Eirik's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.467
    Antall liker
    6.158
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Ble familietur til Stavern i dag, så foreløpig står de uoppkoblet. Må få koblet opp i kveld 👍🏻
    At du ikke har koblet opp ennå. Og at du ikke står på kne for å måle nøyaktig på mm plassering mellom hver testlåt, er ikke bra. Det spøker nok med ditt medlemskap på hfs gutt🤪
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    At du ikke har koblet opp ennå. Og at du ikke står på kne for å måle nøyaktig på mm plassering mellom hver testlåt, er ikke bra. Det spøker nok med ditt medlemskap på hfs gutt🤪
    Ja anlegget brukes jo alt for sjelden, sjelden mer enn 3-4 timer i løpet av en uke. Så sånn sett har jeg ikke hatt behov for å ha så mye kostbart stående til pynt. Men blir spennende å høre 🙂 kommer til å kjøre de uten sub de første ukene - bare for å se hva som bor i høyttalerne alene
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.086
    Antall liker
    5.038
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Fascinerende at de andre virker mer utålmodige enn eieren selv over hvordan høyttalerne låter :p Men den nybakte eieren følger nok bare det kjente afrikanske ordtaket "tid er noe som kommer".

    Gratulerer med nye høyttalere, @Eirik84 :giggle:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Blir nok ikke noe kritisk lytting i kveld, men i stedet bare prøve litt forskjellig sjangre for å «varme opp høyttalerne». Vært innom Warnes, Jackson og nå litt lett elektronisk med litt tyngde i bunnen.

    Førsteinntrykket av Warnes sin «Way down deep» og Jacksons Billie Jean, Man in the mirror, Thriller og Wanna be startin something var dog veldig bra😊
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jaggu bra det ble lyd å koblet opp.. var nært å banne deg 🤣🤣
    Hadde bare så vidt nok kabel, så måtte finmåle litt og hassle å tilkoble kabler når man skal skru fast rett i terminaler!

    Grunn til ban på nestemann som i kabeltråder foreslår at det beste er å bruke avisolert kabel rett i terminalene - det er glorifisert og langt fra sannheten! 😰
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.654
    Antall liker
    39.226
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye med Borea, snasene høyttalere det der.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fy faan dette var avhengighetsskapende og rått 🤩 bassen er ganske lik ift slik jeg hadde skrudd til Jamo-suben og B&W 685s2. Enda mer homogent siden alt kommer fra samme høyttaler, men nå hadde ikke jeg noe bassmanagement så innstilling der var kun med crossover/gain på sub. Heldigvis bare gått 20 minutter, så utforsker videre 🎶

    IMG_5056.jpeg

    IMG_5057.jpeg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.467
    Antall liker
    6.158
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Virkelig vakre og stuevennlige høyttalere du har skaffet. Sjelden eller aldri får man slikt til prisen for disse. Om de har dynamikken til de dyrere utgavene til Triangel lover dette godt😉
    Med hjelp fra rommet spiller nok disse litt dypere en spec tilsier😎
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Virkelig vakre og stuevennlige høyttalere du har skaffet. Sjelden eller aldri får man slikt til prisen for disse. Om de har dynamikken til de dyrere utgavene til Triangel lover dette godt😉
    Med hjelp fra rommet spiller nok disse litt dypere en spec tilsier😎
    Ja virker som de har funnet en god kombinasjon av utseende, lyd og pris 🙂 ja rommet gir jo ofte litt mer enn de «tørre» specs. Er vel spec på 40hz på -3dB.

    Basert på det som HifiPlus skrev så tyder det på at de har tatt kompromissene «rett» sted:
    At the price this is a revelation, and I’m holding back from introducing a bit more graphic language between those words. What’s separating the Triangle Borea BR08 from loudspeakers costing considerably more is the good, but functional cabinet. More upmarket loudspeakers often have a little more ‘candy’ to their appearance. Instead, Triangle has concentrated on putting fine drivers and great tech into a good cabinet that will sonically outlast many of those shiny boxes of bling. This is a refined masterpiece at a price that’s a complete steal!

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Etter 2,5 timer er jeg lettere sjokkert over hvor bra disse høyttalerne er. Hadde ikke trodd jeg skulle få en sånn oppgradering for de eksakt samme pengene som jeg solgte B&W og Neotech for. Noen ganger er man heldig tydeligvis :)

    Både rytmikk, spilleglede, tonalitet på instrumenter, stemmegengivelse jeg sjelden har hørt. Leste i en test at man skulle passe på matching av elektronikk da diskanten kan være litt "på" siden den sitter i en liten waveguide. Men med en Marantz'en bak roret var jeg ikke bekymret for at det skulle bli noe problem, og det ble det heller ikke. Diskanten er faktisk noe mildere enn B&W, men den hadde alu-dome og Triangle benytter en soft-dome variant.

    Det har blitt spilt alt fra klassisk, jazz, funky, trance, techno, metal, rock, pop og visesang
    Fikk en ny opplevelse av veldig mange kjente låter. Følte faktisk jeg fikk den beste versjonen av Askvik Liberty ETTER versjonen på Ø sine Verdande. Røyksopp sin The Night fra Profound Mysteries III har vært en favoritt med ørepropper, men her hjemme har jeg ikke fått den til. Låta har en litt rumlende bass i bunnen som ikke var hørbar på propper og B&W alene, mens når jeg brukte sub for å få litt mer i bunnen så rett og slett ødela den bassen. Virker som den er litt dårlig mastret i bunnen, men at folk flest ikke hører det på utstyret de bruker. På Borea ble det helt perfekt! Masse mer dybde og snert, men samtidig går de ikke så dypt at "problemområdet" blir hørbart - gøy! 🥳

    Høyttalerne har spec på 92 dB effektivitet og er nominelt 8ohm, men dipper ned mot 3ohm. I så måte ikke ulikt lignende modeller fra B&W. Men nå etter 2,5 timer med musikk og peaker på ca 90-95cb i størstedelen av seansen så har Marantz'en bare såvidt mer lunken enn den var på B&W'ene. Så den gir inntrykk av å vise fingeren til at Marantz ikke kan brukes på høyttalere som anses som noe tyngre last :cool:

    Gleder meg til fortsettelsen!

    IMG_5063.jpeg
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Mange låter er elendig mastret i bunn.. spesielt de som skal være litt brumlette og dype..
    Det kom fram på en podcast med Darren Myers å Duncan Taylor at det ikke var unormalt da det ikke er alt for mange mastering ingeniører som har fullfrekvente anlegg.. i mange tilfeller har de bare enkle monitorer.

    Pluss artister sitter i biler og på iPhone å hører på resultatet.. 🤣
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om det er unikt for Triangle, men de plasserer avstivere rett bak hvert element. På bakside av element på festes en slags dempepute og når elementet skal monteres i frontbaffel så presses elementet og dempeputen mot avstiver. Konstruksjonen blir derfor veldig stiv siden elementet blir «låst» fast mellom baffel og avstiver. Jeg er ikke ingeniør men tanken høres fornuftig ut 👍🏻

    IMG_5066.jpeg

    Skjermbilde fra en YouTube-video hvor element er tatt ut:
    IMG_5067.jpeg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.467
    Antall liker
    6.158
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Er vel flere som gjør dette, men er vel materialet de bruker mellom avstiver og element som er spesielt for Triangel. Er i alle fall hva jeg har lest😁
    Kan vel tenke meg det er + om man gjør dette rett og minus om det gjøres feil. Men virker veldig gjennomtenkt det de gjør for best mulig ytelse til kostnad😉
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Er vel flere som gjør dette, men er vel materialet de bruker mellom avstiver og element som er spesielt for Triangel. Er i alle fall hva jeg har lest😁
    Kan vel tenke meg det er + om man gjør dette rett og minus om det gjøres feil. Men virker veldig gjennomtenkt det de gjør for best mulig ytelse til kostnad😉
    Ja deg er garantert flere 🙂
    Ser ut som Fyne og dine Tannoy har:
    IMG_5070.jpeg


    Men de fleste har ofte egne kammer syns jeg, og da sitter avstiverne mellom elementene:
    IMG_5068.jpeg

    IMG_5069.jpeg


    Men ja, hvis det er gjort feil så blir det vel mye vibrasjoner i kabinettet 😬
     
    Sist redigert:

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.467
    Antall liker
    6.158
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    9
    Ja ligger mye testing og måling for rett plassering av avstivere i høyttalere. Jo stivere et kabinett blir jo høyere opp i frekvens får man problemer. Dette er nok grunnen til at dyrere høyttalere har flere lag med demping i mellom og at noen bruker aluminium og annet eksotisk materiale. Ideelt så er jo et kabinett 100% dødt og hvert element har sitt kammer hvor det er dempet slik at det ikke er indre refleksjoner som slipper ut gjennom elementene igjen. Da blir det fort komplisert og dyrt å utvikle og slik tilnærming ser vi kun på prestisje produkt med lave produkt volum. Og dertil priser som kun er for den rikeste andelen menesker.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.596
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Finnes mange måter og alle tror sin er best :)

    Monitor Audio skrur jo sine element fast fea baksiden f.eks..

    Matrix strukturen til B&W er jo også litt spesiell.
    Her er inni PM1

    zo682pA7aFyxy3UJNtRsAc-320-80.jpg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Gir også god følelse når man kjøper av en voksen lydinteressert som er litt som en selv, og får med medfølgende innhold og kvittering. Selv om det sjelden er feil på høyttalere som ikke skyldes bruken, så er det greit å ha kvittering når de så vidt er blitt ett år gamle.

    IMG_5071.jpeg

    Skal i konfirmasjon i dag, så blir nok ikke noe lytting i dag er jeg redd, men føler absolutt trangen til å sette meg der og utforske musikksamlingen videre 👍🏻
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Største problemet mitt etter jeg fikk de nye høyttalerne i hus er - HVA FAEN SKAL JEG KUNNE OPPGRADERE NÅ ??

    Ble sittende i 2 timer å kose meg foran anlegget i går kveld. Stadig nye opplevelser av kjent musikk, og noe utforskning av ukjent musikk.
    Suges inn i musikken og små detaljer oppleves og oppdages stadig. Jeg fikk bare mer av alt det gode jeg hadde i B&W 685s2, noe som sikkert skyldes at grunnsignaturen på de to ikke er helt ulik - mens BR08 er flinkere til å gi enda tydeligere og dypere innsikt i lydsporet.

    Kunne alltids vært ålreit å ha en forsterker med enda mer krefter, men jeg tror ikke det ville gitt meg så mye da PM-15s2 gir meg følelsen av at vi er ute å kjører søndagstur selv når jeg ligger på 90-100db peaks og volumkontroll bare på -40.

    Så pr nå ser jeg ingen oppgraderingsmuligheter som er sannsynlige eller nødvendige, men det er på en måte den statusen vi alle higer etter :) så må bare prøve å sitte rolig i båten til alt får satt seg over tid og heller nyte det stedet jeg er
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.729
    Antall liker
    4.239
    Torget vurderinger
    1
    Største problemet mitt etter jeg fikk de nye høyttalerne i hus er - HVA FAEN SKAL JEG KUNNE OPPGRADERE NÅ ??
    Trenger du egentlig å oppgradere noe da? Å innse sine kompromisser og de begrensninger det har og heller nyte det er jo det beste. Så lenge man er fornøyd med lydsignaturen og helheten så er det jo ikke noe vits i å endre på noe. :) Heller fokuser og nyt musikken og ikke minst familien. ;)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.230
    Antall liker
    9.459
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Trenger du egentlig å oppgradere noe da? Å innse sine kompromisser og de begrensninger det har og heller nyte det er jo det beste. Så lenge man er fornøyd med lydsignaturen og helheten så er det jo ikke noe vits i å endre på noe. :) Heller fokuser og nyt musikken og ikke minst familien. ;)
    Nei trenger absolutt ikke, og jeg har ofte lange sykluser med produktene jeg kjøper. Feks så hadde høyttalerne jeg byttet ut kommet til å runde 10 år nå i desember 2024. Men igjen er vurderingene på hva jeg kjøper ofte veloverveide, oftest over flere år - dog var Borea BR08 en mye raskere prosess.

    Er absolutt enig i at det er den faktiske opplevelsen av lyden som betyr noe i hverdagen. Ofte kan ting friste å kjøpe, men dersom man virkelig nyter musikken med det oppsettet man har så er det jo egentlig bare bortkastet å mate oppgraderingsspøkelset 👍
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn