Edge G CD-spiller = "VERDENS BESTE!!!!" ??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Å modifisere spillere i alle prisklasser er en helt vanlig ting. Ta APL i USA og se hva de gjør med Esoteric spillere som koster fra 100000,- og oppover.
    Dette er ikke et nytt fenomen som har kommet med oppgraderingen av G-CD.

NB: Man skulle tro at Esoteric spillerene til over 100000 Nkr leverte god nok lydkvalitet, eller.......?

Ketil skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Jeg kan berolige deg med at det ikke er noen asfaltplater inne i bildet vedrørende oppgraderingen av G-CD ;)
    Hva er det Peter bruker for å dempe spilleren da? Synes du ikke det virker litt merkelig å modifisere en spiller i denne prisklassen på denne måten?

Ketil skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Den siste oppgradering gjør at lydkvaliteten løftes ytterligere. Pr. i dag så har jeg ikke hørt noen andre spillerer som leverer bedre lydkvalitet enn en oppgradert G-CD spiller. Men jeg er alltid åpen for nye inntrykk, og jeg forventer at jeg en dag får høre noe som er bedre. Enn så lenge, får jeg kose meg med den elendige lydkvaliteten fra G-CD ;D
    Ærlig talt; dette synes jeg nesten blir for dumt. Den omtalte "oppgraderingen" består altså i at importøren limer noen asfaltplater under lokket av spilleren og i tillegg bytter ut kabelen fra printet til utgangen. Dette er en form for oppgraderinger jeg selv drev med for 15 år siden med den gamle Marantz spilleren min tll 3000 kr. Og joda; lyden ble bedre etter at jeg dempet lokket med soborthan og skjermet nettledningen på innsiden. Poenget er at denne spilleren kostet 3000 kr og ikke 55 000 kr. Når man betaler et visst beløp for en hifi komponent skal den type oppgraderinger være irrelevante. På denne typen produkter forventes det at produsenten har tatt seg av slike problemstillinger.

Bare for også å ha sagt det; det er ikke slik at jeg ikke har respekt for deg og dine erfaringer innen hifi. Jeg har mer respekt for dem som tør prøve ut ting, enn dem som via en eller annen teoretisk konstruksjon har kommet frem til at den og den komponenten ikke kan spille bra fordi de har lest en eller annen artikkel som sier det motsatte. Man kan ikke lese seg frem til god hifi, men lytte.

Jeg har selv erfaring med diverse tweaks som blir avvist som placebo av de som måler og ikke lytter, men som i mine ører udiskutabelt har hatt en innvirkning på lyden.

På den andre siden tror jeg vi som definerer oss som praktiserende og ikke teoretiserende audiofile gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis vi ikke innrømmer at det kan være tilfeller der produsenter utnytter et marked som i mange tilfeller har en for ukritisk holdning til de produktene som tilbys innen hifi verdenen. Kanskje bransjen nettopp trenger mer kritiske forbrukere hvis det ikke skal feste seg et inntrykk at at dette er en lurebransje hvor noen er ute etter dumme forbrukeres surt tjente penger. Selv om jeg forstår at det kan være vanskelig å innrømme mistro til en produsent man nettopp stolte på.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Jeg skal våge meg på et djervt innlegg, håper du ikke tar dette personlig Endre, da det ikke er ment som en kritikk av deg.
    Men mere en observasjon av hva tykkelsen på ens lommebok tillater...
    Når jeg ser hva Edge har gjort i dette tilfellet sammenlignet med andre spillere i prisklassen er det liten tvil om at noen tjener meget gode penger.
    For deg så er denne spilleren et knallkjøp og du mener at prisen 100% kan rettferdiggjøres. Jeg velger å se det i lys av at personer som deg og f.eks Roysen her åpenbart har langt dypere lommebøker enn den gjennomsnittlige forumdeltageren og derfor har råd til å drive denne hobbyen på et nivå som kun et fåtall av oss kan tillate seg.
    Jeg inbiller meg også at den økte kjøpekraften i større grad tillater dere å kjøpe med hjertet og at når slike avsløringer som i denne tråden kommer for en dag så svir det ikke like mye som det hadde gjort hadde dere hatt et trangere budsjett.
    Jeg er spent på å se om noen av forumhundene her inne kan spore opp hva som virkelig sitter inne i dette alu kabinettet.
    Mest sansynligvis er det deler fra Pioneer da de selger oem deler til mange produsenter.
    Jeg håper virkelig at Edge selv kan komme med en liten oppklaring på hva de har gjort av utvikling utover det å lage chassiet og bytte til bedre RCA kontakter.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Endre Askeland skrev:
    NB: Man skulle tro at Esoteric spillerene til over 100000 Nkr leverte god nok lydkvalitet, eller.......?
    Siden den koster såpass, så må den jo være bra (lyden altså).

Lurer forresten på hvor mange G CD-spillere som hadde blitt solgt hvis prisen var 2000 kroner. Og i tilegg, hvordan hadde lyden hvert da?

PK

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    wotg skrev:
    Edge selv kan komme med en liten oppklaring på hva de har gjort av utvikling utover det å lage chassiet og bytte til bedre RCA kontakter.
    På den annen side er det mer kabel.....

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Synes innlegget ditt er uproblematisk.
    Jeg kjøper komponenter utelukkende basert på lydkvalitet. Jeg valgte å selge min Esoteric P-03/D-03 til fordel for Edge G-CD. Jeg gikk altså fra en spiller til 220000,- til en ny spiller til 55000,-.

Hvorfor tror du at jeg tok dette valget ;)

mvh
    wotg skrev:
    Jeg skal våge meg på et djervt innlegg, håper du ikke tar dette personlig Endre, da det ikke er ment som en kritikk av deg.
    Men mere en observasjon av hva tykkelsen på ens lommebok tillater...
    Når jeg ser hva Edge har gjort i dette tilfellet sammenlignet med andre spillere i prisklassen er det liten tvil om at noen tjener meget gode penger.
    For deg så er denne spilleren et knallkjøp og du mener at prisen 100% kan rettferdiggjøres. Jeg velger å se det i lys av at personer som deg og f.eks Roysen her åpenbart har langt dypere lommebøker enn den gjennomsnittlige forumdeltageren og derfor har råd til å drive denne hobbyen på et nivå som kun et fåtall av oss kan tillate seg.
    Jeg inbiller meg også at den økte kjøpekraften i større grad tillater dere å kjøpe med hjertet og at når slike avsløringer som i denne tråden kommer for en dag så svir det ikke like mye som det hadde gjort hadde dere hatt et trangere budsjett.
    Jeg er spent på å se om noen av forumhundene her inne kan spore opp hva som virkelig sitter inne i dette alu kabinettet.
    Mest sansynligvis er det deler fra Pioneer da de selger oem deler til mange produsenter.
    Jeg håper virkelig at Edge selv kan komme med en liten oppklaring på hva de har gjort av utvikling utover det å lage chassiet og bytte til bedre RCA kontakter.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    pks skrev:
    På den annen side er det mer kabel.....
    Ja det er jo sant og som vi alle vet er jo kabel ultravitenskap med enorme utviklingskostnader ;D

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.532
    Torget vurderinger
    4
    John_Harald skrev:
    RJEL skrev:
    Spilleren er jo ræl. Selvfølgelig må den moddes..............
    - og du har selv testet Edge G skikkelig under kontrolerte former eller er dette enda en påstand fra en uviten?
    Reparerer nu cd og dvd spillere hver dag og har fagbrev innen R/TV.
    Dette er innmat man finner i en 2000,- spiller.
    Nei, har ikke testet spilleren så jeg er vel en "uviten" og baserer min konklusjon utfra innmaten i spilleren.

K

KindOfBlue

Gjest
    RJEL skrev:
    John_Harald skrev:
    RJEL skrev:
    Spilleren er jo ræl. Selvfølgelig må den moddes..............
    - og du har selv testet Edge G skikkelig under kontrolerte former eller er dette enda en påstand fra en uviten?
    Nei, har ikke testet spilleren så jeg er vel en "uviten" og baserer min konklusjon utfra innmaten i spilleren.
    Kjenner du igjen komponentene? Hvilken produsent/modell tror du det er?

N

nb

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Å modifisere spillere i alle prisklasser er en helt vanlig ting. Ta APL i USA og se hva de gjør med Esoteric spillere som koster fra 100000,- og oppover.
    Dette er ikke et nytt fenomen som har kommet med oppgraderingen av G-CD.

APL bygger vel nærmest en helt ny spiller med utgangspunkt i en Esoteric. Jeg tipper det som gjøres med nordisk versjon av Edge CD G er ren kosmetikk i forhold.

Ellers hører APL-fyren forskjell på harddisker, så jeg ville kanskje hatt en viss skepsis til utsagn fra den fronten, men det er sikkert fine spillere - de som eier de ser i alle fall ut til å være fornøyde.

N

nb

Gjest
    RJEL skrev:
    Hva sier du om det grønne printet? Det har blitt påstått at det er Edges egentutviklede DAC.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    nb skrev:
    RJEL skrev:
    Hva sier du om det grønne printet? Det har blitt påstått at det er Edges egentutviklede DAC.
    Muligens,selv tror jeg det er styringen til drivverket.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Østfold
    I følge Lark sitt innlegg nr 777 så må innmaten, både nedre og øvre kort, stamme fra Denon eller Marantz. Bak på det grønne printet sitter HDMI, så det er mest sannsynlig også der billedprosessoren sitter. Det er lite logisk at DAC-er sitter sammen med billedprosessor og ikke i nærheten av digital audio ut og analog audio ut.

N

nb

Gjest
    Snickers-is skrev:
    I følge Lark sitt innlegg nr 777 så må innmaten, både nedre og øvre kort, stamme fra Denon eller Marantz. Bak på det grønne printet sitter HDMI, så det er mest sannsynlig også der billedprosessoren sitter. Det er lite logisk at DAC-er sitter sammen med billedprosessor og ikke i nærheten av digital audio ut og analog audio ut.
    Jeg er helt enig med deg, men nå påstås det altså at det er en egenutviklet DAC, samt at spilleren ikke spiller DVD-er. Jeg tror ganske lite på degge de påstandene for å si det slik. Jeg tipper også at man ikke bare kan bytte ut en komponent på et såpass omfattende PCB.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    Vi gjorde en uformell test av Edge G CD mot Audionet ART V2 i mitt oppsett i går.
    Vi var tre fra fredag kveld, og én ny deltaker.
    Hovland har 2 dB step på volumet, jeg mener det er nøyaktig nok for lytting, men det er hakket grovt ved direkte sammenligning.
    Det ble, så langt det lot seg gjøre, korrigert for dette under lytting.

Først lyttet vi til diverse plater på de to spillerne, med full åpenhet om hva vi til en hver tid spilte på.
    Deretter diskuterte vi lydsignaturen til de to og var vel mer enige enn uenige om hva som kjennetegnet dem.

Det som slo meg var hvor viktig låtmaterialet er for om man tar forskjellene mellom spillerne.
    Om det er kjennskap til musikken, eller om det er andre aspekter som er viktigst, det vet jeg ikke.

Videre foretok vi en kort, uformell og mindre vitenskapelig blindtest. Vi hadde identiske cd-er i de to spillerne, igangsatt samtidig.
    Jeg byttet mellom kildene mens jeg kompenserte for volum, samtidig holdt jeg panelet oppdatert på hva de lyttet til.
    Deretter ble låtene spilt fra start med ”rett” volum, og de skulle finne ut hvilken spiller det ble lyttet til.
    Etter første forsøk gjettet alle tre korrekt. På spørsmålet om hvilken spiller de foretrakk svarte to Audionet og én Edge.
    På neste plate gjettet én rett spiller, én gjettet feil og én meldte pass.

(Er ikke det ganske korrekt referert gutter?)

Deretter gikk vi over til å nyte musikk og sosialt samvær.
    Takk for en hyggelig kveld.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.532
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    RJEL skrev:
    Har dårlig tru for at Edge utvikler MPEG kort selv. (men jeg vet IKKE)
    Disse grønne kortene bruker "alle" og det er et hav av slike kort.
    Akkurat dette kortet har jeg ikke sett før, men har mange liggende som er "nesten" lik.
    Det er vanlig at servo, DSP og DAC ligger på disse kortene.

Har hatt av lokket av mange svindyre spillere av såkalte High End merker og har fått hakeslepp noen ganger.
    Man forventer liksom litt mere enn et datadrev og et standard MPEG kort når man løfter av lokket av en spiller som koster 100 lapper for.eks.

Mitt inntrykk er at kjøper man spiller av store japanske merker så står innmaten i stil med prisen.

K

KindOfBlue

Gjest
    Å, Mariachi, jeg regner med at det er et tiltak på vei for å forsøke å rehabilitere denne spilleren igjen -- det merker man jo av kommentarene som er avgitt i går og idag, eller?

De som nå legger inn en innsats for å "dokumentere" at Edge CD-spilleren er på nivå med dCS, burde kanskje vurdere hva dette betyr, ikke bare for dCS-spilleren, men også generelt for den kontroversielle påstanden om at drivverk er like ...

Men bildene er på side 9.

N

nb

Gjest
    RJEL skrev:
    Har hatt av lokket av mange svindyre spillere av såkalte High End merker og har fått hakeslepp noen ganger.
    Man forventer liksom litt mere enn et datadrev og et standard MPEG kort når man løfter av lokket av en spiller som koster 100 lapper for.eks.

Mitt inntrykk er at kjøper man spiller av store japanske merker så står innmaten i stil med prisen.
    Noen konkrete du tenker på vedr det første punktet?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.532
    Torget vurderinger
    4
    Sorry, har ikke tenkt å begynne å rakke ned på anerkjent High End.
    Da får jeg mere bråk her enn jeg ønsker..... ;D

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    RJEL skrev:
    Kom igjen, litt bråk har da aldri skadet noen ;)

K

KindOfBlue

Gjest
    RJEL skrev:
    La meg si det slik, selv om Rotekroken skal ha det til at det er Fjortiz å kikke under topplokket på dagens komponenter så er det omtrent like smart å la være som å kjøpe hus uten takst og befaring.

U

utgatt60135

Gjest
    Endre Askeland skrev:
    Hei
    Jeg kjøper komponenter utelukkende basert på lydkvalitet. Jeg valgte å selge min Esoteric P-03/D-03 til fordel for Edge G-CD. Jeg gikk altså fra en spiller til 220000,- til en ny spiller til 55000,-.
    Nå har jo begge disse flott design utvendig. Hadde du kjøpt den om Edge spilleren så veldig billig ut også utenfra? Med et enkelt plastikk chassis med rimelige kontakter som står i stil med innmaten?

For min del er jeg ikke i tvil om at design selger meget godt. I omtrent alle kategorier..

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Fosse skrev:
    (Er ikke det ganske korrekt referert gutter?)
    Ok referert Fosse og her kommer min versjon av de to sesjonene samt en tredje jeg benyttet til forberedelse:

0. Cambridge DVD89 vs dCS
    Som en forberedelse til dCS vs Edge og Audionet vs Edge sammenlignet jeg torsdag kveld denne uken dCS og Cambridge DVD89. DVD89 koster ca NOK 2000 og er en god DVD spiller i mitt hjemmekinoanlegg. Som CD formidler når den ikke opp og det største problemet er frekvensresponsen nedover.

1. Edge G CD vs dCS
    Da vi satte oss ned for å sammenligne dCS mot Edge G CD var det kun spor 2 på Patricia Barbers Nightclub og Mahlers Nachtmusik I (2. sats symfoni nr. 7) dirigert av Michael Gielen som jeg forsøkte å lytte til. Siden jeg ikke fikk sittet i den beste lytteposisjonen og siden vi ikke la inn et element av blindtesting er det vanskelig å si noe konkluderende, men det er forskjeller mellom de to spillerne som jeg vil klare i en blindtestsesjon i mitt anlegg ved bruk av kjent materiale.

2. Edge G CD vs Audionet ART V2
    For meg var det to kutt som var av interesse – spor 2 på Patricia Barbers Nightclub og spor 11 på Anna Netrebkos Sempre Libera. I den uformelle blindtesten klarte jeg å bestemme X i begge tilfeller – henholdsvis Audionet og Edge. For meg var det rett frem å skille de to spillere ved bruk av kjent kildemateriale. Det er definisjon og presisjon som etter mitt syn er bedre enn Edge. Spesielt pianoet på Barber eksemplet og stemmen til Netrebko når hun synger Donizetti. I tillegg så er ikke bassgjengivelsen god nok fra Edge spilleren i de to sammenhengene jeg har hørt den under – relativt – kontrollerte forhold.

Oppsummering

Totalt har jeg lyttet ganske konsentrert i ca 10 minutter til Edge-spilleren. Det var mye enklere for meg å høre forskjeller – som jeg mener kan være svakheter – i sesjon 2 sammenlignet med sesjon 1.

Mvh.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    lark skrev:
    Får vel ikke noe særlig bildekvalitet ut av en kompositt videoutgang. Men det kunne absolutt være interessant å se hvilken logo som dukker opp med spilleren i tomgang. Hvis det går an å få bilde da. Er du der, Fosse?
    Hva slags kabel er dette, tviler på at jeg har noe slikt, bruker bare scart på dvd-spilleren.

K

KindOfBlue

Gjest
    Fosse skrev:
    lark skrev:
    Får vel ikke noe særlig bildekvalitet ut av en kompositt videoutgang. Men det kunne absolutt være interessant å se hvilken logo som dukker opp med spilleren i tomgang. Hvis det går an å få bilde da. Er du der, Fosse?
    Hva slags kabel er dette, tviler på at jeg har noe slikt, bruker bare scart på dvd-spilleren.
    De fleste fjernsyn har en compositt rca-inngang (ofte markert gul) for tilkobling av kamera, videospill, osv.
    Så er oppgaven å finne den utgangen inne i spilleren, og koble de to. (Ev. finne HDMI-utgangen.)

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Fosse skrev:
    lark skrev:
    Du kan fint bruke en vanlig RCA kabel.

U

utgatt19288

Gjest
    Det får så være at dyre spillere bruker deler fra billigere og masseproduserte merker. Og at en del spillere er mer enkle i oppbyggingen enn hva prisen indikerer. Man gjør ikke et valg ut i fra vekt osv. Jeg er faktisk ennå så naiv å tro at man gjør sine valg etter lyttetester/prøving.

Det at en enhet er enkel diskvalifiserer ikke mht lyd og kvalitet. Se på SE forsterkere det være seg rør eller transistor. Enklere går det ikke an å få det men scorer likevel høyt blant brukerne.

Men det jeg reagerer på er det jeg kaller for mangel på sikkelighet under montasje- workmanship for en spiller i denne prisklassen.
    • Displayet er festet med tape?
    • Ledninger er loddet direkte på printbaner under kortet? – skyldes mangel på gjennomletterte hull på hovedkortet? Noe som igjen vitner om gjenbruk av et billigere og masseprodusert kort.
    • Importøren lapper på med nye kabler og gjør nye loddinger på allerede skjøre printbaner uten dedikerte kabel termineringer som kontaktpunkter eller lodde hull på hovedkortet?
    • Importøren gjør videre tiltak på drivverk og chassis?

Lydkvaliteten er sikkert meget god og betviles ikke et sekund. Men har en del spørsmål til workmanship som er utført på denne spilleren. Og som Wotg og flere påpeker det hadde vært ønskelig med en kommentar fra Edge. Både eksisterende og nye kunder tjener på litt åpenhet.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    lark skrev:
    Om du ønsker å teste dette, men kun har SCART inn på TVen din, så får du en Scart-kompositt-overgang til under hundrelappen på Biltema eller Clahs Ohlson.

Sitter det forresten en HDMI bakerst på det grønne printet? Om du ikke vet hvordan den ser ut, så er det slik - er et par centimeter bred eller deromkring.

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    Fikk ikke noe bilde når jeg koblet den ekstra kontakten til RCA-inngangen på tv (gul).
    Drivverket aksepterer imidlertid platen.
    Ellers kan jeg ikke se noen merkenavn på noen av printene, det står Samsung på en av de største IC-ene (?), men ikke noe på printene altså.

Regner med at den utgangen jeg har funnet er bilde, siden det bare er én.
    Ja, det sitter en HDMI-utgang der, RCA-kontakten jeg testet er koblet sammen med denne.

K

KindOfBlue

Gjest
    Vel - vi kan vel gå ut ifra at det er søkt om et dedikert CD-kort, med Edges "egenutviklede DACer" også ble utrustet med HMDI-utgang. Den ene RCA-utgangen ser det ut som om det er loddet ledning til (som går til COAX-UT)?

Sjekk at TV'en din er satt riktig, så den forventer component signal; og sjekk displayet på Edgen, om det viser DVD-skive og gir deg menyvalg. Du kan jo trykke OK på fjernkontrollen, eller prøve å aktivere menyen, og se hva som skjer i displayet.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Fikk ikke noe bilde når jeg koblet den ekstra kontakten til RCA-inngangen på tv (gul).
    Drivverket aksepterer imidlertid platen.
    Ellers kan jeg ikke se noen merkenavn på noen av printene, det står Samsung på en av de største IC-ene (?), men ikke noe på printene altså.

Ja, det sitter en HDMI-utgang der, RCA-kontakten jeg testet er koblet sammen med denne.
    Hmm. det virker litt rart, HDMI og bilde på RCA har ikke så mye med hverandre å gjøre. Skjønner i alle fall ikke hvorfor du ikke fikk bilde på RCA.

Jaja, egenutviklet DAC-kort som ser ut som MPEG-kort med HDMI-port på en spiller som ikke er meningen skal være en DVD-spiller. Man skal se mye rart.

L

lark

Gjest
    Fosse skrev:
    Såvidt jeg vet skal en kompositt RCA videoutgang ikke hente sitt signal fra en HDMI-kontakt. En coax-digitalutgang kan derimot hente sitt signal fra en hdmi-kontakt. Er du sikker på at du prøvde rette kontakten? Det sitter 4 rca-kontakter på printet. To av kontaktene er audio ut, den tredje er digital ut (sannsynligvis den som er koblet til hdmi-kontakten) og den fjerde bør være video ut.
    Prøv den som ikke har ledninger til bakplaten på spilleren

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    TVen er satt riktig, det er egen kanal for den inngangen. Displayet på Edge viser DVD.
    Takker for hjelpen, er helt grønn på bildebiten.

K

KindOfBlue

Gjest
    lark skrev:
    Fosse skrev:
    Såvidt jeg vet skal en kompositt RCA videoutgang ikke hente sitt signal fra en HDMI-kontakt. En coax-digitalutgang kan derimot hente sitt signal fra en hdmi-kontakt. Er du sikker på at du prøvde rette kontakten?
    Her er en morsom teori - Edge's store breakthrough er å hente audio-signalet fra HDMI ut på en billig DVD-spiller! ;D

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    lark skrev:
    Fosse skrev:
    Såvidt jeg vet skal en kompositt RCA videoutgang ikke hente sitt signal fra en HDMI-kontakt. En coax-digitalutgang kan derimot hente sitt signal fra en hdmi-kontakt. Er du sikker på at du prøvde rette kontakten?
    Jeg er ikke sikker på noe som helst, men jeg har så liten peiling på dette at jeg egentlig ikke har veldig lyst til å rote noe videre.
    Kjedelig om jeg skulle gjøre noe galt.

N

nb

Gjest
    Fosse skrev:
    Det ville det være ja. Det er dog neppe noen risiko forbundet med det med mindre Edge har gjort noe bambus med koblingene der.

K

KindOfBlue

Gjest
    Syns det er helt i orden at Fosse lar være å gjøre noe som kan kortslutte eller noe annet.

Du finner ut mye om du legger i en DVD, Fosse, og følger med på displayet. Trykk meny når disken er gjenkjent.

L

lark

Gjest
    Fosse skrev:
    lark skrev:
    Fosse skrev:

Jeg er ikke sikker på noe som helst, men jeg har så liten peiling på dette at jeg egentlig ikke har veldig lyst til å rote noe videre.
    Du kan ikke gjøre mer galt enn du muligens allerede har gjort. Nemlig at du muligens har koblet digital-coax utgangen til videoinngangen på TV'en din. Og det er ingen risiko i det hele tatt. Tipper at videosignalet befinner seg i den fjerde RCA-kontakten.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.611
    Torget vurderinger
    27
    Selvfølgelig er det i orden at jeg stopper her ;)

Ved å trykke på meny visser displayet en del bindestreker en kortere periode, for deretter å fortsette med tellingen.

L

lark

Gjest
    Fosse skrev:
    Selvfølgelig er det i orden at jeg stopper her ;)

Ved å trykke på meny visser displayet en del bindestreker en kortere periode, for deretter å fortsette med tellingen.
    Ut fra bildet på side 1 i tråden her sitter det fire RCA-kontakter på printet. Etter det jeg kan bedømme utfra ledningsføringen er det kontakt nr. 3 fra venstre som ikke har ledning til bakplaten og dermed må være videoutgangen. Hvilken kontakt var det du prøvde?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn