timer på "drømmeparet ditt" igår, jeg..hehe.. De ER gode..Men så jævlig store..Jeg har mine livsledsagere på høyttalerfronten allerede, men tar gjerne et par Fact 3 som tredjevalg.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jo de er I fell tråd, og bare like for at korrigere.

    CONTUER C 30 GRUSER PMC 5.26 noget så ettertrykkelig ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Jo de er I fell tråd, og bare like for at korrigere.

    CONTUER C 30 GRUSER PMC 5.26 noget så ettertrykkelig ;)
    I denne tråd gruser C30 konkurrerende høyttalere alle dager i uken;)
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Etter å ha oppgradert Xboxen til Xbox X, og ikke minst en 4K TV, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med lyden også. Jeg har vært bitt av rørbasillen en stund og har brukt en Cayin A88T mk2 sammen med Klipsch RF 52 mk2 som lydanlegg. Jeg var inne på tanken på lydlist til TV'n, men anlegget står rett under og jeg følte det ble litt dumt å gå for en sånn løsning. Samtidig syns jeg det var litt råflott og bruke opp rørene på forsterkeren mens jeg sitter og spiller Forza Motorsport.
    Så en transistorløsning på forsterkerfronten virket som en gylden middelvei. (Jeg bor i et lite gammelt hus, der ikke alle romløsninger virker helt logisk, og det er trangt om plassen). Etterhvert fikk jeg tak i en Primare I30 - Ikke siste skrik, men jeg har siklet på Primare i sikkert 20 år uten at det har blitt til noe, og til en helt grei pris ,var ikke valget vanskelig.
    Rimelig spent koblet jeg den opp i systemet, og ble umiddelbart overrasket over hvor mye luftigere det hørtes ut. Men det var likevel noe som manglet i mellomtone/bass, og diskanten ble litt mer "skrallete" enn via KT88 rør.
    Nå skal sant sies at noen år i forsvaret der ikke hørselvern var førstepri, og i tillegg tidligere eier av en HD med rakrør, så har hørselen fått sitt. Men jeg kunne likevel høre at dette ikke var noen god kombo for min del.

    Så da ble det ut på verdensveven for å lese og skaffe ny kunnskap om en bedre match til Primare'n.
    Dynaudio kom raskt opp på søkelisten, siden dette merket har vært i samme kategori som Primare i sikkert like mange år.
    Begrensninger i både høyde og vidde gjorde at jeg etterhvert bestemte meg for å gå for en stativløsning, og lokalt har det dukket opp 2 par med Focus 160.
    Disse virker veeeldig spennende, og de virker som en god match med I30'n ut i fra det jeg leser.

    Men så kommer det store men'et.
    Etter en altfor lang arbeidsdag i dag, følte jeg slettes ikke for å gjøre noe fornuftig. Så etter å ha fått i meg noe mat, satt jeg meg ned for å lytte litt på musikk. Klipsch'ene hørtes fremdeles flat ut, og det var da det gikk en liten faen i meg. Jeg har fremdeles et par små Boston Acoustics A25 stående som jeg kjøpte her på børsen for noen år siden. Syns de svingte bra på en gammal Denon forsterker, men ikke sammen med rør.

    Fikk koblet dem opp og satt dem på stativ hvis spikes sikkert kunne vært finjustert med hensyn til stødighet.

    Og der kom overraskelsen! Du dæ..n hvor det svingte! Diskanten var mye mer avmålt men likevel tilstede. Mellomtonen ga god fylde i materialet, og jøye meg hvor dypt det gikk med de bittesmå elementene. SRV's Tin Pan Alley satt av gårde med 62 på volumdisplayet på I30'n (som går til 80), men det lille som er igjen av hørsel formelig gråt av glede over opplevelsen.

    Egentlig er jeg godt fornøyd akkurat nå, men den lille oppgraderingsdjevelen står på skulderen min og gir meg ikke fred.

    Så det jeg egentlig skulle spørre om i dette alt for lange innlegget er:

    Blir I30'n for spe for Focus 160?

    BA'n har en følsomhet på 89 dB, og der dro jeg opp relativt høyt, vel og merke på en ganske lav innspilling. (Ingen loudness war her).
    Focus 160 har en følsomhet på 85 dB, og jeg vet at de er glad i masse effekt.

    Alle tips og innspill mottas med takk!

    Anlegget består per nå av:

    Sony CDP XA5ES CD spiller -> NoName digital coax -> Arcam IrDac -> Hjemmemekka Viablue NF1-SA RCA -> Primare I30 -> VdH D-352 Hybrid -> Boston Acoustics A25
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Etter å ha oppgradert Xboxen til Xbox X, og ikke minst en 4K TV, fant jeg ut at jeg måtte gjøre noe med lyden også. Jeg har vært bitt av rørbasillen en stund og har brukt en Cayin A88T mk2 sammen med Klipsch RF 52 mk2 som lydanlegg. Jeg var inne på tanken på lydlist til TV'n, men anlegget står rett under og jeg følte det ble litt dumt å gå for en sånn løsning. Samtidig syns jeg det var litt råflott og bruke opp rørene på forsterkeren mens jeg sitter og spiller Forza Motorsport.
    Så en transistorløsning på forsterkerfronten virket som en gylden middelvei. (Jeg bor i et lite gammelt hus, der ikke alle romløsninger virker helt logisk, og det er trangt om plassen). Etterhvert fikk jeg tak i en Primare I30 - Ikke siste skrik, men jeg har siklet på Primare i sikkert 20 år uten at det har blitt til noe, og til en helt grei pris ,var ikke valget vanskelig.
    Rimelig spent koblet jeg den opp i systemet, og ble umiddelbart overrasket over hvor mye luftigere det hørtes ut. Men det var likevel noe som manglet i mellomtone/bass, og diskanten ble litt mer "skrallete" enn via KT88 rør.
    Nå skal sant sies at noen år i forsvaret der ikke hørselvern var førstepri, og i tillegg tidligere eier av en HD med rakrør, så har hørselen fått sitt. Men jeg kunne likevel høre at dette ikke var noen god kombo for min del.

    Så da ble det ut på verdensveven for å lese og skaffe ny kunnskap om en bedre match til Primare'n.
    Dynaudio kom raskt opp på søkelisten, siden dette merket har vært i samme kategori som Primare i sikkert like mange år.
    Begrensninger i både høyde og vidde gjorde at jeg etterhvert bestemte meg for å gå for en stativløsning, og lokalt har det dukket opp 2 par med Focus 160.
    Disse virker veeeldig spennende, og de virker som en god match med I30'n ut i fra det jeg leser.

    Men så kommer det store men'et.
    Etter en altfor lang arbeidsdag i dag, følte jeg slettes ikke for å gjøre noe fornuftig. Så etter å ha fått i meg noe mat, satt jeg meg ned for å lytte litt på musikk. Klipsch'ene hørtes fremdeles flat ut, og det var da det gikk en liten faen i meg. Jeg har fremdeles et par små Boston Acoustics A25 stående som jeg kjøpte her på børsen for noen år siden. Syns de svingte bra på en gammal Denon forsterker, men ikke sammen med rør.

    Fikk koblet dem opp og satt dem på stativ hvis spikes sikkert kunne vært finjustert med hensyn til stødighet.

    Og der kom overraskelsen! Du dæ..n hvor det svingte! Diskanten var mye mer avmålt men likevel tilstede. Mellomtonen ga god fylde i materialet, og jøye meg hvor dypt det gikk med de bittesmå elementene. SRV's Tin Pan Alley satt av gårde med 62 på volumdisplayet på I30'n (som går til 80), men det lille som er igjen av hørsel formelig gråt av glede over opplevelsen.

    Egentlig er jeg godt fornøyd akkurat nå, men den lille oppgraderingsdjevelen står på skulderen min og gir meg ikke fred.

    Så det jeg egentlig skulle spørre om i dette alt for lange innlegget er:

    Blir I30'n for spe for Focus 160?

    BA'n har en følsomhet på 89 dB, og der dro jeg opp relativt høyt, vel og merke på en ganske lav innspilling. (Ingen loudness war her).
    Focus 160 har en følsomhet på 85 dB, og jeg vet at de er glad i masse effekt.

    Alle tips og innspill mottas med takk!

    Anlegget består per nå av:

    Sony CDP XA5ES CD spiller -> NoName digital coax -> Arcam IrDac -> Hjemmemekka Viablue NF1-SA RCA -> Primare I30 -> VdH D-352 Hybrid -> Boston Acoustics A25
    Alltid gøy med slike aha opplevelser med små rimelige høyttalere. Match er som oftest alfa og omega :) Der igjen må du også matche Focus 160 rett. Min erfaring etter å ha eid det meste på stativhøyttaler fronten til Dynaudio, vil si at Hegel passer stort sett fortreffelig sammen med dem. Ja, de lærde strides. Men akkurat til Dynaudio er faktisk Hegel knallbra. Uten at det skal koste skjorta. Eksempelvis er en Hegel H160 ypperlig til Focusene. Hadde dem selv med Hegel H160 og H300. Og en stund med H200 og HD20 dac. Jeg foretrakk i grunn H160. H300 klarte å skvise det siste ut av dem hvis de ble spilt skikkelig høyt. Men H160 er mer analog og fyldig fra lavt volum og vil til vanlig bruk ofte være det ‘beste’ valget. For Focus 160 med en H150 spiller såpass bra at man skal langt opp i pris, når vi snakker bruktpris, for å spille bedre. Så gi dine Focus en sjanse med H160. Kan fåes til ca 12.000 kr brukt nå. Primare i30 har jeg selv eid ved flere anledninger. Den er knall den, men passer ikke Focus 160 så godt. Men ha den med et par System Audio høyttalere evt XTZ 99.26 og den spiller meget bra. Peachtree Nova 220 SE er også en habil forsterker til Focus 160 forresten. Litt i samme gate som H160. Hadde en slik også :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Svenna70: I30 er en av Primares beste gjennom tidene. Så med riktige høyttalere på- lettdrevne, raffinerte monitorer i min bok- swinger den som faen. Dynaudio Focus 160 ER en meget god match, men den integrerte Primaren blir litt sped da. Gjør gjerne som oyvindl85 en gang gjorde, og prøv Bladelius på. Samme konstruktør, helt annen klasse på forsterkerne under hans eget navn. Feks en Thor III. Da har du forsterker for resten av livet. Tro du meg:cool: Selv om også en Tyr III glatt kan blåse MASSE liv i de gode 160ene.

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
     
    Sist redigert:

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Blir I30'n for spe for Focus 160?
    Har selv brukt en i21 på et par Focus 140 i ti år, og synes det har fungert fint. Mitt råd er med andre ord – kjør på, og så kan du eventuelt forsøke annen forsterkning på sikt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tsmork: Den kombinasjonen er i min bok på langt nær kraftig nok. Men på normalt radiovolum...
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.184
    Antall liker
    1.399
    Torget vurderinger
    11
    Tsmork: Den kombinasjonen er i min bok på langt nær kraftig nok. Men på normalt radiovolum...
    Jeg er så enig så enig,er man ikke innstilt på å sørge for god nok strømforsyning til Dynaudio bør man velge noe annet,av respekt for Dynaudio og hvor j**** god lyd de gir med nok strøm!alt annet er bare å lure seg selv. I21 er ikke egnet til Focus.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Her i huset kalles det falsk økonomi, Dharma.. Dynaudio krever jerngrep:cool: Intet annet funker. MEN: FÅR de det....
    Spørs bare nå hvem som kommer til å overta som forhandler..Triste greier med SWSGs konkurs..:(
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Ja det skal blive lidt intersant at se hvem som to over på merkerne Dynaudio, Hegel, ect.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    740
    Antall liker
    420
    Torget vurderinger
    1
    Ja det skal blive lidt intersant at se hvem som to over på merkerne Dynaudio, Hegel, ect.
    Tror nok du ser samme folkene du allerede har sett som blir stående som selgere av nevnte merker. Bare i annet firmanavn. Forhåpentligvis i god gammeldags hifi senter stil. Og vekk med ditta spaceworld navnet.
     

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Tsmork: Den kombinasjonen er i min bok på langt nær kraftig nok. Men på normalt radiovolum...
    I min stue fungerte det faktisk helt fint, selv ved høyt volum. Hadde jeg mislikt det som kom ut av høyttalerne, hadde jeg definitivt byttet forsterker uten å blunke.

    Med mine nye Focus 20XD så er det en noe annen verden, men jeg vil allikevel påstå at de som mener i21 ikke fungerer med focus 140 egentlig ikke har testet kombinasjonen. Jeg sier ikke at den er optimal, men det fungerer, og derfor mener jeg at i30 nok vil fungere greit for spørsmålstiller på et par 160, så kan han kjøpe annen forsterkning hvis behovet melder seg.

    Det er jo det han spør om, vil han kunne bruke i30-en han har i kombinasjon med et par 160? Svaret bør etter min bok være om dette kan benyttes, men gjerne suppleres med: bytt forsterker hvis misfornøyd.

    Jeg leser mao en annen bok enn den du leser :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    3.369
    Torget vurderinger
    49
    Det kommer selvfølgelig lyd.....
    Hadde hjemme Fokus 160 med Bryston 4B SST2, da begynner det og svinge:cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tsmork, EIA: Det finnes ikke en eneste høyttaler som ikke har godt av best- og kraftigst- mulig forsterkning. Focus 20XD er tilpasset den forsterkeren de har av produsenten selv. En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Dynaudiios høyttalere ER tungdrevne- det innrømmer tilogmed Dynaudio . Fordi de gir klar beskjed om forsterkerens betydning i markedsføringen av produktene. HVOR tungdrevne de er har iallefall EIA skjønt , men det betyr dog ikke at du personlig , Tsmork, ikke kan få tilstrekkelig ut av dem til å imøtekomme egne krav for passivt i en gitt situasjon. Jeg håper imidlertid for din del at du har fått hørt passive Dynaudio med noe VIRKELIG kraftig, samtidig åpent og presist- som Bladelius eller Bryston. Det regner jeg nesten med. Det er tross alt en grunn til at merket har så mange venner- inkludert meg. Fordelen du har med XD er at du ikke trenger å tenke på effekttrinnet. Det har Dynaudio gjort for deg- ved å selv la designerne i Skanderborg dimensjonere den for det nødvendige jerngrepet. I tilfellet aktive høyttalere kan jo også forsterkeren bygges for en mer effektiv utnyttelse av de tilgjengelige krefter. Det gjør både Dynaudio, Genelec og Acoustic Energy på forbilledlig vis.

    I all enkelhet:


    GRUNNEN til at disse danskene er så tungdrevne er tredelt:

    -Fireohms nominell impedans. Det kreves dobbelt så mye strøm som til en høyttaler på åtte ohm.

    - Relativt lav reell følsomhet
    . Mine til nå siste Dyns hadde 84-85 dB.Prøv DET på I21, Tsmork. Da har du ikke forsterkeren lenge:cool:

    - Krevende impedanskurver med kraftige variasjoner mellom ytterpunktene, og tildels svært lav minimumsimpedans.

    Hvis forsterkeren ikke er stabil, strømsterk og kraftig nok , vil du sitte med en kombinasjon som har lettere for å sprenge høyttaleren din. Blir impedansen da FOR lav, hva skjer? Forsterkeren greier ikke å levere tilstrekkelig, forvrengningen øker radikalt og du svir til slutt utgangene. IKKE BRA.. En lavere impedans stresser forsyninga mer, mindre effekt blir igjen til kontroll av elementer, overskudd, dynamikk og detaljering. Fordi forsyningen rett og slett ikke HAR reservene til det..Logisk, sant??:rolleyes: Så: Dynaudio trenger jerngrep.
     
    Sist redigert:

    tsmork

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.11.2017
    Innlegg
    94
    Antall liker
    52
    Tsmork, EIA: Det finnes ikke en eneste høyttaler som ikke har godt av best- og kraftigst- mulig forsterkning. Focus 20XD er tilpasset den forsterkeren de har av produsenten selv. En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Dynaudiios høyttalere ER tungdrevne- det innrømmer tilogmed Dynaudio . Fordi de gir klar beskjed om forsterkerens betydning i markedsføringen av produktene. HVOR tungdrevne de er har iallefall EIA skjønt , men det betyr dog ikke at du personlig , Tsmork, ikke kan få tilstrekkelig ut av dem til å imøtekomme egne krav for passivt i en gitt situasjon. Jeg håper imidlertid for din del at du har fått hørt passive Dynaudio med noe VIRKELIG kraftig, samtidig åpent og presist- som Bladelius eller Bryston. Det regner jeg nesten med. Det er tross alt en grunn til at merket har så mange venner- inkludert meg. Fordelen du har med XD er at du ikke trenger å tenke på effekttrinnet. Det har Dynaudio gjort for deg- ved å selv la designerne i Skanderborg dimensjonere den for det nødvendige jerngrepet. I tilfellet aktive høyttalere kan jo også forsterkeren bygges for en mer effektiv utnyttelse av de tilgjengelige krefter. Det gjør både Dynaudio, Genelec og Acoustic Energy på forbilledlig vis.

    I all enkelhet:


    GRUNNEN til at disse danskene er så tungdrevne er tredelt:

    -Fireohms nominell impedans. Det kreves dobbelt så mye strøm som til en høyttaler på åtte ohm.

    - Relativt lav reell følsomhet
    . Mine til nå siste Dyns hadde 84-85 dB.Prøv DET på I21, Tsmork. Da har du ikke forsterkeren lenge:cool:

    - Krevende impedanskurver med kraftige variasjoner mellom ytterpunktene, og tildels svært lav minimumsimpedans.

    Hvis forsterkeren ikke er stabil, strømsterk og kraftig nok , vil du sitte med en kombinasjon som har lettere for å sprenge høyttaleren din. Blir impedansen da FOR lav, hva skjer? Forsterkeren greier ikke å levere tilstrekkelig, forvrengningen øker radikalt og du svir til slutt utgangene. IKKE BRA.. En lavere impedans stresser forsyninga mer, mindre effekt blir igjen til kontroll av elementer, overskudd, dynamikk og detaljering. Fordi forsyningen rett og slett ikke HAR reservene til det..Logisk, sant??:rolleyes: Så: Dynaudio trenger jerngrep.
    Alt dette er kjent og i21 ble i sin tid anskaffet som en "quick fix" der jeg forventet å bytte den med et eller annen strømsterkt "sveiseapparat". Dog, den fungerte over forventing og fikk bli, og ingen utganger eller elementer ble sprengt i perioden. 140-ene har jeg fortsatt i hus i tilfelle jeg finner et bruksområde for de, men da skal de i så tilfelle få et liv med annen forsterkning.

    140 -ene kjøpte jeg hos NAT og fikk dengang da en veldig god demo med noe stort og strømsterkt (husker ikke hva det var, men kostet trolig en middels arv), og med det i bakhodet ble konklusjonen at i21 faktisk kunne brukes som "quick fix".
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tsmork, EIA: Det finnes ikke en eneste høyttaler som ikke har godt av best- og kraftigst- mulig forsterkning. Focus 20XD er tilpasset den forsterkeren de har av produsenten selv. En for stor forsterker finnes i praksis ikke. Dynaudiios høyttalere ER tungdrevne- det innrømmer tilogmed Dynaudio . Fordi de gir klar beskjed om forsterkerens betydning i markedsføringen av produktene. HVOR tungdrevne de er har iallefall EIA skjønt , men det betyr dog ikke at du personlig , Tsmork, ikke kan få tilstrekkelig ut av dem til å imøtekomme egne krav for passivt i en gitt situasjon. Jeg håper imidlertid for din del at du har fått hørt passive Dynaudio med noe VIRKELIG kraftig, samtidig åpent og presist- som Bladelius eller Bryston. Det regner jeg nesten med. Det er tross alt en grunn til at merket har så mange venner- inkludert meg. Fordelen du har med XD er at du ikke trenger å tenke på effekttrinnet. Det har Dynaudio gjort for deg- ved å selv la designerne i Skanderborg dimensjonere den for det nødvendige jerngrepet. I tilfellet aktive høyttalere kan jo også forsterkeren bygges for en mer effektiv utnyttelse av de tilgjengelige krefter. Det gjør både Dynaudio, Genelec og Acoustic Energy på forbilledlig vis.

    I all enkelhet:


    GRUNNEN til at disse danskene er så tungdrevne er tredelt:

    -Fireohms nominell impedans. Det kreves dobbelt så mye strøm som til en høyttaler på åtte ohm.

    - Relativt lav reell følsomhet
    . Mine til nå siste Dyns hadde 84-85 dB.Prøv DET på I21, Tsmork. Da har du ikke forsterkeren lenge:cool:

    - Krevende impedanskurver med kraftige variasjoner mellom ytterpunktene, og tildels svært lav minimumsimpedans.

    Hvis forsterkeren ikke er stabil, strømsterk og kraftig nok , vil du sitte med en kombinasjon som har lettere for å sprenge høyttaleren din. Blir impedansen da FOR lav, hva skjer? Forsterkeren greier ikke å levere tilstrekkelig, forvrengningen øker radikalt og du svir til slutt utgangene. IKKE BRA.. En lavere impedans stresser forsyninga mer, mindre effekt blir igjen til kontroll av elementer, overskudd, dynamikk og detaljering. Fordi forsyningen rett og slett ikke HAR reservene til det..Logisk, sant??:rolleyes: Så: Dynaudio trenger jerngrep.

    Er bare så enig med deg, Auditor! Og jeg har selv sagt det så mange ganger; man får ikke for stor effektforsterker. Hvor man spesielt med Dynaudio tryller ut mer gromlyd med forsterkere man skulle tro var til for større saker enn sine egen høyttalere eller lytterom.

    Begyner også å fatte at skal man ha ut det aller siste av de nedre oktaver, og samtidig ha oppløsning og ro i lydbildet, så ender det ut med en kostbar effektforsterker - uansett merke. Jeg tror det er vanskeligere å lage gode forforsterkere enn effektforsterkere, derfor høye priser på det delen som egentlig "bare" skal regulere lyd og innganger.

    Og den gangen NAT hadde salget av Dynaudio, tror det var beste tiden for de som handlet merket, ved at Morten visste å putte på forsterkere som er så kraftige som Dynaudio i sitt konstruksjonsprinsipp krever.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn