EL84 Parallell Single Ended Monoblokker.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Dette blir en tråd om EL84 monoblokker som bygges av min bror Vidar ("VB" her på Sentralen). EL84-røret er et altfor undervurdert rør, som burde vært mer brukt både i DIY-sammenheng og blant kommersielle forsterkere. Etter min mening, har EL84-røret en musikalitet og en varme som er helt uimotståelig og en mellomtone som er bedre enn det mange andre utgangsrør gir. Minnene går også tilbake til da man som unge og tidlig ungdom lå og hørte på Radionette Sølvsuper 75 med kabinett på blant annet spennende episoder i "Radioteateret" på NRK. Og i den radioen var det for de som også vet, EL84 utgangsrør. For meg hadde den en sånn "Vintage Sound", akkurat med veldig musikalitet og varme. Dette gjenskaper min bror i disse monoblokkene når han skal bruke blant annet NOS-deler i de, som skal gi den for meg "rette sounden". Bilder og informasjon av byggeprosessen kommer etterhvert.

    Mvh
    Kjell
     
    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Her er første bilde av en kanal som er bare en prøve. Det eneste på bildet som blir på de ferdige blokkene, er nett-trafoen(AEE Transformers). "Godsakene" kommer etterhvert.
    VIB_9060[5927].JPG
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Spennende.
    EL84 lider nok av at det kan bli (eller noen synes) litt lite effekt.
    Finnes selvbygg og kommeriselle forsterkere med EL84 som spiller fantastisk bra.
    Anbefaler å gå fra tre til aluminium.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Spennende.
    EL84 lider nok av at det kan bli (eller noen synes) litt lite effekt.
    Finnes selvbygg og kommeriselle forsterkere med EL84 som spiller fantastisk bra.
    Anbefaler å gå fra tre til aluminium.
    Som jeg skrev er dette en prøve, og kassene som skal brukes er ferdiglaget av min bror Vidar og er med aluminium topp og bunn og med fire sider i tre pr. kanal. Platene du ser på bilde har ingenting med det ferdige produktet å gjøre 😊

    Mvh Kjell
     
    • Liker
    Reaksjoner: RM

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Bare sånn for å skrive litt mer om konstruksjonen så er det 12ax7 i srpp-kobling på inngangen, 6p14p-ev i utgangen og GZ34-likeretter. Global feedback er det minsanten også. Relativt "textbook" altså og uten altfor mye "sag" i strømforsyninga. Bemerkelsesverdig god i mellomtonen og med spretten dynamikk. God bass, men noe mer middelmådig i diskanten sammenlignet med DHT. Men det må sies at dette er skrevet på bakgrunn av lytteinntrykk i en kanal med en prøveforsterker med ganske så ordinær delekvalitet. En annen ting som jeg nesten holdt på å glemme er at forsterkeren er totalt støyfri, noe som jeg personlig setter umåtelig stor pris på.

    Edruelig å høre hva to EL84-rør er i stand til. Får meg til å ønske meg mer kroppslighet, fokus og snert enn det som jeg til nå har hørt fra mine egne mer eller mindre vellykkede 300B-forsterkere opp gjennom årene.
     

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Spennende Kjell, her skal jeg følge med. Nylig avdøde Robert Modjeski har en el84 sak på samvittigheten som jeg synes ser spennende ut. RM 10. Den har kanskje noen fellestrekk med blokkene dere bygger?
    Lykke til med byggeprosessen!

    Spanderer Et bilde av rm10 og en link til info om det skulle være av interesse for dere:


    A792A71F-8EF9-4B9D-AED1-DFE2306BA3FC.jpeg
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Spennende Kjell, her skal jeg følge med. Nylig avdøde Robert Modjeski har en el84 sak på samvittigheten som jeg synes ser spennende ut. RM 10. Den har kanskje noen fellestrekk med blokkene dere bygger?
    Lykke til med byggeprosessen!

    Spanderer Et bilde av rm10 og en link til info om det skulle være av interesse for dere:


    Vis vedlegget 686596
    Takker. Ser at denne forsterkeren er en Push&Pull-type, noe som er i en litt annen utgave en den min bror bygger. Og med så mange watt han får ut av den/de, så kan ikke utgangsrørene vare lenge, men mindre det er noe annet enn Klasse A, da.

    Mvh Kjell
     
    Sist redigert:

    Lazarus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2018
    Innlegg
    394
    Antall liker
    1.207
    Sted
    Trondheim
    Push-pull ja, og klasse A/B. 5000-10000 timer lange rør-liv estimerer han(!). Står mer om oppbyggingen i linken under. Han hadde lenge en egen «tråd» på audio circle (tror jeg nettstedet het om jeg husker rett).
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Her er et bilde av "printkortet" til prøveeksemplaret. Ser litt rottereir ut, og det er det i og for seg også, men det ble bygget med en viss omtanke. De grønne motstandene er Kiwame, de små elektrolyttkondensatorene Toshin Jovial, den store blå er Sprague Atom og koblingskondensatorene er røde Arizona Cactus. Resten er litt hist og pist av det jeg hadde liggende.
    IMG_20210105_165704862.jpg
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Fin tråd!
    EL84 er et fascinerende rør.På det beste jeg har hørt det,en omtrent uslåelig nydelig tone og klang!

    Og trefjøler er bra greier! :)
    I mine ører så er en av de proudsentene som ligger fremst i utviklingen av ekte høy troverdighets musikkgjengivelse Audio Note UK.Alt for dyrt for de beste delene deres selvfølgelig,men okke som,topp-produktene deres har kretskort hardwiret på deilige trefjøler :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fin tråd!
    EL84 er et fascinerende rør.På det beste jeg har hørt det,en omtrent uslåelig nydelig tone og klang!

    Og trefjøler er bra greier! :)
    I mine ører så er en av de proudsentene som ligger fremst i utviklingen av ekte høy troverdighets musikkgjengivelse Audio Note UK.Alt for dyrt for de beste delene deres selvfølgelig,men okke som,topp-produktene deres har kretskort hardwiret på deilige trefjøler :)
    Det er vel ikke helt slik AN lager ting i dag?
    Jeg har sett AN KIT som minner om det du beskriver. Greit på den ene siden. Fryktelig på baksiden.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ikke sikker på hva du sikter til Hans ? :)
    AN kit er stort sett ikke laget av AN UK,de blir flesket sammen av selvbyggere,og de eneste kitene AN UK leverer ferdig i 2021 er høytalerkitene,som er sistesortingsvare elementkvalitet,og et godt stykke unna deres topp-produkter.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Tror Audiomix synes at forsterkeren som jeg har bygd ser fryktelig ut på baksiden. :cry:

    Neida, det går bra. Ganske enig faktisk.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg er ikke enig VB :)
    Smarte valg.Korte og gjennomtenkte avstander.Solid jording.Godt loddet osv
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jeg må holde tunga rett i munnen her :)
    I løpet av et langt liv har jeg sett veldig mye elektronikk.
    En del har jeg produsert selv.
    Veien til målet kan være lang og kronglete. Det er helt ok å benytte treplate eller annet mens en prøver seg fram til en optimal løsning.
    Når det endelig skal bygges permanent, fraråder jeg bruk av tre. Elektronikk kan ta fyr. Samme med tre.
    Aluminium er ganske greit å jobbe med. Det er ikke stål.

    AN:
    Dagens AN er ganske bra laget. "Ganske" når en ser i forhold til prisen.
    Kretskort (moduler) som går igjen i mange modeller. Kabler med og uten skjerm som forbinder de forskjellige.

    AN KIT er noe helt annet:
    Peter Q er heller ikke så glad for navnet.
    Han har synspunkter på ANK og "oppgraderte" AN.

    Dear Hans,
    Thanks, business is really good, I have to say, people spending a lot of time at home is clearly good for business.
    Products like this are a nightmare to get to work reliably, apart from the fact they probably don’t sound much good either.
    We see a lot of our products modified almost beyond repair!
    Sincerely,

    Peter


    Ble noe avsporing dette. Mente ikke å kuppe tråden og mine tips var i beste mening.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Holder på med en Tubelab push pull klone med el 84 og ecc81. Har stoppet litt opp på grunn av dele mangel. Venter på noen 0,1uF fra Ukraina, og det tar tid! Bruker Hammond trafoer og drosler. Spennende prosjekt du har på gang. Bruker nå en el 84 se som er triodekobla, og gir ut 1,5-1,9 watt klasse A. Holder lenge det på ett par Klipsch RP 160M eller RF 15. Bytter disse to parene litt fram og tilbake, klarer ikke å bestemme meg hva som er best? Litt som epler og pærer, kanskje?
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Holder på med en Tubelab push pull klone med el 84 og ecc81. Har stoppet litt opp på grunn av dele mangel. Venter på noen 0,1uF fra Ukraina, og det tar tid! Bruker Hammond trafoer og drosler. Spennende prosjekt du har på gang. Bruker nå en el 84 se som er triodekobla, og gir ut 1,5-1,9 watt klasse A. Holder lenge det på ett par Klipsch RP 160M eller RF 15. Bytter disse to parene litt fram og tilbake, klarer ikke å bestemme meg hva som er best? Litt som epler og pærer, kanskje?
    Hei. Du må legge ut litt bilder av byggverket som det skrider frem. Selv deler er flotte å se på.:)

    Mvh Kjell
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    AudioNote UK. Panzerholz-"print". :cool:

    Hvordan er disse komponentene festet til platen?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Dere må gjerne skrive om EL84 i denne tråden.

    Mvh Kjell 😊
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har som før fortalt at jeg har bygget noen el84 se opp igjennom tidene. Brukt utg trafoer fra Tandberg og Radionette radioer, med ymse resultat. Kjøpte for en stund siden 125DSE utg trafoer, og Hammond 260E, samt noen drosler av Hans. Brukte skjema fra et prosjekt som kalles Attitube, der el84 kobles som triode. 1,5w-1,9w klasse A er resultatet, noe som er nok for å drive mine Klipsch RF15 eller mine RP 160M. Fantastisk lydbilde. Holder på med en klone av Tubelab sin el 84 pp. Stoppet litt opp pga komponentmangel. Legger ut noen bilder av prosjektet.
    el84 pp 1 (1).jpg
    el84 pp 1 (2).jpg
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Har som før fortalt at jeg har bygget noen el84 se opp igjennom tidene. Brukt utg trafoer fra Tandberg og Radionette radioer, med ymse resultat. Kjøpte for en stund siden 125DSE utg trafoer, og Hammond 260E, samt noen drosler av Hans. Brukte skjema fra et prosjekt som kalles Attitube, der el84 kobles som triode. 1,5w-1,9w klasse A er resultatet, noe som er nok for å drive mine Klipsch RF15 eller mine RP 160M. Fantastisk lydbilde. Holder på med en klone av Tubelab sin el 84 pp. Stoppet litt opp pga komponentmangel. Legger ut noen bilder av prosjektet. Vis vedlegget 690103 Vis vedlegget 690104
    Hei "Steinkare". Flotte bilder av sakene dine. Blir artig å høre hvordan det låter når dette skjer.

    Mvh Kjell
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Har litt mange prosjekter på gang. Et med el84pp, et med ecl82, enda en riaa og med 6n2p rør, og i boden står det ett par Lenco L75 som venter på ny plint og tonearm. Mye lodding seint på kvelden og samtidig lytting på NRK-jazz!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har så smått begynt å tenke på forsterkerene igjen. Synes det er en stor fordel å tegne med programvare som har "layers" slik at jeg slipper å begynne helt på nytt hver gang jeg får en ny ide om hvordan komponentene bør stå. Med passende loddetårn på en printplate så burde det være mulig å lage noe som ser høvelig pent ut og som samtidig er relativt optimalt elektrisk sett. En stor fordel er jo at det er relativt lett å bytte deler når noe går adundas. Og det gjør jo alt før eller senere.
    EL84PSEP.jpg
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en del forskjellige høyspennings lytter liggende. De blir ikke brukt av meg så si gjerne fra hvis jeg kan bidra.
    R
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Vox har en liten gitarforsterker med en EL84, bryter mellom 2 og 4 watt, uansett nok til å få godlyd, og nabo klager.
    Om ikke den første watten er god nok, hva skal du med flere?
    EL84 er suveren, og undervurdert
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Jeg har en del forskjellige høyspennings lytter liggende. De blir ikke brukt av meg så si gjerne fra hvis jeg kan bidra.
    R
    Tusen takk for tilbudet, men Sprague Atom er allerede innkjøpt. De store blå på tegninga pluss noen til.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Festlig, selv er jeg tilhenger av små blå!
    Nåh, spøk til side. Jeg er godt utrustet med 1200/400V. Just sayin’

    R
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Jeg har en Laney gitarforsterker med 4xEL84 i PSE som låter helt fantastisk, men har ingen erfaring med dem i hi-fi. Foreløpig :)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Høres ut som en plan....
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Siden vi snakker om EL84.. er også veldig fornøyd med min EL84-forsterker. Om det er på grunn av rørene eller ikke, vet jeg ikke, men den er bare deilig.

    Sovjetiske NOS-rør med betegnelsen 6P14P er en direkte erstatning. Spesielt de militære variantene sies å låte spesielt godt. Har noen liggende, men drøyer med å bytte. Avhengig av flaksen kan du få dem i bulk for en billig penge.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Ja, nå begynner det å bli liv i denne tråden igjen. Min bror Vidar kommer til å få det beste ut av EL84 monoblokkene han bygger til meg. Som jeg har sagt tidligere, EL84 for meg, er en av de beste rørene lydmessig. Skulle ønske vi en gang i livet kunne fått sett for eksempel AN Kondo hadde bygget en forsterker med dette røret. Men det er vel for mye forlangt:). Personlig, så blir jeg litt lei av alle disse "standard-rørene" som blir brukt i DIY forsterkerne. De er ikke dårlig, på ingen måte Tvert i mot. Men artig å se andre ting også som kan være med det beste. Av det jeg har hørt, så synes jeg personlig ingen har så god mellomtone som EL84. Det har noe med det musikalske utrykket å gjøre. Folk må jo få like det de vil, men når man leser for eksempel tester, så er det de vanlige "frasene" som blir sagt hver eneste gang. Det musikalske utrykket og så veldig mye annet blir ikke nevnt. Det å lytte til klassisk musikk, er også for meg en reise i tiden. Jeg lever meg så inn i musikken, at jeg blir nesten totalt utkjørt etter å ha hørt for eksempel en symfoni. Og da må jeg også si, at det går mest i klassisk musikk. 95%. Og for de som skjønner meg, så er det musikken det handler om. Musikk er ikke bare noe lyd som kommer ut av to kasser, det er et helt univers.
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    De fleste ønsker seg mer effekt enn det som er mulig med EL84.
    Det er nok hovedgrunnen til at det ikke er så populært som EL34 og enda kraftigere rør.
    Kan si at de har valgt feil høyttalere?
    Manley f,eks. lager svært gode forsterkere med EL84.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    EL84 i PP gir vel sånn typisk rundt 15W, - dobbel, eller PPP gir vel 30-35W, litt avhengig av....
    Claus Byrith har vel en modifisert Mullard klassiker som har nokså gode data.... 20W med EL84, om jeg ikke husker helt feil..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn