Ja, to forskjellige rør. Hvert av dem er det ene røret i et par. Så jeg har altså to par totalt. Begge parene står nå i Primalunaen min og spiller utmerket. Takk for beskrivelser.To forskjellige rør dette?
Det øverste Mullard ECC82 er trolig laget av Philips Holland.
CV4003 er Mullard. Boxed anode som nevnt over.
Hvis det står noe på andre siden tipper jeg det er M8136.
Veldig bra hvis det fortsatt er liv i det.
Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
Så vidt jeg har skjønt kjører Primaluna rørene ganske pent?Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
Mye verdt?
Kanskje 1 tusenlapp hvis du skal kjøpe.
Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).Så vidt jeg har skjønt kjører Primaluna rørene ganske pent?Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
Mye verdt?
Kanskje 1 tusenlapp hvis du skal kjøpe.
Skal sjekke baksiden i morgen, nå er de i bruk og varme
Her er oppsettet jeg har kjørt, stort sett:Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).
Nydelig rekke med Mullards! Vet ikke noe om 631 akkurat. Kanskje Audiomix vet noe. Finner du noen etsede koder på selve glasset?Her er oppsettet jeg har kjørt, stort sett:Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).
Vis vedlegget 578334
Altså med Mullard Boxed Anode i gain-delen, som gir størst effekt på lyden. Det er ikke stor forskjell på de to parene, men boxed anode oppleves å ha en enda fyldigere og varmere mellomtone. Det jeg tenker på som mest klassisk rørlyd. ECC82 er også veldig fine, men altså en noe slankere mellomtone, dog virker de å ha noe mer topp. Boxed anode er veldig avrundet i toppen.
Audiomix, her er baksiden:
Vis vedlegget 578335
Ikke mye igjen av skriften. Det jeg klarer å tyde er 631. Sier det deg noe?
Edit: det eneste jeg har sammenliknet med er stock-rørene fra Primaluna. I den forrige Primalunaen jeg hadde, brukte jeg Psvane i samme posisjon. De ga et vesentlig løft i toppen og strammet opp mer. Egentlig ganske fine. Men ikke den varme mellomtonen.
Takker så meget, Laban. Interessant lesning!
Ville ikke bekymret meg et mikro sekund.Har noen her testet eller eid/eier telefunken G73-R ?
i så tilfelle kan dere beskrive lyden kontra vanlig amoothplates eller ecc802 ?
Har blitt fortalt at disse rørene bare ble laget til to firmaer HP og ett medisinsk selskap.
En annen ting jeg lurer på, jeg ble fortalt at man bør holde seg unna disse rørene hvis de er brukt i f.eks røntgen apparater pga mulig stråling , høres det ut som en urban legend eller kan det faktisk ha noe for seg ?
det var dumt, så de ikke på siden din, men det kommer en bestilling på noen andre godbiter i morgenSjekket lager status for G73R: Ser ikke ut til å ha vært der en gang.
Da er vi toDa er jeg rimelig spent , venter levering av tfk G73R idag, frem med lupe å finne ut om det er ekte også blir det vel p lytte i helgen
Da er du sikkert lite spent og forventningsfullDa er vi to
Joda, det blir spennende å se (høre) om de er bedre enn alle de andre variantene jeg har fra førDa er du sikkert lite spent og forventningsfull
Ja, samme her , støysvak,detaljer og 3D bør være stikkordJoda, det blir spennende å se (høre) om de er bedre enn alle de andre variantene jeg har fra før
helt enig, dette er noe av det beste jeg har hørt fra 12au7, minner meg om en blanding av Mullard og telefunken med de beste kvaliteter fra beggeEtter noen få timer med G73-R gjør jeg meg tanken at dette er endeholdeplassen Det er ikke lett å beskrive lyd i tillegg til at det selvfølgelig er høyst individuelt hva man liker eller oppfatter som "riktig", men tror mine tidligere referanser som er vidt forskjellige (Mullard k61 long plate og Amperex 7316/ECC186) må vike plassen for disse
HeiEr det mulig å få vite hvor disse kjøpes? For en 12au7/ecc82-tester så hadde det vært moro å prøve disse og! Send gjerne PM.
Tenker ikke at jeg skal "spare" på godrørene og bare bruke de til gitte tider, livet er for kort til ikke å unne seg det beste så ofte som muligKanskje ikke helt treff dette her , men det gjelder jo 12au7 rør ihvertfall
er det flere som meg som skal sette inn god rørene i forsterker til førjulstid /jul ?
selv har jeg lagt unna Cifte 12au7 og ett sett Phillips miniwatt el34 double d getter som jeg har handlet fra Audiomix.
Antar det jeg delvis spør om er om folket har rør liggende som dere sparsomt bruker ?
kjenner meg godt igjen her G73R står i hovedposisjonen her også, cifte har tatt plassen til siemens nickelplate i 2 og 5 posisjon, M8136 har jeg i 1 og 6 posisjonTenker ikke at jeg skal "spare" på godrørene og bare bruke de til gitte tider, livet er for kort til ikke å unne seg det beste så ofte som mulig
Har også Cifte i samlingen, men i mitt anlegg og mine ører er de ikke de ypperste favorittene selv om de er veldig gode. Hos meg står nå Telefunken G73-R frem som de største favorittene med deres overlegne dypbass og slam i tillegg til Telefunkens vanlig positive egenskaper, mens Amperex 7316/ECC186' klarhet og melodiøsitet gir en litt annen innfallsvinkel til musikken. Min tredje favoritt er Mullards K61 variant (long plates) som på mange måter er Amperex's strake motsetning med all den varmen de tilfører Stort sett foretrekker jeg G73-R, så da blir de også som regel stående i forforsterkeren.
Selv bruker jeg bare 12AU7 i forforsterkeren, det er 2 stk pr kanal hvor ett av rørene er paralellkoblet som katodefølger på utgangen. Bruker Philips E80CC som utgangsrør og synes ikke det utgjør så stor lydmessig forskjell uansett hva jeg putter i de soklene av alle de forskjellige 12AU7 variantene jeg har. Derimot er det veldig stor lydmessig forskjell når jeg bytter rørene i inngangen (gaintrinnet). Forforsterkeren er en AudioValve Eclipse.kjenner meg godt igjen her G73R står i hovedposisjonen her også, cifte har tatt plassen til siemens nickelplate i 2 og 5 posisjon, M8136 har jeg i 1 og 6 posisjon
jeg skal dog foreta ett aldir så lite forsøk med G73r i dac og flytte cv491 til forsterker