Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bare å handle noen flere å begynne å stacke ;)
    Hehe.. ja hvis det blir nødvendig så, men foreløpig mye å gå på da den foreløpig står på crossover 50hz og ca kl 10 på gain-hjulet. Bare fått modifisert benk og koblet opp alt foreløpig. Så er langt fra i mål med justeringer 😉

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Nei da gjenstår det morsomme :)

Driver enda på å justerer litt her etter AP kom i hus.. ble voldsomt annerledes uten at jeg helt klarer sette en logisk pin i hvorfor :)

Men én ting er sikkert.. det ble jævlig morsomt.. flyttet jo subbene noen få cm og de lader nå rommet på en enormt annerledes måte.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    3 skjær i skjøen:
    • Rent visuelt så ble TVen stående i høyeste laget
    • Familen (les kona) var ikke helt fornøyd med å introdusere en ekstra fjernkontroll for volumjustering
    • Familien (les kona) var ikke helt fornøyd med at DAC og forsterker må manuelt slås på
    Lydblanken som stod der fra før av hadde jo HDMI ARC, så da slo den seg på automatisk og volumjustering fungerte med Altibox-fjernkontrollen.

Så jeg må se litt på hva jeg skal gjøre... Det er flere veier til "rom", men det aller enkleste hadde naturligvis vært å ha en forsterker som hadde HDMI ARC. Får gå i tenkeboksen :unsure:

1. Forsterker med HDMI ARC
    2. Streamer med HDMI ARC, feks WiiM Ultra, og et effekttrinn (eller integrert forsterker) som får plass inni TV-benken og som har Trigger-input
    3. Kjøre stereoanlegget helt separat fra TV-lyden og bare brukes av meg, men jeg har da fortsatt utfordring med plasseringen av Marantz'en uten å skjære i skjenken.

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    61.493
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    84
    3 skjær i skjøen:
    • Familen (les kona) var ikke helt fornøyd med å introdusere en ekstra fjernkontroll for volumjustering
    • Familien (les kona) var ikke helt fornøyd med at DAC og forsterker må manuelt slås på
    Lydblanken som stod der fra før av hadde jo HDMI ARC, så da slo den seg på automatisk og volumjustering fungerte med Altibox-fjernkontrollen.

Så jeg må se litt på hva jeg skal gjøre... Det er flere veier til "rom", men det aller enkleste hadde naturligvis vært å ha en forsterker som hadde HDMI ARC. Får gå i tenkeboksen :unsure:

2. Streamer med HDMI ARC, feks WiiM Ultra, og et effekttrinn (eller integrert forsterker) som får plass inni TV-benken og som har Trigger-input
    3. Kjøre stereoanlegget helt separat fra TV-lyden og bare brukes av meg, men jeg har da fortsatt utfordring med plasseringen av Marantz'en uten å skjære i skjenken.
    En WiiM ultra løser det problemet ja😁

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En WiiM ultra løser det problemet ja😁
    Ja heller kanskje aller mest mot en Ultra og et effekttrinn med trigger-input akkurat nå. Ikke flust av integrerte med HDMI ARC i prisklassene jeg kikker (rundt 10k). Måtte i så fall være Marantz Stereo 70s. Men Ultra/effekt-kombo vil gi en kraftigere pakke for de samme pengene :giggle:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Trigger eller ev auto-sensing på innsignalene sånn at effekttrinn slår seg selv på og av.
    Ja auto-sensing på signal tenkte jeg ikke på faktisk. Nå husker jeg ikke hva de rimeligere 2-kanalsutgavene Knedahl har koster, men hvis de nye (K-Audio) er i aktuell prisklasse så får jeg undersøke om de har slik auto-sens eller trigger (y)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.088
    Sted
    Horten
    Ja auto-sensing på signal tenkte jeg ikke på faktisk. Nå husker jeg ikke hva de rimeligere 2-kanalsutgavene Knedahl har koster, men hvis de nye (K-Audio) er i aktuell prisklasse så får jeg undersøke om de har slik auto-sens eller trigger (y)
    Mener at de ICE-modulene har kontakter for kobling av auto-sense, så du kan sikkert be om at det kobles opp om ikke standard. :cool:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.194
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har prøvd begge deler og er mye mer tilfreds med trigger. Det kan bli upraktiske forsinkelser med autosensing, i alle fall hvis du også har auto off på enheten. Da kan du risikere at den går i dvale før du hadde tenkt og bruker litt tid på å komme i gang igjen.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bilde med nye stolen som da blir den jeg kommer til å bruke i sweetspot. Hodet blir da ca 4 meter fra høyttalerne:

IMG_6386.jpeg

Gardinene våre er litt tykke i velour-aktig stoff, så har mulighet til å dra for disse for å dempe litt førsterefleksjon i stedet for at det treffer glasset i verandadør. Gardiner og tepper demper jo bare helt i øvre frekvens og mindre enn man liker å tro, men som gismo sier - det blir ikke verre i alle fall 😛

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Artig at du har tatt den helt ut haifai-messig, med amp'en liggende på gulvet foran høyttalerene.:giggle:
    Hehe ja.. det er litt av det som er problemet her, får ikke plassert den oppå eller inni skjenken - så da blir det midlertidig løsning å ha den på gulvet foran 😅

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.088
    Sted
    Horten
    Hehe ja.. det er litt av det som er problemet her, får ikke plassert den oppå eller inni skjenken - så da blir det midlertidig løsning å ha den på gulvet foran 😅
    Kunne jo se ut som den amp hadde passet inn istedet for en av skuffene?:unsure:
    -Om bredden passer, hengsla fronten på den ene skuffen sånn at den kan vippes ned når man skal spille.
    Dybden er bare å skjære ut i bakplaten.:cool:

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kunne jo se ut som den amp hadde passet inn istedet for en av skuffene?:unsure:
    -Om bredden passer, hengsla fronten på den ene skuffen sånn at den kan vippes ned når man skal spille.
    Dybden er bare å skjære ut i bakplaten.:cool:
    Det går nesten, men ampen er 1 cm for bred til at den sklir inn i skufferekka - men tanken var ikke dum :)
    Men som du sier måtte jeg fortsatt tatt å skjært ut av bakplata. Skjenken har topplate på ca 50 cm, men indre mål på hyller i skap blir litt lite. Med mindre jeg klarer å bruke hullsag med korrekte avstander slik at terminalene sklir gjennom disse da :unsure:

Det endrer dog ikke det faktum at forsterker må slås på manuelt, uansett om jeg bruker den som ren effektforsterker eller integrert.
    En mulighet er jo dog at den alltid står påslått, også kjøper jeg en WiiM Ultra hvor jeg lar den styre volum. Så må bare Marantz'en stå på feks 75% volum. Så kan jeg da ha Ultra'en koblet analogt direkte til en av de andre inngangene på forsterkeren enn jeg har NAD M51 tilkoblet.

Jeg får se litt, men låt såpass bra i går kveld at jeg gjerne skulle hatt Marantz'en plassert i stua.

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Ville vel heller kjøpt noe litt mer gjennomført enn disse små chifi blokkene :)

Om du har tålmodighet så er det lite der ute som slå Clones Audio monoblokkene i lyd og størrelse. Kan enda si at de står laaangt opp på lista her.
    Andre som er verdt å nevne i mindre størrelse er Heed monoblokker eller nuprime st10 stereo eller mono.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.171
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    3 skjær i skjøen:

Veikart til Rom:
    1) Ny kone
    2) Nytt hus
    3) Ny tv-benk
    4) WiiM Ultra + https://internetofmusic.nl/product/iom-ultra/

Vis veikartet til din kone, og si at alternativ 1,2 og 3 er forkastet og at du kun har et reelt alternativ og er nødt til å gå for nr 4.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ville vel heller kjøpt noe litt mer gjennomført enn disse små chifi blokkene :)

Om du har tålmodighet så er det lite der ute som slå Clones Audio monoblokkene i lyd og størrelse. Kan enda si at de står laaangt opp på lista her.
    Andre som er verdt å nevne i mindre størrelse er Heed monoblokker eller nuprime st10 stereo eller mono.
    Ja jeg må se litt. Det viktige her er dog å huske at størrelse alene ikke er "godt nok", da forsterker også må ha enten trigger eller automatisk oppstart på signal - ellers er jeg like langt ift ønskene fra de andre i huset om "automagisk" bruk.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    13.405
    Sted
    London
    Tror det hadde fungert i alle fall :)
    Må bare avstemmes mot moralen min, da jeg i utgangspunktet er imot alle disse småboksene som stadig spyttes ut i det fjerne østen
    Hva er verst akkurat nå? Kina eller USA? Heed er fra Ungarn, så kanskje like ille?
    Hva med Nord Acoustics?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Hva er verst akkurat nå? Kina eller USA? Heed er fra Ungarn, så kanskje like ille?
    Hva med Nord Acoustics?
    Ingen tvil om at den oransje luggen langt i vest er det mest kritiske 🙈 Nord Acoustics kan jo være aktuelt på brukeren i Norge, men nyprisen med dårlig valutakurs og importavgifter gjør det fort kostbart. Har egentlig ikke planlagt for noe penger til denne endringen heller 🙃

Ser at det er mulig å finne litt forskjellige utgaver av disse modellene til Rotel på FINN til relativt hyggelige priser. Har trigger inn, så i kombo med WiiM Ultra som har trigger ut - så bør det jo fungere rent teknisk.

IMG_6391.jpeg

Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.679
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Hva med Nord Acoustics?
    Heed er jeg så svak for lyden i at om de så hadde kommet ut av stjerten til kobberprinsen i USA så hadde jeg kjøpt 🤣🤣

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Bilde med nye stolen som da blir den jeg kommer til å bruke i sweetspot. Hodet blir da ca 4 meter fra høyttalerne:

Gardinene våre er litt tykke i velour-aktig stoff, så har mulighet til å dra for disse for å dempe litt førsterefleksjon i stedet for at det treffer glasset i verandadør. Gardiner og tepper demper jo bare helt i øvre frekvens og mindre enn man liker å tro, men som gismo sier - det blir ikke verre i alle fall 😛
    Kan forresten informere om at lyden faktisk var veldig bra og aldeles ikke manglet fylde eller bass. Jeg ble nok rett og slett lurt av at lyden fra TVen er såpass flat og lite oppløst. Altibox fiber inn i TV via dekoder og hentet ut via optisk utgang på TV. Vet ikke om det går feil noe sted på veien, men har valgt stereo-signal og PCM hele veien. Dog testet å la dekoder sende "beste" inn til TV og at TV nedskalerer til stereo - dog uten at det ble noe bedre. Aner ikke om lyden hadde vært bedre hvis den ble sendt direkte til DAC uten å gå via TVen, men da introduserer via enda flere feilkilder for familien.

Ved lytting til musikk på Spotify via WiiM var det noe helt annet, selv om det heller ikke er tapsfritt.
    Endte ganske fort med at jeg slo av sub'en, da jeg følte ting satt veldig bra med en gang når jeg brukte BR08 alene. Siden veien videre for oppsettet i stuen er litt usikkert, så gadd jeg ikke bruke masse tid for å fin-innstille sub. Formen på stue/akustikken blir i alle fall ikke noe problem for høyttalerne, så det er i alle fall blitt bekreftet :)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.088
    Sted
    Horten
    Artig at det spilte bra uten sub.(y)
    -Hvordan er lyden om du kjører Youtube app'en på TV og hører på noen godlåter den veien?

Du kan jo teste ut (for å utelukke TV) å ta lyden optisk rett fra Altboks decoderen? -Mener den har en optisk ut....

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Artig at det spilte bra uten sub.(y)
    -Hvordan er lyden om du kjører Youtube app'en på TV og hører på noen godlåter den veien?

Du kan jo teste ut (for å utelukke TV) å ta lyden optisk rett fra Altboks decoderen? -Mener den har en optisk ut....
    Kan teste med YouTube/Spotify via app'er på TVen ved neste anledning (y)

Kan teste med optisk ut av dekoder også, eller også forsåvidt HDMI ut av dekoder inn i M51 og HDMI ut til TV også - siden jeg er litt heldig stilt med funksjonalitet på DACen. Men uansett hvilken versjon av dette som benyttes, så vil det si at familien må bytte inngang på DACen dersom man går fra å se på innhold avspilt på dekoder og innhold spilt av fra TV-apper. Typisk er Disney+ som Altibox ikke har støtte for på dekoderen. Så for å prøve å holde ting enkelt var tanken at det var minst hassle å bare tappe lyden fra TVen.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.469
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kom på at WiiM Pro har Bluetooth, og når jeg kobler TVen til den så får jeg faktisk volumstyring til å funke med dekoder-fjernkontrollen 🙂 er bare optisk ut på TV-en som ikke tillater volumstyring.

Siden TV-lyden uansett er så laber som jeg har funnet ut, så bør det fungere å da sette variabel output på WiiM, også kjøre den direkte i en integrert forsterker som har auto-sens på digitalt eller analogt signal. Så får jeg bare switche input og output på streamer slik at jeg får de via NAD M51 når jeg skal høre på musikk.

IMG_6397.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn