Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ranger

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.07.2011
    Innlegg
    92
    Antall liker
    25
    Sted
    Freiøya i Kristiansund.N
    Torget vurderinger
    1
    Var i Bergen i forbindelse med Beth Hart/Joe Bonamassakonsert,og stakk da innom Soundgarden. Må benytte sjangsen,da man er i en eller annen by hvor det er reelle hifibutikker. Pratet med en hyggelig selger ,og fikk svar på alt jeg lurte på angående Dynaudio.
    Jeg vurderer å gå til anskaffelse av Fokus 160 etter hvert. Må bare selge unna noe først. Prøver vel en annonse på brukten før jeg kjøper noe nytt . Det er i hvert fall slutt med store gulvstående høytalere her i huset, og det siste paret havner vel på brukten.

    mvh R
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Helt enig med Soojonny, Auditor og Ranger:
    Av de Dynaudiomodeller jeg har hørt (og det er noen stykker), har stativmodellene vært de mest vellykkede.
    Selv sitter jeg som en meget fornøyd eier av Contour S1,4 som spiller noe så utrolig bra! :cool:
    Kunne godt ha tenkt meg å gå et hakk opp på stigen og prøve Confidence C1, men er redd å miste den fantastiske synergien jeg nå har.

    20130607_0429.jpg


    Og til dette med Dynaudio og effekt: Selv om Dynaudio er blitt mye mer lettdrevne enn modellene fra tidlig 90-tall som f.eks Special One, Contour 2,8 osv, er de fortsatt glad i effekt.
    Prøvde nye integrerte Hegel H300 i mitt oppsett i vinter: Opplevde spillestilen som noe anstrengt med en stor mellomtone og avrundet bass/diskant. Ikke noen bra match. Hegel H20 derimot gjorde en mye bedre jobb sammen med Hegel P30.
    Men det var først når jeg gikk over til rør at det ble vakkert:
    Men rør er ikke nok i seg selv: Jeg opplevde enormt stor forskjell da jeg gikk over fra å bruke 1 stk McIntosh 275R på 75 rørwatt til å kjøre med 2 stk som monoblokker på 150 kraftige rørwatt. Rene transformasjonen der høyttalerne før hadde den velkjente litt kilne øvre mellomtone som gjorde at dårlige innspillinger ble.... direkte dårlig. Med nok effekt blomstret disse høyttalerne, rene transformasjonen faktisk: de spiller nå stort og raust og glatt og vakkert og avslappet og.... :) Og bassen er mer enn kraftig nok. Men samtidig er de meget dynamiske og oppløst og fikk godt frem forskjellene når jeg nå nylig oppgraderte til ny forforsterker.
    Men det trenger ikke være kun rør som fungerer, jeg kunne godt tenkt meg å prøve ut Hegel H30....

    Må si at Contour S1,4 er de mest vellykkede høyttalerne jeg har hatt i hus. Punktum. :)
     
    Sist redigert:

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg har aldri fått mulighet til å høre contur og confidence serien, men kan anbefale Focus. Den serien er vel den som sist fikk litt oppgradering også ;) Mine Focus 160 synger virkelig flott.
     

    KnockKnock

    Fersking
    Ble medlem
    24.08.2010
    Innlegg
    4
    Antall liker
    1
    Jeg kan varmt anbefale Dynaudio Xeo3. De spiller med et fantastisk perspektiv, en overraskende dyb bund og masser af dynamik. Og så kan du sælge pre/power amp, signal, højttalere og netkabler, og købe meget dejligt musik for pengene ;=)

    De bedste hilsener
    KK
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Soojonny. Selvfølgelig gjør de det- søylefolket må bare finne det ut. Det blir jo bare mer morsomt for oss monitorister når de først gjør det, da..hehe:cool: Focus 160 er et utmerket verktøy til å vise hvor morsomt det kan være å bruke småbokser, men tør jeg spørre hva du selv har kobla dem opp med?
    Mindre kasse- mindre problemer.
    @FinnM: Ingen fare mht C1 og synergieffekt..tror det kommer til å funke kule, jeg- sålenge du holder deg unna Hegel (Sorry, Bent..).
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Takk, Soojonny. Selvfølgelig gjør de det- søylefolket må bare finne det ut. Det blir jo bare mer morsomt for oss monitorister når de først gjør det, da..hehe:cool:
    Ikke bare det Auditor, men en lekker stativhøyttaler er lettere å få godkjennelse for husets interiørarkitekt å ha i stua. Gi meg heller en Focus 160 i moteriktig hvit høyglans eller sort pianolakk på lekre stativer enn et par digre saker til over 100 tusen.

    Hvorfor?
    Heller et par vakre små lydskulpturer som man får tillatelse til å plassere godt ut fra bakvegg, enn et par store drog som må stues inn til bakvegg fordi de er så dominerende.... førstnevnte vil garantert gi mye bedre lyd i en normal norsk stue! :)

    Dette har vært min kjepphest i mange år, at mange bruker mye penger på store og dyre gulvstående høyttalere... for så å måtte stue de inn i hvert sitt hjørne fordi de blir så dominerende. Og dermed er godlyden ødelagt og pengene bortkastet....

    Men i min stue der fungerer stativhøyttalere uansett best. Jeg fikk aldri samme tredimensjonaliteten og romfølelsen med mine forrige høyttalere (Dali Euphonia MS4, Dali Helicon 400 eller Avalon Eclipse), selv om de også ble plassert godt ut på gulvet. Og da skal det sies at Eclipse har nettopp nøyaktig romgjengivelse som sitt sterkeste punkt, det er Avalons varemerke. Men ingenting slår stativhøyttalerne Contour S1,4 i min stue. Så langt.

    Ps: Og når det gjelder bass så har jeg aldri hatt så mye bass som nå. Selv om bassen gikk noe dypere med Euphonia MS4. Men det var også det eneste som de over dobbelt så dyre Dali var bedre på.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Er lik mindre problemer. Det finnes løsninger på det der, men jeg er enig med deg, såfremt den begrensninga kun går ut på fysiske dimensjoner. Det er forresten helt naturlig- selv foretrekker jeg heller mindre bass enn en bass som ikke kan steinkontrolleres. Den bass som er, vil uansett kontrolleres lettere både i rom og kasse. Små høyttalere med for mye bass er langtfra morsomt- det er i mellomtonen og opp all musikken er uansett- men bass skal også være med. Du må da ha opplevd noe av det samme som Finn da du hadde Focus 140? Se hva han skriver..

    @FinnM: Nettopp! Du understreker mine monitorpoenger på en glimrende måte- skal lure på hvor mange her inne jeg har fortalt om akkurat det du sier her. Nei, gi meg heller kvalitet over kvantitet-bestandig og i alle livets fasetter!:cool: Sånn er jeg vel litt av et "nødvendighetens" luksusdyr, og prøver å kompromisse minst mulig- på alt fra Moccamasteren på kjøkkenet via Tempur, til Chesterfieldene og systemet i stua. Alt her i huset er der av en konkret grunn- means to an end- kall det gjerne hjelpemidler.Både for forbedret mobilitet og for livskvalitet.:cool: De to sakene er nemlig svært viktige å opprettholde her.Uten at det koster for mye. At også mat er en interesse, hjelper en god del..
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    14.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Heller et par vakre små lydskulpturer som man får tillatelse til å plassere godt ut fra bakvegg, enn et par store drog som må stues inn til bakvegg fordi de er så dominerende.... førstnevnte vil garantert gi mye bedre lyd i en normal norsk stue! :)
    Frågan er jo om den til venstre er mye bedre enn den til høyre med innebygget stativ og ekstra bass?

    Dynaudio-Focus-485x363.jpg


    Et veldig godt poeng er at Det blir Focus 260 kontra Contour 1.4 på Stand 6 som har lik pris.
    Da blir det mer et spørsmål om kvalitet og kvantitet, og ikke så mye om det er små skulpturer eller store drog?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Da er jeg som modern fødte meg- venstrevridd. Heller Contour 1.4!
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Heller et par vakre små lydskulpturer som man får tillatelse til å plassere godt ut fra bakvegg, enn et par store drog som må stues inn til bakvegg fordi de er så dominerende.... førstnevnte vil garantert gi mye bedre lyd i en normal norsk stue! :)
    Frågan er jo om den til venstre er mye bedre enn den til høyre med innebygget stativ og ekstra bass?

    Vis vedlegget 205182

    Et veldig godt poeng er at Det blir Focus 260 kontra Contour 1.4 på Stand 6 som har lik pris.
    Da blir det mer et spørsmål om kvalitet og kvantitet, og ikke så mye om det er små skulpturer eller store drog?
    Jeg kan ikke gjøre annet enn å ta utgangpunkt i min egen stue RoDa.
    Det er den jeg har erfaring fra når det gjelder hvordan ulike høyttalere fungerer i samme rom.
    En Dynaudio stativhøyttaler som Contour S1,4 godt ut fra bak- og sidevegger gir en holografi som ingen gulvstående jeg har prøvd ihvertfall, kan matche.
    Høyttalerne er ca 1,5 meter ut fra bakvegg og er plassert i en jamsida trekant (som det heter på nynorsk) der avstanden mellom hver høyttaler tilsvarer avstanden til lytteposisjon og er på 2 meter. Når man sitter så nær høyttalerne har stativhøyttalere sine klare fordeler etter min mening.

    I valget mellom Focus 260 og Contour S1,4 er imidlertid svaret veldig enkelt: kvalitet foran kvantitet (størrelse). :)
    I valget mellom Contour S1,4 og Contour S3,4 er kvaliteten lik og valget blir dermed litt verre, men i mitt rom hadde jeg uansett valgt stativhøyttaleren. I et større rom med større avstand til lytteposisjon så blir ting litt mer usikkert, men prisen taler jo klart for stativer'n uansett. Vet heller ikke hvor lettdreven Contour S3,4 er. Har nemlig dårlige erfaringer med Dynaudios gulvstående høyttalere fra gamle dager og selv om ting skal ha endret seg så "tror jeg det ikke før jeg får høre det".
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    14.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi er heeelt enige, FinnM.
    Har sett tegningen av ditt oppsett og plassering.
    Mitt oppsett er ikke ulikt, men det er for mye luft rundt (og bak) meg til at jeg får det til å funke med stativhøyttalere.
    Kompromisset er da 2,5veis her i stua.

    Et unntak angående stativhøyttalere som funker er Confidence C1 som låter himmelsk!! Men dessverre koster den kroner også :-(
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Jeg syntes stativhøyttalerne fra Dynaudio har nok bass. Jeg bruker selv Musical Innovation MI-11 forforsterker+MI-9.1Effekt på mine høyttalere. Nå har jeg også ett sett Dynaudio Special 25. De gir mer bass enn Focus 160 men det er jo en større stativ modell i en annen klasse :)
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Takk, Soojonny. Selvfølgelig gjør de det- søylefolket må bare finne det ut. Det blir jo bare mer morsomt for oss monitorister når de først gjør det, da..hehe:cool: Focus 160 er et utmerket verktøy til å vise hvor morsomt det kan være å bruke småbokser, men tør jeg spørre hva du selv har kobla dem opp med?
    Mindre kasse- mindre problemer.
    @FinnM: Ingen fare mht C1 og synergieffekt..tror det kommer til å funke kule, jeg- sålenge du holder deg unna Hegel (Sorry, Bent..).
    har du hørt de nye forsterkerne til hegel?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Og jeg foretrekker -som Finn- gode røramper- ex Audio Research- samt Audiolab eller en liten Bladelius til samme pris i en sammenligning på oversettere fra Dynaudio.
     
    Sist redigert:

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Spiller selv på hegel h20 og p20 på focus 160. Kan du fortelle meg hva som er forsjellen på de du nevner og mitt forsterker sett.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Bladelius Balder II, for eksempel er- som min Balder- fullbalansert, og er i mine ører enda litt mer slepen og kraftfulll i presentasjonen, samt har litt mer kropp og kjøtt på beinet. Men det betyr ikke at Hegel ikke funker på Dyn. Bare at vi har forskjellige preferanser.Hegeler er litt kliniske kontra svenskene, syns jeg. Idun min er fortsatt en mer enn akseptabel pre, som i tillegg også er fullbalansert. Ser bedre ut gjør de og, men det er jo noe stramtøft over Hegels linjer, da. Kombiner en Bladelius Embla i fullversjon-oppgradering ventes om et år fra Mike-, med fex en ASK og høyttalere , og du har hele anlegget..til en lavere pris enn "tilsvarende" Hegel. Svensken har pinadø også et miljøalibi av et driftsmodus kalt Green Mode. Hele verden vinner!
     
    Sist redigert:

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Et unntak angående stativhøyttalere som funker er Confidence C1 som låter himmelsk!! Men dessverre koster den kroner også :-(
    Ikke si mer RoDa, ikke si mer..... :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Ingen fare ,Finn. Contourene dine er fortsatt svinebra, de:cool: Du har i tillegg ikke spart på samarbeidende utstyr- som om jeg sku gjort det selv:cool: Bortsett fra at jeg nok hadde valgt Bladelius..vakre er de, begge løsninger.
    Soojonny: Ta med Specialene opp til Maxtor, og se hva hans MI18 Balanced får ut av dem..hehe
     
    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Etter å ha lest meg igjennom hele tråden tror
    jeg det må bli noen Dynaudio stativ ht på meg
    igjen.

    Lasse :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    14.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Et unntak angående stativhøyttalere som funker er Confidence C1 som låter himmelsk!! Men dessverre koster den kroner også :-(
    Ikke si mer RoDa, ikke si mer..... :rolleyes:

    Hmmmm... joooda ;)

    Dynaudio Confidence C1 stativhøyttaler

    [h=1]Se, en C1![/h]
    Omtrent noe slikt utbrøt jeg da jeg kom inn i lytterommet til redaktør Vadseth. Confidence C1, storebrødrene til mine egne Focus 140, var plassert på stativer på sedvanlig plass, dette hadde jeg latt gå upåaktet hen. Heldigvis fikk jeg låne dem med meg hjem! Eller var det dumt av meg…?

    I eliteserien
    Confidence er nesten på toppen av modellserien til Dynaudio, bare toppet av prestisjeserien Evidence. Men blant Evidencemodellene finnes ikke noen stativmodeller, så den her omtalte Confidence C1 er det grommeste som Dynaudio lager av såkalte bokhyllehøyttalere. Man kan driste seg til høye forventninger altså, ikke minst siden prisen nærmer seg et halvt hundrede tusen norske kroner for paret. Mellom Confidence- og Focus-serien, hvor mine egne 140-er befinner seg, finner vi en spennende serie ved navn Contour. Dette er første serien hvor man finner denne uvante oppstillingen med diskanten plassert under mellomtone- og basselementer. Denne oppstillingen gir ifølge Dynaudio noen fordeler med tanke på refleksjoner (sannsynligvis først og fremst gulvrefleksjon) og tidsforskyvning mellom bass/mellomtone og diskant. Du har sett høyttalere (med diskanten øverst) som er vinklet bakover? Dette blir samme prinsipp siden diskanten er plassert nederst, smart ikke sant? Confidenceserien er dratt enda et stykke lenger med sine spesielt utformede og avkoblede bafler, sokler med innebygde delefilter av etter sigende cost-no-object prinsippet, solid dansk håndtverk tvers gjennom. Men hvorfor så mye penger for en stativhøyttaler, og kan det egentlig bli så mye bedre enn mine egne svært vellydende Focus 140?

    Helvete!
    Vel hjemme plassert på mine egne stands var det tid for å høre på disse høyttalerne som på overflaten later til å være likt bestykket som mine egne. Stativhøyttaler med 6,5 tommers bass-/mellomtone og domediskant, selve ur-stativhøyttaleren. Høyttalerens utforming gjør det etter min mening til en stor fordel å bruke de originale stativene, den smale bunnplaten gjør dem noe vaklevorne plassert på vanlige stativer. Min forutintatte mening før lytting går på at dette ikke vil være så stor forskjell fra mine egne Focus 140, hvor mye forskjell kan det egentlig være på to slike tilnærmet ”like” høyttalere? I tillegg er disse Confidence såpass kostbare at jeg ikke vil ha forskjeller av betydning mellom dem og mine egne, det kan ikke være verdt prisen helt enkelt. Men jeg forsøker å legge fordommene til side mens jeg spiller musikk. Etter noen plater presentert gjennom C1 kommer mine første inntrykk som jeg ikke klarer å holde tilbake: Helvete også!!

    Himmel!
    Kommentaren angående stedet hvor det alltid er stekende varmt kommer selvfølgelig fra tankene om hvordan dette skal gå; den tømte kontoen og hvordan i all verden jeg skal klare å overbevise kona om nødvendigheten av et par Dynaudio Confidence C1? Men la oss nå glemme dette for en stakket stund, og fokusere på grunnen til at jeg plutselig føler nødvendigheten av å eie et par C1 selv. Kortversjonen er at denne høyttaleren gjør ALT bedre enn Focus 140, men det blir for enkelt så jeg skal konkretisere hvilke endringer jeg opplever. Først og fremst presisjon, av dette følger flere endringer, slik at alle aspekter ved lyden fokuseres. På samme måte som når fokus og dybdeskarphet økes på kameraet så trer nye og tidligere uhørte detaljer frem fra utydeligheten og hele bildet blir tydeligere og skarpere. Fra myke polvotter til stålnever med silkehansker for å overdrive opplevelsen. Det skrives side opp og side ned om makrodynamikk, men jeg liker å rette oppmerksomheten mot mikrodynamikken. Utstyrets evne til å avmaskere alle små detaljer og sy dem sammen med helheten slik at illusjonen nærmer seg levd liv og ekte musikkopplevelser. Jeg liker godt mine Focus 140 for måten de presenterer lydbildet på, nærvær og god opptegning av opptaksrommet. Men disse C1 har et par bunker ess i ermet her også. Det oppleves som om opptaksrommet ikke bare er tydelig definert og opptegnet med aktørene plassert så tydelig som innspillingen tillater, nei faktisk så klarer også høyttalerne å spille opptaket ut i ditt eget lytterom og lage et stort lydbilde som omslutter deg og drar deg inn i musikken. Så absolutt et resultat av bedre presisjon, oppløsning og gjennomsiktighet, og absolutt til å ta pusten fra en!

    Hifi eller musikk?
    Mange, også jeg, lever i frykt for at bedre hifi betyr mindre musikk. At en tydeligere, mer detaljert og skarpere gjengivelse frarøver deg opplevelsen av musikk slik at du sitter igjen med bare lyder. De som tror dette lever i villfarelse og har en overraskelse eller to i vente i møte med Confidence C1. For fakta er at bedre høyttalere og elektronikk som er balansert mot hverandre og matchet gir deg mer av musikken og bedre forståelse av hva som spilles. Typisk vil det som tidligere var ubestemte lyder nå bli forklart av anlegget, for eksempel den rare udefinerbare lyden som plutselig viser seg å være knirking fra stolen til trommissen. Dette kan virke som ubetydelige ting, og ikke nødvendigvis kritisk for musikken, men kommunikasjonen blir bedre når hele budskapet gjemt inni innspillingene kommer frem. Jeg blir etter å ha opplevd slikt som dette, også tvilende til egen tidligere skråsikkerhet. Er det slik at det egentlig var så lite forskjell på de to kablene? Låt virkelig de to cdspillerne nesten identisk? Eller var det slik at utstyret mitt den gang ikke klarte å skille tydelig nok mellom dem? Når det gjelder Dynaudio Confidence C1 og musikk kontra lyder så er saken klar. Disse høyttalerne spiller musikk med store bokstaver og to streker under svaret! Selv om høyttaleren er sylskarpt nøyaktig og kan brukes til å plukke innspillinger fra hverandre så klarer den samtidig å presentere en svært så homogen musikkgjengivelse fra topp til tå. Noe av det mest imponerende er måten dens nær uendelige oppløsning klarer å løse opp knuter og støy i mindre vellykkede innspillinger og presentere dem som hørbare. De ærlige danskene innfrir som vanlig og presenterer deg for authentic fidelity, som de lover deg i reklamen! Det er hva hifi dreier seg om, reproduksjon av musikken som den ligger der på innspillingene.

    Malurt og bass
    Tradisjonen tro så må jeg i en omtale også presentere noe negativt for å balansere inntrykkene mine. For selv om jeg er fullstendig slått over ende av disse høyttalerne så rekker ikke de heller helt opp til himmelen, de nøyer seg med å kjæle tærne til Sankt Peter høyt der oppe foran perleporten. En sak som kan gjøre at de ikke får det til å krible hos andre i like stor grad som hos meg er homogeniteten og mangelen på tilført farge i gjengivelsen. Hver eneste innspillings egenklang kommer gjennom helt tydelig, det er slik at man begynner å lure på om denne høyttaleren egentlig låter av noe som helst. Låter den kun av innspillingen? Selvsagt er dette positivt og et kvalitetstegn, men så er det slik at flere innspillinger kunne godt hatt litt mer varme og ville kledd en liten festkul i bassen. Det er ikke Confidence C1 sin måte å spille på, låter innspillingen kjedelig så presenteres den som den er av disse høyttalerne. Naken og ærlig. Mine egne Focus 140 er morsommere i så måte. De tilfører noe ekstra i nedre mellomtone og mellombass slik at musikken kan ”gynge” litt mer. Samtidig frarøver denne tykkelsen musikken for noe gjennomsiktighet og Focus’ene ruller brattere av i bassen enn Confidence. Nettopp bassen er det som de fleste vil reagere på med denne høyttaleren, for faktum er at den ikke er fullrange selv om prisen nærmer seg femti tusen for paret. Det man må spørre seg er hvor mye av musikken man hører som er fullrange og hvor viktig disse siste nederste frekvensene er. En stativhøyttaler av denne størrelsen vil ikke bli fysisk og kunne sette rommet i bevegelse eller sende ut trykkbølger som slår pusten ut av brystet på deg, her er det i større grad snakk om å beskrive bassen og spille tilstrekkelig bass til å lage tyngde og fundament til musikken. Hvordan du reagerer på dette henger sammen med hvor du kommer fra, jeg som stativhøyttalermann mener Confidence C1, som faktisk klarer å riste sofaen to meter unna høyttalerne, er tilstrekkelig. Andre som er vant med store høyttalere, og som sitter langt unna høyttalerne, vil kanskje mene at de må kunne flytte mer luft. Noe mer å trekke for enn de siste nederste frekvensene og en ærlighet som for noen kan virke nådeløs? Nei!

    Eg drømme
    Drømmen dreier seg om å eie Dynaudio Confidence C1. For å gjenta hva en god kamerat sa etter å ha hørt dem; disse traff meg rett i hjertet! Tiden med C1 har lært meg noen viktige poeng når det gjelder musikkreproduksjon. Størrelse kommer ikke fra bass, disse høyttalerne låter stort og lydbildet antar dimensjoner som er overveldende. Grunnoppskriften på stativhøyttaler kan strekkes langt, det er nesten sjokkerende hvor mye bedre denne høyttaleren låter enn mine egne Focus 140. De nederste frekvensene er ikke nødvendigvis de viktigste, jeg var på god vei mot overbevisningen om at det måtte gulvstående høyttalere til i mitt noenogtredve kvadratmeter store lytterom. Overbevisningen brast, disse høyttalerne gir deg det nødvendige og langt mer enn hva du forventer. De har også bekreftet at de mer kostbare modellene til Dynaudio lider av samme problem som de mindre kostbare, fordømt lang innspillingstid. Både Vidar Mørch og redaktøren har gitt disse juling i form av watt og timer, men fortsatt skjer det ting etter at jeg fikk dem i hus. De enkle delefilter med kun en komponent i serie med elementet lar deg bli med, helt tydelig, på alle opp- og nedturer frem til høyttaleren spiller som den skal etter noen hundre timer. Noe av grunnen til min drøm, er selvsagt forholdet mellom Confidence C1 og mine egne Focus 140. 140ene virker dessverre noe diffuse i forhold, selv om dette er kvalitetshøyttalere langt over hva hvermannsen tar seg råd til, og de er fordømt bra høyttalere! Focus 140 er høyttalere som kan gi store musikalske opplevelser forbi hva mange tror er mulig med denne typen høyttalere. De er bare ikke endestasjonen for hvor bra det kan bli. Dette er ikke snakk om frekvensgang eller andre slike lettvinte forklaringer, dette dreier seg om presisjon og kvalitet av høy klasse. Råvarene må være på plass. Nettopp dette er et poeng når det gjelder Dynaudio, de eier hele produksjonsprosessen inkludert råvarer og har dermed muligheten til å lage de best mulig egnede råelementer til oppgaven. Så flat frekvensgang som C1 presenterer med sitt førsteordens delefilter er imponerende!

    Enkelt og greit?
    Mine erfaringer tilsier at Rema 1000 faktisk er inne på noe, det enkle er ofte det beste. En diskant og et bass-/mellomtoneelement. Ikke flere elementer som skal spille de samme frekvensene og forsøke å være identiske i oppførsel, ikke store komplekse delefilter som signalet skal gjennom. Confidence C1 er endestasjon stativhøyttaler for Dynaudio, det beste de leverer på markedet for slike høyttalere. Jeg ser for meg ingeniørene til Dynaudio som etter morgenmaden jobber steinhardt for å gjøre denne høyttaleren best mulig, dette er form følger funksjon og hardt arbeid uten jåleri og staffasje. Nettopp derfor ligner elementene på de som sitter i mine egne Focus 140, de er selvfølgelig bedre, men uten at Dynaudio har noe behov for å la de fremstå som noe helt annet. Det vil ørene dine uten tvil forstå, bare du kaster fordommene om stativhøyttalere på båten og hører på hva de leverer. Dynaudio Focus 140 har ikke blitt dårligere høyttalere siden sist, de leverer fortsatt slik jeg ikke har hørt det av andre høyttalere til over tjue tusen, men jeg har fått oppleve hva firmaet Dynaudio klarer når de setter seg fore å lage sin beste stativhøyttaler. Det er en renhet, mikrodynamikk, gjennomsiktighet, storhet og overveldende følelse av direktekobling til musikken som har pustet nytt liv i min innstilling til hifi. Hver gang jeg setter meg ned foran disse høyttalerne får jeg en større og ny opplevelse av all musikken i samlingen min som er ubetalelig! Eller forresten, det er den jo ikke, ubetalelig altså. Det var bare dette med å overbevise kona om nødvendigheten av å punge ut da….. Lykke til med det gutter, jeg starter med det samme!

    Faktaramme Dynaudio Confidence C1
    Type: 2-veis bassrefleks stativhøyttaler
    Følsomhet: 85dB 2,83v/1m
    IEC effect-tålighet: 170 Watt
    Impedans: 4 Ohm
    Frekvensrespons: 45Hz – 22kHz + 3dB
    Delefrekvens: 1800Hz
    Vekt: 10,9 kg
    Dimensjoner BxHxD i mm: 200 x 445 x 430




    Pokker, nå fikk jeg jævli lyst på dem selv igjen....
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Meget bra skrevet, RoDa! Dette kan du! :)

    Litt for bra faktisk, nå blir jeg nødt til å gjemme Visa-kortet.... :(
    De forskjellene du beskriver på Focus 140 og Confidence C1 når det gjelder oppløsning og gjengivelse av mikrodetaljer vil nok gjelde Contour S1,4 også, bare i noe mindre grad (håper jeg). Jeg tror S1,4 ligger et sted midt imellom. Jeg vil også tro at Contour S1,4 har en litt varmere gjengivelse enn Confidence C1 med litt av samme festpukkelen i bassen som Focus 140. I mitt oppsett opplever jeg bassen som mer enn kraftig nok etter at jeg byttet forforsterker.... Ehhh.. nå må jeg ut og trekke frisk luft....:p
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes nå den gulvstående C2 er en mye bedre høyttaler enn C1 og fotavtrykket er jo det same.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    14.778
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker

    De som har hørt både Focus og Contour rapporterer om en litt mer "teknisk" gjengivelse fra Contour.
    Dette synes jeg ikke var tilfelle med C1, den både har ekstrem oppløsning og homogenitet kombinert med en musikalitet som skinner sterkt gjennom. Dynaudio-karakteren med en nøktern ærlighet er tilstede sånn at alt er der men ikke presentert "i fleisen".

    Angrer litt på at jeg ikke kjøpte et par den gangen. Ikke bare litt heller, for å være ærlig.

    Tror at du får masser av musikalitet og varme med pre og effekt hos deg, så matchen er nok allerede til de grader på plass.
    ...sa han for å redde visakortet til FinnM :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Du har CJ,Lasse, så det bør ikke være noe problem. Hvilke har du sett på? Håper for din egen del du hopper over alt opp til Focus 160...og over..
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    De som har hørt både Focus og Contour rapporterer om en litt mer "teknisk" gjengivelse fra Contour.
    Det som er min erfaring med Contour S1,4 er at den krever effekt. Hvis man ikke har det så får den den gamle Dynaudio-karakteren med en litt analytisk øvre mellomtone. Dette ble til de grader borte når jeg gikk over fra en til to stk McIntosh 275r, dvs fra 75 til 150 rørwatt.
    Hos meg spiller det så vakkert, varmt, behagelig og avslappet som jeg aldri har opplevd fra noen høyttalere i min stue. Men samtidig med meget god oppløsning og dynamikk.
    Soundgarden i Ålesund kunne rapportere om at Contour S1,4 er de høyttalerne de har fått til å spille best i butikken, bedre faktisk enn Confidence C1 også. Dette har vel sin årsak i at de selvsagt brukte Hegel som er litt lys i klangen og dermed passer dårligere til Confidence vil jeg tro....

    Men altså: Contour krever mer effekt enn Focus.

    Dette synes jeg ikke var tilfelle med C1, den både har ekstrem oppløsning og homogenitet kombinert med en musikalitet som skinner sterkt gjennom. Dynaudio-karakteren med en nøktern ærlighet er tilstede sånn at alt er der men ikke presentert "i fleisen".

    Angrer litt på at jeg ikke kjøpte et par den gangen. Ikke bare litt heller, for å være ærlig.

    Tror at du får masser av musikalitet og varme med pre og effekt hos deg, så matchen er nok allerede til de grader på plass.
    ...sa han for å redde visakortet til FinnM :D
    Ååååå så snilt av deg.... :p
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Du har CJ,Lasse, så det bør ikke være noe problem. Hvilke har du sett på? Håper for din egen del du hopper over alt opp til Focus 160...og over..
    Hallo

    Jo 1,4 frister om jeg skal bruke stua som lytte rom.
    Skal jeg bruke mitt dedikerte rom som bare er på ca 15 kvm
    Så blir saken kanskje en annen.
    CJ ja, men "bare" 2x125w i 8 ohm. Blir kanskje for spett?

    Lasse :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    De er solide nok- Conradwatt er kraftige, nemlig! En god kamerat bruker CJ ET3 pre og Audiolab 8000P på PSB Synchrony One..veldig greit, det.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Bare det er tilstrekkelig kvalitet på forsterkeren så er det ikke noe problem, begrensningene kommer først når man spiller høyt.

    En NAD3020 driver Contour 3.4 fint på moderate nivåer så i et lite rom er det ikke noe problem med 2x125 kvalitetswatt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Lasse: Du får klassisk, amerikansk varm rørklang, med fine strømreserver i ryggen. Da må også Dynaudio være kapable til å differensiere detaljene- det tror jeg Contour er. Har satt dem opp vellykka med Audiolab CDQ/P, så..men de låter strammere enn Conradene dine. Morsomt vil det også være å hive på en god strømrenser dersom du er fornøyd med det klangmessige i kombinasjonen..og selvfølgelig også femkvadrats karbonterminerte Furutechs rund baut på strømmen....3020 er langtfra kraftig nok til å drive Contour ordentlig..den motsier i allefall jeg med flere utropstegn...det får da være grenser for moderat, da..
     
    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Hehe, du er jaggu meg mer gal en meg du :)
    Men takk for gode tips.
    Fikk noen ubercoole stativhøyttalere inn her i dag.
    Dæven flate for trøkk. Digre dråg....
    Men nå skal jeg ikke dra andre merker inn her.
    Dynaudio er fortsatt like aktuelle

    Lasse :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Bare bra å være litt sprø i kantene, men tro meg- det har effekt.
    Bra,Lasse- se å få henda på danskene, du. Hvilke var det forresten som kom inn?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Et unntak angående stativhøyttalere som funker er Confidence C1 som låter himmelsk!! Men dessverre koster den kroner også :-(
    Ikke si mer RoDa, ikke si mer..... :rolleyes:
    Ja ja , her er oppgradering eneste utvei ser je....:cool::cool:

    gismo
    Neida, det er det ikke. Det går an å sette propper i øra og telle til ti, gismo... :mad::mad::mad::mad::mad::p
    ;)


    Nei ærlig talt, vi får se. Contour'ene spiller utrolig bra så jeg lider ingen nød akkurat. :cool:
    I tillegg er det myyyye penger å bytte, veldig mye.
     
    Sist redigert:
    L

    lasse5214

    Gjest
    Bare bra å være litt sprø i kantene, men tro meg- det har effekt.
    Bra,Lasse- se å få henda på danskene, du. Hvilke var det forresten som kom inn?
    Det har du veldig rett i :)

    Jo det jeg fikk i går var en høyttaler fra Mumma Audio modell Boren.
    Håndlagde i Sverige, i heltre.
    Ikke har jeg hørt om den og langt mindre sett en.
    En av få ting det finnes mikroskopisk av på nett.
    Skal legge ut et bilde om det finnes en Seas tråd.
    Fordi det sitter Seas elementer i de.

    Lasse :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Og den skal beholdes inntil det blir dansk dynamitt?
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Ja det tror jeg faktisk (hadde vært artig og beholdt de etterpå også)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Husk bare på at dansker ikke lyver...hehe..annet er det med Motalafolk- han som svindla meg for cash ved kjøp av en enda ikke mottatt Audiolab 8000PPA riaa holder til i Borensberg.
     

    Soojonny

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Innlegg
    401
    Antall liker
    256
    Sted
    Oslo
    Noen her som vet hvor man kan få hørt på confidence C1. Så langt for mye penger å legge ut, men hadde vært morsomt å høre hva de "beste" stativ høyttalerne til Dynaudio klarer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn