Fosse skrev:
Vi gjorde en uformell test av Edge G CD mot Audionet ART V2 i mitt oppsett i går.
Vi var tre fra fredag kveld, og én ny deltaker.
Hovland har 2 dB step på volumet, jeg mener det er nøyaktig nok for lytting, men det er hakket grovt ved direkte sammenligning.
Det ble, så langt det lot seg gjøre, korrigert for dette under lytting.
Først lyttet vi til diverse plater på de to spillerne, med full åpenhet om hva vi til en hver tid spilte på.
Deretter diskuterte vi lydsignaturen til de to og var vel mer enige enn uenige om hva som kjennetegnet dem.
Det som slo meg var hvor viktig låtmaterialet er for om man tar forskjellene mellom spillerne.
Om det er kjennskap til musikken, eller om det er andre aspekter som er viktigst, det vet jeg ikke.
Videre foretok vi en kort, uformell og mindre vitenskapelig blindtest. Vi hadde identiske cd-er i de to spillerne, igangsatt samtidig.
Jeg byttet mellom kildene mens jeg kompenserte for volum, samtidig holdt jeg panelet oppdatert på hva de lyttet til.
Deretter ble låtene spilt fra start med rett volum, og de skulle finne ut hvilken spiller det ble lyttet til.
Etter første forsøk gjettet alle tre korrekt. På spørsmålet om hvilken spiller de foretrakk svarte to Audionet og én Edge.
På neste plate gjettet én rett spiller, én gjettet feil og én meldte pass.
(Er ikke det ganske korrekt referert gutter?)
Deretter gikk vi over til å nyte musikk og sosialt samvær.
Takk for en hyggelig kveld.
Hei!
Jeg var den tredje og
nye deltageren i går kveld.
Mener bestemt at Fosse gjengir er korrekt.
Fosse sitt anlegg er (var?) noe mer frempå i øvre mellomområde enn hva jeg på de fleste innspillinger foretrekker, om dette skyldes/forklares med noe mindre nivå i de nedre områdene enn jeg (også) foretrekker får bli en annen diskusjon.
Før jeg går videre så mener jeg bestemt at lydengjengivelsen hos Fosse nå er langt nærmere mitt ideal, og kanskje med mer tyngde nedover (større lavfrekvensmembraner) så ville jeg ha vært der
Kan det være forklart med bruk av Powerplant 500 og/eller nå to GM20
For i går kveld hørte jeg mye fin lydgjengivelse, særlig fra vinyl etterhvert som vi slappet av med bare generell lytting (uten etter forskjeller)
Forskjellene er der, men imo er de ikke store, likevel store nok til at det kan være avgjørende rent lydmessig for hvilken hver og en velger.
Jeg er den av to som foretrakk Audionet ved Patricia Barber låta og den som bommet på sistevalget Fosse refererer til.
Sistevalgets
bom (kun en spiller ble brukt og det var Edge, og jeg tippet Audionet)
kan for min del skyldes (noe jeg tror) at volumet var en tanke lavere nå og at låtprogrammet var noe operavokal?)
Som sagt så er jeg veldig var (liker ikke) for mye pågåenhet i øvre mellomtone og det var da også her at jeg lettest kunne skille de., ved første forsøk P.Barber.
Var så dermed denne pågåenheten i akkurat dette tilfellet der og da ille for meg å lytte til?
Nei,det var ikke så ille, noe som viser at forskjellen etter mine normer ikke er
veldig store, men store nok for meg til at jeg i det tilfelle ville valgt Audionet, her er jeg på linje med husets lady ;D
I det tilfellet jeg bommet, med nevnte mulige forklaringer på hvorfor, så var det jo ikke to omganger, kun en spiller og vi skulle gjette hvilken og jeg gjettet da feil Audionet.
Dette er delvis vanskelig nok og forteller vel ganske mye om hvor vanskelig det må være å si noe fornuftig om enkeltkomponenter i dette tilfelle cdspiller seg i mellom i forskjellige rom/anlegg og ikke minst med store tidsforskjeller mellom forsøkene i TILLEGG.
Hvilken ville så jeg ha valgt :
Ingen av de, for jeg handler ikke inn noen spiller i 2008 uten mulighet for digital inn enten Spdif eller USB i 2008 ;D
Rent lydmessig da?
Jeg vet jo ikke det siden jeg ikke aner hvordan det ville slå ut hjemme hos meg.
Siden lyden hos Fosse imo er mer pågående (ikke ment negativt i det hele tatt) enn hos meg, så ser jeg ikke bort i fra at
kanskje Edge ville kunne vise seg å passe best, men det blir bare spekulasjoner.
Tatt (kun) prisforskjellen og utseende med i betraktning så ville Audioneten ha blitt valget.
Til slutt et spørsmål fra meg, som kan være verd en diskusjon aleine
Mener å ha fått med meg at det i Fidelity (kanskje særlig av min
enkle navnebror KV (håper dere skjønner pointet med enkle
) noen ganger kommer inn på dette med oppløsning opp mot
klangbalanse
slik forstått (av meg) at et gitt produkt kan evne å gi
inntrykk av mer oppløsning enn det reelt er? (edit: lagt til et ?)
Dette ved på den ene eller andre måten å fremheve frekvensområdet i øvre mellomtone (og litt videre oppover), men kan det være mulig i flere tilfeller enn enkelte liker å tro at dette egentlig ikke drier seg om en generell høyere oppløsning.
Det siste avsnittet her er ikke en
påstand om at så er tilfelle med f.eks. trådens hoveddeltager (Edge) mer en generell betraktning/spørsmålstilling til oppløsning.
Hvorvidt en spiller låter lyst eller litt mørkere, vil vel avhenge av den enkeltes oppfattning.
Nevnte spillere i gårkveldens uformelle test, så er min oppfattning den samme som Fosse sin om disse to spillere, den ene
litt mer frempå i øvre mellomtone den andre da i forhold litt mindre frempå (eller laidback) som andre ville ha sagt det.
Her er det måten å ordlegger seg på, som ofte blir oppfattet som positivt eller negativt av den enkelte.
Laiback vil for mange virke negativt, mindre frempå vil kanskje virke bedre
Takker for en hyggelig kveld i går og god Pizza og Jazz at The Pawnshop på Fosses vinylrigg i går satt som ei kule.
Mvh.KW