ECC82/12AU7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    OK.
    Det jeg sikter til er at det er store forskjeller mellom nyproduserte og NOS.
    Noen burde hatt en annen typebetegnelse.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    To forskjellige rør dette?
    Det øverste Mullard ECC82 er trolig laget av Philips Holland.
    CV4003 er Mullard. Boxed anode som nevnt over.
    Hvis det står noe på andre siden tipper jeg det er M8136.
    Veldig bra hvis det fortsatt er liv i det.
    Ja, to forskjellige rør. Hvert av dem er det ene røret i et par. Så jeg har altså to par totalt. Begge parene står nå i Primalunaen min og spiller utmerket. Takk for beskrivelser.
    Hvilken type er eldst og hvilken er mest ettertraktet?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    CV4003 med boxed anode er mest ettertraktet og best.
    Vær obs på at det finnes mange tyoer CV4003.
    Ikke alle er like gode.
    Hva står på "baksiden" av dine?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
    Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.
    Mye verdt?
    Kanskje 1 tusenlapp hvis du skal kjøpe.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
    Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.
    Mye verdt?
    Kanskje 1 tusenlapp hvis du skal kjøpe.
    Så vidt jeg har skjønt kjører Primaluna rørene ganske pent?

    Skal sjekke baksiden i morgen, nå er de i bruk og varme :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Pent eller ikke kan være tema i tilfellet effektrør.
    Push pull klasse A brenner rørene mye raskere enn kl AB.
    Smårørene er det umulig å mene noe om uten å måle.
    I noen forsterkere er doble trioder koblet i parallell.
    Mest for lyden?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Er nå litt svak for ECC82 long plate jeg da. Gloriøs mellomtone. Hvis en kan finne noen som er støyfrie. Tror du skal passe meget godt på det eldste røret ditt. Ikke kjør det for hardt. Er det fra 50-tallet og måler "NOS" er det verdt mye.
    Ikke så lett å kjøre hardt eller lett. Det har konstruktøren bestemt. Avvik gir trolig dårligere arbeidsforhold og dårligere lyd.
    Mye verdt?
    Kanskje 1 tusenlapp hvis du skal kjøpe.
    Så vidt jeg har skjønt kjører Primaluna rørene ganske pent?

    Skal sjekke baksiden i morgen, nå er de i bruk og varme :)
    Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).
    Her er oppsettet jeg har kjørt, stort sett:

    CDCED413-CD2C-409C-8B52-CC86B21EDAC6.jpg


    Altså med Mullard Boxed Anode i gain-delen, som gir størst effekt på lyden. Det er ikke stor forskjell på de to parene, men boxed anode oppleves å ha en enda fyldigere og varmere mellomtone. Det jeg tenker på som mest klassisk rørlyd. ECC82 er også veldig fine, men altså en noe slankere mellomtone, dog virker de å ha noe mer topp. Boxed anode er veldig avrundet i toppen.
    Audiomix, her er baksiden:

    BF66EA55-8B5A-438A-ACB5-C81F034F2C34.jpg


    Ikke mye igjen av skriften. Det jeg klarer å tyde er 631. Sier det deg noe?

    Edit: det eneste jeg har sammenliknet med er stock-rørene fra Primaluna. I den forrige Primalunaen jeg hadde, brukte jeg Psvane i samme posisjon. De ga et vesentlig løft i toppen og strammet opp mer. Egentlig ganske fine. Men ikke den varme mellomtonen.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvordan synes du personlig at Mullard'ene høres ut vs andre rør som du har prøvd i forsterkeren? Og hvem av dem (siden de er ulike) bruker du henholdsvis som inngang og som driver evt fasesplitter (vet ikke hvordan Primaluna'er er bygd opp).
    Her er oppsettet jeg har kjørt, stort sett:

    Vis vedlegget 578334

    Altså med Mullard Boxed Anode i gain-delen, som gir størst effekt på lyden. Det er ikke stor forskjell på de to parene, men boxed anode oppleves å ha en enda fyldigere og varmere mellomtone. Det jeg tenker på som mest klassisk rørlyd. ECC82 er også veldig fine, men altså en noe slankere mellomtone, dog virker de å ha noe mer topp. Boxed anode er veldig avrundet i toppen.
    Audiomix, her er baksiden:

    Vis vedlegget 578335

    Ikke mye igjen av skriften. Det jeg klarer å tyde er 631. Sier det deg noe?

    Edit: det eneste jeg har sammenliknet med er stock-rørene fra Primaluna. I den forrige Primalunaen jeg hadde, brukte jeg Psvane i samme posisjon. De ga et vesentlig løft i toppen og strammet opp mer. Egentlig ganske fine. Men ikke den varme mellomtonen.
    Nydelig rekke med Mullards! Vet ikke noe om 631 akkurat. Kanskje Audiomix vet noe. Finner du noen etsede koder på selve glasset?
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    På så gamle rør, kunne det kanskje vært lurt og pussa beina med 1000 korning sandpapir. Har brukt en del gamle beyschlag motstander hvor bena har blitt tydelig "grå". Et par runder med sandpapir eller glassfiber pen, blir de blanke som nye.
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Erstattet to Mullard CV4003 Box plate med to Valvo ECC186 i min AudioValve Eclipse og liker det jeg hører :) Valvo'ene er fra Heerlen, d.v.s. tilsvarende Amperex 7316. Disse sitter som inngangsrør, mens det er Tungsram E80CC i utgangspososjonen. Høres ut som en god kombinasjon.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    en kjempefin tråd dette

    jeg har mine egne favoritter , men de har variert fra forsterker til forsterker
    må vel innrømme at jeg har enkelte varianter jeg kun har kjøpt fordi jeg vil ha de og ikke nødvendigvis for de jeg har vært sikker på at de er blandt de beste i klassen. ett eksempel på dette er Bel 5814a, produsert i India på utstyret Mullard satte igjen, samme med enkelte typer japanske varianter.

    typer har blandt mine favoritter er

    rca/GE/Raytheon black plates fra 50 tallet
    Tung sol 12au7 black glass
    Rca cleartop/ command
    CBS hytron 5814a blå skrift
    Siemens e82cc tripple mica
    Siemens ecc82 nickel plate
    Mullard M8136/cv491/cv4003
    Brimar 13d3/13d5/13d8 og T serien

    rekkefølge er tilfeldig, og jeg kunne tatt med langt flere av de, er generellt glad i 12au7 og de forskjellige klanger de gir
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Har noen her testet eller eid/eier telefunken G73-R ?
    i så tilfelle kan dere beskrive lyden kontra vanlig amoothplates eller ecc802 ?
    Har blitt fortalt at disse rørene bare ble laget til to firmaer HP og ett medisinsk selskap.
    En annen ting jeg lurer på, jeg ble fortalt at man bør holde seg unna disse rørene hvis de er brukt i f.eks røntgen apparater pga mulig stråling , høres det ut som en urban legend eller kan det faktisk ha noe for seg ?
     

    Vedlegg

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har noen her testet eller eid/eier telefunken G73-R ?
    i så tilfelle kan dere beskrive lyden kontra vanlig amoothplates eller ecc802 ?
    Har blitt fortalt at disse rørene bare ble laget til to firmaer HP og ett medisinsk selskap.
    En annen ting jeg lurer på, jeg ble fortalt at man bør holde seg unna disse rørene hvis de er brukt i f.eks røntgen apparater pga mulig stråling , høres det ut som en urban legend eller kan det faktisk ha noe for seg ?
    Ville ikke bekymret meg et mikro sekund.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har noen ideer , tanker rundt hvorvidt G73R spiller likt som ecc802 , eller om de er hakket mer støysvake ?
    Det ryktes også om levetid opptil 40000 timer på disse

    fyr løs
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.102
    Antall liker
    4.946
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Sjekket lager status for G73R: Ser ikke ut til å ha vært der en gang.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Sjekket lager status for G73R: Ser ikke ut til å ha vært der en gang.
    det var dumt, så de ikke på siden din, men det kommer en bestilling på noen andre godbiter i morgen :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Da er jeg rimelig spent , venter levering av tfk G73R idag, frem med lupe å finne ut om det er ekte også blir det vel p lytte i helgen
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Joda, det blir spennende å se (høre) om de er bedre enn alle de andre variantene jeg har fra før :)
    Ja, samme her , støysvak,detaljer og 3D bør være stikkord
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Etter noen få timer med G73-R gjør jeg meg tanken at dette er endeholdeplassen :) Det er ikke lett å beskrive lyd i tillegg til at det selvfølgelig er høyst individuelt hva man liker eller oppfatter som "riktig", men tror mine tidligere referanser som er vidt forskjellige (Mullard k61 long plate og Amperex 7316/ECC186) må vike plassen for disse :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Etter noen få timer med G73-R gjør jeg meg tanken at dette er endeholdeplassen :) Det er ikke lett å beskrive lyd i tillegg til at det selvfølgelig er høyst individuelt hva man liker eller oppfatter som "riktig", men tror mine tidligere referanser som er vidt forskjellige (Mullard k61 long plate og Amperex 7316/ECC186) må vike plassen for disse :)
    helt enig, dette er noe av det beste jeg har hørt fra 12au7, minner meg om en blanding av Mullard og telefunken med de beste kvaliteter fra begge
    og det er veldig veldig støysvakt
     
    Sist redigert:

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å få vite hvor disse kjøpes? For en 12au7/ecc82-tester så hadde det vært moro å prøve disse og! Send gjerne PM.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Er det mulig å få vite hvor disse kjøpes? For en 12au7/ecc82-tester så hadde det vært moro å prøve disse og! Send gjerne PM.
    Hei

    har ingen kilde her å nå , sier ifra hvis og når jeg kommer over, skulle gjerne hatt ett par selv også
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Kanskje ikke helt treff dette her , men det gjelder jo 12au7 rør ihvertfall

    er det flere som meg som skal sette inn god rørene i forsterker til førjulstid /jul ?
    selv har jeg lagt unna Cifte 12au7 og ett sett Phillips miniwatt el34 double d getter som jeg har handlet fra Audiomix.
    Antar det jeg delvis spør om er om folket har rør liggende som dere sparsomt bruker ?
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    Kanskje ikke helt treff dette her , men det gjelder jo 12au7 rør ihvertfall

    er det flere som meg som skal sette inn god rørene i forsterker til førjulstid /jul ?
    selv har jeg lagt unna Cifte 12au7 og ett sett Phillips miniwatt el34 double d getter som jeg har handlet fra Audiomix.
    Antar det jeg delvis spør om er om folket har rør liggende som dere sparsomt bruker ?
    Tenker ikke at jeg skal "spare" på godrørene og bare bruke de til gitte tider, livet er for kort til ikke å unne seg det beste så ofte som mulig :)
    Har også Cifte i samlingen, men i mitt anlegg og mine ører er de ikke de ypperste favorittene selv om de er veldig gode. Hos meg står nå Telefunken G73-R frem som de største favorittene med deres overlegne dypbass og slam i tillegg til Telefunkens vanlig positive egenskaper, mens Amperex 7316/ECC186' klarhet og melodiøsitet gir en litt annen innfallsvinkel til musikken. Min tredje favoritt er Mullards K61 variant (long plates) som på mange måter er Amperex's strake motsetning med all den varmen de tilfører :) Stort sett foretrekker jeg G73-R, så da blir de også som regel stående i forforsterkeren.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Tenker ikke at jeg skal "spare" på godrørene og bare bruke de til gitte tider, livet er for kort til ikke å unne seg det beste så ofte som mulig :)
    Har også Cifte i samlingen, men i mitt anlegg og mine ører er de ikke de ypperste favorittene selv om de er veldig gode. Hos meg står nå Telefunken G73-R frem som de største favorittene med deres overlegne dypbass og slam i tillegg til Telefunkens vanlig positive egenskaper, mens Amperex 7316/ECC186' klarhet og melodiøsitet gir en litt annen innfallsvinkel til musikken. Min tredje favoritt er Mullards K61 variant (long plates) som på mange måter er Amperex's strake motsetning med all den varmen de tilfører :) Stort sett foretrekker jeg G73-R, så da blir de også som regel stående i forforsterkeren.
    kjenner meg godt igjen her G73R står i hovedposisjonen her også, cifte har tatt plassen til siemens nickelplate i 2 og 5 posisjon, M8136 har jeg i 1 og 6 posisjon
    jeg skal dog foreta ett aldri så lite forsøk med G73r i dac og flytte cv491 til forsterker

    jeg er sånn at jeg har noen rør jeg helst ikke spiller for mye på fordi de ikke er lett å erstatte
     

    RC30

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2005
    Innlegg
    155
    Antall liker
    252
    kjenner meg godt igjen her G73R står i hovedposisjonen her også, cifte har tatt plassen til siemens nickelplate i 2 og 5 posisjon, M8136 har jeg i 1 og 6 posisjon
    jeg skal dog foreta ett aldir så lite forsøk med G73r i dac og flytte cv491 til forsterker
    Selv bruker jeg bare 12AU7 i forforsterkeren, det er 2 stk pr kanal hvor ett av rørene er paralellkoblet som katodefølger på utgangen. Bruker Philips E80CC som utgangsrør og synes ikke det utgjør så stor lydmessig forskjell uansett hva jeg putter i de soklene av alle de forskjellige 12AU7 variantene jeg har. Derimot er det veldig stor lydmessig forskjell når jeg bytter rørene i inngangen (gaintrinnet). Forforsterkeren er en AudioValve Eclipse.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.135
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Det har større betydning i inngangen. Får ikke det store utslaget på driverrørene til utgangen..
    M
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn