Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Den responderer overhode ikke på funksjonen setup.

Men lark, mitt forrige innlegg var et forsøk på å si at jeg setter en stopper her for hvor mye jeg gidder å løpe mellom tastatur og spiller.
    Dette siste forsøket var for å svare opp ditt spørsmålet om billedutgang og for å se om jeg kunne finne noe navn på printene.
    Rent personlig synes jeg det er mindre interessant i og med at det ikke lenger hersker tvil om at det sitter et dvd-drivverk i spilleren,
    og ingen har klart å bevise (heller ikke jeg når jeg gikk over spilleren med speil og lupe) hvilken spiller den er bygd på, eller med 100% sikkerhet kunne fastslå at "utgangspunktet" ikke er modifisert.

(At andre finner biten med hvilket drivverk som er brukt mer interessant har jeg full forståelse for.)

Edit, så vidt jeg kan se sitter det bare én RCA der.

S

Storebror

Gjest
    achri-d skrev:
    1. Edge G CD vs dCS
    Da vi satte oss ned for å sammenligne dCS mot Edge G CD var det kun spor 2 på Patricia Barbers Nightclub og Mahlers Nachtmusik I (2. sats symfoni nr. 7) dirigert av Michael Gielen som jeg forsøkte å lytte til. Siden jeg ikke fikk sittet i den beste lytteposisjonen og siden vi ikke la inn et element av blindtesting er det vanskelig å si noe konkluderende, men det er forskjeller mellom de to spillerne som jeg vil klare i en blindtestsesjon i mitt anlegg ved bruk av kjent materiale.
    Altså, det er relativt store lydmessige forskjeller mellom disse to?

2. Edge G CD vs Audionet ART V2
    For meg var det to kutt som var av interesse – spor 2 på Patricia Barbers Nightclub og spor 11 på Anna Netrebkos Sempre Libera. I den uformelle blindtesten klarte jeg å bestemme X i begge tilfeller – henholdsvis Audionet og Edge. For meg var det rett frem å skille de to spillere ved bruk av kjent kildemateriale. Det er definisjon og presisjon som etter mitt syn er bedre enn Edge. Spesielt pianoet på Barber eksemplet og stemmen til Netrebko når hun synger Donizetti. I tillegg så er ikke bassgjengivelsen god nok fra Edge spilleren i de to sammenhengene jeg har hørt den under – relativt – kontrollerte forhold.
    Forstår jeg deg rett at Audionet-en låt "bedre"? Bedre på definisjon, presisjon og bassgjengivelse?
    Mener du det er hold i den relativt gjenges oppfatning av ART V2 som litt tilbaketrukket og mørk/lukket?

Veldig interessant at dere tar dere tid til slike tester, moro for oss andre å kunne følge med.
    Takk for det!

:) R

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva koster denne Audionet cdp'en? Virker på alle måter å være et solid stykke hifi.

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Audioneten kostet omtrent 35 000 NOK, utgått modell.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Edit, så vidt jeg kan se sitter det bare én RCA der.
    Ok, da er nok det coax digital ut, og eventuelle bilder må man på HDMI for å få. På Taiwan-bildet var det totalt 4 RCAer (dvs sannsynligvis høyre/venstre, coax og komposittbilde), men om du kun har tre RCAer så har de muligens byttet til et nyere kort. Komposittvideo er jo på vei ut, og SCART finnes vel ikke på utstyr beregnet for USA uansett.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Storebror skrev:
    Det er for tidlig å konkludere slik, men skulle jeg få anledning til å prøve en Edge G CD over tid hjemme så skal jeg gi deg et konkret svar.

Storebror skrev:
    Forstår jeg deg rett at Audionet-en låt "bedre"? Bedre på definisjon, presisjon og bassgjengivelse?
    Ja jeg tror du kan forstå meg slik per i dag, det er sjelden jeg har fått et så godt førsteinntrykk av et produkt.

Storebror skrev:
    Mener du det er hold i den relativt gjenges oppfatning av ART V2 som litt tilbaketrukket og mørk/lukket?
    Dette kan jeg ikke svare på - jeg trenger en Audionet hjemme lenge før jeg kan si noe mer.

Mvh.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å fikle mer med din nye cdspiller Fosse.
    Jeg vil egentlig bare takke deg for at du har vært så sporty at du virkelig har prøvd å finne ut av videodelen i denne spileren.
    Sånn som en kuriositet så legger jeg ved et bilde av hvordan eks`en din så ut :)

B

Back_Door

Gjest
    Denne tråden bør fungere som en vekker i miljøet.
    Kan ikke se at Edge har gjort noe galt. For det kan jo ikke være galt å presentere en spiller som kundene er fornøyd med?
    Det gledelige budskap og lærdom fra denne tråden er: Det er ikke nødvendig med dyre komponenter så lenge det settes riktig sammen. Det er heller tydeligvis ikke nødvendig med et dyrt drivverk. Dermed blir det eneste betenkelige med denne spiller om den har den driftssikkerhet man bør kunne forlange i prisklassen.
    Går vi inn på forholdet mellom råvarekostnader og utsalgspriser, vil vel ingen andre typiske produsenter innen high-end komme spesielt gunstig ut heller? Edge har laget en genial spiller ut fra rimelige komponenter som som de har lånt av andre. For å få god lyd, må Edge kjenne til hva som har betydning og hva som kan utelukkes. De må samtidig kjenne til hva som matcher.
    Når de så har et ferdig produkt, må de ta hensyn til hvilken kundegruppe de ønsker å nå med sitt produkt. I dette tilfelle high-end markedet. Da nytter det ikke å sette en for lav pris. Hadde Edge priset denne spiller mer i samsvar med produksjonskostnadene, ville de ikke klart å få tak i de kundene som de ønsket å nå. Så narraktigt er nemlig dette markedet! Edge har kort og godt tatt hensyn til forfengeligheten og dumskapen som dominerer blant flertallet av de potensielle kunder. Som produsent har de dermed gjort det riktige både overfor sine egne aksjonærer og potensielle kunder.
    Personlig minner dette meg om den skepsis jeg møter ved å ha Squeezebox som kilde i et anlegg til over 700 000 kr. Også skepsisen jeg møter mot at anlegget drives av klasse D. Med en annen innpakning og pris, ville nok mange klart å bedømme lyden fra mitt anlegg på en mer objektiv måte..

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Edge har laget en genial spiller ut fra rimelige komponenter som som de har lånt av andre.
    Har de det? Det må du utdype, iallefall hvis trege folk som jeg skal forstå hva som er så genialt her.

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
    Vidar P skrev:
    Karma skrev:
    Edge har laget en genial spiller ut fra rimelige komponenter som som de har lånt av andre.
    Har de det? Det må du utdype, iallefall hvis trege folk som jeg skal forstå hva som er så genialt her.

Mvh Vidar P
    Det geniale er å lage et gourmetmåltid ut fra så rimelige ingredienser.Dette viser vel også hva en god kokk kan klare å få til med enkle og rimelige råvarer? Å klare å få så fornøyde kunder og samtidig sikre bedriften slik høy avkastning må vel kalles genialt? Jeg understreker samtidig at jeg selv ikke har hørt spilleren, men ser ingen grunn til å betvile tilbakemeldingene fra de som har testen den selv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hva mener du med gourmetmåltid? Antar du at den lyder svært bra, eller vet du det? Tilgrunnlegger du f.eks achri-d tar feil?

Når synsing om ytelsen ikke er "greit" den ene veien, så bør det vel ikke være greit den andre veien heller?

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
    Vidar P:
    Litt tillit må vi vel kunne ha til andres erfaringer og tilbakemeldinger? F.eks. at Endre valgte bort en langt dyrere spiller til fordel for denne? Jeg mener at de samlede tilbakemeldinger mer enn antyder at denne spiller ikke står tilbake lydmessig fra andre spillere i samme prisklasse. Uansett setter du fokus på noe annet enn det som var mitt hovedpoeng i mitt innlegg.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Fosse skrev:
    Vi gjorde en uformell test av Edge G CD mot Audionet ART V2 i mitt oppsett i går.
    Vi var tre fra fredag kveld, og én ny deltaker.
    Hovland har 2 dB step på volumet, jeg mener det er nøyaktig nok for lytting, men det er hakket grovt ved direkte sammenligning.
    Det ble, så langt det lot seg gjøre, korrigert for dette under lytting.

Først lyttet vi til diverse plater på de to spillerne, med full åpenhet om hva vi til en hver tid spilte på.
    Deretter diskuterte vi lydsignaturen til de to og var vel mer enige enn uenige om hva som kjennetegnet dem.

Det som slo meg var hvor viktig låtmaterialet er for om man tar forskjellene mellom spillerne.
    Om det er kjennskap til musikken, eller om det er andre aspekter som er viktigst, det vet jeg ikke.

Videre foretok vi en kort, uformell og mindre vitenskapelig blindtest. Vi hadde identiske cd-er i de to spillerne, igangsatt samtidig.
    Jeg byttet mellom kildene mens jeg kompenserte for volum, samtidig holdt jeg panelet oppdatert på hva de lyttet til.
    Deretter ble låtene spilt fra start med ”rett” volum, og de skulle finne ut hvilken spiller det ble lyttet til.
    Etter første forsøk gjettet alle tre korrekt. På spørsmålet om hvilken spiller de foretrakk svarte to Audionet og én Edge.
    På neste plate gjettet én rett spiller, én gjettet feil og én meldte pass.

(Er ikke det ganske korrekt referert gutter?)

Deretter gikk vi over til å nyte musikk og sosialt samvær.
    Takk for en hyggelig kveld.
    Hei!
    Jeg var den tredje og nye deltageren i går kveld.
    Mener bestemt at Fosse gjengir er korrekt.
    Fosse sitt anlegg er (var?) noe mer frempå i øvre mellomområde enn hva jeg på de fleste innspillinger foretrekker, om dette skyldes/forklares med noe mindre nivå i de nedre områdene enn jeg (også) foretrekker får bli en annen diskusjon.
    Før jeg går videre så mener jeg bestemt at lydengjengivelsen hos Fosse nå er langt nærmere mitt ideal, og kanskje med mer tyngde nedover (større lavfrekvensmembraner) så ville jeg ha vært der ;)
    Kan det være forklart med bruk av Powerplant 500 og/eller nå to GM20 :D
    For i går kveld hørte jeg mye fin lydgjengivelse, særlig fra vinyl etterhvert som vi slappet av med bare generell lytting (uten etter forskjeller)

Forskjellene er der, men imo er de ikke store, likevel store nok til at det kan være avgjørende rent lydmessig for hvilken hver og en velger.
    Jeg er den av to som foretrakk Audionet ved Patricia Barber låta og den som bommet på sistevalget Fosse refererer til.
    Sistevalgets bom (kun en spiller ble brukt og det var Edge, og jeg tippet Audionet) kan for min del skyldes (noe jeg tror) at volumet var en tanke lavere nå og at låtprogrammet var noe operavokal?)

Som sagt så er jeg veldig var (liker ikke) for mye pågåenhet i øvre mellomtone og det var da også her at jeg lettest kunne skille de., ved første forsøk P.Barber.

Var så dermed denne pågåenheten i akkurat dette tilfellet der og da ille for meg å lytte til?
    Nei,det var ikke så ille, noe som viser at forskjellen etter mine normer ikke er veldig store, men store nok for meg til at jeg i det tilfelle ville valgt Audionet, her er jeg på linje med husets lady ;D
    I det tilfellet jeg bommet, med nevnte mulige forklaringer på hvorfor, så var det jo ikke to omganger, kun en spiller og vi skulle gjette hvilken og jeg gjettet da feil Audionet.
    Dette er delvis vanskelig nok og forteller vel ganske mye om hvor vanskelig det må være å si noe fornuftig om enkeltkomponenter i dette tilfelle cdspiller seg i mellom i forskjellige rom/anlegg og ikke minst med store tidsforskjeller mellom forsøkene i TILLEGG.

Hvilken ville så jeg ha valgt ::)
    Ingen av de, for jeg handler ikke inn noen spiller i 2008 uten mulighet for digital inn enten Spdif eller USB i 2008 ;D
    Rent lydmessig da?
    Jeg vet jo ikke det siden jeg ikke aner hvordan det ville slå ut hjemme hos meg.
    Siden lyden hos Fosse imo er mer pågående (ikke ment negativt i det hele tatt) enn hos meg, så ser jeg ikke bort i fra at kanskje Edge ville kunne vise seg å passe best, men det blir bare spekulasjoner.
    Tatt (kun) prisforskjellen og utseende med i betraktning så ville Audioneten ha blitt valget.

Til slutt et spørsmål fra meg, som kan være verd en diskusjon aleine ;)

Mener å ha fått med meg at det i Fidelity (kanskje særlig av min enkle navnebror KV (håper dere skjønner pointet med enkle ;) ) noen ganger kommer inn på dette med oppløsning opp mot klangbalanse
    slik forstått (av meg) at et gitt produkt kan evne å gi inntrykk av mer oppløsning enn det reelt er? (edit: lagt til et ?)
    Dette ved på den ene eller andre måten å fremheve frekvensområdet i øvre mellomtone (og litt videre oppover), men kan det være mulig i flere tilfeller enn enkelte liker å tro at dette egentlig ikke drier seg om en generell høyere oppløsning.
    Det siste avsnittet her er ikke en påstand om at så er tilfelle med f.eks. trådens hoveddeltager (Edge) mer en generell betraktning/spørsmålstilling til oppløsning.

Hvorvidt en spiller låter lyst eller litt mørkere, vil vel avhenge av den enkeltes oppfattning.
    Nevnte spillere i gårkveldens uformelle test, så er min oppfattning den samme som Fosse sin om disse to spillere, den ene litt mer frempå i øvre mellomtone den andre da i forhold litt mindre frempå (eller laidback) som andre ville ha sagt det.
    Her er det måten å ordlegger seg på, som ofte blir oppfattet som positivt eller negativt av den enkelte.
    Laiback vil for mange virke negativt, mindre frempå vil kanskje virke bedre ;)

Takker for en hyggelig kveld i går og god Pizza og Jazz at The Pawnshop på Fosses vinylrigg i går satt som ei kule.

Mvh.KW

EP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2004
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    24
    Mulig dette fremkommer tidligere i tråden, men finner det ikke igjen. Ble det brukt samme underlag, signal- og nettkabler under denne testen?

Fosse
    Mener å huske i testen mot dcs at signalkabelen på Edge vare av "dårligere" kvalitet?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    Flott oppsummering KW og achri-d, vi hører gjerne fra sistemann også.
    Tror nok våre betraktninger om forskjellene mellom disse spillerne er ganske sammenfallende KW.
    Det er vel dine preferanser jeg kjenner best, så hva du foretrakk i mitt oppsett var helt som forventet.
    Du har rett i at anlegget nå låter mer laidback/mindre pågående enn ved forrige seanse.
    Det skyldes nok Powerplant, én ekstra GM20, rørskifte, høyttalerplassering etc, etc.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    EP skrev:
    Mulig dette fremkommer tidligere i tråden, men finner det ikke igjen. Ble det brukt samme underlag, signal- og nettkabler under denne testen?

Fosse
    Mener å huske i testen mot dcs at signalkabelen på Edge vare av "dårligere" kvalitet?
    Nei!
    Det ble ikke brukt like signalkabler under testen, hvilke vet jeg ikke.
    Dette kan ha betydning for de som mener det er forskjell på IC, og helt uten betydning for de som mener det ikke er forskjell ;)
    Mvh.KW

EP

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2004
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    24
    Skal ikke starte noe kabeldebatt..ikke vær redd :) men synes det er relavant.. så får hver enkelt trekke ut hva de måtte mene om dette.
    Kan dere si noe mere rundt dette?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    EP skrev:

Fosse
    Nei, det ble ikke benyttet samme underlag, signalkabel eller strømkabel for de to.
    Fredag stod begge spillerne i samme rack, dCS med sine vanlige kabler (som jeg ikke kjenner), Edge oppkoblet med vdh signalkabel og standard nettkabel. (så også dCS?)
    Lørdag stod Edge i rack med Audionet direkte oppå, Edge koblet til med Cardas Golden Reference signalkabler og strømkabler (som alt annet i oppsettet bortsett fra Hovland strømkabel på Hovland),
    Audionet fikk vdh kabelen fra kvelden i forveien, og standard nettkabel.

Det måtte bli sånn da jeg i denne omgang var mer interessert i hurtige bytter enn samme kabler (jeg har tidligere sammenlignet på mer "konvensjonelt" vis, men klarte ikke få tak på like kabler for anledningen).
    Likevel synes jeg det finnes en viss rettferdighet i urettferdigheten, Edge var på bortebane én gang, på hjemmebane en annen.
    I den grad noen spiller ikke har fått "optimale" betingelser er det Audionet.

Edit:
    Det kan helt klart hevdes at vi ikke har vært etterettelige nok her. Har bare lyst til å påpeke at det aldri har vært min intensjon å utrope noen vinner (opplever ikke kommentaren din som kritikk EP, bare så det er nevnt).
    Det ble invitert til hjemmebesøk fredag, mitt forslag om å ta med Edge var sånn sett ikke intensjonen med seansen, mer som en tilleggsgreie å regne. Videre tenkte jeg at en tilsvarende
    seanse dagen etterpå, i mitt oppsett, kunne være interessant. Ikke minst for å få innspill på hvordan andre mener det låter hos meg med de to komponentene.

Jeg mener nå i hvert fall at disse to kvelden har besvart trådens opprinnelige tittel, og at de divergerende uttalelsene henger ganske på greip med det jeg har hevdet hele tiden, det koker ned til preferanser.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Vidar P:
    Litt tillit må vi vel kunne ha til andres erfaringer og tilbakemeldinger? F.eks. at Endre valgte bort en langt dyrere spiller til fordel for denne? Jeg mener at de samlede tilbakemeldinger mer enn antyder at denne spiller ikke står tilbake lydmessig fra andre spillere i samme prisklasse....
    Spørsmålet mitt var om dette virkelig er tilfelle?

Jeg har hørt den ved etpar små anledninger, du har ikke i hørt den i hele tatt; jeg synes ikke det er grunnlag for noen konklusjon overhodet fra vår side. Disse sammenlikningene til achri-d, Fosse og KW derimot er svært interessante og relevante på hvordan den fungerer i DET systemet.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    EP skrev:
    Skal ikke starte noe kabeldebatt..ikke vær redd :) men synes det er relavant.. så får hver enkelt trekke ut hva de måtte mene om dette.
    Kan dere si noe mere rundt dette?
    Jeg hadde bare i tankene at for de som mener at ICkabler ikke lyder forskjellig, ikke bør ha noen motargumenter
    i så måte på våre opplevde forskjeller, alle andre deriblant deltagerene, de fleste eier av nevnte spiller og alle andre som mener at det er forskjeller (store som små) så kan det være av betydning for hva som forårsaket at vi hørte forskjell i går kveld.
    Forskjellene (ved helt like kabler) kan antagelig slå begge veier i så fall, enten at vi ikke ville evne å høre forskjell i det hele tatt, til hvilken de forskjellige eventuelt ville foretrukket ;)
    Mvh.KW

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Jeg hadde bare i tankene at for de som mener at ICkabler ikke lyder forskjellig, ikke bør ha noen motargumenter
    i så måte på våre opplevde forskjeller, alle andre deriblant deltagerene, de fleste eier av nevnte spiller og alle andre som mener at det er forskjeller (store som små) så kan det være av betydning for hva som forårsaket at vi hørte forskjell i går kveld.
    Forskjellene (ved helt like kabler) kan antagelig slå begge veier i så fall, enten at vi ikke ville evne å høre forskjell i det hele tatt, til hvilken de forskjellige eventuelt ville foretrukket ;)
    Mvh.KW
    Når man ser hvordan ting er gjort inne i Edge-spilleren så kan man nok se bort fra kabelforskjeller som forklaringsvariabel på nosomhelst den ene eller andre veien.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Altså, og i min humble verden, det er ikke SÅ marginale forskjeller på to totalt forskjellige kilder i et godt musikkanlegg at et sett simple kabler inn til forsterkeren utgjør noe være-eller-ikke-være for resultatet.

Mvh Vidar P

S

Storebror

Gjest
    achri-d skrev:
    Storebror skrev:
    Det er for tidlig å konkludere slik, men skulle jeg få anledning til å prøve en Edge G CD over tid hjemme så skal jeg gi deg et konkret svar.

Storebror skrev:
    Ja jeg tror du kan forstå meg slik per i dag, det er sjelden jeg har fått et så godt førsteinntrykk av et produkt.

Storebror skrev:
    Dette kan jeg ikke svare på - jeg trenger en Audionet hjemme lenge før jeg kan si noe mer.

Mvh.
    Takk for svar!

Det kan se ut som om det hadde vært en ide å teste ut ART V2 her hjemme sammen med SAM V2.

:) R

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    wotg skrev:
    Jeg har full forståelse for at du ikke ønsker å fikle mer med din nye cdspiller Fosse.
    Jeg vil egentlig bare takke deg for at du har vært så sporty at du virkelig har prøvd å finne ut av videodelen i denne spileren.
    Sånn som en kuriositet så legger jeg ved et bilde av hvordan eks`en din så ut :)
    For å pirke:

Dette er ART G2.

Oppbygningen på disse to er veldig forskjelig.
    Nesten all elektronikken i ART V2 henger, altså mer flytende, liksom. Finnes veldig dårlige bilder i Audionet-tråden.
    Uansett overrasker det meg ikke at ART V2 slår edge, uansett oppbygning.

Pk

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.016
    Torget vurderinger
    24
    pks skrev:
    Uansett overrasker det meg ikke at ART V2 slår edge, uansett oppbygning.

Pk
    Hvor tar det det ifra, at Audionet slår Edge?

B

Back_Door

Gjest
    Vidar P skrev:
    Karma skrev:
    Vidar P:
    Litt tillit må vi vel kunne ha til andres erfaringer og tilbakemeldinger? F.eks. at Endre valgte bort en langt dyrere spiller til fordel for denne? Jeg mener at de samlede tilbakemeldinger mer enn antyder at denne spiller ikke står tilbake lydmessig fra andre spillere i samme prisklasse....
    Spørsmålet mitt var om dette virkelig er tilfelle?

Jeg har hørt den ved etpar små anledninger, du har ikke i hørt den i hele tatt; jeg synes ikke det er grunnlag for noen konklusjon overhodet fra vår side. Disse sammenlikningene til achri-d, Fosse og KW derimot er svært interessante og relevante på hvordan den fungerer i DET systemet.

Mvh Vidar P
    Min "oppsummering" var basert på forutsetningen om at spilleren var verdt pengene ut fra rene lydmessige kriterier. Dette da basert på tillit til flere positive erfaringer fra andre. Jeg ser ditt poeng, men understreker samtidig at jeg ikke påstår noe om noe jeg selv ikke har erfart. Jeg mener dog at jeg hadde noen poeng DERSOM min forutsetning for "oppsummeringen" var riktig.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Det gledelige budskap og lærdom fra denne tråden er: Det er ikke nødvendig med dyre komponenter så lenge det settes riktig sammen. Det er heller tydeligvis ikke nødvendig med et dyrt drivverk.
    Hvorfor koster den så mye da? ;)

B

Back_Door

Gjest
    Voff skrev:
    Karma skrev:
    Det gledelige budskap og lærdom fra denne tråden er: Det er ikke nødvendig med dyre komponenter så lenge det settes riktig sammen. Det er heller tydeligvis ikke nødvendig med et dyrt drivverk.
    Fordi den må koste så mye for at de potensielle kunder som Edge har sett seg ut skal vurdere den som high-end.
    Det gledelige budskap for de som ikke er bundet av slike forestillinger, er at denne spiller beviser at det skal være fullt mulig å finne en god nok spiller i lav prisklasse også. Det bør finnes spillere der ute med tilsvarende innmat og like god lyd til en brøkdel av prisen.
    Edge gjør ikke noe galt som kommersielt selskap ved å henvende seg til og utnytte et bestemt marked. Vi andre får samtidig bevist at det er mulig å få god lyd ut fra billige komponenter.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.724
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    Voff skrev:
    Karma skrev:
    Fordi den må koste så mye for at de potensielle kunder som Edge har sett seg ut skal vurdere den som high-end.
    Det gledelige budskap for de som ikke er bundet av slike forestillinger, er at denne spiller beviser at det skal være fullt mulig å finne en god nok spiller i lav prisklasse også. Det bør finnes spillere der ute med tilsvarende innmat og like god lyd til en brøkdel av prisen.
    Edge gjør ikke noe galt som kommersielt selskap ved å henvende seg til og utnytte et bestemt marked. Vi andre får samtidig bevist at det er mulig å få god lyd ut fra billige komponenter.
    Jeg mener du tar feil. Det er ikke noe gledelig budskap her. At billigere produkter kan være tildels svært bra vet vi allerede. Og når det gjelder velllyd per kr er det ingen tvil om at det er i de lavere prisleier det skjer. Det fenomenet vi diskuterer her bidrar til å latterligjøre audiofile som gruppe og rammer foruten oss, også de seriøse produsentene som har lagt kostnader i sine kostbare produkter.
    High-end audio er ikke bare om lyd; det dreier seg like mye mye om å vite at man eier det "beste". Et ønske om perfeksjonisme selv om forskjellene er marginale. Et ønske om å vite at man eier det beste i ingeniørkunst, materialkvalitet og byggekvalitet selv om det er overkill; high-end er overkill. På samme måte som en som kjøper et kostbart ur vet at man kjøper et presisjonsintrument og perfeksjonistisk håntverk. Enhver vil føle seg snytt hvis det kostbare uret inneholder verket til en 50kr klokke selv om den skulle gå aldri så presist.
    Det er moralsk forkastelig det slike selskaper gjør og undergraver troverdigheten til hele high-end feltet......

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.432
    Voff skrev:
    Jeg mener du tar feil. Det er ikke noe gledelig budskap her. At billigere produkter kan være tildels svært bra vet vi allerede. Og når det gjelder velllyd per kr er det ingen tvil om at det er i de lavere prisleier det skjer. Det fenomenet vi diskuterer her bidrar til å latterligjøre audiofile som gruppe og rammer foruten oss, også de seriøse produsentene som har lagt kostnader i sine kostbare produkter.
    High-end audio er ikke bare om lyd; det dreier seg like mye mye om å vite at man eier det "beste". Et ønske om perfeksjonisme selv om forskjellene er marginale. Et ønske om å vite at man eier det beste i ingeniørkunst, materialkvalitet og byggekvalitet selv om det er overkill; high-end er overkill. På samme måte som en som kjøper et kostbart ur vet at man kjøper et presisjonsintrument og perfeksjonistisk håntverk. Enhver vil føle seg snytt hvis det kostbare uret inneholder verket til en 50kr klokke selv om den skulle gå aldri så presist.
    Det er moralsk forkastelig det slike selskaper gjør og undergraver troverdigheten til hele high-end feltet......
    Det blir slik når statusjaget rår. Hvor stor prosent av "high-end" kundene er sanne audiofile?

K

KindOfBlue

Gjest
    @Voff
    Du setter fingeren rett på kjernen i problemet her, Voff. Dette latterliggjør virkelig high-end hifi, på en stygg måte.
    For min del må jeg undre meg over anmeldere som skriver (og Hjemmekino er ikke den eneste) om en billig plast fjernkontroll, dårlig display , støy fra spilleren -- og som ikke kikker oppi boksen på vegne av leserne som stoler på dem og rådene de gir.
    Men når du har slike marginer som salget av denne må utløse, så blir det vel også noen kroner til overs til markedsføring.

Dette eksemplet er en uting som bransjen ikke er tjent med.

Høvdingen

The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Antall liker
    6.137
    Torget vurderinger
    2
    Mye spekulasjoner i denne tråden, og lite håndfast info. Det meste har vel blitt diskutert i denne saken og nå stenger jeg tråden.

MVh
    Høvdingen

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn