Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.693
    Sted
    Horten
    Jeg tror at om man har en moderne rør-amp, så er det vanskeligere å høre en "rørlyd" tror jeg. -Kommer selvsagt an på hva man legger i begrepet da. :cool:
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.693
    Sted
    Horten
    Ja er ikke uenig i det, er bare at det krever kompetanse på området fra hver og en. I et nylig intervju med OHC ble det sagt at gjennomsnittskunden ble stadig eldre og var nå på 60+ hvis jeg husker rett. Selv om jeg selv "bare" er 40, så hadde jeg på ingen måte klart oppgaven med å få en WiiM Amp til å låte som en rørforsterker ved å bare bruke EQ i WiiM-appen - for å sette det litt på spissen ;)
    Helt enig, men litt av det jeg tenkte på var dette at mange fabrikanter lager seg en huslyd, som folk kjenner igjen og som også bidrar til at man beholder kundene til å kanskje også kjøpe hele rekken med moduler fra samme fabrikant. -Aka, "det passer sammen".
    -Da blir det for meg fort en evig runddans med det mange kaller matching av ting, finfint det men det kan ta år for man nærmer seg rett jorde. 😉

    Sånn sett er jeg tilhenger av at moduler i avspillingskjeden gjør jobben uten all denne fargingen/huslyden, sånn at man selv kan ta ev farging kontrollert sånn at det låter som man vil. (for om alle moduler farger lyden, så blir jo noe av egen eq kun for å kompensere vekk ev annen farging etc)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.197
    Antall liker
    9.367
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror at om man har en moderne rør-amp, så er det vanskeligere å høre en "rørlyd" tror jeg. -Kommer selvsagt an på hva man legger i begrepet da. :cool:
    Det er nok sant, men jeg tror uansett du skal være ganske dreven på EQ for å kunne gjenskape en slags "huslyd" uten at justeringene man gjør kommer på kollisjon med frekvensresponsen i rommet :)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.693
    Sted
    Horten
    Det er nok sant, men jeg tror uansett du skal være ganske dreven på EQ for å kunne gjenskape en slags "huslyd" uten at justeringene man gjør kommer på kollisjon med frekvensresponsen i rommet :)
    Nja, kanskje. Men tror at sånn huslyd er mindre justeringer enn man tror. Eks Yamaha har jo en huslyd mange liker, litt varm og rund vil mange kanskje si.
    -Om man måler denne så ser man ofte en liten "søkk" i området fra noe over 1Khz og opp til kanskje 2,5 Khz. Det er ikke mange dB de har tatt vekk, men likevel merkbart. -Det er i dette området mange el-gitar solo og høy vokal/koring befinner seg, og for mange opplevd som skarpt/skjærer i ørene i kombinasjon med rett høyttaler.

    Marantz har kanskje også gjort noen sånne små "knep". :cool:
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.566
    Antall liker
    9.698
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Jeg tror at om man har en moderne rør-amp, så er det vanskeligere å høre en "rørlyd" tror jeg. -Kommer selvsagt an på hva man legger i begrepet da. :cool:
    Absolutt sant.. hadde jo Primaluna evo400 innom.. en fantastisk forsterker på mange måter og meget vellydende.
    Dog låt den mere transistor enn mange transe amper.. tror selv forsterkerverden er blitt woke! 🤣🤣
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn