Å modifisere spillere i alle prisklasser er en helt vanlig ting. Ta APL i USA og se hva de gjør med Esoteric spillere som koster fra 100000,- og oppover.
Dette er ikke et nytt fenomen som har kommet med oppgraderingen av G-CD.
NB: Man skulle tro at Esoteric spillerene til over 100000 Nkr leverte god nok lydkvalitet, eller.......?
Dette er ikke et nytt fenomen som har kommet med oppgraderingen av G-CD.
NB: Man skulle tro at Esoteric spillerene til over 100000 Nkr leverte god nok lydkvalitet, eller.......?
Ketil skrev:Hva er det Peter bruker for å dempe spilleren da? Synes du ikke det virker litt merkelig å modifisere en spiller i denne prisklassen på denne måten?Endre Askeland skrev:Jeg kan berolige deg med at det ikke er noen asfaltplater inne i bildet vedrørende oppgraderingen av G-CD
Ketil skrev:Ærlig talt; dette synes jeg nesten blir for dumt. Den omtalte "oppgraderingen" består altså i at importøren limer noen asfaltplater under lokket av spilleren og i tillegg bytter ut kabelen fra printet til utgangen. Dette er en form for oppgraderinger jeg selv drev med for 15 år siden med den gamle Marantz spilleren min tll 3000 kr. Og joda; lyden ble bedre etter at jeg dempet lokket med soborthan og skjermet nettledningen på innsiden. Poenget er at denne spilleren kostet 3000 kr og ikke 55 000 kr. Når man betaler et visst beløp for en hifi komponent skal den type oppgraderinger være irrelevante. På denne typen produkter forventes det at produsenten har tatt seg av slike problemstillinger.Endre Askeland skrev:Den siste oppgradering gjør at lydkvaliteten løftes ytterligere. Pr. i dag så har jeg ikke hørt noen andre spillerer som leverer bedre lydkvalitet enn en oppgradert G-CD spiller. Men jeg er alltid åpen for nye inntrykk, og jeg forventer at jeg en dag får høre noe som er bedre. Enn så lenge, får jeg kose meg med den elendige lydkvaliteten fra G-CD ;D
Bare for også å ha sagt det; det er ikke slik at jeg ikke har respekt for deg og dine erfaringer innen hifi. Jeg har mer respekt for dem som tør prøve ut ting, enn dem som via en eller annen teoretisk konstruksjon har kommet frem til at den og den komponenten ikke kan spille bra fordi de har lest en eller annen artikkel som sier det motsatte. Man kan ikke lese seg frem til god hifi, men lytte.
Jeg har selv erfaring med diverse tweaks som blir avvist som placebo av de som måler og ikke lytter, men som i mine ører udiskutabelt har hatt en innvirkning på lyden.
På den andre siden tror jeg vi som definerer oss som praktiserende og ikke teoretiserende audiofile gjør oss selv en bjørnetjeneste hvis vi ikke innrømmer at det kan være tilfeller der produsenter utnytter et marked som i mange tilfeller har en for ukritisk holdning til de produktene som tilbys innen hifi verdenen. Kanskje bransjen nettopp trenger mer kritiske forbrukere hvis det ikke skal feste seg et inntrykk at at dette er en lurebransje hvor noen er ute etter dumme forbrukeres surt tjente penger. Selv om jeg forstår at det kan være vanskelig å innrømme mistro til en produsent man nettopp stolte på.