Politikk, religion og samfunn Eirik Jensen - skyldig eller uskyldig?

Er Jensen skyldig eller uskyldig?

• Skyldig

Stemmer: 63 52.1%
  • Uskyldig

Stemmer: 58 47.9%

• Totalt antall stemmer
    121

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
3.374
Torget vurderinger
0
Her er domsavgjørelsen, og kanskje greit å lese den fremfor å basere meninger på korte oppsummeringer som har blitt presentert i media. Her blir hele saken fremlagt, og alt blir forklart, både med tanke på straffeutmåling (og strafferabatt) og skyld. Det er 46 sider, så ingen skumlesning på 5 min, men da får en se alt i perspektiv.

Hvis en skal ta stilling til skyld/uskyld bør en lese hele dokumentet.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Her er domsavgjørelsen, og kanskje greit å lese den fremfor å basere meninger på korte oppsummeringer som har blitt presentert i media. Her blir hele saken fremlagt, og alt blir forklart, både med tanke på straffeutmåling (og strafferabatt) og skyld. Det er 46 sider, så ingen skumlesning på 5 min, men da får en se alt i perspektiv.

Hvis en skal ta stilling til skyld/uskyld bør en lese hele dokumentet.

Som administrator har jeg full forståelse for at du setter deg over andre når det kommer til å følge reglene på hifisentralen.no. Jeg forstår derimot ikke hvordan du kan sette deg i en posisjon for å ha en formening om hvordan medlemmer bør eller ikke bør forholde seg til Jensen-saken. Har du også retningslinjer for hvordan man skal forholde seg til klima, eller annen politikk for den del? Hvordan bør man f.eks. forholde seg til MDG sin politikk? (Hvis fakta og kunnskap skal legges til grunn for alt som skrives her på forumet så har du virkelig en stor jobb foran deg)

Det er akkurat denne her holdningen som overrasker meg litt, og det gjelder flere på forumet.

Robot

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2018
Antall liker
291
Sted
Mostaul
Hvor står det at høvdingen har en formening om hvordan vi bør/ikke bør forholde oss til saken? Det er jo ikke annet enn en oppfordring til å sette oss bedre inn i saken og det er alltid fornuftig.

Innlegget ditt er et skikkelig bomskudd.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvor står det at høvdingen har en formening om hvordan vi bør/ikke bør forholde oss til saken? Det er jo ikke annet enn en oppfordring til å sette oss bedre inn i saken og det er alltid fornuftig.

Innlegget ditt er et skikkelig bomskudd.
Ditto - jeg synes påstanden din er et lettvindt sleivspark - muligens ikke veldig overraskende.

Han legges til grunn at flere ikke har lest seg opp på saken, som er en urimelig antakelse. Man kan ha en annen formening, selv om man har satt seg inn i saken.

palmaris

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
125
Torget vurderinger
1
Eg les Høvdingen sin kommentar som ein generell kommentar, ikkje retta til nokon særskild. Og det er ikkje usannsynleg at det er opptil fleire som ikkje har lest alle 46 sidene...

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
12.185
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nå har jeg lest dommen. Etter å ha lest utvekslingen av tekstmeldinger som er gjengitt der er det veldig vanskelig å komme til noen annen konklusjon enn rettens. Jensen har vært en integrert del av narkotikaimporten i mange år, og har misbrukt sin rolle som politimann til å holde en skjermende hånd over Cappelen mot kontant betaling. Retten kom til at 1,4 mill i utbetalinger var bevist.

Jeg hadde faktisk forsøkt å finne domsteksten og satte pris på at Høvdingen linket til den. Det var ingen link i de avisartiklene jeg hadde lest.

bambi

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
4.165
Sted
Nedre Eiker
Eg les Høvdingen sin kommentar som ein generell kommentar, ikkje retta til nokon særskild. Og det er ikkje usannsynleg at det er opptil fleire som ikkje har lest alle 46 sidene...
Samme her. Og jeg er iallfall en av de som ikke har lest hele dommen.

Robot

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2018
Antall liker
291
Sted
Mostaul
Ditto - jeg synes påstanden din er et lettvindt sleivspark - muligens ikke veldig overraskende.

Han legges til grunn at flere ikke har lest seg opp på saken, som er en urimelig antakelse. Man kan ha en annen formening, selv om man har satt seg inn i saken.
Hvilken påstand?

Du bør lese deg opp på betydningen av sleivspark, lese det en gang til og se om du forstår det da. Skjønt jeg er ikke skråsikker på om evnen er der.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvilken påstand?

Du bør lese deg opp på betydningen av sleivspark, lese det en gang til og se om du forstår det da. Skjønt jeg er ikke skråsikker på om evnen er der.
Den som uttaler seg skråsikkert her er deg - men dette utløpet får du ta ovenfor andre eller på VG debatten. Jeg legger den ballen død.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
1.497
Har lest hele dommen og prøvde å være veldig open minded med tanke på skyldspørsmålet. Jo mer jeg tenker at Jensen er uten skyld her jo mer kjenner jeg at hatten strammer, man må rett og slett være rimelig trang i hatten for å mene at Jensen er helt uskyldig i denne saken. Noen her inne har hevdet at det ikke finnes fnugg av bevis, det er jo bare å lese dommen så ser man at retten har flere bevis i saken. Litt rart er det jo at Jensen har vært så slepphendt med sms meldingene, men her tror jeg at han har stolt for mye på sitt eget kodespråk.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jøss.

Som den eneste her, foreløpig, så leste du innlegget til høvdingen som fanden leser bibelen og skrev deg ut på jordet etterpå, deal with it.
Det er dine ord. Vi legger denne ballen død. Det er mer enn nok andre som liker å krangle på nettet - så du kan se bort fra meg.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har lest hele dommen og prøvde å være veldig open minded med tanke på skyldspørsmålet. Jo mer jeg tenker at Jensen er uten skyld her jo mer kjenner jeg at hatten strammer, man må rett og slett være rimelig trang i hatten for å mene at Jensen er helt uskyldig i denne saken. Noen her inne har hevdet at det ikke finnes fnugg av bevis, det er jo bare å lese dommen så ser man at retten har flere bevis i saken. Litt rart er det jo at Jensen har vært så slepphendt med sms meldingene, men her tror jeg at han har stolt for mye på sitt eget kodespråk.
Jeg tror de aller fleste ser at Jensen har gjort seg skyldig i en rekke forhold. Spørsmålet er om straffeutmålingen står i stil med forbrytelsen.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
1.497
Jeg tror de aller fleste ser at Jensen har gjort seg skyldig i en rekke forhold. Spørsmålet er om straffeutmålingen står i stil med forbrytelsen.
Det er utallige forbrytelser jeg kan komme på som burde hatt strengere straff, men han er dømt ut i fra Norges lover som setter premissene her.

Larson

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
1.350
politifolk som undergraver rettsystemet fortjener lovens strengeste straff. Ikke bare fordi misbruk av sin stilling for egen vinning og ulovlighetene, men også fordi har ikke borgerne tillit til rettferdig rettssystem så rakner samfunnet innenfra.

Korrupte politimenn er noe av det verste som finnes. En korrupt ordfører er ille i seg selv, men ordføreren har ikke tilgang på voldsmonopolet slik en politimann har. Og den korrupte ordføreren driver stort sett bare med byggetillatelser til sine venner. Politimannen er mye farligere.

Du kan synes at 21 år er for mye. Det går på narkotikaloven. Hadde han smuglet kjøtt ville han fått 10-12 år. Jensen smuglet narkotika og risikerte da 21 år på det alene.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
3.374
Torget vurderinger
0
Som administrator har jeg full forståelse for at du setter deg over andre når det kommer til å følge reglene på hifisentralen.no. Jeg forstår derimot ikke hvordan du kan sette deg i en posisjon for å ha en formening om hvordan medlemmer bør eller ikke bør forholde seg til Jensen-saken. Har du også retningslinjer for hvordan man skal forholde seg til klima, eller annen politikk for den del? Hvordan bør man f.eks. forholde seg til MDG sin politikk? (Hvis fakta og kunnskap skal legges til grunn for alt som skrives her på forumet så har du virkelig en stor jobb foran deg)

Det er akkurat denne her holdningen som overrasker meg litt, og det gjelder flere på forumet.
Det er ikke snakk om å heve seg over noen. Jensen saken har skapt en 50/50 holdning til skyldsspørsmålet blant befolkningen, og jeg la ut dommen så brukerne kan komme med sin avgjørelse basert på de samme opplysninger som dommerne og juryen har sittet og hørt på.

Media har vært på saken hele veien, men en får et større innblikk i saken ved å lese dommen, og dette er jo det nærmeste vi kommer førstehåndsinformasjon. Når noe blir gjenfortalt så blir det alltid endret i en viss grad, eller enkelte detaljer uteblir.

Hvis du mener at jeg oppfordrer folk til hvordan de skal forholde seg til saken, vel, da har du helt rett. Det er nettopp det jeg gjør, og hvis en ikke kan forholde seg til de opplysninger som har blitt presentert for de som både har frifunnet (juryen) og dømt han (dommerne), hvem eller hva skal en da forholde seg til? Jeg sier derimot ingenting om hva din avgjørelse bør være, men jeg leder "deg" helt klart mot de opplysninger du må forholde deg til for å komme til din egen konklusjon.

Hvis du ønsker å stemme på MDG, så håper jeg du gjør dette basert på oplysninger som kommer direkte fra MDG, og ikke basert på at naboen er en big fan eller at lokalavisen støtter MDG.

"Hvis fakta og kunnskap skal legges til grunn for alt som skrives her på forumet så har du virkelig en stor jobb foran deg" - dette vil jo være helt umulig ettersom mye av det folk skriver på nett ikke er korrekt, men der hvor det er snakk om 21 års fengsel, så ønsker jeg at brukerne skal vurdere saken utifra de samme opplysninger som vårt rettsvesen har vurdert utifra, og ikke basert på annenhåndsinformasjon.

cruiser

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.02.2010
Antall liker
2.637
Det er vel mye lettere å skrike rundt på Internett at det ikke er noen bevis eller penger involvert når man slipper å forholde seg til den faktiske dommen

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
1.786
Sted
Oslo
Dette blir som med Trump og COVID-19 testingen. Dersom ingen vet hva som er fakta, så har man heller ikke tatt feil.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vel mye lettere å skrike rundt på Internett at det ikke er noen bevis eller penger involvert når man slipper å forholde seg til den faktiske dommen
Stråmenn og Trump - da gjenstår bare en kjent krigsherre fra Tyskland / Østerrike ☺

cruiser

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.02.2010
Antall liker
2.637
Hverken stråmann eller Trump, waybehind har side opp og side ned messet om at det ikke finns bevis, mens du selv har hevdet det ikke har vært snakk om millionbeløp. Begge deler er selvsagt feil og er godt beskrevet i dommen. Du kan jo begynne med å lese den, så kan vi diskutere utifra de faktiske forhold etterpå.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er ikke snakk om å heve seg over noen. Jensen saken har skapt en 50/50 holdning til skyldsspørsmålet blant befolkningen, og jeg la ut dommen så brukerne kan komme med sin avgjørelse basert på de samme opplysninger som dommerne og juryen har sittet og hørt på.

Media har vært på saken hele veien, men en får et større innblikk i saken ved å lese dommen, og dette er jo det nærmeste vi kommer førstehåndsinformasjon. Når noe blir gjenfortalt så blir det alltid endret i en viss grad, eller enkelte detaljer uteblir.

Hvis du mener at jeg oppfordrer folk til hvordan de skal forholde seg til saken, vel, da har du helt rett. Det er nettopp det jeg gjør, og hvis en ikke kan forholde seg til de opplysninger som har blitt presentert for de som både har frifunnet (juryen) og dømt han (dommerne), hvem eller hva skal en da forholde seg til? Jeg sier derimot ingenting om hva din avgjørelse bør være, men jeg leder "deg" helt klart mot de opplysninger du må forholde deg til for å komme til din egen konklusjon.

Hvis du ønsker å stemme på MDG, så håper jeg du gjør dette basert på oplysninger som kommer direkte fra MDG, og ikke basert på at naboen er en big fan eller at lokalavisen støtter MDG.

"Hvis fakta og kunnskap skal legges til grunn for alt som skrives her på forumet så har du virkelig en stor jobb foran deg" - dette vil jo være helt umulig ettersom mye av det folk skriver på nett ikke er korrekt, men der hvor det er snakk om 21 års fengsel, så ønsker jeg at brukerne skal vurdere saken utifra de samme opplysninger som vårt rettsvesen har vurdert utifra, og ikke basert på annenhåndsinformasjon.
Nå er det mange tråder her på forumet der flere nettopp forholder seg til avisoppslag og enkle påstander - men jeg forstår ønsket om at man forholder seg til fakta.

I Jensen-saken er min opplevelse at det er uenigheter i tolkningen av hvor alvorlig forbrytelsen faktisk er, da med det samme saksgrunnlaget.

RuneRaskeReven

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.08.2014
Antall liker
1.085
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hverken stråmann eller Trump, waybehind har side opp og side ned messet om at det ikke finns bevis, mens du selv har hevdet det ikke har vært snakk om millionbeløp. Begge deler er selvsagt feil og er godt beskrevet i dommen. Du kan jo begynne med å lese den, så kan vi diskutere utifra de faktiske forhold etterpå.
Hersketeknikk - du skriver som at jeg eller andre ikke har lest oss opp på saken.

65finger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.10.2015
Antall liker
1.612
Torget vurderinger
0

Som fanden leser Bibelen leser du det innlegget fra Høvdingen

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
12.185
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hersketeknikk - du skriver som at jeg eller andre ikke har lest oss opp på saken.
Hadde du funnet og lest selve dommen før Høvdingen la ut link til den? Det hadde ikke jeg, og jeg hadde faktisk lett litt etter en slik link, men hadde ikke søkt i lovdata selv for å finne den. Verdt å lese.

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Antall liker
8.565
Torget vurderinger
1
Hadde du funnet og lest selve dommen før Høvdingen la ut link til den? Det hadde ikke jeg, og jeg hadde faktisk lett litt etter en slik link, men hadde ikke søkt i lovdata selv for å finne den. Verdt å lese.
Jeg hadde lest den. Tvilen har i den grad kommet tiltalte til gode. Forunderlig at folk er i stand til å tro at Jensen er uskyldig eller er blitt urettmessig dømt -- og jeg syns at straffeutmålingen er som den skal være. Om ikke, kan man legge ned politiet. Hele poenget med straffeloven er at den skal ha avskrekkende effekt og vi vil helst slippe å ha høyt betrodde polititjenestemenn som bruker sin tilgang for å totalt undergrave kriminalitetsforebyggende innsats, over mange år.

Dr Dong

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
5.966
Sted
oslo
det er fornøyelig å se hvordan noen eksistenser ikke ser forskjell på å underslå i det private og undergrave det offentlige. det bør ikke være noen samstemthet i straff for de to. de er vesensforskjellige. det eneste de har felles er at det er lovbrudd.

Disqutabel

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
1.811
Jeg hadde lest den. Tvilen har i den grad kommet tiltalte til gode. Forunderlig at folk er i stand til å tro at Jensen er uskyldig eller er blitt urettmessig dømt -- og jeg syns at straffeutmålingen er som den skal være. Om ikke, kan man legge ned politiet. Hele poenget med straffeloven er at den skal ha avskrekkende effekt og vi vil helst slippe å ha høyt betrodde polititjenestemenn som bruker sin tilgang for å totalt undergrave kriminalitetsforebyggende innsats, over mange år.
Jeg synes fortsatt ikke dette er like glassklart som du opplever det. Joda, Jensen har åpenbare forklaringsproblemer, og jeg betviler at han er ren, for å si det sånn. Problemet er at dommen hviler på en indisierekke, og ingen tilståelse eller harde bevis. Det er fortsatt fysisk mulig at Jensen har sklidd inn i en rolle han selv ikke oppfatter som kriminalitet (rett eller feil oppfattet), og jeg mener tvilen ligger i at man ikke kan underbygge et enkelt økonomisk motiv hos Jensen. Det er fortsatt fullt mulig at dette enkle motivet foreligger, men det er også mulig at Jensen lever på en eller annen form for livsløgn. Og spørsmålet er om straffen for vrangforestillinger og rå økonomisk vinning skal sidestilles. Det er på akkurat det punktet jeg mener at rettslig tvil kan fremkomme. Dommen, slik den foreligger, reflekterer ingen slik tvil, og jeg er usikker på om Jensens motivasjon er såpass glassklar.

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
2.390
Sted
Sky No Limit....
Alt gikk etter planen...... drit i tiltale og dom... punktene der er fullstendig uklare, særlig på såkalt "avgjørende" punkter og Jensen slet naturlig nok med å parere de luftige påstander som er totalt uten rot i virkeligheten.

Topp Bunn